Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2008, 211 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2008, 211 | Besluiten van algemene strekking |
27 oktober 2008
Nr. CEND/HDJZ-2008/1410 sector LUV
Hoofddirectie Juridische Zaken
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Defensie;
Gelet op artikel 8b van de Wet op het Koninklijk Meteorologisch Instituut en de artikelen 8, 40, 44a, eerste lid, 49, eerste lid, en 61 van het Luchtverkeersreglement;
Besluit:
De Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen 20061 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In de begripsbepaling van ‘TAF kort’ wordt ‘1 tot 10 uur’ vervangen door: 9 uur.
2. In de begripsbepaling van ‘TAF lang’ wordt ‘6 tot 24 uur’ vervangen door: 30 uur.
3. In de begripsbepaling van ‘WAFS’ wordt ‘inlichting’ vervangen door: inlichtingen.
B
Artikel 2, eerste lid, onderdeel g, vervalt.
C
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onderdeel b, komt te luiden:
b. voor de taakuitoefening van de onder artikel 2, eerste lid, onderdelen a tot en met i, genoemde gebruikers:
1°. TAF lang,
2°. TREND,
3°. METAR,
4°. take-off forecast, indien daarom wordt verzocht;.
2. In het eerste lid, onderdeel c, onder 6°, en het derde lid, onderdeel b, onder 3°, wordt ‘categorie 1 of 2’ vervangen door ‘categorie 1’ en wordt ‘categorie 3’ vervangen door: categorie 2 of 3.
3. In het tweede lid, aanhef, wordt ‘onder 4’ vervangen door: onder 3.
4. Het tweede lid, onderdeel 2°, vervalt, waarna de onderdelen 3° en 4° worden vernummerd tot de onderdelen 2° en 3°.
5. In het derde lid, onderdeel a, onder 1°, vervalt: uitgezonderd luchtvaartterrein Eelde,.
6. Het derde lid, onderdeel a, onder 2°, komt te luiden: AUTO METAR.
7. Het derde lid, onderdeel a, onder 3°, vervalt.
D
In artikel 6, eerste lid, vervalt: /AUTO SPECI.
E
Artikel 7, eerste lid, onderdeel c, komt te luiden:
c. AUTO METAR/ AUTO SPECI;.
De Regeling luchtverkeersdienstverlening2 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 vervalt het onderdeel: luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR en hoofdstuk MIL AD.
B
Artikel 7c, zesde lid, komt te luiden:
6. Met uitzondering van luchtvaartuigen van het Korps Landelijke Politiediensten, helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten of ambulancevluchten, worden de ATZ en SRZ Schinveld door andere luchtvaartuigen gemeden gedurende de periode waarin zweefvliegactiviteiten binnen deze gebieden plaatsvinden.
C
Artikel 7d, zesde lid, komt te luiden:
6. Met uitzondering van luchtvaartuigen van het Korps Landelijke Politiediensten, helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten of ambulancevluchten, wordt de ATZ Veendam door andere luchtvaartuigen gemeden gedurende de periode waarin zweefvliegactiviteiten binnen dit gebied plaatsvinden.
D
De bijlagen B, C, D, E en I behorende bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden vervangen door de bijlagen B, C, D, E en I zoals opgenomen in de bijlage behorende bij deze regeling.
E
In artikel 23 wordt ‘artikelen 1, onderdeel r, 2, derde lid, onderdeel b’ vervangen door: artikelen 2, derde lid,.
De Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties3 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het vijfde lid komt te luiden:
5. Het vierde lid is niet van toepassing op luchtvaartuigen, die volgens gepubliceerd schema of origineel vliegplan tussen 06:30 en 23:00 hadden moeten landen, doch in een incidenteel geval bij aankomst zijn vertraagd of vervroegd dan wel een andere luchthaven als oorspronkelijke bestemming hebben, doch moeten uitwijken naar Schiphol, ten gevolge van:
1°. onverwachte vertragende omstandigheden die op het moment van vertrek niet hadden kunnen worden voorzien;
2°. luchtverkeersleidingstechnische redenen;
3°. een technische storing van het luchtvaartuig of van de luchtvaarttechnische gronduitrusting;
4°. extreme meteorologische omstandigheden die een vertraging danwel uitwijken rechtvaardigen.
