Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2010, 20237 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2010, 20237 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Gelet op artikel 178a, derde lid, van de Wet op het primair onderwijs, artikel 164a, derde lid, van de Wet op de expertisecentra en artikel 4 van het Besluit informatievoorziening WPO/WEC;
Besluit:
De Regeling structurele gegevenslevering WPO/WEC wordt gewijzigd als volgt:
A
Bijlage 1 wordt gewijzigd als volgt:
1. In hoofdstuk 2 vervallen de definities van ‘CFI’ en ‘IB-Groep’ en wordt de definitie van ‘School voor varende kinderen, trekkende bevolking en rijdende PO-scholen’ vervangen door:
School voor trekkende bevolking | Een school voor trekkende bevolking in een rijdende PO-school of een PO-school voor varende kinderen. |
2. In paragraaf 4.1.3 wordt in de tabel, na de regel met nummer 43, een regel ingevoegd, luidende:
43a | Datum inschrijving oorspronkelijke inschrijving | Datum | 8 | Datum inschrijving oorspronkelijke inschrijving is datum inschrijving van de inschrijving die gecorrigeerd wordt. |
3. In paragraaf 4.1.4 wordt in de tabel, na de regel met nummer 69, een regel ingevoegd, luidende:
69a | Datum inschrijving oorspronkelijke inschrijving | Datum | 8 | Datum inschrijving oorspronkelijke inschrijving is datum inschrijving van de inschrijving die gecorrigeerd wordt. |
4. In de paragrafen 4.2.2, 4.2.5 en 7.1.14 wordt telkens ‘de IB-Groep’ vervangen door: DUO.
5. In de paragrafen 4.2.6, 4.2.7 en 7.1.14 wordt telkens ‘CFI’ vervangen door: DUO.
6. In de paragrafen 4.2.6 en 4.2.7 wordt telkens aan de tabel ‘Controle van Inschrijving’ een regel toegevoegd, luidende:
Datum inschrijving oorspronkelijke inschrijving | Binnen Bron dient een verwijderde inschrijving aanwezig te zijn die overeenkomt met de datum inschrijving oorspronkelijke inschrijving. | Signaal | De oorspronkelijke inschrijving is niet aanwezig in BRON. [ 400 ] |
7. In paragraaf 4.2.6, in de tabel ‘Controle van Ambulante begeleiding WPO’, wordt
WEC-school moet bevoegd zijn (het cluster van) de soort onderwijs te begeleiden (datum ingang BRIN nummer WEC school moet groter of gelijk zijn aan datum begin toestemming en kleiner dan datum einde toestemming van de WEC school voor de begeleiding in het cluster van de Onderwijssoort opgegeven in LGF-indicatie WPO Onderwijssoort indicatie) | Signaal | BRIN-nr WEC-school <BRIN-nummer WEC-school> is op datum <datum ingang BRIN-nummer WEC-school> niet bevoegd om (het cluster van) onderwijssoort <onderwijssoort indicatie> te begeleiden [ 329 ] |
vervangen door:
Indien WPO LGF aanwezig is dan moet gelden: Voor WPO LGF van cluster 2, 3 en 4 moet in BRIN geregistreerd zijn dat een van de WEC-instellingen die behoren tot het REC van de begeleidende WEC school , toestemming heeft voor het geven van onderwijs in het cluster van de indicatiestelling. Hierbij geldt dat de datum begin toestemming kleiner of gelijk moet zijn dan de ingangsdatum van de betreffende mutatie en de datum einde toestemming groter moet zijn dan de ingangsdatum van de betreffende mutatie. (Voor cluster 1 geldt deze controle niet.) | Signaal | BRIN-nr WEC-school <BRIN-nummer WEC-school> is op datum <datum ingang BRIN-nummer WEC-school> niet bevoegd om (het cluster van) onderwijssoort <onderwijssoort indicatie> te begeleiden [ 329 ] |
8. In paragraaf 4.2.7, in de tabel ‘Controle van Inschrijving’, wordt
Bij bericht melding inschrijving: Voor een WEC inschrijving anders dan ambulante begeleiding, geldt: de leerling moet op Datum inschrijving jonger zijn dan 20 jaar Voor meldingen van WEC Ambulante Begeleiding hoeven geen leeftijdscontroles te worden uitgevoerd. NB: in eerste instantie gaat het om de geboortedatum volgens GBA, zoals in BRON geregistreerd. Als die er niet is, dan gaat het om de geboortedatum zoals de PO-school die meldt/gemeld heeft | Signaal | Deze leerling moet op datum inschrijving jonger dan 20 jaar zijn [ 334 ] Indien MM/DD resp. DD onbekend zijn (gevuld met nullen), wordt er gerekend met 0101 resp. 01. |
vervangen door:
Bij bericht melding inschrijving: Voor een WEC inschrijving anders dan ambulante begeleiding, geldt: de leerling moet op Datum inschrijving jonger zijn dan 20 jaar Voor meldingen van WEC Ambulante Begeleiding hoeven geen leeftijdscontroles te worden uitgevoerd. NB: in eerste instantie gaat het om de geboortedatum volgens GBA, zoals in BRON geregistreerd. Als die er niet is, dan gaat het om de geboortedatum zoals de PO-school die meldt/gemeld heeft. | Signaal | De leerling wordt geacht met toestemming van de inspecteur van het onderwijs toegelaten te zijn tot uw school [ 334 ] Indien MM/DD resp. DD onbekend zijn (gevuld met nullen), wordt er gerekend met 0101 resp. 01. |
9. In paragraaf 4.2.7, in de tabel ‘Controle van Indicatiestelling WEC’, wordt
Bij bericht melding inschrijving: Voor een reguliere WEC-inschrijving, behalve als het om een melding van WEC ambulante begeleiding gaat, geldt dat de leerling op datum indicatiestelling (of datum inschrijving als deze laatste na datum indicatiestelling ligt) minimaal 4 jaar moet zijn Een uitzondering hierop zijn de onderwijssoorten waarin ‘doof’ of ‘slechthorend’ voorkomt (dat zijn onderwijssoort indicatie 21, 22, 24, 25 en 26 ) in sector 2 (onderwijssoort begint met een 2). Voor deze onderwijssoorten geldt: De leerling moet minimaal 3 jaar zijn op datum indicatiestelling resp. datum inschrijving. NB: in eerste instantie gaat het om de geboortedatum volgens GBA, zoals in BRON geregistreerd. Als die er niet is, dan gaat het om de geboortedatum zoals de PO-school die meldt/gemeld heeft | Signaal | Leerling moet op datum indicatiestelling (of datum inschrijving als deze laatste na datum indicatiestelling ligt) minimaal 4 jaar zijn (of 3 als er sprake is van onderwijssoort indicatie ‘21’, ‘22’, ‘24’, ‘25’ en ‘26’)[ 333 ] Indien MM/DD resp. DD onbekend zijn (gevuld met nullen), wordt er gerekend met 0101 resp. 01. |
vervangen door:
Bij bericht melding inschrijving: Voor een reguliere WEC-inschrijving, behalve als het om een melding van WEC ambulante begeleiding gaat, geldt dat de leerling op datum indicatiestelling (of datum inschrijving als deze laatste na datum indicatiestelling ligt) minimaal 4 jaar moet zijn. Een uitzondering hierop zijn de onderwijssoorten waarin ‘doof’ of ‘slechthorend’ voorkomt (dat zijn onderwijssoort indicatie 21, 22, 24, 25 en 26 ) in sector 2 (onderwijssoort begint met een 2). Voor deze onderwijssoorten geldt: De leerling moet minimaal 3 jaar zijn op datum indicatiestelling resp. datum inschrijving. NB: in eerste instantie gaat het om de geboortedatum volgens GBA, zoals in BRON geregistreerd. Als die er niet is, dan gaat het om de geboortedatum zoals de PO-school die meldt/gemeld heeft. | Signaal | De leerling wordt geacht met toestemming van de inspecteur van het onderwijs toegelaten te zijn tot uw school [ 333 ] Indien MM/DD resp. DD onbekend zijn (gevuld met nullen), wordt er gerekend met 0101 resp. 01. |
