Tijdelijke regeling stimulering betere dienstverlening aan bedrijven van de Staatssecretaris van Financiën van 19 mei 2009, nr. RR/2009/217, houdende regels met betrekking tot de verstrekking en uitbetaling van vouchers ten behoeve van de verbetering van de gemeentelijke dienstverlening aan bedrijven

De Staatssecretaris van Financiën,

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Economische Zaken;

Gelet op de Wet tot vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2009;

Besluit:

§ 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. minister:

minister van Financiën;

b. doorlichting:

een in opdracht van een gemeente, stadsdeel/deelgemeente of samenwerkingsverband danwel een door een onafhankelijk adviseur uit te voeren meting aan de hand van het ‘normenkader voor bedrijven’, waarbij wordt getoetst in welke mate de gemeentelijke dienstverlening voldoet aan de ondernemerswensen;

c. penvoerder:

de door een samenwerkingsverband aangewezen penvoerende persoon of organisatie;

d. verbeterplan:

een systematische en concrete uitwerking van acties ter verbetering van de meetresultaten uit de doorlichting, één en ander uitmondende in een plan van aanpak om de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren;

e. normenkader voor bedrijven:

instrument om, ten aanzien van de tien belangrijkste aandachtsgebieden (normen conform bijlage 1) de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening aan bedrijven in beeld te brengen;

f. voucher:

een op grond van artikel 2, eerste lid en artikel 3, eerste lid van deze regeling door de minister aan een gemeente, stadsdeel/deelgemeente of samenwerkingsverband afgegeven waardedocument ter stimulering van de verbetering van de gemeentelijke dienstverlening aan bedrijven dat bij de minister kan worden ingewisseld voor de betaling van een deel van de kosten die met een doorlichting of uitvoering van een verbeterplan gepaard gaan;

g. samenwerkingsverband:

verband van twee of meer Nederlandse gemeenten of van twee of meer stadsdelen/deelgemeenten, of van één of meer gemeenten en één of meer stadsdelen/deelgemeenten, als bedoeld in artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;

h. stadsdeel/deelgemeente:

deel van een gemeentelijk gebied met gekozen vertegenwoordigers die beperkte raadsbevoegdheden hebben.

§ 2. Verstrekking voucher aan gemeenten

Artikel 2

  • 1. De minister kan op aanvraag een voucher aan een gemeente, stadsdeel/deelgemeente of samenwerkingsverband verstrekken voor een doorlichting mits kosten worden gemaakt door een onafhankelijk adviseur.

  • 2. De aanvraag voor een voucher in de zin van het eerste lid van dit artikel dient vergezeld te gaan van een begroting van de te maken kosten door een onafhankelijk adviseur.

  • 3. De voucher voor een doorlichting heeft uitsluitend betrekking op de volgende noodzakelijke en rechtstreeks aan een doorlichting toe te rekenen en door een onafhankelijk adviseur te maken kosten betreffende:

    • a. het uitvoeren van enquêtes;

    • b. het advies met betrekking tot het verbeterplan.

  • 4. Een voucher voor een doorlichting heeft een tegenwaarde van 50% van de in lid 3 genoemde kosten gemaakt tot een maximum van € 5.000,–.

  • 5. Een voucher voor een doorlichting heeft een geldigheidsduur van een half jaar na de verstrekking.

  • 6. In afwijking van het vijfde lid van dit artikel kan, na een daartoe gemotiveerd verzoek, eenmalig en in uitzonderlijke gevallen worden besloten tot verlenging van de geldigheidsduur van de voucher tot maximaal 3 maanden.

  • 7. De aanvraag voor een voucher in de zin van dit artikel dient uiterlijk 1 september 2010 te zijn ontvangen door de minister.

Artikel 3

  • 1. De minister kan op aanvraag één of meer vouchers verstrekken aan een gemeente, stadsdeel/deelgemeente of samenwerkingsverband voor het uitvoeren van een verbeterplan mits daartoe kosten worden gemaakt door een of meerdere onafhankelijk adviseurs.

