Wijziging Regeling luchtverkeersdienstverlening

Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat en van de Staatssecretaris van Defensie van 11 mei 2007, nr. HDJZ/LUV/2007-450, Hoofddirectie Juridische Zaken, tot wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening in verband met het wijzigen van de luchtvaartgids en het invoeren van de Transponder Mandatory Zone

De Minister van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie,

Gelet op de artikelen 3, 7 en 10 van het Luchtverkeersreglement;

Besluiten:

Artikel I

De Regeling luchtverkeersdienstverlening1 wordt als volgt gewijzigd:

A

In de alfabetische opsomming van artikel 1 wordt na onderdeel ‘terminal control area’ een onderdeel ingevoegd, luidende:

Transponder Mandatory Zone (TMZ): een bijzonder luchtverkeersgebied waarin het gebruik van een werkende SSR-transponder verplicht is gesteld voor al het luchtverkeer;.

B

Na artikel 7b. wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 7c

Transponder Mandatory Zone Eindhoven

1. Als bijzonder luchtverkeersgebied wordt aangewezen een deel van het luchtruim boven en in de omgeving van luchtvaartterrein Eindhoven, aangeduid als TMZ Eindhoven.

2. De TMZ Eindhoven is begrensd zoals aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage G.

3. Onverminderd de in het betrokken luchtruim geldende regels is het voeren van een werkende SSR-transponder verplicht voor alle luchtvaartuigen die gebruik maken van de TMZ Eindhoven.

4. In afwijking van het derde lid kan de betreffende luchtverkeersdienst afhankelijk van de verkeerssituatie toestemming geven voor een vlucht in het gebied zonder werkende SSR-transponder.

C

In artikel 18, tabel, tweede kolom, wordt de ‘E’ achter ‘TMA’s Maastricht beneden FL095’ vervangen door: D.

D

De bijlagen B, B1, onderdeel 4, C, D, E en I behorende bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden vervangen door de bijlagen B, B1, onderdeel 4, C, D, E en I zoals opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

E

Bijlage B1 behorende bij artikel 2, vierde lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In de titel wordt na ‘lid’ ingevoegd: , van de Regeling luchtverkeersdienstverlening.

2. Onder vernummering van de onderdelen 11 en 12 tot 12 en 13 wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

11. Schiphol TMA 6

a. De laterale grenzen van Schiphol TMA 6 zijn:

Vanaf positie 52°48'19"N 004°21'00"E naar positie 52°45'25"N 004°28'03"E, via positie 52°43'30"N 004°33'40"E en positie 52°41'36"N 004°16'15"E naar positie 52°48'19"N 004°21'00"E.

b. Schiphol TMA 6 heeft een ondergrens van 3500 voet en een bovengrens van vliegniveau 095.

c. Het luchtruim binnen Schiphol TMA 6 heeft classificatie A.

F

Bijlage G behorende bij de artikelen 7a, tweede lid, 7b, tweede lid, van de Regeling Luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:

1. In de titel wordt na ‘7b, tweede lid,’ ingevoegd: en 7c, tweede lid.

2. Na onderdeel 2 wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

3. TMZ Eindhoven

a. de laterale grenzen van de TMZ Eindhoven zijn:

Vanaf positie 51°46'48"N 005°22'26"E naar positie 51°40'17"N 005°28'40"E, via positie 51°35'40"N 005°39'12"E en positie 51°38'26"N 005°48'58"E via een deel van een cirkel met een straal van 8,5 NM met als middelpunt 51°32'48"N 005°38'46"E (GEMTI) naar positie 51°⁠27'54"N 005°49'52"E, via positie 51°⁠15'45"N 005°36'10"E en positie 51°⁠17'49"N 005°33'11"E naar positie 51°⁠17'16"N 005° 31'16"E via de Nederlands/Belgische naar positie 51°29'14"N 005°01'59"E, via positie 51°29'47"N 004°59'15"E en positie 51°43'25"N 005°⁠14'27"E via een deel van een cirkel met een straal van 8,5 NM met als middelpunt 51°38'33"N 005°25'39"E (BESTI) naar positie 51°46'48"N 005°22'26"E.

b. De TMZ Eindhoven heeft een ondergrens van 2500 voet boven gemiddeld zeeniveau buiten de CTR’s Eindhoven, Volkel, De Peel, Woensdrecht en Kleine Brogel en boven deze CTR’s een ondergrens van 3000 voet boven gemiddeld zeeniveau. De TMZ Eindhoven heeft een bovengrens van vliegniveau 065.

stcrt-2007-96-p10-SC80516-1.gif

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. De onderdelen A, B, C en F werken terug tot en met 12 april 2007. De onderdelen D en E werken terug tot en met 28 september 2006.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, C.M.P.S. Eurlings.De Staatssecretaris van Defensie, C. van der Knaap.

