Regeling van de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie van 14 december 2010, nr. WJZ/10185748, houdende regels omtrent de vergoeding voor werkzaamheden en diensten van Agentschap Telecom (Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2011)

De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

Gelet op de artikelen 3, tweede lid, 4, derde lid, 5, 6 en 7 van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet en artikel 4:93 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. agentschap:

Agentschap Telecom van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;

b. categorieën:

categorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet;

c. subcategorieën:

subcategorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten, bedoeld in artikel 4, derde lid, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet;

d. jaarlijkse bijdrage:

bijdrage, bedoeld in artikel 16.1, vierde lid, van de wet;

e. vergunning:

een op grond van artikel 3.3 van de wet verleende vergunning voor het gebruik van frequentieruimte.

f. uurtarieven:

tarieven, bedoeld in bijlage II bij deze regeling.

Artikel 2

  • 1. Voor de kosten van de door of namens het agentschap te verrichten werkzaamheden of diensten met betrekking tot de categorieën en subcategorieën, genoemd in de bij deze regeling behorende bijlage I, zijn de in bijlage I genoemde vergoedingen voor het kalenderjaar 2011 verschuldigd.

  • 2. Het eerste lid is niet van toepassing voor zover werkzaamheden worden verricht voor verlenging, wijziging tenaamstelling vergunning of overdracht van een vergunning.

  • 3. Indien een vergunning gedeeltelijk wordt overgedragen met gebruik van geografische splitsing, wordt in afwijking van categorie I.C van bijlage I de voor de vergunning verschuldigde vergoeding voor toezicht naar evenredigheid van de grootte van de geografische gebieden van de gesplitste vergunningen over de houders omgeslagen.

Artikel 3

De jaarlijkse bijdrage maakt deel uit van het bedrag dat per categorie of subcategorie in bijlage I is genoemd voor het toezicht dan wel voor de uitvoering en het toezicht. De jaarlijkse bijdrage bedraagt het bij onderstaande categorieën genoemde percentage van de vergoeding voor de desbetreffende (sub)categorie:

  • I. categorieën met betrekking tot het gebruik van frequentieruimte:

    • a. vaste verbindingen: 3 procent;

    • b. mobiele communicatie: 4 procent;

    • c. mobiele openbare telefonie en semafonie: 7 procent;

    • d. radiodeterminatie: 3 procent;

    • e. radiozendamateurs: 4 procent;

    • f. omroep: 4 procent.

  • II. categorieën met betrekking tot randapparaten en radioapparaten:

    • a. randapparaten: 8 procent.

Artikel 4

De jaarlijkse bijdrage en de vergoeding voor de kosten van de door het agentschap verrichte werkzaamheden of diensten met betrekking tot uitvoering en het toezicht op het gebruik van frequentieruimte bedraagt voor:

  • a. het ministerie van Defensie € 1.283.563;

  • b. het Korps Landelijke Politiediensten € 138.831;

  • c. het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties: € 45.760.

Artikel 5

  • 1. Voor de verlenging, wijziging tenaamstelling vergunning of overdracht van een vergunning is een vergoeding verschuldigd van € 29 bij de categorieën en subcategorieën I.A.1, I.A.2, I.A.6, I.B, I.D, I.E en I.G, genoemd in bijlage I.

    Deze vergoeding is verschuldigd door de houder van de te verlengen of te wijzigen vergunning of, in het geval van overdracht van een vergunning, door de verkrijger van de vergunning.

  • 2. Voor de verlenging, wijziging of overdracht van een vergunningiseen vergoeding verschuldigd die wordt vastgesteld op grond van de uurtarieven, bedoeld in bijlage II, voor de categorieën en subcategorieën I.A.4, I.A.5, I.B.16, I.C en I.F, genoemd in bijlage I.

    Deze vergoeding is verschuldigd door de houder van de te verlengen of te wijzigen vergunning of, in het geval van overdracht van een vergunning, door de verkrijger van de vergunning.