  • 2. De aanvraag voor een voucher in de zin van dit artikel dient vergezeld te gaan van de meetresultaten van de doorlichting, het opgestelde verbeterplan, een beschrijving van de uit te voeren verbeteracties en een begroting van de te maken kosten door een of meerdere onafhankelijk adviseurs.

  • 3. De voucher in de zin van dit artikel heeft uitsluitend betrekking op de noodzakelijke en rechtstreeks aan een verbeterplan toe te rekenen kosten van een of meerdere onafhankelijk adviseurs voor de uitvoering van verbeteracties.

  • 4. Een voucher voor het uitvoeren van een verbeterplan heeft een tegenwaarde van 50% van de kosten zoals bedoeld in artikel 3 lid 3 tot een maximum van € 15.000,–.

  • 5. Een voucher voor een doorlichting en een voucher voor het uitvoeren van een verbeterplan tezamen, hebben een tegenwaarde van 50% van de in lid 3 genoemde kosten tot een maximum van € 15.000,–.

  • 6. De aanvraag voor een voucher in de zin van dit artikel dient uiterlijk 1 september 2010 te zijn ontvangen door de minister.

Artikel 4

  • 1. De aanvraag voor een voucher in de zin van de artikelen 2 en 3 van deze regeling wordt door een gemeente, stadsdeel/deelgemeente of samenwerkingsverband ingediend onder gebruikmaking van het daartoe bestemde formulier.

  • 2. In het geval van een samenwerkingsverband, wordt de aanvraag voor een voucher ingediend via een penvoerder.

  • 3. In het geval de voucher wordt verstrekt aan een samenwerkingsverband gelden de waarden als bedoeld in artikel 2, vierde lid en artikel 3, vierde lid voor elke gemeente of deelnemend stadsdeel/deelgemeente aan het samenwerkingsverband afzonderlijk.

Artikel 5

  • 1. De gemeente, stadsdeel/deelgemeente of samenwerkingsverband draagt zorg voor een zodanige administratie dat daaruit is af te leiden:

    • a. dat en door welke onafhankelijk adviseur welke activiteiten ten behoeve van een doorlichting zijn uitgevoerd;

    • b. dat en door welke onafhankelijk adviseur(s) welke activiteiten ten behoeve van het uitvoeren van een verbeterplan zijn uitgevoerd.

Artikel 6

  • 1. De minister beslist afwijzend op een aanvraag in de zin van artikel 2 of 3 van deze regeling indien:

    • a. de kosten in de zin van artikel 2, derde lid of artikel 3, derde lid van deze regeling zijn gemaakt vóórdat de voucher is verstrekt;

    • b. reeds eerder een doorlichting of uitvoering van een verbeterplan volgens het normenkader voor bedrijven heeft plaatsgevonden;

    • c. de aanvraag is ingediend na de datum als bedoeld in artikel 2, zevende lid of artikel 3, zesde lid van deze regeling.

Artikel 7

  • 1. Door de minister wordt op de aanvragen als bedoeld in de artikelen 2 en 3 van deze regeling in volgorde van ontvangst beslist, met dien verstande dat wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, de dag waarop de aanvraag naar behoren is aangevuld, geldt als datum van ontvangst.

  • 2. Indien honorering van alle aanvragen die op één dag zijn ontvangen ertoe zou leiden dat het beschikbare budget voor vouchers zou worden overschreden, stelt de minister de onderlinge rangschikking van deze aanvragen vast door middel van loting.

  • 3. De minister beslist binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag onverminderd het bepaalde in artikel 4:5, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

§ 3. Indiening voucher door een of meerdere onafhankelijk adviseurs

Artikel 8

  • 1. De onafhankelijk adviseur die in opdracht van een gemeente, stadsdeel/deelgemeente of samenwerkingsverband waaraan de voucher is verstrekt, onderdelen van de doorlichting of (een deel van) het verbeterplan heeft uitgevoerd, kan de voucher indienen onder het verzoek tot uitbetaling van de tegenwaarde van de voucher.

