Regeling tot wijziging van de Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen 2006 in verband met de implementatie van Amendement 74 van Annex 3 van het Verdrag van Chicago en de Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties in verband met wijzigingen in de luchtvaartgids

27 oktober 2008

Nr. CEND/HDJZ-2008/1410 sector LUV

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Defensie;

Gelet op artikel 8b van de Wet op het Koninklijk Meteorologisch Instituut en de artikelen 8, 40, 44a, eerste lid, 49, eerste lid, en 61 van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen 20061 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de begripsbepaling van ‘TAF kort’ wordt ‘1 tot 10 uur’ vervangen door: 9 uur.

2. In de begripsbepaling van ‘TAF lang’ wordt ‘6 tot 24 uur’ vervangen door: 30 uur.

3. In de begripsbepaling van ‘WAFS’ wordt ‘inlichting’ vervangen door: inlichtingen.

B

Artikel 2, eerste lid, onderdeel g, vervalt.

C

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid, onderdeel b, komt te luiden:

  • b. voor de taakuitoefening van de onder artikel 2, eerste lid, onderdelen a tot en met i, genoemde gebruikers:

    • 1°. TAF lang,

    • 2°. TREND,

    • 3°. METAR,

    • 4°. take-off forecast, indien daarom wordt verzocht;.

2. In het eerste lid, onderdeel c, onder 6°, en het derde lid, onderdeel b, onder 3°, wordt ‘categorie 1 of 2’ vervangen door ‘categorie 1’ en wordt ‘categorie 3’ vervangen door: categorie 2 of 3.

3. In het tweede lid, aanhef, wordt ‘onder 4’ vervangen door: onder 3.

4. Het tweede lid, onderdeel 2°, vervalt, waarna de onderdelen 3° en 4° worden vernummerd tot de onderdelen 2° en 3°.

5. In het derde lid, onderdeel a, onder 1°, vervalt: uitgezonderd luchtvaartterrein Eelde,.

6. Het derde lid, onderdeel a, onder 2°, komt te luiden: AUTO METAR.

7. Het derde lid, onderdeel a, onder 3°, vervalt.

D

In artikel 6, eerste lid, vervalt: /AUTO SPECI.

E

Artikel 7, eerste lid, onderdeel c, komt te luiden:

  • c. AUTO METAR/ AUTO SPECI;.

ARTIKEL II

De Regeling luchtverkeersdienstverlening2 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 vervalt het onderdeel: luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR en hoofdstuk MIL AD.

B

Artikel 7c, zesde lid, komt te luiden:

  • 6. Met uitzondering van luchtvaartuigen van het Korps Landelijke Politiediensten, helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten of ambulancevluchten, worden de ATZ en SRZ Schinveld door andere luchtvaartuigen gemeden gedurende de periode waarin zweefvliegactiviteiten binnen deze gebieden plaatsvinden.

C

Artikel 7d, zesde lid, komt te luiden:

  • 6. Met uitzondering van luchtvaartuigen van het Korps Landelijke Politiediensten, helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten of ambulancevluchten, wordt de ATZ Veendam door andere luchtvaartuigen gemeden gedurende de periode waarin zweefvliegactiviteiten binnen dit gebied plaatsvinden.

D

De bijlagen B, C, D, E en I behorende bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden vervangen door de bijlagen B, C, D, E en I zoals opgenomen in de bijlage behorende bij deze regeling.

E

In artikel 23 wordt ‘artikelen 1, onderdeel r, 2, derde lid, onderdeel b’ vervangen door: artikelen 2, derde lid,.

ARTIKEL III

De Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties3 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het vijfde lid komt te luiden:

  • 5. Het vierde lid is niet van toepassing op luchtvaartuigen, die volgens gepubliceerd schema of origineel vliegplan tussen 06:30 en 23:00 hadden moeten landen, doch in een incidenteel geval bij aankomst zijn vertraagd of vervroegd dan wel een andere luchthaven als oorspronkelijke bestemming hebben, doch moeten uitwijken naar Schiphol, ten gevolge van:

    • 1°. onverwachte vertragende omstandigheden die op het moment van vertrek niet hadden kunnen worden voorzien;

    • 2°. luchtverkeersleidingstechnische redenen;

    • 3°. een technische storing van het luchtvaartuig of van de luchtvaarttechnische gronduitrusting;

    • 4°. extreme meteorologische omstandigheden die een vertraging danwel uitwijken rechtvaardigen.

2. In het zesde lid wordt ‘2008’ telkens vervangen door: 2009.

B

In artikel 7, eerste lid, wordt ‘of 4096 codemogelijkheden in mode A’ vervangen door: en.

