Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2008, 252 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2008, 252 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Staatssecretaris van Economische Zaken,
Gelet op de artikelen 3, tweede lid, 4, derde lid, 5, 6 en 7 van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
Agentschap Telecom van het ministerie van Economische Zaken;
categorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet;
subcategorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten, bedoeld in artikel 4, derde lid, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet;
bijdrage, bedoeld in artikel 16.1, vierde lid, van de wet;
een op grond van artikel 3.3 van de wet verleende vergunning voor het gebruik van frequentieruimte.
tarieven, bedoeld in bijlage II bij deze regeling.
1. Voor de kosten van de door of namens het agentschap te verrichten werkzaamheden of diensten met betrekking tot de categorieën en subcategorieën, genoemd in de bij deze regeling behorende bijlage I, zijn de in bijlage I genoemde vergoedingen voor het kalenderjaar 2009 verschuldigd.
2. Het eerste lid is niet van toepassing voor zover werkzaamheden worden verricht voor verlenging, wijziging tenaamstelling vergunning of overdracht van een vergunning.
3. Indien een vergunning gedeeltelijk wordt overgedragen met gebruik van geografische splitsing, wordt in afwijking van categorie I.C van bijlage I de voor de vergunning verschuldigde vergoeding voor toezicht naar evenredigheid van de grootte van de geografische gebieden van de gesplitste vergunningen over de houders omgeslagen.
De jaarlijkse bijdrage maakt deel uit van het bedrag dat per categorie of subcategorie in bijlage I is genoemd voor het toezicht dan wel voor de uitvoering en het toezicht. De jaarlijkse bijdrage bedraagt het bij onderstaande categorieën genoemde percentage van de vergoeding voor de desbetreffende (sub)categorie:
I. categorieën met betrekking tot het gebruik van frequentieruimte:
a. vaste verbindingen: 3 procent;
b. mobiele communicatie: 4 procent;
c. mobiele openbare telefonie en semafonie: 7 procent;
d. radiodeterminatie: 3 procent;
e. radiozendamateurs: 4 procent;
f. omroep: 4 procent.
II. categorieën met betrekking tot randapparaten en radioapparaten:
a. randapparaten: 8 procent.
De jaarlijkse bijdrage en de vergoeding voor de kosten van de door het agentschap verrichte werkzaamheden of diensten met betrekking tot het toezicht op het gebruik van frequentieruimte bedraagt voor:
a. het ministerie van Defensie € 1.210.263;
b. het Korps Landelijke Politiediensten € 130.903;
c. het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties: € 43.146.
1. Voor de verlenging, wijziging tenaamstelling vergunning of overdracht van een vergunning, is een vergoeding verschuldigd van € 28 bij de categorieën en subcategorieën I.A.1, I.A.2, I.A.6, I.B, I.D, I.E en I.G, genoemd in bijlage I.
Deze vergoeding is verschuldigd door de houder van de te verlengen of te wijzigen vergunning of, in het geval van overdracht van een vergunning, door de verkrijger van de vergunning.
2. Voor de verlenging, wijziging of overdracht van een vergunning, is een vergoeding verschuldigd die wordt vastgesteld op grond van de uurtarieven, bedoeld in bijlage II, voor de categorieën en subcategorieën I.A.4, I.A.5, I.B.16, I.C, en I.F, genoemd in bijlage I.
Deze vergoeding is verschuldigd door de houder van de te verlengen of te wijzigen vergunning of, in het geval van overdracht van een vergunning, door de verkrijger van de vergunning.
3. In afwijking van het eerste lid en tweede lid is voor de wijziging van een vergunning die het wijzigen van een of meer individueel geplande frequenties inhoudt een vergoeding verschuldigd van € 590 bij de subcategorieën I.A.1, I.A.2, I.A.4, I.B.1, I.B.2, I.B.3, I.B.14, I.B.15 en I.D.2 voor wat betreft baken voor helikopter.
4. In afwijking van het eerste lid is voor de wijziging van een vergunning die het wijzigen van een of meer algemeen geplande frequenties inhoudt een vergoeding verschuldigd van € 146 bij de subcategorieën: I.B.1; I.B.2; I.B.5; I.B.6; I.D.2 voor wat betreft radarsysteem landmobiel en I.E.2.
5. In afwijking van het tweede lid, is voor wijziging van een vergunning in de subcategorie I.F.2, inhoudende het omzetten van een allotment in een assignment, een vergoeding verschuldigd van € 590 per opstelplaats.