  • 2. Het verzoek dient vergezeld te gaan van een kopie van de bij de gemeente, stadsdeel/deelgemeente of samenwerkingsverband door de onafhankelijke adviseur ingediende declaratie, waarop de tegenwaarde van de voucher is verrekend.

  • 3. Uitbetaling van een voucher vindt plaats binnen dertien weken na ontvangst van het verzoek hiertoe.

  • 4. Het verzoek om uitbetaling van de tegenwaarde van de voucher kan worden ingediend onder gebruikmaking van het daartoe bestemde formulier en dient uiterlijk 1 maart 2011 te zijn ontvangen.

Artikel 9

  • 1. De minister beslist afwijzend op een verzoek om uitbetaling van de voucher indien:

    • a. andere kosten dan de kosten als bedoeld in de artikelen 2, derde lid en artikel 3, derde lid van deze regeling ter declaratie zijn aangeboden;

    • b. de voucher wordt ingediend buiten de geldigheidsduur waarvoor deze is afgegeven;

    • c. de voucher na 1 maart 2011 wordt ingediend.

§ 4. Slotbepalingen

Artikel 10

  • 1. Het verstrekkingsplafond voor vouchers ten behoeve van doorlichtingen en de uitvoering van verbeterplannen tezamen bedraagt € 3.000.000,–.

  • 2. Indien het beschikbare verstrekkingplafond voor doorlichtingen en de uitvoering van verbeterplannen is bereikt, wordt voor het desbetreffende deel van de aanvraag geen voucher verstrekt.

Artikel 11

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2009 en vervalt met ingang van 1 april 2011.

Artikel 12

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling stimulering betere dienstverlening aan bedrijven.

Deze regeling wordt met de toelichting en bijlage 1, behorende bij artikel 1 sub e, in de Staatscourant geplaatst.

De Staatssecretaris van Financiën,

J.C. de Jager.

TOELICHTING

Algemeen

Het verminderen van de administratieve lasten voor zowel bedrijven als burgers, voortvloeiende uit wet- en regelgeving van overheidswege, staat al geruime tijd op de politieke agenda. Op 4 juni 2007 is tussen Vereniging van Nederlandse Gemeenten (hierna: VNG) en de ministeries van Financiën en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het Bestuursakkoord Rijk-Gemeenten 'Samen aan de slag' afgesloten. Hierin zijn onder andere afspraken gemaakt om de regeldruk voor burgers en bedrijven met 25% te verminderen en de dienstverlening te verbeteren. Voor het realiseren van deze doelstelling zijn concrete afspraken uitgewerkt in de Uitvoeringsagenda 'Minder regels, betere dienstverlening'. De Uitvoeringsagenda dateert van 5 oktober 2007 en is afgesloten tussen de VNG en de ministeries van Financiën, van Economische Zaken en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. Het Bestuursakkoord is vertaald naar een Uitvoeringsagenda waarin o.a. is vastgelegd dat gemeenten in 2011 het rapportcijfer 7 scoren voor hun dienstverlening aan burgers én bedrijven.

De aandacht heeft zich de afgelopen jaren vooral gericht op het afschaffen van regels en het omzetten van vergunningen naar algemene regels. Maar vermindering van de administratieve lasten heeft ook te maken met verbeteren van de dienstverlening en geïntegreerd toezicht. De doelgroep bedrijven vraagt daarnaast specifieke aandacht van gemeenten. Ondernemers hebben andere wensen en belangen dan burgers en nemen andere producten af van de gemeenten. Om gemeenten te helpen bij het verbeteren van de dienstverlening zijn de afgelopen jaren diverse instrumenten ontwikkeld. Het normenkader bedrijven is één van die instrumenten waarmee gemeenten inzicht krijgen in hoe ze scoren op dienstverlening aan bedrijven.

Het normenkader is een praktisch instrument om de dienstverlening aan bedrijven merkbaar te verbeteren. Het geeft gemeenten een referentiekader en een handreiking om te bepalen of de dienstverlening aan bedrijven goed of excellent is, en wat verbeterpunten zijn. Daarnaast geeft het normenkader gemeenten inhoudelijk richting bij de implementatie van kwaliteitshandvesten voor dienstverlening aan ondernemers. Ook is het normenkader een instrument om de dialoog aan te gaan met het lokale bedrijfsleven.

