ARTIKEL I
De Subsidieregeling voor motorrijtuigen met emissiearme dieselmotor en recht op teruggaaf BPM wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel d door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd,
luidende:
- e. bestelauto:
bedrijfsauto met de voertuigclassificatie N1, bedoeld in de Regeling voertuigen, of met de voertuigclassificatie N2, mits
typegoedgekeurd volgens Verordening (EG) nr. 715/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2007 betreffende de
typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen (Euro 5 en Euro
6) en de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie (PbEU L 171).
B
In artikel 3, eerste lid, wordt na de zinsnede ‘na de inwerkingtreding van deze subsidieregeling’ ingevoegd: en voor 1 oktober
2011.
C
In artikel 4, eerste lid, wordt ‘SenterNovem’ vervangen door: Agentschap NL.
D
Artikel 6 komt te luiden:
Artikel 6. Subsidiebedrag
1. De subsidie bedraagt € 400,– per bestelauto met een massa ledig gewicht van meer dan 1.180 kg.
2. De subsidie bedraagt € 0,– voor andere motorrijtuigen.
3. Indien op het tijdstip van de afgifte van het deel I B, bedoeld in artikel 25, derde lid, van het Kentekenreglement, een
ander subsidiebedrag in deze regeling was genoemd, bedraagt het subsidiebedrag dat andere bedrag.
E
In artikel 6, eerste lid, wordt ‘€ 400,–’ vervangen door: € 300,–.
F
In artikel 8 wordt de zinsnede ‘voor het kalenderjaar 2009 € 8.200.000,– en voor het kalenderjaar 2010: € 10.000.000,–’ vervangen
door: voor de kalenderjaren 2010 en 2011 in totaal € 21.500.000,–.
G
In artikel 9 wordt ‘2011’ vervangen door ‘2012’ en ‘laatstgenoemde datum’ door: 1 oktober 2011.
ARTIKEL II
De Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1.1 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel a komt te luiden:
- a. minister:
Minister van Infrastructuur en Milieu;.
2. Onderdeel b komt te luiden:
- b. agentschap:
Agentschap NL van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;.
3. Onderdeel q komt te luiden:
B
In artikel 2.4, eerste lid, wordt ‘€ 400,–’ vervangen door: € 0,–.
C
In artikel 2.5 wordt ‘€ 50.000.000,–’ vervangen door: € 38.750.000,–.
E
In artikel 2.7, derde lid, onderdeel b, wordt na ‘de inbouw’ ingevoegd: voor 1 oktober 2011.
F
Artikel 2.10 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel b wordt ‘€ 2.000,–’ vervangen door: € 500,–;.
b. In onderdeel c wordt ‘€ 2.500,–’ vervangen door: € 1.000,–.
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a, onderdeel 2°, wordt ‘€ 5.000,–’ vervangen door: € 3.500,–.
b. In onderdeel a, onderdeel 3°, wordt ‘€ 6.000,–’ vervangen door: € 4.500,–.
c. In onderdeel b, onderdeel 2°, wordt ‘€ 5.500,–’ vervangen door: € 4.000,–.
d. In onderdeel b, onderdeel 3°, wordt ‘€ 6.000,–’ vervangen door: € 4.500,–.
3. Toegevoegd wordt een nieuw lid, luidende:
G
In artikel 2.11 wordt ‘2010’ vervangen door ‘2011’ en wordt ‘€ 150.000.000,–’ vervangen door: € 151.000.000,–.
H
Het opschrift van paragraaf 2.3 komt te luiden:
Paragraaf 2.3. Subsidieprogramma ongebruikte zware voertuigen
I
Artikel 2.12, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. De zinsnede ‘van een ongebruikte vrachtwagen of bus, die beschikt over een motor die voldoet aan de EEV-norm, of’ vervalt.
2. Na ‘3.500 kg’ wordt ingevoegd: waarvan het kentekenbewijs of een deel I B als bedoeld in artikel 25, derde lid, van het Kentekenreglement
is afgegeven voor 1 oktober 2011 en.
3. De laatste volzin vervalt.
J
In artikel 2.13, tweede lid, wordt ‘vrachtauto’s of bussen’ vervangen door: bestelauto’s.
