Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 6 juni 2009, nr. VGP/VV 2935199, houdende wijziging van de Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op artikel 11 van het Warenwetbesluit retributies levensmiddelen;

Besluit:

ARTIKEL I

De Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 20081 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2, eerste lid, komt te luiden:

  • 1. De retributie, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van het besluit, bedraagt:

    • a. voor een invoercontrole als bedoeld in artikel 4 van richtlijn 97/78/EG:

      • € 0,00959 per kg voor zover de controle plaatsvindt op een werkdag tussen 06.00 en 23.00 uur, met dien verstande dat voor elke ter keuring aangeboden partij producten van dierlijke oorsprong ten minste € 58,45 en ten hoogste € 449,79 in rekening wordt gebracht;

      • € 0,01222 per kg voor zover controle plaatsvindt op een werkdag tussen 23.00 en 06.00 uur, of op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag, met dien verstande dat voor elke ter keuring aangeboden partij producten van dierlijke oorsprong ten minste € 74,49 en ten hoogste € 573,26 in rekening wordt gebracht;

2. Onderdeel b komt te luiden:

  • b. voor een invoercontrole als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder b, ii en iii, van richtlijn 97/78/EG:

    • € 41,22 starttarief; en

    • € 25,65 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed.

B

Artikel 5 komt te luiden:

Artikel 5

De retributie voor de controle van producten van dierlijke oorsprong afkomstig uit derde landen, bedoeld in artikel 3 van het besluit, bedraagt:

  • a. voor een controle bij doorvoer als bedoeld in artikel 11, eerste lid, van richtlijn 97/78/EG:

    • € 0,00959 per kg voor zover de controle plaatsvindt op een werkdag tussen 06.00 en 23.00 uur, met dien verstande dat voor elke ter keuring aangeboden partij producten van dierlijke oorsprong ten minste € 58,45 en ten hoogste € 449,79 in rekening wordt gebracht;

    • € 0,01222 per kg voor zover de controle plaatsvindt op een werkdag tussen 23.00 en 06.00 uur, of op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag, met dien verstande dat voor elke ter keuring aangeboden partij producten van dierlijke oorsprong ten minste € 74,49 en ten hoogste € 573,26 in rekening wordt gebracht.

  • b. voor een controle bij inslag, opslag en uitslag als bedoeld in artikel 12, vijfde lid, van richtlijn 97/78/EG:

    • € 40,57 starttarief; en

    • € 23,92 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed.

C

Artikel 6 komt te luiden:

Artikel 6

  • 1. De retributie voor de behandeling en afhandeling door de VWA van een aanvraag tot goedkeuring als handelaar, erkenning van een entrepot, of erkenning van een inrichting als bedoeld in artikel 4, eerste, tweede onderscheidenlijk derde lid, van het besluit, bedraagt:

    • a. € 117,12 starttarief; en

    • b. € 29,37 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed.

  • 2. In afwijking van het eerste lid bedraagt de desbetreffende retributie ten aanzien van een visverwerkend bedrijf:

    • a. € 63,82 starttarief; en

    • b. € 25,14 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed.

D

Artikel 9 komt te luiden:

Artikel 9

  • 1. De retributie voor de behandeling en afhandeling door de VWA van een aangekondigde en vastgelegde periodieke controle als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van het besluit, bedraagt:

    • a. € 117,12 starttarief; en

    • b. € 29,37 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed.

  • 2. In afwijking van het eerste lid bedraagt de desbetreffende retributie bij een erkend visverwerkend bedrijf:

    • a. € 63,82 starttarief; en

    • b. € 25,14 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed.

E

Artikel 12 komt te luiden:

Artikel 12

De retributie voor de behandeling en afhandeling door de VWA van een aanvraag van een vergunning voor de exploitatie van een bron als bedoeld in artikel 5a van het besluit, bedraagt:

  • a. € 117,12 starttarief; en

  • b. € 29,37 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed.

F

Artikel 14 komt te luiden:

Artikel 14

De retributie voor de controle van een partij visserijproducten, bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het besluit, bedraagt:

  • a. € 63,82 starttarief; en

  • b. € 25,14 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed.

