Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2007, 225 pagina 36 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2007, 225 pagina 36 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie van 19 november 2007, nr. HDJZ/LUV/2007-1431, Hoofddirectie Juridische Zaken, tot wijziging van diverse regelingen in verband met wijzigingen in het luchtruim boven de Noordzee, wijzigingen in de luchtvaartgids en overige wijzigingen
De Minister van Verkeer en Waterstaat, en de Staatssecretaris van Defensie,
Gelet op artikel 5.14, eerste lid, aanhef en onder b, en tweede lid, van de Wet luchtvaart en de artikelen 3, 7, 9, 10, eerste lid, 12, 31, eerste en vierde lid, 40, 44, vierde lid, 44a, eerste lid, 45, vierde lid, en 49, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement;
Besluiten:
De Regeling luchtverkeersdienstverlening1 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In de alfabetische rangschikking vervallen de onderdelen ‘Gezamenlijk Noordzee Flight Information Center’, ‘Gezamenlijk Noordzee Flight Information Center area’ en ‘Military Air Traffic Control Centre Nieuw Milligen (MilATCC Nieuw Milligen)’.
2. In de alfabetische rangschikking worden vijf onderdelen ingevoegd, luidende:
Air Operations Control Station Nieuw Milligen (AOCS Nieuw Milligen):
dienstonderdeel van het Ministerie van Defensie belast met het verlenen van luchtverkeersdienstverlening;
Essential traffic:
gecontroleerd luchtverkeer dat door een luchtverkeersleidingsdienst gesepareerd dient te worden, waarbij minder dan de voorgeschreven separatie wordt toegepast;
Global Navigation Satellite System (GNSS):
wereldwijd positie- en tijdbepalingsysteem bestaande uit een of meer satellietconstellaties, vliegtuigontvangers en controlemiddelen op systeemintegriteit, waar nodig uitgebreid om de vereiste navigatieperformance te ondersteunen voor de voorgenomen operatie;
North Sea Area Amsterdam (NSA Amsterdam):
gebied, als aangegeven in bijlage A, onder verwijzing naar de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR 6;
Security flight: vlucht uitgevoerd door een staatsluchtvaartuig in het kader van nationale veiligheid.
B
In artikel 3, tweede lid, wordt ‘MilATCC Nieuw Milligen’ vervangen door: AOCS Nieuw Milligen.
C
In artikel 5, eerste lid, vervalt onderdeel f en worden de onderdelen g tot en met o verletterd tot f tot en met p.
D
Artikel 9 vervalt.
E
De tabel in artikel 10 komt te luiden:
Verantwoordelijke instantie | Soort luchtverkeersdienst | Eenheid |
---|---|---|
LVNL | Luchtverkeersleidingcentrum | ACC Amsterdam |
Minister van Defensie | ” | AOCS Nieuw Milligen |
Eurocontrol-organisatie | ” | UAC Maastricht |
Minister van Defensie | Naderingsluchtverkeersleidingsdienst | APP De Kooy |
LVNL | ” | APP Eelde |
Minister van Defensie | ” | AOCS Nieuw Milligen |
LVNL | ” | APP Maastricht |
LVNL | ” | APP Rotterdam |
LVNL | ” | APP Schiphol |
Minister van Defensie | Plaatselijke luchtverkeersleidingdienst | TWR Deelen |
Minister van Defensie | ” | TWR De Kooy |
Minister van Defensie | ” | TWR De Peel |
LVNL | ” | TWR Eelde |
Minister van Defensie | ” | TWR Eindhoven |
Minister van Defensie | ” | TWR Gilze-Rijen |
Minister van Defensie | ” | TWR Leeuwarden |
LVNL | ” | TWR Maastricht |
LVNL | ” | TWR Rotterdam |
LVNL | ” | TWR Schiphol |
Minister van Defensie | ” | TWR Soesterberg |
Minister van Defensie | ” | TWR Twenthe |
Minister van Defensie | ” | TWR Volkel |
Minister van Defensie | ” | TWR Woensdrecht |
LVNL | Vluchtinformatiecentrum | ACC Amsterdam |
LVNL | ” | AFIS-unit Budel |
LVNL | ” | AFIS-unit Lelystad |
Minister van Defensie | ” | AOCS Nieuw Milligen |
Minister van Defensie | Luchtverkeersmeldingspost | AIS-unit De Kooy |
LVNL | ” | AIS-unit Eelde |
LVNL | ” | Burger AIS-unit Eindhoven |
Minister van Defensie | ” | Militaire AIS-unit Eindhoven |
Minister van Defensie | ” | AIS-unit Gilze-Rijen |
Minister van Defensie | ” | AIS-unit Leeuwarden |
LVNL | ” | AIS-unit Maastricht |
Minister van Defensie | ” | AIS-unit AOCS Nieuw Milligen |
LVNL | ” | AIS-unit Rotterdam |
LVNL | ” | AIS-unit Schiphol |
Minister van Defensie | ” | AIS-unit Soesterberg |
Minister van Defensie | ” | AIS-unit Twenthe |
Minister van Defensie | ” | AIS-unit Volkel |
Minister van Defensie | ” | AIS-unit Woensdrecht |
F
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onder a, het derde lid, aanhef, en het vierde lid wordt ‘MilATCC Nieuw Milligen’ telkens vervangen door: AOCS Nieuw Milligen.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
5. In afwijking van het tweede lid verstrekt ACC Amsterdam geen inlichtingen over de status en wijziging in de bruikbaarheid van het GNSS.
G
In artikel 12, eerste lid, wordt ‘MilATCC Nieuw Milligen’ vervangen door: AOCS Nieuw Milligen;
H
1. In artikel 13, opschrift, eerste, tweede, en derde lid, wordt ‘MilATCC Nieuw Milligen’ telkens vervangen door: AOCS Nieuw Milligen.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
4. In afwijking van het tweede lid verstrekt AOCS Nieuw Milligen geen inlichtingen over de status en wijziging in de bruikbaarheid van het GNSS.
I
Artikel 14 komt te luiden:
North Sea Area Amsterdam (NSA Amsterdam)
1. ACC Amsterdam verstrekt adviezen of inlichtingen aan vluchten die worden uitgevoerd in NSA Amsterdam en verzorgt de alarmering in dit gebied.
2. Bij het binnen- en uitvliegen van NSA Amsterdam wordt aan ACC Amsterdam de positie, tijd en vlieghoogte gemeld.
3. Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op staatsluchtvaartuigen die:
a. de status hebben van security flight;
b. gelet op de aard van de vlucht, tweezijdige radioverbinding tot het minimum beperken;
c. trainingsvluchten op lage hoogte uitvoeren, of;
d. trainingsvluchten binnen of onder een stationair gebied uitvoeren.
4. Ten aanzien van de in het derde lid genoemde luchtvaartuigen maken ACC Amsterdam en AOCS Nieuw Milligen nadere afspraken.
J
In artikel 15, opschrift, eerste, tweede, derde en vierde lid wordt ‘MilATCC Nieuw Milligen’ telkens vervangen door: AOCS Nieuw Milligen.
