Artikel I
De Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten wordt als volgt gewijzigd:
A
Na artikel 2 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 2a
Als vergoeding voor de kosten van het afgeven van een instructie voor invoervergunning welke noodzakelijk is voor de afgifte
van een fytosanitair certificaat bij een zending waarvoor een derde land een importvergunning heeft afgegeven, wordt de aanvrager
een tarief in rekening gebracht van € 136,50.
B
Na artikel 3 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 3a
Als vergoeding voor de kosten van het op verzoek intrekken van een teeltverbod als bedoeld in artikel 2 van de Regeling bestrijding
schadelijke organismen voorafgaande aan de eindtermijn van dat verbod, wordt de aanvrager voor de administratieve afhandeling
een tarief in rekening gebracht van € 22,50.
C
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel d wordt ‘€ 8,75’ vervangen door: € 9,48.
2. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel e door een puntkomma wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
D
In de artikelen 10, eerste lid, onderdeel a, 11, eerste lid, onderdeel a, 12, eerste lid, onderdeel a, 13, eerste lid, onderdeel
a, en 15, eerste lid, wordt ‘€ 8,75’ telkens vervangen door: € 9,48.
E
Artikel 14 komt te luiden:
Artikel 14
Voor de verwerking van inspectieaanvragen die niet via het elektronisch vooraanmeldsysteem CLIENT Export respectievelijk CLIENT
Import worden aangemeld wordt naast het tarief, bedoeld in artikel 9 respectievelijk de artikelen 10 tot en met 13, een basistarief
van € 21,90 per zending in rekening gebracht, vermeerderd met een tarief van € 0,73 per te exporteren respectievelijk te importeren
partij.
F
In artikel 17, tweede en derde lid, wordt ‘€ 123,95’ telkens vervangen door: € 126,50.
G
Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, komt te luiden:
1. Als vergoeding voor het verwerken van een via het elektronisch vooraanmeldsysteem CLIENT Export gedane aanvraag voor de
afgifte van een elektronische code ter waarmerking van een elektronisch certificaat ten behoeve van inspectieplichtige zendingen
alsook niet-inspectieplichtige zendingen, wordt de aanvrager € 2,92 per elektronische code in rekening gebracht.
2. Onder vernummering van het tweede en derde lid tot derde en vierde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:
2. Als vergoeding voor het waarmerken en het afgeven van een exportcertificaat, ten behoeve van inspectieplichtige zendingen
alsook niet-inspectieplichtige zendingen, wordt de aanvrager € 5,85 per certificaat in rekening gebracht.
H
Na artikel 26 wordt in paragraaf 4.2 een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 26a
Indien ten behoeve van het vervroegd vrijgeven van percelen waarvoor een teeltverbod in verband met een geconstateerde besmetting
met Ditylenchus dipsaci geldt, onderzoek wordt uitgevoerd, wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:
a. ten behoeve van de administratieve afhandeling van een verzoek, € 17,50 per perceel waarvoor een teeltverbod geldt;
b. ten behoeve van de monsterneming, uitgevoerd door de keurmeester, € 1,40 per minuut;
c. ten behoeve van het vervoer van grondmonsters naar het laboratorium, € 17,50 per rit, en
d. ten behoeve van het laboratoriumonderzoek van de grondmonsters, € 54,00 per geanalyseerd grondmonster.
I
Artikel 29, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 52,00’ vervangen door ‘€ 58,40’, en wordt ‘€ 1,42’ vervangen door ‘€ 1,46’.
2. De onderdelen b tot en met e worden geletterd c tot en met f.
3. Er wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op een dag en in een periode als bedoeld in onderdeel a, en de werkzaamheden
worden aangevraagd na 15.30 uur op de werkdag voorafgaand aan de verzochte inspectiedag, een basistarief van € 87,60 per inspectieaanvraag,
vermeerderd met een tarief van € 1,46 per minuut;
4. In onderdeel c (nieuw) wordt ‘€ 78,00’ vervangen door ‘€ 87,60’, en wordt ‘€ 2,13’ vervangen door ‘€ 2,19’.
5. In onderdeel d (nieuw) wordt ‘€ 104,00’ vervangen door ‘€ 116,80’, en wordt ‘€ 2,84’ vervangen door ‘€ 2,92’.
6. In onderdeel e (nieuw) wordt ‘€ 2,00’ vervangen door: € 2,73.
7. In onderdeel f (nieuw) wordt ‘€ 4,00’ vervangen door: € 4,62.
J
Artikel 32 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 62,75’ vervangen door: € 78,40.