Bijlage B. behorende bij de artikelen 2, derde lid, en 16, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Algemene- en naderingsluchtverkeersleidingsgebieden

ENR 1.4-1

d.d. 12 april 2007

ATS Airspace

ENR 1.4-2

d.d. 12 april 2007

ATS Airspace

ENR 1.4-3

d.d. 12 april 2007

ATS Airspace

ENR 1.4-4

d.d. 12 april 2007

ATS Airspace

ENR 2.1-1

d.d. 16 maart 2006

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-2/11

d.d. 12 april 2007

Air Traffic Services Airspace

ENR 6-2.1

d.d. 12 april 2007

Airspace Structure and ATS Airspace Classification

Bijlage C. behorende bij artikel 3, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Luchtverkeersroutes

ENR 3.1-1/7

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-8

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-9/14

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-15/20

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-21/24

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-25

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-26/32

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-33

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.2-34/39

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 6-3.1

d.d. 15 maart 2007

ATS Routes

Bijlage D. behorende bij artikel 4, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Helicopter Main Routes/Helicopter Protected Zones/Helicopter Traffic Zones

ENR 3.4-1/24

d.d. 23 november 2006

Helicopter Routes

ENR 6-3.3

d.d. 12 april 2007

North Sea Operations

Bijlage E. behorende bij artikel 5, derde, vierde en vijfdelid, en 16, tweede lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden

AD 2.EHAM-7

d.d. 8 juni 2006

EHAM AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHAM-8

d.d. 26 oktober 2006

EHAM AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHBK-4

d.d. 23 november 2006

EHBK AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHGG-5

d.d. 3 augustus 2006

EHGG AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHRD-5

d.d. 19 januari 2006

EHRD AD 2.17 ATS Airspace

ENR 2.1-9

d.d. 12 april 2007

Deelen control Zone

ENR 2.1-9

d.d. 12 april 2007

De Peel control Zone

ENR 2.1-9

d.d. 12 april 2007

Gilze-Rijen control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 12 april 2007

Leeuwarden control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 12 april 2007

Soesterberg control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 12 april 2007

Valkenburg control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 12 april 2007

Volkel control Zone

ENR 2.1-11

d.d. 12 april 2007

Woensdrecht control Zone

ENR 2.1-11

d.d. 12 april 2007

Kleine-Brogel control Zone 2

ENR 2.1-11

d.d. 12 april 2007

Niederrhein control Zone

Bijlage I. behorende bij artikel 23a van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Luchtvaartgids, Volume I

Luchtvaartterrein Ameland (EHAL)

AD 2.EHAL-3/4

d.d. 12 mei 2005

Flight procedures

AD 2.EHAL-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Schiphol (EHAM)

AD 2.EHAM-17

d.d. 21 december 2006

Noise abatement procedures

AD 2.EHAM-18/19

d.d. 26 oktober 2006

Noise abatement procedures

AD 2.EHAM-20

d.d. 23 november 2006

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-21/22

d.d. 15 maart 2007

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-23/30

d.d. 12 april 2007

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-31

d.d. 15 maart 2007

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-32

d.d. 12 april 2007

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-33/34

d.d. 26 oktober 2006

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-35/36

d.d. 12 april 2007

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-36/41

d.d. 26 oktober 2006

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-42

d.d. 26 oktober 2006

VFR flight procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHAM-SID-04

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHAM-SID-06

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHAM-SID-SUP-06

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary

AD 2.EHAM-SID-09

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 09

AD 2.EHAM-SID-18C

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 18C

AD 2.EHAM-SID-18L

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 18L

AD 2.EHAM-SID-22

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHAM-SID-24

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHAM-SID-27

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 27

AD 2.EHAM-SID-36C

d.d. 24 november 2005

Standard instrument departure chart RWY 36C

AD 2.EHAM-SID-36L

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 36L

AD 2.EHAM-SID-SUP-36L

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary

AD 2.EHAM-STAR.1

d.d. 15 maart 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHAM-STAR.2

d.d. 15 maart 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHAM-IAC-06.1

d.d. 26 oktober 2006

Instrument approach chart RWY 06 ILS and SOKSI APCH

AD 2.EHAM-IAC-06.2

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions

AD 2.EHAM-IAC-06.3

d.d. 16 maart 2006

Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-09.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-18C.1