  • 3. In afwijking van het eerste en tweede lid is voor de wijziging van een vergunning die het wijzigen van een of meer individueel geplande frequenties inhoudt een vergoeding verschuldigd van € 618 bij de subcategorieën I.A.1, I.A.2, I.A.4, I.B.1, I.B.3, I.B.6, I.B.14, I.B.15 en I.B.18.

  • 4. In afwijking van het eerste lid is voor de wijziging van een vergunning die het wijzigen van een of meer algemeen geplande frequenties inhoudt een vergoeding verschuldigd van € 153 bij de subcategorieën: I.B.1, I.B.5, I.B.6, I.D.2 en I.E.2.

  • 5. In afwijking van het tweede lid is voor wijziging van een vergunning in de subcategorie I.F.2, inhoudende het omzetten van een allotment in een assignment, een vergoeding verschuldigd van € 618 per opstelplaats.

Artikel 6

Voor de kosten van de door het agentschap te verrichten werkzaamheden of diensten met betrekking tot het gebruik van frequentieruimte die niet vallen onder de artikelen 2 tot en met 5 is een vergoeding verschuldigd die wordt vastgesteld op grond van de uurtarieven, bedoeld in bijlage II.

Artikel 7

  • 1. Een vergoeding voor de kosten van behandeling van een storingsmelding, bedoeld in de Regeling storingsmeldingen, is verschuldigd door degene die de storing heeft gemeld, indien uit het onderzoek is gebleken dat zijn uitrusting niet voldoet aan artikel 4, eerste lid, onder b of c, van de Regeling storingsmeldingen of als de uitrusting niet wordt gebruikt conform artikel 4, eerste lid, onder d of e, van die regeling.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde vergoeding wordt vastgesteld op grond van de uurtarieven, bedoeld in bijlage II.

Artikel 8

De vergoeding voor het afnemen van een bijzonder examen door de Minister als bedoeld in artikel 5 van de Examenregeling frequentiegebruik 2008 wordt vastgesteld op grond van de uurtarieven, bedoeld in bijlage II.

Artikel 9

Voor de kosten van andere werkzaamheden of diensten die door het agentschap in het kader van de bij of krachtens de wet opgedragen wettelijke taak worden verricht en die niet genoemd worden in de artikelen 2 tot en met 6, kan een vergoeding worden vastgesteld op grond van de uurtarieven, indien vooraf is aangegeven dat voor de werkzaamheden of diensten een vergoeding in rekening zal worden gebracht.

Artikel 10

  • 1. De vergoeding voor de kosten van werkzaamheden of diensten ter uitvoering van de bij of krachtens de wet gestelde regels behoeft door degene die deze vergoeding is verschuldigd niet bij vooruitbetaling te worden voldaan.

  • 2. De vergoeding voor de kosten die verband houden met het toezicht op de naleving van de bij of krachtens de wet gestelde regels en de jaarlijkse bijdrage behoeft door degene die de vergoeding of de jaarlijkse bijdrage verschuldigd is niet bij vooruitbetaling te worden voldaan, indien de vergoeding of jaarlijkse bijdrage wordt opgelegd binnen of na de laatste zes weken van het kalenderjaar waarover de vergoeding of jaarlijkse bijdrage verschuldigd is.

Artikel 11

De minister kan overeenkomstig artikel 4:93 van de Algemene wet bestuursrecht een geldschuld jegens de vergunninghouder die verband houdt met een bij of krachtens hoofdstuk 3 van de Telecommunicatiewet genomen besluit, verrekenen met een vordering op grond van deze regeling.

Artikel 12

Het kostencalculatiemodel, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder d, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet wordt bekendgemaakt door middel van ter inzage legging ten kantore van het agentschap te Groningen.

Artikel 13

De Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2010 wordt ingetrokken, met dien verstande dat voor werkzaamheden of diensten die zijn verricht vóór het kalenderjaar 2011 het recht van toepassing blijft zoals dat ten tijde van verrichting van die werkzaamheden of diensten gold.

Artikel 14

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2011.