b. Onderdeel d vervalt.
c. De onderdelen b en c worden geletterd c en d.
d. Er wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op een dag en in een periode, als bedoeld in onderdeel a, en de werkzaamheden
worden aangevraagd na 15.30 uur op de werkdag voorafgaand aan de verzochte inspectiedag, een basistarief van € 117,60 per
inspectieaanvraag;
e. In onderdeel c (nieuw) wordt ‘€ 94,13’ vervangen door: € 117,60.
f. In onderdeel d (nieuw) wordt ‘€ 125,50’ vervangen door € 156,80 en wordt de puntkomma aan het slot vervangen door een punt.
3. Er worden twee leden toegevoegd, luidende:
2. Voor de controle van een niet via het elektronisch vooraanmeldsysteem CLIENT Import aangemelde aanvraag voor de verplaatsing
van een zending ten behoeve van de uitvoering van een importkeuring op een erkende inspectielocatie, wordt een tarief van
€ 15,00 per zending in rekening gebracht.
3. Voor het opmaken van een exportcertificaat, waarvan de gegevens niet via het elektronisch vooraanmeldsysteem CLIENT Export
worden aangeleverd, wordt naast het basistarief, bedoeld in artikel 29, een tarief van € 26,50 per certificaat in rekening
gebracht.
K
Artikel 33, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 9,15’ vervangen door: € 9,25.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 48,55’ vervangen door: € 49,00.
L
Artikel 34 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 140,75’ vervangen door: € 142,00.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 211,13’ vervangen door: € 213,00.
3. In onderdeel c wordt ‘€ 281,50’ vervangen door: € 284,00.
M
Artikel 35 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 202,45’ vervangen door: € 206,50.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 147,85’ vervangen door: € 151,00.
3. In onderdeel c wordt ‘€ 111,45’ vervangen door: € 113,50.
N
Artikel 36 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 8,50’ vervangen door: € 14,60.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 2,65’ vervangen door: € 2,70.
3. Er worden een lid toegevoegd, luidende:
O
De Bijlage komt te luiden:
BIJLAGE
Soort | Land van oorsprong | Minimum % |
---|
Snijbloemen | | |
Dianthus | Colombia | 5 |
Dianthus | Ecuador | 15 |
Dianthus | Kenia | 5 |
Dianthus | Turkije | 25 |
| | |
Rosa | Colombia | 3 |
Rosa | Ecuador | 3 |
Rosa | Ethiopië | 5 |
Rosa | Kenia | 5 |
Rosa | Tanzania | 10 |
Rosa | Zambia | 25 |
| | |
Groenten en Fruit | | |
Citrus | Egypte | 15 |
Citrus | Honduras | 75 |
Citrus | Israël | 15 |
Citrus | Mexico | 25 |
Citrus | Marokko | 5 |
Citrus | Peru | 35 |
Citrus | Turkije | 3 |
Citrus | Uruguay | 15 |
Citrus | Verenigde Staten | 15 |
| | |
Malus | Argentinië | 10 |
Malus | Brazilië | 15 |
Malus | Chili | 7 |
Malus | China | 25 |
Malus | Nieuw Zeeland | 10 |
Malus | Verenigde Staten | 25 |
Malus | Zuid Afrika | 10 |
| | |
Mangifera | Brazilië | 50 |
| | |
Passiflora | Colombia | 10 |
Passiflora | Kenia | 10 |
Passiflora | Zimbabwe | 35 |
Passiflora | Zuid-Afrika | 50 |
| | |
Prunus | Argentinië | 35 |
Prunus | Chili | 10 |
Prunus | Turkije | 10 |
Prunus | Verenigde Staten | 25 |
Prunus | Zuid Afrika | 10 |
| | |
Pyrus | Argentinië | 15 |
Pyrus | Chili | 35 |
Pyrus | China | 35 |
Pyrus | Zuid Afrika | 10 |
| | |
Solanum melongena | Turkije | 10 |
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2011.
TOELICHTING
Inleiding
Onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten (hierna: tarievenregeling).
