Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 12 december 2008, nr. TRCJZ/2008/3546, houdende wijziging van de Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden (indexering 2009)

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Gelet op verordening (EG) nr. 882/2004 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 29 april 2004 inzake officiële controles op de naleving van de wetgeving inzake diervoeders en levensmiddelen en de voorschriften inzake diergezondheid en dierenwelzijn (PbEU L 165);

Gelet op de artikelen 13, 19, 22a, 22b, 27 en 28 van de Landbouwwet en de artikelen 10, eerste en tweede lid, onderdeel c, 94, 94a en 94b van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden1 wordt als volgt gewijzigd:

A

De artikelen 3, 6 en 8 worden als volgt gewijzigd:

1. In de artikelen 3, tweede lid, onderdeel a, 6, tweede lid, onderdeel a, en 8, onderdeel a, wordt ‘€ 12,55’ telkens vervangen door: € 13,12.

2. In de artikelen 3, tweede lid, onderdeel b, 6, tweede lid, onderdeel b, en 8, onderdeel b, wordt ‘€ 37,19’ telkens vervangen door: € 38,88.

3. In de artikelen 3, tweede lid, onderdeel c, 6, tweede lid, onderdeel c, en 8, onderdeel c, wordt ‘€ 25,71’ telkens vervangen door: € 26,88.

B

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 12,55’ vervangen door: € 13,12.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 31,21’ vervangen door: € 32,63.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 21,57’ vervangen door: € 22,55.

C

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 12,55’ vervangen door: € 13,12.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 39,89’ vervangen door: € 41,71.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 33,12’ vervangen door: € 34,63.

D

De artikelen 10, 11, 12 en 14 worden als volgt gewijzigd:

1. In de artikelen 10, onderdeel a, 12, onderdeel a, en 14, eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 12,55’ telkens vervangen door: € 13,12.

2. In de artikelen 11 en 14, derde lid, wordt ‘€ 41,93’ telkens vervangen door: € 43,84.

E

Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt ‘€ 41,93’ telkens vervangen door ‘€ 43,84’ en wordt ‘€ 10,48’ telkens vervangen door: € 10,96.

2. In het derde lid wordt ‘€ 41,93’ vervangen door: ‘€ 43,84’.

F

De artikelen 15, 20 en 23 worden als volgt gewijzigd:

1. In de artikelen 15, onderdeel a, 20, onderdeel a, en 23, onderdeel a, wordt ‘€ 12,55’ telkens vervangen door: € 13,12.

2. In de artikelen 15, onderdeel b, 20, onderdeel b, en 23, onderdeel b, wordt ‘€ 43,85’ telkens vervangen door: € 45,84.

3. In de artikelen 15, onderdeel c, 20, onderdeel c, en 23, onderdeel c, wordt ‘€ 25,42’ telkens vervangen door: € 26,57.

G

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, en het derde lid, onderdeel a, wordt ‘€ 12,55’ telkens vervangen door: € 13,12.

2. In het eerste lid, onderdeel b, het tweede lid, en het derde lid, onderdeel b, wordt ‘€ 12,18’ telkens vervangen door: € 12,73.

H

De artikelen 20a en 24 worden als volgt gewijzigd:

1. In de artikelen 20a, onderdeel a, en 24, onderdeel a, wordt ‘€ 12,55’ telkens vervangen door: € 13,12.

2. In de artikelen 20a, onderdeel b, en 24, onderdeel b, wordt ‘€ 31,25’ telkens vervangen door: € 32,67.

3. In de artikelen 20a, onderdeel c, en 24, onderdeel c, wordt ‘€ 25,42’ telkens vervangen door: € 26,57.

I

In de artikelen 21, onderdeel a, en 22, onderdeel a, wordt ‘€ 12,55’ telkens vervangen door: € 13,12.

J

In artikel 27, eerste lid, wordt ‘€ 259,76’ vervangen door: € 271,58.