Artikel 15

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2011.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 14 december 2010

De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

M.J.M. Verhagen.

BIJLAGE I

Over het kalenderjaar 2011 zijn de volgende bedragen verschuldigd:

I

(SUB)CATEGORIEËN MET BETREKKING TOT HET GEBRUIK VAN FREQUENTIERUIMTE

Verdeelsleutel voor de subcategorie

Vergoeding voor de uitvoering (I)

Vergoeding voor het toezicht (II)

Vergoeding voor de uitvoering en het toezicht (III)

A. VASTE VERBINDINGEN

    

1.

Zendende satelliet-grondstations

Per vergunning

€ 618

  

Per radiozendapparaat met een bandbreedte:

  

– tot 2 MHz

 

€ 19

– 2 MHz – 18 MHz

 

€ 95

– vanaf 18 MHz

 

€ 472

2.

Satellite News Gathering (SNG)

Per vergunning

€ 618

  

Per radiozendapparaat

 

€ 394

3.

Standaard internationale frequentiecoördinatie satellietgrondstations

Per coördinatie ten behoeve van de verlening

€ 1.158

  

4.

Point-point straalverbindingen

Per vergunning

€ 618

1

 

5.

Point-multipoint straalverbindingen in de frequentieband WLL

Per vergunning

€ 7.492

  

Per internationale coördinatie / per opstelpunt

€ 153

 
  

Per vergunde MHz bandbreedte

  

– 3,5 GHz

 

€ 241

 
  

– 24,5 tot 26,5 GHz

 

€ 120

 

6.

Satellite Repeater System

per vergunning

  

€ 53

     

B. MOBIELE COMMUNICATIE

    

1.

VHF/UHF-radiotelefonen voor (beperkt) landmobiel gebruik

Per vergunning met algemene planning

€ 153

  

Per vergunning met individuele planning

€ 618

 

Per vergunning

 

€ 57

Per vaste post

 

€ 288

2.

Vervallen

    

3.

VHF/UHF-radiotelefonen voor landmobiel gebruik met dynamische frequentietoewijzing (trunking)

Radiozendapparaten bestemd voor het verlenen van tele-informatiediensten (datamonitoring)

Per basisstation

€ 618

  

Per toegewezen frequentiekanaal als volgt :

  

– één frequentiekanaal toegepast op één opstelpunt

 

€ 705

– één frequentiekanaal toegepast op twee opstelpunten

 

€ 1.410

– één frequentiekanaal toegepast op drie of meer opstelpunten

 

€ 2.115

4.

Draadloze audioverbinding

Per vergunning

  

€ 57

Radio-alarmering

   

€ 57

Radiobeveiligings-installatie

   

€ 57

HF Radiotelefonen (27 MHz)

   

€ 57

Bijzonder gebruik maritieme frequenties

   

€ 29

5.

Marifoonwalstation

Per installatie

€ 153

€57

 

AIS-installatie voor maritiem gebruik vanaf land

6.

HF-oproepinrichting (OS-HF)

Per radiozendapparaat

€ 153

€ 203

 

Radio-afstandsbesturing

   

Telemetrie (TLA/ TLM/ TLMB)

Per vergunning met algemene planning

€ 153

 

Per vergunning met individuele planning

€ 618

7.

GSM-R

Per netwerk

€ 10.977

€ 20.143

 

8.

Portofoon/mobilofoon voor tijdelijk gebruik

Per vergunning

€ 153

€ 226

 

9.

Landelijke volg- en opsporingssystemen

Per vergunning

€ 4.608

€ 2.581

 

Per vergunning

  

10.

Recreatieve luchtvaartfrequenties

Per vergunning

  

€ 63

11.

Beperkte toegang luchtvaart- frequenties (hele VHF-band, ELT en SSR-transponder)

Per vergunning

  

€ 126

12.

Volledige toegang luchtvaart- frequenties

Per vergunning

  

€ 315

13.

