Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2007, 96 pagina 10 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2007, 96 pagina 10 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat en van de Staatssecretaris van Defensie van 11 mei 2007, nr. HDJZ/LUV/2007-450, Hoofddirectie Juridische Zaken, tot wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening in verband met het wijzigen van de luchtvaartgids en het invoeren van de Transponder Mandatory Zone
De Minister van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie,
Gelet op de artikelen 3, 7 en 10 van het Luchtverkeersreglement;
Besluiten:
De Regeling luchtverkeersdienstverlening1 wordt als volgt gewijzigd:
A
In de alfabetische opsomming van artikel 1 wordt na onderdeel ‘terminal control area’ een onderdeel ingevoegd, luidende:
Transponder Mandatory Zone (TMZ): een bijzonder luchtverkeersgebied waarin het gebruik van een werkende SSR-transponder verplicht is gesteld voor al het luchtverkeer;.
B
Na artikel 7b. wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Transponder Mandatory Zone Eindhoven
1. Als bijzonder luchtverkeersgebied wordt aangewezen een deel van het luchtruim boven en in de omgeving van luchtvaartterrein Eindhoven, aangeduid als TMZ Eindhoven.
2. De TMZ Eindhoven is begrensd zoals aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage G.
3. Onverminderd de in het betrokken luchtruim geldende regels is het voeren van een werkende SSR-transponder verplicht voor alle luchtvaartuigen die gebruik maken van de TMZ Eindhoven.
4. In afwijking van het derde lid kan de betreffende luchtverkeersdienst afhankelijk van de verkeerssituatie toestemming geven voor een vlucht in het gebied zonder werkende SSR-transponder.
C
In artikel 18, tabel, tweede kolom, wordt de ‘E’ achter ‘TMA’s Maastricht beneden FL095’ vervangen door: D.
D
De bijlagen B, B1, onderdeel 4, C, D, E en I behorende bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden vervangen door de bijlagen B, B1, onderdeel 4, C, D, E en I zoals opgenomen in de bijlage bij deze regeling.
E
Bijlage B1 behorende bij artikel 2, vierde lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In de titel wordt na ‘lid’ ingevoegd: , van de Regeling luchtverkeersdienstverlening.
2. Onder vernummering van de onderdelen 11 en 12 tot 12 en 13 wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
11. Schiphol TMA 6
a. De laterale grenzen van Schiphol TMA 6 zijn:
Vanaf positie 52°48'19"N 004°21'00"E naar positie 52°45'25"N 004°28'03"E, via positie 52°43'30"N 004°33'40"E en positie 52°41'36"N 004°16'15"E naar positie 52°48'19"N 004°21'00"E.
b. Schiphol TMA 6 heeft een ondergrens van 3500 voet en een bovengrens van vliegniveau 095.
c. Het luchtruim binnen Schiphol TMA 6 heeft classificatie A.
F
Bijlage G behorende bij de artikelen 7a, tweede lid, 7b, tweede lid, van de Regeling Luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:
1. In de titel wordt na ‘7b, tweede lid,’ ingevoegd: en 7c, tweede lid.
2. Na onderdeel 2 wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
3. TMZ Eindhoven
a. de laterale grenzen van de TMZ Eindhoven zijn:
Vanaf positie 51°46'48"N 005°22'26"E naar positie 51°40'17"N 005°28'40"E, via positie 51°35'40"N 005°39'12"E en positie 51°38'26"N 005°48'58"E via een deel van een cirkel met een straal van 8,5 NM met als middelpunt 51°32'48"N 005°38'46"E (GEMTI) naar positie 51°27'54"N 005°49'52"E, via positie 51°15'45"N 005°36'10"E en positie 51°17'49"N 005°33'11"E naar positie 51°17'16"N 005° 31'16"E via de Nederlands/Belgische naar positie 51°29'14"N 005°01'59"E, via positie 51°29'47"N 004°59'15"E en positie 51°43'25"N 005°14'27"E via een deel van een cirkel met een straal van 8,5 NM met als middelpunt 51°38'33"N 005°25'39"E (BESTI) naar positie 51°46'48"N 005°22'26"E.
b. De TMZ Eindhoven heeft een ondergrens van 2500 voet boven gemiddeld zeeniveau buiten de CTR’s Eindhoven, Volkel, De Peel, Woensdrecht en Kleine Brogel en boven deze CTR’s een ondergrens van 3000 voet boven gemiddeld zeeniveau. De TMZ Eindhoven heeft een bovengrens van vliegniveau 065.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. De onderdelen A, B, C en F werken terug tot en met 12 april 2007. De onderdelen D en E werken terug tot en met 28 september 2006.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Verkeer en Waterstaat, C.M.P.S. Eurlings.De Staatssecretaris van Defensie, C. van der Knaap.