10. In paragraaf 4.2.7, in de tabel ‘Aanvullende controles’, wordt
Bij een WEC-inschrijving: de consistentie tussen Indicatiestelling en Soort Onderwijs wordt gecontroleerd indien Soort onderwijs <> 0, Soort verblijf = 0 en het betreft geen inschrijving aan een VGK instelling. Dan moet gelden: De waarde van Soort onderwijs moet gelijk zijn aan de waarde van de Indicatiestelling, m.u.v.: – Soort onderwijs 41, 42 en 43. Bij deze waarden moet de Indicatiestelling 40 of 44 zijn. – Soort onderwijs 33. Hierbij moet de Indicatiestelling 33 of 35 zijn. | Signaal | Als soort onderwijs > 0 en onderwijssoort indicatie is gevuld, dan moet soort onderwijs <soort onderwijs> consistent zijn met de indicatiestelling <onderwijssoort indicatie> [ 345 ] | |
Indien WEC Ambulante begeleiding aanwezig is moet gelden: In BRIN moet geregistreerd zijn dat de vestiging toestemming heeft voor het geven van het onderwijs in het cluster van de Indicatiestelling. Hierbij geldt dat de datum begin toestemming kleiner of gelijk moet zijn dan de ingangsdatum van de betreffende mutatie en de datum einde toestemming groter moet zijn dan de ingangsdatum van de betreffende mutatie | Signaal | Soort onderwijs <soort onderwijs> is niet toegestaan voor deze vestiging <vestigingsvolgnummer> [ 337 ] |
vervangen door:
Bij een WEC-inschrijving: de consistentie tussen Indicatiestelling en Soort Onderwijs wordt gecontroleerd indien Soort onderwijs <> 0, Soort verblijf = 0 en het betreft geen inschrijving aan een VGK instelling. Dan moet gelden: De waarde van Soort onderwijs moet gedurende de gehele geldigheidsperiode gelijk zijn aan de waarde van de Indicatiestelling, m.u.v.: – Soort onderwijs 41, 42 en 43. Bij deze waarden moet de Indicatiestelling 40 of 44 zijn. – Soort onderwijs 33. Hierbij moet de Indicatiestelling 33 of 35 zijn. | Signaal | Als soort onderwijs > 0 en onderwijssoort indicatie is gevuld, dan moet soort onderwijs <soort onderwijs> consistent zijn met de indicatiestelling <onderwijssoort indicatie> [ 345 ] | |
Indien WEC Ambulante begeleiding aanwezig is moet gelden: Voor WEC Ambulante begeleiding van cluster 2, 3 en 4 moet in BRIN geregistreerd zijn dat één van de WEC-instellingen die behoren tot het REC van de begeleidende WEC school, toestemming heeft voor het geven van onderwijs in het cluster van de indicatiestelling. Hierbij geldt dat de datum begin toestemming kleiner of gelijk moet zijn dan de ingangsdatum van de betreffende mutatie en de datum einde toestemming groter moet zijn dan de ingangsdatum van de betreffende mutatie. | Signaal | Soort onderwijs <soort onderwijs> is niet toegestaan voor deze vestiging <vestigingsvolgnummer> [ 337 ] |
11. In paragraaf 5.6.3 wordt na ‘wijzigingen van een inschrijving.’ een volzin ingevoegd, luidende:
Als het gaat om een correctie op de datum inschrijving dan en alléén dan wordt de datum inschrijving van de oorspronkelijke inschrijving meegeleverd.
12. In de tabel in paragraaf 5.6.3, onder ‘Inschrijving WPO 0..1 keer per persoon (Inschrijving WPO of Inschrijving WEC moet gevuld zijn).’, wordt na
30 | Aanduiding NNCA WPO | V |
een regel ingevoegd, luidende:
30a | Datum inschrijving oorspronkelijke inschrijving | O | Wordt alleen gevuld als er sprake is van een correctie op de Datum inschrijving van de Inschrijving WPO. |
13. In de tabel in paragraaf 5.6.3, onder ‘Inschrijving WEC 0..1 keer per persoon (Inschrijving WPO of Inschrijving WEC moet gevuld zijn).’, wordt na
4 | Aanduiding NNCA WEC | V |
een regel ingevoegd, luidende:
4a | Datum inschrijving oorspronkelijke inschrijving | O | Wordt alleen gevuld als er sprake is van een correctie op de Datum inschrijving van de Inschrijving WEC. |
14. In paragraaf 7.1.14 wordt
333 | Signaal | Leerling moet op datum indicatiestelling (of datum inschrijving als deze laatste na datum indicatiestelling ligt) minimaal 4 jaar zijn (of 3 als er sprake is van onderwijssoort indicatie ‘21’, ‘22’, ‘24’, ‘25’ en ‘26’ ) |
334 | Signaal | Deze leerling moet op datum inschrijving jonger dan 20 jaar zijn |
vervangen door:
333 | Signaal | De leerling wordt geacht met toestemming van de inspecteur van het onderwijs toegelaten te zijn tot uw school |
334 | Signaal | De leerling wordt geacht met toestemming van de inspecteur van het onderwijs toegelaten te zijn tot uw school |
15. In paragraaf 7.1.14 wordt na
399 | Afkeur | <Attribuut > <waarde attribuut > moet van een WPO-, WVO- of WEB-instelling zijn |
een regel ingevoegd, luidende
400 | Signaal | De oorspronkelijke inschrijving is niet aanwezig in BRON. |
16. In paragraaf 7.3.2 wordt na
datum ingang soort verblijf | tijdsbeeldPeriodeBegindatum |
een regel ingevoegd, luidende:
datum inschrijving oorspronkelijke inschrijving | datumOorspronkelijkeInschrijving |
B
Bijlage 3 wordt vervangen door de bijlage bij deze regeling.
C
Bijlage 4 wordt gewijzigd als volgt:
1. In paragraaf 2.4 worden aan de tabel onder het opschrift ‘Code salarisadministratie’ twee regels toegevoegd, luidende:
06 | Unit4Agresso |
07 | Magma IT |
2. In paragraaf 2.4, onder het opschrift ‘Code salarisadministratie’, wordt na de tabel een volzin ingevoegd, luidende: Besturen die zelf aan DUO leveren, laten dit veld leeg.
3. Hoofdstuk 3 komt te luiden:
3. Termijn voor aanlevering van de gegevens
De gegevens genoemd in de paragrafen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.3, dienen vier maal per jaar aan DUO te worden aangeleverd:
1. uiterlijk 15 juni de gegevens over februari, maart en april;
2. uiterlijk 15 september de gegevens over mei, juni en juli;
3. uiterlijk 15 december de gegevens over augustus, september en oktober;
4. uiterlijk 15 maart de gegevens over november, december en januari.
In de te leveren gegevens moeten alle mutaties zijn verwerkt die van toepassing zijn op de situatie op de peilmaand en die gedurende een kalendermaand na de laatste kalenderdag van de peilmaand administratief zijn verwerkt. Gegevens die na die kalendermaand administratief zijn verwerkt, moeten niet in de gegevenslevering worden verwerkt.
Het jaarbestand/de jaarbestanden met per kalenderjaar samengevatte gegevens uit de paragrafen 2.3.1 tot en met 2.3.4 dienen één keer per jaar geleverd te worden en wel uiterlijk op 15 maart van het jaar, volgend op het peiljaar (het jaar waarop de gegevens betrekking hebben).
Voor de gegevens genoemd in paragraaf 2.3.5, geldt de aanleverdatum uit het bekostigingsbesluit. Het bevoegd gezag draagt er zorg voor dat vóór 1 december de gegevens van peildatum 1 oktober van dat jaar bij DUO zijn geleverd.
Een bevoegd gezag, dat voor de aanlevering van de GGL gebruik maakt van een geautomatiseerd systeem voor de salarisverwerking dient er rekening mee te houden dat de gegevensverwerking door een geautomatiseerd systeem een doorlooptijd vergt.
De gegevens genoemd in paragraaf 2.3.6, dienen maandelijks te worden geleverd aan DUO.