Het normenkader voor bedrijven is een gezamenlijke product van vertegenwoordigers van de gemeenten Almere, Alphen aan den Rijn, Amsterdam, Capelle aan de IJssel, Eersel, Hardenberg, Leiden, Oud Beijerland, Sittard-Geleen, Zoetermeer, MKB Nederland, het Verbond van Nederlandse Ondernemingen (VNO) en het Nederlands Christelijk Werkgeversverbond (NCW) (hierna: VNO-NCW), de Kamer van Koophandel, VNG, project Kwaliteitshandvesten (ministerie van BZK/ICTU/Burgerlink), SIRA Consulting en de Regiegroep Regeldruk (ministeries van Financiën en Economische Zaken). MKB Nederland en VNO-NCW hebben de tien belangrijkste landelijke ondernemerswensen op het gebied van gemeentelijke dienstverlening in kaart gebracht. De gemeenten Alphen aan den Rijn, Capelle aan de Ijssel en Zoetermeer hebben een pilot meting uitgevoerd. De resultaten daarvan zijn gebruikt om het instrument te vervolmaken.

Door middel van een meting kunnen gemeenten toetsen in welke mate hun dienstverlening voldoet aan deze ondernemerswensen. Op basis hiervan kunnen gemeenten vervolgens verbeteracties formuleren. De resultaten van de meting kunnen gemeenten tevens als richtlijn hanteren bij het opstellen van lokale servicenormen voor bedrijven en opnemen in een kwaliteitshandvest. In een kwaliteitshandvest staan lokale servicenormen op basis van zowel de wensen van burgers en bedrijven, als de haalbaarheid van deze wensen binnen de gemeentelijke organisatie (wat betreft mensen en middelen).

Met de onderhavige regeling wordt beoogd een nadere impuls te geven aan de implementatie van het normenkader bedrijven bij een groot aantal gemeenten (maximaal 200). De onderhavige regeling is een gezamenlijk initiatief van de Staatssecretaris van Financiën en de Staatssecretaris van Economische Zaken en vindt zijn grondslag in de Begrotingswet IXB 2009, beleidsartikel 8 (financieel economisch beleid van de overheid) zoals nader ingevuld in de Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2009.

Deze regeling ter ondersteuning van gemeenten maakt een uitkering in natura mogelijk en is onder meer een gevolg van bestuurlijke afspraken zoals verwoord in het bovenvermelde Bestuursakkoord met bijbehorende Uitvoeringsagenda (beide van 2007), het ‘Convenant Regeldruk Gemeenten’ dat op 15 april 2009 is afgesloten tussen ruim 30 van de grootste gemeenten van Nederland, het Ministerie van Economische Zaken, MKB-Nederland. In dit convenant zijn afspraken gemaakt om de regeldruk voor ondernemers verder te verlagen. In het convenant is ook afgesproken het 'Normenkader voor Bedrijven' in te voeren. Met dit normenkader kunnen gemeenten hun dienstverlening aan bedrijven meten en onderling vergelijken.

Door middel van het verstrekken van vouchers aan gemeenten of stadsdelen stimuleert deze regeling zowel het laten uitvoeren van een meting en verbeteracties die voortkomen uit de resultaten van de meting. Vouchers kunnen ook worden verstrekt aan een samenwerkingsverband van gemeenten of stadsdelen of van één of meer gemeenten en één of meer stadsdelen.

In het kader van het beginsel van decentrale autonomie is de regeling zodanig opgezet dat gemeenten na het verstrekken van de voucher volledig de eigen verantwoordelijkheid dragen om aan de doelstellingen te voldoen. Hiermee blijven de administratieve lasten die uit de regeling voor de aanvragers voortvloeien zeer beperkt.