In deze regeling zijn de tarieven vastgelegd die door de Plantenziektenkundige Dienst (hierna tevens: PD) en de keuringsdiensten,
de Stichting Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw (Naktuinbouw), de Stichting Bloembollenkeuringsdienst (hierna:
BKD) de Stichting Kwaliteits-Controle-Bureau (hierna: KCB) en de Stichting Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad
en pootgoed van landbouwgewassen (NAK) in rekening worden gebracht voor fytosanitaire keuringen, alsmede voor een aantal andere
werkzaamheden, zoals het uitvoeren van monsteranalyses en de behandeling van aanvragen met betrekking tot het verlenen van
bepaalde vergunningen.
Op grond van de met de keuringsdiensten gesloten meerjarige overeenkomsten dienen de keuringsdiensten jaarlijks tariefvoorstellen
in en stel ik de tarieven van de keuringsdiensten vast nadat de tarieven zijn beoordeeld op kostendekkendheid en de vereisten
van richtlijn 2000/29/EG van de Raad van de Europese Unie van 8 mei 2000 betreffende de beschermende maatregelen tegen het
binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen
(PbEG L169). Thans worden enkele tarieven gewijzigd die worden gehanteerd door de PD, de Naktuinbouw, de BKD en het KCB. Deze
tariefswijzigingen zullen voor de PD en de keuringsdiensten separaat worden toegelicht.
Tarieven Plantenziektenkundige Dienst
De bestaande tarieven die de Plantenziektenkundige Dienst hanteert voor fytosanitaire inspecties, controles en handelingen,
blijven ongewijzigd. Wel worden twee nieuwe tarieven geïntroduceerd. Er wordt een nieuw tarief ingevoerd voor het afgeven
van de instructie voor invoervergunning (verder: IVI). De IVI wordt ingezet voor producten die naar een derde land worden
geëxporteerd en waarvoor het desbetreffende derde land de invoer toestaat via een invoervergunning omdat het geen generieke
invoereisen stelt of daarvan wil afwijken. In de invoervergunning zijn met het oog op een specifieke zending de invoereisen
opgenomen. De IVI is in dergelijke gevallen nodig voor de afgifte van fytosanitaire certificaten. De PD geeft op basis van
de invoervergunning in de IVI aan welke zaken op het fytosanitaire certificaat moeten worden vermeld (bijschrijvingen) en
op welke wijze aan de gestelde eisen kan worden voldaan. De kosten voor het afgeven van een IVI werden voorheen niet in rekening
gebracht. Aangezien echter de afgifte van de IVI kan worden beschouwd als onderdeel van de afgifte van het fytosanitaire certificaat,
en sprake is van individueel toerekenbaar profijt, kunnen de kosten worden doorberekend aan de aanvrager van de IVI1. In overleg met het bedrijfsleven is dan ook besloten deze kosten vanaf 1 januari 2011 door te berekenen. Hiervoor wordt
een kostendekkend tarief vastgesteld van € 138,83 (artikel I, onderdeel A).
Voorts wordt een tarief opgenomen voor de administratieve afhandeling van verzoeken om vervroegde vrijgave van teeltverboden.
Daarbij gaat het om de situatie waarin in verband met de aanwezigheid van een schadelijk organisme een teeltverbod voor bepaalde
tijd is opgelegd. De termijn is fytosanitair ingegeven. Indien een teler, vanwege het nemen van speciale maatregelen, meent
dat vóór afloop van de termijn zijn perceel vrij is van het schadelijke organisme, kan dat voor hem reden zijn vóór afloop
van de termijn vrijgave aan te vragen. Dit is vooralsnog enkel aan de orde bij aardappelmoeheid en stengelaaltjes. Ook in
het geval van een vervroegde vrijgave is sprake van individueel toerekenbaar profijt en kunnen de kosten in rekening worden
gebracht bij de aanvrager. Dergelijke kosten werden in het verleden al deels in rekening gebracht, maar dan via een dienstverlenend
tarief. Aangezien echter het vrijgeven van een perceel op grond van wet- en regelgeving is voorbehouden aan de PD, is het
zuiverder de kosten als retributie in rekening te brengen. Het tarief bedraagt € 22,50 (artikel II, onderdeel B). Deze kosten
staan overigens los van de kosten die zullen moeten worden gemaakt ten behoeve van het onderzoek van de grond naar de aanwezigheid
van het schadelijke organisme.