Voor de kosten van de door het agentschap te verrichten werkzaamheden of diensten met betrekking tot het gebruik van frequentieruimte die niet vallen onder de artikelen 2 tot en met 5 is een vergoeding verschuldigd die wordt vastgesteld op grond van de uurtarieven.
1. Een vergoeding voor de kosten van de klachtbehandeling, bedoeld in de Regeling storingsklachten, is verschuldigd door de klager, indien uit het onderzoek is gebleken dat het apparaat van de klager niet voldoet aan het bepaalde in artikel 4, eerste lid, onder a en b of als het apparaat van de klager niet wordt gebruikt conform artikel 4, eerste lid onder c en d, van de Regeling storingsklachten.
2. De in het eerste lid bedoelde vergoeding wordt vastgesteld op grond van de uurtarieven.
De vergoeding voor het afnemen van een bijzonder examen door de Minister als bedoeld in artikel 5 van de Examenregeling frequentiegebruik 2008, wordt vastgesteld op grond van de uurtarieven, bedoeld in bijlage II.
Voor de kosten van andere werkzaamheden of diensten die door het agentschap in het kader van de bij of krachtens de wet opgedragen wettelijke taak worden verricht en die niet genoemd worden in de artikelen 2 tot en met 6, kan een vergoeding worden vastgesteld op grond van de uurtarieven, indien vooraf is aangegeven dat voor de werkzaamheden of diensten een vergoeding in rekening zal worden gebracht.
1. De vergoeding voor de kosten van werkzaamheden of diensten ter uitvoering van de bij of krachtens de wet gestelde regels, behoeft door degene die deze vergoeding is verschuldigd niet bij vooruitbetaling te worden voldaan.
2. De vergoeding voor de kosten die verband houden met het toezicht op de naleving van de bij of krachtens de wet gestelde regels en de jaarlijkse bijdrage behoeft door degene die de vergoeding of de jaarlijkse bijdrage verschuldigd is niet bij vooruitbetaling te worden voldaan indien de vergoeding of jaarlijkse bijdrage wordt opgelegd binnen of na de laatste zes weken van het kalenderjaar waarover de vergoeding of jaarlijkse bijdrage verschuldigd is.
Indien de verschuldigde vergoeding of jaarlijkse bijdrage niet op eerste aanzegging wordt voldaan, wordt € 14 administratiekosten in rekening gebracht.
Het kostencalculatiemodel, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder d, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet wordt bekendgemaakt door middel van ter inzagelegging ten kantore van het agentschap te Groningen.
Deze regeling zal met de bijlagen en de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Den Haag, 19 december 2008
De Staatssecretaris van Economische Zaken,
F. Heemskerk.
Over het kalenderjaar 2009 zijn de volgende bedragen verschuldigd:
I | (Sub)categorieën met betrekking tot het gebruik van frequentieruimte | Verdeelsleutel voor de subcategorie | Vergoeding voor de uitvoering | Vergoeding voor het toezicht | Vergoeding voor de uitvoering en het toezicht |
---|---|---|---|---|---|
(I) | (II) | (III) | |||
A. | Vaste verbindingen | ||||
1. | Zendende satellietgrondstations | Per vergunning | € 590 | ||
Per radiozendapparaat met een bandbreedte: | |||||
– tot 2 MHz | € 18 | ||||
– 2 MHz - 18 MHz | € 89 | ||||
– vanaf 18 MHz | € 445 | ||||
2. | Satellite News Gathering (SNG) | Per vergunning | € 590 | ||
Per radiozendapparaat | € 371 | ||||
3. | Standaard internationale frequentiecoördinatie satellietgrondstations | Per coördinatie ten behoeve van de verlening | € 1.092 | ||
4. | Point-point straalverbindingen | Per vergunning | € 590 | ||
5. | Point-multipoint straalverbindingen in de frequentieband WLL | Per vergunning | € 7.152 | ||
Per internationale coördinatie/per opstelpunt | € 146 | ||||
Per vergunde MHz bandbreedte | |||||
