Regeling houdende wijziging van de Regeling communicatie Rijksbinnenwateren in verband met het elektronisch melden

15 december 2009

Nr. CEND/HDJZ-2009/1562 sector SCH

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 4, eerste lid, van het Vaststellingsbesluit Binnenvaartpolitiereglement, en op artikel 9.07, eerste en tweede lid, van het Binnenvaartpolitiereglement;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling communicatie rijksbinnenwateren wordt als volgt gewijzigd:

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1’ geplaatst.

2. In het eerste lid (nieuw), tweede gedachtestreepje, wordt na ‘schip’ ingevoegd: en een samenstel

3. Het eerste lid (nieuw), derde gedachtestreepje, komt te vervallen.

4. In het eerste lid (nieuw), derde gedachtestreepje (nieuw), wordt ‘passagiersschip’ vervangen door: hotelschip, bedoeld in artikel 5.2 van de Binnenvaartregeling.

5. Na het eerste lid, vierde gedachtestreepje (nieuw), worden de volgende onderdelen toegevoegd:

  • tankschip,

  • schip dat meer dan 20 containers vervoert,

  • drijvend voorwerp of drijvende inrichting, waarbij het verplaatsen daarvan klaarblijkelijk geen hinder of gevaar voor de scheepvaart en geen schade aan de kunstwerken kan veroorzaken,

6. In het eerste lid (nieuw), onderdeel d, wordt ‘officieel scheepsnummer’ vervangen door: uniek Europees scheepsidentificatienummer.

7. Aan het einde van het eerste lid (nieuw), onderdeel h, wordt toegevoegd: , indien de bevoegde autoriteit hier om vraagt.

8. Onderdeel l komt te luiden:

  • l.

    • a. bij gevaarlijke stoffen overeenkomstig de voorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren (ADN):

      • de VN-nummers of de stofnummers;

      • de officiële benaming voor het vervoer, voor zover van toepassing, aangevuld met de technische omschrijving;

      • de klasse, de classificeringscode en eventueel de verpakkingsgroep;

      • de totale hoeveelheid van de gevaarlijke stoffen, waarop deze gegevens betrekking hebben.

    • b. bij andere dan de onder a bedoelde stoffen:

      de naam en de hoeveelheid van de stoffen.

9. Onder vervanging van de punt aan het eind van onderdeel n door een puntkomma, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • o. aantal containers aan boord.

10. Er worden twee leden toegevoegd, luidende:

  • 2. In afwijking van het eerste lid, melden schepen en samenstellen met meer dan twintig containers aan boord, of met containers aan boord waarop de voorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren (ADN) van toepassing zijn, de in het eerste lid, genoemde gegevens, behoudens die genoemd onder c, f, g, h, i, j en n, op elektronische wijze, wanneer zij zich op een scheepvaartweg genoemd in bijlage 9 van het Binnenvaartpolitiereglement bevinden.

  • 3. De in het tweede lid bedoelde elektronische melding geschiedt overeenkomstig de Standaard voor het elektronisch melden in de binnenvaart, zoals gepubliceerd door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart.

ARTIKEL II

Bijlage 1 wordt vervangen door de bijlage 1 zoals gevoegd bij deze regeling.

ARTIKEL III

Bijlage 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In alle tabellen wordt in de eerste kolom ‘klein schip’ telkens vervangen door: klein schip dat geen stoffen vervoert, als bedoeld in artikel 9.07, derde lid, van het Binnenvaartpolitiereglement.

2. Het onderdeel ‘Regio Amsterdam’ wordt als volgt gewijzigd:

a. De titel boven de tabel ‘De vaarwegen oost van km 11.2 op het Noordzeekanaal tot km 26.5 van het gesloten IJ’, wordt vervangen door:

De vaarwegen ten westen van km 26.5 van het afgesloten IJ tot aan de kustlijn en behorende tot het beheersgebied van de Gemeenschappelijke Regeling Centraal Nautisch Beheer Noorzeekanaalgebied.

b. De inhoud van de tweede kolom (Wat) wordt vervangen door:

Zeevaart:

  • * scheepsnaam

  • * positie

  • * bestemming

  • * ETA

  • * elke bijzondere manoeuvre

  • * call sign

  • * lengte

  • * breedte

  • * diepgang

  • * IMO-nummer

Binnenvaart:

  • * scheepsnaam

  • * positie

  • * uniek europees scheepsidentificatienummer

  • * lengte

  • * breedte

  • * diepgang

  • * tijd aankomst bestemming

  • * lading en hoeveelheid

  • * elke bijzondere manoeuvre

c. De inhoud van de vijfde kolom (Wanneer) wordt vervangen door:

Zeevaart:

  • Bij het binnenvaren van een sector

Binnenvaart

  • Bij het binnenvaren van een sector

  • bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het

  • in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater

  • keren en oversteken van de vaarweg

  • ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats

d. In de titel boven de tabel ‘Verkeerspost Wijk bij Duurstede sector Maarssen: Amsterdam-Rijnkanaal km 28,6 tot km 35,7’, wordt ‘35,7’ vervangen door: 36,5

3. Aan het slot van de bijlage wordt na de tabel behorende bij Verkeerscentrale Brandaris/Centrale Meldpost Waddenzee, toegevoegd:

Verkeerspost Tiel

Sector St. Andries:

Waal km 931,0 tot km 921,0

Wie

Wat

Bij wie

Hoe

Wanneer

Opmerkingen

Ieder schip, met uitzondering van:

– een klein schip dat geen stoffen vervoert, bedoeld in artikel 9.07, lid 3, Binnenvaartpolitiereglement

– een veerpont die is voorzien van een goedwerkend en in bedrijf zijnd AIS-apparaat

* scheepsnaam

* positie

* vaarrichting

* elke bijzondere manoeuvre

sector St. Andries

marifoon-kanaal 68

Bij het voornemen tot het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het

– in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater

– keren en oversteken van de vaarweg

– ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats

Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren, communiceren en oproepen beantwoorden

Sector Tiel:

Waal km 917,0 tot km 905,0

Wie

Wat

Bij wie

Hoe

Wanneer

Opmerkingen

Ieder schip, met uitzondering van:

– een klein schip dat geen stoffen vervoert, bedoeld in artikel 9.07, lid 3, Binnenvaartpolitiereglement

– een veerpont die is voorzien van een goedwerkend en in bedrijf zijnd AIS-apparaat

* scheepsnaam

* positie

* vaarrichting

* elke bijzondere manoeuvre

sector Tiel

marifoon-kanaal 69

Bij het voornemen tot het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het

– in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater

– keren en oversteken van de vaarweg

– ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats

Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren, communiceren en oproepen beantwoorden

Verkeerspost Nijmegen

Sector Nijmegen:

Waal km 890,5 tot km 881,5

Wie

Wat

Bij wie

Hoe

Wanneer

Opmerkingen

Ieder schip, met uitzondering van:

– een klein schip dat geen stoffen vervoert, bedoeld in artikel 9.07, lid 3, Binnenvaartpolitiereglement

– een veerpont die is voorzien van een goedwerkend en in bedrijf zijnd AIS-apparaat

* scheepsnaam

* positie

* vaarrichting

* elke bijzondere manoeuvre

sector Nijmegen

marifoon-kanaal 4

Bij het voornemen tot het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het

– in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater

– keren en oversteken van de vaarweg

– ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats

Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren, communiceren en oproepen beantwoorden

Sector Millingen:

Waal km 881,5 tot km 857,9

Wie

Wat

Bij wie

Hoe

Wanneer

Opmerkingen

Ieder schip, met uitzondering van:

– een klein schip dat geen stoffen vervoert, bedoeld in artikel 9.07, lid 3, Binnenvaartpolitiereglement

– een veerpont die is voorzien van een goedwerkend en in bedrijf zijnd AIS-apparaat

* scheepsnaam

* positie

* vaarrichting

* elke bijzondere manoeuvre

sector Millingen

marifoon-

kanaal 10

Bij het voornemen tot het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het

– in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater

– keren en oversteken van de vaarweg

– ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats

Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren, communiceren en oproepen beantwoorden

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2010.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J.C. Huizinga-Heringa.

BIJLAGE 1

stcrt-2009-20075-001.png
Overzicht IVS90 Objecten

Objectnaam

VHF

Telefoon

WADDENGEBIED

Den Helder, Verkeerscentrale

62

0223-657522

Schiermonnikoog, Zeeverkeerspost

05

0519-531247

Terschelling, Verkeerscentrale Brandaris:

 

0562-442341

VTS-Terschelling

02

 

Sector Terschelling (buiten VTS-gebied)

05

 

Sector Texel

05

 

Sector Ameland

27

 