K
Artikel 2.14, eerste lid, komt te luiden:
L
In artikel 2.15 wordt de zinsnede ‘voor het kalenderjaar 2009 € 8.000.000,– en voor het kalenderjaar 2010: € 2.000.000,–’
vervangen door: voor de kalenderjaren 2010 en 2011 in totaal € 3.500.000,–.
M
In artikel 2.16, tweede lid, wordt na de zinsnede ‘na de inwerkingtreding van dit subsidieprogramma’ ingevoegd: en voor 1
oktober 2011.
N
In artikel 2.18, eerste lid, wordt na de zinsnede ‘Een aanvraag tot subsidievaststelling wordt’ ingevoegd: voor 1 januari
2012.
O
In artikel 2.20 wordt ‘€ 7.000.000,–’ vervangen door: € 1.500.000,–.
ARTIKEL III
1. Artikel I, onderdelen D, F en G en artikel II, onderdelen B, D, G, L en O treden in werking op 1 januari 2011.
2. De overige onderdelen van deze regeling treden in werking op 1 februari 2011.
TOELICHTING
§ 1. Algemeen
Met de onderhavige regeling wordt de subsidieverlening op grond van de Subsidieregeling motorrijtuigen met een emissiearme
dieselmotor en recht op teruggaaf BPM1 en een deel van de subsidieprogramma’s die deel uitmaken van de Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor
voertuigen2 verlengd tot 1 januari 2012. Die verlenging betreft een aantal categorieën voertuigen op voorwaarde dat die voertuigen uiterlijk
op 30 september 2011 te naam zijn gesteld (d.w.z. waarvoor een definitief kentekenbewijs, inclusief deel I B, door de Dienst
Wegverkeer is afgegeven). Bij subsidie voor retrofit roetfilters geldt voor de verlenging de voorwaarde dat de inbouw van
de emissieverminderende voorziening uiterlijk op 30 september 2011 bij de Dienst Wegverkeer is gemeld.
Voorts worden het budget en de subsidiebedragen voor die subsidieregelingen voor de kalenderjaren 2010 en 2011 vastgesteld.
Ten slotte is met de onderhavige regeling in de Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen nog een
enkele andere wijziging aangebracht.
§ 2. Subsidieregeling voor motorrijtuigen met emissiearme dieselmotor en recht op teruggaaf BPM (Artikel I)
Omdat alle voertuigen van het modeljaar 2012 aan de Euro 5 norm dienen te voldoen, wordt het subsidieprogramma verlengd tot
1 januari 2012 (onderdeel G). Deze verlenging geldt voor voertuigen, die uiterlijk op 30 september 2011 zijn te naam gesteld (onderdeel B). In verband hiermee wordt het budget van het subsidieprogramma met € 11,5 miljoen verhoogd tot € 21.500.000 (onderdeel F).
Vanaf 1 januari 2011 wordt alleen nog subsidie verstrekt voor nieuwe bestelauto’s met een massa ledig voertuig van meer dan
1.180 kg, aangezien personenauto’s en de lichtere bestelauto’s reeds vanaf deze datum aan de Euro 5 norm dienen te voldoen
(onderdelen A en D).
Omdat het aanbod van voertuigen zonder affabriek roetfilter steeds kleiner wordt en hierdoor de effectiviteit van subsidiëring
geringer wordt, wordt het subsidiebedrag voor voertuigen die vanaf 1 februari 2011 te naam worden gesteld, met € 100 verlaagd
tot € 300 (onderdeel E).
§ 3. Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen (Artikel II)
Onder de subsidieregeling vallen het Subsidieprogramma retrofit lichte voertuigen, het Subsidieprogramma ongebruikte vrachtauto’s
en bussen, het Subsidieprogramma retrofit zware voertuigen en het Subsidieprogramma retrofit mobiele werktuigen.
a. Subsidieprogramma retrofit lichte voertuigen
Vanaf 1 januari 2011, de datum dat het subsidieprogramma ingevolge artikel 2.6 zou komen te vervallen, wordt het subsidiebedrag
vastgesteld op € 0 (onderdeel B). Met deze wijziging wordt de juridische basis voor de registratie van nieuwe retrofit roetfilters in 2011 in stand gehouden.
