TOELICHTING
Onderhavige regeling wijzigt het Openstellingsbesluit LNV-subsidies 2010. Met de wijziging wordt de module over herstructureringssteun,
zoals vastgelegd in paragraaf 3 van titel 11 van de Regeling LNV-subsidies, opengesteld. Bij brief van 7 april 2010 (Kamerstukken
II 2009–2010, 32 123 XIV, nr. 192) heb ik aangekondigd de subsidiemodule open te stellen voor bedrijven die zijn getroffen door maatregelen ter bestrijding
van de Q-koorts. Het subsidieplafond bedraagt € 1.000.000,–. Bedrijven die als gevolg van maatregelen ter bestrijding van
de Q-koorts in moeilijkheden zijn gekomen, kunnen aanvragen indienen van 1 juni tot en met 30 november 2010.
Zoals gesteld wordt bedoelde module alleen opengesteld voor de verstrekking van herstructeringssteun, niet voor de verstrekking
van reddingssteun (artikel 47a van het besluit). De continuïteitsproblemen bij ondernemingen die zich als gevolg van bestrijdingsmaatregelen
tegen de Q-koorts in moeilijkheden voordoen, spelen bij bedrijven die na ruiming van schapen en geiten tijdelijk met minder
capaciteit werken en daardoor in financiële problemen komen. Zij moeten kosten maken om het bedrijf weer op de oude capaciteit
te kunnen brengen. Daarbij komen zij in continuïteitsproblemen.
Herstructureringssteun is een subsidie die eenmalig wordt verstrekt in de vorm van een gekapitaliseerde rentesubsidie voor
een lening bij een bank. De subsidie wordt verstrekt over de rente en niet over de lening. De rente moet marktconform zijn.
Verder mag de rente niet hoger zijn dan de wettelijke rente voor handelstransacties. Deze regel geldt onverminderd artikel
2:69p van de Regeling LNV-subsidies inzake de hoogte van de subsidie. Achtergrond is dat de subsidie beoogt een vangnet te
vormen, zodat ondernemingen die in continuïteitsproblemen komen, een herstructurering door kunnen voeren. De subsidie moet
daaraan strikt bijdragen. Met deze aanvullende voorwaarden wordt dat verzekerd. De wettelijke rente die geldt voor handelstransacties
wordt halfjaarlijks aangepast. De hoogte wordt vastgesteld op basis van de rentevoet die de Europese Centrale Bank heeft toegepast
op de meest recente basisherfinancieringstransactie die heeft plaatsgevonden voor 1 januari respectievelijk voor 1 juli van
elk jaar vermeerderd met 7 procentpunten. De rentevoet is te vinden op de website van de Nederlandse Bank, in de maandberichten
van de Europese Centrale Bank.
Subsidie-ontvangers hoeven op grond artikel 47d van het besluit geen jaarlijkse tussenrapportage in te leveren. Daarmee wordt
afgeweken van artikel 1:13, tweede lid, van de Regeling LNV-subsidies. De eindrapportage na afronding van het herstructureringsplan
levert voldoende gegevens op voor de rapportage aan de Europese Commissie. Bij de eindrapportage voegt de subsidieontvanger
ten minste de volgende stukken en informatie toe:
a. de overeenkomst voor de lening, bedoeld in artikel 2:69k, eerste lid, van de Regeling LNV-subsidies, zoals afgesloten;
b. het bewijs dat de aanvrager bedoelde lening volledig heeft opgenomen.
In artikel 47e, eerste lid, wordt een aanvullende voorwaarde gesteld aan de herstructureringssteun die aan bedoelde bedrijven
wordt verstrekt. Zo spoedig als mogelijk, maar in ieder geval binnen twee jaar nadat de subsidie is verstrekt, dienen zij
het herstructureringsplan, bedoeld in artikel 2:69k van de Regeling LNV-subsidies, uit te voeren.
Administratieve lasten
Bij de regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 19 mei 2010, nr. 130204, houdende wijziging van
de Regeling LNV-subsidies en het Openstellingsbesluit LNV-subsidies 2010 in verband met de instelling van een subsidiemodule
voor ondernemingen in moeilijkheden ten gevolge van de bestrijding van dierziekten of schadelijke organismen bij planten en
overige wijzigingen van technische en inhoudelijke aard (Stcrt. 2010, 7577) is een berekening van de administratieve lasten opgenomen. In deze berekening is ervan uitgegaan dat met het indienen van
een verslag over de uitvoering van het herstructureringsplan gemiddeld werkzaamheden van vier uur zijn gemoeid. Bij een uurtarief
van € 45,– betekent dat administratieve lasten van in totaal € 180,– per aanvraag. Het indienen van een kopie van de leningsovereenkomst
en het bewijs dat de lening is opgenomen, maken deel uit van die werkzaamheden. Daarom leidt dit besluit niet tot een verhoging
van de administratieve lasten ten opzichte van de berekening die bij voornoemde regeling is opgenomen.
Vaste verandermomenten
Het LNV-beleid van vaste verandermomenten voor regelgeving houdt in dat nieuwe regelingen slechts op 1 januari of 1 juli in
werking treden en publicatie minimaal twee maanden voorafgaand aan inwerkingtreding van de regeling plaatsvindt. Dit beleid
is neergelegd in de brief van Minister van LNV van 28 april 2008 aan de Voorzitter van de Tweede Kamer (Kamerstukken II 2007/08,
29 515 en 31 201, nr. 243).
Met deze wijziging wordt afgeweken van de vaste verandermomenten. Reden is dat ik de Tweede Kamer heb gemeld dat ik de Regeling
LNV-subsidies op korte termijn zou open stellen voor de verstrekking van herstructureringssteun die als gevolg van maatregelen
ter bestrijding van de Q-koorts in moeilijkheden zijn gekomen. Als gevolg van onderhavige wijziging zal de aanvraagperiode
per 1 juni 2010 ingaan.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
G. Verburg.