Wijziging Regeling luchtverkeersdienstverlening

Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie van 5 september 2007, nr. HDJZ/LUV/2007-1079, Hoofddirectie Juridische Zaken, tot wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening in verband met het wijzigen van de luchtvaartgids en de Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen 2006 in verband met het gebruik van geautomatiseerde systemen voor luchtvaartweerwaarnemingen

De Minister van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie,

Gelet op de artikelen 3, 7, 10 en 61 van het Luchtverkeersreglement en artikel 8 van de Wet op het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut;

Besluiten:

Artikel I

De bijlagen C, D, E en I behorende bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening1 worden vervangen door de bijlagen C, D, E en I zoals opgenomen in de bijlage behorende bij deze regeling.

Artikel II

De Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen2 wordt als volgt gewijzigd:

A

In de alfabetische rangschikking van artikel 1 worden de volgende onderdelen ingevoegd:

AUTO MET REPORT: volledig automatisch tot stand gekomen waarnemingsrapport voor startend en landend luchtverkeer in gebruik op het luchtvaartterrein verstrekt door middel van ATIS en CCIS (automated local routine report);

AUTO SPECIAL: volledig automatisch tot stand gekomen tussentijds waarnemingsrapport voor startend en landend luchtverkeer bij overschrijding van de limietwaarden of andere significante verandering in gebruik op het luchtvaartterrein verstrekt door middel van ATIS en CCIS (automated local special report);.

B

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vernummering van het tweede en derde lid tot het derde en vierde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

2. In afwijking van het eerste lid, onderdeel b, onder 4, en onderdeel c, onder 1, stelt het KNMI tijdens de reguliere openstellingsuren van de luchtvaartterreinen Eelde en Maastricht de volgende luchtvaartmeteorologische inlichtingen beschikbaar:

1°. AUTO METAR;

2°. AUTO SPECI;

3°. AUTO MET REPORT;

4°. AUTO SPECIAL.

2. In het nieuwe vierde lid wordt ‘onder het eerste en tweede lid’ vervangen door: in dit artikel.

C

In artikel 11 wordt ‘artikel 4, tweede lid, onderdeel a’ vervangen door: artikel 4, derde lid, onderdeel a.

Artikel III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Artikel I werkt terug tot en met 10 mei 2007. Artikel II werkt terug tot en met 1 augustus 2007.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, C.M.P.S. Eurlings.De Staatssecretaris van Defensie, C. van der Knaap.

Bijlage C, behorende bij artikel 3, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Luchtverkeersroutes

ENR 3.1-1/7

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-8

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-9/14

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-15/20

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-21/23

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-24

d.d. 7 juni 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-25

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-26/32

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-33

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-34/39

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.2-1/7

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-8

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-9/15

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-16

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-17/18

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-19

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-20/24

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-25

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-26/27

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-28/31

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-32

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-33/34

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-35/43

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-44/56

d.d. 7 juni 2007

Upper ATS Routes

ENR 6-3.1

d.d. 7 juni 2007

ATS Routes

Bijlage D, behorende bij artikel 4 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Helicopter Main Routes/Helicopter Protected Zones/Helicopter Traffic Zones

ENR 3.4-1

d.d. 23 november 2006

Helicopter Routes

ENR 3.4-2/3

d.d. 7 juni 2007

Helicopter Routes

ENR 3.4-4/11

d.d. 23 november 2006

Helicopter Routes

ENR 3.4-12/13

d.d. 7 juni 2007

Helicopter Routes

ENR 3.4-14/24

d.d. 23 november 2006

Helicopter Routes

ENR 6-3.3

d.d. 7 juni 2007

North Sea Operations

Bijlage E, behorende bij artikel 5, derde, vierde en vijfde lid, en 16, tweede lid van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden

AD 2.EHAM-7

d.d. 10 mei 2007

EHAM AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHAM-8

d.d. 26 oktober 2006

EHAM AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHBK-5

d.d. 7 juni 2007

EHBK AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHGG-5

d.d. 7 juni 2007

EHGG AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHRD-5

d.d. 10 mei 2007

EHRD AD 2.17 ATS Airspace

ENR 2.1-9

d.d. 12 april 2007

Deelen control Zone

ENR 2.1-9

d.d. 12 april 2007

De Peel control Zone

ENR 2.1-9

d.d. 12 april 2007

Gilze-Rijen control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 12 april 2007