Algemene- en naderingsluchtverkeersleidingsgebieden | ||
---|---|---|
ENR 1.4-1 | d.d. 12 april 2007 | ATS Airspace |
ENR 1.4-2 | d.d. 12 april 2007 | ATS Airspace |
ENR 1.4-3 | d.d. 12 april 2007 | ATS Airspace |
ENR 1.4-4 | d.d. 12 april 2007 | ATS Airspace |
ENR 2.1-1 | d.d. 16 maart 2006 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 2.1-2/11 | d.d. 12 april 2007 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 6-2.1 | d.d. 12 april 2007 | Airspace Structure and ATS Airspace Classification |
Luchtverkeersroutes | ||
---|---|---|
ENR 3.1-1/7 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-8 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-9/14 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-15/20 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-21/24 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-25 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-26/32 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-33 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.2-34/39 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 6-3.1 | d.d. 15 maart 2007 | ATS Routes |
Helicopter Main Routes/Helicopter Protected Zones/Helicopter Traffic Zones | ||
---|---|---|
ENR 3.4-1/24 | d.d. 23 november 2006 | Helicopter Routes |
ENR 6-3.3 | d.d. 12 april 2007 | North Sea Operations |
Plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden | ||
---|---|---|
AD 2.EHAM-7 | d.d. 8 juni 2006 | EHAM AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHAM-8 | d.d. 26 oktober 2006 | EHAM AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHBK-4 | d.d. 23 november 2006 | EHBK AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHGG-5 | d.d. 3 augustus 2006 | EHGG AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHRD-5 | d.d. 19 januari 2006 | EHRD AD 2.17 ATS Airspace |
ENR 2.1-9 | d.d. 12 april 2007 | Deelen control Zone |
ENR 2.1-9 | d.d. 12 april 2007 | De Peel control Zone |
ENR 2.1-9 | d.d. 12 april 2007 | Gilze-Rijen control Zone |
ENR 2.1-10 | d.d. 12 april 2007 | Leeuwarden control Zone |
ENR 2.1-10 | d.d. 12 april 2007 | Soesterberg control Zone |
ENR 2.1-10 | d.d. 12 april 2007 | Valkenburg control Zone |
ENR 2.1-10 | d.d. 12 april 2007 | Volkel control Zone |
ENR 2.1-11 | d.d. 12 april 2007 | Woensdrecht control Zone |
ENR 2.1-11 | d.d. 12 april 2007 | Kleine-Brogel control Zone 2 |
ENR 2.1-11 | d.d. 12 april 2007 | Niederrhein control Zone |
Luchtvaartterrein Ameland (EHAL) | ||
AD 2.EHAL-3/4 | d.d. 12 mei 2005 | Flight procedures |
AD 2.EHAL-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Schiphol (EHAM) | ||
AD 2.EHAM-17 | d.d. 21 december 2006 | Noise abatement procedures |
AD 2.EHAM-18/19 | d.d. 26 oktober 2006 | Noise abatement procedures |
AD 2.EHAM-20 | d.d. 23 november 2006 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-21/22 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-23/30 | d.d. 12 april 2007 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-31 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-32 | d.d. 12 april 2007 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-33/34 | d.d. 26 oktober 2006 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-35/36 | d.d. 12 april 2007 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-36/41 | d.d. 26 oktober 2006 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-42 | d.d. 26 oktober 2006 | VFR flight procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHAM-SID-04 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHAM-SID-06 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHAM-SID-SUP-06 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary |
AD 2.EHAM-SID-09 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 09 |
AD 2.EHAM-SID-18C | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 18C |
AD 2.EHAM-SID-18L | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 18L |
AD 2.EHAM-SID-22 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHAM-SID-24 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHAM-SID-27 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 27 |
AD 2.EHAM-SID-36C | d.d. 24 november 2005 | Standard instrument departure chart RWY 36C |
AD 2.EHAM-SID-36L | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 36L |
AD 2.EHAM-SID-SUP-36L | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary |
AD 2.EHAM-STAR.1 | d.d. 15 maart 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-STAR.2 | d.d. 15 maart 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-IAC-06.1 | d.d. 26 oktober 2006 | Instrument approach chart RWY 06 ILS and SOKSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-06.2 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-06.3 | d.d. 16 maart 2006 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-09.1 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18C.1 | d.d. 26 oktober 2006 | Instrument approach chart RWY 18C ILS and REGSU APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18C.2 | d.d. 27 oktober 2005 | Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18R.1 | d.d. 26 oktober 2006 | Instrument approach chart RWY 18R ILS and NIRSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18R.2 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-18R.3 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS |
AD 2.EHAM-IAC-18R.4 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument approach chart RWY 18R SRE |
AD 2.EHAM-IAC-22.1 | d.d. 31 augustus 2006 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-22.2 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument approach chart RWY 22 SRE |
AD 2.EHAM-IAC-24.1 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM |
AD 2.EHAM-IAC-27.1 | d.d. 16 maart 2006 | Instrument approach chart RWY 27 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-27.2 | d.d. 16 maart 2006 | Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36C.1 | d.d. 26 oktober 2006 | Instrument approach chart RWY 36C ILS and LOMKO APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36C.2 | d.d. 13 april 2006 | Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36R.1 | d.d. 26 oktober 2006 | Instrument approach chart RWY 36R ILS and MONUT APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36R.2 | d.d. 16 maart 2006 | Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-MISC | d.d. 01 september 2005 | Instrument approach chart SRE |
AD 2.EHAM-VAC.1 | d.d. 12 april 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-VAC.2 | d.d. 22 december 2005 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
Luchtvaartterrein Budel (EHBD) | ||
AD 2.EHBD-5 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-6 | d.d. 19 januari 2006 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-7 | d.d. 29 september 2005 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-8 | d.d. 18 januari 2007 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-9/10 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-10/11 | d.d. 12 mei 2005 | VFR flight procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBD-SID-03 | d.d. 29 september 2005 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBD-SID-21 | d.d. 29 september 2005 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBD-STAR | d.d. 15 maart 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBD-IAC-21 | d.d. 11 mei 2006 | Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME |
AD 2.EHBD-VAC.1 | d.d. 12 april 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHBD-VAC.2 | d.d. 11 mei 2006 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
Luchtvaartterrein Maastricht Aachen (EHBK) | ||
AD 2.EHBK-6/10 | d.d. 12 april 2007 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-11/12 | d.d. 26 oktober 2006 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-13 | d.d. 16 maart 2006 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-14 | d.d. 27 oktober 2005 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-15 | d.d. 16 maart 2006 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-16 | d.d. 12 april 2007 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-16/17 | d.d. 26 oktober 2006 | VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBK-SID-03 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBK-SID-21 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBK-STAR.1 | d.d. 15 maart 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-STAR.2 | d.d. 15 maart 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-IAC-03.1 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 03 ILS/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.2 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 03 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and THORN RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-03.3 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 03 NDB/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.4 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 03 SRE |
AD 2.EHBK-IAC-21.1 | d.d. 27 oktober 2005 | Instrument approach chart RWY 21 ILS/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.2 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 21 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and THORN RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-21.3 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.4 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 21 SRE |
AD 2.EHBK-VAC.1 | d.d. 15 maart 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHBK-VAC.2 | d.d. 27 oktober 2005 | Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT |
Luchtvaartterrein Drachten (EHDR) | ||
AD 2.EHDR-3 | d.d. 12 april 2007 | VFR Flight procedures and regulations |
AD 2.EHDR-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Eelde (EHGG) | ||
AD 2.EHGG-6/10 | d.d. 18 januari 2007 | Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-10/12 | d.d. 18 januari 2007 | Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-14/15 | d.d. 18 januari 2007 | VFR flight procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHGG-SID-05 | d.d. 3 augustus 2006 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHGG-SID-23 | d.d. 3 augustus 2006 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHGG-STAR | d.d. 15 maart 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHGG-IAC-05.1 | d.d. 18 januari 2007 | Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-05.2 | d.d. 18 januari 2007 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-23.1 | d.d. 18 januari 2007 | Instrument approach chart RWY 23 ILS |