Tarieven KCB
De tarieven van het KCB worden als volgt gewijzigd. In artikel 14 van de tarievenregeling is onder andere het tarief neergelegd
voor de verwerking van inspectieaanvragen die niet via CLIENT Import, het elektronische vooraanmeldsysteem, worden aangemeld.
Tot op heden gold een algemeen tarief van € 25,85 per zending. Zendingen kunnen echter uit meerdere partijen bestaan. Daarom
wordt thans enige differentiatie in het tarief aangebracht. Er wordt gebruik gemaakt van een lager basistarief per zending
(€ 21,90), aangevuld met een bedrag per partij die onderdeel van die zending uitmaakt (€ 0,73). De verwerking van aanmeldformulieren
van homogene zendingen bestaande uit één partij, kost minder tijd dan verwerking van aanmeldformulieren bestaande uit verschillende
partijen. Deze differentiatie in zendingen krijgt thans uitdrukking in de op te leggen tarieven. Op deze wijze wordt, ook
indien meer samengestelde zendingen ter keuring worden aangeboden, toch kostendekkendheid geborgd. Voorts wordt eenzelfde
tarief geïntroduceerd voor de verwerking van buiten CLIENT Export aangemelde zendingen aangezien bij de verwerking van inspectieaanvragen
voor export dezelfde werkzaamheden worden uitgevoerd (zie artikel I, onderdeel E).
De controle bij import op de bijschrijvingen op het fytosanitair certificaat zal worden geïntensiveerd, wat leidt tot een
verhoging van het tarief voor de controle van importdocumenten. Bijschrijvingen zijn in het fytosanitair certificaat opgenomen
aanvullende verklaringen ten aanzien van de eigenschappen en de herkomst van het te importeren product. Indien specifieke
importeisen gelden, mag zonder dergelijke bijschrijvingen geen import plaatsvinden. De intensivering van de controle op bijschrijvingen
leidt tot een verhoging van € 0,73 per certificaat, waarmee het door het KCB gehanteerde tarief voor de importcontroles uitkomt
op € 9,48. Dit tarief is voor reguliere controles, zogenoemde reduced checks controles en controles ten behoeve van zogenoemde
verleggingen (controles uitgevoerd op een erkende inspectielocatie) opgenomen in de artikelen 9 tot en met 13 en 15 (zie artikel I,
onderdeel C, onder 1 en onderdeel D).
Ten aanzien van de afgifte van fytosanitaire certificaten wordt in artikel 18, eerste lid, van de tarievenregeling, een tarief
opgenomen voor de afgifte van een code ter waarmerking van digitale certificaten. Tot op heden werden certificaten wel digitaal,
via CLIENT Export, aangevraagd, maar werden geen elektronische certificaten afgegeven. Het is aan derde landen om te bepalen
of digitaal afgegeven certificaten worden geaccepteerd. Het tarief voor de verkrijging van een digitaal aangevraagde code
ter waarmerking van een elektronisch certificaat bedraagt € 2,92, wat de helft is van het tarief voor een papieren certificaat
(€ 5,85). Het tarief is gebaseerd op de inschatting dat de afgifte van een digitaal certificaat twee minuten kost (zie artikel
I, onderdeel G). Opgemerkt zij dat, voor zover een exportcertificaat via CLIENT Export wordt aangevraagd, het tarief voor
de waarmerking van het certificaat of de afgifte van de code, in rekening wordt gebracht naast de kosten die op grond van
artikel 9, eerste lid, onderdeel f, van de regeling in rekening te brengen kosten voor het gebruik van CLIENT Export.
Het tarief dat in rekening zal worden gebracht voor het gebruik van CLIENT Export, wordt voor het KCB vastgesteld op € 4,00
(zie artikel I, onderdeel C, onder 2).
Tot slot wijzigt het tarief dat op grond van artikel 17, tweede en derde lid, van de tarievenregeling, voor door Naktuinbouw
uitgevoerd laboratoriumonderzoek naar Ditylenchus dipsaci (stengelaaltje) in uien en Radopholus similis in potplanten, in
rekening wordt gebracht. Aangezien het tarief van Naktuinbouw voor dit onderzoek stijgt van € 123,95 naar € 126,50, wordt
ook het tarief van het KCB op gelijke wijze aangepast (zie artikel I, onderdeel F).