Het budget voor dit subsidieprogramma wordt teruggebracht van € 50 miljoen naar € 38.750.000 (onderdeel C), wat toereikend is om subsidie te verlenen voor alle vóór 1 januari 2011 afgemelde roetfilters. Hierdoor kan het resterende
bedrag van € 11.250.000 op een andere wijze worden ingezet voor verbetering van de luchtkwaliteit.
b. Subsidieprogramma retrofit zware voertuigen
Voor dit subsidieprogramma wordt budget beschikbaar gesteld tot 1 januari 2012, met dien verstande, dat de roetfilters waarvoor
een subsidie wordt aangevraagd moeten zijn afgemeld uiterlijk op 30 september 2011 (onderdeel E).
Het budget wordt met € 1 miljoen verhoogd, teneinde transportondernemingen te faciliteren die met hun voertuigen geregeld
in de afgelopen jaar aangewezen milieuzones opereren (onderdeel G).
Voertuigen met retrofit roetfilters kunnen nog in een beperkte resterende periode worden ingezet. Omdat als gevolg hiervan
de kosteneffectiviteit van nieuwe retrofit roetfilters terugloopt, zijn de subsidiebedragen voor roetfilters die vanaf 1 februari
2011 worden afgemeld, per voertuig met een bedrag van € 1.500 teruggebracht (onderdeel F). De subsidiebedragen zijn nu als volgt:
| Zware bestelauto (vanaf 2.800 kg≤5000 kg) | < 150 KW > 5.000 kg | 150-<225 KW > 5.000 kg |
---|
Gesloten filter Continu regenererend 90% reductie | € 500 | € 3.500 | € 4.000 |
Gesloten filter Periodiek regenererend 90% reductie | € 1.000 | € 4.500 | € 4.500 |
c. Subsidieprogramma ongebruikte zware voertuigen
De titel van dit subsidieprogramma – voorheen: Subsidieprogramma ongebruikte vrachtauto’s en bussen – is in lijn gebracht
met dat van het programma voor retrofit zware voertuigen.
Vanaf 1 februari 2011 komt de subsidiëring van vrachtauto’s en bussen met een gewicht boven de 3.500 kg in verband met eerder
met de sector gemaakte afspraken in het kader van het dieselakkoord te vervallen.Om in lijn te blijven met de afgesproken
stimulering van nieuwe bestelauto’s met affabriek roetfilter, blijft de regeling alleen van toepassing voor bestelauto’s van
2.800 tot 3.500 kg met een EEV-motor waarvan de fijnstofemissie ten hoogste 10 mg/kWh is. Het subsidieprogramma loopt door
tot 1 januari 2012, met dien verstande, dat de kentekens van voertuigen waar een subsidie voor wordt aangevraagd uiterlijk
30 september 2011 te naam moeten zijn gesteld (onderdeel I).
Het budget van het subsidieprogramma voor de jaren 2010 en 2011 wordt in verband hiermee met € 1,5 miljoen verhoogd tot € 3.500.000,–
(onderdeel L).
Naar analogie van de wijziging van het subsidiebedrag voor bestelauto’s met affabriek roetfilter wordt voor voertuigen die
vanaf 1 januari 2011 worden te naam gesteld, het subsidiebedrag met € 100 teruggebracht tot € 400 (onderdeel K).
d. Subsidieprogramma retrofit mobiele werktuigen
De belangstelling voor dit subsidieprogramma is altijd beperkt gebleven. Er blijft het komende jaar nog geld beschikbaar voor
subsidiëring van uiterlijk op 30 september 2011 ingebouwde roetfilters waarvoor uiterlijk 31 december 2011 een aanvraag voor
subsidie is ingediend (onderdeel M). Hierdoor wordt de schade voor leveranciers, die nog over voorraden roetfilters beschikken, beperkt. Daarbij wordt het subsidieplafond
teruggebracht van € 7 miljoen tot € 1,5 miljoen (onderdeel O). Hierdoor kan het resterende bedrag van € 5,5 miljoen anderszins worden ingezet voor verbetering van de luchtkwaliteit.
Ten aanzien van de onder dit subsidieprogramma in te bouwen roetfilters kan het volgende worden vermeld. De filterlijst van
de BAFU was eerder gebaseerd op samenwerking tussen BAFU en VERT. Onder druk van een politieke lobby heeft de Zwitserse overheid
(het Bundes Amt Für Umwelt) de eisen op enkele punten wat afgezwakt. De organisatie achter VERT – een non-profit organisatie
geregistreerd in Zwitserland, Kanton Aargau, onder nummer CH-400.6.031.438-9 – was het daarmee niet eens en is een privaatrechtelijke
concurrerende lijst gestart, eigenlijk een continuering van de bestaande BAFU-VERT lijst. Beide lijsten omvatten alleen filters
die naar algemeen wordt aangenomen goede prestaties leveren. De definitie van filterlijst is daarom zo aangepast dat filters
volgens beide lijsten daar nu onder vallen (onderdeel A).