2. In het zesde lid wordt ‘2008’ telkens vervangen door: 2009.
B
In artikel 7, eerste lid, wordt ‘of 4096 codemogelijkheden in mode A’ vervangen door: en.
C
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid komt te luiden:
1. Voor het uitvoeren van een VFR vlucht in het vluchtinformatiegebied Amsterdam zijn de volgende voorschriften voor het gebruik van een SSR-transponder van toepassing:
a. het gebruik van een SSR-transponder met mode S/ELS en met automatische hoogterapportering in mode C is verplicht in het luchtruim met de classificatie A, B, C, D, E of F en in de NSA Amsterdam;
b. het gebruik van een SSR-transponder met de mode S/ELS en met automatische hoogterapportering in mode C is verplicht in het overige luchtruim met de classificatie G op en boven 1200 voet AMSL, met uitzondering van het luchtruim onder de Schiphol TMA 1;
c. mode A code 7000 wordt ingesteld.
2. In het eerste lid, onder b, vervalt: , met uitzondering van het luchtruim onder de Schiphol TMA 1.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2008 met dien verstande dat:
a. artikel I in werking treedt met ingang van 5 november 2008;
b. artikel II, onderdeel D, terugwerkt tot en met 4 juli 2008;
c. artikel III, onderdeel C, onder 2, in werking treedt met ingang van 12 maart 2009.
Deze regeling wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings.
ENR 1.4-1 | d.d. 10 april 2008 | ATS Airspace |
ENR 1.4-2/3 | d.d. 3 juli 2008 | ATS Airspace |
ENR 1.4-4 | d.d. 10 april 2008 | ATS Airspace |
ENR 2.1-1 | d.d. 20 december 2007 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 2.1-2 | d.d. 30 augustus 2007 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 2.1-3 | d.d. 5 juni 2008 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 2.1-4 | d.d. 20 november 2008 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 2.1-5 | d.d. 30 augustus 2007 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 2.1-6 | d.d. 14 februari 2008 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 2.1-7/11 | d.d. 10 april 2008 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 2.1-12 | d.d. 25 september 2008 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 6-2.1 | d.d. 5 juni 2008 | Airspace Structure and ATS Airspace Classification |
ENR 3.1-1/2 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-3 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-4 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-5/6 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-7 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-8 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-9/10 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-11 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-12 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-13 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-14 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-15/16 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-17/20 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-21 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-22/23 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-24 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-25 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-26 | d.d. 25 oktober 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-27/28 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-29 | d.d. 5 juni 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-30/31 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-32 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-33 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-34/35 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-36 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-37 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-38 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-39 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.2-1 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-2 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-3 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-4 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-5/6 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-7 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-8 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-9 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-10 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-11 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-12 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-13 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-14 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-15 | d.d. 13 maart 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-16 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-17 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-18 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-19 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-20 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-21/22 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-23 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-24 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-25 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-26/27 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-28 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-29/30 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-31/32 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-33 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-34 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-35 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-36/40 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-41/42 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-43 | d.d. 14 februari 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-44/59 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 6-3.1 | d.d. 5 juni 2008 | ATS Routes |
ENR 3.4-1 | d.d. 23 november 2006 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-2 | d.d. 20 december 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-3/8 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-9/10 | d.d. 20 december 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-11/20 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-21/22 | d.d. 23 november 2006 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-23 | d.d. 10 april 2008 | Helicopter Routes |
ENR 6-3.3 | d.d. 5 juni 2008 | North Sea Operations |
AD 2.EHAM-8 | d.d. 10 april 2008 | EHAM AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHBK-5 | d.d. 28 augustus 2008 | EHBK AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHGG-5 | d.d. 23 oktober 2008 | EHGG AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHRD-5 | d.d. 3 juli 2008 | EHRD AD 2.17 ATS Airspace |
ENR 2.1-10 | d.d. 10 april 2008 | Deelen control Zone |