d.d. 26 oktober 2006

Instrument approach chart RWY 18C ILS and REGSU APCH

AD 2.EHAM-IAC-18C.2

d.d. 27 oktober 2005

Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-18R.1

d.d. 26 oktober 2006

Instrument approach chart RWY 18R ILS and NIRSI APCH

AD 2.EHAM-IAC-18R.2

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions

AD 2.EHAM-IAC-18R.3

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS

AD 2.EHAM-IAC-18R.4

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 18R SRE

AD 2.EHAM-IAC-22.1

d.d. 31 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 22 ILS

AD 2.EHAM-IAC-22.2

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 22 SRE

AD 2.EHAM-IAC-24.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM

AD 2.EHAM-IAC-27.1

d.d. 16 maart 2006

Instrument approach chart RWY 27 ILS

AD 2.EHAM-IAC-27.2

d.d. 16 maart 2006

Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-36C.1

d.d. 26 oktober 2006

Instrument approach chart RWY 36C ILS and LOMKO APCH

AD 2.EHAM-IAC-36C.2

d.d. 13 april 2006

Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-36R.1

d.d. 26 oktober 2006

Instrument approach chart RWY 36R ILS and MONUT APCH

AD 2.EHAM-IAC-36R.2

d.d. 16 maart 2006

Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-MISC

d.d. 01 september 2005

Instrument approach chart SRE

AD 2.EHAM-VAC.1

d.d. 12 april 2007

Visual approach chart

AD 2.EHAM-VAC.2

d.d. 22 december 2005

Visual approach chart VFR traffic circuits

   

Luchtvaartterrein Budel (EHBD)

AD 2.EHBD-5

d.d. 12 mei 2005

Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-6

d.d. 19 januari 2006

Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-7

d.d. 29 september 2005

Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-8

d.d. 18 januari 2007

Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-9/10

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-10/11

d.d. 12 mei 2005

VFR flight procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHBD-SID-03

d.d. 29 september 2005

Standard instrument departure chart RWY 03

AD 2.EHBD-SID-21

d.d. 29 september 2005

Standard instrument departure chart RWY 21

AD 2.EHBD-STAR

d.d. 15 maart 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHBD-IAC-21

d.d. 11 mei 2006

Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME

AD 2.EHBD-VAC.1

d.d. 12 april 2007

Visual approach chart

AD 2.EHBD-VAC.2

d.d. 11 mei 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits

   

Luchtvaartterrein Maastricht Aachen (EHBK)

AD 2.EHBK-6/10

d.d. 12 april 2007

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-11/12

d.d. 26 oktober 2006

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-13

d.d. 16 maart 2006

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-14

d.d. 27 oktober 2005

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-15

d.d. 16 maart 2006

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-16

d.d. 12 april 2007

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-16/17

d.d. 26 oktober 2006

VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHBK-SID-03

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 03

AD 2.EHBK-SID-21

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 21

AD 2.EHBK-STAR.1

d.d. 15 maart 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHBK-STAR.2

d.d. 15 maart 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHBK-IAC-03.1

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 03 ILS/DME and BEMTI approach

AD 2.EHBK-IAC-03.2

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 03 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and THORN RNAV transitions

AD 2.EHBK-IAC-03.3

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 03 NDB/DME and BEMTI approach

AD 2.EHBK-IAC-03.4

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 03 SRE

AD 2.EHBK-IAC-21.1

d.d. 27 oktober 2005

Instrument approach chart RWY 21 ILS/DME

AD 2.EHBK-IAC-21.2

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 21 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and THORN RNAV transitions

AD 2.EHBK-IAC-21.3

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME

AD 2.EHBK-IAC-21.4

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 21 SRE

AD 2.EHBK-VAC.1

d.d. 15 maart 2007

Visual approach chart

AD 2.EHBK-VAC.2

d.d. 27 oktober 2005

Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT

   

Luchtvaartterrein Drachten (EHDR)

AD 2.EHDR-3

d.d. 12 april 2007

VFR Flight procedures and regulations

AD 2.EHDR-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Eelde (EHGG)