K
Aan artikel 22a wordt een lid toegevoegd, luidende:
4. Van het tweede lid kan worden afgeweken indien sprake is van essential traffic. Aan de betrokken vluchten wordt essential traffic informatie gegeven overeenkomstig het bepaalde in Document 4444 van de Internationale Burgerluchtvaart Organisatie.
L
De bijlagen A, B, C, D, E en I behorende bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden vervangen door de bijlagen A, B, C, D, E en I zoals opgenomen in bijlage I behorende bij deze regeling.
De Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties2 wordt als volgt gewijzigd:
A
In de alfabetische rangschikking van artikel 1 wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
GNSS:
wereldwijd positie- en tijdbepalingsysteem bestaande uit één of meer satellietconstellaties, vliegtuigontvangers en controlemiddelen op systeemintegriteit, waar nodig uitgebreid om de vereiste navigatieperformance te ondersteunen voor de voorgenomen operatie (Global Navigation Satellite System);
NSA Amsterdam:
gebied, als aangegeven in bijlage A van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, onder verwijzing naar de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR 6 (North Sea Area Amsterdam);.
B
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onderdeel a, wordt vervangen door:
a. een VHF-zend/ontvanginstallatie met een kanaalafstand van 25kHz, geschikt voor omgevingen waar offset-carrier technieken worden toegepast, waarmee een voortdurende tweezijdige radioverbinding kan worden onderhouden met de betrokken luchtverkeersdiensten op de daartoe bestemde frequenties zoals gepubliceerd in de luchtvaartgids;.
2. Onder verlettering van het eerste lid, onderdelen b tot en met f tot c tot en met g, wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
b. een VHF-zend/ontvanginstallatie met een kanaalafstand van 8,33kHz indien IFR-vluchten boven vliegniveau 195 worden uitgevoerd;.
3. In het tweede lid wordt ‘onderdelen a, b, c, en d’ vervangen door: onderdelen a, b, c, d, en e, en wordt ‘de onderdelen b, c, en d’ vervangen door: de onderdelen c, d en e.
C
Na artikel 3 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. Voor het uitvoeren van een VFR-vlucht in de NSA Amsterdam is een luchtvaartuig uitgerust met een VHF-zend/ontvanginstallatie met kanaalafstand van 25kHz, geschikt voor omgevingen waar offset-carrier technieken worden toegepast, waarmee een voortdurende tweezijdige radioverbinding kan worden onderhouden met de betrokken luchtverkeersdiensten op de daartoe bestemde frequenties zoals gepubliceerd in de luchtvaartgids.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op staatsluchtvaartuigen indien deze beschikken over een UHF-zend/ontvangstinstallatie.
D
In artikel 4 wordt onder vervanging van ‘of’ door een komma na ‘Amsterdam’ ingevoegd: of een VFR-vlucht in de NSA Amsterdam.
E
Na artikel 5 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Voor het uitvoeren van een IFR-kruisvlucht in de NSA Amsterdam van en naar mijnbouwinstallaties op de Noordzee waarbij een helikopter ten behoeve van navigatie gebruik maakt van GNSS, is de helikopter uitgerust met GNSS apparatuur die voldoet aan eisen gebaseerd op EASA AMC20-4.
F
In de artikelen 7, eerste lid, en 10, eerste lid, wordt ‘Genofic Area’ telkens vervangen door: NSA Amsterdam.
G
Artikel 11 komt te luiden:
1. Vliegtuigen in de categorie ‘International Commercial Air Transport’ die lange afstandvluchten uitvoeren boven water, moeten uitgerust zijn met ten minste twee ELT’s, waarvan één ELT die automatisch geactiveerd wordt.
2. Vliegtuigen in de categorie ‘International Commercial Air Transport’ die vluchten uitvoeren boven door de Minister aangewezen gebieden over land, moeten uitgerust zijn met ten minste één ELT die automatisch geactiveerd wordt.
3. Vliegtuigen in de categorie ‘International General Aviation’ die lange afstand vluchten uitvoeren boven water of vluchten uitvoeren boven door de Minister aangewezen gebieden over land, moeten uitgerust zijn met ten minste één ELT die automatisch geactiveerd wordt.
4. Prestatie klasse 1 en 2 helikopters in de categorie ‘International Commercial Air Transport’ die vluchten uitvoeren boven water en op een afstand van meer dan 10 minuten op normale kruissnelheid vliegen vanaf land en prestatie klasse 3 helikopters die vluchten boven water uitvoeren buiten autorotatie of noodlandingsafstand van land, moeten uitgerust zijn met ten minste één ELT die automatisch geactiveerd wordt en ten minste één overlevings-ELT die met de hand geactiveerd wordt in een reddingsvlot.
5. Helikopters in de categorie ‘International Commercial Air Transport’ die vluchten uitvoeren boven door de Minister aangewezen gebieden boven land, moeten uitgerust zijn met ten minste één ELT die automatisch geactiveerd wordt.
6. Prestatie klasse 1 en 2 helikopters in de categorie ‘International General Aviation’ die vluchten uitvoeren boven water en prestatie klasse 3 helikopters in dezelfde categorie die vluchten boven water uitvoeren buiten autorotatie of noodlandings afstand van land, moeten uitgerust zijn met ten minste één ELT die automatisch geactiveerd wordt en ten minste één overlevings-ELT die met de hand geactiveerd wordt in een reddingsvlot.
7. Helikopters in de categorie ‘International General Aviation’, die vluchten uitvoeren boven door de Minister aangewezen gebieden boven land, moeten uitgerust zijn met ten minste één ELT die automatisch geactiveerd wordt.
H
Artikel 12 vervalt.
I
Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het vijfde en zesde lid komen te luiden:
5. De codering volgens het ‘serialized user protocol’ of het ‘standard location protocol’ resulteert in een 15-digit hexadecimale code.
6. De 15-digit hexadecimale codes, alsmede de wijzigingen daarin en de bijbehorende gegevens van het vliegtuig, de gegevens van de contactpersonen, worden door de directeur-hoofdinspecteur van het Agentschap Telecom van het Ministerie van Economische Zaken opgenomen in het gegevensbestand van de opsporings- en reddingsdienst in Nederland. Uitsluitend ELT’s die zijn geprogrammeerd op de in dit artikel bedoelde wijze worden in het gegevensbestand van de opsporings-en reddingsdienst in Nederland opgenomen, alsmede afwijkend geprogrammeerde ELT’s na verkregen toestemming van de Minister van Verkeer en Waterstaat.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
7. Voor luchtvaartuigen die een 24-bit luchtvaartuigadres voor andere doeleinden in gebruik hebben, wordt dit adres gebruikt voor de bij het luchtvaartuig behorende ELT’s.
De Regeling gebruik hoogtemeter3 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onder d, wordt ‘54e breedtegraad’ vervangen door: de 53e breedtegraad.
2. In het tweede lid wordt ‘deel 1, RAC-2-5’ vervangen door: ENR 6-1.1.
3. In het derde lid, onder c wordt (positie 53.13.06 N 03.13.12 O) vervangen door (positie 53º 13' 02" NB 003º 13' 08" OL)
4. In het derde lid, onder d, wordt ‘de 54e breedtegraad’ vervangen door: de 53e breedtegraad.
B
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘bijlage C’ vervangen door: de bijlage.