De gegevens genoemd in paragraaf 2.3.7, dienen één keer per kalenderjaar te worden geleverd aan DUO. Deze gegevens dienen geleverd te worden uiterlijk op 15 maart van het jaar, volgend op het peiljaar (het jaar waarop de gegevens betrekking hebben). In de te leveren gegevens moeten alle mutaties zijn verwerkt die van toepassing zijn op de situatie gedurende het peiljaar en na afloop van het peiljaar, maar voor de extractiedatum administratief zijn verwerkt.
4. De tweede tot en met vierde volzin van paragraaf 4.5 komen te luiden:
Gegevens die binnen een kalendermaand na afloop van de peilmaand worden verwerkt en van invloed zijn op de situatie in de peilmaand, moeten ook in de gegevenslevering over de peilmaand zijn verwerkt (een maand terugwerkende kracht mutaties). De over de peilmaand januari te leveren gegevens moeten dus de situatie van januari weergegeven zoals die op basis van de op 1 maart beschikbare informatie hoort te zijn. Gegevens die later dan een kalendermaand na het einde van de peilmaand beschikbaar komen, worden niet in deze gegevensleveringen verwerkt.
5. In paragraaf 4.11 wordt telkens ‘twee maanden’ vervangen door: een maand.
6. In paragraaf 5.1.3 wordt ‘twee maanden terugwerkende kracht mutatie’ vervangen door: een maand terugwerkende kracht mutatie.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart.
Voor het bekostigen van scholen en voor het maken en evalueren van beleid zijn gegevens nodig van scholen en het bevoegd gezag van scholen. Deze gegevens zijn op diverse momenten nodig, sommige maar enkele malen per jaar, andere vaker.
De benodigde gegevens moeten door het bevoegd gezag worden geleverd. Voor steeds meer gegevens geldt een verplichte elektronische aanlevering in een bestandsformaat met een vooraf vastgestelde opbouw.
Als gevolg hiervan is het van belang dat voor alle betrokken partijen bekend is welke gegevens in welke vorm, op welke wijze en op welk tijdstip aangeleverd moeten worden. Dit wordt geregeld in een Programma van Eisen (PvE). Dit PvE gaat over de aanlevering van financiële gegevens.
Op basis van de wijzigingswet in verband met de invoering van het persoonsgebonden nummer en het Besluit informatievoorziening WPO/WEC zijn er vier gebieden waarvoor verplichte elektronische gegevensleveringen vanuit het bevoegd gezag volgen: de organisatie, de leerlingen, het personeel en de financiën. Voor alle gegevens is in wet- en regelgeving aangegeven waarvoor ze mogen worden gebruikt: voor bekostiging, controle op de bekostiging of voor beleid.
De overheid maakt bij de gegevensverzameling zo veel mogelijk gebruik van het principe van één maal bevragen, meer keren gebruiken. Wet- en regelgeving is echter geen statisch geheel. Ook de informatiebehoefte en informatieverzameling zijn niet statisch. Om die reden is het de verwachting dat er wijzigingen kunnen voorkomen in de gegevensvraag of de wijze van aanlevering. Het PvE zal daarom periodiek worden geëvalueerd en geactualiseerd. De PvE’s hebben met elkaar te maken, soms zijn er overlappingen, soms hebben de gegevens betrekking op dezelfde onderwerpen. Getracht is de definities in de PvE’s zoveel mogelijk op elkaar te laten aansluiten
Het PvE is bedoeld voor het bevoegd gezag van scholen (en instellingen voor visueel gehandicapte kinderen) voor primair onderwijs en besturen van REC’s en Centrale Diensten (CD’s).
In dit PvE wordt beschreven welke financiële gegevens een bevoegd gezag één maal per jaar in een voorgeschreven formaat moet aanleveren. De gegevens op bestuursniveau maken onderdeel uit van de jaarrekening. Ze worden gedetailleerd beschreven in de ‘Regeling Jaarverslaggeving Onderwijs’ en de daarbij behorende toelichtende brochure 'Richtlijn jaarverslag onderwijs’. Deze gegevens worden gecontroleerd door de accountant. Behalve deze gegevens op bestuursniveau zijn ook een negental gegevens op schoolniveau verplicht (paragraaf 2.3.2). Deze gegevens vallen niet onder de accountantscontrole. Het is evengoed verplicht deze gegevens aan te leveren. Het bevoegd gezag kan zelf bepalen hoe bedragen worden verdeeld over de onder het bevoegd gezag vallende scholen of worden toegerekend aan het bovenschools management. Er vindt bij DUO een controle plaats op de randtotalen van de som van de totale baten en de totale lasten. De som van de bedragen per school en de bovenschoolse baten en lasten, moet gelijk zijn aan het door de accountant gecontroleerd bedrag op bestuursniveau.
Het bevoegd gezag moet eenmaal per jaar de jaarrekening aanleveren conform de ‘Regeling jaarverslaggeving onderwijs’ en de daarbij behorende toelichtende brochure ‘Richtlijn jaarverslag onderwijs’. De jaarrekening wordt op papier (voorzien van accountantsverklaring) én elektronisch ingestuurd. Dit kan door gebruik te maken van het Elektronisch Financieel Jaarverslag (EFJ) voor de jaarrekening en voor het jaarverslag in PDF (zie de toelichting bij de regeling).
Indien een bevoegd gezag geen gebruik maakt van EFJ, moet het bevoegd gezag behalve een papieren én een elektronische versie van de jaarrekening, een extra (elektronische) levering doen met betrekking tot de in dit PvE genoemde financiële gegevens.
De naam van het op te leveren bestand met de financiële gegevens van het bevoegd gezag op bestuursniveau is: fgXXXXX.csv, waarbij XXXXX staat voor het bevoegd gezagnummer (zie domein). Het bestand bevat op de eerste rij de namen van de kolommen, overeenkomend met de naam van de gegevens zoals in tabel 2.3.1 is vermeld.
De naam van het op te leveren bestand met de financiële gegevens op schoolniveau is:
fkXXXXX.csv, waarbij XXXXX staat voor het bevoegd gezagnummer (zie domein)
Het bestand bevat op de eerste rij de namen van de kolommen, overeenkomend met de naam van de gegevens zoals in tabel 2.3.2 is vermeld.
De bestanden bevatten de waarden conform de onderstaande definities, gescheiden door puntkomma’s waarbij de regels gescheiden zijn door het nieuwe regelteken).
Deze indeling komt overeen met de indeling van bijvoorbeeld MS-Excel. Kies in Excel in het menu ‘Bestand’ de optie ‘opslaan als’ en dan voor ‘opslaan als:’ ‘CSV (MS-DOS) (*.csv)’. CSV staat voor Comma Separated Values.
Onderscheid wordt gemaakt naar gegevens per bevoegd gezag (paragraaf 2.3.1) en gegevens per school (paragraaf 2.3.2). In die gevallen dat er per bevoegd gezag sprake is van een of meer malen bovenschoolse lasten en baten, worden de gegevens die betrekking hebben op de bovenschoolse lasten en basten toegerekend aan het bevoegd gezag.
Voor het bevoegd gezag van een school geldt, dat alle gegevens moeten worden aangeleverd (dus inclusief de gegevens per school en bovenschools). Het bevoegd gezag van een REC en een CD moet alleen de gegevens op het niveau van het bevoegd gezag aanleveren.
Indien het bevoegd gezag EFJ gebruikt voor het maken van de jaarrekening worden de gegevens uit de onderstaande tabel automatisch via EFJ aangeleverd. Het bevoegd gezag hoeft dan voor deze paragraaf geen aparte actie te ondernemen. Maakt het bevoegd gezag geen gebruik van EFJ dan volgt aanlevering zoals aangegeven in paragraaf 2.2.