AD 2.EHGG-6/10

d.d. 18 januari 2007

Instrument departure procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-10/12

d.d. 18 januari 2007

Instrument approach procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-14/15

d.d. 18 januari 2007

VFR flight procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHGG-SID-05

d.d. 3 augustus 2006

Standard instrument departure chart RWY 05

AD 2.EHGG-SID-23

d.d. 3 augustus 2006

Standard instrument departure chart RWY 23

AD 2.EHGG-STAR

d.d. 15 maart 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHGG-IAC-05.1

d.d. 18 januari 2007

Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME

AD 2.EHGG-IAC-05.2

d.d. 18 januari 2007

Instrument approach chart RWY 05 NDB

AD 2.EHGG-IAC-23.1

d.d. 18 januari 2007

Instrument approach chart RWY 23 ILS

AD 2.EHGG-IAC-23.2

d.d. 18 januari 2007

Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME

AD 2.EHGG-IAC-23.3

d.d. 18 januari 2007

Instrument approach chart RWY 23 NDB

AD 2.EHGG-IAC-MISC

d.d. 18 januari 2007

Instrument approach chart all RWYs SRE

AD 2.EHGG-VAC.1

d.d. 3 augustus 2006

Visual approach chart

AD 2.EHGG-VAC.2

d.d. 19 januari 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19

AD 2.EHGG-VAC.3

d.d. 19 januari 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23

   

Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO)

AD 2.EHHO-3

d.d. 31 augustus 2006

Flight procedures

AD 2.EHHO-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV)

AD 2.EHHV-4

d.d. 12 mei 2005

Flight procedures

AD 2.EHHV-VAC.1

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

AD 2.EHHV-VAC.2

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE)

AD 2.EHLE-5

d.d. 01 september 2005

Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-6

d.d. 15 maart 2007

Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-7

d.d. 01 september 2005

Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-8

d.d. 21 december 2006

Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-8

d.d. 13 april 2006

VFR flight procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-9

d.d. 01 september 2005

VFR flight procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHLE-SID-05

d.d. 21 december 2006

Standard instrument departure chart RWY 05

AD 2.EHLE-SID-23

d.d. 21 december 2006

Standard instrument departure chart RWY 23

AD 2.EHLE-STAR

d.d. 15 maart 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHLE-IAC-05.1

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME

AD 2.EHLE-IAC-05.2

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 05 NDB

AD 2.EHLE-IAC-23.1

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME

AD 2.EHLE-IAC-23.2

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 23 NDB

AD 2.EHLE-VAC

d.d. 13 april 2006

Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY

   

Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ)

AD 2.EHMZ-3/4

d.d. 26 oktober 2006

Flight procedures

AD 2.EHMZ-VAC.1

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 09

AD 2.EHMZ-VAC.2

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 27

   

Luchtvaartterrein Rotterdam (EHRD)

AD 2.EHRD-7

d.d. 12 april 2007

Instrument departure procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-8

d.d. 12 mei 2005

Instrument departure procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-9

d.d. 15 maart 2007

Instrument departure procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-10/11

d.d. 12 mei 2005

Instrument departure procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-11

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-12/13

d.d. 27 oktober 2005

Instrument approach procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-13/14

d.d. 27 oktober 2005

VFR flight procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-15

d.d. 8 juni 2006

VFR flight procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHRD-SID-06

d.d. 12 mei 2005

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHRD-SID-24

d.d. 27 oktober 2005

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHRD-STAR

d.d. 15 maart 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHRD-IAC-06.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME

AD 2.EHRD-IAC-24.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 24 ILS

AD 2.EHRD-IAC-24.2

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME

AD 2.EHRD-VAC.1

d.d. 12 april 2007

Visual approach chart

AD 2.EHRD-VAC.2

d.d. 28 september 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft

AD 2.EHRD-VAC.3

d.d. 27 oktober 2005

Visual approach chart VFR training circuits

 

Luchtvaartterrein Seppe (EHSE)

AD 2.EHSE-3

d.d. 12 mei 2005

Flight procedures

AD 2.EHSE-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Teuge (EHTE)

AD 2.EHTE-4/5

d.d. 1 september 2005

Flight procedures

AD 2.EHTE-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Terlet (EHTL)

AD 2.EHTL-VAC

d.d. 16 april 2007

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Texel (EHTX)