G

Artikel 16 komt te luiden:

Artikel 16

  • 1. Indien een controle- of keuringsactiviteit als bedoeld in artikel 2 of 3 van het besluit, bij de VWA is aangemeld na 14.00 uur op de dag voorafgaande aan de dag waarop de controle of de werkzaamheden hebben plaatsgevonden of zouden hebben plaatsgevonden, wordt de desbetreffende retributie in de navolgende gevallen verhoogd. Deze verhoging bedraagt:

    • a. € 7,70 per persoon per kwartier voor zover het een invoercontrole betreft als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder b, ii en iii, van richtlijn 97/78;

    • b. € 7,18 per persoon per kwartier voor zover het een controle bij de inslag, opslag en uitslag betreft als bedoeld in artikel 12, vijfde lid, van richtlijn 97/78/EG.

  • 2. Indien een controle- of keuringsactiviteit als bedoeld in artikel 6 van het besluit, bij de VWA is aangemeld na 07.00 uur op de dag voorafgaande aan de dag waarop de controle of de werkzaamheden hebben plaatsgevonden of zouden hebben plaatsgevonden, wordt de desbetreffende retributie verhoogd met € 7,54 per persoon per kwartier dat de werkzaamheden duren.

  • 3. Indien een controle- of keuringsactiviteit als bedoeld in artikel 2, 3 of 6 van het besluit, niet tijdig overeenkomstig artikel 15 is afgemeld, blijft de aanbieder die de aanvraag voor deze werkzaamheden heeft gedaan in de navolgende gevallen een retributie verschuldigd, bestaande uit een bedrag per afgemeld kwartier per persoon:

    • a. € 25,65 per persoon per kwartier, voor zover het een controle bij doorvoer betreft als bedoeld in artikel 2 van het besluit en artikel 9, eerste lid, onder b, ii en iii, van richtlijn 97/78/EG;

    • b. € 23,92 per persoon per kwartier, voor zover het een controle bij de inslag, opslag en uitslag betreft als bedoeld in artikel 3 van het besluit en artikel 12, vijfde lid, van richtlijn 97/78/EG;

    • c. € 25,14 voor een in artikel 6 van het besluit bedoelde controle- of keuringsactiviteit.

H

Artikel 17 komt te luiden:

Artikel 17

  • 1. Indien een controle- of keuringsactiviteit als bedoeld in artikel 2, 3, of 6 van het besluit, wordt onderbroken of uitgesteld en dit is toe te rekenen aan de retributieplichtige, wordt de desbetreffende retributie in de navolgende gevallen verhoogd. Deze verhoging bedraagt:

    • a. € 25,65 per persoon per kwartier dat de onderbreking onderscheidenlijk het uitstel voor de met de werkzaamheden belaste persoon heeft geduurd, voor zover het een invoercontrole betreft als bedoeld in artikel 2 van het besluit en artikel 9, eerste lid, onder b, ii en iii, van richtlijn 97/78/EG;

    • b. € 23,92 per persoon per kwartier dat de onderbreking onderscheidenlijk het uitstel voor de met de werkzaamheden belaste persoon heeft geduurd, voor zover het een controle betreft bij de inslag, opslag en uitslag als bedoeld in artikel 3 van het besluit en artikel 12, vijfde lid, van richtlijn 97/78/EG;

    • c. € 25,14 per persoon per kwartier dat de onderbreking onderscheidenlijk het uitstel voor de met de werkzaamheden belaste persoon heeft geduurd, voor zover het een in artikel 6 van het besluit bedoelde controle- of keuringsactiviteit betreft.

  • 2. Indien voor de uitvoering van een controle- of keuringsactiviteit als bedoeld in artikel 2, 3 of 6 van het besluit meer tijd nodig is dan de aangevraagde tijd, is de aanbieder naast de ingevolge deze artikelen verschuldigde retributies, in de navolgende gevallen een retributie verschuldigd voor de duur van de uitloop van de werkzaamheden. Deze retributie bedraagt:

    • a. €  25,65 per persoon per kwartier dat de werkzaamheden langer duren dan is aangemeld, voor zover het een controle betreft bij doorvoer als bedoeld in artikel 2 van het besluit en artikel 9, eerste lid, onder b, ii en iii, van richtlijn 97/78/EG;

    • b. € 23,92 per persoon per kwartier dat de werkzaamheden langer duren dan is aangemeld, voor zover het een controle betreft bij de inslag, opslag en uitslag als bedoeld in artikel 3 van het besluit en artikel 12, vijfde lid, van richtlijn 97/78/EG;

    • c. € 25,14 per persoon per kwartier dat de werkzaamheden langer duren dan is aangemeld, voor zover het een in artikel 6 van het besluit bedoelde activiteit of controle betreft.

