ARTIKEL I
De Regeling tarieven Plantenziektenkundige
Dienst en de keuringsdiensten wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 38 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a wordt
‘€ 30,75’ vervangen door: € 31,70, wordt ‘€ 71,75’ vervangen door: € 73,90,
wordt ‘€ 41,00’ vervangen door: € 42,20, en wordt ‘€ 1,05’ vervangen door:
€ 1,10.
2. In het eerste lid, onderdeel b wordt
‘€ 46,15’ vervangen door: € 47,55, wordt ‘€ 106,90’ vervangen door: € 110,85,
wordt ‘€ 61,50’ vervangen door: € 63,30, en wordt ‘€ 1,55’ vervangen door:
€ 1,65.
3. In het eerste lid, onderdeel c wordt
‘€61,50’ vervangen door: € 63,40, wordt ‘€ 143,50’ vervangen door: € 147,80,
wordt ‘€ 82,00’ vervangen door: € 84,40, en wordt ‘€ 2,10’ vervangen door:
€ 2,20.
4. In het eerste lid, wordt na onderdeel c
een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:
d. Indien de werkzaamheden niet voor 11.00 uur worden
aangevraagd om te worden verricht op dezelfde dag, zijnde een werkdag, tussen
13.00 uur en 18.00 uur, dan wel niet voor 17.00 uur worden aangevraagd om te
worden verricht op de eerstvolgende werkdag tussen 7.00 uur en 13.00 uur, in
afwijking op de starttarieven vermeld in de onderdelen a en b, een starttarief
van € 84,40 per inspectieaanvraag.
5. Er wordt een nieuw vijfde lid toegevoegd,
luidende:
5. Voor het opmaken van een certificaat waarvan de gegevens
niet via het elektronische systeem CLIENT Export worden aangeleverd, wordt
naast het tarief bedoeld in het eerste lid, een tarief van € 13,50 per
inspectiebiljet in rekening gebracht.
B
In artikel 39 wordt ‘€ 60,00’ vervangen door:
€ 66,00.
C
In artikel 41 wordt ‘€ 13,10’ vervangen door:
€ 13,50.
D
Artikel 42 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 84,00’ vervangen
door: € 86,50.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 126,00’ vervangen
door: € 129,75.
3. In onderdeel c wordt ‘€ 168,00’ vervangen
door: € 173,00.
E
Artikel 43 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 102,02’
vervangen door: € 105,00.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 50,00’
vervangen door: € 51,50.
3. Onder vervanging van het derde lid, worden vier leden
toegevoegd, luidende:
3. Indien een monster uit een partij bestemd voor import of
export wordt genomen voor bruin- en ringrotonderzoek, wordt hiervoor een tarief
van € 111,60 in rekening gebracht.
4. Indien het indicatief onderzoek ten behoeve van export met
betrekking tot bietencystenaaltjes wordt uitgevoerd, wordt per monster in het
voorjaar een tarief van € 13,20, in het najaar een tarief van €12,60 en bij
uitgesteld onderzoek een tarief van €11,85 in rekening gebracht.
5. Als vergoeding voor de monstername, het onderzoek en de
verklaring betreffende Rhizomanie ten behoeve van verkeer naar de binnen de EU
beschermde gebieden voor Rhizomanie, wordt een bedrag van € 38,95, € 40,45
respectievelijk € 29,50 per perceel in rekening gebracht.
6. Als vergoeding voor onderzoek naar Meloidogyne chitwoodi,
van partijen pootaardappelen die in het verkeer worden gebracht en afkomstig
zijn uit aangewezen gebieden voor Meloidogyne, wordt per partij een bedrag van
€ 66,40 (incubatie) dan wel € 84,50 (PCR) in rekening gebracht.
F
In artikel 44 wordt ‘€ 6,35’ vervangen door:
€ 6,55.
G
Artikel 45 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt
‘€ 75,85’ vervangen door: € 78,15.
2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt
‘€ 70,75’ vervangen door: € 72,85.
3. In het eerste lid, onderdeel c, wordt
‘€ 84,55’ vervangen door: € 111,60.
4. Onder vervanging van de punt aan het slot
van het eerste lid, onderdeel c door een puntkumma, worden drie onderdelen
toegevoegd, luidende:
d. € 45,10 voor monsters ontvangen van kweekbedrijven voor
1 november van elk jaar;
e. € 90,20 voor monsters ontvangen van kweekbedrijven op of
na 1 november van elk jaar;
f. € 6,75 voor aanvullend ringrotonderzoek aan een
ingezonden monster.
5. In het tweede lid wordt ‘€ 43,80’
vervangen door: € 45,10.
6. Er wordt een lid toegevoegd,
luidende:
H
In artikel 45a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt
‘€ 45,15’ vervangen door: € 46,50, ‘€ 43,00’ vervangen door € 44,30, ‘€ 41,10’
vervangen door: € 42,35, ‘€ 38,65’ vervangen door € 39,80, ‘€ 36,65’ vervangen
door € 37,75, ‘€ 34,75’ vervangen door € 35,80, ‘€ 50,35’ vervangen door €
51,85, ‘€ 47,85’ vervangen door € 49,30 en ‘€ 45,30’ vervangen door
€ 46,65.