AD 2.EHGG-IAC-23.2 | d.d. 18 januari 2007 | Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.3 | d.d. 18 januari 2007 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-MISC | d.d. 18 januari 2007 | Instrument approach chart all RWYs SRE |
AD 2.EHGG-VAC.1 | d.d. 3 augustus 2006 | Visual approach chart |
AD 2.EHGG-VAC.2 | d.d. 19 januari 2006 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19 |
AD 2.EHGG-VAC.3 | d.d. 19 januari 2006 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23 |
Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO) | ||
AD 2.EHHO-3 | d.d. 31 augustus 2006 | Flight procedures |
AD 2.EHHO-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV) | ||
AD 2.EHHV-4 | d.d. 12 mei 2005 | Flight procedures |
AD 2.EHHV-VAC.1 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-VAC.2 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE) | ||
AD 2.EHLE-5 | d.d. 01 september 2005 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-6 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-7 | d.d. 01 september 2005 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-8 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-8 | d.d. 13 april 2006 | VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-9 | d.d. 01 september 2005 | VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHLE-SID-05 | d.d. 21 december 2006 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHLE-SID-23 | d.d. 21 december 2006 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHLE-STAR | d.d. 15 maart 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHLE-IAC-05.1 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-05.2 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHLE-IAC-23.1 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-23.2 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHLE-VAC | d.d. 13 april 2006 | Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY |
Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ) | ||
AD 2.EHMZ-3/4 | d.d. 26 oktober 2006 | Flight procedures |
AD 2.EHMZ-VAC.1 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 09 |
AD 2.EHMZ-VAC.2 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 27 |
Luchtvaartterrein Rotterdam (EHRD) | ||
AD 2.EHRD-7 | d.d. 12 april 2007 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-8 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-9 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-10/11 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-11 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument approach procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-12/13 | d.d. 27 oktober 2005 | Instrument approach procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-13/14 | d.d. 27 oktober 2005 | VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-15 | d.d. 8 juni 2006 | VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHRD-SID-06 | d.d. 12 mei 2005 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHRD-SID-24 | d.d. 27 oktober 2005 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHRD-STAR | d.d. 15 maart 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHRD-IAC-06.1 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME |
AD 2.EHRD-IAC-24.1 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument approach chart RWY 24 ILS |
AD 2.EHRD-IAC-24.2 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME |
AD 2.EHRD-VAC.1 | d.d. 12 april 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHRD-VAC.2 | d.d. 28 september 2006 | Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft |
AD 2.EHRD-VAC.3 | d.d. 27 oktober 2005 | Visual approach chart VFR training circuits |
Luchtvaartterrein Seppe (EHSE) | ||
AD 2.EHSE-3 | d.d. 12 mei 2005 | Flight procedures |
AD 2.EHSE-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Teuge (EHTE) | ||
AD 2.EHTE-4/5 | d.d. 1 september 2005 | Flight procedures |
AD 2.EHTE-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Terlet (EHTL) | ||
AD 2.EHTL-VAC | d.d. 16 april 2007 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Texel (EHTX) | ||
AD 2.EHTX-3/4 | d.d. 12 mei 2005 | Flight procedures |
AD 2.EHTX-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein (MIL) Eindhoven (EHEH) | ||
AD 2.EHEH-6/10 | d.d. 12 april 2007 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-10/14 | d.d. 12 april 2007 | Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-14/16 | d.d. 12 april 2007 | VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHEH-SID-04 | d.d. 8 juni 2006 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHEH-SID-22 | d.d. 8 juni 2006 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHEH-STAR | d.d. 15 maart 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHEH-IAC-04.1 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-04.2 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.1 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.2 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME |
AD 2.EHEH-VAC.1 | d.d. 12 april 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHEH-VAC.2 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
Luchtvaartterrein (MIL) De Kooy (EHKD) | ||
AD 2.EHKD-5 | d.d. 3 augustus 2006 | Instrument departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-6 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-6/7 | d.d. 12 mei 2005 | Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-IAC-04.1 | d.d. 3 augustus 2006 | Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-22.1 | d.d. 3 augustus 2006 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHKD-IAC-22.2 | d.d. 3 augustus 2006 | Instrument approach chart RWY 22 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-MISC | d.d. 3 augustus 2006 | Instrument approach chart RWY 04/22 SRE |
AD 2.EHKD-VAC | d.d. 23 november 2006 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein (MIL) Soesterberg (EHSB) | ||
AD 2.EHSB-1 | d.d. 12 mei 2005 | Departure procedures Soesterberg (MIL) |
AD 2.EHSB-2 | d.d. 15 maart 2007 | Initial approach procedures Soesterberg (MIL) |
AD 2.EHSB-3 | d.d. 7 juli 2005 | Initial approach procedures Soesterberg (MIL) |
AD 2.EHSB-SID-OVERVIEW | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHSB-STAR | d.d. 15 maart 2007 | Standard arrival chart |
Luchtvaartterrein (MIL) Twenthe (EHTW) | ||
AD 2.EHTW-5 | d.d. 31 augustus 2006 | Departure procedures Twenthe (MIL) |
AD 2.EHTW-6/7 | d.d. 3 augustus 2006 | Departure procedures Twenthe (MIL) |
AD 2.EHTW-7 | d.d. 3 augustus 2006 | Initial approach procedures Twenthe (MIL) |
AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHTW-SID-06 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHTW-SID-24 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHTW-IAC-06.1 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-06.2 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 06 SRE |
AD 2.EHTW-IAC-24.1 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-24.2 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 24 SRE |
Helihaven Amsterdam Heliport (EHHA) | ||
AD 3.EHHA-1 | d.d. 12 april 2007 | Flight procedures |
AD 3.EHHA-2 | d.d. 15 februari 2007 | Flight procedures |
AD 3.EHHA-VAC | d.d. 15 februari 2007 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Ameland (EHAL) | ||
AD 2.EHAL-5 | d.d. 12 mei 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHAL-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Budel (EHBD) | ||
AD 2.EHBD-7/8 | d.d. 12 mei 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHBD-VAC.1 | d.d. 12 april 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHBD-VAC.2 | d.d. 11 mei 2006 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
Luchtvaartterrein Drachten (EHDR) | ||
AD 2.EHDR-4/5 | d.d. 12 april 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHDR-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO) | ||
AD 2.EHHO-5 | d.d. 31 augustus 2006 | Vliegprocedures |
AD 2.EHHO-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV) | ||
AD 2.EHHV-6 | d.d. 12 mei 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHHV-VAC.1 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-VAC.2 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE) | ||
AD 2.EHLE-7/8 | d.d. 1 september 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHLE-9 | d.d. 13 april 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHLE-VAC | d.d. 13 april 2006 | Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY |
Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ) | ||
AD 2.EHMZ-5/6 | d.d. 26 oktober 2006 | Vliegprocedures |
AD 2.EHMZ-VAC.1 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 09 |
AD 2.EHMZ-VAC.2 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 27 |
Luchtvaartterrein Seppe (EHSE) | ||
AD 2.EHSE-5 | d.d. 12 mei 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHSE-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Teuge (EHTE) | ||
AD 2.EHTE-6/8 | d.d. 1 september 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHTE-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Terlet (EHTL) | ||
AD 2.EHTL-VAC | d.d. 16 april 2007 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Texel (EHTX) | ||
AD 2.EHTX-5 | d.d. 12 mei 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHTX-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Helihaven Amsterdam Heliport (EHHA) | ||
AD 3.EHHA-2 | d.d. 12 april 2007 | Vliegprocedures |
AD 3.EHHA-VAC | d.d. 15 februari 2007 | Visual approach chart |
Met de onderhavige wijzigingsregeling worden de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening gewijzigd en zijn alle wijzigingen die vanaf 28 september 2006 tot en met 12 april 2007 in de luchtvaartgids zijn opgenomen verwerkt. De aangebrachte wijzigingen in bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening bevatten voor een zeer groot deel kleine tekstuele wijzigingen die geen invloed hebben op bestaande routes en procedures. Meer substantiële wijzigingen worden in de artikelsgewijze toelichting uiteengezet.