2. In het tweede lid, onder a, vervalt: UA5,.
3. In het tweede lid, onder a, wordt ‘090M°269M°’ vervangen door: 090M°–269M°
C
De bijlage wordt vervangen door de bijlage behorende bij artikel 11 van de Regeling gebruik hoogtemeter zoals opgenomen in bijlage II behorende bij deze regeling.
De Regeling vliegplannen4 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. De onderdelen f, g en m vervallen.
2. De alfabetische aanduiding van de onderdelen vervalt.
3. In de alfabetische rangschikking worden drie onderdelen ingevoegd, luidende:
Air Operations Control Station Nieuw Milligen (AOCS Nieuw Milligen):
dienstonderdeel van het Ministerie van Defensie belast met het verlenen van luchtverkeersdienstverlening;
North Sea Area Amsterdam (NSA Amsterdam):
gebied, als aangegeven in bijlage A van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, onder verwijzing naar de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR 6;
Verwachte tijd van aankomst:
1. voor een IFR-vlucht de tijd waarop een luchtvaartuig verwacht wordt boven een met behulp van navigatiehulpmiddelen gedefinieerd punt te zijn, vanwaar de verwachting is dat een instrumentnaderingsprocedure wordt aangevangen of, indien geen navigatiehulpmiddel verbonden is met de luchthaven, de tijd waarop het luchtvaarttuig boven de luchthaven zal arriveren;
2. voor VFR-vluchten de tijd waarop verwacht wordt dat het luchtvaartuig boven de luchthaven zal arriveren.
B
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. ‘GENOFIC AREA’ wordt vervangen door: NSA Amsterdam.
2. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1’ geplaatst.
3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. Het eerste lid is niet van toepassing op vluchten met staatsluchtvaartuigen als bedoeld in artikel 14, derde lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening.
C
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid vervalt.
2. Het tweede tot en met vijfde lid worden vernummerd tot het eerste tot en met vierde lid.
D
In artikel 9, derde en vierde lid, wordt ‘MilATCC Nieuw Milligen’ vervangen door: AOCS Nieuw Milligen.
E
In Bijlage B behorende bij artikel 4, eerste en tweed lid, en artikel 6, derde lid, wordt ‘MilATCC Nieuw Milligen’ vervangen door: AOCS Nieuw Milligen.
De Regeling belasten LVNL met luchtverkeersdienstverlening5 wordt als volgt gewijzigd:
A
In de aanhef van de artikelen 4a en 4b wordt ‘MSL’ telkens vervangen door: zee, wordt ‘3000 ft AMSL’ telkens vervangen door: FL 055, en wordt ‘North Sea Area Amsterdam’ telkens vervangen door: North Sea Area V.
B
Na artikel 4b worden drie artikelen ingevoegd, luidende:
De LVNL is belast met het geven van luchtverkeersdienstverlening volgens de regels behorend bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C aan luchtverkeer in het deel van het vluchtinformatiegebied Langen, weergegeven als RKN B Area in de bij deze regeling behorende bijlage F met een ondergrens van FL 205 en een bovengrens tot en met FL 245, voor zover lateraal begrensd door:
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
52°14'20"NB 007°03'40"OL,
52°15'19"NB 007°16'16"OL,
– de oost- en zuid-oostgrens: een lijn tussen de posities:
52°15'19"NB 007°16'16"OL,
51°58'28"NB 007°06'51"OL, en
51°14'20"NB 007°03'40"OL, en
51°48'07"NB 006°54'55"OL, en
51°36'47"NB 006°30'29"OL,
– de zuid-west grens: een lijn tussen de posities:
51°36'47"NB 006°30'29"OL, en
51°49'48"NB 006°23'47"OL,
– de westgrens: een lijn tussen de posities:
51°49'48"NB 006°23'47"OL,
langs de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam naar,
51°55'55"NB 006°47'42"OL, en
51°55'38"NB 006°53'28"OL, en
52°14'20"NB 007°03'40"OL.
De LVNL is belast met het geven van luchtverkeersdienstverlening volgens de regels behorend bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C aan luchtverkeer in het deel van het vluchtinformatiegebied Langen, weergegeven als SONEB Area in de bij deze regeling behorende bijlage F met een ondergrens van FL 105 en een bovengrens tot en met FL 205, voor zover lateraal begrensd door:
– de oostgrens: een lijn tussen de posities:
52°14'20"NB 007°03'40"OL, en
51°55'38"NB 006°53'28"OL,
– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:
51°55'38"NB 006°53'28"OL, en
51°55'55"NB 006°47'42"OL,
de westgrens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.
1. De LVNL is belast met het geven van luchtverkeersdienstverlening volgens de regels behorend bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C aan luchtverkeer in het deel van het vluchtinformatiegebied Langen, weergegeven als NAPSI Area in de bij deze regeling behorende bijlage F met een ondergrens van FL 205 en een bovengrens tot en met FL 245, voor zover lateraal begrensd door:
– de oostgrens: een lijn tussen de posities:
51°49'48"NB 006°23'47"OL, en
51°36'47"NB 006°30'29"OL,
– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:
51°36'47"NB 006°30'29"OL, en
51°36'10"NB 006°07'41"OL,
de west- en noordgrens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.
2. LVNL geeft luchtverkeersdienstverlening, indien een verzoek daartoe is gedaan bij Langen ACC.
C
In artikel 5, eerste lid, wordt ‘2 tot en met 4’ vervangen door: 2 tot en met 4e.
D
Bijlage E behorende bij de artikelen 4a en 4b van de Regeling belasten LVNL met luchtverkeersdienstverlening wordt vervangen door de bijlage E zoals opgenomen in bijlage III behorende bij deze regeling.
E
Aan de alfabetische rangschikking van de bijlagen wordt toegevoegd bijlage F, behorende bij de artikelen 4c tot en met 4e van de Regeling belasten LVNL met luchtverkeersdienstverlening zoals opgenomen in bijlage IV behorende bij deze regeling.
De Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 20056 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 4, tweede lid, wordt ‘MilATCC Nieuw-Milligen’ vervangen door: AOCS Nieuw Milligen.
B
Artikel 6 komt te luiden:
1. Als gebied, waar aan het luchtverkeer, voor zover het gaat om naderend en vertrekkend verkeer naar en van het luchtvaartterrein Kleine Brogel, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door Kleine Brogel APP volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse E, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Kleine Brogel Coordination Area in de bij deze regeling behorende bijlage E en deel uitmakend van de Nieuw-Milligen TMA-D, met een ondergrens vanaf 457,5 m (1500 ft) AMSL en een bovengrens tot en met 1067,5 m (3500 ft) AMSL, voor zover lateraal begrensd door:
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
51º16'20"NB 005º13'40"OL, en
51º23'06"NB 005º45'51"OL,
– de oostgrens: een lijn tussen de posities:
51º23'06"NB 005º45'51"OL,
51º14'55"NB 005º57'08"OL, en
51º11'00"NB 005º58'25"OL,
– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:
51º11'00"NB 005º58'25"OL, en
51º11'00"NB 005º50'00"OL, en
51º09'41"NB 005º50'00"OL, en
langs de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam, naar
51º16'20"NB 005º13'40"OL.
2. Luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door Kleine Brogel APP indien een verzoek daartoe is gedaan bij het AOCS Nieuw Milligen.
C
In artikel 7, tweede en derde lid, wordt ‘MilATCC Nieuw-Milligen’ telkens vervangen door: AOCS Nieuw Milligen.
D
In artikel 8, tweede en derde lid, wordt ‘MilATCC Nieuw-Milligen’ telkens vervangen door: AOCS Nieuw Milligen.
E
Na artikel 14 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door Brussel ACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse A tussen FL 055 en FL 195 en volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C tussen FL 195 en FL 245, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Saski A Area in de bij deze regeling behorende bijlage L, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 055 en een bovengrens van FL 245, voor zover lateraal begrensd door:
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
51º38'13"NB 002º30'00"OL, en
51º16'15"NB 004º06'30"OL,
– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:
51º16'15"NB 004º06'30"OL, en
langs de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam naar,
51º27'20"NB 002º30'00"OL,
– de westgrens: een lijn tussen de posities:
51º27'20"NB 002º30'00"OL, en
51º38'13"NB 002º30'00"OL.
F
In artikel 19, tweede lid, wordt ‘MilATCC Nieuw-Milligen’ telkens vervangen door: AOCS Nieuw Milligen.
G
Bijlage E behorende bij artikel 6 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005 wordt vervangen door bijlage E zoals opgenomen in bijlage V behorende bij deze regeling.
H
In de alfabetische rangschikking van de bijlagen wordt ingevoegd bijlage L, behorende bij artikel 15 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005 zoals opgenomen in bijlage VI behorende bij deze regeling.
In de Vrijstellingsregeling LVR7 , artikel 6, onderdeel g, wordt ‘MilATCC Nieuw-Milligen’ vervangen door: AOCS Nieuw Milligen.
Deze regeling treedt in werking op het moment dat het Besluit van 3 september 2007 tot wijziging van het Luchtverkeersreglement en het Besluit vergoedingen luchtverkeersbeveiliging in verband met wijzigingen van en binnen het GENOFIC area in verband met verbetering van de veiligheid van het luchtruim (Stb. 346) in werking treedt. Artikel I, onderdeel L, werkt terug tot en met 5 juli 2007.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Verkeer en Waterstaat, C.M.P.S. Eurlings.De Staatssecretaris van Defensie, C. van der Knaap.
North Sea Area Amsterdam | ||
ENR 6-2.5 | d.d. 22 november 2007 | NORTH SEA AREA AMSTERDAM |
Algemene- en naderingsluchtverkeersleidingsgebieden | ||
ENR 1.4-1/3 | d.d. 12 april 2007 | ATS Airspace |
ENR 1.4-4 | d.d. 22 november 2007 | ATS Airspace |
ENR 2.1-1/11 | d.d. 30 augustus 2007 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 6-2.1 | d.d. 22 november 2007 | Airspace Structure and ATS Airspace Classification |
Luchtverkeersroutes | ||
ENR 3.1-1/2 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-3/6 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-7 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-8 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-9 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-10 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-11 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-12 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-13 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-14 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-15/17 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-18 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-19 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-20 | d.d. 25 oktober 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-21 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-22/23 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-24 | d.d. 27 september 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-25 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-26 | d.d. 25 oktober 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-27/31 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-32 | d.d. 30 augustus 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-33 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-34/35 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-36/38 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-39 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.2-1 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-1/6 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-7 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-8 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-9 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-10 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-11 | d.d. 25 oktober 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-12/13 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-14 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-15 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-16 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-17 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-18 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-19 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-20 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-21 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-22 | d.d. 25 oktober 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-23 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-24 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-25 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-26/27 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-28 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-29/31 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-32/33 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-34 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-35/40 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-41 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-42/43 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-44/45 | d.d. 7 juni 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-46 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-47/56 | d.d. 7 juni 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 6-3.1 | d.d. 2 augustus 2007 | ATS Routes |
Helicopter Main Routes/Helicopter Protected Zones/Helicopter Traffic Zones | ||
ENR 3.4-1 | d.d. 23 november 2006 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-2/20 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-21/23 | d.d. 23 november 2006 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-24 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 6-3.3 | d.d. 22 november 2007 | North Sea Operations |
Plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden | ||
AD 2.EHAM-7/8 | d.d. 27 september 2007 | EHAM AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHBK-5 | d.d. 27 september 2007 | EHBK AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHGG-5 | d.d. 25 oktober 2007 | EHGG AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHRD-5 | d.d. 25 oktober 2007 | EHRD AD 2.17 ATS Airspace |
ENR 2.1-9 | d.d. 30 augustus 2007 | Deelen control Zone |
ENR 2.1-9 | d.d. 30 augustus 2007 | De Peel control Zone |
ENR 2.1-9 | d.d. 30 augustus 2007 | Gilze-Rijen control Zone |
ENR 2.1-10 | d.d. 30 augustus 2007 | Leeuwarden control Zone |
ENR 2.1-10 | d.d. 30 augustus 2007 | Soesterberg control Zone |
ENR 2.1-10 | d.d. 30 augustus 2007 | Valkenburg control Zone |
ENR 2.1-10 | d.d. 30 augustus 2007 | Volkel control Zone |
ENR 2.1-11 | d.d. 30 augustus 2007 | Woensdrecht control Zone |
ENR 2.1-11 | d.d. 30 augustus 2007 | Kleine-Brogel control Zone 2 |
ENR 2.1-11 | d.d. 30 augustus 2007 | Niederrhein control Zone |
Luchtvaartterrein Ameland (EHAL) | ||
AD 2.EHAL-3 | d.d. 12 mei 2005 | Flight procedures |
AD 2.EHAL-4 | d.d. 30 augustus 2007 | Flight procedures |
AD 2.EHAL-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Schiphol (EHAM) | ||
AD 2.EHAM-17 | d.d. 22 november 2007 | Noise abatement procedures |
AD 2.EHAM-18 | d.d. 26 oktober 2006 | Noise abatement procedures |
AD 2.EHAM-19 | d.d. 7 juni 2007 | Noise abatement procedures |