2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt
‘€ 105,70’ vervangen door: € 108,85, ‘€ 100,50’ vervangen door € 103,50,
‘€ 95,20’ vervangen door: € 98,05, ‘€ 83,75’ vervangen door € 86,25, ‘€ 79,50’
vervangen door € 81,90, ‘€ 73,35’ vervangen door € 77,60, ‘€ 78,80’ vervangen
door € 81,15, ‘€ 74,95’ vervangen door € 77,20 en ‘€ 71,00’ vervangen door
€ 73,15.
3. In het eerste lid, onderdeel c, wordt
‘€ 95,80’ vervangen door: € 98,65, ‘€ 91,05’ vervangen door € 93,80, en
‘€ 86,25’ vervangen door € 88,85.
4. Onder vervanging van de punt aan het slot
van het eerste lid, onderdeel c door een puntkomma, wordt een onderdeel
toegevoegd, luidende:
5. In het tweede lid wordt ‘€ 25,00’
vervangen door: € 25,75.
6. In het derde lid, onderdeel a, wordt
‘€ 7,50’ vervangen door: € 12,50.
7. In het derde lid, onderdelen b en c, wordt
‘€ 50,00’ vervangen door: € 51,50.
8. In het vierde lid, wordt ‘€ 45,00’
vervangen door: € 46,35.
9. In het vijfde lid, wordt ‘€ 23,50’
vervangen door: € 24,20.
10. In het zesde lid, wordt ‘€ 8,95’
vervangen door: € 9,20.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 mei 2009.
TOELICHTING
Onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven
Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten (hierna: de regeling).
In deze regeling zijn de tarieven vastgelegd die door de
Plantenziektenkundige Dienst (hierna: PD) en de keuringsdiensten NAK,
Naktuinbouw, BKD en KCB in rekening worden gebracht voor fytosanitaire
keuringen, alsmede voor een aantal andere werkzaamheden, zoals het uitvoeren
van monsteranalyses en de behandeling van aanvragen met betrekking tot het
verlenen van bepaalde vergunningen.
Op grond van de met de keuringsdiensten gesloten meerjarige
overeenkomsten dienen de keuringsdiensten jaarlijks tariefvoorstellen in en
stel ik de tarieven van de keuringsdiensten vast nadat de tarieven zijn
beoordeeld op kostendekkendheid en met inachtneming van de Fytorichtlijn. Voor
Naktuinbouw, de BKD en het KCB, zijn de tarieven op 1 januari jl. aangepast.
Vanwege het werkveld van de NAK en de daaraan gekoppelde teeltseizoenen, is met
deze keuringsdienst een afwijkende datum afgesproken waarop de nieuwe tarieven
in werking treden, namelijk 1 mei.
De inspectietarieven van de NAK worden met 3% verhoogd. Dit cijfer
is gebaseerd op de algemene kostenstijgingen welke worden verwacht naar
aanleiding van de loon- en prijsstijgingen in het voorliggende jaar.
Dit met uitzondering van het registratietarief van artikel 39 van
de regeling. Dit wordt met 10% verhoogd, omdat het een combinatie van de
verhoging van de fytosanitaire tarieven met de verhoging van de tarieven
betreffende kwaliteitskeuringen betreft. In artikel 45, derde lid wordt het
tarief ook met een afwijkend percentage verhoogd. Het vervangen tarief was bij
de eerdere wijziging onjuist opgenomen. Met deze wijziging wordt het juiste
tarief ingevoegd, wat gelijk is aan het tarief in artikel 43, derde lid. Als
laatste wordt tevens in artikel 45a, derde lid, het tarief met een afwijkend
percentage verhoogd. In dit geval is de reden ervoor dat gebleken is dat het
betreffende onderzoek in de afgelopen periode niet kostendekkend is geweest.
Met de verhoging in genoemd artikel is begroot dat betreffend onderzoek in de
komende periode wel kostendekkend zal zijn.
Verder wordt in artikel 38, eerste lid, van de regeling een nieuw
onderdeel ingevoegd, waarbij voor te late aanvragen, dan wel aanvragen voor met
spoed uit te voeren inspecties, een hoger starttarief wordt geïntroduceerd. Dit
wordt gedaan omdat de plotselinge en onverwachte inzet van inspecteurs tot
hogere kosten leiden door extra communicatie, ondoelmatige reizen en
inefficiënte inzet van inspecteurs. Aanvragen voor werkzaamheden buiten de in
het artikel genoemde tijdstippen, betreffen afwijking van het standaard
service-level op basis waarvan uitvoering van de werkzaamheden worden gepland.
Afwijking van het geplande bezoekschema betekent een extra heen- en terugreis,
waarvan de kosten worden gedekt met een dubbel starttarief.
Verder wordt met het nieuwe artikel 38, vijfde lid een nieuw tarief
geïntroduceerd. Het betreft hier de kostprijs van het handmatig invoeren van
gegevens door de keuringsdienst, die in de reguliere situatie veel efficiënter
door het elektronische systeem worden gegenereerd. Deze extra invoerhandelingen
brengen kosten met zich mee. Met dit nieuwe tarief worden deze meerkosten in
rekening gebracht.