3,5 GHz | € 227 | ||||
– 24,5 tot 26,5 GHz | € 113 | ||||
6. | Satellite Repeater System | per vergunning | € 50 | ||
B. | Mobiele communicatie | ||||
1. | VHF/UHF-radiotelefonen voor (beperkt) landmobiel gebruik | Per vergunning met algemene planning | € 146 | ||
Per vergunning met individuele planning | € 590 | ||||
Per vergunning | € 53 | ||||
Per vaste post | € 271 | ||||
2. | VHF/UHF-radiotelefonen met beperkt afstandsbereik voor landmobiel gebruik met een looptijd van minder dan één jaar (tijdelijk gesloten netten) | Per vergunning met algemene planning | €146 | ||
Per vergunning met individuele planning | € 590 | ||||
Per radiozendapparaat, per dag | € 0,55 | ||||
3. | VHF/UHF-radiotelefonen voor landmobiel gebruik met dynamische frequentietoewijzing (trunking) Radiozendapparaten bestemd voor het verlenen van tele-informatiediensten (datamonitoring) | Per basisstation | € 590 | ||
Per toegewezen frequentiekanaal als volgt : | |||||
-één frequentiekanaal toegepast op één opstelpunt | € 665 | ||||
-één frequentiekanaal toegepast op twee opstelpunten | € 1.329 | ||||
-één frequentiekanaal toegepast op drie of meer opstelpunten | € 1.994 | ||||
4. | Draadloze audioverbinding | Per vergunning | € 53 | ||
Radio-alarmering | € 53 | ||||
Radiobeveiligingsinstallatie | € 53 | ||||
HF Radiotelefonen (27 MHz) | € 53 | ||||
Bijzonder gebruik maritieme frequenties | € 28 | ||||
5. | Marifoonwalstation | Per installatie | € 146 | € 53 | |
AIS-installatie voor maritiem gebruik vanaf land | |||||
6. | HF-oproepinrichting (OS-HF) | Per radiozendapparaat | € 146 | € 191 | |
Radio-afstandsbesturing | |||||
Telemetrie (TLA/ TLM/ TLMB) | |||||
7. | GSM-R | Per netwerk | € 10.480 | € 18.992 | |
8. | Portofoon/mobilofoon voor tijdelijk gebruik | Per vergunning | € 146 | € 213 | |
9. | Breedband volg- en opsporingssystemen | Per vergunning | € 4.399 | ||
Per MHz | € 2.434 | ||||
10. | Recreatieve luchtvaartfrequenties | Per vergunning | € 59 | ||
11. | Beperkte toegang luchtvaart- frequenties (hele VHF-band, ELT en SSR-transponder) | Per vergunning | € 118 | ||
12. | Volledige toegang luchtvaartfrequenties | Per vergunning | € 295 | ||
13. | Grondstation gedeeld gebruik communicatiefrequenties | Per frequentie per opstelpunt | € 59 | ||
14 | Grondstation gepland en gecoördineerd gebruik | Per frequentie per opstelpunt | € 590 | € 318 | |
15. | Grondstations luchtverkeersdienstverlening/ vitaal gebruik | Per frequentie per opstelpunt | € 590 | € 1.430 | |
16. | Openbare elektronische communicatie netwerken in de VHF/UHF-band | Per netwerk | € 10.695 | € 37.214 | |
Per MHz bandbreedte | € 3.721 | ||||
C. | (Openbare) elektronische mobiele communicatienetwerken | ||||
1. | SMF 3 | Per netwerk | € 10.770 | ||
2. | GSM, DCS-1800 (bandbreedte 2,4 MHz), DCS 1800 (bandbreedte 2,6 MHz), DCS-1800 (bandbreedte 4,4 MHz), IMT-2000 (bandbreedte 12,5 MHz), IMT-2000 (bandbreedte 17,3 MHz), 2010-2019,7 MHz/ 2,6 GHz | Per gepaarde MHz Per ongepaarde MHz | € 6.394 € 3.197 | ||
3. | ERMES | Per netwerk | € 20.014 | ||
D. | Radiodeterminatie | ||||
1. | Walradarstation | Per vergunning | € 27 | ||
PLB | |||||
2. | Radarsysteem landmobiel | Per radiozendapparaat | € 146 | € 153 | |
Baken voor helikopter (helibeacon) | € 590 | € 153 | |||
E. | Radiozendamateurs | ||||
1. | Tijdelijke vergunning in Nederland voor niet-ingezetenen van Nederland | Per vergunning | € 28 | ||
2. | Aanvullende toestemming onbemand frequentiegebruik radiozendamateurs | Per toewijzing | € 146 | ||
3. | Overig niet vrijgesteld gebruik amateurbanden | Per vergunning | € 52 | ||
F. | Omroep | ||||
1. | AM/FM | Per opstelplaats voor AM/DRM-frequenties en FM-frequenties lager dan 104,9 MHz | € 590 | ||