AD 2.EHAM-19 | d.d. 7 juni 2007 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-20/21 | d.d. 27 september 2007 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-22 | d.d. 2 augustus 2007 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-23/29 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-30 | d.d. 5 juli 2007 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-31 | d.d. 27 september 2007 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-32 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-33/36 | d.d. 27 september 2007 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-37/41 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-42 | d.d. 10 mei 2007 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-42 | d.d. 10 mei 2007 | VFR flight procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-43 | d.d. 27 september 2007 | VFR flight procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW | d.d. 30 augustus 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHAM-SID-04 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHAM-SID-06 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHAM-SID-SUP-06 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary |
AD 2.EHAM-SID-09 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 09 |
AD 2.EHAM-SID-18C | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 18C |
AD 2.EHAM-SID-18L | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 18L |
AD 2.EHAM-SID-22 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHAM-SID-24 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHAM-SID-27 | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 27 |
AD 2.EHAM-SID-36C | d.d. 24 november 2005 | Standard instrument departure chart RWY 36C |
AD 2.EHAM-SID-36L | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 36L |
AD 2.EHAM-SID-SUP-36L | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary |
AD 2.EHAM-STAR.1 | d.d. 30 augustus 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-STAR.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-IAC-06.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 06 ILS and SOKSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-06.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-06.3 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-09.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18C.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18C ILS and REGSU APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18C.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18R.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18R ILS and NIRSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18R.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-18R.3 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS |
AD 2.EHAM-IAC-18R.4 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18R SRE |
AD 2.EHAM-IAC-22.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-22.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 22 SRE |
AD 2.EHAM-IAC-24.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM |
AD 2.EHAM-IAC-27.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 27 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-27.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36C.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 36C ILS and LOMKO APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36C.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36R.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 36R ILS and MONUT APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36R.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-MISC | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart SRE |
AD 2.EHAM-VAC.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-VAC.2 | d.d. 22 december 2005 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
Luchtvaartterrein Budel (EHBD) | ||
AD 2.EHBD-5 | d.d. 12 mei 2005 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-6/8 | d.d. 7 juni 2007 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-9/10 | d.d. 7 juni 2007 | Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-10/11 | d.d. 7 juni 2007 | VFR flight procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBD-SID-03 | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBD-SID-21 | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBD-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBD-IAC-21 | d.d. 7 juni 2007 | Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME |
AD 2.EHBD-VAC.1 | d.d. 12 april 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHBD-VAC.2 | d.d. 11 mei 2006 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
Luchtvaartterrein Maastricht Aachen (EHBK) | ||
AD 2.EHBK-7 | d.d. 7 juni 2007 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-8/10 | d.d. 5 juli 2007 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-11/16 | d.d. 2 augustus 2007 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-16/18 | d.d. 7 juni 2007 | VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBK-SID-03 | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHBK-SID-21 | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHBK-STAR.1 | d.d. 30 augustus 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-STAR.2 | d.d. 7 juni 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-IAC-03.1 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.2 | d.d. 7 juni 2007 | Instrument approach chart RWY 04 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and THORN RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-03.3 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.4 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 04 SRE |
AD 2.EHBK-IAC-21.1 | d.d. 27 oktober 2005 | Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.2 | d.d. 7 juni 2007 | Instrument approach chart RWY 22 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and THORN RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-21.3 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.4 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 22 SRE |
AD 2.EHBK-VAC.1 | d.d. 27 september 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHBK-VAC.2 | d.d. 27 oktober 2005 | Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT |
Luchtvaartterrein Drachten (EHDR) | ||
AD 2.EHDR-3 | d.d. 12 april 2007 | VFR Flight procedures and regulations |
AD 2.EHDR-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Eelde (EHGG) | ||
AD 2.EHGG-6 | d.d. 22 november 2007 | Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-7 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-8/14 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-14/15 | d.d. 22 november 2007 | VFR flight procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW | d.d. 22 november 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHGG-SID-05 | d.d. 22 november 2007 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHGG-SID-23 | d.d. 22 november 2007 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHGG-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHGG-IAC-05.1 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-05.2 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-23.1 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart RWY 23 ILS |
AD 2.EHGG-IAC-23.2 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.3 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-MISC | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart all RWYs SRE |
AD 2.EHGG-VAC.1 | d.d. 22 november 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHGG-VAC.2 | d.d. 22 november 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19 |
AD 2.EHGG-VAC.3 | d.d. 22 november 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23 |
Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO) | ||
AD 2.EHHO-3 | d.d. 31 augustus 2006 | Flight procedures |
AD 2.EHHO-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV) | ||
AD 2.EHHV-4 | d.d. 12 mei 2005 | Flight procedures |
AD 2.EHHV-VAC.1 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-VAC.2 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE) | ||
AD 2.EHLE-5 | d.d. 01 september 2005 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-6 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-7 | d.d. 01 september 2005 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-7 | d.d. 01 september 2005 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-8 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-8 | d.d. 21 december 2006 | VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-9 | d.d. 01 september 2005 | VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW | d.d. 2 augustus 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHLE-SID-05 | d.d. 21 december 2006 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHLE-SID-23 | d.d. 21 december 2006 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHLE-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHLE-IAC-05.1 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-05.2 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHLE-IAC-23.1 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-23.2 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHLE-VAC | d.d. 13 april 2006 | Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY |
Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ) | ||
AD 2.EHMZ-3/4 | d.d. 26 oktober 2006 | Flight procedures |
AD 2.EHMZ-VAC.1 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 09 |
AD 2.EHMZ-VAC.2 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 27 |
Luchtvaartterrein Rotterdam (EHRD) | ||
AD 2.EHRD-7/12 | d.d. 22 november 2007 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-12/14 | d.d. 22 november 2007 | VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHRD-SID-06 | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHRD-SID-24 | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHRD-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHRD-IAC-06.1 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME |
AD 2.EHRD-IAC-24.1 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart RWY 24 ILS |
AD 2.EHRD-IAC-24.2 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME |
AD 2.EHRD-VAC.1 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHRD-VAC.2 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft |
AD 2.EHRD-VAC.3 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR training circuits |
Luchtvaartterrein Seppe (EHSE) | ||
AD 2.EHSE-3 | d.d. 12 mei 2005 | Flight procedures |
AD 2.EHSE-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Stadskanaal (EHST) | ||
AD 2.EHST-2 | d.d. 2 augustus 2007 | Flight procedures |
AD 2.EHST-VAC | d.d. 5 juli 2007 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Teuge (EHTE) | ||
AD 2.EHTE-4 | d.d. 1 september 2005 | Flight procedures |
AD 2.EHTE-5 | d.d. 27 september 2007 | Flight procedures |
AD 2.EHTE-VAC | d.d. 27 september 2007 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Terlet (EHTL) | ||
AD 2.EHTL-VAC | d.d. 12 april 2007 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Texel (EHTX) | ||
AD 2.EHTX-3 | d.d. 2 augustus 2007 | Flight procedures |
AD 2.EHTX-4 | d.d. 30 augustus 2007 | Flight procedures |
AD 2.EHTX-VAC | d.d. 2 augustus 2007 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein (MIL) Eindhoven (EHEH) | ||
AD 2.EHEH-6/7 | d.d. 12 april 2007 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-8 | d.d. 7 juni 2007 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-9/10 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-11/14 | d.d. 12 april 2007 | Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-14 | d.d. 12 april 2007 | VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-15 | d.d. 30 augustus 2007 | VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-16 | d.d. 12 april 2007 | VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHEH-SID-04 | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHEH-SID-22 | d.d. 25 oktober 2007 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHEH-STAR | d.d. 2 augustus 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHEH-IAC-04.1 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-04.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.1 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME |
AD 2.EHEH-VAC.1 | d.d. 12 april 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHEH-VAC.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
Luchtvaartterrein (MIL) De Kooy (EHKD) | ||
AD 2.EHKD-5 | d.d. 7 juni 2007 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-6 | d.d. 12 mei 2005 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-6 | d.d. 12 mei 2005 | Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-7 | d.d. 10 mei 2007 | Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-7 | d.d. 10 mei 2007 | VFR flight procedures |
AD 2.EHKD-IAC-04.1 | d.d. 10 mei 2007 | Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-04.2 | d.d. 10 mei 2007 | Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME (copter) |
AD 2.EHKD-IAC-22.1 | d.d. 3 augustus 2006 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHKD-IAC-22.2 | d.d. 3 augustus 2006 | Instrument approach chart RWY 22 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-MISC | d.d. 3 augustus 2006 | Instrument approach chart RWY 04/22 SRE |
AD 2.EHKD-VAC | d.d. 23 november 2006 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein (MIL) Soesterberg (EHSB) | ||
AD 2.EHSB-1 | d.d. 12 mei 2005 | Departure procedures Soesterberg (MIL) |
AD 2.EHSB-2 | d.d. 15 maart 2007 | Departure procedures Soesterberg (MIL) |
AD 2.EHSB-2 | d.d. 15 maart 2007 | Initial approach procedures Soesterberg (MIL) |
AD 2.EHSB-3 | d.d. 7 juli 2005 | Initial approach procedures Soesterberg (MIL) |
AD 2.EHSB-SID-OVERVIEW | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHSB-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
Luchtvaartterrein (MIL) Twenthe (EHTW) | ||
AD 2.EHTW-5 | d.d. 21 december 2006 | Departure procedures Twenthe (MIL) |
AD 2.EHTW-6/7 | d.d. 10 mei 2007 | Departure procedures Twenthe (MIL) |
AD 2.EHTW-7 | d.d. 10 mei 2007 | Initial approach procedures Twenthe (MIL) |
AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW | d.d. 10 mei 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHTW-SID-06 | d.d. 10 mei 2007 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHTW-SID-24 | d.d. 10 mei 2007 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHTW-IAC-06.1 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-06.2 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 06 SRE |
AD 2.EHTW-IAC-24.1 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-24.2 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 24 SRE |
Helihaven Amsterdam Heliport (EHHA) | ||
AD 3.EHHA-1/2 | d.d. 30 augustus 2007 | Flight procedures |
AD 3.EHHA-VAC | d.d. 30 augustus 2007 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Ameland (EHAL) | ||
AD 2.EHAL-5 | d.d. 30 augustus 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHAL-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Schiphol (EHAM) | ||
AD 2.EHAM-15/17 | d.d. 26 oktober 2006 | Vliegprocedures |
AD 2.EHAM-18 | d.d. 27 september 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHAM-VAC.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-VAC.2 | d.d. 22 december 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Budel (EHBD) | ||
AD 2.EHBD-7/8 | d.d. 12 mei 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHBD-VAC.1 | d.d. 12 april 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHBD-VAC.2 | d.d. 11 mei 2006 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
Luchtvaartterrein Maastricht Aachen (EHBK) | ||
AD 2.EHBK-9/11 | d.d. 25 oktober 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHBK-VAC.1 | d.d. 27 september 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHBK-VAC.2 | d.d. 27 oktober 2005 | Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT |
Luchtvaartterrein Drachten (EHDR) | ||
AD 2.EHDR-4/5 | d.d. 12 april 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHDR-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein (MIL) Eindhoven (EHEH) | ||
AD 2.EHEH-9 | d.d. 12 april 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHEH-10/11 | d.d. 31 augustus 2006 | Vliegprocedures |
Luchtvaartterrein Eelde (EHGG) | ||
AD 2.EHGG-9/11 | d.d. 25 oktober 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHGG-VAC.1 | d.d. 22 november 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHGG-VAC.2 | d.d. 22 november 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19 |
AD 2.EHGG-VAC.3 | d.d. 22 november 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23 |
Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO) | ||
AD 2.EHHO-5 | d.d. 31 augustus 2006 | Vliegprocedures |
AD 2.EHHO-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV) | ||
AD 2.EHHV-6 | d.d. 12 mei 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHHV-VAC.1 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-VAC.2 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein (MIL) De Kooy (EHKD) | ||
AD 2.EHKD-8 | d.d. 12 mei 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHKD-VAC | d.d. 23 november 2006 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE) | ||
AD 2.EHLE-7/8 | d.d. 1 september 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHLE-9 | d.d. 13 april 2006 | Vliegprocedures |