Nr | Naam | Domein | Definitie/toelichting | opgenomen in de jaarrekening in onderstaand onderdeel van de balans of exploitatierekening |
1 | Organisatienummer bevoegd gezag | bevoegd gezagnummer | Het door de minister toegekende nummer van het bevoegd gezag | |
2 | Jaar | jaar | Het kalenderjaar waar het financiële gegeven betrekking op heeft | |
3 | Investeringen van de ontwikkelingskosten | bedrag | De waarde van de investeringen van de ontwikkelingskosten | Immateriële vaste activa |
4 | Desinvesteringen van de ontwikkelingskosten | bedrag | De waarde van de desinvesteringen van de ontwikkelingskosten | Immateriële vaste activa |
5 | Afschrijvingen van de ontwikkelingskosten | bedrag | De waarde van de afschrijvingen van de ontwikkelingskosten | Immateriële vaste activa |
6 | Investeringen concessies, vergunningen en rechten van intelectuele eigendom | bedrag | De waarde van de investeringen concessies, vergunningen en rechten van intelectuele eigendom | Immateriële vaste activa |
7 | Desinvesteringen concessies, vergunningen en rechten van intelectuele eigendom | bedrag | De waarde van de desinvesteringen concessies, vergunningen en rechten van intelectuele eigendom | Immateriële vaste activa |
8 | Afschrijvingen concessies, vergunningen en rechten van intelectuele eigendom | bedrag | De waarde van de afschrijvingen concessies, vergunningen en rechten van intelectuele eigendom | Immateriële vaste activa |
9 | Investeringen goodwill | bedrag | De waarde van de investeringen goodwill | Immateriële vaste activa |
10 | Desinvesteringen goodwill | bedrag | De waarde van de desinvesteringen goodwill | Immateriële vaste activa |
11 | Afschrijvingen goodwill | bedrag | De waarde van de afschrijvingen goodwill | Immateriële vaste activa |
12 | Investeringen vooruitbetalingen | bedrag | De waarde van de investeringen vooruitbetalingen | Immateriële vaste activa |
13 | Desinvesteringen vooruitbetalingen | bedrag | De waarde van de desinvesteringen vooruitbetalingen | Immateriële vaste activa |
14 | Afschrijvingen vooruitbetalingen | bedrag | De waarde van de afschrijvingen vooruitbetalingen | Immateriële vaste activa |
15 | Investeringen overige immateriële vaste activa | bedrag | De waarde van de investeringen overige immateriële vaste activa | Immateriële vaste activa |
16 | Desinvesteringen overige immateriële vaste activa | bedrag | De waarde van de desinvesteringen overige immateriële vaste activa | Immateriële vaste activa |
17 | Afschrijvingen overige immateriële vaste activa | bedrag | De waarde van de afschrijvingen overige immateriële vaste activa | Immateriële vaste activa |
18 | Investeringen gebouwen en terreinen | bedrag | De waarde van de investeringen gebouwen en terreinen | Materiële vaste activa |
19 | Desinvesteringen gebouwen en terreinen | bedrag | De waarde van de desinvesteringen gebouwen en terreinen | Materiële vaste activa |
20 | Afschrijvingen gebouwen en terreinen | bedrag | De waarde van de afschrijvingen gebouwen en terreinen | Materiële vaste activa |
21 | Investeringen inventaris en apparatuur | bedrag | De waarde van de investeringen inventaris en apparatuur | Materiële vaste activa |
22 | Desinvesteringen inventaris en apparatuur | bedrag | De waarde van de desinvesteringen inventaris en apparatuur | Materiële vaste activa |
23 | Afschrijvingen inventaris en apparatuur | bedrag | De waarde van de afschrijvingen inventaris en apparatuur | Materiële vaste activa |
24 | Investeringen andere vaste bedrijfsmiddelen | bedrag | De waarde van de investeringen andere vaste bedrijfsmiddelen | Materiële vaste activa |
25 | Desinvesteringen andere vaste bedrijfsmiddelen | bedrag | De waarde van de desinvesteringen andere vaste bedrijfsmiddelen | Materiële vaste activa |
26 | Afschrijvingen andere vaste bedrijfsmiddelen | bedrag | De waarde van de afschrijvingen andere vaste bedrijfsmiddelen | Materiële vaste activa |
27 | Investeringen in uitvoering en vooruitbetalingen | bedrag | De waarde van de investeringen in uitvoering en vooruitbetalingen | Materiële vaste activa |
28 | Desinvesteringen in uitvoering en vooruitbetalingen | bedrag | De waarde van de desinvesteringen in uitvoering en vooruitbetalingen | Materiële vaste activa |
29 | Afschrijvingen in uitvoering en vooruitbetalingen | bedrag | De waarde van de afschrijvingen in uitvoering en vooruitbetalingen | Materiële vaste activa |
30 | Investeringen niet aan het proces dienstbare materiële vaste activa | bedrag | De waarde van de investeringen niet aan het proces dienstbare materiële vaste activa | Materiële vaste activa |
31 | Desinvesteringen niet aan het proces dienstbare materiële vaste activa | bedrag | De waarde van de desinvesteringen niet aan het proces dienstbare materiële vaste activa | Materiële vaste activa |
32 | Afschrijvingen niet aan het proces dienstbare materiële vaste activa | bedrag | De waarde van de afschrijvingen niet aan het proces dienstbare materiële vaste activa | Materiële vaste activa |
33 | Investeringen en verstrekte leningen groepsmaatschappijen | bedrag | De waarde van de investeringen en verstrekking van leningen groepsmaatschappijen | Financiële vaste activa |
34 | Desinvesteringen en afgeloste leningen groepsmaatschappijen | bedrag | De waarde van de desinvesteringen en aflossing van leningen groepsmaatschappijen | Financiële vaste activa |
35 | Resultaat deelnemingen groepsmaatschappijen | bedrag | De waarde van het resultaat deelnemingen groepsmaatschappijen | Financiële vaste activa |
36 | Investeringen en verstrekte leningen andere deelnemingen | bedrag | De waarde van de investeringen en verstrekking van leningen andere deelnemingen | Financiële vaste activa |
37 | Desinvesteringen en afgeloste leningen andere deelnemingen | bedrag | De waarde van de desinvesteringen en aflossing van leningen andere deelnemingen | Financiële vaste activa |
38 | Resultaat deelnemingen andere deelnemingen | bedrag | De waarde van het resultaat deelnemingen andere deelnemingen | Financiële vaste activa |
39 | Investeringen en verstrekte leningen vorderingen op groepsmaatschappijen | bedrag | De waarde van de investeringen en verstrekking van leningen vorderingen op groepsmaatschappijen | Financiële vaste activa |
40 | Desinvesteringen en afgeloste leningen vorderingen op groepsmaatschappijen | bedrag | De waarde van de desinvesteringen en aflossing van leningen vorderingen op groepsmaatschappijen | Financiële vaste activa |
41 | Investeringen en verstrekte leningen vorderingen op andere deelnemingen | bedrag | De waarde van de investeringen en verstrekking van leningen vorderingen op andere deelnemingen | Financiële vaste activa |
42 | Desinvesteringen en afgeloste leningen vorderingen op andere deelnemingen | bedrag | De waarde van de desinvesteringen en aflossing van leningen vorderingen op andere deelnemingen | Financiële vaste activa |
43 | Investeringen en verstrekte leningen vorderingen op OCW | bedrag | De waarde van de investeringen en verstrekking van leningen vorderingen op OCW | Financiële vaste activa |
44 | Desinvesteringen en afgeloste leningen vorderingen op OCW | bedrag | De waarde van de desinvesteringen en aflossing van leningen vorderingen op OCW | Financiële vaste activa |
45 | Investeringen en verstrekte leningen aandelen | bedrag | De waarde van de investeringen en verstrekking van leningen aandelen | Financiële vaste activa |
46 | Desinvesteringen en afgeloste leningen aandelen | bedrag | De waarde van de desinvesteringen en aflossing van leningen aandelen | Financiële vaste activa |
47 | Investeringen en verstrekte leningen obligaties | bedrag | De waarde van de investeringen en verstrekking van leningen obligaties | Financiële vaste activa |