K

De artikelen 28, 29 en 30 worden als volgt gewijzigd:

1. In de artikelen 28, onderdeel a, 29, eerste lid, onderdeel a, tweede lid, onderdeel a, en 30, onderdeel a, wordt ‘€ 97,98’ telkens vervangen door: € 102,44.

2. In de artikelen 28, onderdeel b, 29, eerste lid, onderdeel b, tweede lid, onderdeel b, en 30 onderdeel b, wordt ‘€ 26,67’ telkens vervangen door: € 27,89.

L

Artikel 32 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt ‘€ 1.070,28’ vervangen door: € 1.112,22.

2. In het derde lid wordt ‘€ 133,70’ vervangen door ‘€138,38’ en wordt ‘€ 2.139,14’ vervangen door: € 2.214,01.

3. Het vierde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 1.0710,00’ vervangen door: € 1.1085,00.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 5.355,00’ vervangen door: € 5.542,00.

M

Artikel 33 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 133,70’ vervangen door ‘€ 138,38’, wordt ‘€ 2.139,14’ vervangen door ‘€ 2.214,01’ en wordt ‘€ 5.347,86’ vervangen door: € 5.535,04.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 643,50’ vervangen door: € 666,02.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 12,85’ vervangen door: € 13,30.

2. In het vierde lid wordt ‘€ 133,70’ vervangen door: € 138,38.

3. Het vijfde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 577,00’ vervangen door: € 597,20.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 0,54’ vervangen door: € 0,59.

N

De artikelen 34, 37, 38, 39, 40, 41 en 42 worden als volgt gewijzigd:

1. In de artikelen 34, onderdeel a, 37, onderdeel a, 38, onderdeel a, 39, onderdeel a, 40, onderdeel a, 41, onderdeel a, en 42, onderdeel a, wordt ‘€ 12,55’ telkens vervangen door: € 13,12.

2. In de artikelen 34, onderdeel b, 37, onderdeel b, 38, onderdeel b, 39, onderdeel b, 40, onderdeel b, 41, onderdeel b, en 42, onderdeel b, wordt ‘€ 97,98’ telkens vervangen door: € 102,44.

3. In de artikelen 34, onderdeel c, 37, onderdeel c, 38, onderdeel c, 39, onderdeel c, 40, onderdeel c, 41, onderdeel c, en 42, onderdeel c, wordt ‘€ 26,67’ telkens vervangen door: € 27,89.

O

In artikel 35 wordt ‘€ 53,34’ vervangen door: € 55,77.

P

In artikel 37a wordt ‘€ 213,36’ vervangen door: 223,07.

Q

Artikel 43 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 12,55’ vervangen door: € 13,12.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 21,13’ vervangen door: € 22,09.

R

Na artikel 43 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 43a

  • 1. Voor de be- en afhandeling van een aanvraag tot erkenning van een kwaliteitssysteem als bedoeld in de artikelen 56 en 57 van de Regeling preventie, bestrijding en monitoring van besmettelijke dierziekten en zoönosen en TSE’s, is de aanvrager een retributie verschuldigd van:

    • a. € 1561,00 voor een eerste aanvraag;

    • b. € 892,00 voor een iedere aanvraag na afwijzing van een eerdere aanvraag.

  • 2. Indien de rechtspersoon als bedoeld in artikel 59, eerste lid, van de Regeling preventie, bestrijding en monitoring van besmettelijke dierziekten en zoönosen en TSE’s een wijziging van gegevens als bedoeld in artikel 57, vierde lid, onderdeel d, van de Regeling preventie, bestrijding en monitoring van besmettelijke dierziekten en zoönosen en TSE’s heeft doorgegeven overeenkomstig artikel 62, zesde lid, van de Regeling preventie, bestrijding en monitoring van besmettelijke dierziekten en zoönosen en TSE’s, is de rechtspersoon voor de be- en afhandeling van die wijziging een retributie verschuldigd van € 223,00.

S

Artikel 44 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 97,78’ vervangen door: € 102,44.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 26,67’ vervangen door: € 27,89.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 21,13’ vervangen door: € 22,09.