Centrale Meldpost Waddenzee

04

0562-443100

NOORD OOST

Aadorpsluis

22

0546-575541

Bedieningscentrum Holterbroek Zwolle

20

038-4226813

Beukersluis Wanneperveen

20

038-3867054

Blokzijlsluis

0527-291981

Centrale Meldpost IJsselmeergebied Lelystad

01

0320-261111

Delden sluis

18

074-3761405

Delfzijl Groningen Sea Ports

66

0596-640400

Doesburg sluis

20

0313-472570

Post Lauwersoog

85

0519-349043

Eefde sluis

22

0575-513212

Eilandbrug Kampen

84

0527-251370

Farmsum (zee)sluis

11

0596-613293

Gaarkeuken sluis

18

0594-212303

Hengelo sluis

22

074-2912060

Houtribsluizen Lelystad

20

0320-261155

Ketelbrug Swifterband

18

0321-321607

Post Hoogezand / Rengersbrug

22

0598-392501

Post Hoogkerk / Kinderverlatenbrug

22

06-53892644

Naviduct / Krabbersgatsluis Enkhuizen

22

0228-531253

Lorentzsluizen Kornwerderzand

18

0517-578170

Meppelerdiepbrug Zwartsluis

22

038-3867022

Centrale post Kaapbruggen Meppel

22

0522-850720

Havens Meppel

22

0522-850720

Nijkerkersluis

18

033-2451278

Noordersluis Lelystad

84

0320-260492

Oostersluis Groningen

20

050-5410097

Pr. Bernhardsluis Deventer

18

0570-623030

Pr. Margrietsluis Lemmer

20

0514-561344

Ramspolbrug Ens

20

0527-251370

Robbengatsluis Lauwersoog

84

0519-349043

Roggebotsluis Dronten

22

0321-312697

Spooldersluis Zwolle

22

038-4215567

Stevinsluis Den Oever

20

0227-511383

Tsjerk Hiddessluizen Harlingen

22

0517-412336

ROTTERDAM–DUITSLAND

Algerabrug Krimpen a d IJssel

22

010-4506044

CBS Lobith

19

024-3435610

Dordrecht Reg. Verkeers Centrale

71

078-6337733

Grote Merwedesluis Gorinchem

18

0183-633308

Verkeerspost Nijmegen

64

024-3435610

Pr. Bernhardsluis Tiel

18

0344-670291

Rotterdam: Centrale Meldkamer Havenmeester

14

010-2521000

Rotterdam: Erasmusbrug

14

010-4857900

Rotterdam: Meld- en Volgsysteem Botlek

14

010-2522613

Sint Andries sluis (vanuit Lith)