48 | Desinvesteringen en afgeloste leningen obligaties | bedrag | De waarde van de desinvesteringen en aflossing van leningen obligaties | Financiële vaste activa |
49 | Investeringen en verstrekte leningen overige effecten | bedrag | De waarde van de investeringen en verstrekking van leningen overige effecten | Financiële vaste activa |
50 | Desinvesteringen en afgeloste leningen overige effecten | bedrag | De waarde van de desinvesteringen en aflossing van leningen overige effecten | Financiële vaste activa |
51 | Investeringen en verstrekte leningen overige financiële vaste activa | bedrag | De waarde van de investeringen en verstrekking van leningen overige financiële vaste activa | Financiële vaste activa |
52 | Desinvesteringen en afgeloste leningen overige financiële vaste activa | bedrag | De waarde van de desinvesteringen en aflossing van leningen overige financiële vaste activa | Financiële vaste activa |
53 | Verkijgingsprijs gebruiksgoederen | bedrag | De waarde van de verkrijgingsprijs gebruiksgoederen per 31/12 | Voorraden |
54 | Voorzieningen voor incourantheid | bedrag | De waarde van de voorzieningen wegens incourantheid gebruiksgoederen per 31/12 | Voorraden |
55 | Vooruitbetaald op voorraden | bedrag | De waarde van vooruitbetaald op voorraden per 31/12 | Voorraden |
56 | Debiteuren | bedrag | De waarde van de debiteuren per 31/12 | Vorderingen |
57 | OCW/LNV | bedrag | De waarde van de kortlopende vordering OCW/LNV per 31/12 | Vorderingen |
58 | Groepsmaatschappijen | bedrag | De waarde van de kortlopende vordering op groepsmaatschappijen per 31/12 | Vorderingen |
59 | Andere deelnemingen | bedrag | De waarde van de kortlopende vordering op andere deelnemingen per 31/12 | Vorderingen |
60 | Studenten/deelnemers/cursisten | bedrag | De waarde van de kortlopende vordering op studenten/deelnemers/cursisten per 31/12 | Vorderingen |
61 | Overige overheden | bedrag | De waarde van de kortlopende vordering op overige overheden per 31/12 | Vorderingen |
62 | Personeel | bedrag | De waarde van de kortlopende vordering op personeel per 31/12 | Vorderingen |
63 | Overige kortlopende vorderingen | bedrag | De waarde van de kortlopende overige vorderingen per 31/12 | Vorderingen |
64 | Vooruitbetaalde kosten | bedrag | De waarde van de vooruitbetaalde kosten per 31/12 | Vorderingen |
65 | Verstrekte voorschotten | bedrag | De waarde van de verstrekte voorschotten per 31/12 | Vorderingen |
66 | Overige overlopende activa | bedrag | De waarde van de overige overlopende activa per 31/12 | Vorderingen |
67 | Onttrekking | bedrag | De waarde van onttrekking van de voorzieningen wegens oninbaarheid | Vorderingen |
68 | Dotatie | bedrag | De waarde van de dotatie van de voorzieningen wegens oninbaarheid | Vorderingen |
69 | Investeringen aandelen | bedrag | De waarde van de investeringen aandelen | Effecten |
70 | Desinvesteringen aandelen | bedrag | De waarde van de desinvesteringen aandelen | Effecten |
71 | Investeringen obligaties | bedrag | De waarde van de investeringen obligaties | Effecten |
72 | Desinvesteringen obligaties | bedrag | De waarde van de desinvesteringen obligaties | Effecten |
73 | Investeringen overige effecten | bedrag | De waarde van de investeringen overige effecten | Effecten |
74 | Desinvesteringen overige effecten | bedrag | De waarde van de desinvesteringen overige effecten | Effecten |
75 | Kasmiddelen | bedrag | De waarde van de kasmiddelen per 31/12 | Liquide middelen |
76 | Tegoeden op bank- en girorekeningen | bedrag | De waarde van de tegoeden op bank- en girorekeningen per 31/12 | Liquide middelen |
77 | Deposito's | bedrag | De waarde van de deposito's per 31/12 | Liquide middelen |
78 | Overige liquide middelen | bedrag | De waarde van de overige liquide middelen per 31/12 | Liquide middelen |
79 | Resultaat algemene reserve | bedrag | De waarde van het resultaat toegevoegd aan de algemene reserve | Eigen vermogen |
80 | Overige mutaties algemene reserve | bedrag | De waarde van de overige mutaties in de algemene reserve | Eigen vermogen |
81 | Resultaat Bestemmingsreserve (publiek) | bedrag | De waarde van het resultaat toegevoegd aan de bestemmingsreserve (publiek) | Eigen vermogen |
82 | Overige mutaties bestemmingsreserve (publiek) | bedrag | De waarde van de overige mutaties in de bestemmingsreserve (publiek) | Eigen vermogen |
83 | Resultaat Bestemmingsreserve (privaat) | bedrag | De waarde van het resultaat toegevoegd aan de bestemmingsreserve (privaat) | Eigen vermogen |
84 | Overige mutaties bestemmingsreserve (privaat) | bedrag | De waarde van de overige mutaties in de bestemmingsreserve (privaat) | Eigen vermogen |
85 | Resultaat Bestemmingsfonds (publiek) | bedrag | De waarde van het resultaat toegevoegd aan de bestemmingsfonds (publiek) | Eigen vermogen |
86 | Overige mutaties bestemmingsfonds (publiek) | bedrag | De waarde van de overige mutaties in de bestemmingsfonds (publiek) | Eigen vermogen |
87 | Resultaat Bestemmingsfonds (privaat) | bedrag | De waarde van het resultaat toegevoegd aan de bestemmingsfonds (privaat) | Eigen vermogen |
88 | Overige mutaties bestemmingsfonds (privaat) | bedrag | De waarde van de overige mutaties in de bestemmingsfonds (privaat) | Eigen vermogen |
89 | Resultaat herwaarderingsreserve | bedrag | De waarde van het resultaat toegevoegd aan de herwaarderingsreserve | Eigen vermogen |
90 | Overige mutaties herwaarderingsreserve | bedrag | De waarde van de overige mutaties van de herwaarderingsreserve | Eigen vermogen |
91 | Resultaat andere wettelijke reserves | bedrag | De waarde van het resultaat toegevoegd aan de andere wettelijke reserves | Eigen vermogen |
92 | Overige mutaties andere wettelijke reserves | bedrag | De waarde van de overige mutatie van de andere wettelijke reserves | Eigen vermogen |
93 | Resultaat statutaire reserves | bedrag | De waarde van het resultaat toegevoegd aan de statutaire reserves | Eigen vermogen |
94 | Overige mutaties statutaire reserves | bedrag | De waarde van de overige mutaties van de statutaire reserves | Eigen vermogen |
95 | Resultaat minderheidsbelang derden | bedrag | De waarde van het resultaat toegevoegd aan minderheidsbelang derden | Eigen vermogen |
96 | Overige mutaties minderheidsbelang derden | bedrag | De waarde van de overige mutaties in het minderheidsbelang derden | Eigen vermogen |
97 | Dotaties personeelsvoorziening | bedrag | De waarde van de dotatie personeelsvoorziening | Voorzieningen |
98 | Onttrekking personeelsvoorziening | bedrag | De waarde van de onttrekking personeelsvoorziening | Voorzieningen |
99 | Vrijval personeelsvoorziening | bedrag | De waarde van de vrijval personeelsvoorziening | Voorzieningen |
100 | Rente mutatie personeelsvoorziening | bedrag | De waarde van de rente mutatie personeelsvoorziening | Voorzieningen |
101 | Kortlopend deel personeelsvoorziening | bedrag | De waarde van het kortlopende deel personeelsvoorziening | Voorzieningen |
102 | Langlopend deel personeelsvoorziening | bedrag | De waarde van het langlopende deel personeelsvoorziening | Voorzieningen |
103 | Dotaties Voorziening verlieslatende contracten | bedrag | De waarde van de dotaties Voorziening verlieslatende contracten | Voorzieningen |
104 | Onttrekkingen Voorziening verlieslatende contracten | bedrag | De waarde van de onttrekking Voorziening verlieslatende contracten | Voorzieningen |
105 | Vrijval Voorziening verlieslatende contracten | bedrag | De waarde van de vrijval Voorziening verlieslatende contracten | Voorzieningen |
106 | Rente mutatie Voorziening verlieslatende contracten | bedrag | De waarde van de rente mutatie voorziening verlieslatende contracten | Voorzieningen |