  • 3. Indien een controle- of keuringsactiviteit plaatsvindt buiten de openingstijd, worden de retributies, bedoeld in de artikelen 2, 3 en 6 van het besluit, onverminderd het eerste en tweede lid, in de navolgende gevallen verhoogd met een bedrag voor de tijd die aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed. Dat bedrag bedraagt:

    • a. € 7,70 per persoon per kwartier voor zover het een controle betreft bij invoer als bedoeld in artikel 2 van het besluit en artikel 9, eerste lid, onder b, ii en iii, van richtlijn 97/78/EG;

    • b. € 7,18 per persoon per kwartier voor zover het een controle betreft bij de inslag, opslag en uitslag als bedoeld in artikel 3 van het besluit en artikel 12, vijfde lid, van richtlijn 97/78/EG;

    • c. € 7,54 per persoon per kwartier voor zover het een in artikel 6 van het besluit bedoelde activiteit of controle betreft.

I

Artikel 20 vervalt.

J

In artikel 21, eerste lid, vervalt onderdeel a, waarna de onderdelen b tot en met d worden geletterd a tot en met c.

K

In artikel 22, eerste lid, wordt:

a. ‘aanvraagtarieven en starttarieven zijn verschuldigd’ vervangen door: starttarieven zijn verschuldigd;

b. ‘slechts eenmaal het aanvraagtarief en het starttarief in rekening gebracht’ vervangen door: slechts eenmaal het starttarief in rekening gebracht.

L

In artikel 23 wordt:

1. ‘€ 88,87’ vervangen door: € 92,82;

2. ‘€ 172,51’ vervangen door: € 180,18;

3. ‘€ 235,24’ vervangen door: € 245,70.

M

In artikel 23a wordt ‘€ 27,89’ vervangen door: € 29,37.

N

Na artikel 23a wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 23b

De retributie voor laboratoriumonderzoeken van chemische of microbiologische monsters die zijn genomen in het kader van werkzaamheden als bedoeld in de artikelen 2, 2a, 3, 4, 5, 5a, 6, 9, 12 en 14, komt overeen met de werkelijke kosten van deze onderzoeken, waaronder de kosten voor het verbruik van chemicaliën, hulpmiddelen en materialen, alsmede personeelskosten en huisvestingskosten.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2009.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. Klink.

TOELICHTING

Bij het Warenwetbesluit retributies levensmiddelen zijn retributies vastgesteld die onder andere door de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) in rekening worden gebracht voor keuring- en toezichtwerkzaamheden met betrekking tot de handel in en de productie van bepaalde producten van dierlijke oorsprong. De tarieven van deze retributies zijn opgenomen in de Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008 (verder: de Warenwetregeling). Bij deze regeling zijn enkele wijzigingen aangebracht in de Warenwetregeling. Hieronder is dat toegelicht.

Evaluatie

In de toelichting bij de Warenwetregeling is aangekondigd dat die regeling geëvalueerd zou worden. Daarnaast is deze evaluatie ook toegezegd aan de Tweede Kamer. Deze evaluatie heeft in de loop van 2008 plaatsgevonden. Het doel van de evaluatie was een beeld te krijgen van de werking van het planningskader, de uitwerking van de regeling op de verschillende sectoren en de mate van kostendekkendheid van de retributies. De evaluatie bestond uit een enquête die aan het bedrijfsleven is verstuurd, een aantal gesprekken met brancheorganisaties en een interne evaluatie. Er is een groot aantal reacties ontvangen. Deze reacties hebben deels de aanleiding gegeven tot deze wijziging.

Uit de evaluatie bleek dat het bedrijfsleven de retributieregelgeving veelal complex en moeilijk te doorgronden acht, ondanks de vereenvoudigingen in de systematiek die per 1 maart 2008 zijn doorgevoerd. Daarnaast worden diverse toeslagen als disproportioneel of onduidelijk ervaren. Ook acht het bedrijfsleven het planningskader van de VWA inflexibel. Naar aanleiding van deze evaluatie is besloten het aanvraagtarief te laten vervallen en wederom in het starttarief te incorporeren. Daarnaast is de toeslagensystematiek aangepast om de helderheid daarvan te bevorderen.

