Wijziging Voorziening tot Samenwerking Politie Nederland

10 februari 2009

Nr. 2009-0000075163

Directoraat-generaal Veiligheid, programma Bestuur en Organisatie

De korpsbeheerders van de regionale politiekorpsen,

Met instemming van de regionale colleges, en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties als beheerder van het Korps landelijke politiediensten;

Besluiten:

ARTIKEL I

De Voorziening tot samenwerking Politie Nederland wordt als volgt gewijzigd:

A

Onder vervanging van de punt aan het slot door een puntkomma, worden aan artikel 2.3 de volgende onderdelen toegevoegd:

  • f. het, namens de beheerder van het Korps landelijke politiediensten, voor de politie inkopen en verkopen van, alsmede verlenen van overige facilitaire diensten inzake bewapening, kleding en uitrusting van de politie, alsmede het vervoeren, bewaren en vernietigen van processtukken, stukken van overtuiging en in beslag genomen wapens, munitie en voorwerpen als bedoeld in de artikelen 2 en 3 van de Wet wapens en munitie;

  • g. het, namens de beheerder van het Korps landelijke politiediensten, inkopen en verkopen van, alsmede het verlenen van overige diensten inzake bewapening, kleding en uitrusting op verzoek van andere organisaties waarmee de deelnemers samenwerken en die een publiekrechtelijke taak hebben op het terrein van politie, justitie of veiligheid;

  • h. het inrichten en beheren van een expertisecentrum voor de uitvoering van Europese aanbestedingen.

B

In artikel 3.4. vijfde lid, wordt ‘schriftelijke’ vervangen door: schriftelijk.

C

In artikel 5.1, zesde lid, wordt in de tweede volzin ‘geven zij’ vervangen door: geeft het.

D

In artikel 6.2, vijfde lid, wordt na ‘hij’ ingevoegd: namens het algemeen bestuur.

ARTIKEL II

Op het moment waarop de wettelijke taak van het Korps landelijke politiediensten, bedoeld in artikel 38, eerste lid, onderdeel d, van de Politiewet 1993 vervalt, vervalt in artikel 2.3, onderdelen f en g van de Voorziening tot samenwerking Politie Nederland de zinsnede: namens de beheerder van het Korps landelijke politiediensten.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2008.

Deze wijziging van de Voorziening tot Samenwerking Politie Nederland zal met de toelichting door de minister in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. ter Horst.

TOELICHTING

Algemeen

Inleiding

De politieregio’s en het Rijk troffen met ingang van 1 juli 2006 ter bevordering van een doelmatig beheer van de politie een voorziening tot samenwerking als bedoeld in de artikelen 47 en 47a van de Politiewet 1993: de Voorziening tot samenwerking Politie Nederland (hierna te noemen: vts Politie Nederland). Alle politieregio’s en het Rijk nemen deel aan deze voorziening tot samenwerking, waarbij de publiekrechtelijke rechtspersoon Politie Nederland is ingesteld.

Het Rijk wordt vertegenwoordigd door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties in hoedanigheid van beheerder van het Korps landelijke politiediensten (KLPD). Door bundeling van beheerstaken wordt de doelmatigheid van het beheer vergroot. De huidige taken richten zich materieel op het in stand houden van de ICT van de politie en van het meldkamerdomein en op verbeteringen van de ICT (met name de politie ICT en de ICT van het meldkamerdomein) en de beleidsvoorbereidende en -ondersteunende taken van de politie(beraden) die voorheen waren ondergebracht in het Nederlands Politie Instituut. Inmiddels zijn de coöperaties Concern Informatiemanagement Politie (CIP) en de ICT-Service Coöperatie Politie Justitie en Veiligheid (ISC) en de stichting Nederlands Politie Instituut (NPI) in Politie Nederland opgegaan en vereffend en ontbonden.

Uitbreiding taken Politie Nederland

Bij de instelling was het streven van de samenwerkende korpsen erop gericht in de nabije toekomst ook andere taken van de regio’s en het KLPD aan Politie Nederland over te dragen. In de samenwerkingsafspraken politie 2008 is tussen de politieministers en de korpsbeheerders afgesproken dat de politie zich de komende jaren zal inzetten daar waar het voordeel oplevert gemeenschappelijk goederen en diensten in te kopen (Kamerstukken II, 2006–2007, 30 880, nr. 6). Dat betekent dat na 2008 de regie op de inkoop, de expertise en het beheer van collectieve contracten eenduidig is geregeld, ter uitvoering waarvan eind 2008:

  • een expertisecentrum dient te zijn ingericht binnen Politie Nederland voor de uitvoering van Europese aanbestedingen, en

  • afspraken dienen te zijn gemaakt door het bestuur van Politie Nederland, de korpsbeheerder KLPD en de ministers over de overgang van de divisie Logistiek van het KLPD naar Politie Nederland en over de oplossing van de in dit verband gesignaleerde knelpunten en de noodzakelijk in te vullen randvoorwaarden (waaronder aanpassing van wet- en regelgeving).

Bovengenoemde afspraken leiden tot aanpassing van de taken van Politie Nederland, zodat wijziging van de vts Politie Nederland (de instellingsregeling) noodzakelijk is geworden. Deze wijziging bevat tevens een technische en enkele grammaticale verbeteringen.