C

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. Voor het uitvoeren van een VFR vlucht in het vluchtinformatiegebied Amsterdam zijn de volgende voorschriften voor het gebruik van een SSR-transponder van toepassing:

    • a. het gebruik van een SSR-transponder met mode S/ELS en met automatische hoogterapportering in mode C is verplicht in het luchtruim met de classificatie A, B, C, D, E of F en in de NSA Amsterdam;

    • b. het gebruik van een SSR-transponder met de mode S/ELS en met automatische hoogterapportering in mode C is verplicht in het overige luchtruim met de classificatie G op en boven 1200 voet AMSL, met uitzondering van het luchtruim onder de Schiphol TMA 1;

    • c. mode A code 7000 wordt ingesteld.

2. In het eerste lid, onder b, vervalt: , met uitzondering van het luchtruim onder de Schiphol TMA 1.

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2008 met dien verstande dat:

  • a. artikel I in werking treedt met ingang van 5 november 2008;

  • b. artikel II, onderdeel D, terugwerkt tot en met 4 juli 2008;

  • c. artikel III, onderdeel C, onder 2, in werking treedt met ingang van 12 maart 2009.

Deze regeling wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

BIJLAGE B BEHORENDE BIJ DE ARTIKELEN 2, DERDE LID, EN 16, EERSTE LID, VAN DE REGELING LUCHTVERKEERSDIENSTVERLENING

Algemene- en naderingsluchtverkeersleidingsgebieden

ENR 1.4-1

d.d. 10 april 2008

ATS Airspace

ENR 1.4-2/3

d.d. 3 juli 2008

ATS Airspace

ENR 1.4-4

d.d. 10 april 2008

ATS Airspace

ENR 2.1-1

d.d. 20 december 2007

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-2

d.d. 30 augustus 2007

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-3

d.d. 5 juni 2008

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-4

d.d. 20 november 2008

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-5

d.d. 30 augustus 2007

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-6

d.d. 14 februari 2008

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-7/11

d.d. 10 april 2008

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-12

d.d. 25 september 2008

Air Traffic Services Airspace

ENR 6-2.1

d.d. 5 juni 2008

Airspace Structure and ATS Airspace Classification

BIJLAGE C BEHORENDE BIJ ARTIKEL 3, EERSTE LID, VAN DE REGELING LUCHTVERKEERSDIENSTVERLENING

Luchtverkeersroutes

ENR 3.1-1/2

d.d. 22 november 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-3

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-4

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-5/6

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-7

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-8

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-9/10

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-11

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-12

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-13

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-14

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-15/16

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-17/20

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-21

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-22/23

d.d. 22 november 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-24

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-25

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-26

d.d. 25 oktober 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-27/28

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-29

d.d. 5 juni 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-30/31

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-32

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-33

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-34/35

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-36

d.d. 22 november 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-37

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-38

d.d. 22 november 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-39

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.2-1

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-2

d.d. 5 juni 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-3

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-4

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-5/6

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-7

d.d. 22 november 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-8

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-9

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-10

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-11

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-12

d.d. 22 november 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-13

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-14

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-15

d.d. 13 maart 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-16

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-17

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-18

d.d. 5 juni 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-19

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-20

d.d. 5 juni 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-21/22

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-23

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-24

d.d. 22 november 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-25

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-26/27

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-28

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-29/30

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-31/32

d.d. 5 juni 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-33

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-34

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-35

d.d. 5 juni 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-36/40

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-41/42

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-43

d.d. 14 februari 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-44/59

d.d. 5 juni 2008

Upper ATS Routes

ENR 6-3.1

d.d. 5 juni 2008

ATS Routes

BIJLAGE D BEHORENDE BIJ ARTIKEL 4 VAN DE REGELING LUCHTVERKEERSDIENSTVERLENING

Helicopter Main Routes/Helicopter Protected Zones/Helicopter Traffic Zones

ENR 3.4-1

d.d. 23 november 2006

Helicopter Routes

ENR 3.4-2

d.d. 20 december 2007

Helicopter Routes

ENR 3.4-3/8

d.d. 22 november 2007

Helicopter Routes

ENR 3.4-9/10

d.d. 20 december 2007

Helicopter Routes

ENR 3.4-11/20

d.d. 22 november 2007

Helicopter Routes

ENR 3.4-21/22

d.d. 23 november 2006

Helicopter Routes

ENR 3.4-23

d.d. 10 april 2008

Helicopter Routes

ENR 6-3.3

d.d. 5 juni 2008

North Sea Operations

BIJLAGE E BEHORENDE BIJ DE ARTIKELEN 5, DERDE, VIERDE EN VIJFDE LID, EN 16, TWEEDE LID, VAN DE REGELING LUCHTVERKEERSDIENSTVERLENING

Plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden

AD 2.EHAM-8

d.d. 10 april 2008

EHAM AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHBK-5

d.d. 28 augustus 2008

EHBK AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHGG-5

d.d. 23 oktober 2008

EHGG AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHRD-5

d.d. 3 juli 2008

EHRD AD 2.17 ATS Airspace

ENR 2.1-10

d.d. 10 april 2008

Deelen control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 10 april 2008

