Regeling tot wijziging van bijlagen bij verschillende regelingen in verband met exameneisen van de rijbewijs categorieën C/CE en D/DE

19 augustus 2010

Nr. CEND/HDJZ-2010/1101 sector AWW

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 111, vierde lid, 151d en 151h van de Wegenverkeerswet 1994 en de artikelen 156c, tweede lid, 156h, vierde en vijfde lid, 156i, tweede, vierde en vijfde lid, en 156o van het Reglement rijbewijzen;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorie C en E bij C wordt als volgt gewijzigd:

De bijlage bij artikel 1 van de regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorie C en E bij C wordt vervangen door de bijlage zoals opgenomen in de bijlage van deze regeling.

ARTIKEL II

De Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorie D en E bij D wordt als volgt gewijzigd:

De bijlage bij artikel 1 van de regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorie D en E bij D wordt vervangen door de bijlage zoals opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

ARTIKEL III

De Regeling vaststelling modellen rijbewijzen en daarmee verband houdende formulieren wordt als volgt gewijzigd:

De bijlagen modellen 7A, 7B en 7D worden vervangen door de bijlagen zoals opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

ARTIKEL IV

De bijlagen 2 en 3 bij de Regeling vakbekwaamheid bestuurders worden vervangen door de bijlagen zoals opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

ARTIKEL V

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2011.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

BIJLAGE BEHOREND BIJ ARTIKEL I

Bijlage Toetsmatrijs Praktijkexamen C/CE

Bijlage behorend bij artikel II

Bijlage Toetsmatrijs Praktijkexamen D/DE

Bijlagen behorend bij artikel III

Model 7A: Nederlands Omwisselingscertificaat vakbekwaamheid voor rijbewijscategorie D

Model 7B: Nederlands Omwisselingscertificaat vakbekwaamheid voor rijbewijscategorie C

Model 7D: Deelcertificaat

Bijlagen behorend bij artikel IV

BIJLAGE 2: TOETSMATRIJS THEORIE-EXAMEN RIJBEWIJS/VAKBEKWAAMHEID VOOR CATEGORIE C (R2/V2-V3)

EIND- EN TOETSTERMEN VOOR HET THEORIE-EXAMEN RIJBEWIJS/VAKBEKWAAMHEID VOOR CATEGORIE C (R2/V2-3C)

Overzicht eindtermen

  • 1. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de risico’s die het besturen van het motorvoertuig met zich meebrengen.

  • 2. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de veiligheidsaspecten bij het gebruik van het motorvoertuig.

  • 3. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de milieuaspecten die het gevolg zijn van het gebruik van het motorvoertuig.

  • 4. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de voor de beroepsuitoefening relevante bepalingen in de vervoerswetgeving.

  • 5. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de voor de beroepsuitoefening relevante bepalingen van de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit vervoer.

  • 6. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de wijze waarop lading veilig vervoerd moet worden.

  • 7. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de veiligheidsaspecten bij de beroepsuitoefening.

  • 8. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de wijze waarop de beroepschauffeur kan bijdragen aan het goede imago van de door hem vertegenwoordigende branche.

  • 9. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de markt van het goederenvervoer.

In de kolom ‘R2’ staan met ‘**’ de toetstermen aangeduid die betrekking hebben op het examen Rijbewijs 2 voor categorie C.

De vermelde taxonomiecode heeft betrekking op het beheersingsniveau van de examens Rijbewijs 2 en Vakbekwaamheid 2. Voor het examen Vakbekwaamheid 3 is geen taxonomiecode vermeld.

BIJLAGE 3: TOETSMATRIJS THEORIE-EXAMEN RIJBEWIJS/VAKBEKWAAMHEID VOOR CATEGORIE D (R2/V2-V3)

EIND- EN TOETSTERMEN VOOR HET THEORIE-EXAMEN RIJBEWIJS/VAKBEKWAAMHEID VOOR CATEGORIE D (R2/V2-3D)

Overzicht eindtermen

  • 1. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de risico’s die het besturen van het motorvoertuig met zich meebrengen.

  • 2. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de veiligheidsaspecten bij het gebruik van het motorvoertuig.

  • 3. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de milieuaspecten die het gevolg zijn van het gebruik van het motorvoertuig.

  • 4. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de voor de beroepsuitoefening relevante bepalingen in de vervoerswetgeving.

  • 5. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de voor de beroepsuitoefening relevante bepalingen van de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit vervoer.

  • 6. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de wijze waarop personen en bijbehorende lading veilig vervoerd moeten worden.

  • 7. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de veiligheidsaspecten bij de beroepsuitoefening.

  • 8. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de wijze waarop de beroepschauffeur kan bijdragen aan het goede imago van de door hem vertegenwoordigende branche.