Leeuwarden control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 12 april 2007

Soesterberg control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 12 april 2007

Valkenburg control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 12 april 2007

Volkel control Zone

ENR 2.1-11

d.d. 12 april 2007

Woensdrecht control Zone

ENR 2.1-11

d.d. 12 april 2007

Kleine-Brogel control Zone 2

ENR 2.1-11

d.d. 12 april 2007

Niederrhein control Zone

Bijlage I, behorende bij artikel 23a van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Luchtvaartgids, Volume I

Luchtvaartterrein Ameland (EHAL)

AD 2.EHAL-3/4

d.d. 12 mei 2005

Flight procedures

AD 2.EHAL-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Schiphol (EHAM)

AD 2.EHAM-17

d.d. 5 juli 2007

Noise abatement procedures

AD 2.EHAM-18

d.d. 26 oktober 2006

Noise abatement procedures

AD 2.EHAM-19

d.d. 7 juni 2007

Noise abatement procedures

AD 2.EHAM-19

d.d. 7 juni 2007

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-20/21

d.d. 5 juli 2007

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-22

d.d. 15 maart 2007

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-23/31

d.d. 5 juli 2007

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-32

d.d. 12 april 2007

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-33/34

d.d. 26 oktober 2006

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-35/36

d.d. 12 april 2007

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-37/39

d.d. 7 juni 2007

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-40/42

d.d. 10 mei 2007

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-42

d.d. 10 mei 2007

VFR flight procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-43

d.d. 26 oktober 2006

VFR flight procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHAM-SID-04

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHAM-SID-06

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHAM-SID-SUP-06

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary

AD 2.EHAM-SID-09

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 09

AD 2.EHAM-SID-18C

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 18C

AD 2.EHAM-SID-18L

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 18L

AD 2.EHAM-SID-22

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHAM-SID-24

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHAM-SID-27

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 27

AD 2.EHAM-SID-36C

d.d. 24 november 2005

Standard instrument departure chart RWY 36C

AD 2.EHAM-SID-36L

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 36L

AD 2.EHAM-SID-SUP-36L

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary

AD 2.EHAM-STAR.1

d.d. 7 juni 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHAM-STAR.2

d.d. 7 juni 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHAM-IAC-06.1

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 06 ILS and SOKSI APCH

AD 2.EHAM-IAC-06.2

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions

AD 2.EHAM-IAC-06.3

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-09.1

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-18C.1

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 18C ILS and REGSU APCH

AD 2.EHAM-IAC-18C.2

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-18R.1

d.d. 10 mei 2007

Instrument approach chart RWY 18R ILS and NIRSI APCH

AD 2.EHAM-IAC-18R.2

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions

AD 2.EHAM-IAC-18R.3

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS

AD 2.EHAM-IAC-18R.4

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 18R SRE

AD 2.EHAM-IAC-22.1

d.d. 10 mei 2007

Instrument approach chart RWY 22 ILS

AD 2.EHAM-IAC-22.2

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 22 SRE

AD 2.EHAM-IAC-24.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM

AD 2.EHAM-IAC-27.1

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 27 ILS

AD 2.EHAM-IAC-27.2

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-36C.1

d.d. 10 mei 2007

Instrument approach chart RWY 36C ILS and LOMKO APCH

AD 2.EHAM-IAC-36C.2

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-36R.1

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 36R ILS and MONUT APCH

AD 2.EHAM-IAC-36R.2

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-MISC

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart SRE

AD 2.EHAM-VAC.1

d.d. 10 mei 2007

Visual approach chart

AD 2.EHAM-VAC.2

d.d. 22 december 2005

Visual approach chart VFR traffic circuits

   

Luchtvaartterrein Budel (EHBD)

AD 2.EHBD-5

d.d. 12 mei 2005

Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-6/8

d.d. 7 juni 2007

Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-9/10

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-10/11

d.d. 7 juni 2007

VFR flight procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHBD-SID-03

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart RWY 03

AD 2.EHBD-SID-21

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart RWY 21

AD 2.EHBD-STAR

d.d. 7 juni 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHBD-IAC-21

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME

AD 2.EHBD-VAC.1

d.d. 12 april 2007

Visual approach chart

AD 2.EHBD-VAC.2

d.d. 11 mei 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits

   

Luchtvaartterrein Maastricht Aachen (EHBK)