De Peel control Zone

ENR 2.1-11

d.d. 10 april 2008

Gilze-Rijen control Zone

ENR 2.1-11

d.d. 10 april 2008

Leeuwarden control Zone

ENR 2.1-11

d.d. 10 april 2008

Soesterberg control Zone

ENR 2.1-11

d.d. 10 april 2008

Valkenburg control Zone

ENR 2.1-12

d.d. 25 september 2008

Volkel control Zone

ENR 2.1-12

d.d. 25 september 2008

Woensdrecht control Zone

ENR 2.1-12

d.d. 25 september 2008

Kleine-Brogel control Zone 2

ENR 2.1-12

d.d. 25 september 2008

Niederrhein control Zone

BIJLAGE I BEHORENDE BIJ ARTIKEL 23A VAN DE REGELING LUCHTVERKEERSDIENSTVERLENING

Luchtvaartgids, Volume I

Luchtvaartterrein Ameland (EHAL)

AD 2.EHAL-4

d.d. 8 mei 2008

Flight procedures

AD 2.EHAL-VAC

d.d. 5 juni 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Schiphol (EHAM)

AD 2.EHAM-18/19

d.d. 25 september 2008

Noise abatement procedures

AD 2.EHAM-20/24

d.d. 20 november 2008

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-25

d.d. 25 september 2008

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-26

d.d. 20 november 2008

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-27/30

d.d. 25 september 2008

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-31

d.d. 20 november 2008

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-32/34

d.d. 25 september 2008

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-35

d.d. 20 november 2008

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-36/42

d.d. 25 september 2008

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-42

d.d. 25 september 2008

VFR flight procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-43

d.d. 20 november 2008

VFR flight procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart

AD 2.EHAM-SID-04

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHAM-SID-06

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHAM-SID-SUP-06

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary

AD 2.EHAM-SID-09

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 09

AD 2.EHAM-SID-18C

d.d. 28 augustus 2008

Standard instrument departure chart RWY 18C

AD 2.EHAM-SID-18L

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 18L

AD 2.EHAM-SID-22

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHAM-SID-24

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHAM-SID-27

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 27

AD 2.EHAM-SID-36C

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 36C

AD 2.EHAM-SID-36L

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 36L

AD 2.EHAM-SID-SUP-36L

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary

AD 2.EHAM-STAR.1

d.d. 30 augustus 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHAM-STAR.2

d.d. 13 maart 2008

Standard arrival chart

AD 2.EHAM-IAC-06.1

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 06 ILS and SOKSI APCH

AD 2.EHAM-IAC-06.2

d.d. 25 september 2008

Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions

AD 2.EHAM-IAC-06.3

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-09.1

d.d. 14 februari 2008

Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-18C.1

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 18C ILS and REGSU APCH

AD 2.EHAM-IAC-18C.2

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-18R.1

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 18R ILS and NIRSI APCH

AD 2.EHAM-IAC-18R.2

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions

AD 2.EHAM-IAC-18R.3

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS

AD 2.EHAM-IAC-18R.4

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 18R SRE

AD 2.EHAM-IAC-22.1

d.d. 3 juli 2008

Instrument approach chart RWY 22 ILS

AD 2.EHAM-IAC-22.2

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 22 SRE

AD 2.EHAM-IAC-24.1

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM

AD 2.EHAM-IAC-27.1

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 27 ILS

AD 2.EHAM-IAC-27.2

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-36C.1

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 36C ILS and LOMKO APCH

AD 2.EHAM-IAC-36C.2

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-36R.1

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 36R ILS and MONUT APCH

AD 2.EHAM-IAC-36R.2

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-MISC

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart SRE

AD 2.EHAM-VAC.1

d.d. 25 oktober 2007

Visual approach chart

AD 2.EHAM-VAC.2

d.d. 22 december 2005

Visual approach chart VFR traffic circuits

Luchtvaartterrein Budel (EHBD)

AD 2.EHBD-5/9

d.d. 10 april 2008

Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-9/11

d.d. 10 april 2008

Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-11

d.d. 10 april 2008

VFR flight procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-12

d.d. 23 oktober 2008

VFR flight procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW

d.d. 17 januari 2008

Standard instrument departure chart

AD 2.EHBD-SID-03

d.d. 17 januari 2008

Standard instrument departure chart RWY 03

AD 2.EHBD-SID-21

d.d. 17 januari 2008

Standard instrument departure chart RWY 21

AD 2.EHBD-STAR

d.d. 20 november 2008

Standard arrival chart

AD 2.EHBD-IAC-21

d.d. 17 januari 2008

Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME

AD 2.EHBD-VAC.1

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart

AD 2.EHBD-VAC.2

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart VFR traffic circuits

Luchtvaartterrein Maastricht Aachen (EHBK)