AD 2.EHTX-3/4

d.d. 12 mei 2005

Flight procedures

AD 2.EHTX-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein (MIL) Eindhoven (EHEH)

AD 2.EHEH-6/10

d.d. 12 april 2007

Instrument departure procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-10/14

d.d. 12 april 2007

Instrument approach procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-14/16

d.d. 12 april 2007

VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHEH-SID-04

d.d. 8 juni 2006

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHEH-SID-22

d.d. 8 juni 2006

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHEH-STAR

d.d. 15 maart 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHEH-IAC-04.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME

AD 2.EHEH-IAC-04.2

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME

AD 2.EHEH-IAC-22.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME

AD 2.EHEH-IAC-22.2

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME

AD 2.EHEH-VAC.1

d.d. 12 april 2007

Visual approach chart

AD 2.EHEH-VAC.2

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart VFR traffic circuits

   

Luchtvaartterrein (MIL) De Kooy (EHKD)

AD 2.EHKD-5

d.d. 3 augustus 2006

Instrument departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-6

d.d. 12 mei 2005

Instrument departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-6/7

d.d. 12 mei 2005

Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-IAC-04.1

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME

AD 2.EHKD-IAC-22.1

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 22 ILS

AD 2.EHKD-IAC-22.2

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 22 VOR/DME

AD 2.EHKD-IAC-MISC

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 04/22 SRE

AD 2.EHKD-VAC

d.d. 23 november 2006

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein (MIL) Soesterberg (EHSB)

AD 2.EHSB-1

d.d. 12 mei 2005

Departure procedures Soesterberg (MIL)

AD 2.EHSB-2

d.d. 15 maart 2007

Initial approach procedures Soesterberg (MIL)

AD 2.EHSB-3

d.d. 7 juli 2005

Initial approach procedures Soesterberg (MIL)

AD 2.EHSB-SID-OVERVIEW

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHSB-STAR

d.d. 15 maart 2007

Standard arrival chart

   

Luchtvaartterrein (MIL) Twenthe (EHTW)

AD 2.EHTW-5

d.d. 31 augustus 2006

Departure procedures Twenthe (MIL)

AD 2.EHTW-6/7

d.d. 3 augustus 2006

Departure procedures Twenthe (MIL)

AD 2.EHTW-7

d.d. 3 augustus 2006

Initial approach procedures Twenthe (MIL)

AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHTW-SID-06

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHTW-SID-24

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHTW-IAC-06.1

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME

AD 2.EHTW-IAC-06.2

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 06 SRE

AD 2.EHTW-IAC-24.1

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME

AD 2.EHTW-IAC-24.2

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 24 SRE

   

Helihaven Amsterdam Heliport (EHHA)

AD 3.EHHA-1

d.d. 12 april 2007

Flight procedures

AD 3.EHHA-2

d.d. 15 februari 2007

Flight procedures

AD 3.EHHA-VAC

d.d. 15 februari 2007

Visual approach chart

Luchtvaartgids, Volume II

Luchtvaartterrein Ameland (EHAL)

AD 2.EHAL-5

d.d. 12 mei 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHAL-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Budel (EHBD)

AD 2.EHBD-7/8

d.d. 12 mei 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHBD-VAC.1

d.d. 12 april 2007

Visual approach chart

AD 2.EHBD-VAC.2

d.d. 11 mei 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits

   

Luchtvaartterrein Drachten (EHDR)

AD 2.EHDR-4/5

d.d. 12 april 2007

Vliegprocedures

AD 2.EHDR-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO)

AD 2.EHHO-5

d.d. 31 augustus 2006

Vliegprocedures

AD 2.EHHO-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV)

AD 2.EHHV-6

d.d. 12 mei 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHHV-VAC.1

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

AD 2.EHHV-VAC.2

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE)

AD 2.EHLE-7/8

d.d. 1 september 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHLE-9

d.d. 13 april 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHLE-VAC

d.d. 13 april 2006

Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY

   

Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ)

AD 2.EHMZ-5/6

d.d. 26 oktober 2006

Vliegprocedures

AD 2.EHMZ-VAC.1

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 09

AD 2.EHMZ-VAC.2

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 27

   

Luchtvaartterrein Seppe (EHSE)

AD 2.EHSE-5

d.d. 12 mei 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHSE-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Teuge (EHTE)

AD 2.EHTE-6/8

d.d. 1 september 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHTE-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Terlet (EHTL)