Tarieven BKD
De bestaande tarieven van de BKD blijven ongewijzigd. Wel wordt in verband met de doorberekening van de kosten voor de vervroegde
vrijgave van percelen waarvoor een teeltverbod is afgegeven, een aantal nieuwe tarieven geïntroduceerd voor het (laboratorium)onderzoek
dat moet worden gedaan ten behoeve van eventuele vrijgave. Het gaat daarbij om onderzoek naar de aanwezigheid van het stengelaaltje.
Ten behoeve van het onderzoek zijn vier kostenposten aan de orde. In de eerste plaats dient een aanvraag administratief te
worden verwerkt en ingeboekt in de systemen. Hiertoe geldt een tarief van € 17,50. Voorts geldt voor de monsterneming door
de keurmeester het reguliere BKD-uurtarief van € 1,40 per minuut. Voor het vervoer van het genomen monster of de genomen monsters
geldt een tarief van € 17,50 per rit en voor het onderzoek ervan € 54,00 per onderzocht monster. Hierbij zij opgemerkt dat
deze laatste twee tarieven per onderzocht perceel meerdere keren in rekening kunnen worden gebracht. Dit is het geval als
op verschillende momenten monsters worden genomen als gevolg waarvan meerdere ritten worden gemaakt naar het laboratorium
waar het onderzoek plaatsvindt of als meerdere grondmonsters separaat worden onderzocht (artikel I, onderdeel H).
Tarieven Naktuinbouw
De tarieven die Naktuinbouw hanteert worden op een aantal punten aangepast. De tarieven, met uitzondering van de tarieven
die hieronder nader worden toegelicht, stijgen met gemiddeld 1,5%. Dit stijgingspercentage is gerelateerd aan het inflatiepercentage
van 1,5%. Ten aanzien van tarieven die met een afwijkend percentage stijgen zij het volgende opgemerkt.
Uit de nacalculaties van de afgelopen jaren is gebleken dat de tarieven niet kostendekkend waren. In de afgelopen jaren is
gepoogd tot kostendekkendheid te komen door middel van efficiencyverhoging, wat niet volledig is gelukt. Daarom is thans besloten
de tarieven in twee jaar op te trekken tot kostendekkende tarieven.
De verhoging van de tarieven voor het uitvoeren van fytosanitaire werkzaamheden, welke zijn neergelegd in de artikelen 29
en 32 van de tarievenregeling, vloeit grotendeels voort uit een herziene calculatie van de voorrijkosten per inspectie. Gebleken
is dat – ondanks efficiencyinspanningen – de voorgecalculeerde voorrijtijd niet reëel was. Dit houdt verband met de grote
geografische spreiding van de bij de Naktuinbouw geregistreerde bedrijven. Het basistarief voor inspecties zoals dat is opgenomen
in artikel 29, eerste lid, onderdeel a, van de tarievenregeling, wordt daarom thans verhoogd van € 52,00 naar € 58,40. Ook
het minutentarief wordt aangepast en stijgt van € 1,42 naar € 1,46 (zie artikel I, onderdeel I, onder 1). De tarieven die
gelden voor op ongunstige tijden uitgevoerde inspecties waarvoor een opslag geldt van 50% of 100%, en inspecties die niet
elektronisch zijn aangevraagd en waarvoor eveneens een opslag geldt, zijn gebaseerd op dit basistarief en dit minutentarief
(zie artikel I, onderdeel I, onder 4 en 5). De opslag die geldt voor niet elektronisch aangevraagde inspectie, wordt eveneens
verhoogd. De opslag bedraagt € 20,00. De verhoging houdt verband met het feit dat het handmatig verwerken van papieren aanvragen
beduidend meer werk kost dan eerder werd gecalculeerd. Dit betekent dat het basistarief voor niet elektronische aanvragen
zoals dat is opgenomen in artikel 32, eerste lid, onderdeel a, van de tarievenregeling, thans € 78,40 bedraagt (€ 58,40 plus
€ 20,00). (zie artikel I, onderdeel J, onder 2, sub a, e en f).
Voorts wordt een nieuw tarief geïntroduceerd voor gevallen waarin een keuring wordt aangevraagd op een werkdag ná 15.30 uur.