AD 2.EHBK-7/10

d.d. 28 augustus 2008

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-10/14

d.d. 28 augustus 2008

Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-15

d.d. 14 februari 2008

Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-16

d.d. 10 april 2008

Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-17

d.d. 3 juli 2008

Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-17/18

d.d. 3 juli 2008

VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW

d.d. 20 december 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHBK-SID-03

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 03

AD 2.EHBK-SID-21

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 21

AD 2.EHBK-STAR.1

d.d. 20 december 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHBK-STAR.2

d.d. 13 maart 2008

Standard arrival chart

AD 2.EHBK-IAC-03.1

d.d. 5 juni 2008

Instrument approach chart RWY 03 ILS/DME and BEMTI approach

AD 2.EHBK-IAC-03.2

d.d. 5 juni 2008

Instrument approach chart RWY 03 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions

AD 2.EHBK-IAC-03.3

d.d. 5 juni 2008

Instrument approach chart RWY 03 NDB/DME and BEMTI approach

AD 2.EHBK-IAC-03.4

d.d. 5 juni 2008

Instrument approach chart RWY 03 SRE

AD 2.EHBK-IAC-21.1

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 21 ILS/DME

AD 2.EHBK-IAC-21.2

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 21 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions

AD 2.EHBK-IAC-21.3

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME

AD 2.EHBK-IAC-21.4

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 21 SRE

AD 2.EHBK-VAC.1

d.d. 5 juni 2008

Visual approach chart

AD 2.EHBK-VAC.2

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT

Luchtvaartterrein Drachten (EHDR)

AD 2.EHDR-4

d.d. 10 april 2008

VFR Flight procedures and regulations

AD 2.EHDR-VAC

d.d. 14 februari 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Eelde (EHGG)

AD 2.EHGG-7

d.d. 10 april 2008

Instrument departure procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-8/9

d.d. 20 november 2008

Instrument departure procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-10/11

d.d. 5 juni 2008

Instrument departure procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-11/14

d.d. 5 juni 2008

Instrument approach procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-14/16

d.d. 5 juni 2008

VFR flight procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart

AD 2.EHGG-SID-05

d.d. 5 juni 2008

Standard instrument departure chart RWY 05

AD 2.EHGG-SID-23

d.d. 5 juni 2008

Standard instrument departure chart RWY 23

AD 2.EHGG-STAR

d.d. 13 maart 2008

Standard arrival chart

AD 2.EHGG-IAC-05.1

d.d. 23 oktober 2008

Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME

AD 2.EHGG-IAC-05.2

d.d. 23 oktober 2008

Instrument approach chart RWY 05 NDB

AD 2.EHGG-IAC-23.1

d.d. 23 oktober 2008

Instrument approach chart RWY 23 ILS

AD 2.EHGG-IAC-23.2

d.d. 23 oktober 2008

Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME

AD 2.EHGG-IAC-23.3

d.d. 23 oktober 2008

Instrument approach chart RWY 23 NDB

AD 2.EHGG-IAC-MISC

d.d. 23 oktober 2008

Instrument approach chart all RWYs SRE

AD 2.EHGG-VAC.1

d.d. 5 juni 2008

Visual approach chart

AD 2.EHGG-VAC.2

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19

AD 2.EHGG-VAC.3

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23

Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO)

AD 2.EHHO-4

d.d. 10 april 2008

Flight procedures

AD 2.EHHO-VAC

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV)

AD 2.EHHV-4

d.d. 10 april 2008

Flight procedures

AD 2.EHHV-VAC.1

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

AD 2.EHHV-VAC.2

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE)

AD 2.EHLE-6/7

d.d. 10 april 2008

Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-7/9

d.d. 10 april 2008

Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-9/10

d.d. 17 januari 2008

VFR flight procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW

d.d. 2 augustus 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHLE-SID-05

d.d. 21 december 2006

Standard instrument departure chart RWY 05

AD 2.EHLE-SID-23

d.d. 21 december 2006

Standard instrument departure chart RWY 23

AD 2.EHLE-STAR

d.d. 22 november 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHLE-IAC-05.1

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME

AD 2.EHLE-IAC-05.2

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 05 NDB

AD 2.EHLE-IAC-23.1

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME

AD 2.EHLE-IAC-23.2

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 23 NDB

AD 2.EHLE-VAC

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY

Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ)

AD 2.EHMZ-4

d.d. 14 februari 2008

Flight procedures

AD 2.EHMZ-VAC.1

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 09

AD 2.EHMZ-VAC.2

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 27

Luchtvaartterrein Rotterdam (EHRD)