Grondstation gedeeld gebruik communicatiefrequenties

Per frequentie per opstelpunt

  

€ 63

14

Grondstation gepland en gecoördineerd gebruik

Per frequentie per opstelpunt

€ 618

€ 337

 

15.

Grondstations luchtverkeersdienstverlening/ vitaal gebruik

Per frequentie per opstelpunt

€ 618

€ 1.517

 

16.

Openbare elektronische communicatie netwerken in de VHF/UHF-band

Per netwerk

Per MHz bandbreedte

€ 11.202

€ 39.468

€ 3.947

 

17.

Landelijke DGPS

Per vergunning

 

€ 11.422

 

18.

Kerktelefonie

Per vergunning

€ 618

€ 288

 
    

C. (OPENBARE) (MOBIELE) ELEKTRONISCHE COMMUNICATIENETWERKEN

   

1.

SMF 3

Per netwerk

 

€ 11.422

 

2.

800-900-1800-2100-2600-3500 MHz

Per gepaarde MHz

Per ongepaarde MHz

€6182

€ 6.781

€ 3.391

 

3.

ERMES

Per netwerk

 

€ 21.226

 
      

D. RADIODETERMINATIE

   

1.

Walradarstation

Per vergunning

  

€ 28

PLB

  

2.

Radarsysteem landmobiel

Per radiozendapparaat

€ 153

€ 162

 

Baken voor helikopter (helibeacon)

 

€ 153

€ 57

      

E. RADIOZENDAMATEURS

   

1.

Tijdelijke vergunning in Nederland voor niet-ingezetenen van Nederland

Per vergunning

€ 29

  

2.

Onbemand frequentiegebruik radiozendamateurs

Per vergunning

€ 153

  

3.

Overig niet vrijgesteld gebruik amateurbanden

Per vergunning

  

€  54

      

F. OMROEP

   

1.

AM/FM/Kortegolf

Per opstelplaats voor AM/DRM-frequenties, KG/DRM-frequenties en FM-frequenties lager dan 104,9 MHz

€ 618

  

Per opstelplaats voor FM-frequenties 104,9 MHz en hoger

€ 153

  

Per combinatie van frequentiekanaal en opstelplaats en tevens per kW zendvermogen

 

€ 341

€ 565

 

2.

T-DAB/ DVB-T

Per opstelplaats

€ 618

  

Per combinatie van frequentiekanaal en opstelplaats en tevens per kW zendvermogen

 

€ 407

€ 407

      

G. IMMUNITEITS-BEPROEVINGEN

   

1.

Immuniteitsbeproevingen

Per vergunning

€ 153

€ 280

 
XNoot
1

Voor het toezicht op point-point-straalverbindingen gelden per bandbreedte en frequentieband de volgende bedragen:

XNoot
2

Dit tarief geldt voor de verdeling van de banden 800, 900, 1800, 2100 en 2600 MHz in 2011.

II.

(SUB)CATEGORIEËN MET BETREKKING TOT RANDAPPARATEN EN RADIOAPPARATEN

Verdeelsleutel voor de subcategorie

Vergoeding voor de uitvoering (I)

A. EXAMENS, CERTIFICATEN EN AANWIJZINGEN ALS EXAMINERENDE INSTELLING

 

1.

Examens ter verkrijging van een certificaat van bediening voor radiozendapparaten ten behoeve van de scheepvaart, met uitzondering van de examens die worden afgenomen onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen:

Per examen / per module

 

– algemeen certificaat maritieme radiocommunicatie MARCOM A;

 

€ 81

– beperkt certificaat maritieme radiocommunicatie MARCOM B;

 

€ 81

– basiscertificaat marifonie;

 

€ 58

– module GMDSS-B.

 

€ 81

2.

Examens ter verkrijging van een registratie voor frequentieruimte voor het doen van onderzoekingen:

Per examen

 

– examen voor de categorie N;

 

€ 58

– examen voor de categorie F.

 

€ 58

3.

Erkenning als bedoeld in artikel 18 van de Examenregeling frequentiegebruik 2008

Per erkenning

€ 65

4.