AD 2.EHBK-7

d.d. 7 juni 2007

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-8/10

d.d. 5 juli 2007

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-11/16

d.d. 7 juni 2007

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-16/18

d.d. 7 juni 2007

VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHBK-SID-03

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHBK-SID-21

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHBK-STAR.1

d.d. 7 juni 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHBK-STAR.2

d.d. 7 juni 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHBK-IAC-03.1

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME and BEMTI approach

AD 2.EHBK-IAC-03.2

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 04 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and THORN RNAV transitions

AD 2.EHBK-IAC-03.3

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME and BEMTI approach

AD 2.EHBK-IAC-03.4

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 04 SRE

AD 2.EHBK-IAC-21.1

d.d. 27 oktober 2005

Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME

AD 2.EHBK-IAC-21.2

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach chart RWY 22 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and THORN RNAV transitions

AD 2.EHBK-IAC-21.3

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME

AD 2.EHBK-IAC-21.4

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 22 SRE

AD 2.EHBK-VAC.1

d.d. 15 maart 2007

Visual approach chart

AD 2.EHBK-VAC.2

d.d. 27 oktober 2005

Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT

   

Luchtvaartterrein Drachten (EHDR)

AD 2.EHDR-3

d.d. 12 april 2007

VFR Flight procedures and regulations

AD 2.EHDR-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Eelde (EHGG)

AD 2.EHGG-7/10

d.d. 7 juni 2007

Instrument departure procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-10/14

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-14/15

d.d. 7 juni 2007

VFR flight procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHGG-SID-05

d.d. 3 augustus 2006

Standard instrument departure chart RWY 05

AD 2.EHGG-SID-23

d.d. 3 augustus 2006

Standard instrument departure chart RWY 23

AD 2.EHGG-STAR

d.d. 15 maart 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHGG-IAC-05.1

d.d. 18 januari 2007

Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME

AD 2.EHGG-IAC-05.2

d.d. 18 januari 2007

Instrument approach chart RWY 05 NDB

AD 2.EHGG-IAC-23.1

d.d. 18 januari 2007

Instrument approach chart RWY 23 ILS

AD 2.EHGG-IAC-23.2

d.d. 18 januari 2007

Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME

AD 2.EHGG-IAC-23.3

d.d. 18 januari 2007

Instrument approach chart RWY 23 NDB

AD 2.EHGG-IAC-MISC

d.d. 18 januari 2007

Instrument approach chart all RWYs SRE

AD 2.EHGG-VAC.1

d.d. 3 augustus 2006

Visual approach chart

AD 2.EHGG-VAC.2

d.d. 19 januari 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19

AD 2.EHGG-VAC.3

d.d. 19 januari 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23

Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO)

AD 2.EHHO-3

d.d. 31 augustus 2006

Flight procedures

AD 2.EHHO-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV)

AD 2.EHHV-4

d.d. 12 mei 2005

Flight procedures

AD 2.EHHV-VAC.1

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

AD 2.EHHV-VAC.2

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE)

AD 2.EHLE-5

d.d. 01 september 2005

Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-6

d.d. 15 maart 2007

Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-7

d.d. 01 september 2005

Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-7

d.d. 01 september 2005

Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-8

d.d. 21 december 2006

Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-8

d.d. 21 december 2006

VFR flight procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-9

d.d. 01 september 2005

VFR flight procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHLE-SID-05

d.d. 21 december 2006

Standard instrument departure chart RWY 05

AD 2.EHLE-SID-23

d.d. 21 december 2006

Standard instrument departure chart RWY 23

AD 2.EHLE-STAR

d.d. 15 maart 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHLE-IAC-05.1

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME

AD 2.EHLE-IAC-05.2

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 05 NDB

AD 2.EHLE-IAC-23.1

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME

AD 2.EHLE-IAC-23.2

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 23 NDB

AD 2.EHLE-VAC

d.d. 13 april 2006

Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY

   

Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ)

AD 2.EHMZ-3/4

d.d. 26 oktober 2006

Flight procedures

AD 2.EHMZ-VAC.1

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 09

AD 2.EHMZ-VAC.2

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 27

   

Luchtvaartterrein Rotterdam (EHRD)