ENR 2.1-10 | d.d. 10 april 2008 | De Peel control Zone |
ENR 2.1-11 | d.d. 10 april 2008 | Gilze-Rijen control Zone |
ENR 2.1-11 | d.d. 10 april 2008 | Leeuwarden control Zone |
ENR 2.1-11 | d.d. 10 april 2008 | Soesterberg control Zone |
ENR 2.1-11 | d.d. 10 april 2008 | Valkenburg control Zone |
ENR 2.1-12 | d.d. 25 september 2008 | Volkel control Zone |
ENR 2.1-12 | d.d. 25 september 2008 | Woensdrecht control Zone |
ENR 2.1-12 | d.d. 25 september 2008 | Kleine-Brogel control Zone 2 |
ENR 2.1-12 | d.d. 25 september 2008 | Niederrhein control Zone |
AD 2.EHAL-4 | d.d. 8 mei 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHAL-VAC | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-18/19 | d.d. 25 september 2008 | Noise abatement procedures |
AD 2.EHAM-20/24 | d.d. 20 november 2008 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-25 | d.d. 25 september 2008 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-26 | d.d. 20 november 2008 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-27/30 | d.d. 25 september 2008 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-31 | d.d. 20 november 2008 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-32/34 | d.d. 25 september 2008 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-35 | d.d. 20 november 2008 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-36/42 | d.d. 25 september 2008 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-42 | d.d. 25 september 2008 | VFR flight procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-43 | d.d. 20 november 2008 | VFR flight procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHAM-SID-04 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHAM-SID-06 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHAM-SID-SUP-06 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary |
AD 2.EHAM-SID-09 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 09 |
AD 2.EHAM-SID-18C | d.d. 28 augustus 2008 | Standard instrument departure chart RWY 18C |
AD 2.EHAM-SID-18L | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 18L |
AD 2.EHAM-SID-22 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHAM-SID-24 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHAM-SID-27 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 27 |
AD 2.EHAM-SID-36C | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 36C |
AD 2.EHAM-SID-36L | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 36L |
AD 2.EHAM-SID-SUP-36L | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary |
AD 2.EHAM-STAR.1 | d.d. 30 augustus 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-STAR.2 | d.d. 13 maart 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-IAC-06.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 06 ILS and SOKSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-06.2 | d.d. 25 september 2008 | Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-06.3 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-09.1 | d.d. 14 februari 2008 | Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18C.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18C ILS and REGSU APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18C.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18R.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18R ILS and NIRSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18R.2 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-18R.3 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS |
AD 2.EHAM-IAC-18R.4 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18R SRE |
AD 2.EHAM-IAC-22.1 | d.d. 3 juli 2008 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-22.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 22 SRE |
AD 2.EHAM-IAC-24.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM |
AD 2.EHAM-IAC-27.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 27 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-27.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36C.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 36C ILS and LOMKO APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36C.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36R.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 36R ILS and MONUT APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36R.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-MISC | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart SRE |
AD 2.EHAM-VAC.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-VAC.2 | d.d. 22 december 2005 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHBD-5/9 | d.d. 10 april 2008 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-9/11 | d.d. 10 april 2008 | Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-11 | d.d. 10 april 2008 | VFR flight procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-12 | d.d. 23 oktober 2008 | VFR flight procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW | d.d. 17 januari 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBD-SID-03 | d.d. 17 januari 2008 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBD-SID-21 | d.d. 17 januari 2008 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBD-STAR | d.d. 20 november 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBD-IAC-21 | d.d. 17 januari 2008 | Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME |
AD 2.EHBD-VAC.1 | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHBD-VAC.2 | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHBK-7/10 | d.d. 28 augustus 2008 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-10/14 | d.d. 28 augustus 2008 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-15 | d.d. 14 februari 2008 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-16 | d.d. 10 april 2008 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-17 | d.d. 3 juli 2008 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-17/18 | d.d. 3 juli 2008 | VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW | d.d. 20 december 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBK-SID-03 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBK-SID-21 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBK-STAR.1 | d.d. 20 december 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-STAR.2 | d.d. 13 maart 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-IAC-03.1 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument approach chart RWY 03 ILS/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.2 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument approach chart RWY 03 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-03.3 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument approach chart RWY 03 NDB/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.4 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument approach chart RWY 03 SRE |