AD 2.EHRD-8/11

d.d. 25 september 2008

Instrument departure procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-11/13

d.d. 25 september 2008

Instrument approachprocedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-14

d.d. 20 november 2008

Instrument approachprocedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-14

d.d. 20 november 2008

VFR flight procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-15/16

d.d. 25 september 2008

VFR flight procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHRD-SID-06

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHRD-SID-24

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHRD-STAR

d.d. 22 november 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHRD-IAC-06.1

d.d. 25 september 2008

Instrument approach chart RWY 06 ILS

AD 2.EHRD-IAC-06.2

d.d. 25 september 2008

Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME

AD 2.EHRD-IAC-24.1

d.d. 22 november 2007

Instrument approach chart RWY 24 ILS

AD 2.EHRD-IAC-24.2

d.d. 22 november 2007

Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME

AD 2.EHRD-VAC.1

d.d. 25 september 2008

Visual approach chart

AD 2.EHRD-VAC.2

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft

AD 2.EHRD-VAC.3

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart VFR training circuits

Luchtvaartterrein Seppe (EHSE)

AD 2.EHSE-4

d.d. 10 april 2008

Flight procedures

AD 2.EHSE-VAC

d.d. 20 december 2007

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Stadskanaal (EHST)

AD 2.EHST-2/3

d.d. 10 april 2008

Flight procedures

AD 2.EHST-VAC

d.d. 5 juli 2007

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Teuge (EHTE)

AD 2.EHTE-5/6

d.d. 10 april 2008

Flight procedures

AD 2.EHTE-VAC

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Terlet (EHTL)

AD 2.EHTL-VAC

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Texel (EHTX)

AD 2.EHTX-4

d.d. 5 juni 2008

Flight procedures

AD 2.EHTX-VAC

d.d. 5 juni 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein (MIL) Eindhoven (EHEH)

AD 2.EHEH-6

d.d. 5 juni 2008

Instrument departure procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-7

d.d. 14 februari 2008

Instrument departure procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-8/12

d.d. 20 november 2008

Instrument departure procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-13/14

d.d. 5 juni 2008

Instrument approach procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-14/16

d.d. 5 juni 2008

VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW

d.d. 20 november 2008

Standard instrument departure chart

AD 2.EHEH-SID-04

d.d. 20 november 2008

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHEH-SID-22

d.d. 20 november 2008

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHEH-STAR

d.d. 20 november 2008

Standard arrival chart

AD 2.EHEH-IAC-04.1

d.d. 3 juli 2008

Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME

AD 2.EHEH-IAC-04.2

d.d. 30 augustus 2007

Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME

AD 2.EHEH-IAC-22.1

d.d. 3 juli 2008

Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME

AD 2.EHEH-IAC-22.2

d.d. 30 augustus 2007

Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME

AD 2.EHEH-VAC.1

d.d. 12 april 2007

Visual approach chart

AD 2.EHEH-VAC.2

d.d. 20 december 2007

Visual approach chart VFR traffic circuits

Luchtvaartterrein (MIL) De Kooy (EHKD)

AD 2.EHKD-6

d.d. 28 augustus 2008

Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-7

d.d. 20 november 2008

Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-8

d.d. 28 augustus 2008

Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-8/9

d.d. 28 augustus 2008

Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-9

d.d. 28 augustus 2008

VFR flight procedures

AD 2.EHKD-SID-04.1

28 augustus 2008

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHKD-SID-04.2

28 augustus 2008

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHKD-SID-22.1

28 augustus 2008

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHKD-SID-22.2

28 augustus 2008

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHKD-STAR

28 augustus 2008

Standard arrival chart

AD 2.EHKD-IAC-04.1

d.d. 10 april 2008

Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME

AD 2.EHKD-IAC-04.2

d.d. 10 april 2008

Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME (copter)

AD 2.EHKD-IAC-22.1

d.d. 3 juli 2008

Instrument approach chart RWY 22 ILS

AD 2.EHKD-IAC-22.2

d.d. 10 april 2008

Instrument approach chart RWY 22 VOR/DME

AD 2.EHKD-IAC-MISC

d.d. 10 april 2008

Instrument approach chart RWY 04/22 SRE

AD 2.EHKD-VAC

d.d. 10 april 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein (MIL) Soesterberg (EHSB)

AD 2.EHSB-1/2

d.d. 10 april 2008

Departure procedures Soesterberg (MIL)

AD 2.EHSB-2/3

d.d. 10 april 2008

Initial approach procedures Soesterberg (MIL)

AD 2.EHSB-SID-OVERVIEW

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHSB-STAR

d.d. 22 november 2007

Standard arrival chart

Luchtvaartterrein Enschede (EHTW)

AD 2.EHTW-5/6

d.d. 20 november 2008

Instrument departure procedures Enschede/Twenthe

AD 2.EHTW-7/8

d.d. 20 november 2008

Instrument approach procedures Enschede/Twenthe

AD 2.EHTW-9

d.d. 20 november 2008

VFR flight procedures Enschede/Twenthe

AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW

d.d. 20 november 2008

Standard instrument departure chart

AD 2.EHTW-SID-06

d.d. 20 november 2008

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHTW-SID-24

d.d. 20 november 2008

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHTW-STAR

d.d. 20 november 2008

Standard arrival chart

AD 2.EHTW-IAC-06.1

d.d. 20 november 2008

Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME

AD 2.EHTW-IAC-06.2

d.d. 20 november 2008

Instrument approach chart RWY 06 SRE

AD 2.EHTW-IAC-24.1

d.d. 20 november 2008

Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME

AD 2.EHTW-IAC-24.2

d.d. 20 november 2008

Instrument approach chart RWY 24 SRE

AD 2.EHTW-VAC.1

d.d. 20 november 2008

Visual approach chart

AD 2.EHTW-VAC.2

d.d. 20 november 2008

VFR traffic circuits

Helihaven Amsterdam Heliport (EHHA)