AD 2.EHTL-VAC

d.d. 16 april 2007

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Texel (EHTX)

AD 2.EHTX-5

d.d. 12 mei 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHTX-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Helihaven Amsterdam Heliport (EHHA)

AD 3.EHHA-2

d.d. 12 april 2007

Vliegprocedures

AD 3.EHHA-VAC

d.d. 15 februari 2007

Visual approach chart

Toelichting

Algemeen

Met de onderhavige wijzigingsregeling worden de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening gewijzigd en zijn alle wijzigingen die vanaf 28 september 2006 tot en met 12 april 2007 in de luchtvaartgids zijn opgenomen verwerkt. De aangebrachte wijzigingen in bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening bevatten voor een zeer groot deel kleine tekstuele wijzigingen die geen invloed hebben op bestaande routes en procedures. Meer substantiële wijzigingen worden in de artikelsgewijze toelichting uiteengezet.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdelen A, B, C en F

Recentelijk is onderzoek gedaan naar de problematiek van botsingsrisico’s in het luchtruim boven Maastricht en Eindhoven en omgeving. Dat onderzoek vond plaats op indicatie van de luchtverkeersdienst van het Ministerie van Defensie, Luchtverkeersleiding Nederland en Inspectie Verkeer en Waterstaat bij de Luchtverkeerscommissie (LVC). Het onderzoek leidde tot de conclusie dat er in beide gebieden een Transponder Mandatory Zone (TMZ) en mogelijk luchtruim luchtverkeersdienstverleningsklasse D zou moeten worden ingesteld. Beide maatregelen zorgen er voor dat in principe al het luchtverkeer bekend is bij de betreffende luchtverkeersdienst.

Op basis van dit onderzoek adviseerde de Luchtverkeerscommissie het naderingsluchtverkeersleidingsgebied Maastricht luchtverkeersdienstverleningsklasse D te geven en bij Eindhoven een TMZ in te stellen. De sectorpartijen uit de General Aviation steunen dit advies. Onderhavige regeling volgt bovenstaand advies van de LVC.

In artikel 7b. wordt de TMZ Eindhoven ingesteld. De TMZ Eindhoven is het eerste gebied in het vluchtinformatiegebied Amsterdam met deze status. In het buitenland, waaronder Duitsland en Oostenrijk, bestaan deze bijzondere luchtverkeersgebieden al langer. In Duitsland zijn criteria ontwikkeld die aanleiding geven tot het instellen van een TMZ, waarbij het aantal vliegbewegingen een belangrijk criterium vormt. Volgens dit criterium zou het instellen van een TMZ bij Eindhoven vereist zijn. Daarnaast geldt bij Eindhoven een aantal verzwarende factoren, zoals samenstelling en aard van het luchtverkeer, incidenten en ligging van de diverse verkeersstromen, die het verhogen van de luchtruimclassificatie van E naar D aanbevelen. In een luchtruim met luchtverkeersdienstverleningsklasse D heeft al het luchtverkeer een klaring nodig en tweezijdig radiocontact met de luchtverkeersdienst. Aangezien deze verzwaring dus tevens een aanzienlijke verhoging van de werklast bij de luchtverkeersdienst van het Ministerie van Defensie met zich meebrengt, die momenteel niet kan worden opgevangen, blijft de huidige classificatie gehandhaafd. Wel wordt de Caution area EHEH vanaf 12 april 2007 omgezet naar een TMZ. Hierbij wordt opgemerkt dat de invoering van de Mode S transponder voor VFR-verkeer op 31 maart 2008 en het verplicht uitluisteren van de VFR frequentie (herclassificatie naar E+) mogelijkheden bieden om ook hier te komen tot een verdere verbetering van het veiligheidsniveau waarbij de uitvoerbaarheid gegarandeerd is. Door het (tot die tijd) instellen van de TMZ wordt de functionaliteit met betrekking tot het airborne collision avoidance system (ACAS) geoptimaliseerd.

