Wijziging Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden en aanwijzing bijzondere verkeersgebieden

Regeling van de Staatssecretaris van Defensie van 9 juni 2008, nr. C/2008014434, Directie Juridische Zaken, Sector Wet- en Regelgeving, houdende wijziging van de Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden en aanwijzing bijzondere verkeersgebieden

De Staatssecretaris van Defensie,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Verkeer en Waterstaat;

Gelet op de artikelen 8 en 45, vijfde lid, van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:

Artikel I

De Regeling van de Staatssecretaris van Defensie van 19 september 1997, nr. CWW85/01397001918 houdende beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden en aanwijzing bijzondere verkeersgebieden (Stcrt. 1997, 185) wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. De onderdelen h en i in het eerste lid worden geletterd i en j.

2. Er wordt in het eerste lid een onderdeel ingevoegd, luidende:

h. EHR 4F (Vliehors)

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

53°21’59’’ N 004°40’45’’ E;

53°19’40’’ N 004°46’10’’ E; tegen de klok in met een bochtstraal van 8 NM, met middelpunt

53°15’00’’ N 004°57’00’’ E; naar

53°15’00’’ N 004°43’41’’ E;

53°15’00’’ N 004°37’01’’ E; met de klok mee met een bochtstraal van 12 NM, met middelpunt

53°15’00’’ N 004°57’00’’ E; naar

53°21’59’’ N 004°40’45’’ E.

vanaf een hoogte van Mean Sea Level (MSL) tot een hoogte van 5000 ft boven grond of water, dagelijks van zonsopgang tot 24.00 uur lokale tijd, behalve op zaterdagen en zondagen;

3. Het tweede en derde lid worden vernummerd tot derde en vierde lid.

4. Er wordt een lid ingevoegd, luidende:

2. Indien dit in het Airspace Use Plan is aangegeven, is burgerluchtverkeer zonder voorafgaande toestemming van AOCS NM verboden in de volgende gebieden:

a. EHD 01

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

550000N0050000E;

550000N0053400E;

543000N0053400E;

543000N0043209E;

vanaf een hoogte van FL 055 tot FL 285. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

b. EHD 01a

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

550000N0050000E;

550000N0053400E;

543000N0053400E;

543000N0043209E;

vanaf een hoogte van FL 285 tot FL 660. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

c. EHD 02

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

550000N0053400E;

550000N0063000E;

543000N0063000E;

543000N0053400E;

vanaf een hoogte van FL 055 tot FL 285. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

d. EHD 02a

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

550000N0053400E;

550000N0063000E;

543000N0063000E;

543000N0053400E;

vanaf een hoogte van FL 285 tot FL 660. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

e. EHD 03

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

543000N0043209E;

543000N0044600E;

540000N0044600E;

540000N0040505E;

vanaf een hoogte van FL 055 tot FL 285. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

f. EHD 03a

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

543000N0043209E;

543000N0044600E;

540000N0044600E;

540000N0040505E;

vanaf een hoogte van FL 285 tot FL 660. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

g. EHD 04

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

543000N0044600E;

543000N0053400E;

540000N0053400E;

540000N0044600E;

vanaf een hoogte van FL 055 tot FL 285. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

h. EHD 04a

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

543000N0044600E;

543000N0053400E;

540000N0053400E;

540000N0044600E;

vanaf een hoogte van FL 285 tot FL 660. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

i. EHD 05

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

543000N0053400E;

543000N0063000E;

540000N0063000E;

540000N0053400E;

vanaf een hoogte van FL 055 tot FL 285. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

j. EHD 05a

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

543000N0053400E;

543000N0063000E;

540000N0063000E;

540000N0053400E;

vanaf een hoogte van FL 285 tot FL 660. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

k. EHD 06

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

540000N0040505E;

540000N0044600E;

533000N0044600E;

533000N0033845E;

vanaf een hoogte van FL 055 tot FL 285. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

l. EHD 06a

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

540000N0040505E;

540000N0044600E;

533000N0044600E;

533000N0033845E;

vanaf een hoogte van FL 285 tot FL 660. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

m. EHD 07

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

540000N0044600E;

540000N0053400E;

533000N0053400E;

533000N0044600E;

vanaf een hoogte van FL 055 tot FL 285. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

n. EHD 07a

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

540000N0044600E;

540000N0053400E;

533000N0053400E;

533000N0044600E;

vanaf een hoogte van FL 285 tot FL 660. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

o. EHD 08

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

540000N0053400E;

540000N0063000E;

534000N0063000E;

533000N0053400E;

vanaf een hoogte van FL 055 tot FL 285. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

p. EHD 08a

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

540000N0053400E;

540000N0063000E;

534000N0063000E;