AD 2.EHBK-IAC-21.1 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 21 ILS/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.2 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 21 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-21.3 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.4 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 21 SRE |
AD 2.EHBK-VAC.1 | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHBK-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT |
AD 2.EHDR-4 | d.d. 10 april 2008 | VFR Flight procedures and regulations |
AD 2.EHDR-VAC | d.d. 14 februari 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHGG-7 | d.d. 10 april 2008 | Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-8/9 | d.d. 20 november 2008 | Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-10/11 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-11/14 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-14/16 | d.d. 5 juni 2008 | VFR flight procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHGG-SID-05 | d.d. 5 juni 2008 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHGG-SID-23 | d.d. 5 juni 2008 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHGG-STAR | d.d. 13 maart 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHGG-IAC-05.1 | d.d. 23 oktober 2008 | Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-05.2 | d.d. 23 oktober 2008 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-23.1 | d.d. 23 oktober 2008 | Instrument approach chart RWY 23 ILS |
AD 2.EHGG-IAC-23.2 | d.d. 23 oktober 2008 | Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.3 | d.d. 23 oktober 2008 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-MISC | d.d. 23 oktober 2008 | Instrument approach chart all RWYs SRE |
AD 2.EHGG-VAC.1 | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHGG-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19 |
AD 2.EHGG-VAC.3 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23 |
AD 2.EHHO-4 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHHO-VAC | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-4 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHHV-VAC.1 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-VAC.2 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
AD 2.EHLE-6/7 | d.d. 10 april 2008 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-7/9 | d.d. 10 april 2008 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-9/10 | d.d. 17 januari 2008 | VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW | d.d. 2 augustus 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHLE-SID-05 | d.d. 21 december 2006 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHLE-SID-23 | d.d. 21 december 2006 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHLE-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHLE-IAC-05.1 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-05.2 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHLE-IAC-23.1 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-23.2 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHLE-VAC | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY |
AD 2.EHMZ-4 | d.d. 14 februari 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHMZ-VAC.1 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 09 |
AD 2.EHMZ-VAC.2 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 27 |
AD 2.EHRD-8/11 | d.d. 25 september 2008 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-11/13 | d.d. 25 september 2008 | Instrument approachprocedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-14 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approachprocedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-14 | d.d. 20 november 2008 | VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-15/16 | d.d. 25 september 2008 | VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHRD-SID-06 | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHRD-SID-24 | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHRD-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHRD-IAC-06.1 | d.d. 25 september 2008 | Instrument approach chart RWY 06 ILS |
AD 2.EHRD-IAC-06.2 | d.d. 25 september 2008 | Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME |
AD 2.EHRD-IAC-24.1 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart RWY 24 ILS |
AD 2.EHRD-IAC-24.2 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME |
AD 2.EHRD-VAC.1 | d.d. 25 september 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHRD-VAC.2 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft |
AD 2.EHRD-VAC.3 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR training circuits |
AD 2.EHSE-4 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHSE-VAC | d.d. 20 december 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHST-2/3 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHST-VAC | d.d. 5 juli 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHTE-5/6 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHTE-VAC | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHTL-VAC | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHTX-4 | d.d. 5 juni 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHTX-VAC | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHEH-6 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-7 | d.d. 14 februari 2008 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-8/12 | d.d. 20 november 2008 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-13/14 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-14/16 | d.d. 5 juni 2008 | VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHEH-SID-04 | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHEH-SID-22 | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHEH-STAR | d.d. 20 november 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHEH-IAC-04.1 | d.d. 3 juli 2008 | Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-04.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.1 | d.d. 3 juli 2008 | Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME |
AD 2.EHEH-VAC.1 | d.d. 12 april 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHEH-VAC.2 | d.d. 20 december 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHKD-6 | d.d. 28 augustus 2008 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-7 | d.d. 20 november 2008 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-8 | d.d. 28 augustus 2008 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-8/9 | d.d. 28 augustus 2008 | Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-9 | d.d. 28 augustus 2008 | VFR flight procedures |