AD 2.EHLE-VAC | d.d. 13 april 2006 | Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY |
Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ) | ||
AD 2.EHMZ-5/6 | d.d. 26 oktober 2006 | Vliegprocedures |
AD 2.EHMZ-VAC.1 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 09 |
AD 2.EHMZ-VAC.2 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 27 |
Luchtvaartterrein Rotterdam (EHRD) | ||
AD 2.EHRD-10 | d.d. 7 juni 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHRD-11/12 | d.d. 27 oktober 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHRD-13 | d.d. 10 mei 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHRD-VAC.1 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHRD-VAC.2 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft |
AD 2.EHRD-VAC.3 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR training circuits |
Luchtvaartterrein Seppe (EHSE) | ||
AD 2.EHSE-5 | d.d. 12 mei 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHSE-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Stadskanaal (EHST) | ||
AD 2.EHST-3 | d.d. 2 augustus 2007 | Flight procedures |
AD 2.EHST-VAC | d.d. 5 juli 2007 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Teuge (EHTE) | ||
AD 2.EHTE-6/7 | d.d. 1 september 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHTE-8 | d.d. 27 september 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHTE-VAC | d.d. 27 september 2007 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Terlet (EHTL) | ||
AD 2.EHTL-VAC | d.d. 12 april 2007 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Texel (EHTX) | ||
AD 2.EHTX-5 | d.d. 30 augustus 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHTX-VAC | d.d. 2 augustus 2007 | Visual approach chart |
Helihaven Amsterdam Heliport (EHHA) | ||
AD 3.EHHA-2 | d.d. 12 april 2007 | Vliegprocedures |
AD 3.EHHA-VAC | d.d. 30 augustus 2007 | Visual approach chart |
000°–179° | 180°–359° | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
IFR vluchten | VFR vluchten | IFR vluchten | VFR vluchten | ||||||||
Hoogte MSL | Hoogte MSL | Hoogte MSL | Hoogte MSL | ||||||||
FL | meter | voet | FL | meter | voet | FL | meter | voet | FL | meter | voet |
–90 | – | – | – | 0 | – | – | – | ||||
10 | 300 | 1000 | – | – | – | 20 | 600 | 2000 | – | – | – |
30 | 900 | 3000 | 35 | 1050 | 3500 | 40 | 1200 | 4000 | 45 | 1350 | 4500 |
50 | 1500 | 5000 | 55 | 1700 | 5500 | 60 | 1850 | 6000 | 65 | 2000 | 6500 |
70 | 2150 | 7000 | 75 | 2300 | 7500 | 80 | 2450 | 8000 | 85 | 2600 | 8500 |
90 | 2750 | 9000 | 95 | 2900 | 9500 | 100 | 3050 | 10000 | 105 | 3200 | 10500 |
110 | 3350 | 11000 | 115 | 3500 | 11500 | 120 | 3650 | 12000 | 125 | 3800 | 12500 |
130 | 3950 | 13000 | 135 | 4100 | 13500 | 140 | 4250 | 14000 | 145 | 4400 | 14500 |
150 | 4550 | 15000 | 155 | 4700 | 15500 | 160 | 4900 | 16000 | 165 | 5050 | 16500 |
170 | 5200 | 17000 | 175 | 5350 | 17500 | 190 | 5500 | 18000 | 185 | 5650 | 18500 |
190 | 5800 | 19000 | 195 | 5950 | 19500 | 200 | 6100 | 20000 | 205 | 6250 | 20500 |
210 | 6400 | 21000 | 215 | 6550 | 21500 | 220 | 6700 | 22000 | 225 | 6850 | 22500 |
230 | 7000 | 23000 | 235 | 7150 | 23500 | 240 | 7300 | 24000 | 245 | 7450 | 24500 |
250 | 7600 | 25000 | 255 | 7750 | 25500 | 260 | 7900 | 26000 | 265 | 8100 | 26500 |
270 | 8250 | 27000 | 275 | 8400 | 27500 | 280 | 8550 | 28000 | 285 | 8700 | 28500 |
290 | 8850 | 29000 | 300 | 9150 | 30000 | ||||||
310 | 9450 | 31000 | 320 | 9750 | 32000 | ||||||
330 | 10050 | 33000 | 340 | 10350 | 34000 | ||||||
350 | 10650 | 35000 | 360 | 10950 | 36000 | ||||||
370 | 11300 | 37000 | 380 | 11600 | 38000 | ||||||
390 | 11900 | 39000 | 400 | 12200 | 40000 | ||||||
410 | 12500 | 41000 | 430 | 13100 | 43000 | ||||||
450 | 13700 | 45000 | 470 | 14350 | 47000 | ||||||
490 | 14950 | 49000 | 510 | 15550 | 51000 | ||||||
etc. | etc. | etc. | etc. | etc. | etc. |
De Inspectie Verkeer en Waterstaat werkt, samen met het Ministerie van Defensie, het Staatstoezicht op de Mijnen, de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), de Dienst Luchtvaartpolitie, mijnbouworganisaties, vakbonden en helikopter operators, aan het verbeteren van de veiligheid in het luchtruim boven de Noordzee. In verband hiermee is een pakket van te nemen veiligheidsmaatregelen opgesteld. Een deel van deze maatregelen wordt door de wijziging van twee algemene maatregelen van bestuur, het Luchtverkeersreglement en het Besluit vergoedingen luchtverkeersleiding, ingevoerd.1 De overige wijzigingen worden door onderhavige regeling ingevoerd door de aanpassing van zes ministeriële regelingen. Hiernaast worden in onderhavige regeling de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening gewijzigd en zijn alle wijzigingen die vanaf 5 juli 2007 in de luchtvaartgids zijn opgenomen verwerkt. De aangebrachte wijzigingen in de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening bevatten voor een zeer groot deel kleine tekstuele wijzigingen die geen invloed hebben op bestaande routes en procedures. Tevens worden in onderhavige regeling alle betrokken regelingen geactualiseerd. In de artikelsgewijze toelichting zal worden ingegaan op de meer substantiële wijzigingen die de onderhavige regeling met zich meebrengt. Onderhavige regeling brengt geen administratieve lasten met zich mee.
Artikel I. Regeling luchtverkeersdienstverlening
Eén van de in te voeren veiligheidsmaatregelen is het opheffen van het GENOFIC gebied en het instellen van een ‘North Sea Area Amsterdam’ (hierna: NSA Amsterdam). NSA Amsterdam bevat het gehele ongecontroleerde luchtruim boven de Noordzee gerekend vanaf 1 nautische mijl uit de kust en waddeneilanden. Het GENOFIC gebied is begin jaren 90 ingesteld om de helikopteroperaties van en naar toenmalige mijnbouwactiviteiten op de Noordzee meer veiligheid te bieden. De tegenwoordige mijnbouwactiviteiten vinden ook buiten het GENOFIC gebied plaats, waardoor het noodzakelijk is gebleken dit gebied uit te breiden. Tevens wordt de luchtverkeersdienstverlening in het gebied heden ten dage niet meer door LVNL en Defensie gezamenlijk uitgevoerd, maar volledig door LVNL. De onderdelen A en I geven deze wijzigingen weer.
Tevens wordt voor bepaalde vluchten uitgevoerd door staatsluchtvaartuigen in onderdeel I een uitzondering gemaakt ten aanzien van de verplichtingen die gelden binnen de NSA Amsterdam. Het gaat hier om militaire oefenvluchten, vluchten die worden uitgevoerd in het kader van nationale veiligheid, en vluchten ten behoeve van opsporing en reddingsdiensten die vanwege het operationele karakter niet aan het normale luchtverkeer kunnen deelnemen.
Voorts wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om de term Military Air Traffic Control Centre Nieuw Milligen (MilATCC Nieuw Milligen) te vervangen door het Air Operations Control Station Nieuw Milligen (AOCS Nieuw Milligen). Het dienstonderdeel AOCS Nieuw Milligen is het onderdeel binnen het Commando Luchtstrijdkrachten dat verantwoordelijk is voor luchtverkeersdienstverlening. Binnen het AOCS Nieuw Milligen is de eenheid MilATCC Nieuw Milligen met name verantwoordelijk voor het verlenen van luchtverkeersleidingsdiensten. Binnen het AOCS Nieuw Milligen wordt echter door een andere eenheid ook luchtverkeersdienstverlening verstrekt, meer in het bijzonder het verstrekken van vluchtinformatie. Dit betreft het Control and Reporting Centre Nieuw Milligen (CRC Nieuw Milligen), ook bekend onder de term gevechtsleiding. Vanwege het feit dat deze laatste eenheid in toenemende mate taken krijgt toebedeeld, onder andere in het begeleiden van security flights en trainingsvluchten is gekozen voor een meer generieke term die beide taken omvat.
Area Control Centre Amsterdam (hierna: ACC Amsterdam) is in onderdeel I aangewezen als de relevante luchtverkeersdienst binnen NSA Amsterdam met betrekking tot de vluchtinformatieverstrekking en de alarmering. Het verstrekken van vluchtinformatie omvat onder andere het verstrekken van ‘inlichtingen over wijziging in de bruikbaarheid van navigatie-hulpmiddelen’. Aangezien het Amerikaanse Ministerie van Defensie de beheerder is van het enige GNSS systeem dat momenteel operationeel is, het Global Positioning System (hierna: GPS), en afwijkingen in de nauwkeurigheid zeer plaatselijk kunnen zijn, kan ACC Amsterdam hierover geen informatie verschaffen. Onderdeel F geeft deze afwijking op de verplichting tot het geven van informatie weer. Helikopters die gebruik maken van GNSS moeten zelf de statusinformatie over GNSS controleren.