Belangrijkste wijzigingen

Een aantal retributies is verhoogd. Voorts is het aanvraagtarief weer verdisconteerd in het starttarief, en is de toeslagensystematiek op een aantal onderdelen gewijzigd. Tot slot is bij de invoer en een deel van de doorvoer het kwartiertarief omgezet naar een gedifferentieerd kilogramtarief.

Verhoging retributies

Op 1 maart 2008 is een nieuwe retributieregeling in werking getreden waarbij het VWA-kostprijsmodel is ingevoerd. Het is de bedoeling om gefaseerd in 2011 tot kostendekkende tarieven te komen. Per 1 januari 2009 is een vervolgstap richting deze kostendekkende tarieven gezet. Leidend hierbij is de desbetreffende wetgeving van de Europese Unie. Voor zover in dat kader nationaal beleid mogelijk is, zijn de uitgangspunten van het rapport Maat Houden (Kamerstukken II, 1996/97, 24 036, nr. 64; Stcrt. 2000, 90) in acht genomen.

In de loop van 2008 heeft de evaluatie plaatsgevonden, die begin januari 2009 is afgerond. In afwachting van de definitieve resultaten van de evaluatie is per 1 januari 2009 afgezien van een stap naar verdere kostendekkendheid. Enkele tarieven werden alleen geïndexeerd met een percentage van 4,55%. De evaluatie, alsmede de voor- en nacalculaties, hebben bevestigd dat de VWA nog altijd niet kostendekkend opereert. Dit vloeit onder andere voort uit het feit dat in 2009 sprake is van een stijging van de kostprijs van de werkzaamheden van de VWA (VWA-kostprijs) in relatie tot de kostprijs in 2008.

De stijging van de VWA-kostprijs in 2009 is onder meer veroorzaakt door additionele investeringen in mensen en middelen bij de VWA, waartoe de rapporten omtrent het functioneren van de VWA van de heer Hoekstra2 en de heer Vanthemsche3 aanleiding hebben gegeven. Deze investeringen worden deels gedragen door de overheid, en deels (via de retributieregelgeving) door het bedrijfsleven. In deze regeling wordt thans per 1 juli 2009 de vervolgstap naar de beoogde kostendekkende tarieven gezet.

Het percentage waarmee de tarieven bij deze regeling zijn verhoogd, verschilt per sector. De reden hiervoor is dat het huidige retributiestelsel gestoeld is op het kostprijsmodel. Zoals eerder aangegeven houdt dit in dat kosten worden toegerekend aan specifieke producten. De verhoging van de tarieven is berekend op basis van schattingen omtrent de kosten en marktontwikkelingen. Deze kosten kunnen verschillen per sector, als gevolg waarvan de verhoging van de tarieven per sector verschillend uitvalt.

Verdiscontering aanvraagtarief in starttarief

Op 1 maart 2008 is met het kostprijsmodel ook het aanvraagtarief als afzonderlijk tarief naast het starttarief geïntroduceerd. Het aanvraagtarief is ingevoerd ten behoeve van de transparantie en eenvoud van het retributiestelsel. Uit de evaluatie van de werking en effecten van de retributieregelingen is echter naar voren gekomen dat het in rekening brengen van een aanvraagtarief niet het beoogde effect heeft gehad. Bovendien bleek het aanvraagtarief voor de VWA onvoorziene administratieve problemen met zich te brengen. Het afzonderlijke aanvraagtarief is daarom afgeschaft en verdisconteerd in het starttarief. Dit leidt ertoe dat het starttarief hoger uitvalt.

Wijziging toeslagensystematiek

Indien bij de VWA aangevraagde werkzaamheden plaatsvinden buiten openingstijden, te laat worden aan- of afgemeld, uitlopen, worden onderbroken of uitgesteld, of geheel of gedeeltelijk niet plaatsvinden, brengt dit extra kosten voor de VWA met zich mee. Dergelijke bijzondere situaties leiden er immers toe dat planningen bijvoorbeeld plotseling moeten worden gewijzigd, arbeidstoeslagen aan VWA-medewerkers moeten worden uitbetaald en additionele reiskosten moeten worden gemaakt. Ter vergoeding van dergelijke extra kosten worden toeslagen bij het bedrijfsleven in rekening gebracht. In de toeslagsystematiek is een aantal wijzigingen doorgevoerd.