Ieder luchtvaartuig heeft de plicht binnen de TMZ Eindhoven een werkende transponder te voeren, tenzij de plaatselijke luchtverkeersdienst toestemming heeft gegeven voor een vlucht zonder transponder. Deze toestemming kan zowel vlak voor het binnenvliegen van de TMZ via radiotelefonie gegeven worden als ruim van te voren voor bepaalde vluchten of tijdstippen worden bepaald. Hierdoor is maatwerk mogelijk, wat de veiligheid in de TMA Eindhoven zal bevorderen. De plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst kan op basis van de luchtverkeerssituatie tot het oordeel komen dat de afwezigheid van een transponder de luchtverkeersveiligheid niet nadelig beïnvloedt en dat zich geen botsingsrisico’s voordoen. De overige regels die gelden in het luchtruim waarbinnen de TMZ Eindhoven valt – TMA Nieuw Milligen D beneden Fl 065 (FL095) – blijven binnen de TMZ Eindhoven onverkort van toepassing.

De naderingsluchtverkeersleidingsgebieden 1 en 2 van Maastricht veranderen per 12 april 2007 van luchtverkeersdienstverleningsklasse E in D. Dit is in principe een tijdelijke maatregel, vooruitlopend op herclassificatie op grond van de ECAC Airspace Strategy,van het gehele Nederlandse luchtruim in 2008. In lijn met eerdere besluitvorming geldt, ter compensatie van de opheffing van de maximum snelheid van 250 kts voor jachtvliegtuigen, voor al het luchtverkeer in luchtruim met luchtverkeersdienstverleningsklasse D een minimum vliegzicht van 8 km in plaats van de 5 km die volgens ICAO minimaal geldt.

Artikel I, onderdelen D en E

Vervanging Bijlage B en B1, onderdeel 4, en aanvulling bijlage B1 met nieuw onderdeel 11.

Naar aanleiding van de rapportages LVC Taskforce Luchtruimstructuur I en II in respectievelijk november 1997 en maart 1998 en de aanbevelingen die daarin zijn opgenomen, is destijds binnen LVNL het project ‘Wijziging Luchtruimstructuur’ (WLS) gestart. Dit project had tot doel de aanbevelingen rond het opheffen van de knelpunten in het Nederlandse luchtruim te implementeren. Er werden dertien deelopdrachten gedefinieerd. Een van deze deelopdrachten was het uitbreiden van de Schiphol TMA 1 in noordelijke richting. De LVC heeft in juni 2001 een positief advies over deze uitbreiding gegeven aan de toenmalige Minister van Verkeer en Waterstaat hetgeen heeft geleid tot een wijziging in de regelgeving.

De gerealiseerde uitbreiding van Schiphol TMA 1 is vervolgens ter discussie gesteld en besloten is om de noordgrens weer te wijziging in haar oorspronkelijke vorm. De reden hiervoor is onder meer dat de naderingsluchtverkeersleidingsdienst op Schiphol, anders dan verwacht, het gebied niet is gaan gebruiken. Tevens wordt door het aanpassen van het gebied de coördinatie tussen de luchtverkeersleidingsdiensten van Schiphol en De Kooy vereenvoudigd.

Als gevolg van deze wijziging is de oude situatie van voor 2001 weer hersteld en kunnen de zweefvliegactiviteiten van de Eerste Zaanse Zweefvliegclub (EZZC) en de Zweefvliegclub Den Helder (ZCH) beter geaccommodeerd worden.

De tweede wijziging aan de noordgrens van Schiphol TMA is ingegeven door de behoefte van LVNL om de coördinatielast, die het helikopterverkeer van en naar de vliegveld De Kooij met zich meebrengt, te verminderen. Deze vluchten naar het zuiden en westen moesten via Schiphol TMA 1 richting TMA 2 waardoor er coördinatie moet plaats vinden tussen Amsterdam FIC, de naderingsluchtverkeersleidingsdienst Schiphol en de plaatselijke- en naderingsluchtverkeersleidingsdienst van De Kooij. Door de wijziging van Schiphol TMA 1 en het invoeren van een Schiphol TMA 6 is er geen coördinatie meer nodig tussen de genoemde luchtverkeersleidings. Onderdeel E geeft deze wijziging weer.

Tevens in de bijlage de ondergrens van de Maastricht TMA 2 verlaagd van 2000 ft AMSL naar 1500 ft AMSL. Daarmee wordt voorzien in voldoende separatie tot het luchtverkeer dat landt op Geilenkirchen.

Vervanging bijlage C

Vanuit de Eurocontrol Route Network Development Sub-Group (RNDSG) zijn stappen ondernomen om in het gehele ECAC gebied, de routes een enkele naam toe te kennen die voldoet aan de vereisten voor RNAV naamgeving zoals gesteld door de Internationale Burgerluchtvaart Organisatie (ICAO). Derhalve worden de ATS routenamen in het vluchtinformatiegebied Amsterdam aangepast. De nominale ligging van de ATS routes zijn allen ongewijzigd gebleven.

