De aanleiding tot de wijziging van met name paragraaf 2 van het Besluit aanmelding van collectieve arbeidsovereenkomsten en
het verzoeken om algemeen verbindend verklaring is in de eerste plaats gelegen in de op 1 juli 2009 in werking getreden Wet
elektronische bekendmaking (Stb. 2008, 551). Hierdoor worden besluiten waarbij cao-bepalingen algemeen verbindend worden verklaard integraal in de digitale Staatscourant
gepubliceerd.
Daarnaast wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om het besluit zo te wijzigen dat de avv-procedure wordt versneld. Zo is
niet langer vereist dat de bij het avv-verzoek te voegen geprinte versie van de digitale tekst van de cao bestaat uit een
exemplaar in tweevoud waarbij de cao-bepalingen waarvoor geen avv wordt verzocht wel zijn gemarkeerd en een exemplaar in tweevoud
waarbij dat niet het geval is.
Er kan nu worden volstaan met een geprinte versie van de digitale tekst van de cao in tweevoud waarbij de cao-bepalingen waarvoor
niet om avv wordt verzocht op de gebruikelijke wijze door middel van renvooi zijn gemarkeerd. Ook bij een avv-verzoek dat
betrekking heeft op een tussentijdse wijziging kan worden volstaan met een print in tweevoud van de tussentijds gewijzigde
bepalingen, waarbij de cao-bepalingen waarvoor geen avv wordt verzocht door middel van renvooi zijn gemarkeerd. Deze print
moet afkomstig zijn van een bij het avv-verzoek te voegen digitale tekst van alleen de tussentijdse wijzigingen.
Wanneer het avv-verzoek betrekking heeft op een nieuwe cao die in vergelijking met de daaraan voorafgaande cao wijzigingen
heeft ondergaan geldt als nieuw vereiste dat bij het avv-verzoek de letterlijke tekst van de integrale cao wordt gevoegd,
waarbij de wijzigingen door middel van markeringen zijn aangegeven. Dit kan achterwege blijven in het geval dat deze tekst
al is overgelegd bij gelegenheid van de op grond van artikel 4 van de Wet op de loonvorming voorgeschreven melding van het
sluiten van de cao. Daar alle cao-wijzigingen direct traceerbaar zijn en het accent van de inhoudelijke toetsing van dergelijke
avv-verzoeken primair gelegen is op de gewijzigde cao-bepalingen die voor avv zijn voorgelegd wordt de avv-procedure versneld.
Aan dit vereiste kan vaak op eenvoudige wijze invulling worden gegeven door bijvoorbeeld gebruik te maken van een tekstvergelijkingsfunctie.
In bijzondere situaties waarbij dit vereiste volledig aan zijn doel voorbij zou schieten, kan daar in beginsel aan worden
voorbijgegaan. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan de situatie dat de cao volledig is geherstructureerd.
Bij een avv-verzoek moet een nadere toelichting worden geleverd over de wijze waarop de representativiteitsgegevens zijn verzameld.
Gebleken is dat de gegeven toelichting niet altijd direct afdoende is, met als gevolg dat daardoor de avv-procedure wordt
vertraagd. Teneinde op een meer gestructureerde wijze de vereiste toelichting te leveren kan gebruik worden gemaakt van een
daarvoor opgesteld formulier representativiteitsgegevens. Dit formulier en de daarbij behorende toelichting is van het Internet
te downloaden via cao.szw.nl en kan eventueel ook telefonisch worden aangevraagd bij de directie Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving
van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en ligt daar ter inzage. Het gebruiken van het formulier leidt tot
een gestructureerde toelichting die voldoende waarborgen bevat om direct een oordeel te kunnen geven over de kwaliteit van
de representativiteitsgegevens. Aan de hand van deze toelichting zal kunnen worden beoordeeld of de toegepaste onderzoeksmethode
voldoet aan de vereisten van zorgvuldigheid en reproduceerbaarheid. Ook de specifieke omstandigheden in de bedrijfstak worden
in de beoordeling meegenomen. Gebruikmaking van het formulier representativiteitsgegevens is vereist ingeval van een representativiteitspercentage
onder de 60% en ingeval beargumenteerde bedenkingen tegen de representativiteit daartoe aanleiding geven. Hierdoor kan de
verplichting vervallen dat de representativiteitsgegevens in deze gevallen altijd geverifieerd moeten worden door een accountant.
Naast een kostenreductie in verband met de accountantskosten, kan dit ook een versnelling in de desbetreffende avv-procedures
opleveren. Voor meer specifieke gevallen blijft de mogelijkheid bestaan om een nadere rapportage van een accountant te verlangen.
Dit gebeurt bijvoorbeeld indien naar aanleiding van beargumenteerde bedenkingen tegen de representativiteit ontstane gerede
twijfel aan de deugdelijkheid van het onderliggende bronmateriaal niet door de reactie van de om avv verzoekende partijen
wordt weggenomen. In een dergelijk geval kan een assurancerapport worden verlangd waarin wordt verklaard dat de opgegeven
aantallen juist zijn en dat bij de totstandkoming ervan rekening is gehouden met alle relevante aspecten genoemd in het formulier
representativiteitsgegevens.
Verder is nader aangegeven dat, wanneer het avv-verzoek betrekking heeft op een tussentijdse wijziging van de cao, bij de
indiening van dat verzoek alleen representativiteitsgegevens moeten worden bijgevoegd als die tussentijdse wijziging (ook)
betrekking heeft op de werkingssfeer.
Aangezien voor wat betreft het meerderheidsvereiste in artikel 2, eerste lid, van de Wet AVV gesproken wordt van een belangrijke
meerderheid ‘van de in een bedrijf werkzame personen’, is ten aanzien van de term ‘personen’ de tekst van het Besluit in overeenstemming
gebracht met die van de Wet AVV.
Tot de inwerkingtreding van de Wet elektronische bekendmaking werd in de Staatscourant steeds mededeling gedaan van een genomen
besluit tot avv waarbij in voorkomend geval kennis werd gegeven van de gegeven beschikking op een verzoek om dispensatie van
dat besluit. Met deze wijzigingsregeling is geformaliseerd dat sindsdien in voorkomend geval in de overwegingen bij het avv-besluit
wordt kennisgegeven van de gegeven beschikking op het verzoek om dispensatie daarvan.
Tenslotte is met deze wijzigingsregeling de mogelijkheid gecreëerd om in het hieronder beschreven specifieke geval om dispensatie
van tussentijds voor avv voorgelegde cao-bepalingen te kunnen verzoeken. Bij een avv-verzoek dat betrekking heeft op een tussentijdse
wijziging dient een geprinte versie van de tussentijdse wijzigingen in tweevoud te worden gevoegd waarbij de bepalingen waarvoor
geen avv is verzocht zijn gemarkeerd. Als extra vereiste geldt dat deze geprinte versie ook de integrale tekst van de werkingssfeerbepaling(en)
van de cao moet omvatten indien sprake is van een cao waarin tevens fondsbepalingen zijn opgenomen welke voor een langer tijdvak
zijn avv-d dan de overige bepalingen en het avv-verzoek betrekking heeft op die overige bepalingen vanwege het verstrijken
van de duur van de avv van die bepalingen. Als gevolg van dit vereiste worden de werkingssfeerbepalingen mede ter visie gelegd.
Dit maakt het mogelijk om dispensatie te verzoeken van de cao-bepalingen waarvoor om avv is verzocht. Met het oog hierop is
artikel 2:7 van overeenkomstige toepassing verklaard op een verzoek om dispensatie naar aanleiding van een avv-verzoek als
hier bedoeld.