AD 2.EHKD-SID-04.1 | 28 augustus 2008 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHKD-SID-04.2 | 28 augustus 2008 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHKD-SID-22.1 | 28 augustus 2008 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHKD-SID-22.2 | 28 augustus 2008 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHKD-STAR | 28 augustus 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHKD-IAC-04.1 | d.d. 10 april 2008 | Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-04.2 | d.d. 10 april 2008 | Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME (copter) |
AD 2.EHKD-IAC-22.1 | d.d. 3 juli 2008 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHKD-IAC-22.2 | d.d. 10 april 2008 | Instrument approach chart RWY 22 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-MISC | d.d. 10 april 2008 | Instrument approach chart RWY 04/22 SRE |
AD 2.EHKD-VAC | d.d. 10 april 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHSB-1/2 | d.d. 10 april 2008 | Departure procedures Soesterberg (MIL) |
AD 2.EHSB-2/3 | d.d. 10 april 2008 | Initial approach procedures Soesterberg (MIL) |
AD 2.EHSB-SID-OVERVIEW | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHSB-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHTW-5/6 | d.d. 20 november 2008 | Instrument departure procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-7/8 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-9 | d.d. 20 november 2008 | VFR flight procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHTW-SID-06 | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHTW-SID-24 | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHTW-STAR | d.d. 20 november 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHTW-IAC-06.1 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-06.2 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 06 SRE |
AD 2.EHTW-IAC-24.1 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-24.2 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 24 SRE |
AD 2.EHTW-VAC.1 | d.d. 20 november 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHTW-VAC.2 | d.d. 20 november 2008 | VFR traffic circuits |
AD 3.EHHA-1 | d.d. 28 augustus 2008 | Flight procedures |
AD 3.EHHA-2 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 3.EHHA-VAC | d.d. 30 augustus 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHAL-6 | d.d. 8 mei 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHAL-VAC | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-18 | d.d. 10 april 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHAM-19/20 | d.d. 20 november 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHAM-VAC.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-VAC.2 | d.d. 22 december 2005 | Visual approach chart |
AD 2.EHBD-7/8 | d.d. 10 april 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHBD-9 | d.d. 23 oktober 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHBD-VAC.1 | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHBD-VAC.2 | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHBK-10/12 | d.d. 28 augustus 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHBK-VAC.1 | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHBK-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT |
AD 2.EHDR-5 | d.d. 10 april 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHDR-VAC | d.d. 14 februari 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHEH-9/12 | d.d. 10 april 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHEH-VAC.1 | d.d. 12 april 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHEH-VAC.2 | d.d. 20 december 2007 | VFR traffic circuits |
AD 2.EHGG-10/12 | d.d. 10 april 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHGG-VAC.1 | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHGG-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19 |
AD 2.EHGG-VAC.3 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23 |
AD 2.EHHO-6 | d.d. 10 april 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHHO-VAC | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-6/7 | d.d. 10 april 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHHV-VAC.1 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-VAC.2 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
AD 2.EHKD-8 | d.d. 28 augustus 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHKD-9 | d.d. 10 april 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHKD-VAC | d.d. 10 april 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHLE-8/10 | d.d. 10 april 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHLE-VAC | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY |
AD 2.EHMZ-6/7 | d.d. 14 februari 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHMZ-VAC.1 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 09 |
AD 2.EHMZ-VAC.2 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 27 |
AD 2.EHRD-10/11 | d.d. 25 september 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHRD-12 | d.d. 10 april 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHRD-13 | d.d. 25 september 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHRD-VAC.1 | d.d. 20 december 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHRD-VAC.2 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft |
AD 2.EHRD-VAC.3 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR training circuits |
AD 2.EHSE-6 | d.d. 10 april 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHSE-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
AD 2.EHST-4 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHST-VAC | d.d. 5 juli 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHTE-7/8 | d.d. 10 april 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHTE-VAC | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHTL-VAC | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHTX-6 | d.d. 5 juni 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHTX-VAC | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
AD 3.EHHA-2/3 | d.d. 10 april 2008 | Vliegprocedures |
AD 3.EHHA-VAC | d.d. 30 augustus 2007 | Visual approach chart |
In de onderhavige regeling worden 3 regelingen gewijzigd.
Ten eerste wordt de Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen 2006 aangepast naar aanleiding van Amendement 74 op Annex 3 bij het Verdrag inzake de burgerluchtvaart van de Internationale Burgerluchtvaart Organisatie (ICAO). Amendement 74 wijzigt de soort en de frequentie van de meteorologische inlichtingen die verstrekt moeten worden. Tevens kent Amendement 74 aantal inhoudelijke codewijzigingen van de (AUTO) METAR (meteorological aerodrome report), (AUTO) MET REPORT (local routine report), (AUTO) SPECIAL (automated local special report)) en TAF (terminal aerodrome forecast). Er heeft afstemming plaatsgevonden tussen het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI), Defensie en stakeholders als Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Air France KLM met betrekking tot de implementatie van deze wijzigingen. De betrokken onderdelen van Amendement 74 dienen 5 november 2008 in de Nederlandse regelgeving geïmplementeerd te zijn.