Naktuinbouw maakt de planning en instructies voor de keuringswerkzaamheden tussen 12.00 uur en 15.30 uur op de werkdag voorafgaande
aan de dag waarop de keuringen plaatsvinden. Indien keuringen worden aangevraagd na 15.30 uur moeten vastgestelde planningen
worden aangepast of moet extra capaciteit worden ingezet. Dit leidt tot extra kosten. Om in dergelijk inefficiënte omstandigheden
toch kostendekkendheid te realiseren, wordt voor late aanvragen een opslag van 50% gerekend. Voor digitaal aangevraagde keuringen
geldt een basistarief € 87,60 (€ 58,40 plus 50%) en voor niet elektronisch aangevraagde keuringen geldt een basistarief van
€ 117,60 (€ 78,40 plus 50%) (zie artikel I, onderdeel I, onder 3, onderdeel J, onder 2, sub d).
Net als de andere keuringsdiensten zal Naktuinbouw de controle op de bijschrijvingen op het fytosanitair certificaat bij importzendingen
intensiveren. Deze intensivering leidt tot een verhoging van de tarieven die gelden voor importcontroles van € 0,73. De verhoging
is verwerkt in het tarief voor import dat is opgenomen in artikel 29, eerste lid, onderdeel e (zie artikel I, onderdeel I,
onderdeel 6).
Bij niet via CLIENT Export ingediende aanvragen tot verplaatsing van de zending ten behoeve van de uitvoering van de importkeuring
op de erkende inspectielocatie, moet handmatig worden gecontroleerd of de locatie is erkend en of de erkenning niet is opgeschort
of ingetrokken. Bij aanvragen tot verplaatsing van de zending ten behoeve van de importkeuring op de erkende inspectielocatie,
die plaatsvinden via CLIENT Import controleert het systeem of de locatie is erkend. Voor de handmatige controle wordt een
tarief van € 15,00 in rekening gebracht (artikel I, onderdeel J, onder 3).
Het tarief dat geldt voor het gebruik van het CLIENT Export systeem, wordt vastgesteld op € 4,62 (zie artikel I, onderdeel
I, onder 7).
Tot slot wordt het tarief inzake het waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige zendingen zoals dat
is opgenomen in artikel 36, eerste lid, van de tarievenregeling aangepast en wordt aan dat artikel voorts een nieuw tarief
toegevoegd. Het tarief voor het waarmerken van certificaten was gebaseerd op een ingeschatte werktijd van zes minuten. Deze
inschatting is te laag gebleken. Tien minuten blijkt een betere inschatting, wat leidt tot een tarief van € 14,60 (artikel
I, onderdeel N, onder 1). Tevens wordt een nieuw tarief ingevoerd voor de afgifte van een zogenoemd replacement certificaat.
Het gaat hier om de aanvraag en afgifte van een nieuw certificaat dat het originele certificaat vervangt. Naktuinbouw calculeert
dat de afgifte van een replacement certificaat gemiddeld ongeveer 35 minuten kost. Dit levert een tarief op van € 50,00 (artikel
I, onderdeel N, onder 3).
Overige wijzigingen
Voorts worden voor te importeren producten waarvoor zogenaamde reduced checks van toepassing zijn, enkele van de minimuminspectiefrequenties
aangepast en in lijn gebracht met de door de Europese Commissie vastgestelde frequenties. Daartoe wordt de bijlage bij de
regeling, waarin de door de Commissie per product en herkomst combinatie vastgestelde minimuminspectiefrequenties zijn opgenomen,
gewijzigd (artikel I, onderdeel O).
Administratieve lasten
Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten.
Vaste verandermomenten (VVM)
Deze regeling treedt op 1 januari 2011 in werking en wordt in maand december van het jaar 2010 gepubliceerd. Hiermee wordt
ten aanzien van de publicatietermijn van regelgeving afgeweken van de uitgangspunten voor vaste verandermomenten voor regelgeving.
Deze houden in dat nieuwe regelingen minimaal twee maanden voorafgaande aan één van de vier vaste verandermomenten (waaronder
1 januari) publicatie van de nieuwe regels plaatsvindt.
De reden voor deze afwijking is dat bij deze regeling voor een kalenderjaar tarieven worden vastgesteld die mede gebaseerd
zijn op de kosten die in het voorgaande jaar zijn gemaakt. Deze cijfers zijn pas tegen het eind van het jaar bekend. Publicatie
voor 1 november is derhalve niet mogelijk.
De Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
H. Bleker.