De vouchers vertegenwoordigen een waarde van 50% van de kosten van een onafhankelijk adviseur voor het opstellen van het verbeterplan, de uitvoering van de meting en de verbeteracties tot de in artikel 3 genoemde maxima. Vouchers worden op aanvraag verstrekt aan de gemeenten of stadsdelen of samenwerkingsverbanden en worden vervolgens na afloop van de meting en de uitvoering van de verbeteracties door de onafhankelijke adviseurs ter declaratie ingediend bij SenterNovem.

Aanvragen voor vouchers dienen vergezeld te gaan van een begroting van de te maken kosten door een onafhankelijk adviseur. Uit deze begroting moet blijken of aan de voorwaarden wordt voldaan om voor een voucher in aanmerking te komen, waarbij de artikelen 2 tot en met 4 leidend zijn.

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de gemeente, het stadsdeel/de deelgemeente of het samenwerkingsverband de opdrachten aan de onafhankelijke adviseurs te gunnen op basis van een transparante en openbare procedure, op basis waarvan adviseurs zich kunnen inschrijven en worden geselecteerd. De gemeente, het stadsdeel/de deelgemeente of het samenwerkingsverband dient zich in voorkomende gevallen te houden aan de aanbestedingsregels.

Artikelsgewijs

Artikel 1

De regeling wordt uitgevoerd door SenterNovem, agentschap van het Ministerie van Economische Zaken, in mandaat voor de minister van Financiën.

Uitsluitend de kosten van een onafhankelijk adviseur vallen onder het bereik van de voucher. De loonkosten van bijvoorbeeld gemeenteambtenaren vallen daar niet onder. Een onafhankelijk adviseur is niet persoonlijk betrokken bij een gemeente, stadsdelen/deelgemeenten of samenwerkingsverbanden die de aanvraag voor een voucher heeft ingediend. Het verstrekte advies biedt voldoende waarborg van objectiviteit. Een bestuurder van een vennootschap die het advies verstrekt en werkzaam is danwel in loondienst is bij een gemeente, stadsdeel/deelgemeente of samenwerkingsverband die een aanvraag voor een voucher heeft ingediend is geen onafhankelijk adviseur.

De gemeente kan zelf een doorlichting laten uitvoeren maar gemeenten kunnen er ook voor kiezen een aantal onderdelen van de doorlichting uit te besteden aan een onafhankelijk adviseur.

Indien een samenwerkingsverband een voucheraanvraag wenst in te dienen, dient deze vooraf een penvoerder aan te wijzen die namens het samenwerkingsverband de aanvraag indient en zorg draagt voor de verdere afhandeling van de procedure.

Het normenkader voor bedrijven reikt normen aan voor de gemeentelijke dienstverlening op de tien belangrijkste aandachtsgebieden voor bedrijven zoals weergegeven in de brochure die is opgenomen in bijlage 1.1

Een samenwerkingsverband kan bestaan uit twee of meer gemeenten die samenwerken op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Een samenwerkingsverband kan ook bestaan uit twee of meer samenwerkende stadsdelen of deelgemeenten of één of meer gemeenten die met één of meer stadsdelen of deelgemeenten samenwerken.

Een aantal gemeenten is opgesplitst in stadsdelen (Amsterdam) en deelgemeenten (Rotterdam). Ter stimulering van de dienstverlening van laatstgenoemden aan bedrijven, kunnen eveneens vouchers worden verstrekt voor de doorlichting en/of uitvoering van een verbeterplan.

Artikel 2

Aan een gemeente, stadsdeel/deelgemeente of samenwerkingsverband wordt enkel een voucher voor de doorlichting verstrekt indien kosten worden gemaakt door een onafhankelijk adviseur. Indien de doorlichting wordt uitbesteed aan een onafhankelijk adviseur, komen enkel de kosten met betrekking tot de uitvoering van een enquête en de advisering omtrent het verbeterplan (beiden conform het normenkader voor bedrijven) in aanmerking.

De doorlichting wordt uitgevoerd overeenkomstig de handleiding Pilotmeting Normenkader Bedrijven. Rapportage van de meetresultaten gebeurt overeenkomstig Deel III bijlage 1 Voorbeeld Rapportage en bijlage 2 Voorbeeld Management Samenvatting uit de handleiding Pilotmeting Normenkader Bedrijven. Deze informatie is te downloaden van de site www.senternovem.nl/normenkader.