Ten tweede worden de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening gewijzigd en zijn alle wijzigingen die vanaf 4 juli tot en met 20 november 2008 in de luchtvaartgids zijn opgenomen verwerkt. Hiernaast worden de bijzondere luchtverkeersgebieden Schinveld en Veendam opengesteld voor enkele bijzondere vluchten.
Ten slotte wordt de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties aangepast naar aanleiding van de uitkomsten van de experimenten die het afgelopen jaar rond Schiphol zijn uitgevoerd en worden enkele transponder plichten gewijzigd.
De onderhavige regeling brengt geen kosten voor burgers of bedrijfsleven met zich mee.
De artikelen 1, 4, 6 en 7 zijn aangepast aan Amendement 74. Ten eerste zijn de artikelen aangepast aan de nieuwe eisen rondom de TAF. De TAF is een luchtvaartterreinweersverwachting in luchtvaartmeteorologische code die bij overschrijding van limietwaarden wordt geamendeerd. Tot op heden werd zowel een korte TAF met een geldigheid van 9 uur en een lange TAF met een geldigheid van 24 uur beschikbaar gesteld op luchthavens. Amendement 74 stelt dat er per luchthaven één TAF beschikbaar mag zijn met een geldigheid van 9 uur (TAF kort) of 24 of 30 uur (TAF lang). Deze indeling is in Europees verband overeengekomen en vastgelegd in het EUR Air Navigation Plan. In deze nieuwe situatie dient per luchthaven een keuze gemaakt te worden voor een korte of lange TAF. De International Air Transport Association (IATA) heeft aangegeven dat het wenselijk is om voor Schiphol een TAF lang van 30 uur beschikbaar te hebben. Als onderdeel van het Mainport Schiphol concept kent Rotterdam dezelfde behoeftestelling. Dit geldt eveneens voor Maastricht, onder meer vanwege de zogenoemde ‘lange afstandsvluchten’. Omwille van uniformiteit en efficiency is na uitgebreide gebruikersconsultatie besloten om een TAF lang van 30 uur te produceren voor de civiele luchthavens Schiphol, Rotterdam, Maastricht en Groningen/Eelde in Nederland. Voor de militaire luchthavens met burgermedegebruik Den Helder en Eindhoven wordt een TAF kort van 9 uur geproduceerd. De definities van TAF kort en TAF lang in artikel 1 zijn aangepast aan de nieuwe termijnen van 9 en 30 uur. De artikelen 4 en 7 sluiten hierop aan.
Ten tweede zijn de wijzigingen rondom de SPECI (special report) opgenomen. De SPECI is een tussentijds waarnemingsrapport in luchtvaartmeteorologische code bij overschrijding van limietwaarden of andere significante verandering in gebruik voor de voorbereiding van een vlucht. Amendement 74 bepaalt dat een SPECI niet mag worden uitgegeven indien ieder half uur een METAR wordt geproduceerd. Aangezien dit in Nederland het geval is, vervalt de productie van de SPECI en de AUTO SPECI op burgerluchthavens. Op militaire luchtvaartterreinen met burgermedegebruik blijft de AUTO SPECI wel beschikbaar. De AUTO SPECI wordt door Defensie beschikbaar gemaakt op grond van NAVO-voorschriften en op verzoek van interne afnemers binnen Defensie. De artikelen 4, 6 en 7 zijn hierop aangepast. Per 1 juni 2008 is Defensie overgegaan tot het produceren van AUTO METAR op militaire luchtvaartterreinen met burgermedegebruik. Dit is dan ook aan artikel 7 toegevoegd. Ten slotte is in artikel 4 het beschikbaar stellen van Runway Visual Range informatie voor het midden van de baan in het geval van een categorie 2 instrumentlandingsbaan opgenomen.
De Air Traffic Incident Commission is verwijderd uit artikel 2 aangezien de taken van deze commissie tegenwoordig deels door de Onderzoeksraad voor veiligheid en deels door het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat worden uitgeoefend.