Aan artikel 22a wordt een nieuw lid toegevoegd waarin wordt bepaald dat indien er sprake is van essential traffic het eveneens is toegestaan af te wijken van de standaard verticale separatienorm. De informatie die aan betreffende vluchten wordt gegeven overeenkomstig Document 4444 van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie omvat onder meer de vliegrichting, vlieghoogte en relevante positie informatie van het andere luchtvaartuig alsmede de zog turbulentie categorie voor zover relevant. Onderdeel K maakt deze afwijking van de standaard separatie norm mogelijk.
In onderdeel L worden de bijlagen behorend bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening gewijzigd.
Artikel II. Regeling Navigatie- en Telecommunicatie-installaties
Binnen bepaalde delen van het NSA Amsterdam vertoont het gebruikelijke radionavigatiesysteem Loran-C onnauwkeurigheden in de plaatsbepaling. Bovendien wordt er door helikopterverkeer boven de Noordzee veelal buiten het bereik van de op het land geplaatste VOR/DME bakens gevlogen. Het nauwkeurig vliegen van de gepubliceerde helikopterroutes binnen het NSA Amsterdam is derhalve zonder hulp van GNSS praktisch onmogelijk geworden. Om nauwkeurige navigatie en plaatsbepaling tijdens de kruisvlucht toch mogelijk te maken, kunnen helikopters daarom gebruik maken van GNSS als primair navigatiesysteem. Hiervoor moet de boordapparatuur voldoen aan eisen gebaseerd op EASA AMC20-4 (voorheen JAA TGL2 rev.1, en GAI 20X4). Helikopteroperators zijn geïnformeerd over de eisen. Toekomstige gebruikers zullen via een Aeronautical Information Circular (hierna: AIC) op de hoogte worden gesteld. Voor het verlenen van het luchtwaardigheidscertificaat en de gebruikstoestemming zal aan deze eisen moeten worden voldaan voordat van GNSS gebruik gemaakt mag worden.
In de onderdelen A en E wordt invulling gegeven aan de hierboven beschreven mogelijkheid voor helikopters tijdens de IFR-kruisvlucht van en naar mijnbouwinstallaties gebruik te maken van GNSS.
In onderdeel B worden de vereisten waaraan VHF-zend/ontvangstinstallaties moeten voldoen verduidelijkt. Met name voor VHF-zend/ontvangstinstallaties met kanaalafstand van 25 kHz is het belangrijk dat deze in staat is te werken in een omgeving waar de zogenaamde offset-carrier techniek wordt toegepast.
Ter vergroting van de veiligheid worden binnen de NSA Amsterdam de verplichting 2-zijdig radiocontact tot stand te brengen en een transponderplicht ingevoerd. In onderdeel C wordt aangegeven welke VHF-zend/ontvangstinstallatie voor het tweezijdig radiocontact benodigd is. Aangezien het hier gaat om VFR-vluchten onder FL 195, geldt op dit moment een zend/ontvangstinstallatie met kanaalafstand van 25 kHz, welke geschikt moet zijn voor de offset-carrier techniek. Informatie hierover is gepubliceerd in AIC-A 12/07. Voor staatsluchtvaartuigen wordt een uitzondering gemaakt aangezien zij beschikken over andere zend/ ontvangstinstallaties.
In de onderdelen G tot en met I wordt de huidige ELT verplichting geactualiseerd. De bepalingen van artikel 12 van deze regeling zijn hiermee komen te vervallen.
Details ten behoeve van de registratie van een 24-bit luchtvaartuigadres, zoals gesteld in artikel 13 van de regeling, worden door middel van een AIC en/of de website van de Inspectie Verkeer en Waterstaat gepubliceerd.
Artikel III. Regeling gebruik hoogtemeter
In onderhavige regeling worden enkele veranderingen opgenomen, die zich de afgelopen jaren in de ligging van mijnbouwinstallaties hebben voorgedaan. Ook wordt de bijlage geactualiseerd en in lijn gebracht met de huidige RVSM regels. Ten slotte wordt de begrenzing van de verschillende gebieden boven de Noordzee geharmoniseerd en de scheidslijnen tussen de ASR gebieden op de 53e breedtegraad geplaatst.
Artikel IV. Regeling vliegplannen
In de onderdelen A en B wordt de verandering van het GENOFIC AREA in de NSA Amsterdam doorgevoerd. Teven worden de begrippen ‘verwachte aankomsttijd’ en ‘AOCS Nieuw Milligen’ opgenomen. Hiernaast wordt wederom voor bepaalde staatsluchtvaartuigen een uitzondering gemaakt van de verplichting een vliegplan in te dienen.
Artikel V. Regeling belasten LVNL met luchtverkeersdienstverlening
In overleg met de luchtvaartautoriteiten van het Verenigd Koninkrijk is besloten de hoogte van het deel van het Engelse en Schotse luchtruim boven de Noordzee waar de LVNL luchtverkeersdienstverlening verstrekt, op te hogen. Daarnaast verleent de LVNL ook luchtverkeersdiensten in grensgebieden met Duitsland die momenteel nog niet in regelgeving waren benoemd. Onderhavige regeling formaliseert deze praktijk.
Artikel VI. Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005
De terminologie van de regeling is aangepast en de term AOCS Nieuw Milligen is geïntroduceerd.
Onderdelen B en G geven de wijziging weer ten aanzien van de Kleine Brogel Vectoring Area. Dit gebied is hernoemd als Kleine Brogel Coordination Area en tevens is de laterale begrenzing gewijzigd. In dit gebied kan op verzoek de luchtverkeersdienstverlening aan een Belgische luchtverkeersdienstverleningsorganisatie (Belgacontrol/ Kleine Brogel Approach) worden gedelegeerd.
Onderdelen E en H benoemen de Saski A area waar luchtverkeersdienstverlening gedelegeerd is aan Brussel ACC. Dit is een bestaande delegatie die nog niet in deze regeling was opgenomen. Met deze wijziging wordt deze lacune hersteld.
Artikel VII. Vrijstellingsregeling LVR
De terminologie van de regeling is aangepast en de term AOCS Nieuw Milligen is geïntroduceerd.
Artikel VIII. Inwerkingtreding
Aangezien het doel is alle wijzigingen in het luchtruim boven de Noordzee tegelijkertijd in werking te laten treden, is de inwerkingtreding van onderhavige regeling gekoppeld aan de inwerkingtreding van het wijzigingsbesluit waarmee onderhavige wijzigingen zijn verbonden.
Artikel I, onderdeel L, de wijzigingen in bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening daarentegen, werkt terug tot 5 juli 2007 om een grondslag te geven aan wijzigingen die sinds 5 juli 2007 in de luchtvaartgids hebben plaatsgevonden en die om operationele redenen al in de praktijk worden toegepast.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings
De Staatssecretaris van Defensie,
C. van der Knaap
Stcrt. 1998, 195; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 5 september 2007, Stcrt. 179.
Stcrt. 2001, 111; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 16 februari 2007, Stcrt. 39.
Stcrt. 1993, 135.
Stcrt. 1998, 195.
Stcrt. 2005, 88; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 12 mei 2006, Stcrt. 97.
Stcrt. 2005, 88; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 11 mei 2007, Stcrt. 96.
Stcrt. 2007, 23.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2007-225-p36-SC83113.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.