In artikel 43 worden nieuwe tarieven geïntroduceerd voor onderzoek
aangaande bruin- en ringrot, onderzoek betreffende bietencystenaaltjes en
monstername, onderzoek en verklaringen betreffende Rhizomanie. Het tarief voor
monstername, onderzoek en verklaring voor Rhizomanie is apart benoemd omdat
niet in alle gevallen monstername en laboratoriumonderzoek is vereist. In
voorkomende gevallen, afhankelijk van het teeltplan, kan de verklaring ook
worden afgegeven op basis van administratief onderzoek. Deze onderzoeken werden
eerder onder de reguliere kwaliteitstariefstructuur van de NAK uitgevoerd, maar
het betreffen fytosanitaire onderzoeken die in deze regeling behoren te worden
opgenomen. De aard en de kosten van deze onderzoeken bleken echter zodanig af
te wijken van de overige onderzoeken in de reguliere tariefstructuur, dat
separate benoeming en tarifering gerechtvaardigd is om ook het principe van
kostenmaker-kostendrager recht te doen.
In artikel 45, eerste lid, worden twee nieuwe onderdelen toegevoegd
waarmee een nieuw tarief voor kweekbedrijven wordt geïntroduceerd. In
kweekbedrijven kunnen namelijk in één keer meerdere monsters worden genomen.
Dit heeft een kostendrukkend effect en daarom kan een afwijkend tarief ten
opzichte van overige bedrijven in betreffende sector in rekening worden
gebracht. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar de periode waarin het
betreffende kweekbedrijf de te onderzoeken monsters aanlevert. Tijdens het
teeltseizoen is het aanbod zo groot, dat een uiterst efficiënt draaiend
onderzoekscentrum tegen betrekkelijk lage kosten kan werken. Buiten het
seizoen, in dit geval na 1 november, is het aanbod te gering om voldoende
mankracht aanwezig te houden teneinde die efficiënte organisatie in stand te
houden en zijn de kosten voor hetzelfde onderzoek daardoor hoger.
In artikel 45 wordt in het eerste lid een nieuw onderdeel f,
toegevoegd en er wordt een nieuw artikel 45, derde lid geïntroduceerd. Het
aanvullende onderzoek van onderdeel f, betreft onderzoek wanneer in het kader
van bruinrotonderzoek reeds een monster is genomen, gesneden en bewerkt. Het
onderzoeksmateriaal wordt daarna bewaard, waarna eenvoudig alsnog
ringrotonderzoek voor exportcertificering kan worden uitgevoerd. Het nieuwe
artikel 45, derde lid, betreft onderzoek wanneer de partijen niet in het kader
van de reguliere partijbemonstering worden bemonsterd en onderzocht, maar omdat
de partijen toch in het verkeer worden gebracht, onderzoek noodzakelijk is om
reden van exportcertificering of plantenpaspoorteisen.
In artikel 45a wordt in het eerste lid een nieuw onderdeel d.
ingevoegd. Hierbij wordt aan de tariefberekening per hectare een minimum
perceeltarief toegevoegd. Wanneer een perceel een oppervlakte heeft die
dusdanig klein is dat volgens het hectaretarief onder € 75,00 in rekening moet
worden gebracht, wordt toch het minimumperceeltarief in rekening gebracht.
Gebleken is namelijk dat de vorig jaar gehanteerde hectaretarieven voor
percelen met kleine oppervlakten niet kostendekkend waren. De belangrijkste
kostencomponent betreft de monstername door de keurmeester. Bij kleine percelen
zijn de vaste kosten van de keurmeester relatief hoger. Door het minimumtarief
worden de kleinere percelen nu ook beter kostendekkend gemaakt.
Administratieve lasten
De tarieven worden niet aangemerkt als kosten die voortvloeien uit
bij de wet- of regelgeving ingevoerde informatieverplichtingen; met de
onderhavige wijzigingsregeling worden derhalve geen administratieve lasten
geïntroduceerd.
Vaste verandermomenten (VVM)
Deze regeling treedt op 1 mei in werking. Daarmee wordt afgeweken
van de LNV-uitgangspunten van vaste verandermomenten voor regelgeving die
inhouden dat nieuwe regelingen slechts op 1 januari of 1 juli ingaan en
minimaal drie maanden daaraan voorafgaand publicatie van de nieuwe regels
plaatsvindt. Dit beleid is neergelegd in de brief van de Minister van LNV van
28 april 2008 aan de Voorzitter van de Tweede Kamer (Kamerstukken II 2007/08,
29 515 en
31 201, nr.
243).
De reden voor deze afwijking is dat bij deze regeling voor een
teeltseizoen tarieven worden vastgesteld die mede gebaseerd zijn op de kosten
die in het afgelopen seizoen zijn gemaakt. Deze cijfers zijn pas in februari
bekend. Aangezien het voor deze tarieven relevante seizoen in het voorjaar
wederom van start gaat, is een tijdige inwerkingtreding van de nieuwe tarieven
gewenst.
De Minister van
Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit,
G. Verburg.