In juli 2008 zijn rond de zweefvliegterreinen Schinveld en Veendam bijzondere luchtverkeersgebieden ingesteld. Deze gebieden moeten door andere luchtvaartuigen worden vermeden indien ze actief zijn. Echter bijzondere vluchten zoals die voor het Korps Landelijke Politiediensten, helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten of ambulancevluchten moeten te allen tijde hiervan gebruik kunnen maken. In de artikelen 7c en 7d is deze uitzondering opgenomen.
De bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden aangepast aan de recente wijzigingen in de luchtvaartgids. De luchtvaartgids is het operationele handboek van de luchtvaart en wijzigt maandelijks, waardoor ook de Regeling luchtverkeersdienstverlening regelmatig gewijzigd moet worden. De aangebrachte wijzigingen in de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening bevatten kleine tekstuele wijzigingen die geen invloed hebben op bestaande routes en procedures.
Artikel 3, vijfde lid, geeft in bijzondere omstandigheden uitzonderingen op de plicht RNAV installaties (area navigation) aan boord te hebben. De omstandigheid dat een luchtvaartuig in uitzonderlijke omstandigheden moet uitwijken naar de luchthaven Schiphol is aan de lijst toegevoegd. Ook het zesde lid van artikel 3 bevat een uitzondering op de RNAV plicht. Een maatregel uit het convenant Hinderbeperkende maatregelen dat onderdeel uitmaakt van het advies van de Alderstafel over de korte termijn van juni 2007 beoogde het verlengen van het huidige nachtregiem met een half uur tot 06:30 uur lokale tijd. Deze maatregel werd van 13 maart tot en met 31 oktober 2008 bij wijze van experiment uitgevoerd. Op grond van evaluaties en de positieve resultaten die zijn geboekt zal wordt experiment met één jaar verlengd tot en met 31 oktober 2009. De periode van het experiment zoals genoemd in artikel 3 is hieraan aangepast.
Mode A transponders met 4096 codemogelijkheden zijn sinds 31 maart 2008 niet meer toegestaan in het Nederlandse luchtruim en zijn verwijderd uit artikel 7. Sinds februari 2007 was het gebruik van een SSR-transponder met de mode S of 4096 codemogelijkheden in mode A met automatische hoogterapportering in mode C verplicht in het luchtruim met de classificatie G op en boven 1200 voet AMSL, met uitzondering van het luchtruim onder de Schiphol TMA 1. Deze uitzondering was gebaseerd op technische gronden en de verwerking van alle gegevens bij de LVNL. De vrijstelling wordt ingetrokken omdat de LVNL voor 12 maart 2009 alle noodzakelijk gebleken maatregelen heeft getroffen om de gegevens van de transponders in hun luchtverkeersleidingssysteem op een efficiënte manier te verwerken. Met deze wijziging in de regelgeving wordt alsnog het dubbele veiligheidsvangnet gecreëerd dat van groot belang is in een omgeving met intensief luchtvervoer. De transponders maken ook het kleine luchtverkeer zichtbaar voor de luchtverkeersleider wanneer het onverhoopt (te) dicht in de buurt van verkeersvliegtuigen komt. De luchtverkeerleider kan dan maatregelen nemen. Bovendien wordt klein luchtverkeer zichtbaar voor de botsingsvermijdingssystemen (airborne collision avoidance systems – ACAS) aan boord van verkeersvliegtuigen. Wanneer er sprake is van een potentieel conflict (mogelijke botsing) adviseert ACAS de vlieger wat te doen om een botsing te voorkomen. De vlieger is verplicht dit advies op te volgen.
De regeling treedt op verschillende momenten in werking en heeft op een aantal punten terugwerkende kracht. De inwerkingtreding van de wijzigingen op de Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen is gekoppeld aan de datum waarop Amendement 74 geïmplementeerd dient te zijn, 5 november 2008. De wijziging van de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties die gekoppeld is aan de verlenging van het experiment treedt in werking op de datum waarop het experiment verlengd wordt, 1 november 2008. Aan de wijzigingen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt terugwerkende kracht verleend. De wijzigingen in de bijlagen werken terug tot en met 4 juli 2008 om recht te doen aan de gewijzigde procedures in de luchtvaartgids die in de praktijk al gevolgd werden. Ten slotte zal de uitzondering op de transponderplicht onder de Schiphol TMA zoals aangegeven per 12 maart 2009 in werking treden.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2008-378.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.