ARTIKEL I
De Subsidieregeling sanering verkeerslawaai wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel l wordt ‘artikel 88 van de wet’ vervangen door: artikel 88 van de wet, zoals deze luidde onmiddellijk voorafgaand
aan 24 februari 2010,.
2. Onderdeel m komt te luiden:
- m. Minister:
Minister van Infrastructuur en Milieu;.
3. De onderdelen n en o worden geletterd o en p.
4. Er wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
- n. rijksinfrastructuur:
wegen in beheer bij het Rijk en hoofdspoorwegen;.
B
Artikel 3, tweede lid, vervalt.
C
In artikel 4, tweede lid, wordt ‘artikel 88 van de wet’ vervangen door: artikel 88 van de wet, zoals deze luidde onmiddellijk
voorafgaand aan 24 februari 2010,.
D
Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede lid komt te luiden:
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
E
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid komt te luiden:
2. In het tweede lid wordt ‘Het eerste lid’ vervangen door: Het eerste lid, onder a,.
F
In artikel 19, tweede lid, wordt ‘dat het bedrag’ vervangen door ‘dan het bedrag’ en wordt ‘bijlage A, onderdelen 3 en 4’
vervangen door: bijlage A, onderdelen 4 en 5.
G
Artikel 21 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ’1.’ geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
H
Onder vernummering van het tweede lid tot derde lid wordt in artikel 22 een lid ingevoegd, luidende:
2. In de gevallen, genoemd in artikel 21, tweede lid, beslist de minister binnen vier maanden na ontvangst van de aanvraag.
I
Bijlage A wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel 1a wordt vervangen door de tekst van dat onderdeel in bijlage I bij deze regeling.
2. Onderdeel 4 wordt vervangen door de tekst van dat onderdeel in bijlage I bij deze regeling.
3. Onderdeel 5 wordt vervangen door de tekst van dat onderdeel in bijlage I bij deze regeling.
J
Bijlage B wordt als volgt gewijzigd:
1. Het formulier WS, genoemd in artikel 41, eerste lid, wordt vervangen door het formulier WS, opgenomen in bijlage II bij deze
regeling.
2. Het formulier RS, genoemd in artikel 42, eerste lid, wordt vervangen door het formulier RS, opgenomen in bijlage III bij
deze regeling.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2011.
TOELICHTING
Artikel I, onderdelen A en D
De wijzigingen in artikel I, onderdelen A en D, hebben te maken met de voorziene inwerkingtreding van het wetsvoorstel tot
vaststelling van overgangsrecht en wijziging van diverse wetten ten behoeve van de invoering van de wet tot wijziging van
de Wet milieubeheer in verband met de invoering van de geluidproductieplafonds en de overheveling van hoofdstuk IX van de
Wet geluidhinder naar de Wet milieubeheer (Invoeringswet geluidproductieplafonds). Met de verwachte inwerkingtreding van dit
wetsvoorstel komt de uitvoering van de geluidssanering naar aanleiding van Rijksinfrastructuur te liggen bij Rijkswaterstaat
en ProRail en niet meer bij gemeenten die daartoe subsidie ontvangen. Met de inwerkingtreding van de onderhavige wijziging
van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (hierna: de regeling) wordt deze regeling op de nieuwe situatie aangepast:
de minister van Infrastructuur en Milieu kan geen nieuwe subsidies op basis van deze regeling meer verlenen voor de kosten
van voorbereiding, begeleiding en toezicht van maatregelen die betrekking hebben op nieuwe rijksinfrastructuurprojecten. Omdat
de projecten een lange looptijd hebben, wordt deze wijziging reeds op dit moment uitgevoerd. Wel komen rijksinfrastructuurprojecten
waarvoor reeds een voorbereidingssubsidie is verleend in aanmerking voor een subsidie voor de uitvoeringskosten. De sanering
voor deze categorie projecten loopt dan gewoon door, alleen worden er geen nieuwe projecten meer gestart op grond van deze
regeling.
Artikel I, onderdeel B
Artikel 88 van de Wet geluidhinder is per 24 februari 2010 komen te vervallen. Artikel I, onderdeel B, van deze regeling voert
deze wijziging door in de regeling door de verwijzing te veranderen, in die zin dat wordt verwezen naar het artikel zoals
dat luidde voordat het is komen te vervallen.