AD 2.EHRD-7/9

d.d. 7 juni 2007

Instrument departure procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-10

d.d. 10 mei 2007

Instrument departure procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-11/12

d.d. 10 mei 2007

Instrument approach procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-13

d.d. 7 juni 2007

VFR flight procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-14/15

d.d. 10 mei 2007

VFR flight procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHRD-SID-06

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHRD-SID-24

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHRD-STAR

d.d. 7 juni 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHRD-IAC-06.1

d.d. 10 mei 2007

Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME

AD 2.EHRD-IAC-24.1

d.d. 10 mei 2007

Instrument approach chart RWY 24 ILS

AD 2.EHRD-IAC-24.2

d.d. 10 mei 2007

Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME

AD 2.EHRD-VAC.1

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart

AD 2.EHRD-VAC.2

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft

AD 2.EHRD-VAC.3

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart VFR training circuits

   

Luchtvaartterrein Seppe (EHSE)

AD 2.EHSE-3

d.d. 12 mei 2005

Flight procedures

AD 2.EHSE-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Stadskanaal (EHST)

AD 2.EHST-2

d.d. 5 juli 2007

Flight procedures

AD 2.EHST-VAC

d.d. 5 juli 2007

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Teuge (EHTE)

AD 2.EHTE-4/5

d.d. 1 september 2005

Flight procedures

AD 2.EHTE-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Terlet (EHTL)

AD 2.EHTL-VAC

d.d. 12 april 2007

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Texel (EHTX)

AD 2.EHTX-3/4

d.d. 12 mei 2005

Flight procedures

AD 2.EHTX-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein (MIL) Eindhoven (EHEH)

AD 2.EHEH-6/7

d.d. 12 april 2007

Instrument departure procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-8/10

d.d. 7 juni 2007

Instrument departure procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-10

d.d. 7 juni 2007

Instrument approach procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-11/14

d.d. 12 april 2007

Instrument approach procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-14/16

d.d. 12 april 2007

VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHEH-SID-04

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHEH-SID-22

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHEH-STAR

d.d. 7 juni 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHEH-IAC-04.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME

AD 2.EHEH-IAC-04.2

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME

AD 2.EHEH-IAC-22.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME

AD 2.EHEH-IAC-22.2

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME

AD 2.EHEH-VAC.1

d.d. 12 april 2007

Visual approach chart

AD 2.EHEH-VAC.2

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart VFR traffic circuits

   

Luchtvaartterrein (MIL) De Kooy (EHKD)

AD 2.EHKD-5

d.d. 7 juni 2007

Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-6

d.d. 12 mei 2005

Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-6

d.d. 12 mei 2005

Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-7

d.d. 10 mei 2007

Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-7

d.d. 10 mei 2007

VFR flight procedures

AD 2.EHKD-IAC-04.1

d.d. 10 mei 2007

Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME

AD 2.EHKD-IAC-04.2

d.d. 10 mei 2007

Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME (copter)

AD 2.EHKD-IAC-22.1

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 22 ILS

AD 2.EHKD-IAC-22.2

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 22 VOR/DME

AD 2.EHKD-IAC-MISC

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 04/22 SRE

AD 2.EHKD-VAC

d.d. 23 november 2006

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein (MIL) Soesterberg (EHSB)

AD 2.EHSB-1

d.d. 12 mei 2005

Departure procedures Soesterberg (MIL)

AD 2.EHSB-2

d.d. 15 maart 2007

Departure procedures Soesterberg (MIL)

AD 2.EHSB-2

d.d. 15 maart 2007

Initial approach procedures Soesterberg (MIL)

AD 2.EHSB-3

d.d. 7 juli 2005

Initial approach procedures Soesterberg (MIL)

AD 2.EHSB-SID-OVERVIEW

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHSB-STAR

d.d. 15 maart 2007

Standard arrival chart

   

Luchtvaartterrein (MIL) Twenthe (EHTW)

AD 2.EHTW-5

d.d. 21 december 2006

Departure procedures Twenthe (MIL)

AD 2.EHTW-6/7

d.d. 10 mei 2007

Departure procedures Twenthe (MIL)

AD 2.EHTW-7

d.d. 10 mei 2007

Initial approach procedures Twenthe (MIL)

AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW

d.d. 10 mei 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHTW-SID-06

d.d. 10 mei 2007

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHTW-SID-24

d.d. 10 mei 2007

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHTW-IAC-06.1

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME

AD 2.EHTW-IAC-06.2

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 06 SRE

AD 2.EHTW-IAC-24.1

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME

AD 2.EHTW-IAC-24.2

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 24 SRE

   