Artikel I, onderdelen A, B, C en F
Recentelijk is onderzoek gedaan naar de problematiek van botsingsrisico’s in het luchtruim boven Maastricht en Eindhoven en omgeving. Dat onderzoek vond plaats op indicatie van de luchtverkeersdienst van het Ministerie van Defensie, Luchtverkeersleiding Nederland en Inspectie Verkeer en Waterstaat bij de Luchtverkeerscommissie (LVC). Het onderzoek leidde tot de conclusie dat er in beide gebieden een Transponder Mandatory Zone (TMZ) en mogelijk luchtruim luchtverkeersdienstverleningsklasse D zou moeten worden ingesteld. Beide maatregelen zorgen er voor dat in principe al het luchtverkeer bekend is bij de betreffende luchtverkeersdienst.
Op basis van dit onderzoek adviseerde de Luchtverkeerscommissie het naderingsluchtverkeersleidingsgebied Maastricht luchtverkeersdienstverleningsklasse D te geven en bij Eindhoven een TMZ in te stellen. De sectorpartijen uit de General Aviation steunen dit advies. Onderhavige regeling volgt bovenstaand advies van de LVC.
In artikel 7b. wordt de TMZ Eindhoven ingesteld. De TMZ Eindhoven is het eerste gebied in het vluchtinformatiegebied Amsterdam met deze status. In het buitenland, waaronder Duitsland en Oostenrijk, bestaan deze bijzondere luchtverkeersgebieden al langer. In Duitsland zijn criteria ontwikkeld die aanleiding geven tot het instellen van een TMZ, waarbij het aantal vliegbewegingen een belangrijk criterium vormt. Volgens dit criterium zou het instellen van een TMZ bij Eindhoven vereist zijn. Daarnaast geldt bij Eindhoven een aantal verzwarende factoren, zoals samenstelling en aard van het luchtverkeer, incidenten en ligging van de diverse verkeersstromen, die het verhogen van de luchtruimclassificatie van E naar D aanbevelen. In een luchtruim met luchtverkeersdienstverleningsklasse D heeft al het luchtverkeer een klaring nodig en tweezijdig radiocontact met de luchtverkeersdienst. Aangezien deze verzwaring dus tevens een aanzienlijke verhoging van de werklast bij de luchtverkeersdienst van het Ministerie van Defensie met zich meebrengt, die momenteel niet kan worden opgevangen, blijft de huidige classificatie gehandhaafd. Wel wordt de Caution area EHEH vanaf 12 april 2007 omgezet naar een TMZ. Hierbij wordt opgemerkt dat de invoering van de Mode S transponder voor VFR-verkeer op 31 maart 2008 en het verplicht uitluisteren van de VFR frequentie (herclassificatie naar E+) mogelijkheden bieden om ook hier te komen tot een verdere verbetering van het veiligheidsniveau waarbij de uitvoerbaarheid gegarandeerd is. Door het (tot die tijd) instellen van de TMZ wordt de functionaliteit met betrekking tot het airborne collision avoidance system (ACAS) geoptimaliseerd.
Ieder luchtvaartuig heeft de plicht binnen de TMZ Eindhoven een werkende transponder te voeren, tenzij de plaatselijke luchtverkeersdienst toestemming heeft gegeven voor een vlucht zonder transponder. Deze toestemming kan zowel vlak voor het binnenvliegen van de TMZ via radiotelefonie gegeven worden als ruim van te voren voor bepaalde vluchten of tijdstippen worden bepaald. Hierdoor is maatwerk mogelijk, wat de veiligheid in de TMA Eindhoven zal bevorderen. De plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst kan op basis van de luchtverkeerssituatie tot het oordeel komen dat de afwezigheid van een transponder de luchtverkeersveiligheid niet nadelig beïnvloedt en dat zich geen botsingsrisico’s voordoen. De overige regels die gelden in het luchtruim waarbinnen de TMZ Eindhoven valt – TMA Nieuw Milligen D beneden Fl 065 (FL095) – blijven binnen de TMZ Eindhoven onverkort van toepassing.