Artikel I, onderdeel E
Met artikel I, onderdeel E, wordt een verduidelijking toegevoegd aan artikel 11 van de regeling. Het is niet mogelijk om een
subsidie voor de uitvoering van een project aan te vragen als hiervoor niet eerst een subsidie voor de voorbereiding, begeleiding
en toezicht is verleend. Dit was al zo, maar stond voorheen niet expliciet in de regeling vermeld. Ook wordt hiermee geregeld
dat er geen subsidie meer verleend kan worden voor uitvoeringskosten van nieuwe projecten langs rijksinfrastructuur. Alleen
voor projecten langs rijksinfrastructuur waarvoor voor inwerkingtreding van deze wijziging al een voorbereidingssubsidie is
verleend, zullen nog uitvoeringskosten vergoed worden. Deze projecten zullen onder de bestaande saneringsregels verder afgehandeld
worden, los van de voorziene inwerkingtreding van het wetsvoorstel houdende wijziging van de Wet milieubeheer in verband met
de invoering van geluidproductieplafonds en de overheveling van hoofdstuk IX van de Wet geluidhinder naar de Wet milieubeheer
(modernisering instrumentarium geluidbeleid, geluidproductieplafonds).
Artikel I, onderdelen G en H
Met artikel I, onderdelen G en H, vervalt de verplichting om een aanvraag voor een subsidie voor de voorbereiding, begeleiding
en het toezicht vóór 1 februari in te dienen bij reconstructies van wegen en wijzigingen van spoorwegen. De reden hiervoor
is, dat bij reconstructies van wegen en wijzigingen van spoorwegen afgeweken kan worden van de prioriteringsregels uit artikel
10 van de regeling. In de praktijk is gebleken dat in deze gevallen de deadline van 1 februari om de subsidie voor de voorbereiding,
begeleiding en het toezicht aan te vragen, de voortgang van projecten kan frustreren. Met de onderhavige wijziging van de
regeling komt deze deadline dan ook te vervallen voor de genoemde projecten. De beslistermijn over de aanvraag liep voorheen
van 1 februari tot 1 juni. Met deze wijziging van de regeling vervallen deze data, maar blijft de beslistermijn van vier maanden
voor de Minister gehandhaafd.
Artikel I, onderdeel I
In artikel I, onderdeel I, wordt een vijftal onjuiste normbedragen in de tabel in onderdeel 1a van Bijlage A gewijzigd. In
de regeling stond bij een geluidbelasting van 54 tot en met 58 dB en een afname van ≤ 5dB een normbedrag van € 1.550,00. Dit
is veranderd in € 1.650,00.
Tevens wordt onderdeel 4 van Bijlage A in overeenstemming gebracht met artikel 19 van de regeling, zoals deze luidt sinds
de laatste wijziging van de regeling op 1 mei 2010. Sinds deze wijziging wordt de aftrek uit artikel 110g van de Wet geluidhinder
niet meer toegepast bij de berekening van het maximale subsidiebedrag voor onttrekking van een woning of ander geluidsgevoelig
gebouw aan de bestemming. Dit is toentertijd echter niet gewijzigd in Bijlage A. De tabellen zijn tevens gepubliceerd op de
website van Bureau Sanering Verkeerslawaai: www.bureausaneringverkeerslawaai.nl.
Artikel I, onderdeel J
Met artikel I, onderdeel J, worden aan het RS- en het WS-formulier uit bijlage B twee verwijzingen naar het Besluit geluidhinder
toegevoegd. Deze toevoegingen dienen ter verduidelijking van de formulieren en behelzen geen inhoudelijke wijzigingen. De
formulieren zijn tevens gepubliceerd op de website van Bureau Sanering Verkeerslawaai: www.bureausaneringverkeerslawaai.nl.
Artikel II
De regeling treedt in werking met ingang van een van de vaste verandermomenten van regelgeving, namelijk 1 januari 2011. De
termijn van twee maanden tussen publicatie en ingangsdatum kon hierbij niet in acht genomen worden wegens het hoge publieke
nadeel van een vertraagde invoering, namelijk het niet tijdig gelden van een begrenzing op de uitgaven voor het jaar 2011.
Ook is de totstandkoming van deze regeling vertraagd doordat de projecten die niet onder nieuwe regelgeving met betrekking
tot de geluidproductieplafonds zullen gaan vallen nog niet eerder bekend waren.
Administratieve lasten
De regeling heeft naar haar aard geen gevolgen voor de administratieve lasten van burgers en bedrijfsleven.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
J.J. Atsma.