Helihaven Amsterdam Heliport (EHHA)

AD 3.EHHA-1

d.d. 12 april 2007

Flight procedures

AD 3.EHHA-2

d.d. 15 februari 2007

Flight procedures

AD 3.EHHA-VAC

d.d. 10 mei 2007

Visual approach chart

Luchtvaartgids, Volume II

Luchtvaartterrein Ameland (EHAL)

AD 2.EHAL-5

d.d. 12 mei 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHAL-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Schiphol (EHAM)

AD 2.EHAM-15/18

d.d. 26 oktober 2006

Vliegprocedures

AD 2.EHAM-VAC.1

d.d. 10 mei 2007

Visual approach chart

AD 2.EHAM-VAC.2

d.d. 22 december 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Budel (EHBD)

AD 2.EHBD-7/8

d.d. 12 mei 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHBD-VAC.1

d.d. 12 april 2007

Visual approach chart

AD 2.EHBD-VAC.2

d.d. 11 mei 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits

   

Luchtvaartterrein Maastricht Aachen (EHBK)

AD 2.EHBK-9/11

d.d. 7 juni 2007

Vliegprocedures

AD 2.EHBK-VAC.1

d.d. 15 maart 2007

Visual approach chart

AD 2.EHBK-VAC.2

d.d. 27 oktober 2005

Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT

   

Luchtvaartterrein Drachten (EHDR)

AD 2.EHDR-4/5

d.d. 12 april 2007

Vliegprocedures

AD 2.EHDR-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein (MIL) Eindhoven (EHEH)

AD 2.EHEH-9

d.d. 12 april 2007

Vliegprocedures

AD 2.EHEH-10/11

d.d. 31 augustus 2006

Vliegprocedures

   

Luchtvaartterrein Eelde (EHGG)

AD 2.EHGG-9/10

d.d. 7 juni 2007

Vliegprocedures

AD 2.EHGG-11

d.d. 6 juli 2006

Vliegprocedures

AD 2.EHGG-VAC.1

d.d. 3 augustus 2006

Visual approach chart

AD 2.EHGG-VAC.2

d.d. 19 januari 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19

AD 2.EHGG-VAC.3

d.d. 19 januari 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23

   

Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO)

AD 2.EHHO-5

d.d. 31 augustus 2006

Vliegprocedures

AD 2.EHHO-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV)

AD 2.EHHV-6

d.d. 12 mei 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHHV-VAC.1

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

AD 2.EHHV-VAC.2

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein (MIL) De Kooy (EHKD)

AD 2.EHKD-8

d.d. 12 mei 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHKD-VAC

d.d. 23 november 2006

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE)

AD 2.EHLE-7/8

d.d. 1 september 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHLE-9

d.d. 13 april 2006

Vliegprocedures

AD 2.EHLE-VAC

d.d. 13 april 2006

Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY

   

Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ)

AD 2.EHMZ-5/6

d.d. 26 oktober 2006

Vliegprocedures

AD 2.EHMZ-VAC.1

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 09

AD 2.EHMZ-VAC.2

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 27

   

Luchtvaartterrein Rotterdam (EHRD)

AD 2.EHRD-10

d.d. 7 juni 2007

Vliegprocedures

AD 2.EHRD-11/12

d.d. 27 oktober 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHRD-13

d.d. 10 mei 2007

Vliegprocedures

AD 2.EHRD-VAC.1

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart

AD 2.EHRD-VAC.2

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft

AD 2.EHRD-VAC.3

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart VFR training circuits

   

Luchtvaartterrein Seppe (EHSE)

AD 2.EHSE-5

d.d. 12 mei 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHSE-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Stadskanaal (EHST)

AD 2.EHST-3

d.d. 5 juli 2007

Flight procedures

AD 2.EHST-VAC

d.d. 5 juli 2007

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Teuge (EHTE)

AD 2.EHTE-6/8

d.d. 1 september 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHTE-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Terlet (EHTL)

AD 2.EHTL-VAC

d.d. 16 april 2007

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Texel (EHTX)

AD 2.EHTX-5

d.d. 12 mei 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHTX-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Helihaven Amsterdam Heliport (EHHA)