De naderingsluchtverkeersleidingsgebieden 1 en 2 van Maastricht veranderen per 12 april 2007 van luchtverkeersdienstverleningsklasse E in D. Dit is in principe een tijdelijke maatregel, vooruitlopend op herclassificatie op grond van de ECAC Airspace Strategy,van het gehele Nederlandse luchtruim in 2008. In lijn met eerdere besluitvorming geldt, ter compensatie van de opheffing van de maximum snelheid van 250 kts voor jachtvliegtuigen, voor al het luchtverkeer in luchtruim met luchtverkeersdienstverleningsklasse D een minimum vliegzicht van 8 km in plaats van de 5 km die volgens ICAO minimaal geldt.
Vervanging Bijlage B en B1, onderdeel 4, en aanvulling bijlage B1 met nieuw onderdeel 11.
Naar aanleiding van de rapportages LVC Taskforce Luchtruimstructuur I en II in respectievelijk november 1997 en maart 1998 en de aanbevelingen die daarin zijn opgenomen, is destijds binnen LVNL het project ‘Wijziging Luchtruimstructuur’ (WLS) gestart. Dit project had tot doel de aanbevelingen rond het opheffen van de knelpunten in het Nederlandse luchtruim te implementeren. Er werden dertien deelopdrachten gedefinieerd. Een van deze deelopdrachten was het uitbreiden van de Schiphol TMA 1 in noordelijke richting. De LVC heeft in juni 2001 een positief advies over deze uitbreiding gegeven aan de toenmalige Minister van Verkeer en Waterstaat hetgeen heeft geleid tot een wijziging in de regelgeving.
De gerealiseerde uitbreiding van Schiphol TMA 1 is vervolgens ter discussie gesteld en besloten is om de noordgrens weer te wijziging in haar oorspronkelijke vorm. De reden hiervoor is onder meer dat de naderingsluchtverkeersleidingsdienst op Schiphol, anders dan verwacht, het gebied niet is gaan gebruiken. Tevens wordt door het aanpassen van het gebied de coördinatie tussen de luchtverkeersleidingsdiensten van Schiphol en De Kooy vereenvoudigd.
Als gevolg van deze wijziging is de oude situatie van voor 2001 weer hersteld en kunnen de zweefvliegactiviteiten van de Eerste Zaanse Zweefvliegclub (EZZC) en de Zweefvliegclub Den Helder (ZCH) beter geaccommodeerd worden.
De tweede wijziging aan de noordgrens van Schiphol TMA is ingegeven door de behoefte van LVNL om de coördinatielast, die het helikopterverkeer van en naar de vliegveld De Kooij met zich meebrengt, te verminderen. Deze vluchten naar het zuiden en westen moesten via Schiphol TMA 1 richting TMA 2 waardoor er coördinatie moet plaats vinden tussen Amsterdam FIC, de naderingsluchtverkeersleidingsdienst Schiphol en de plaatselijke- en naderingsluchtverkeersleidingsdienst van De Kooij. Door de wijziging van Schiphol TMA 1 en het invoeren van een Schiphol TMA 6 is er geen coördinatie meer nodig tussen de genoemde luchtverkeersleidings. Onderdeel E geeft deze wijziging weer.
Tevens in de bijlage de ondergrens van de Maastricht TMA 2 verlaagd van 2000 ft AMSL naar 1500 ft AMSL. Daarmee wordt voorzien in voldoende separatie tot het luchtverkeer dat landt op Geilenkirchen.
Vanuit de Eurocontrol Route Network Development Sub-Group (RNDSG) zijn stappen ondernomen om in het gehele ECAC gebied, de routes een enkele naam toe te kennen die voldoet aan de vereisten voor RNAV naamgeving zoals gesteld door de Internationale Burgerluchtvaart Organisatie (ICAO). Derhalve worden de ATS routenamen in het vluchtinformatiegebied Amsterdam aangepast. De nominale ligging van de ATS routes zijn allen ongewijzigd gebleven.