Personeel en beheer

De taken van de dienst Logistiek vormen een onderdeel van de in artikel 38 van de Politiewet 1993 vastgelegde taken van het KLPD. Een wetswijziging die ertoe strekt de wettelijke inkooptaak van het KLPD te schrappen, is inmiddels aanvaard (Kamerstukken 31 564). Deze wetswijziging zal niet eerder dan op 1 januari 2009 in werking kunnen treden. Daarom is besloten tot een tussenoplossing zodat, hangende de wetswijziging, de samenwerking op inkoopgebied vanaf 1 januari 2008 kan worden verbeterd.

Om geen onomkeerbare stappen te maken, blijft het personeel van de dienst Logistiek nog in dienst van het KLPD. Wél wijzigt de operationele aansturing van de dienst, doordat het personeel al per 1 januari 2008 onder operationele leiding van de algemeen directeur van Politie Nederland wordt gebracht. De afspraken hierover tussen de korpsbeheerder van het KLPD en het bestuur van Politie Nederland zijn vervat in een samenwerkingsovereenkomst, waarin onder meer de voorwaarden worden opgenomen die het algemeen bestuur in zijn besluit van 22 september 2007 aan de overgang van taken heeft gesteld. De algemeen directeur van Politie Nederland zal het mandaat krijgen om de dienst Logistiek operationeel aan te sturen.

Een en ander zal voor wat betreft de eventuele gevolgen voor de werkzaamheden van het personeel worden afgestemd met de vakbonden en de ondernemingsraden en biedt (met respect voor de uitkomst van het wetgevingsproces) de meest werkbare en toekomstgerichte samenwerkingsmogelijkheid die aanvaardbaar is voor de betrokken organisaties en het personeel.

Artikelsgewijs

A

Uitgangspunt is dat alle taken van de dienst Logistiek overgaan naar Politie Nederland. Vooralsnog voert Politie Nederland deze uit ten behoeve van de minister van BZK als beheerder van het KLPD. Na wetswijziging komt deze tussenzin te vervallen. Tot die tijd besteedt het KLPD de feitelijke uitvoering van deze taken uit aan Politie Nederland. Dit houdt concreet in dat de algemeen directeur van Politie Nederland, met een daarop toegesneden mandaat, de dienst Logistiek operationeel zal aansturen.

Artikel 2.3, onderdeel f, betreft de huidige wettelijke taken die de dienst Logistiek voor de politie verricht, zoals beschreven in artikel 38, eerste lid, onderdeel d, van de Politiewet 1993 alsmede het vervoeren, bewaren en vernietigen van processtukken, stukken van overtuiging en van in beslag genomen wapens, munitie en voorwerpen ten behoeve van justitie. In artikel 2.3, onderdeel g, zijn de taken opgenomen die de dienst Logistiek op verzoek af en toe verricht voor andere organisaties dan de politie, zoals de Koninklijke marechaussee en de douane. De uitoefening van deze taak beperkt zich tot ‘andere organisaties waarmee de politiekorpsen samenwerken en die een publiekrechtelijke taak hebben op het terrein van politie, justitie of veiligheid’ en strekt ertoe ketenpartners van de politie van dezelfde bewapening, kleding en uitrusting te voorzien waar dit nuttig of noodzakelijk is vanuit het oogpunt van samenwerking of vanuit het oogpunt van de doelmatige besteding van overheidsmiddelen.

Alle diensten en producten van de dienst Logistiek vallen op grond van het besluit van het algemeen bestuur van 22 september 2007 vanaf 1 januari 2008 onder de exclusiviteitsbepalingen van artikel 2.4 van de vts Politie Nederland. Dit impliceert dat de diensten en producten van de dienst Logistiek {een en ander voor wat betreft de verdere uitwerking onderhevig aan besluitvorming van het algemeen bestuur) niet ook door de deelnemers zelf of door derden in opdracht van de deelnemers worden verworven, ontwikkeld of verricht.

Onderdeel h beschrijft de nieuwe inkooptaken van Politie Nederland als expertisecentrum voor de uitvoering van Europese aanbestedingen voor haar deelnemers. Het gaat hier meer concreet om:

  • het regisseren en coördineren van en adviseren over de gezamenlijke inkoop van de korpsen en van andere organisaties waarmee de politiekorpsen samenwerken en die een publiekrechtelijke taak hebben op het terrein van politie, justitie of veiligheid;

  • het op basis van een vastgestelde aanbestedingskalender verwerven van voor de deelnemers bestemde leveringen of diensten, het gunnen van overheidsopdrachten of het sluiten van raamovereenkomsten met betrekking tot voor de deelnemers bestemde werken, leveringen of diensten;

  • en het beheren van en adviseren over de hiervoor bedoelde, gezamenlijke raamovereenkomsten, contracten en leveranciers.

B t/m D

Onderdeel D betreft een wetstechnische wijziging. De toevoeging ‘namens het algemeen bestuur’ is nodig, omdat artikel 1, eerste lid, onderdeel l, onder 6 van het Besluit algemene rechtspositie politie het algemeen bestuur aanwijst als bevoegd gezag over de ambtenaren aangesteld bij Politie Nederland. De onderdelen B en C dienen ter verbetering van grammaticale fouten.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. ter Horst.

Naar boven