De toeslagensystematiek bij uitloop van werkzaamheden is gewijzigd. Ter dekking van de extra kosten bij uitloop van werkzaamheden werd altijd een aanvraagtarief, een starttarief en een extra tarief van 30% van het kwartiertarief in rekening gebracht. Het gevolg hiervan was dat de totale toeslag in geval van een slechts korte uitloop van werkzaamheden relatief hoog uitviel. Uit bovengenoemde evaluatie blijkt dat dit als disproportioneel wordt ervaren. Daar komt bij dat uitloop van werkzaamheden voor de VWA kosten oplevert naarmate dit langer voortduurt. De toeslagensystematiek was hier onvoldoende op toegesneden waardoor de VWA op dit punt niet kostendekkend kon opereren.

Een en ander heeft geleid tot een gewijzigde toeslagensystematiek bij uitloop van werkzaamheden. Het aanvraagtarief en het starttarief bij uitloop zijn vervallen. Daarnaast is het niet-kostendekkende toeslagelement van 30% van het toepasselijke kwartiertarief aangepast. De nieuwe retributie bij uitloop bedraagt nu een toeslag van 100% op het kwartiertarief, in plaats van 30%, waarbij het vroegere extra aanvraag- en starttarief zijn vervallen. De toeslag is voortaan uitsluitend gekoppeld aan het kwartiertarief. Hierdoor is de toeslag meer proportioneel in relatie tot de duur van de uitloop.

Ook ten aanzien van de toeslag voor onderbreking, uitstel of geheel of gedeeltelijk afstel van werkzaamheden zijn er aanpassingen in de systematiek. Wanneer de uitvoering van werkzaamheden wordt onderbroken of uitgesteld, of geheel of gedeeltelijk niet plaatsvindt vanwege omstandigheden die buiten de invloedsfeer liggen van de met de werkzaamheden belaste VWA-medewerker en hiervan niet tijdig een melding is gedaan, wordt een toeslag in rekening gebracht. Hiertoe werd eerder de ingevolge het desbetreffende artikel verschuldigde retributie in rekening gebracht, bestaande uit een aanvraagtarief, starttarief en kwartiertarief. Voor het deel dat de werkzaamheden niet werden uitgevoerd, werd naast het reguliere aanvraagtarief en het starttarief de toeslag per kwartier doorberekend. De VWA maakt in deze situaties echter veelal geen extra reis- en administratiekosten. Daarentegen worden de reguliere uurkosten wel gemaakt.

Om tegemoet te komen aan de kritiek van het bedrijfsleven op deze systematiek en in het licht van het streven om kostendekkend te werken, is het starttarief hier komen te vervallen. Daar het aanvraagtarief vanaf 1 juli 2009 in het starttarief is verdisconteerd, wordt ook het aanvraagtarief in deze gevallen niet meer in rekening gebracht.

Wijziging toeslagensystematiek bij invoer en deel van de doorvoer

De toepassing van de voorgestelde toeslagsystematiek zou onevenredig uitwerken ten aanzien van de invoer en een deel van de doorvoer. Het verhogen van de toeslagen voor bijvoorbeeld uitloop van werkzaamheden van 30% naar 100% wordt hier, anders dan in andere sectoren, niet gecompenseerd door het voorgestelde verval van een aanvraag- en starttarief; ten aanzien van de betreffende werkzaamheden werd immers een gewichtstarief in rekening gebracht in plaats van een aanvraag-, start- en kwartiertarief. Teneinde bepaalde disproportionele effecten bij deze sector weg te nemen, is besloten de vroegere toeslagen die in bepaalde gevallen in rekening werden gebracht te verdisconteren in het gewichtstarief dat voor de controlewerkzaamheden in rekening wordt gebracht.

De hoogte van het gewichtstarief (met daarin verdisconteerde toeslag) dat in rekening wordt gebracht is afhankelijk van dag en tijdstip waarop de controlewerkzaamheden worden uitgevoerd. In de invoer- en doorvoersector is de VWA bij de grotere keurpunten structureel werkzaam tussen 06.00 en 23.00 uur. In die periode is de VWA permanent of in bepaalde tijdsblokken aanwezig.