Per opstelplaats voor FM-frequenties 104,9 MHz en hoger | € 146 | ||||
Per combinatie van frequentiekanaal en opstelplaats en tevens per kW zendvermogen | € 322 € 533 | ||||
2. | T-DAB/ DVB-T | Per opstelplaats | € 590 | ||
Per combinatie van frequentiekanaal en opstelplaats en tevens per kW zendvermogen | € 383 € 383 | ||||
G. | Immuniteitsbeproevingen | ||||
1. | Immuniteitsbeproevingen | Per vergunning | € 148 | € 264 |
Voor het toezicht op point-point-straalverbindingen gelden per bandbreedteen frequentieband de volgende bedragen:
Frequentieband | ||||
---|---|---|---|---|
Bandbreedte | < 12 GHz | 12 GHz – < 24,5 GHz | 24,5 GHz – < 39,5 GHz | ≥ 39, 5 GHz |
< 10 MHz | € 259 | € 130 | € 91 | € 52 |
10 MHz – < 25 MHz | € 324 | € 155 | € 117 | € 58 |
25 MHz – < 50 MHz | € 389 | € 181 | € 142 | € 65 |
50 MHz – < 150 MHz | € 453 | € 207 | € 168 | € 71 |
≥ 150 MHz | n.v.t. | € 233 | € 196 | € 78 |
II. | (Sub)categorieën met betrekking tot randapparaten en radioapparaten | Verdeelsleutel voor de subcategorie | Vergoeding voor de uitvoering (I) |
---|---|---|---|
A. | Examens, certificaten en aanwijzingen als examinerende instelling | ||
1. | Examens ter verkrijging van een certificaat van bediening voor radiozendapparaten ten behoeve van de scheepvaart, met uitzondering van de examens die worden afgenomen onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen: | Per examen/per module | |
– algemeen certificaat maritieme radiocommunicatie MARCOM A; | € 77 | ||
– beperkt certificaat maritieme radiocommunicatie MARCOM B; | € 77 | ||
– basiscertificaat marifonie; | € 55 | ||
– module GMDSS-B. | € 77 | ||
2. | Examens ter verkrijging van een registratie voor frequentieruimte voor het doen van onderzoekingen: | Per examen | |
– examen voor de categorie N; | € 55 | ||
– examen voor de categorie F. | € 55 | ||
3. | Erkenning als bedoeld in artikel 18 van de Examenregeling frequentiegebruik 2008 | Per erkenning | € 61 |
4. | Afgifte van een certificaat van bediening voor radiozendapparaten ten behoeve van de scheepvaart | Per certificaat | € 26 |
Afgifte van een certificaat ter verkrijging van een vergunning van een buitenlandse administratie voor radiozendapparaten voor het doen van proeven | € 26 | ||
5. | Aanwijzing van een examinerende instelling als bedoeld in artikel 19, eerste lid van de Examenregeling frequentiegebruik 2008 | Per aanwijzing | € 446 |
B. | Verklaringen en erkenningen | I | II | III | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Aanwijzen van een aangemelde instantie als bedoeld in artikel 17 van het Besluit elektromagnetische compatibiliteit 2007, aanwijzen van een aangemelde instantie als bedoeld in artikel 11 van het Besluit randapparaten en radioapparaten 2007, alsmede het toezicht op de naleving door eerdergenoemde instanties van de met betrekking tot de aanwijzing gestelde regels | Per aanwijzing | € 1.375 | € 255 | |
2. | Vergunning voor de aanleg van radiozendapparaten zonder gebruik van frequentieruimte | Per vergunning | € 43 |
C. | RANDAPPARATEN | I | |
---|---|---|---|
1. | Werkzaamheden die voor de overheid voortvloeien uit de toepassing van het bij of krachtens de Telecommunicatiewet terzake van randapparatuur bepaalde | Per op 1 november 2008 volgens het nummerregister telefoon en ISDN-diensten door de OPTA toegekend nummer | € 0,020 |
1. Tarieven personeel (in €):
Salarisschaal BBRA 1984 | Vergoedingen per manuur* |
---|---|
1 tot en met 5 | 78 |
6 tot en met 8 | 82 |
9 tot en met 11 | 92 |
12 tot en met 14 | 109 |
15 en hoger | 128 |
Bij onregelmatigheid of overwerk kunnen de tarieven voor functionarissen tot en met schaal 10 worden verhoogd met een toeslag van 30% voor onregelmatigheid en 50% voor overwerk.