68

0418-661284

Verkeerspost Tiel

64

0344-619672

Weurt sluis

18

024-3775670

Wilhelminasluis Andel

22

0183-441207

MIDDEN NEDERLAND

’s Molenaarsbrug Alphen a d Rijn

18

0172-445518

Abtswoudsebrug

18

015-2563717

Amerongen sluis/stuw

20

0343-571344

Driel sluis/stuw

20

026-4742024

Hagestein sluis/stuw

18

0347-351544

Hefbrug Gouwsluis Alphen a d Rijn

18

0172-473093

Hooghkamerbrug Leiden

22

071-5764173

Hoornbrug Rijswijk

18

070-3999708

Julianasluis Gouda

18

0182-513096

Koninginnensluis Vreeswijk

84

030-6062212

Koopvaardersschutsluis Den Helder

22

0223-613292

Noordersluis Utrecht

84

030-2882812

Oranjesluizen Schellingwoude

18

020-6946161

Post De Waard/Spanjaardsbrug Leiden

22

071-5227124

Pr. Beatrixsluis Nieuwegein

20

030-6006332

Pr. Irenesluis Wijk bij Duurstede

22

0343-590290

Ravenswaaij/Marijkesluis

20

0345-558427

Rijnlandsluizen Spaarndam

18

0235-372129

Schellingwoude post

66

020-6659752

Vianen sluis

22

0347-371383

Waaiersluis Gouda

0182-513691

Wijk bij Duurstede, post

66

0343-595111

Willem 1 sluis Amsterdam

20

020-6360970

Zuidersluis Nieuwegein

84

030-6041493

ZUID OOST

Belfeld sluis

18

077-4771474

Borgharen Post + sluis Bosscherveld+ sluis Limmel +St. Servaesbrug

20

043-3628967

Born sluis

22

046-4852525

Centrale Bediening Helmond

18

0492-523315

Sluis 13 Someren

18

0492-523315

Centrale Bediening Oosterhout

18

0162-490791

Marksluis Oosterhout

18

0162-490791

Sluis 1 Oosterhout

18

0162-490791

Centrale Bediening Schijndel

18

073-5498319

Schijndel sluis

18

073-5498319

Centrale Bediening Tilburg

20

013-5811881

Grave sluis

20

024-6221744

Heel sluis

18

0475-373527

Henriëttesluis Engelen

18

073-6311291

Linne (vanuit Heel) sluis

22

0475-373527

Lith sluis

22

0412-481293

Maasbracht sluis

20

0475-461323

Panheel sluis

84

0475-562079

Roermond (vanuit Heel) sluis

22

0475-373527

Sambeek sluis

22

0485-571045

Sluis 15 Nederweert

20

0495-631332

Sluis 16 Weert

18

0495-532018

ZUID WEST

Bergse Diepsluis Tholen

18

0166-604154

Bruggen Kanaal door Walcheren

22

0118-412372

Grevelingensluis Bruinisse

20

0111-483888

Hansweert Sluizen

22

0113-396200

Krammersluizen Bruinisse

22

0167-577000

Kreekraksluizen Rilland

20

0113-559000

Roompotsluis Veere

18

0111-659265

Terneuzen sluizen + bruggen Sluiskil en Sas van Gent

69

0115-612279

Veere sluis

18

0118-501221

Vlissingen sluis

18

0118-412840

Volkeraksluizen Willemstad

18

0168-477500

Wemeldinge Centrale Meldpost

68

0113-622110

Zandkreeksluis Kats

18

0113-242320

Zeelandbrug

18

0111-413237

TOELICHTING

Algemeen

Deze wijziging van de Regeling communicatie rijksbinnenwateren beoogt de meldprocedure voor de binnenwateren in overeenstemming te brengen met de procedure voor de Rijn. In 2008 is de meldplicht op de Rijn uitgebreid ten aanzien van containerschepen, naar aanleiding van een ernstig incident met een containerschip, hetgeen leidde tot een meerdaagse stremming van de Rijn.

Door toevoeging van containerschepen aan de doelgroep van schepen die zich moeten melden, en door uitbreiding van de te melden gegevens met het aantal containers aan boord, kan de vaarwegbeheerder in geval van verlies van lading (containers) sneller optreden teneinde de vaarweg vrij te maken.

De meeste containerschepen vielen reeds onder de meldplicht omdat ze ofwel regelmatig gevaarlijke stoffen vervoerden ofwel langer zijn dan 110 meter. Voor schepen korter dan 110 meter die geen gevaarlijke stoffen vervoeren, leidt de uitbreiding van de meldplicht tot een extra verplichting. Gelet op het karakter van containervervoer is deze doelgroep echter zeer beperkt. De afwikkeling van de meldingen van containerschepen zal langs elektronische weg plaatsvinden, waardoor de melding snel en eenvoudig verloopt. Van een verzwaring van de administratieve lasten lijkt dan ook geen sprake te zijn.

Artikelsgewijs

Artikel I

In onderdeel 2 wordt het begrip passagiersschip vervangen door hotelschip.

De wijziging van het begrip passagiersschip in hotelschip als bedoeld in artikel 5.2 van de Binnenvaartregeling is noodzakelijk om deze bepaling in overeenstemming te brengen met artikel 12.01 van het Rijnvaartpolitiereglement, en met de Binnenvaartwet, die op 1 juli 2009 in werking is getreden.

Voorts worden de doelgroepen ‘schip met een lengte van meer dan 110 meter’ en ‘samenstel met een lengte van meer dan 140 m en een breedte van meer dan 15 m’ samengevoegd tot één doelgroep ‘schip en een samenstel met een lengte van meer dan 110 meter’, teneinde de doelgroepen in overeenstemming te brengen met artikel 12.01 van het Rijnvaartpolitiereglement.

In onderdeel 5 worden de doelgroepen ‘tankschip’ en ‘schip dat meer dan 20 containers vervoert’ toegevoegd, eveneens ter afstemming op artikel 12.01 van het Rijnvaartpolitiereglement.

De doelgroep ‘drijvend voorwerp of drijvende inrichting, waarbij het verplaatsen daarvan klaarblijkelijk geen hinder of gevaar voor de scheepvaart en geen schade aan de kunstwerken kan veroorzaken’ wordt toegevoegd in verband met een wijziging van de regelgeving voor bijzondere transporten. Op dit moment wordt hiertoe een wijziging voorbereid van het Binnenvaartpolitiereglement.

In onderdeel 6 wordt officieel scheepsnummer vervangen door uniek Europees scheepsidentificatienummer.