§ 4. Administratieve lasten
Door het stopzetten respectievelijk verminderen van het budget van twee subsidieprogramma’s dalen de verwachte administratieve
lasten. Door dit budget voor drie andere subsidieprogramma’s in te zetten, nemen de administratieve lasten voor die programma’s
toe.
Het grootste budget wordt verschoven naar de Subsidieregeling voor motorrijtuigen met emissiearme dieselmotor en recht op
teruggaaf BPM, die vanwege de daarvoor geldende automatische subsidieverlening per voertuig (de aanvraag om teruggaaf van
BPM wordt tevens als subsidieaanvraag aangemerkt) verwaarloosbare administratieve lasten met zich brengt.
De administratieve lasten voor het Subsidieprogramma retrofit lichte voertuigen werden bij de start van dat programma in 2007
geschat op 2,20% van het subsidiebudget, rekening houdend met de beschikbaarstelling van budget na 2007. Dit budget wordt
thans met € 11.250.000,– teruggebracht. Derhalve kan voor dit programma een vermindering van de administratieve lasten worden
verwacht van ca. € 247.500,–.
De administratieve lasten voor het Subsidieprogramma retrofit zware voertuigen werden bij de start geschat op 0,37% van het
budget. Door de verlaging van de subsidiebedragen per 1 februari 2011 per ingebouwd roetfilter kunnen met gelijkblijvend budget
echter circa 25% meer roetfilters gesubsidieerd worden (waarbij zij opgemerkt, dat in het begin van de looptijd van dit programma
met name halfopen filters werden ingebouwd, waarvoor lagere subsidiebedragen golden), derhalve worden de administratieve lasten
thans geschat op ten hoogste 0,47% van het budget. Door de verhoging van het subsidiebudget met € 1 miljoen is voor dit programma
een vermeerdering van de administratieve lasten te verwachten van ca. € 4.700,–.
De administratieve lasten voor het Subsidieprogramma ongebruikte zware voertuigen werd bij de start geschat op 0,63% van het
subsidiebudget. Door de verlaging van het subsidiebedrag per 1 februari 2011 met 20% zullen 20% meer subsidieaanvragen gehonoreerd
kunnen worden, zodat de administratieve lasten uit zouden komen op 0,79% van het budget. Doordat voor dit programma het budget
wordt verhoogd met € 1,5 miljoen gaat het hier dan om een toename van de administratieve lasten van € 11.850,–.
De administratieve lasten voor het Subsidieprogramma retrofit mobiele werktuigen werden destijds geschat op 1,2% van het subsidiebudget.
Dit budget wordt thans met € 5,5 miljoen teruggebracht. Dit betekent een afname van de administratieve lasten van ca. € 66.000,–.
De totale administratieve lasten nemen door de onderhavige wijziging van de subsidieprogramma’s derhalve per saldo bijna € 300.000
af.
Actal heeft besloten de onderhavige regeling niet te selecteren voor een toets op de gevolgen voor de administratieve lasten.
§ 5. Inwerkingtreding van de wijzigingen
Artikel III bevat een gedifferentieerde inwerkingtredingsbepaling, die afwijkt van de regeling voor vaste verandermomenten,
dit vanwege de benodigde spoed om de subsidiegelden beschikbaar te houden, voordat de lopende regelingen komen te vervallen.
De gewijzigde subsidievoorwaarden treden, zoals is uiteengezet in de paragrafen 2 en 3 van deze toelichting, in werking of
op 1 januari 2011 of op 1 februari 2011. De regelingen kennen elk een bepaling, waarin wordt geregeld welk subsidiebedrag
van toepassing is: het oude, hogere tarief of het nieuwe, lagere tarief.
Dit is of afhankelijk van de datum waarop het kenteken is afgegeven of van de datum waarop de betreffende voorziening in het
voertuig is ingebouwd.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
J.J. Atsma.