2. Vergoedingen dienstauto's, inclusief apparatuur:
– preventief toezicht : | € 37 per uur |
– correctief toezicht : | € 49 per uur |
– preventief toezicht met peiler : | € 77 per uur |
De Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2009 stelt de vergoedingen vast die het Agentschap Telecom van het ministerie van Economische Zaken (hierna: het agentschap) in 2009 in rekening kan brengen bij degenen ten behoeve van wie door het agentschap werkzaamheden of diensten worden verricht. Deze vergoedingen hebben hun wettelijke basis in artikel 16.1 van de Telecommunicatiewet (hierna: de wet).
Het agentschap heeft onder meer tot taak uitvoering te geven aan paragraaf 3.2 (vergunningverlening en registratie voor het gebruik van frequentieruimte) en hoofdstuk 10 (regels met betrekking tot uitrusting) van de wet. Daarnaast is het agentschap belast met het houden van toezicht op deze terreinen. De vergoedingen dienen ter dekking van de kosten die gemaakt worden met betrekking tot voornoemde onderwerpen. De vergoedingen zijn aan te merken als retributies en hebben in overwegende mate een forfaitair karakter.
De vergoedingen worden bepaald voor categorieën van soortgelijke werkzaamheden en diensten. Deze categorieën zijn weer verder verdeeld in subcategorieën van soortgelijke werkzaamheden en diensten. De categorieën zijn opgesomd in artikel 4, eerste lid, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet (hierna: het besluit). Op grond van artikel 3, eerste lid, van het besluit worden de directe en indirecte kosten toegerekend aan de desbetreffende categorieën. Dit zijn geprognosticeerde kosten voor het kalenderjaar waarvoor de vergoeding geldt. Wanneer na afloop van het kalenderjaar de daadwerkelijke kosten en de geprognosticeerde kosten verschillen, wordt dit verschil meegenomen naar het volgende kalenderjaar.
De kosten voor de verschillende (sub)categorieën worden berekend door middel van een kostencalculatiemodel. Dit model is in 1995 opgesteld door KPMG en in 2002 geactualiseerd. Dit model ligt ter inzage op het kantoor van het agentschap, Emmasingel 1, Groningen.
De vergoedingen in 2009 worden slechts met de toegestane inflatiecorrectie verhoogd. Deze is 4,5%. De tarieven kennen dus een reële stijging van 0%.
Agentschap Telecom streeft naar kostendekkendheid van zijn tarieven in een meerjarenperspectief. Overschotten of tekorten uit voorgaande jaren worden in de daaropvolgende jaren verrekend in de tarieven.
Over 2007 is aan het agentschap in het kader van de controle, bedoeld in artikel 66, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2001, een goedkeurende accountantsverklaring afgegeven. Dit houdt onder meer in dat de in de jaarrekening opgenomen baten en lasten, alsmede kapitaaluitgaven en -ontvangsten, tot stand gekomen zijn in overeenstemming met de begrotingswetten en met andere van toepassing zijnde wettelijke regelingen. De jaarrekening 2007 is opgenomen in het jaarverslag 2007. In lijn met het kabinetsstandpunt naar aanleiding van het in het kader van de operatie marktwerking, deregulering en wetgevingskwaliteit (MDW) opgestelde rapport ‘Maat houden, een kader voor doorberekening van toelatings- en handhavingskosten’ (Kamerstukken II 1995–1996, 24 036, nr. 22), worden de kosten van repressieve strafrechtelijke handhaving en de kosten van juridische procedures niet doorberekend in de vergoedingen. Deze kosten zijn voor 2009 begroot op in totaal € 2.045.000.
Deze regeling veroorzaakt geen administratieve lasten voor het bedrijfsleven.
De vergoedingen in 2009 worden slechts met de toegestane inflatiecorrectie verhoogd. Deze is 4,5%. De tarieven kennen dus een reële stijging van 0%.
Er is een derde lid aan artikel 2 toegevoegd. Dit lid regelt de wijze waarop de vergoeding wordt omgeslagen over de nieuwe vergunninghouders indien er sprake is van een gedeeltelijke overdracht als bedoeld in artikel 3.8 van de wet die een geografische splitsing inhoudt.