Tevens zijn de ‘Conditional Routes’ (CDR) opgenomen in de ATS routepagina’s van de luchtvaartgids. De specifieke CDR routekaart is hiermee komen te vervallen en uit de luchtvaartgids verwijderd.
In het kader van het doorvoeren van veiligheidsverbeterende maatregelen ten behoeve van de helikopteroperaties op de Noordzee, is de bestaande helikopterroutestructuur geactualiseerd. In de loop der jaren hebben wijzigingen in de locaties van platformen op de Noordzee plaatsgevonden, waardoor de oude routestructuur niet meer aansloot op de huidige situatie en de daarmee samenhangende helikopteroperaties. Voor het kunnen optimaliseren van vliegplanafhandeling en het verbeteren van de vluchtinformatie en alarmering boven de Noordzee was actualisering noodzakelijk. Ook zijn alle vaste platformen op de Noordzee nu tevens voorzien van een ‘Location Indicator’ overeenkomstig de bepalingen van ICAO.
Een andere maatregel is het opnemen van de posities van windturbines op de relevante Noordzee kaart in de luchtvaartgids
De wijzigingen in bijlage E zijn van redactioneel corrigerende aard en hebben geen invloed op de begrenzingen van de genoemde plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden.
Bijlage I kent een aantal wijzigingen:
– Op 26 oktober zijn eisen ten aanzien van precisie gebiedsnavigatie (Precision Area Navigation, of P-RNAV) binnen het naderingsverkeersleidingsgebied van Schiphol van kracht geworden. Deze eisen zijn opgenomen in de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties. Deze eisen en de gevolgen hiervan zijn tevens opgenomen in de relevante pagina’s van de luchtvaartgids en als wijziging in deze regeling opgenomen.
– De visuele naderingskaart van vliegveld De Kooy (EHKD VAC) is aangepast vanwege de wijziging van de Schiphol TMA 1 noordgrens, zoals eerder in deze toelichting beschreven.
– Op de standaard instrument vertrek- en naderingskaarten van luchthaven Lelystad is de radiocommunicatie frequentie van de algemene luchtverkeersleidingsdienst Dutch Mill 128.350 MHz toegevoegd.
– De instrument naderingsprocedures van luchthaven Eelde hebben een technische aanpassing ondergaan. De ‘Fan Markers’ DN en OM zijn verwijderd. Tevens is ten behoeve van de ‘ILS’ nadering voor de landingsbaan 23, een afstandmarkeringsbaken (DME) geplaatst. De nominale ligging van de naderingsprocedures zijn ongewijzigd.
– Helihaven Amsterdam is nu in hoofdstuk AD van de luchtvaartgids opgenomen.
– De wijzigingen in de naamstelling van diverse ATS routes zijn ook doorgevoerd op de relevante Standard Instrument Departure (SID) en Standard Arrival Route pagina’s van de luchthavens Schiphol, Budel, Eelde, Maastricht-Aachen, Lelystad, Rotterdam en de militaire vliegvelden Eindhoven, Soesterberg en Twente.
– Het vluchtinformatiegebied Düsseldorf is hernoemd in vluchtinformatiegebied Langen. Deze wijziging is opgenomen op de relevante pagina’s van de luchthavens Budel en Maastricht-Aachen en de militaire vliegvelden Eindhoven en Twente.
Aan de onderdelen A, B, C en F wordt terugwerkende kracht verleend om een grondslag te geven aan de publicatie van de luchtvaartgids van 12 april 2007. Tevens wordt op deze datum de nieuwe VFR vliegkaart gepubliceerd, waarop alle nieuwe gebieden staan aangegeven. Deze kaart wordt één maal per jaar uitgegeven. Het verlenen van terugwerkende kracht aan de wijzigingen in de onderdelen D en E is noodzakelijk om een grondslag te geven aan wijzigingen die sinds 28 september 2006 in de luchtvaartgids zijn opgenomen en die om operationele redenen al in de praktijk worden toegepast.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings
De Staatssecretaris van Defensie,
C. van der Knaap
Stcrt. 1998, 195; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 2 oktober 2006 (Stcrt. 196).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2007-96-p10-SC80516.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.