AD 3.EHHA-1

d.d. 28 augustus 2008

Flight procedures

AD 3.EHHA-2

d.d. 10 april 2008

Flight procedures

AD 3.EHHA-VAC

d.d. 30 augustus 2007

Visual approach chart

Luchtvaartgids, Volume II

Luchtvaartterrein Ameland (EHAL)

AD 2.EHAL-6

d.d. 8 mei 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHAL-VAC

d.d. 5 juni 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Schiphol (EHAM)

AD 2.EHAM-18

d.d. 10 april 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHAM-19/20

d.d. 20 november 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHAM-VAC.1

d.d. 25 oktober 2007

Visual approach chart

AD 2.EHAM-VAC.2

d.d. 22 december 2005

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Budel (EHBD)

AD 2.EHBD-7/8

d.d. 10 april 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHBD-9

d.d. 23 oktober 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHBD-VAC.1

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart

AD 2.EHBD-VAC.2

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart VFR traffic circuits

Luchtvaartterrein Maastricht Aachen (EHBK)

AD 2.EHBK-10/12

d.d. 28 augustus 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHBK-VAC.1

d.d. 5 juni 2008

Visual approach chart

AD 2.EHBK-VAC.2

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT

Luchtvaartterrein Drachten (EHDR)

AD 2.EHDR-5

d.d. 10 april 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHDR-VAC

d.d. 14 februari 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein (MIL) Eindhoven (EHEH)

AD 2.EHEH-9/12

d.d. 10 april 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHEH-VAC.1

d.d. 12 april 2007

Visual approach chart

AD 2.EHEH-VAC.2

d.d. 20 december 2007

VFR traffic circuits

Luchtvaartterrein Eelde (EHGG)

AD 2.EHGG-10/12

d.d. 10 april 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHGG-VAC.1

d.d. 5 juni 2008

Visual approach chart

AD 2.EHGG-VAC.2

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19

AD 2.EHGG-VAC.3

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23

Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO)

AD 2.EHHO-6

d.d. 10 april 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHHO-VAC

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV)

AD 2.EHHV-6/7

d.d. 10 april 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHHV-VAC.1

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

AD 2.EHHV-VAC.2

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

Luchtvaartterrein (MIL) De Kooy (EHKD)

AD 2.EHKD-8

d.d. 28 augustus 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHKD-9

d.d. 10 april 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHKD-VAC

d.d. 10 april 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE)

AD 2.EHLE-8/10

d.d. 10 april 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHLE-VAC

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY

Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ)

AD 2.EHMZ-6/7

d.d. 14 februari 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHMZ-VAC.1

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 09

AD 2.EHMZ-VAC.2

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 27

Luchtvaartterrein Rotterdam (EHRD)

AD 2.EHRD-10/11

d.d. 25 september 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHRD-12

d.d. 10 april 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHRD-13

d.d. 25 september 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHRD-VAC.1

d.d. 20 december 2007

Visual approach chart

AD 2.EHRD-VAC.2

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft

AD 2.EHRD-VAC.3

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart VFR training circuits

Luchtvaartterrein Seppe (EHSE)

AD 2.EHSE-6

d.d. 10 april 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHSE-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Stadskanaal (EHST)

AD 2.EHST-4

d.d. 10 april 2008

Flight procedures

AD 2.EHST-VAC

d.d. 5 juli 2007

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Teuge (EHTE)

AD 2.EHTE-7/8

d.d. 10 april 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHTE-VAC

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Terlet (EHTL)

AD 2.EHTL-VAC

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Texel (EHTX)

AD 2.EHTX-6

d.d. 5 juni 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHTX-VAC

d.d. 5 juni 2008

Visual approach chart

Helihaven Amsterdam Heliport (EHHA)

AD 3.EHHA-2/3

d.d. 10 april 2008

Vliegprocedures

AD 3.EHHA-VAC

d.d. 30 augustus 2007

Visual approach chart

TOELICHTING

Algemeen

In de onderhavige regeling worden 3 regelingen gewijzigd.

