Onderstaande bewijsstukken moeten worden meegestuurd.
Stuur uw volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier
samen met de bewijsstukken naar:
Ik verklaar dat ik dit formulier naar waarheid heb ingevuld. Ik
ga ermee akkoord dat mijn gegevens worden gecontroleerd aan de hand van
bestanden van externe organisaties (bijvoorbeeld de gemeente of kadaster) en
dat mijn gegevens worden vastgelegd in een database van SenterNovem.
TOELICHTING
Algemeen deel
Het doel van de Tijdelijke subsidieregeling maatwerkadviezen voor
woningen (hierna: de subsidieregeling) is eigenaar-bewoners van woningen te
stimuleren tot het laten opstellen van energieprestatieadviezen
(‘maatwerkadviezen’) met het oog op te treffen energiebesparende maatregelen en
daarmee het verbeteren van de energieprestatie van hun woning. De verwachting
is dat inzicht vooraf in de energieprestatie van de woning en mogelijke
energiebesparingsmaatregelen de eigenaar-bewoner een grote stimulans kan geven
om tot investeringen in energiebesparing over te gaan.
De subsidieregeling is de uitwerking van de financiële bijdrage
vanuit het Rijk waarmee het aanschaffen van een maatwerkadvies aantrekkelijk
zal worden gemaakt (Kamerstukken II 2008–2009,
31 209, nr. 69).
De subsidieregeling geldt voor maatwerkadviezen die zijn uitgebracht op 1 juli
2009 of later en loopt tot eind 2010. Voor de periode tot en met 31 december
2009 is € 3 miljoen beschikbaar. Slechts eenmaal per woning worden de
werkelijke kosten van een uitgebracht maatwerkadvies gesubsidieerd tot een
maximum van € 200. Het beoogd aantal te subsidiëren maatwerkadviezen bedraagt
50.000 voor de looptijd van de regeling.
De regeling vormt een onderdeel van het flankerend beleid ter
ondersteuning van ‘Meer met minder’. In het kader van het deelprogramma
‘Gebouwde Omgeving van Schoon en Zuinig’ is op 23 januari 2008 het convenant
‘Meer met minder’ gesloten tussen het Rijk en de ‘initiatiefnemers’:
energieretailbedrijven, Bouwend Nederland en Uneto-Vni (Kamerstukken II
2007–2008, 31 200
XVIII, nr. 54). Een belangrijke doelgroep van ‘Meer met minder’ is de
particuliere woningvoorraad. Doel is om in deze sector een besparing te
realiseren van 100 PJ in 2020. Tot en met 2011 is het streven erop gericht om
minimaal 500.000 bestaande gebouwen energiezuiniger te maken, door de
energieprestatie van deze gebouwen te verbeteren naar minimaal energieklasse B
of met minimaal 2 energieklassen. De partijen hebben afgesproken door een
gemeenschappelijke aanpak energiebesparing in bestaande gebouwen te stimuleren.
De aanpak is erop gericht de eigenaar-bewoners te verleiden om te investeren in
de verbetering van de energieprestatie van hun woning. Andere nieuwe
mogelijkheden om huiseigenaren daartoe te verleiden zijn de groene lening bij
de renovatie van een woning, Regeling groenprojecten 2005 (Stcrt. 2005, nr. 131
en Stcrt. 2008, nr. 132) en de subsidie voor zonneboilers, warmtepompen en
micro-warmtekrachtinstallaties, Tijdelijke energieregeling markt en innovatie
(Stcrt. 2008, nr. 173).
De subsidieregeling is gebaseerd op artikel 15.13, eerste tot en
met derde lid, van de Wet milieubeheer. Het Besluit milieusubsidies is
kaderstellend voor regelingen gebaseerd op artikel 15.13 van de Wet
milieubeheer. In artikel 16 van het Besluit milieusubsidies is bepaald dat,
indien de subsidie strekt tot aanschaf van bepaalde, in een programma
aangewezen objecten, of tot opdrachtverlening tot het verrichten van, bepaalde,
in een programma aangewezen diensten, verschillende verplichtingen uit het
Besluit milieusubsidies niet van toepassing zijn. Aangezien het opstellen van
een maatwerkadvies als een dienst is aan te merken, is artikel 16 van het
Besluit milieusubsidies van toepassing. Daardoor is geen tussentijdse
verantwoording, het voeren van een administratie of verslaglegging vereist. Er
dient wel een aanvraag te worden ingediend waarbij een kopie van de factuur en
een betalingsbewijs dienen te worden gevoegd. Aanvragen worden behandeld in
volgorde van binnenkomst.
Overeenkomstig artikel 4:29 van de Algemene wet bestuursrecht zal
bij de uitvoering van de subsidieregeling voorafgaande aan de
subsidievaststelling niet eerst een subsidieverlening plaatsvinden maar wordt
de subsidie direct vastgesteld. De regeling wordt uitgevoerd door SenterNovem,
een agentschap van het Ministerie van Economische Zaken. Voor het mandaat en de
machtiging daartoe zal het Mandaatbesluit Regelingen Wonen, Wijken en
Integratie (Stcrt. 2007, nr. 184) worden aangepast. Eigenaar-bewoners kunnen
hun aanvraag indienen bij SenterNovem middels een standaard aanvraagformulier.