  • 9. De kandidaat heeft kennis van en inzicht in de markt van het personenvervoer.

In de kolom ‘R2’ staan met ‘**’ de toetstermen aangeduid die betrekking hebben op het examen Rijbewijs 2 voor categorie D.

De vermelde taxonomiecode heeft betrekking op het beheersingsniveau van de examens Rijbewijs 2 en Vakbekwaamheid 2. Voor het examen Vakbekwaamheid 3 is geen taxonomiecode vermeld.

TOELICHTING

In de artikelen I en II worden de bijlagen Toetsmatrijs Praktijkexamen C/CE en Toetsmatrijs Praktijkexamen D/DE geactualiseerd en vervangen. Deze bijlagen behoren tot de Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorie C en E bij C en de Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorie D en E bij D.

De eerste regeling wordt inhoudelijk gewijzigd. In toetsterm 3.3 Kijkgedrag is een exameneis toegevoegd namelijk ‘Aandacht voor de dode hoek’. De tweede regeling ondergaat een eenmalige (vorm)technische wijziging. Beide bijlagen liggen tot nu toe ter inzage bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Met de inwerkingtreding van de Wet elektronische bekendmaking kunnen de geactualiseerde bijlagen in de elektronische Staatscourant worden opgenomen.

In artikel III worden de drie modelcertificaten geactualiseerd voor wat betreft de vormgeving en een organisatorische wijziging. Het betreft de modellen7A: Nederlands Omwisselingscertificaat vakbekwaamheid voor rijbewijscategorie D, 7B: Nederlands Omwisselingscertificaat vakbekwaamheid voor rijbewijscategorie C en 7D: Deelcertificaat. Achtereenvolgens gaat het om de certificaten die de bestuurder ontvangt in Nederland bij het behalen van de basiskwalificatie behaalt of de nascholing en op dat moment geen houder is van een in Nederland afgegeven geldig rijbewijs. Het deelcertificaat toont aan dat de bestuurder een aantal uren nascholing heeft gevolgd, maar die nascholing nog niet heeft afgerond.

Artikel IV regelt dat twee bijlagen bij de Regeling vakbekwaamheid bestuurders worden vervangen. Een evaluatie van de lesstof voor het theorie-examen rijbewijs/vakbekwaamheid heeft geleid tot actualisatie van de toetsmatrijzen voor het theorie-examen rijbewijs/vakbekwaamheid voor categorie C (R2/V2- 3C) en categorie D (R2/V2-3D). Het betreft de aanpassing van een aantal toetstermen en de specificatie daarvan. Hieronder volgt een overzicht van de inhoudelijke wijzigingen geldend voor beide toetsmatrijzen. Alleen de wijziging van toetsterm 4.9 geldt enkel voor rijbewijscategorie C.

  • 1.1: Naast de afbraaktijd van alcohol is ook de afbraaktijd van medicijnen van invloed op menselijk gedrag bij het besturen van het motorvoertuig.

  • 4.9: De begeleidingsdocumenten transit en export zijn in de plaats gekomen voor de documenten uitvoer aangifte en Transit aangifte. Het Enig document is geschrapt.

  • 7.3: De term ‘Verkeersongevallen’ is vervangen door ‘Statistieken van verkeersongevallen’. Ten aanzien van arbeidsongevallen vindt een nadere specificatie plaats van de soorten arbeidsongevallen.

  • 7.7: Een aantal factoren waardoor vermoeidheid en stress kunnen ontstaan is uitgebreid met problemen op het werk, problemen in de privé situatie, criminaliteit en ongevallen. Tot slot worden twee factoren toegevoegd waardoor vermoeidheid en stress kunnen worden voorkomen.

  • 7.8: Deze toetsterm is toegevoegd. De kandidaat dient te kunnen uitleggen hoe criminaliteit en het vervoer van illegalen kan worden voorkomen.

  • 8.1: Taken van de chauffeur moeten meer specifiek in relatie tot het imago van de transportsector kunnen worden benoemd.

  • 8.2: De kandidaat dient personen en de instanties waarmee de chauffeur in zijn werk te maken heeft te kunnen noemen en het gewenst gedrag van de chauffeur ten opzichte van deze personen uit te kunnen leggen.

  • 8.3: De kandidaat dient ook uit te kunnen leggen wat de relatie is tussen de commerciële en financiële gevolgen van een geschil.

  • 9.1: De kandidaat dient ook de voor- en nadelen van verschillende modaliteiten in de goederenstroom te kunnen noemen.

Met ingang van 1 januari 2011 zullen de examens volgens de geactualiseerde toetsmatrijzen worden afgenomen.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

Naar boven