107 | Kortlopend deel voorziening verlieslatende contracten | bedrag | De waarde van het kortlopende deel voorziening verlieslatende contracten | Voorzieningen |
108 | Langlopend deel voorziening verlieslatende contracten | bedrag | De waarde van het langlopende deel voorziening verlieslatende contracten | Voorzieningen |
109 | Dotatie Overige voorzieningen | bedrag | De waarde van de dotatie van de Overige voorzieningen | Voorzieningen |
110 | Onttrekkingen Overige voorzieningen | bedrag | De waarde van de onttrekking van de Overige voorzieningen | Voorzieningen |
111 | Vrijval Overige voorzieningen | bedrag | De waarde van de vrijval van de Overige voorzieningen | Voorzieningen |
112 | Rente mutatie | bedrag | De waarde van de rente Overige voorzieningen | Voorzieningen |
113 | Kortlopend deel Overige voorzieningen | bedrag | De waarde van het kortlopende deel Overige voorzieningen | Voorzieningen |
114 | Langlopend deel Overige voorzieningen | bedrag | De waarde van het langlopende deel Overige voorzieningen | Voorzieningen |
115 | Aangegane Schulden aan groepsmaatschappijen | bedrag | De waarde van de aangegane Schulden aan groepsmaatschappijen | Langlopende schulden |
116 | Aflossingen Schulden aan groepsmaatschappijen | bedrag | De waarde van de aflossingen Schulden aan groepsmaatschappijen | Langlopende schulden |
117 | Looptijd langer dan 1 jaar Schulden aan groepsmaatschappijen | bedrag | De waarde van de Schulden aan groepsmaatschappijen met een looptijd > 1 jaar | Langlopende schulden |
118 | Looptijd langer dan 5 jaar Schulden aan groepsmaatschappijen | bedrag | De waarde van de Schulden aan groepsmaatschappijen met een looptijd > 5 jaar | Langlopende schulden |
119 | Rentevoet Schulden aan groepsmaatschappijen | bedrag | De waarde van de rentevoet Schulden aan groepsmaatschappijen | Langlopende schulden |
120 | Aangegane Schulden aan de overige deelnemingen | bedrag | De waarde van de aangegane Schulden aan overige deelnemingen | Langlopende schulden |
121 | Aflossingen Schulden aan overige deelnemingen | bedrag | De waarde van de aflossingen Schulden aan overige deelnemingen | Langlopende schulden |
122 | Looptijd langer dan 1 jaar Schulden aan overige deelnemingen | bedrag | De waarde van de Schulden aan overige deelnemingen met een looptijd > 1 jaar | Langlopende schulden |
123 | Looptijd langer dan 5 jaar Schulden aan overige deelnemingen | bedrag | De waarde van de Schulden aan overige deelnemingen met een looptijd > 5 jaar | Langlopende schulden |
124 | Rentevoet Schulden aan overige deelnemingen | bedrag | De waarde van de rentevoet Schulden aan overige deelnemingen | Langlopende schulden |
125 | Aangegane Schulden kredietinstellingen | bedrag | De waarde van de aangegane Schulden kredietinstellingen | Langlopende schulden |
126 | Aflossingen Schulden kredietinstellingen | bedrag | De waarde van de aflossingen Schulden kredietinstellingen | Langlopende schulden |
127 | Looptijd langer dan 1 jaar Schulden kredietinstellingen | bedrag | De waarde van de Schulden kredietinstellingen met een looptijd > 1 jaar | Langlopende schulden |
128 | Looptijd langer dan 5 jaar Schulden kredietinstellingen | bedrag | De waarde van de Schulden kredietinstellingen met een looptijd > 5 jaar | Langlopende schulden |
129 | Rentevoet Schulden kredietinstellingen | bedrag | De waarde van de rentevoet Schulden kredietinstellingen | Langlopende schulden |
130 | Aangegane schulden OCW/LNV | bedrag | De waarde van de aangegane schulden OCW/LNV | Langlopende schulden |
131 | Aflossingen schulden OCW/LNV | bedrag | De waarde van de aflossingen schulden OCW/LNV | Langlopende schulden |
132 | Looptijd langer dan 1 jaar schulden OCW/LNV | bedrag | De waarde van de schulden OCW/LNV met een looptijd > 1 jaar | Langlopende schulden |
133 | Looptijd langer dan 5 jaar schulden OCW/LNV | bedrag | De waarde van de schulden OCW/LNV met een looptijd > 5 jaar | Langlopende schulden |
134 | Rentevoet schulden OCW/LNV | bedrag | De waarde van de rentevoet schulden OCW/LNV | Langlopende schulden |
135 | Aangegane overige langlopende schulden | bedrag | De waarde van de aangegane overige langlopende schulden | Langlopende schulden |
136 | Aflossingen overige langlopende schulden | bedrag | De waarde van de aflossingen overige langlopende schulden | Langlopende schulden |
137 | Looptijd langer dan 1 jaar overige langlopende schulden | bedrag | De waarde van de overige langlopende schulden met een looptijd > 1 jaar | Langlopende schulden |
138 | Looptijd langer dan 5 jaar overige langlopende schulden | bedrag | De waarde van de overige langlopende schulden met een looptijd > 5 jaar | Langlopende schulden |
139 | Rentevoet overige langlopende schulden | bedrag | de waarde van de rentevoet overige langlopende schulden | Langlopende schulden |
140 | Kortlopende schulden kredietinstellingen | bedrag | De waarde van de kortlopende schulden kredietinstellingen per 31/12 | Kortlopende schulden |
141 | Vooruitgefactureerde en -ontvangen termijnen OHW | bedrag | De waarde van de vooruitgefactureerde en -ontvangen termijnen OHW per 31/12 | Kortlopende schulden |
142 | Crediteuren | bedrag | De waarde van de crediteuren per 31/12 | Kortlopende schulden |
143 | Kortlopende schulden OCW/LNV | bedrag | De waarde van de kortlopende schulden OCW/LNV per 31/12 | Kortlopende schulden |
144 | Kortlopende schulden aan groepsmaatschappijen | bedrag | De waarde van de kortlopende schulden groepsmaatschappijen per 31/12 | Kortlopende schulden |
145 | Kortlopende schulden aan andere deelnemingen | bedrag | De waarde van de kortlopende schulden aan andere deelnemingen per 31/12 | Kortlopende schulden |
146 | Loonheffing | bedrag | De waarde van de kortlopende schulden aan loonheffing per 31/12 | Kortlopende schulden |
147 | Omzetbelasting | bedrag | De waarde van de kortlopende schulden aan omzetbelasting 31/12 | Kortlopende schulden |
148 | Premies sociale verzekeringen | bedrag | De waarde van de kortlopende schulden aan premies sociale verzekeringen per 31/12 | Kortlopende schulden |
149 | Overige belastingen | bedrag | De waarde van de kortlopende schulden aan overige belastingen per 31/12 | Kortlopende schulden |
150 | Schulden terzake van pensioenen | bedrag | De waarde van de kortlopende schulden terzake van pensioenen per 31/12 | Kortlopende schulden |
151 | Werk door derden | bedrag | De waarde van de kortlopende schulden aan werk door derden per 31/12 | Kortlopende schulden |
152 | Overige kortlopende schulden | bedrag | De waarde van de overige kortlopende schulden per 31/12 | Kortlopende schulden |
153 | Vooruitontvangen college- en lesgelden | bedrag | De waarde van de vooruitontvangen college- en lesgelden per 31/12 | Kortlopende schulden |
154 | Vooruitontvangen subsidies OCW/LNV geoormerkt | bedrag | De waarde van de vooruitontvangen subsidies OCW/LNV geoormerkt per 31/12 | Kortlopende schulden |
155 | Vooruitontvangen investeringssubsidies | bedrag | De waarde van de vooruitontvangen investeringssubsidies per 31/12 | Kortlopende schulden |
156 | Vooruitontvangen termijnen | bedrag | De waarde van de vooruitontvangen termijnen per 31/12 | Kortlopende schulden |
157 | Vakantiegeld en -dagen | bedrag | De waarde van de kortlopende schulden aan vakantiegeld en -dagen per 31/12 | Kortlopende schulden |
158 | Accountants- en administratiekosten | bedrag | De waarde van de kortlopende schulden aan accountants- en administratiekosten per 31/12 | Kortlopende schulden |
159 | Rente | bedrag | De waarde van de kortlopende schulden aan rente per 31/12 | Kortlopende schulden |