Dat formulier kan in papieren vorm of elektronisch worden aangeleverd. Aldus
kost het de aanvrager de minste moeite en worden de uitvoeringskosten tot een
minimum beperkt. De administratieve lasten voor de burger zullen door de
versoepelde subsidieverstrekking naar verwachting zeer gering zijn. De totale
administratieve lasten bedragen naar schatting ca. 17.000 uren en € 8.000,– aan
kosten. De regeling is aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten
(hierna: Actal) voorgelegd. Actal heeft te kennen gegeven de regeling niet te
zullen toetsen op administratieve lasten.
Artikelsgewijs
Hieronder worden de artikelen besproken die, na hetgeen is
besproken in het algemeen deel, nog nadere toelichting behoeven.
Artikel 1
In onderdeel e is verwezen naar BRL 9500, deel 2. Het betreft de
versie zoals vastgesteld op 6 december 2006 inclusief eventuele toekomstige
wijzigingen van deze BRL.
Artikel 3
Dit artikel bepaalt dat subsidie kan worden verstrekt aan een
eigenaar-bewoner voor een maatwerkadvies voor zijn woning. In artikel 1 is de
eigenaar-bewoner gedefinieerd als de natuurlijke persoon die een woning in
eigendom heeft en daarin zijn hoofdverblijf heeft. Eigenaren die de woning niet
zelf bewonen, komen derhalve niet in aanmerking voor subsidie.
In het eerste lid, onder a, wordt de voorwaarde gesteld dat het
maatwerkadvies is opgesteld door een adviseur die beschikt over een
procescertificaat ten behoeve van maatwerkadviezen. In artikel 1 is de adviseur
gedefinieerd als de verstrekker van het maatwerkadvies. Blijkens BRL 9500, deel
2, worden bedrijven gecertificeerd en niet de individuele bij die bedrijven
werkzame personen. Het bedrijf is de verstrekker van het maatwerkadvies. Het
bedrijf moet voldoen aan de in voornoemde BRL gestelde eisen en is
verantwoordelijk voor het op juiste wijze verrichten van de voor het afgeven
van een maatwerkadvies noodzakelijke werkzaamheden. Het doet er in principe
niet toe wie van het bedrijf de opnames en andere werkzaamheden voor het
afgeven van een maatwerkadvies verricht. Het spreekt overigens voor zich dat
een zelfstandig gevestigd adviseur die beschikt over een geldig
procescertificaat eveneens maatwerkadviezen kan afgeven.
Op www.kbi.nl/zoek-een-certificaathouder/ staat het overzicht van alle
gecertificeerde bedrijven conform BRL 9500-02, zoek op BRL 9500-02
Maatwerkadvies Woningen, KOMO.
In het eerste lid, onder b, is opgenomen dat het maatwerkadvies
slechts voor subsidie in aanmerking komt indien het is uitgebracht op of na
1 juli 2009. De datum waarop het advies is uitgebracht is de datum waarop het
advies definitief is gemaakt, blijkend uit de datum die op het advies is
vermeld.
Deze regeling beoogt eigenaren-bewoners te stimuleren een
maatwerkadvies voor hun woningen te laten opstellen. Reeds voor
inwerkingtreding van deze regeling opgestelde maatwerkadviezen komen niet voor
subsidie in aanmerking.
Tot slot is in het tweede lid opgenomen dat de subsidie slechts
éénmaal per woning verstrekt wordt. Het is niet de bedoeling dat gedurende de
korte looptijd van deze regeling meerdere maatwerkadviezen voor dezelfde woning
gesubsidieerd worden.
Artikel 4
De kosten voor het laten opstellen van het maatwerkadvies worden
gesubsidieerd tot een maximum van € 200,–, inclusief BTW. Indien de kosten
€ 200,– of minder bedragen, krijgt de eigenaar-bewoner dit bedrag geheel
vergoed. De eventuele meerprijs boven € 200,– dient de eigenaar-bewoner zelf te
dragen.
Artikel 6
De eigenaar-bewoner dient de aanvraag in bij het agentschap met
behulp van het formulier, waarvan het model als bijlage bij deze regeling is
opgenomen. De eigenaar-bewoner heeft de keuze de aanvraag op papier of
elektronisch in te dienen. De elektronische aanvraag wordt ingediend op de door
het agentschap op de website van het agentschap aangegeven wijze. Verder dienen
afschriften van de factuur en het betalingsbewijs gevoegd te worden bij de
aanvraag. Indien de aanvraag elektronisch wordt ingediend zullen deze stukken
ingescand moeten worden. Aan de hand van de genoemde stukken en gegevens zal
het agentschap toetsen of voldaan is aan de voorwaarden voor subsidie, genoemd
in artikel 3. Zonodig kan het agentschap ingevolge het derde lid van dit
artikel van de eigenaar-bewoner verlangen een afschrift van het maatwerkadvies
over te leggen.
Artikel 8
De in artikel 8 opgenomen bepaling strekt tot wederzijdse
erkenning van maatwerkadviezen afgegeven door adviseurs afkomstig uit andere
lidstaten of uit landen waarmee Nederland een verdrag heeft gesloten op basis
waarvan de vrije toegang wordt gewaarborgd. Een niet uit Nederland afkomstige
adviseur moet desgevraagd kunnen aantonen dat hij in eigen land gekwalificeerd
is en voldoet aan beroepseisen die ten minste gelijkwaardig zijn aan de in
Nederland gestelde eisen.
Artikel 9
Deze regeling beoogt de energieprestatie van woningen de komende
jaren te verbeteren. Gezien het beschikbare budget is de looptijd van de
regeling beperkt. De regeling zal op 1 januari 2011 vervallen. De regeling
blijft wel van toepassing op aanvragen die nog voor die datum zijn ingediend.
De Minister voor
Wonen, Wijken en Integratie,
E.E. van der Laan.