Een voucher voor de doorlichting heeft een geldigheidsduur van een half jaar nadat deze is verstrekt maar kan na een daartoe gemotiveerd verzoek eenmalig en in uitzonderlijke gevallen worden verlengd voor de maximale duur van drie maanden. Bij uitzonderlijke gevallen kan men denken aan vertraging die men heeft in de uitvoering van de activiteiten die niet is te wijten aan de inspanningen van de aanvrager van de voucher, maar veroorzaakt wordt door capaciteitsgebrek bij de uitvoerder (onafhankelijk adviseur). De gemeente, stadsdeel/deelgemeente of samenwerkingsverband dient hierbij wel aannemelijk te maken dat afronding van het project (het uitvoeren van enquêtes of het advies van een verbeterplan) binnen drie maanden plaatsvindt.

Een voucher voor een doorlichting heeft betrekking op 50% van de kosten die moeten worden betaald aan een onafhankelijk adviseur en betreft maximaal € 5.000,– (zie voorts de toelichting op artikel 3 van deze regeling).

De voucheraanvraag voor de doorlichting dient uiterlijk 1 september 2010 door SenterNovem te zijn ontvangen.

Artikel 3

Het verbeterplan is een logisch vervolg op de resultaten van de doorlichting en bevat acties om de meetresultaten te verbeteren met het uiteindelijke doel te komen tot een betere dienstverlening van gemeente aan bedrijven. Voor het uitvoeren van een verbeterplan kunnen één of meer vouchers worden verstrekt indien kosten worden gemaakt door een of meerdere onafhankelijk adviseurs. Indien een gemeente ervoor kiest om de uitvoering van een verbeterplan uit te besteden aan diverse onafhankelijke adviseurs, bestaat de mogelijkheid om een aantal vouchers in te dienen (dus één bij elke onafhankelijke adviseur). Voor het uitvoeren van een verbeterplan kunnen maximaal drie vouchers worden aangevraagd. Een voucher in de zin van dit artikel kan enkel worden afgegeven voor kosten die betrekking hebben op de verbeteracties genoemd in het verbeterplan. Voor alle kosten die daarbuiten vallen, kan geen voucher worden afgegeven. Dit moet blijken uit een te overleggen begroting van de kosten van een onafhankelijk adviseur. Begrotingen waaruit dit niet blijkt, zullen niet als volledig worden beschouwd. In het geval van een samenwerkingsverband zal uit de begroting van de te maken kosten moeten blijken dat deze begroting betrekking heeft op alle bij het samenwerkingsverband aangesloten gemeenten of stadsdelen.

Een aanvraag van een voucher gaat vergezeld van de meetresultaten van de doorlichting, het opgestelde verbeterplan, een beschrijving van de uit te voeren verbeteracties en een begroting van de te maken kosten door een of meerdere onafhankelijk adviseurs.

Voor de rapportage van de meetresultaten en het verbeterplan wordt gebruik gemaakt van de formats in Deel III bijlage 1 Voorbeeld Rapportage en bijlage 2 Voorbeeld Management Samenvatting uit de handleiding Pilotmeting Normenkader Bedrijven. Deze informatie is te downloaden van de site www.senternovem.nl/normenkader.

Een voucher voor een verbeterplan heeft betrekking op 50% van de kosten die aan een onafhankelijk adviseur moeten worden betaald en betreft maximaal € 15.000,–. Indien de gemeente de doorlichting zelf heeft uitgevoerd (dus zonder gebruik te maken van de diensten van een onafhankelijk adviseur), heeft de gemeente nog recht op het maximale bedrag van € 15.000,– voor de verstrekking van een voucher voor de uitvoering van een verbeterplan. Indien aan de gemeente echter een voucher voor de doorlichting is verstrekt, heeft de gemeente voor de uitvoering van een verbeterplan recht op een voucher ter waarde van € 15.000,– minus het bedrag waarvoor een voucher voor de doorlichting is verstrekt (maximaal € 5000,–). Indien een gemeente voor de doorlichting derhalve een voucher heeft gekregen ter waarde van € 3000,– kan deze gemeente nog in aanmerking komen voor een voucher voor de uitvoering van een verbeterplan van maximaal € 12.000,–.