533000N0053400E;

vanaf een hoogte van FL 285 tot FL 660. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

q. EHD 09

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

533000N0033845E; 533000N0053400E;

532630N0051030E; 532620N0050940E;

532300N0045400E; tegen de klok in met een bochtstraal van 8 NM, met middelpunt 531500N0045700E naar 531500N0044338E;

531500N0043657E; tegen de klok in met een bochtstraal van 12 NM, met middelpunt 531500N0045700E naar 531106N0043803E;

530917N0044028E; 530610N0043056E;

530500N0042100E; 524820N0042100E;

530328N0034400E; 532755N0033656E;

533000N0033845E;

vanaf een hoogte van FL 055 tot FL 285. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

r. EHD 09a

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

533000N0033845E; 533000N0053400E;

532630N0051030E; 532620N0050940E;

532300N0045400E; tegen de klok in met een bochtstraal van 8 NM, met middelpunt 531500N0045700E naar 531500N0044338E;

531500N0043657E; tegen de klok in met een bochtstraal van 12 NM, met middelpunt 531500N0045700E naar 531106N0043803E;

530917N0044028E; 530610N0043056E;

530500N0042100E; 524820N0042100E;

530328N0034400E; 532755N0033656E;

533000N0033845E;

vanaf een hoogte van FL 285 tot FL 660. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

s. TRA 010

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

534000N0063000E; 533000N0053400E;

532630N0051030E; 532620N0050940E;

532300N0045400E tegen de klok in met een bochtstraal van 8 NM, met middelpunt 531500N0045700E naar 531500N0044338E;

531500N0043657E; tegen de klok in met een bochtstraal van 12 NM, met middelpunt 531500N0045700E naar 531106N0043803E;

530917N0044028E; 530610N0043056E;

530500N0042100E; 524820N0042100E;

524525N0042803E; 524330N0043340E;

524803N 0051711E; 532437N0063630E;

533015N0064430E; langs de Nederlands – Duitse grens naar

534000N0063000E;

vanaf een hoogte van FL 095 tot FL 285. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

t. TRA 010a

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

534000N0063000E; 533000N0053400E;

532630N0051030E; 532620N0050940E;

532300N0045400E tegen de klok in met een bochtstraal van 8 NM, met middelpunt 531500N0045700E naar 531500N0044338E;

531500N0043657E; tegen de klok in met een bochtstraal van 12 NM, met middelpunt 531500N0045700E naar 531106N0043803E;

530917N0044028E; 530610N0043056E;

530500N0042100E; 524820N0042100E;

524525N0042803E; 524330N0043340E;

524803N 0051711E; 532437N0063630E;

533015N0064430E; langs de Nederlands – Duitse grens naar

534000N0063000E;

vanaf een hoogte van FL 285 tot FL 660, van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

u. TRA 012

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

51°29’50’’ N 004°48’24’’ E;

51°51’26’’ N 005°02’19’’ E;

51°58’55’’ N 005°17’42’’ E;

52°00’04’’ N 005°31’16’’ E;

51°56’22’’ N 005°47’00’’ E;

51°50’02’’ N 005°57’32’’ E; langs de Nederlands-Duitse grens naar 51°15’21’’ N 005°33’25’’ E; langs de Nederlands-Belgische grens naar

51°16’54’’ N 005°26’30’’ E;

51°26’03’’ N 005°06’10’’ E; langs de Nederlands-Belgische grens naar

51°26’52’’ N 005°00’18’’ E;

51°26’52’’ N 004°49’25’’ E; langs de Nederlands-Belgische grens naar

51°29’50’’ N 004°48’24’’ E.

vanaf een hoogte van FL 095 tot FL 285, van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd indien middels Airspace Use Plans geactiveerd;

v. TRA 012a

het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

51°29’50’’ N 004°48’24’’ E;

51°51’26’’ N 005°02’19’’ E;

51°58’55’’ N 005°17’42’’ E;

52°00’04’’ N 005°31’16’’ E;

51°56’22’’ N 005°47’00’’ E;

51°50’02’’ N 005°57’32’’ E; langs de Nederlands-Duitse grens naar

51°14’46’’ N 006°04’54’’ E;

51°15’21’’ N 005°33’25’’ E; langs de Nederlands-Belgische grens naar

51°16’54’’ N 005°26’30’’ E;

51°26’03’’ N 005°06’10’’ E; langs de Nederlands-Belgische grens naar

51°26’52’’ N 005°00’18’’ E;

51°26’52’’ N 004°49’25’’ E; langs de Nederlands-Belgische grens naar

51°29’50’’ N 004°48’24’’ E.

vanaf een hoogte van FL 285 tot FL 660, van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan;

w. CBA SEA 1

Het Nederlandse deel van het gebied wordt begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

545729N 050238E; 545730N 006300E;

535003N 006300E;

533242N 045045E;

533237N 034601E;

vanaf een hoogte van FL 055 tot FL 660. Van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 23.00 lokale tijd en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 lokale tijd tenzij anders aangegeven in het Airspace Use Plan.

5. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

5. In dit artikel wordt verstaan onder het Airspace Use Plan: het bericht dat dagelijks door AOCS NM van het Ministerie van Defensie wordt uitgegeven en bekend gesteld aan verkeersleidingsposten en luchtvaartmaatschappijen en waarin is opgenomen welke tijden delen van het luchtruim zijn gereserveerd voor militaire oefeningen.

B

Artikel 5, eerste lid, onder c, komt te luiden:

c. de Commandant Luchtstrijdkrachten voor de gebieden EHR 4A, EHR 4B, EHR 4C, EHR 4D, EHR 4E, EHR 4F, EHD 01, EHD 01a, EHD 02, EHD 02a, EHD 03, EHD 03a, EHD 04, EHD 04a, EHD 05, EHD 05a, EHD 06, EHD 06a, EHD 07, EHD 07a, EHD 08, EHD 08a, EHD 09, EHD 09a, TRA 010, TRA 010a, TRA 012, TRA 012a, CBA SEA 1.

C

Na artikel 8 wordt een artikel toegevoegd, luidende:

Artikel 9

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden en aanwijzing bijzondere luchtverkeersgebieden.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 9 juni 2008.
De Staatssecretaris van Defensie, J.G. de Vries.

Toelichting

De huidige Temporary Reserved Areas (TRAs) zijn de belangrijkste oefengebieden van de Koninklijke luchtmacht en zijn gelegen buiten de civiele luchtroutes. De term TRA dient in verband met internationale afspraken te worden vervangen door Danger Area (EHD) (waarbij EH de internationale aanduiding voor Nederland is) indien het oefengebieden zijn gelegen boven internationale wateren. Vanwege de militaire noodzaak om deze gebieden te blijven gebruiken voor oefenende eenheden is het afsluiten voor overig verkeer tijdens het daadwerkelijk oefenen, zowel ter bescherming van het verkeer binnen het gebied als ter bescherming voor het verkeer buiten het gebied, noodzakelijk. In overleg tussen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Ministerie van Defensie zijn, behalve de huidige TRAs, ook andere gebieden gedefinieerd als militair oefengebied. De destijds door partijen overeengekomen visie met alle daarin opgenomen gebieden wordt nu in de regeling ‘Beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden en aanwijzing bijzondere luchtverkeersgebieden’ opgenomen.

Tevens wordt de benaming van een deel van overig (militair) gecontroleerd luchtruim, in en boven de Nieuw Milligen TMA A en Nieuw Milligen TMA D, welke nu reeds als oefengebied worden gebruikt, in lijn gebracht met het daadwerkelijke gebruik en bij activering TRA genoemd. Nationale EHDs en TRAs kunnen worden gekoppeld aan in het buitenland gelegen oefengebieden zodat een Cross Border Area (CBA) ontstaat. CBA SEA 1 maakt deel uit van de EHDs 01 t/m 08 en wordt met de EHD 01 t/m 08 geactiveerd. Dit gebied is grensoverschrijdend met Duitsland. De controle van de oefenactiviteiten kan worden geleid door een Nederlandse, Duitse of bondgenootschappelijke (gevechtsleiding) eenheid. Ook is het onder voorwaarden mogelijk dat oefenende eenheden autonoom in dit gebied opereren.

In het kader van Europese verordeningen betreffende Single European Sky (SES) wordt gewerkt aan het tot stand brengen van een gemeenschappelijk Europees luchtruim. De Europese Commissie heeft als één van de uitvoeringsmaatregelen de ‘Commission Regultation (EC) No 2150/2005 of 23 December 2005 laying down common rules for the flexible use of airspace’ (Official Journal L 342/20) vastgesteld. Het flexibel gebruik tussen civiele en militaire autoriteiten op strategisch, pre-tactisch en tactisch niveau staat daarin centraal. In deze regeling wordt het flexibele gebruik mogelijk gemaakt. Na beëindiging van de militaire activiteiten worden de gebieden vrijgegeven aan de civiele luchtvaart.

Tevens wordt met deze wijziging een deel (EHR 4F) toegevoegd aan de EHR 4 (Vliehors). Dit laatste om segregatie te bewerkstelligen tussen mogelijk kruisend civiel verkeer en uitklimmend Range verkeer.

De Staatssecretaris van Defensie,

J.G. de Vries

Naar boven