Voorts zijn de volgende aanpassingen doorgevoerd in bijlage I.
De ‘AIS-installatie voor maritiem gebruik vanaf land’ is verplaatst van subcategorie I.B.4 naar I.B.5. Dit omdat gedurende 2008 gebleken is dat voor de verlening van deze vergunning een algemene planning is vereist. Voor verlening van deze vergunning worden nu ook de kosten voor planning in rekening gebracht.
Deze categorie heeft een nieuwe benaming gekregen die meer aansluit bij de toepassingen die in de subcategorie staan genoemd. Het toezichtstarief voor 2,6 GHz is verplaatst naar subcategorie I.C.2 en substantieel verhoogd. De reden hiervoor is gelegen in het feit dat deze frequentieruimte in 2009 opnieuw verdeeld gaat worden op andere voorwaarden dan daarvoor. Dit maakt dat de werkzaamheden die voor het toezicht op deze vergunningen worden verricht naar verwacht soortgelijk zijn aan de andere toepassingen uit deze categorie zoals UMTS en GSM. Deze tarieven voor de overige in subcategorie I.C.2 genoemde toepassingen zijn verlaagd. Dit omdat door de ingebruikname van meer frequentieruimte in een gelijksoortig toepassingsgebied efficiencywinst wordt behaald. De kosten nemen derhalve minder dan evenredig toe met het aantal vergunde MHz. Mocht achteraf blijken dat de kosten onjuist zijn ingeschat dan waarborgt de wijze van tariefberekening voldoende dat een eventuele onder- of overdekking wordt meegenomen in de tariefstelling voor volgende jaren.
Deze subcategorie is opgenomen als gevolg van het omzetten van de meeste vergunningen voor amateurfrequenties in eenvoudige kostenloze meldingsplicht met registratie. Het frequentiegebruik dat niet onder de voorwaarden van de eenvoudige kostenloze meldingsplicht met registratie valt is echter nog steeds vergunningplichtig. Daarvoor is deze subcategorie opgenomen. Abusievelijk is deze subcategorie niet eerder opgenomen.
Deze subcategorie is vervallen omdat de Wereldomroep niet meer vanuit Nederland uitzendt.
Het tarief voor het examen voor het behalen van een basiscertificaat marifonie is verlaagd van € 74 naar € 55. Dit omdat dit examen slechts een theorie-examen betreft. De overige maritieme examens bevatten praktijkonderdelen. Het afnemen van de praktijkonderdelen vergt meer werkzaamheden en dus ook meer kosten dan het afnemen van theorie-examens.
Op 1 augustus 2008 is de Examenregeling frequentiegebruik 2008 in werking getreden. De bepalingen in die regeling over vergoedingen bevatten enkele verschrijvingen. Bij deze regeling worden de verschrijvingen hersteld.
Met het onderhavige artikel wordt gebruik gemaakt van de in artikel 7 van het besluit neergelegde mogelijkheid om af te wijken van de in laatstgenoemd artikel opgenomen bepaling dat de vergoeding door degene die de vergoeding is verschuldigd bij vooruitbetaling dient te worden voldaan. Dit is nodig omdat de vergoedingen voor uitvoeringswerkzaamheden steeds achteraf in rekening worden gebracht en de vergoedingen voor toezichtswerkzaamheden soms aan het einde van het kalenderjaar waarop de vergoeding betrekking heeft. Indien de vergoedingen voor toezichtswerkzaamheden in de laatste zes weken van dat jaar in rekening worden gebracht, behoeven zij niet meer tijdens dat jaar te worden betaald, zodat niet langer kan worden gesproken van een verplichting tot vooruitbetaling.
De Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2008 wordt ingetrokken, zij het dat de bepalingen van die regeling na 31 december 2008 van toepassing blijven op de werkzaamheden of diensten die in het kalenderjaar 2008 door het agentschap zijn verricht. Hiermee wordt bereikt dat voor alle werkzaamheden of diensten die in 2008 door het agentschap zijn verricht de vergoedingen gelden zoals neergelegd in de Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2008, ook indien facturering of afhandeling van de factuur heeft plaatsgevonden na 31 december 2008. Dit geldt ook voor de eerdere regelingen die de vergoedingen van het agentschap vaststelden.
De Staatssecretaris van Economische Zaken,
F. Heemskerk.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2008-2651.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.