Tevens zijn de ‘Conditional Routes’ (CDR) opgenomen in de ATS routepagina’s van de luchtvaartgids. De specifieke CDR routekaart is hiermee komen te vervallen en uit de luchtvaartgids verwijderd.

Vervanging bijlage D

In het kader van het doorvoeren van veiligheidsverbeterende maatregelen ten behoeve van de helikopteroperaties op de Noordzee, is de bestaande helikopterroutestructuur geactualiseerd. In de loop der jaren hebben wijzigingen in de locaties van platformen op de Noordzee plaatsgevonden, waardoor de oude routestructuur niet meer aansloot op de huidige situatie en de daarmee samenhangende helikopteroperaties. Voor het kunnen optimaliseren van vliegplanafhandeling en het verbeteren van de vluchtinformatie en alarmering boven de Noordzee was actualisering noodzakelijk. Ook zijn alle vaste platformen op de Noordzee nu tevens voorzien van een ‘Location Indicator’ overeenkomstig de bepalingen van ICAO.

Een andere maatregel is het opnemen van de posities van windturbines op de relevante Noordzee kaart in de luchtvaartgids

Vervanging bijlage E

De wijzigingen in bijlage E zijn van redactioneel corrigerende aard en hebben geen invloed op de begrenzingen van de genoemde plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden.

Vervanging bijlage I

Bijlage I kent een aantal wijzigingen:

– Op 26 oktober zijn eisen ten aanzien van precisie gebiedsnavigatie (Precision Area Navigation, of P-RNAV) binnen het naderingsverkeersleidingsgebied van Schiphol van kracht geworden. Deze eisen zijn opgenomen in de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties. Deze eisen en de gevolgen hiervan zijn tevens opgenomen in de relevante pagina’s van de luchtvaartgids en als wijziging in deze regeling opgenomen.

– De visuele naderingskaart van vliegveld De Kooy (EHKD VAC) is aangepast vanwege de wijziging van de Schiphol TMA 1 noordgrens, zoals eerder in deze toelichting beschreven.

– Op de standaard instrument vertrek- en naderingskaarten van luchthaven Lelystad is de radiocommunicatie frequentie van de algemene luchtverkeersleidingsdienst Dutch Mill 128.350 MHz toegevoegd.

– De instrument naderingsprocedures van luchthaven Eelde hebben een technische aanpassing ondergaan. De ‘Fan Markers’ DN en OM zijn verwijderd. Tevens is ten behoeve van de ‘ILS’ nadering voor de landingsbaan 23, een afstandmarkeringsbaken (DME) geplaatst. De nominale ligging van de naderingsprocedures zijn ongewijzigd.

– Helihaven Amsterdam is nu in hoofdstuk AD van de luchtvaartgids opgenomen.

– De wijzigingen in de naamstelling van diverse ATS routes zijn ook doorgevoerd op de relevante Standard Instrument Departure (SID) en Standard Arrival Route pagina’s van de luchthavens Schiphol, Budel, Eelde, Maastricht-Aachen, Lelystad, Rotterdam en de militaire vliegvelden Eindhoven, Soesterberg en Twente.

– Het vluchtinformatiegebied Düsseldorf is hernoemd in vluchtinformatiegebied Langen. Deze wijziging is opgenomen op de relevante pagina’s van de luchthavens Budel en Maastricht-Aachen en de militaire vliegvelden Eindhoven en Twente.

Artikel II

Aan de onderdelen A, B, C en F wordt terugwerkende kracht verleend om een grondslag te geven aan de publicatie van de luchtvaartgids van 12 april 2007. Tevens wordt op deze datum de nieuwe VFR vliegkaart gepubliceerd, waarop alle nieuwe gebieden staan aangegeven. Deze kaart wordt één maal per jaar uitgegeven. Het verlenen van terugwerkende kracht aan de wijzigingen in de onderdelen D en E is noodzakelijk om een grondslag te geven aan wijzigingen die sinds 28 september 2006 in de luchtvaartgids zijn opgenomen en die om operationele redenen al in de praktijk worden toegepast.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings

De Staatssecretaris van Defensie,

C. van der Knaap

  • 1

    Stcrt. 1998, 195; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 2 oktober 2006 (Stcrt. 196).

Naar boven