Voor de hier bedoelde werkzaamheden wordt een gewichtstarief berekend waarin toeslagen zijn verdisconteerd voor uitloop, onderbreking, uitstel of geheel of gedeeltelijk niet plaatsvinden van de controlewerkzaamheden. Het oorspronkelijke gewichtstarief (alsook het daarmee samenhangende minimum- en maximumtarief) dat was opgenomen in het ontwerp van deze regeling, is hiertoe na raadpleging van het Regulier Overleg Warenwet (ROW) verhoogd met een percentage van 2%.

Voor zover de werkzaamheden plaatsvinden tussen 23.00 uur en 06.00 uur, in het weekend, op algemeen erkende feestdagen of op 5 mei, wordt een hoger gewichtstarief in rekening gebracht. Dit is noodzakelijk omdat de kosten van de VWA die gemoeid zijn met uitvoering van werkzaamheden op deze dagen en tijdstippen, beduidend hoger zijn dan ingeval deze werkzaamheden op werkdagen binnen de genoemde tijden worden uitgevoerd.

Om recht te doen aan deze situatie, is gekozen voor een afwijkende systematiek en is de vergoeding ter dekking van dergelijke kosten afzonderlijk verdisconteerd in het gewichtstarief.

Het aldus hanteren van twee verschillende tarieven voor invoerwerkzaamheden, afhankelijk van dag en tijdstip van uitvoering van de werkzaamheden, past binnen het streven naar kostendekkendheid en doet recht aan het principe 'de veroorzaker betaalt'. Bovendien draagt deze opzet bij aan de transparantie van de regeling en tarieven. Vroegere afzonderlijke toeslagen voor uitloop van werkzaamheden en dergelijke, komen te vervallen. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de uitdrukkelijke wens van het betrokken bedrijfsleven tot vermindering van administratieve lasten en een meer transparante en werkbare toeslagensystematiek.

Artikelsgewijs

Artikel I, onder A

In artikel 2, eerste lid, onder a, is de gewijzigde systematiek bij invoer aangebracht, beschreven in het voorafgaande deel van deze toelichting onder het kopje Wijziging toeslagensystematiek bij invoer en deel van de doorvoer.

In artikel 2, eerste lid, onder b, inzake invoercontrole op basis van artikel 9, eerste lid, onder b, ii en iii, van richtlijn 97/78/EG, is het tarief in overeenstemming gebracht met het tarief in de Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden.

Artikel I, onder B

Dit artikel (artikel 5 van de Warenwetregeling) gaat over retributies in het kader van de invoer van producten van dierlijke oorsprong. Voorheen gold een kwartiertarief voor controles bij doorvoer en bij controles bij inslag, opslag en uitslag. Omdat de aard van de werkzaamheden verschilt is in dit artikel een splitsing aangebracht in het tarief voor controles bij doorvoer bedoeld in artikel 11, eerste lid en controles bij inslag, opslag en uitslag bedoeld in artikel 12, vijfde lid, van richtlijn 97/78/EG.

In artikel 5, onder a, van de Warenwetregeling is nu de gewijzigde toeslagensystematiek bij doorvoer aangebracht, beschreven in het voorafgaande deel van deze toelichting onder het kopje Wijziging toeslagensystematiek bij invoer en deel van de doorvoer.

Artikel I, onder C

Artikel 6 van de Warenwetregeling is verduidelijkt. In de omschrijving is nu opgenomen dat het kwartiertarief geldt voor alle werkzaamheden noodzakelijk voor de behandeling en de afhandeling van de aanvraag. Tevens is een differentiatie aangebracht in het tarief. Voor erkenningverlening van visverwerkende bedrijven geldt een lager start- en kwartiertarief.

Artikel I, onder D

Artikel 9 van de Warenwetregeling is verduidelijkt. In de omschrijving is nu opgenomen dat het kwartiertarief geldt voor alle werkzaamheden die noodzakelijk zijn voor de behandeling en de afhandeling van de periodieke controle. Tevens is een differentiatie aangebracht in het tarief. Voor onderhoud van erkenningen van visverwerkende bedrijven geldt een lager start- en kwartiertarief.

Artikel I, onder E

Artikel 12 van de Warenwetregeling is verduidelijkt. In de omschrijving is nu opgenomen dat het kwartiertarief geldt voor alle werkzaamheden die noodzakelijk zijn voor de behandeling en de afhandeling van de aanvraag.