Ten eerste wordt de Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen 2006 aangepast naar aanleiding van Amendement 74 op Annex 3 bij het Verdrag inzake de burgerluchtvaart van de Internationale Burgerluchtvaart Organisatie (ICAO). Amendement 74 wijzigt de soort en de frequentie van de meteorologische inlichtingen die verstrekt moeten worden. Tevens kent Amendement 74 aantal inhoudelijke codewijzigingen van de (AUTO) METAR (meteorological aerodrome report), (AUTO) MET REPORT (local routine report), (AUTO) SPECIAL (automated local special report)) en TAF (terminal aerodrome forecast). Er heeft afstemming plaatsgevonden tussen het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI), Defensie en stakeholders als Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Air France KLM met betrekking tot de implementatie van deze wijzigingen. De betrokken onderdelen van Amendement 74 dienen 5 november 2008 in de Nederlandse regelgeving geïmplementeerd te zijn.

Ten tweede worden de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening gewijzigd en zijn alle wijzigingen die vanaf 4 juli tot en met 20 november 2008 in de luchtvaartgids zijn opgenomen verwerkt. Hiernaast worden de bijzondere luchtverkeersgebieden Schinveld en Veendam opengesteld voor enkele bijzondere vluchten.

Ten slotte wordt de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties aangepast naar aanleiding van de uitkomsten van de experimenten die het afgelopen jaar rond Schiphol zijn uitgevoerd en worden enkele transponder plichten gewijzigd.

Administratieve lasten

De onderhavige regeling brengt geen kosten voor burgers of bedrijfsleven met zich mee.

Artikelsgewijs

Artikel I, Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen 2006

Onderdelen A, C, D en E

De artikelen 1, 4, 6 en 7 zijn aangepast aan Amendement 74. Ten eerste zijn de artikelen aangepast aan de nieuwe eisen rondom de TAF. De TAF is een luchtvaartterreinweersverwachting in luchtvaartmeteorologische code die bij overschrijding van limietwaarden wordt geamendeerd. Tot op heden werd zowel een korte TAF met een geldigheid van 9 uur en een lange TAF met een geldigheid van 24 uur beschikbaar gesteld op luchthavens. Amendement 74 stelt dat er per luchthaven één TAF beschikbaar mag zijn met een geldigheid van 9 uur (TAF kort) of 24 of 30 uur (TAF lang). Deze indeling is in Europees verband overeengekomen en vastgelegd in het EUR Air Navigation Plan. In deze nieuwe situatie dient per luchthaven een keuze gemaakt te worden voor een korte of lange TAF. De International Air Transport Association (IATA) heeft aangegeven dat het wenselijk is om voor Schiphol een TAF lang van 30 uur beschikbaar te hebben. Als onderdeel van het Mainport Schiphol concept kent Rotterdam dezelfde behoeftestelling. Dit geldt eveneens voor Maastricht, onder meer vanwege de zogenoemde ‘lange afstandsvluchten’. Omwille van uniformiteit en efficiency is na uitgebreide gebruikersconsultatie besloten om een TAF lang van 30 uur te produceren voor de civiele luchthavens Schiphol, Rotterdam, Maastricht en Groningen/Eelde in Nederland. Voor de militaire luchthavens met burgermedegebruik Den Helder en Eindhoven wordt een TAF kort van 9 uur geproduceerd. De definities van TAF kort en TAF lang in artikel 1 zijn aangepast aan de nieuwe termijnen van 9 en 30 uur. De artikelen 4 en 7 sluiten hierop aan.

Ten tweede zijn de wijzigingen rondom de SPECI (special report) opgenomen. De SPECI is een tussentijds waarnemingsrapport in luchtvaartmeteorologische code bij overschrijding van limietwaarden of andere significante verandering in gebruik voor de voorbereiding van een vlucht. Amendement 74 bepaalt dat een SPECI niet mag worden uitgegeven indien ieder half uur een METAR wordt geproduceerd. Aangezien dit in Nederland het geval is, vervalt de productie van de SPECI en de AUTO SPECI op burgerluchthavens. Op militaire luchtvaartterreinen met burgermedegebruik blijft de AUTO SPECI wel beschikbaar. De AUTO SPECI wordt door Defensie beschikbaar gemaakt op grond van NAVO-voorschriften en op verzoek van interne afnemers binnen Defensie. De artikelen 4, 6 en 7 zijn hierop aangepast. Per 1 juni 2008 is Defensie overgegaan tot het produceren van AUTO METAR op militaire luchtvaartterreinen met burgermedegebruik. Dit is dan ook aan artikel 7 toegevoegd. Ten slotte is in artikel 4 het beschikbaar stellen van Runway Visual Range informatie voor het midden van de baan in het geval van een categorie 2 instrumentlandingsbaan opgenomen.

Onderdeel B

De Air Traffic Incident Commission is verwijderd uit artikel 2 aangezien de taken van deze commissie tegenwoordig deels door de Onderzoeksraad voor veiligheid en deels door het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat worden uitgeoefend.