160 | Overige overlopende passiva | bedrag | De waarde van de overige overlopende passiva per 31/12 | Kortlopende schulden |
161 | Rijksbijdragen OCW | bedrag | De waarde van de rijksbijdrage OCW | Rijksbijdragen |
162 | Rijksbijdragen LNV | bedrag | De waarde van de rijksbijdrage LNV | Rijksbijdragen |
163 | Geoormerkte Subsidies OCW | bedrag | De waarde van de Geoormerkte Subsidies OCW | Rijksbijdragen |
164 | Niet-geoormerkte subsidies OCW | bedrag | De waarde van de Niet-geoormerkte subsidies OCW | Rijksbijdragen |
165 | Toerekening investeringssubsidies OCW | bedrag | De waarde van de Toerekening investeringssubsidies OCW | Rijksbijdragen |
166 | Geoormerkte subsidies LNV | bedrag | De waarde van de Geoormerkte subsidies LNV | Rijksbijdragen |
167 | Niet-geoormerkte subsidies LNV | bedrag | De waarde van de Niet-geoormerkte subsidies LNV | Rijksbijdragen |
168 | Toerekening investeringssubsidies LNV | bedrag | De waarde van de Toerekening investeringssubsidies LNV | Rijksbijdragen |
169 | Rijksbijdrage academische ziekenhuizen | bedrag | De waarde van de Rijksbijdrage academische ziekenhuizen | Rijksbijdragen |
170 | Affiliaties | bedrag | De waarde van de Affiliaties | Rijksbijdragen |
171 | Bijdrage educatie | bedrag | De waarde van de Bijdrage educatie | Overige overheidsbijdragen |
172 | Overige gemeentelijke bijdragen en subsidies | bedrag | De waarde van de Overige gemeentelijke bijdragen en subsidies | Overige overheidsbijdragen |
173 | Overige overheidsbijdragen | bedrag | De waarde van de Overige overheidsbijdragen | Overige overheidsbijdragen |
174 | Lesgelden sector VO | bedrag | De waarde van de Lesgelden sector VO | Overige baten |
175 | Cursusgelden sector BE | bedrag | De waarde van de Cursusgelden sector BE | Overige baten |
176 | Collegegelden sector HBO | bedrag | De waarde van de Collegegelden sector HBO | Overige baten |
177 | Collegegelden sector WO | bedrag | De waarde van de Collegegelden sector WO | Overige baten |
178 | Examengelden | bedrag | De waarde van de Examengelden | Overige baten |
179 | Contractonderwijs | bedrag | De waarde van het Contractonderwijs | Overige baten |
180 | Contracten t.b.v. inburgeringsvoorzieningen | bedrag | De waarde van de Contracten t.b.v. inburgeringsvoorzieningen | Overige baten |
181 | Contractonderzoek internationale organisaties | bedrag | De waarde van het Contractonderzoek internationale organisaties | Overige baten |
182 | Contractonderzoek nationale overheden | bedrag | De waarde van het Contractonderzoek nationale overheden | Overige baten |
183 | Contractonderzoek NWO | bedrag | De waarde van het Contractonderzoek NWO | Overige baten |
184 | Contractonderzoek KNAW | bedrag | De waarde van het Contractonderzoek KNAW | Overige baten |
185 | Contractonderzoek overige non-profit organisaties | bedrag | De waarde van het Contractonderzoek overige non-profit organisaties | Overige baten |
186 | Contractonderzoek bedrijven | bedrag | De waarde van het Contractonderzoek bedrijven | Overige baten |
187 | Inburgeringscontracten in opdracht van derden | bedrag | De waarde van de Inburgeringscontracten in opdracht van derden | Overige baten |
188 | Participatiebudget | bedrag | De waarde van het Participatiebudget | Overige baten |
189 | Overige baten in opdracht van derden | bedrag | De waarde van de Overige baten in opdracht van derden | Overige baten |
190 | Verhuur | bedrag | De waarde van de Verhuur | Overige baten |
191 | Detachering personeel | bedrag | De waarde van de Detachering personeel | Overige baten |
192 | Schenking | bedrag | De waarde van de Schenking | Overige baten |
193 | Sponsoring | bedrag | De waarde van de Sponsoring | Overige baten |
194 | Ouderbijdrage | bedrag | De waarde van de Ouderbijdrage | Overige baten |
195 | Overige baten | bedrag | De waarde van de Overige baten | Overige baten |
196 | Brutolonen en salarissen | bedrag | De waarde van de Brutolonen en salarissen | Personele lasten |
197 | Sociale lasten | bedrag | De waarde van de Sociale lasten | Personele lasten |
198 | Pensioenpremies | bedrag | De waarde van de Pensioenpremies | Personele lasten |
199 | Dotaties personele voorzieningen | bedrag | De waarde van de Dotaties personele voorzieningen | Personele lasten |
200 | Personeel niet in loondienst | bedrag | De waarde van het Personeel niet in loondienst | Personele lasten |
201 | Overige personele lasten | bedrag | De waarde van de Overige personele lasten | Personele lasten |
202 | Ontvangen uitkeringen | bedrag | De waarde van de Ontvangen uitkeringen | Personele lasten |
203 | Immateriële vaste activa | bedrag | De waarde van de afschrijvingen Immateriële vaste activa | Afschrijvingen |
204 | Materiële vaste activa | bedrag | De waarde van de afschrijvingen Materiële vaste activa | Afschrijvingen |
205 | Huurkosten | bedrag | De waarde van de Huurkosten | Huisvestingslasten |
206 | Verzekeringen | bedrag | De waarde van de Verzekeringen | Huisvestingslasten |
207 | Onderhoud | bedrag | De waarde van het Onderhoud | Huisvestingslasten |
208 | Energie en water | bedrag | De waarde van de Energie en waterlasten | Huisvestingslasten |
209 | Schoonmaakkosten | bedrag | De waarde van de Schoonmaakkosten | Huisvestingslasten |
210 | Heffingen | bedrag | De waarde van de Heffingen | Huisvestingslasten |
211 | Dotaties overige onderhoudsvoorzieningen | bedrag | De waarde van de Dotaties overige onderhoudsvoorzieningen | Huisvestingslasten |
212 | Overige huisvestingslasten | bedrag | De waarde van de Overige huisvestingslasten | Huisvestingslasten |
213 | Administratie en beheerslasten | bedrag | De waarde van de Administratie en beheerslasten | Overige lasten |
214 | Inventaris, apparatuur en leermiddelen | bedrag | De waarde van de kosten voor Inventaris, apparatuur en leermiddelen | Overige lasten |
215 | Dotatie overige voorzieningen | bedrag | De waarde van de Dotatie overige voorzieningen | Overige lasten |
216 | Overige lasten | bedrag | De waarde van de Overige lasten | Overige lasten |
217 | Onderzoek jaarrekening | bedrag | De waarde van de accountantskosten inzake onderzoek jaarrekening | Overige lasten |
218 | Andere controleopdrachten | bedrag | De waarde van de accountantskosten inzake andere controleopdrachten | Overige lasten |
219 | Fiscale adviezen | bedrag | De waarde van de accountantskosten inzake fiscale adviezen | Overige lasten |
220 | Andere niet-controledienst | bedrag | De waarde van de accountantskosten inzake andere niet-controlediensten | Overige lasten |
221 | Gerealiseerde herwaardering | bedrag | De waarde van de Gerealiseerde herwaardering | Buitengewone baten |
222 | Rentebaten | bedrag | De waarde van de Rentebaten | Financiële baten |
223 | Waardeverandering financiële vaste activa en effecten | bedrag | De waarde van de Waardeverandering financiële vaste activa en effecten | Financiële baten |
224 | Overige opbrengsten financiële vaste activa en effecten | bedrag | De waarde van de Overige opbrengsten financiële vaste activa en effecten | Financiële baten |
225 | Rentelasten | bedrag | De waarde van de rentelasten | Financiële lasten |
226 | Belastingen | bedrag | De waarde van de Belastingen | Overige lasten |
227 | Resultaat deelnemingen | bedrag | De waarde van het Resultaat deelnemingen | Financiële baten |
228 | Aandeel derden in resultaat | bedrag | De waarde van het Aandeel derden in resultaat | Aandeel van derden |
229 | Buitengewoon resultaat | bedrag | De waarde van het Buitengewoon resultaat | Buitengewone lasten |
Alle posten dienen conform de specificaties zoals aangegeven in de ‘Regeling Jaarverslag Onderwijs’ en de daarbij behorende toelichtende brochure ‘Richtlijn jaarverslag onderwijs’ te worden opgenomen.