Artikel I, onder G en H

De toeslagen in de artikelen 16 en 17 van de Warenwetregeling zijn verhoogd en aangepast aan de differentiatie die in de artikelen 2 en 5 van de Warenwetregeling is aangebracht voor de kwartiertarieven. Voorts is in deze artikelen de gewijzigde toeslagensystematiek bij invoer en een deel van de doorvoer aangebracht, beschreven in het voorafgaande deel van deze toelichting onder het kopje Wijziging toeslagensystematiek bij invoer en deel van de doorvoer.

Het tot op heden geldende kwartiertarief voor controles bij doorvoer is deels omgezet in een gewichtstarief (een tarief per ton gewicht), met een minimum- en een maximumtarief. Het tarief is gelijk aan het gewichtstarief dat voor invoerwerkzaamheden wordt gehanteerd. Gelijkschakeling van het (soort) tarief bij invoer en doorvoer sluit aan bij de praktijk, waarin invoer- en doorvoerwerkzaamheden veelal bij eenzelfde keurpunt door eenzelfde VWA-medewerker plaatsvinden. De verwachting is dat deze gelijkschakeling zowel voor het bedrijfsleven als de VWA tot een eenvoudiger administratie zal leiden. Bovendien zal het hanteren van een gewichtstarief ertoe leiden dat het in beginsel voor het bedrijfsleven op voorhand duidelijker zal zijn welk bedrag voor een concrete controle in rekening zal worden gebracht; de wijziging vergoot derhalve de transparantie en duidelijkheid.

Het communautair voorgeschreven minimumtarief, dat in verordening (EG) 882/2004 is weergegeven als een minimum vast bedrag vermeerderd met een minimumbedrag per kwartier, wordt overigens nog altijd in acht genomen. Met deze omzetting in een gewichtstarief wordt tegemoet gekomen aan de uitdrukkelijke wens hiertoe vanuit het bedrijfsleven.

Wat betreft de toeslagensystematiek is overigens eveneens aansluiting gezocht bij de invoersector; de toeslagen zijn evenals bij invoer verdisconteerd in het gewichtstarief. Voor een nadere toelichting op deze specifieke toeslagensystematiek zij verwezen naar het algemeen deel van deze toelichting onder het kopje Wijziging toeslagensystematiek bij invoer en deel van de doorvoer.

Artikel I, onder I

Artikel 20 van de Warenwetregeling is vervallen omdat geen aanvraagtarief meer wordt gerekend.

Artikel I, onder N

Dit artikel (artikel 23b van de Warenwetregeling) betreft een nieuwe retributie. De kosten van chemische en microbiologische monsters die samenhangen met de retribueerbare werkzaamheden van de VWA kunnen kostendekkend worden doorberekend. Voorheen werden de kosten voor onder andere erkenningverlening en erkenningonderhoud niet doorberekend, waardoor de VWA niet volledig kostendekkend opereerde.

Regulier Overleg Warenwet

Het ontwerp van deze regeling is voorgelegd aan de deelnemers aan het Regulier Overleg Warenwet (ROW)4. Diverse deelnemers hebben commentaar geleverd op de ontwerpregeling.

Vanuit de invoer- en doorvoersector zijn bezwaren geuit tegen de oorspronkelijke voorgestelde wijzigingen van de artikelen 2, eerste lid, 5, onder a, 16 en 17, van de Warenwetregeling. Met deze bezwaren is zoveel mogelijk rekening gehouden. Nadere bijzonderheden zijn te vinden onder het kopje Wijziging toeslagensystematiek bij invoer en deel van de doorvoer van deze toelichting, en in de toelichting bij artikel I, onder G en H (wijziging van de artikelen 16 en 17 van de Warenwetregeling).

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. Klink.


XNoot
1

Stcrt. 2008, 1; laatstelijk gewijzigd bij regeling van 5 januari 2009, Stcrt. 1.

XNoot
2

Kamerstukken II , 2007–2008, 26 991, nr. 177.

XNoot
3

Kamerstukken II , 2007–2008, 26 991, nr. 205.

XNoot
4

Aan het ROW nemen vertegenwoordigers deel van ondernemers (industrie en handel), van consumenten, van ministeries (met name van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, en van Economische Zaken), van de Voedsel en Waren Autoriteit, en van product- en bedrijfschappen.

Naar boven