T

Artikel 46 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en vijfde lid wordt ‘€ 85’ telkens vervangen door: € 88,87.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 225’ vervangen door: € 235,24.

3. In het derde lid wordt ‘€ 165’ vervangen door: € 172,51.

U

In artikel 47, tweede lid en vierde lid, onderdeel a, wordt ‘€ 12,55’ telkens vervangen door: € 13,12.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2009.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

G. Verburg.

TOELICHTING

De onderhavige regeling wijzigt de Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden. In deze regeling zijn de retributies neergelegd die door de Voedsel en Waren Autoriteit (hierna: VWA) in rekening worden gebracht voor diverse keurings- en toezichtswerkzaamheden op veterinair gebied en op het gebied van hygiëne. De wijzigingen in deze regeling zijn de volgende.

§ 1. Wijzigingen in hoofdlijnen

Er wordt een indexering toegepast ten aanzien van de retributies in de regeling die betrekking hebben op de werkzaamheden die door de VWA (zelf) worden verricht. In de Handleiding Overheidstarieven 2009 van het Ministerie van Financiën is een percentage van 4,7% opgenomen. Voor de VWA is dit percentage gecorrigeerd waarbij de productiviteitsdaling die in de Handleiding wordt gehanteerd, buiten beschouwing is gelaten. Dit omdat dit verder gaat dan reguliere indexering. De VWA-retributies worden derhalve niet geïndexeerd met 4,7%, maar met 4,55%.

Van een verhoging is afgezien bij de tarieven die in 2009 op basis van voorcalculatie, inclusief indexering, naar verwachting ten minste kostendekkend zullen zijn. Dit betreft de volgende tarieven:

  • het starttarief voor werkzaamheden op verzoek;

  • het kwartiertarief voor werkzaamheden op verzoek;

  • de import kg-tarieven en de daarbij behorende toeslagen;

  • het tarief voor registratie van bepaalde bedrijven.

Van deze verhoging is tevens afgezien bij tarieven waarbij indexering zou leiden tot strijdigheid met bestuurlijke afspraken zoals opgenomen in het Convenant organisatie roodvleeskeuring (post mortem) in Nederland en met de afspraken met de pluimveesector waarover ik de Tweede Kamer bij brief van 17 december 2007 (Kamerstukken II, 2007/08, 26 991, nr. 161) heb geïnformeerd. Dit betreft de volgende tarieven:

  • het kwartiertarief PM-keuring roodvlees;

  • het starttarief voor pluimveeslachterijen;

  • het starttarief voor pluimveeslachterijen die minder dan 10 GVE per week behandelen;

  • het kwartiertarief voor pluimveeslachterijen.

De indexering is voorts niet toegepast ten aanzien van de retributie die op basis van artikel 16 van de Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden in rekening wordt gebracht voor de post mortemkeuringswerkzaamheden die worden verricht door een officiële assistent die via KDS op basis van het Convenant Roodvleeskeuring wordt ingezet. Ook hier geldt dat de tarieven over 2008 reeds kostendekkend waren en die in 2009 op basis van de voorcalculatie naar verwachting ook kostendekkend zullen zijn.

Ten aanzien van de retributies die gelden voor werkzaamheden die het Centraal Veterinair Instituut (CVI) verricht op het terrein van verlening en onderhoud van erkenningen voor laboratoria voor het verrichten van BSE-testen, gelden indexeringspercentages die afwijken van het percentage dat geldt voor de werkzaamheden die de VWA zelf verricht. Het CVI verricht audits en organiseert ringtesten voor de bedoelde laboratoria en kent bijgevolg eigen kostprijzen, die anders zijn dan die van de VWA.

Op basis van afspraken tussen de Stichting Dienst Landbouwkundig Onderzoek, waaronder CVI ressorteert, en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit is ten aanzien van CVI-werkzaamheden een indexeringspercentage toegepast van 3,5%. Dit percentage is met name ingegeven door loonkostenstijgingen.