Afgifte van een certificaat van bediening voor radiozendapparaten ten behoeve van de scheepvaart

Per certificaat

€ 27

Afgifte van een certificaat ter verkrijging van een vergunning van een buitenlandse administratie voor radiozendapparaten voor het doen van proeven

 

€ 27

5.

Aanwijzing van een examinerende instelling als bedoeld in artikel 19, eerste lid van de Examenregeling frequentiegebruik 2008

Per aanwijzing

€ 473

B.

VERKLARINGEN EN ERKENNINGEN

I

II

III

1.

Aanwijzen van een aangemelde instantie als bedoeld in artikel 17 van het Besluit elektromagnetische compatibiliteit 2007, aanwijzen van een aangemelde instantie als bedoeld in artikel 11 van het Besluit randapparaten en radioapparaten 2007, alsmede het toezicht op de naleving door eerdergenoemde instanties van de met betrekking tot de aanwijzing gestelde regels

Per aanwijzing

€ 1.440

€ 270

 

2.

Vergunning voor de aanleg van radiozendapparaten zonder gebruik van frequentieruimte

Per vergunning

€ 45

  
    

C. RANDAPPARATEN

 

I

1.

Werkzaamheden die voor de overheid voortvloeien uit de toepassing van het bij of krachtens de Telecommunicatiewet terzake van randapparatuur bepaalde

Per op 1 november 2010 volgens het nummerregister telefoon en ISDN-diensten door de OPTA toegekend nummer

€ 0,020

 

frequentieband

Bandbreedte

< 12 GHz

12 GHz -

< 24,5 GHz

24,5 GHz -

< 39,5 GHz

> 39, 5 GHz

< 10 MHz

€ 274

€ 137

€ 96

€ 55

10 MHz - < 25 MHz

€ 343

€ 164

€ 123

€ 62

25 MHz - < 50 MHz

€ 411

€ 192

€ 151

€ 69

50 MHz - < 150 MHz

€ 480

€ 219

€ 178

€ 75

> 150 MHz

n.v.t.

€ 247

€ 206

€ 82

     

BIJLAGE II

  • 1. Tarieven personeel (in €):

    SALARISSCHAAL BBRA 1984

    VERGOEDINGEN PER MANUUR*

    1 tot en met 5

    88

    6 tot en met 8

    95

    9 tot en met 11

    105

    12 tot en met 14

    124

    15 en hoger

    141

    XNoot
    *

    Bij onregelmatigheid of overwerk kunnen de tarieven voor functionarissen tot en met schaal 10 worden verhoogd met een toeslag van 30 % voor onregelmatigheid en 50% voor overwerk

.

TOELICHTING

I. Algemeen

1. Inleiding

In de Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2011 worden de vergoedingen vastgesteld die Agentschap Telecom van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (hierna: het agentschap) in 2011 in rekening kan brengen bij degenen ten behoeve van wie door het agentschap werkzaamheden of diensten worden verricht. Deze vergoedingen hebben hun wettelijke basis in artikel 16.1 van de Telecommunicatiewet (hierna: de wet).

Het agentschap heeft onder meer tot taak uitvoering te geven aan paragraaf 3.2 (vergunningverlening en registratie voor het gebruik van frequentieruimte) en hoofdstuk 10 (regels met betrekking tot uitrusting) van de wet. Daarnaast is het agentschap belast met het houden van toezicht op deze terreinen. De vergoedingen dienen ter dekking van de kosten die gemaakt worden met betrekking tot voornoemde onderwerpen. De vergoedingen zijn aan te merken als retributies en hebben in overwegende mate een forfaitair karakter.

De vergoedingen worden bepaald voor categorieën van soortgelijke werkzaamheden en diensten. Deze categorieën zijn weer verder verdeeld in subcategorieën van soortgelijke werkzaamheden en diensten. De categorieën zijn opgesomd in artikel 4, eerste lid, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet (hierna: het besluit). Op grond van artikel 3, eerste lid, van het besluit worden de directe en indirecte kosten toegerekend aan de desbetreffende categorieën. Dit zijn geprognosticeerde kosten voor het kalenderjaar waarvoor de vergoeding geldt. Wanneer na afloop van het kalenderjaar de daadwerkelijke kosten en de geprognosticeerde kosten verschillen, wordt dit verschil meegenomen naar het volgende kalenderjaar.