In het Rijnvaartpolitiereglement en de Binnenvaartregeling is de term ‘officieel scheepsnummer’ ook vervangen door uniek Europees scheepsidentificatienummer. Door middel van deze wijziging wordt de onderhavige regeling daarmee in overeenstemming gebracht.

In onderdeel 7 wordt bepaald dat het melden van diepgang alleen verplicht is als de bevoegde autoriteit daarom vraagt. Hiermee wordt beoogd deze bepaling in overeenstemming te brengen met artikel 12.01 van het Rijnvaartpolitiereglement.

In onderdeel 8 wordt nader gespecificeerd, welke gegevens er moeten worden gemeld indien gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Indien de gevaarlijke stoffen in containers worden vervoerd, moet per container de lading worden gespecificeerd. Containers die geen gevaarlijke stoffen bevatten, hoeven niet apart gemeld te worden.

In het toegevoegde onderdeel o (onderdeel 9) is bepaald dat het aantal containers aan boord moet worden gemeld

In onderdeel 10 wordt de wijze van melden aangepast.

Door middel van onderhavige wijziging wordt bepaald dat schepen met meer dan 20 containers aan boord of met containers aan boord waarin zich gevaarlijke stoffen bevinden als bedoeld in de voorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren (ADN), de gegevens genoemd in artikel 2, eerste lid, onderdelen a, b, d, e, j, k, l, m en o, elektronisch moeten melden.

Ten behoeve van de elektronische overdracht is een internationale standaard opgesteld omtrent de inhoud van de elektronische melding. Het format waarin moet worden gemeld is de Standaard voor het elektronisch melden in de binnenvaart, zoals gepubliceerd door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart. In de betrokken lidstaten is gratis meldsoftware verspreid onder binnenvaartondernemers waarmee de melding kan worden gedaan.

De elektronische meldplicht wordt op dezelfde wijze ook ingevoerd op de Rijn, Waal en Lek, op de Westerschelde en op het Kanaal van Gent naar Terneuzen.

Artikel II

In artikel II wordt Bijlage 1 bij de Regeling communicatie rijksbinnenwateren gewijzigd.

Sinds de publicatie van de regeling in 1999 is de dekking van het VTS-systeem toegenomen. Omdat de informatie van de diverse IVS 90-meldpunten niet langer op duidelijk leesbare wijze in kaartjes kon worden weergegeven, is nu gekozen voor een overzichtskaart en een lijst met de gegevens per meldpunt.

Artikel III

In artikel III wordt Bijlage 2 bij de Regeling communicatie rijksbinnenwateren gewijzigd.

  • a. In de huidige regeling is nagelaten om de meldplicht voor het vervoer van gevaarlijke stoffen met een klein schip (artikel 9.07, derde lid, van het Binnenvaartpolitiereglement) door te voeren in bijlage 2. Door middel van de onderhavige wijziging wordt dat hersteld. De meldplicht geldt voor grote schepen en voor een klein schip ‘waarmee wordt vervoerd een gevaarlijke stof als bedoeld in artikel 3, onderdeel g, of een schadelijke stof als bedoeld in artikel 3, onderdeel h, van richtlijn nr. 2002/59/EG’.

  • b. Het onderdeel Regio Amsterdam wordt aangepast.

    Voor het beheersgebied Amsterdam is het gebied waarbinnen de meldplicht geldt nader gepreciseerd. De te melden gegevens zijn geactualiseerd en nader opgesplitst tussen zeevaart en binnenvaart.

  • c. De sectorindeling Tiel en Nijmegen is gewijzigd.

    De sectorindeling in Oost-Nederland is gewijzigd, waardoor thans vier sectoren: Sint Andries, Tiel, Nijmegen en Millingen zijn ontstaan, die worden bediend vanaf twee verkeersposten, te weten Tiel en Nijmegen.

    In deze sectoren steken zeer regelmatig veerponten over, die zich in principe bij elke afvaart zouden moeten melden bij de verkeersposten. Om onnodig marifoonverkeer te voorkomen, zijn veerponten die zijn voorzien van een goedwerkend en in bedrijf zijn AIS-apparaat vrijgesteld van de meldplicht ter plaatse. De bewegingen van de veerponten worden gevolgd door de verkeersposten via het AIS-systeem.

  • d. De begrenzing van de sector Maarssen is aangepast.

    De zuidelijke sectorgrens is verlegd van km 35,7 naar km 36,5.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J.C. Huizinga-Heringa.

Naar boven