Wijziging Regeling kentekenbewijzen

Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat tot wijziging van de Regeling kentekenbewijzen in verband met de digitalisering van de afgifte van het vrijwaringsbewijs en het bedrijfsvoorraadbewijs

21 september 2007

Nr. HDJZ/AWW/2007-1237

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 1, onderdelen f en i, van het Kentekenreglement;

Besluit:

Artikel I

De Regeling kentekenbewijzen1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel k, wordt ‘model 16.1’ vervangen door: model 16.1 of model 16.2.

2. In het tweede lid, onderdeel b, wordt ‘model B.1’ vervangen door: model B.1 of model B.2.

B

De bijlage wordt als volgt gewijzigd:

1. Na model 16.1 wordt ingevoegd:

Model 16.2 Bedrijfsvoorraad deel IB

stcrt-2007-185-p15-SC82223-1.gif

2. Na model B.1 wordt ingevoegd:

Model B.2 Vrijwaringsbewijs, af te geven door een erkend bedrijf.

stcrt-2007-185-p15-SC82223-2.gif

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2007.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, C.M.P.S. Eurlings.

Toelichting

Het vrijwaringsbewijs dient als bewijs dat de tenaamstelling in het kentekenregister is gewijzigd en wordt bij de overdracht van een voertuig ter beschikking gesteld aan de verkoper. Wanneer de koper een door de Dienst Wegverkeer (hierna: RDW) erkend bedrijf is dat het voertuig aanmeldt in de bedrijfsvoorraad, schrijft het erkende bedrijf het vrijwaringsbewijs uit ten behoeve van de verkoper. Het erkende bedrijf schrijft tevens een bedrijfsvoorraadbewijs uit voor zichzelf ten bewijze dat het voertuig in de bedrijfsvoorraad is opgenomen.

Het is van belang voor de juistheid van het kentekenregister dat wijzigingen in het register zijn voorbehouden aan de RDW, de erkende bedrijven en de postkantoren. Door slechts wijzigingen in het kentekenregister toe te staan als die afkomstig zijn van die betrouwbare en controleerbare kanalen wordt fraude zoveel mogelijk voorkomen.

Met de afgifte van vrijwaringsbewijzen bij postkantoren en bij de RDW-erkende bedrijven is jaarlijks een bedrag aan administratieve lasten gemoeid van € 9.391.921. Dit bedrag is voor een deel terug te voeren op de kosten van de distributie van de documenten naar de locaties van afgifte, het beheren van de voorraden en de verwerking tijdens het tenaamstellingsproces.

In het kader van de reductie van de administratieve lasten voor voor het bedrijfsleven voorziet de voorgenomen wijziging in een besparing van maximaal circa € 1.800.000 per jaar, afhankelijk van hoeveel gebruik er van deze faciliteit zal worden gemaakt. Deze besparing wordt gerealiseerd door erkende bedrijven, dit zijn er circa 17.000, in de gelegenheid te stellen om langs digitale weg een vrijwaringsbewijs bij de RDW aan te vragen. In deze nieuwe procedure worden de voor de aanmaak van het vrijwaringsbewijs noodzakelijke gegevens via een digitale verbinding, uit het kentekenregister op het document geprint. Hierdoor komen de kosten van distributie en verwerking van de vrijwaringsbewijzen die door de erkende bedrijven worden gebruikt te vervallen. Bijkomend voordeel is dat de kans op fouten door de rechtstreekse aanlevering van gegevens uit het kentekenregister vrijwel nihil wordt. De maatregel past bovendien in het streven om overheidsdiensten zo veel mogelijk digitaal ter beschikking te stellen.

Vanwege technische eisen aan het digitale vrijwaringsbewijs is het noodzakelijk om een nieuw eenzijdig te beprinten document in te voeren. De onderhavige wijziging van de regeling kentekenbewijzen voorziet hierin, evenals in de publicatie van een nieuw model bedrijfsvoorraadbewijs. Het gebruik van het nieuwe document is vooralsnog op vrijwillige basis.

Alle erkenninghouders worden per brief op de hoogte gebracht. Ook besteedde de RDWijzer (in de nummers van januari 2007 en augustus 2007) aandacht aan het nieuwe vrijwaringsbewijs. Bedrijvencontroleurs en bedrijfsinspecteurs worden op de hoogte gebracht, om vroegtijdig vragen van erkenninghouders te kunnen beantwoorden. De nieuwe manier van afgeven wordt verwerkt in de informatiemap voertuigbranche. Ten slotte wordt het Klant Contact Center gebriefd.

Het informeren van burgers is een taak van de erkenninghouder en het postkantoor, omdat zij de vrijwaringsbewijzen afgeven. Wel worden folders en brochures aangepast (o.a. ‘Uw voertuig en het kenteken’, de basisbrochure voor alle RDW-diensten), en vinden aanpassingen in de kennisbank van het Klant Contact Center van de RDW en aanpassingen op www.rdw.nl plaats. Daarnaast voorzien de relatiemanagers van de RDW alle relevante overkoepelende, zakelijke en overheidsklanten van informatie met een zogeheten ‘factsheet’. Tot slot geeft de RDW een algemeen persbericht uit.

De onderhavige regeling is voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten. Het college heeft besloten de regeling niet te selecteren voor een toets op de administratieve lasten voor burgers en bedrijven.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings

  • 1

    Stcrt. 1994, 248; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 12 december 2006 (Stcrt. 244).

Naar boven