De kosten voor de verschillende (sub)categorieën worden berekend door middel van een kostencalculatiemodel. Dit model is in 2007 doorgelicht door KPMG en beschreven in hun rapport van april 2007. Dit model ligt ter inzage op het kantoor van het agentschap, Emmasingel 1, Groningen.

2. De hoogte van de vergoedingen

De vergoedingen in 2011 worden met gemiddeld 0,9% verhoogd. De gemiddelde loon- en prijsbijstelling is 0,9%. De tarieven kennen dus een gemiddelde reële stijging van 0%.

Agentschap Telecom streeft naar kostendekkendheid van zijn tarieven in een meerjarenperspectief. Overschotten of tekorten uit voorgaande jaren worden in de daaropvolgende jaren verrekend in de tarieven.

Over 2009 is aan het agentschap in het kader van de controle, bedoeld in artikel 66, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2001, een goedkeurende accountantsverklaring afgegeven. Dit houdt onder meer in dat de in de jaarrekening opgenomen baten en lasten, alsmede kapitaaluitgaven en -ontvangsten, tot stand gekomen zijn in overeenstemming met de begrotingswetten en met andere van toepassing zijnde wettelijke regelingen. De jaarrekening 2009 is opgenomen in het jaarverslag 2009. In lijn met het kabinetsstandpunt naar aanleiding van het in het kader van de operatie marktwerking, deregulering en wetgevingskwaliteit (MDW) opgestelde rapport «Maat houden, een kader voor doorberekening van toelatings- en handhavingskosten» (Kamerstukken II 1995/96, 24 036, nr. 22), worden de kosten van repressieve strafrechtelijke handhaving en de kosten van juridische procedures niet doorberekend in de vergoedingen.

3. Administratieve lasten

Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten van vergoedingsplichtige marktpartijen.

4. Vaste verandermomenten

Op grond van het kabinetsbeleid inzake Vaste verandermomenten treden ministeriële regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Bekendmaking geschiedt uiterlijk twee maanden voor inwerkingtreding.

In deze regeling wordt bepaald dat de Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2011 in werking treedt met ingang van 1 januari 2011, een van de vaste veranderdata. De bekendmaking geschiedt echter niet twee maanden voor inwerkingtreding maar enkele weken daarvoor. Deze afwijkende bekendmaking houdt verband met het feit dat het jaarwerkplan van Agentschap Telecom en de tarieven pas in november kunnen worden vastgesteld. Dit omdat rekening moet worden gehouden met de meest actuele financiële gegevens om de kosten te kunnen prognosticeren.

II. Artikelsgewijs

Artikel 2

De volgende aanpassingen zijn doorgevoerd in bijlage I.

Subcategorie I.B.2

Het aantal vergunningen dat voor Tijdelijk Gesloten Netten (TGN) is verleend, is sedert de komst van de categorie Portofoon/mobilofoon voor tijdelijk gebruik (subcategorie I.B.8) in 2003 aanzienlijk afgenomen. Het is daarom niet opportuun deze subcategorie van gelijksoortige werkzaamheden in stand te houden, nu het om enkele aanvragen gaat. Het agentschap kan in de behoefte voor tijdelijk gebruik van frequentieruimte voorzien door vergunningen in andere categorieën te verlenen, zoals vergunningen in de subcategorie I.B.8.

Subcategorie I.B.6

Aan deze subcategorie is een verleningstarief voor een vergunning met individuele planning toegevoegd. De verdeelsleutel is hierdoor gewijzigd. Dit omdat is gebleken dat voor individuele DGPS-vergunningen, welke onder Telemetrie vallen, een individuele planning is vereist. Het tarief voor individuele planning zal dus met name op individuele DGPS-vergunningen van toepassing zijn.