De retributie per door het erkende laboratorium uitgevoerde BSE test is met deze regeling op een kostendekkend niveau gebracht.

§ 2. Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel R

Er wordt een drietal nieuwe retributies toegevoegd. Deze nieuwe tarieven betreffen retributies voor de erkenning van (private) kwaliteitssystemen als bedoeld in de Regeling preventie, bestrijding en monitoring van besmettelijke dierziekten en zoönosen en TSE’s. Ingevolge die regeling moeten kwaliteitssystemen door de Minister worden erkend. De VWA zal dit in mandaat uitvoeren.

Om het mogelijk te maken dat de kosten van de werkzaamheden die de VWA in het kader van de beoordeling van de kwaliteitssystemen verricht, in rekening te brengen is er een drietal nieuwe tarieven in onderhavige regeling opgenomen. Dit betreft ten eerste een tarief voor de be- en afhandeling van een eerste aanvraag tot erkenning van een kwaliteitssysteem. Ten tweede betreft het een tarief voor de behandeling van een aanvraag tot erkenning van een kwaliteitssysteem die gedaan wordt nadat een eerdere aanvraag is afgewezen. Het gaat hier om de situatie dat de VWA in het kader van de behandeling van een aanvraag is gebleken dat een kwaliteitssysteem niet voldoet aan de eisen in de Regeling preventie, bestrijding en monitoring van besmettelijke dierziekten en zoönosen en TSE’s en bijstelling behoeft. Voor behandeling van deze tweede, bijgestelde aanvraag wordt het hier bedoelde tarief in rekening gebracht. Dit tarief is lager dan het tarief voor de eerste aanvraag omdat de beoordeling van iedere aanvraag na afwijzing van een eerdere aanvraag gedaan wordt minder tijd in beslag neemt.

Het derde tarief ziet op de be- en afhandeling van een wijziging van de gegevens die bij de aanvraag van de erkenning van een kwaliteitssysteem zijn verstrekt. Op grond van artikel 57 van de Regeling preventie, bestrijding en monitoring van besmettelijke dierziekten en zoönosen en TSE’s moeten de in het vierde lid genoemde gegevens bij de aanvraag tot erkenning van een kwaliteitssysteem worden verstrekt. Op grond van artikel 62, zesde lid, van die regeling moet de rechtspersoon die het kwaliteitssysteem beheert wijzigingen van de gegevens die bij de aanvraag zijn verstrekt aan de Minister doorgeven. Deze wijzigingen worden door de VWA beoordeeld in het licht van de reeds verleende erkenning. Voor de werkzaamheden die de VWA met betrekking tot de be- en afhandeling van deze gegevenswijziging verricht, is eveneens een tarief in de regeling opgenomen.

§ 3. Vaste verandermomenten (VVM)

Deze regeling treedt op 1 januari 2009 in werking. Daarmee wordt afgeweken van het LNV-beleid van vaste verandermomenten voor regelgeving, die inhouden dat nieuwe regelingen slechts op 1 januari of 1 juli in werking treden en publicatie minimaal drie maanden voorafgaand aan inwerkingtreding van de regeling plaatsvindt. Dit beleid is neergelegd in de brief van de Minister van LNV van 28 april 2008 aan de Voorzitter van de Tweede Kamer (Kamerstukken II 2007/08, 29 515 en 31 201, nr. 243).

De reden voor deze afwijking is dat bij deze regeling een indexering wordt toegepast die wordt gebaseerd op het indexeringspercentage uit de Handleiding Overheidstarieven van het Ministerie van Financiën. Dit indexeringspercentage is pas aan het eind van het jaar bekend. Publicatie vóór 1 oktober is derhalve niet mogelijk.

§ 4. Administratieve lasten

De onderhavige wijzigingsregeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

G. Verburg.


XNoot
1

Stcrt. 2007, 247; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 20 februari 2008 (Stcrt. 42).

Naar boven