Indien er sprake is van bovenschoolse baten en lastendienst dient het organisatienummer van de school (het BRINnummer) niet te worden ingevuld.
Daar waar bij de gegevenslevering conform het PvE personele gegevens bij de arbeidsrelatie op het kenmerk ‘bovenschoolse functie’ ‘ja’ is ingevuld, moet dit onderdeel toegerekend worden aan ‘bovenschools’ en dus niet meer aan een of meerdere onder het bevoegd gezag vallende scholen c.q. BRINnummers.
Nr | Naam | Domein | Definitie/toelichting |
1 | Organisatienummer bevoegd gezag | Bevoegd gezagnummer | Het door de minister toegekende nummer van het bevoegd gezag. |
2 | Jaar | jaar | Het kalenderjaar waar het financiële gegeven betrekking op heeft. |
3 | Organisatienummer school | BRINnummer | Het door de minister toegekende nummer van de school waaraan de baten of lasten zijn verbonden. |
4 | Lasten administratie | bedrag | Hieronder vallen: de salarissen van het administratieve personeel (categorieën 17 en/of 18 van het domein functiecategorie het PVE personele gegevens) contractkosten inhuur administratie en overige administratie- en beheerslasten. ‘administratie- en beheerslasten’ zijn alle materiële lasten die betrekking hebben op de administratie en beheer. Voorbeelden zijn: kantoorartikelen, telefoon- en portokosten, reiskosten, PR, accountantskosten. |
5 | Lasten huisvesting | bedrag | Hieronder vallen: afschrijving gebouwen, dotatie aan onderhoudsvoorziening en klein onderhoud. Als de gemeente het economische en juridisch eigendom van een schoolgebouw heeft overgedragen aan het bevoegd gezag dan hier de gemeentelijke bijdrage vermelden. Onderhoudskosten die rechtstreeks ten laste van de exploitatie worden geboekt, vallen onder klein onderhoud. |
6 | Lasten leermiddelen | bedrag | Hieronder vallen: afschrijving op leermiddelen, leermiddelen uit exploitatie en ICT-leermiddelen uit exploitatie. |
7 | Lasten/meubilair | bedrag | Hieronder vallen: afschrijving op inventaris en apparatuur, inventaris en onderhoud uit exploitatie. |
8 | Baten ouderbijdrage | bedrag | Als baten hoeft u alleen deze posten op BRIN niveau specifiek te vermelden. |
9 | Lasten schoonmaken | bedrag | Hieronder vallen: de op schoonmaak gerichte beheerfuncties (categorieën 16 en/of 18 van het domein functiecategorie uit het PvE personele gegevens), contractkosten inhuur (schoonmaakbedrijf), schoonmaakmiddelen en -materialen. |
10 | Baten sponsoring | bedrag | Als baten hoeft u alleen deze posten op BRIN niveau specifiek te vermelden. |
11 | Baten totaal | bedrag | Dit zijn alle baten die aan een BRINnummer of bovenschools management verbonden zijn, dus inclusief de financiële baten. |
12 | Lasten totaal | bedrag | Dit zijn alle lasten die aan een BRINnummer of bovenschools management verbonden zijn, dus inclusief de financiële lasten. |
Het domein geeft de mogelijke waarden van een attribuut aan.
Hoeveelheid in euro’s in de vorm van een getal met 2 decimalen. Een bedrag kan worden voorafgegaan door een min-teken en mag worden afgerond op hele euro’s.
Het identificerende nummer van een bevoegd gezag van een instelling volgens de Basisregistratie Instellingen (BRIN) in de vorm van 5 cijfers. Dit nummer is te vinden op www.ocwduo.nl. Formaat: N5
Het identificerende nummer van een instelling volgens de Basisregistratie Instellingen (BRIN) in de vorm van twee cijfers gevolgd door twee hoofdletters. Dit nummer is te vinden op www.ocwduo.nl. Formaat: A4
Aanduiding van het kalenderjaar waarop een bepaald gegeven betrekking heeft, bestaande uit 4 cijfers in de vorm JJJJ.
Het bevoegd gezag verstrekt jaarlijks vóór 1 juli de financiële gegevens over het voorafgaand kalenderjaar aan DUO.
De aanlevering geschiedt elektronisch. Maakt u gebruik van EFJ, dan voldoet u aan de eisen van dit PvE. Maakt u geen gebruik van EFJ, dan levert u, gelijk met de jaarrekening, een bestand aan conform de eisen van dit PvE.
In de bijlagen bij de Regeling structurele gegevenslevering WPO/WEC zijn programma’s van eisen (PvE’s) opgenomen. Deze worden regelmatig geactualiseerd, zodat de gegevenslevering van alle scholen optimaal aansluit bij de behoefte aan beleids- en bekostigingsgegevens.
De wijzigingen in bijlage 1 (PvE leerlinggegevens) zijn het resultaat van verbeteringsvoorstellen uit de ervaringen met het project ‘invoering van het persoonsgebonden nummer in het primair onderwijs (PO)’. Deze technische wijzigingen zijn beschreven in de projectversie 3.0 van het PvE elektronische gegevensuitwisseling tussen PO-scholen en BRON en betreffen de volgende onderwerpen:
– Initiële datum aanlevering bij correctie inschrijfdatum;
– Verruimde toestemming ind_onderwijssoort bij WEC ambulante begeleiding;
– Aanpassen signaalomschrijving 333 en 334;
– Wijziging signaalomschrijving i.v.m. naamwijzing IB-Groep en CFI;
– Consistentiecontrole van de indicatiestelling soort onderwijs en
– Trekkende bevolking.
In de herziene bijlage 3 (PvE financiële gegevens) is het formaat voor de al verplicht te leveren gegevens voor de financiële jaarrekening opgenomen. Het was noodzakelijk om een nadere beschrijving voor de levering van deze gegevens op te stellen, omdat het door OCW ontwikkelde elektronisch financieel jaarverslag (waarmee deze gegevens kunnen worden opgesteld en aangeleverd) niet meer door alle schoolbesturen in hun administratie wordt toegepast.
Bijlage 4 (PvE personele gegevens) is gewijzigd door het verschijnen van twee nieuwe salarisadministraties op de markt (unit4Agresso en MagmaIT). Dit gaf niet alleen aanleiding om de code ‘salarisadministratie’ aan te passen, maar ook om de opleveringsdata en verwerking van terugwerkende kracht mutaties te veranderen. Hiermee kunnen op een uniforme wijze jaarcijfers over de omvang van het personeelsbestand over salarisadministraties worden geaggregeerd.
In verband met de systematiek van VVM (vaste verandermomenten) is gekozen voor inwerkingtreding van de regeling op 1 januari. Omdat de scholen gebaat zijn bij een spoedige inwerkingtreding van de regeling is afgeweken van het VVM-beginsel van een minimum invoeringstermijn van twee maanden.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-20237.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.