Artikel II, Regeling luchtverkeersdienstverlening

Onderdelen B en C

In juli 2008 zijn rond de zweefvliegterreinen Schinveld en Veendam bijzondere luchtverkeersgebieden ingesteld. Deze gebieden moeten door andere luchtvaartuigen worden vermeden indien ze actief zijn. Echter bijzondere vluchten zoals die voor het Korps Landelijke Politiediensten, helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten of ambulancevluchten moeten te allen tijde hiervan gebruik kunnen maken. In de artikelen 7c en 7d is deze uitzondering opgenomen.

Onderdeel D

De bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden aangepast aan de recente wijzigingen in de luchtvaartgids. De luchtvaartgids is het operationele handboek van de luchtvaart en wijzigt maandelijks, waardoor ook de Regeling luchtverkeersdienstverlening regelmatig gewijzigd moet worden. De aangebrachte wijzigingen in de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening bevatten kleine tekstuele wijzigingen die geen invloed hebben op bestaande routes en procedures.

Artikel III, Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties

Onderdeel A

Artikel 3, vijfde lid, geeft in bijzondere omstandigheden uitzonderingen op de plicht RNAV installaties (area navigation) aan boord te hebben. De omstandigheid dat een luchtvaartuig in uitzonderlijke omstandigheden moet uitwijken naar de luchthaven Schiphol is aan de lijst toegevoegd. Ook het zesde lid van artikel 3 bevat een uitzondering op de RNAV plicht. Een maatregel uit het convenant Hinderbeperkende maatregelen dat onderdeel uitmaakt van het advies van de Alderstafel over de korte termijn van juni 2007 beoogde het verlengen van het huidige nachtregiem met een half uur tot 06:30 uur lokale tijd. Deze maatregel werd van 13 maart tot en met 31 oktober 2008 bij wijze van experiment uitgevoerd. Op grond van evaluaties en de positieve resultaten die zijn geboekt zal wordt experiment met één jaar verlengd tot en met 31 oktober 2009. De periode van het experiment zoals genoemd in artikel 3 is hieraan aangepast.

Onderdelen B en C

Mode A transponders met 4096 codemogelijkheden zijn sinds 31 maart 2008 niet meer toegestaan in het Nederlandse luchtruim en zijn verwijderd uit artikel 7. Sinds februari 2007 was het gebruik van een SSR-transponder met de mode S of 4096 codemogelijkheden in mode A met automatische hoogterapportering in mode C verplicht in het luchtruim met de classificatie G op en boven 1200 voet AMSL, met uitzondering van het luchtruim onder de Schiphol TMA 1. Deze uitzondering was gebaseerd op technische gronden en de verwerking van alle gegevens bij de LVNL. De vrijstelling wordt ingetrokken omdat de LVNL voor 12 maart 2009 alle noodzakelijk gebleken maatregelen heeft getroffen om de gegevens van de transponders in hun luchtverkeersleidingssysteem op een efficiënte manier te verwerken. Met deze wijziging in de regelgeving wordt alsnog het dubbele veiligheidsvangnet gecreëerd dat van groot belang is in een omgeving met intensief luchtvervoer. De transponders maken ook het kleine luchtverkeer zichtbaar voor de luchtverkeersleider wanneer het onverhoopt (te) dicht in de buurt van verkeersvliegtuigen komt. De luchtverkeerleider kan dan maatregelen nemen. Bovendien wordt klein luchtverkeer zichtbaar voor de botsingsvermijdingssystemen (airborne collision avoidance systems – ACAS) aan boord van verkeersvliegtuigen. Wanneer er sprake is van een potentieel conflict (mogelijke botsing) adviseert ACAS de vlieger wat te doen om een botsing te voorkomen. De vlieger is verplicht dit advies op te volgen.

Artikel IV

De regeling treedt op verschillende momenten in werking en heeft op een aantal punten terugwerkende kracht. De inwerkingtreding van de wijzigingen op de Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen is gekoppeld aan de datum waarop Amendement 74 geïmplementeerd dient te zijn, 5 november 2008. De wijziging van de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties die gekoppeld is aan de verlenging van het experiment treedt in werking op de datum waarop het experiment verlengd wordt, 1 november 2008. Aan de wijzigingen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt terugwerkende kracht verleend. De wijzigingen in de bijlagen werken terug tot en met 4 juli 2008 om recht te doen aan de gewijzigde procedures in de luchtvaartgids die in de praktijk al gevolgd werden. Ten slotte zal de uitzondering op de transponderplicht onder de Schiphol TMA zoals aangegeven per 12 maart 2009 in werking treden.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.


XNoot
1

Stcrt. 2006, 4: laatstelijk gewijzigd bij Ministeriële regeling van 21 mei 2008, Stcrt. 98.

XNoot
2

Stcrt. 1998, 195; laatstelijk gewijzigd bij Ministeriële regeling van 15 juli 2008, Stcrt. 141.

XNoot
3

Stcrt. 2001, 111; laatstelijk gewijzigd bij Ministeriële regeling van 15 juli 2008, Stcrt. 141.

Naar boven