Subcategorie I.B.9

De benaming van deze subcategorie is gewijzigd. Dit om technologieneutraliteit zichtbaar te maken. Daarom is de benaming ‘breedband volg- en opsporingsystemen' veranderd in 'Landelijke volg- en opsporingssystemen'. Het tarief per MHz is hierbij omgezet in een tarief per vergunning. Het tarief voor deze categorie geldt nu namelijk voor zowel breed- als smalbandige landelijke volg- en opsporingssystemen. Niet de bandbreedte, maar het netwerk is de bepalende factor voor de werkzaamheden.

Subcategorie I.B.17

In 2009 is voor het eerst een vergunning uitgegeven voor een landelijk DGPS-netwerk. Het forfaitaire tarief voor de verleningskosten worden geschrapt. In plaats daarvan wordt de vergoeding voor verlening op basis van uurtarief berekend. Dit omdat nu is gebleken dat op voorhand geen goede prognose is te geven van de kosten. Er is nu geen zicht op de infrastructurele opzet van een beoogd netwerk. Deze opzet is bepalend voor de inzet van het agentschap op frequentieplanning en internationale frequentiecoördinatie ten behoeve van de verlening van deze vergunningen.

Subcategorie I.D.2

Het tarief voor het baken voor helikopters is verlaagd. Dit komt onder meer omdat wordt samengewerkt met de rijksinspectiedienst Staatstoezicht op de Mijnen, waardoor efficiënter kan worden gewerkt.

Artikel 6

De volgende aanpassing is doorgevoerd in bijlage II.

De uurtarieven zijn aangepast als gevolg van een nieuw financieringsmodel. Met de invoering van dit nieuwe financieringsmodel per 1 januari 2011 zijn de toeslagen voor auto’s en apparatuur vervallen.

Artikel 10

Met het onderhavige artikel wordt gebruik gemaakt van de in artikel 7 van het besluit neergelegde mogelijkheid om af te wijken van de in laatstgenoemd artikel opgenomen bepaling dat de vergoeding door degene die de vergoeding is verschuldigd bij vooruitbetaling dient te worden voldaan. Dit is nodig omdat de vergoedingen voor uitvoeringswerkzaamheden steeds achteraf in rekening worden gebracht en de vergoedingen voor toezichtswerkzaamheden soms aan het einde van het kalenderjaar waarop de vergoeding betrekking heeft. Indien de vergoedingen voor toezichtswerkzaamheden in de laatste zes weken van dat jaar in rekening worden gebracht, behoeven zij niet meer tijdens dat jaar te worden betaald, zodat niet langer kan worden gesproken van een verplichting tot vooruitbetaling.

Artikel 11

Dit nieuwe artikel geeft de minister de bevoegdheid in voorkomend geval een geldschuld jegens de vergunninghouder met de vordering inzake het eenmalig bedrag te verrekenen. Verrekening is op grond van artikel 4:93 slechts mogelijk met een expliciete wettelijke grondslag. Deze bepaling biedt een grondslag voor verrekening in het geval een vergunninghouder een verschuldigde vergoeding op grond van deze regeling niet of niet op tijd betaalt, maar tegelijkertijd ook een vordering op de staat heeft die verband houdt met de uitvoering van frequentiebeleid.

Artikel 13

De Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2010 wordt ingetrokken, zij het dat de bepalingen van die regeling na 31 december 2010 van toepassing blijven op de werkzaamheden of diensten die in het kalenderjaar 2010 door het agentschap zijn verricht. Hiermee wordt bereikt dat voor alle werkzaamheden of diensten die in 2010 door het agentschap zijn verricht de vergoedingen gelden zoals neergelegd in de Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2010, ook indien facturering of afhandeling van de factuur heeft plaatsgevonden na 31 december 2010. Dit geldt ook voor de eerdere regelingen waarin de vergoedingen van het agentschap werden vastgesteld.

De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

M.J.M. Verhagen.

Naar boven