De voucheraanvraag voor de uitvoering van een verbeterplan dient uiterlijk 1 september 2010 door SenterNovem te zijn ontvangen.

Artikel 4

Een aanvraag voor een voucher kan worden ingediend bij SenterNovem, t.a.v. Kennisoverdracht Regelgeving (Infomil), Postbus 93144, 2509 CA Den Haag met een aldaar verkrijgbaar formulier. Formulieren zijn ook te downloaden van www.senternovem.nl/normenkader. In het geval van een samenwerkingsverband moet de aanvraag worden ingediend via een penvoerder (zie ook de toelichting op artikel 1 van deze regeling).

De verstrekking van een voucher aan een samenwerkingsverband kan aan elke deelnemende gemeente of elk deelnemend stadsdeel/deelgemeente afzonderlijk.

Artikel 5

De gemeente heeft de verantwoordelijkheid een administratie te voeren waaruit blijkt dat kosten door een of meerdere onafhankelijk adviseurs zijn gemaakt voor de doorlichting of de uitvoering van een verbeterplan. Voorts dient duidelijk te zijn door welke onafhankelijk adviseur(s), welke activiteiten in dit verband zijn uitgevoerd zodat SenterNovem kan controleren of de vouchers terecht zijn verstrekt.

Artikel 6

Kosten die voorafgaand aan de indiening van de voucheraanvraag zijn gemaakt en betaald, komen in verband met het stimuleringskarakter van de regeling niet voor vergoeding in aanmerking.

Een voucher voor een doorlichting of uitvoering van een verbeterplan kan uitsluitend worden verstrekt indien niet eerder een doorlichting of uitvoering van een verbeterplan heeft plaatsgevonden.

Wanneer voor een reeds verricht doorlichtend onderzoek of uitvoering van verbeteracties geen gebruik is gemaakt van het normenkader voor bedrijven, worden deze activiteiten niet als een doorlichting of uitvoering van een verbeterplan in de zin van deze regeling aangemerkt en kan alsnog een voucher worden verstrekt.

Artikel 7

Aanvragen dienen vergezeld te gaan van een begroting van de kostenvan een of meerdere onafhankelijk adviseurs, waaruit blijkt dat aan de voorwaarden van deze regeling is voldaan (zie ook de toelichting op artikel 3 van deze regeling). Een begroting van de kosten waaruit dit niet blijkt, zal als niet volledig worden beschouwd waarna de aanvrager in de gelegenheid wordt gesteld de aanvraag aan te vullen.

Artikel 8

De vouchers kunnen na de verrichte doorlichting of de uitvoering verbeteracties uit het verbeterplan door de onafhankelijke adviseur (s) bij SenterNovem worden ingediend onder het verzoek tot uitbetaling van de tegenwaarde van de voucher. Deze declaratie dient vergezeld te gaan van een kopie van de eindafrekening aan de gemeente, stadsdeel/deelgemeente/samenwerkingsverband waarop de tegenwaarde van de vouchers vermeld staat en is verrekend.

Een voucher die na 1 maart 2011 ter declaratie wordt ingediend, heeft zijn waarde verloren waarmee het recht op uitbetaling is komen te vervallen.

Artikel 9

Voor vergoeding van de kosten gemaakt door een onafhankelijk adviseur komen enkel de kosten in aanmerking die betrekking hebben op bepaalde onderdelen van de doorlichting (zie artikel 2 van deze regeling) en de verbeteracties genoemd in het verbeterplan. Kosten die daarbuiten vallen, komen derhalve niet voor vergoeding in aanmerking.


XNoot
1

Zie ook: kamerstukken II 2006/2007, 29 515, nr. 202 herdruk, waarin wordt ingegaan op de ontwikkeling van een normenkader voor de dienstverlening aan bedrijven.

Naar boven