AD 3.EHHA-2

d.d. 12 april 2007

Vliegprocedures

AD 3.EHHA-VAC

d.d. 10 mei 2007

Visual approach chart

Toelichting

Algemeen

Met de onderhavige wijzigingsregeling worden de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening gewijzigd en zijn alle wijzigingen die vanaf 10 mei tot en met 5 juli 2007 in de luchtvaartgids zijn opgenomen verwerkt. De aangebrachte wijzigingen in de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening bevatten voor een zeer groot deel kleine tekstuele wijzigingen die geen invloed hebben op bestaande routes en procedures. Meer substantiële wijzigingen worden in de artikelsgewijze toelichting uiteengezet. Hiernaast wordt in de onderhavige regeling de mogelijkheid geschapen om gebruik te maken van geautomatiseerde systemen voor de luchtvaartweerwaarnemingen op bepaalde luchthavens. De regeling brengt geen administratieve lasten voor burgers en bedrijfsleven met zich mee.

Artikelsgewijs

Artikel I

Vervanging bijlage C

In het hogere luchtruim vanaf FL 340 zijn 2 nieuwe luchtverkeerswegen geïntroduceerd die voor een capaciteitsverbetering en een werklastverlaging voor het Maastricht UAC zorgen.

De bestaande luchtweg P57 welke deels loopt via de bakens EHN, THN en MAS is ter hoogte van het baken THN meer oostelijk komen te liggen. Als gevolg van de ligging van het baken THN, dicht bij de Belgische grens, wordt niet voldaan aan de eis van de Internationale burgerluchtvaartorganisatie (ICAO), die stelt dat er minimaal een afstand van 2,5 nautische mijlen in acht moet worden genomen met het naastliggende luchtverkeersleidingsgebied. Omdat hier niet aan voldaan werd, was de luchtverkeersleiding van Maastricht verplicht elke vlucht langs deze route met de Belgische luchtverkeerdienstverleningsorganisaties te coördineren. Deze coördinatieverplichting geeft een te hoge en overbodige werklast voor de luchtverkeersleiding. Met het verplaatsen van dit deel van de route P57 is coördinatie niet meer noodzakelijk en wordt invulling gegeven aan de internationale eis.

Vervanging bijlage D

Op 23 november 2006 is een geheel nieuwe helikopterroutestructuur voor de Noordzee geïntroduceerd. Kort na de uitbreiding van het bestaande militaire oefengebied, de EHR4, op 12 april 2007, bleek één van de nieuwe routes, KZ06, op onvoldoende afstand te liggen van dit oefengebied. Voldoende separatie tussen helikopterverkeer en militaire vliegtuigen kon daardoor niet gegarandeerd worden waardoor verlegging van deze KZ06 noodzakelijk was. Met de wijziging van 7 juni 2007 is dit veiligheidsprobleem opgelost.

Vervanging bijlage E

De wijzigingen in bijlage E zijn van redactioneel corrigerende aard en hebben geen invloed op de begrenzingen van de genoemde plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden.

Vervanging bijlage I

Met de vervanging van Bijlage I worden een tweetal wijzigingen aangebracht. Ten eerste worden de routes bij Maastricht-Aachen, Budel en Eindhoven gewijzigd. Ten gevolge van de wijziging in de luchtweg P57, zoals hierboven beschreven, zijn de standaardinstrumentnaderingssroutes (STARS) en standaard-instrumentvertrekroutes (SID’s) van en naar de luchthavens Maastricht-Aachen, Budel en Eindhoven eveneens gewijzigd.

De aanpassing aan de P57 heeft tot gevolg dat deze SID’s en STARS niet meer aansluiten op deze luchtweg. Met deze wijziging van de SID’s en STARS van de genoemde luchthavens wordt de aansluiting wederom gerealiseerd. Omdat de wijzigingen betrekking hebben op het deel van de routes dat reeds op afstand van de luchthavens gevlogen wordt en op relatief grote hoogte, heeft dit geen gevolgen voor het milieu.

Ten tweede worden de vliegprocedures en de visuele naderingskaart van het luchtvaartterrein Stadskanaal opgenomen in de luchtvaartgids.

Artikel II

Momenteel is het mogelijk om buiten de openingstijden van luchthavens en luchtvaartterreinen gebruik te maken van geautomatiseerde systemen voor de luchtvaartweerwaarnemingen. Vooruitlopend op de komende wijziging van Annex 3 inzake meteorologische diensten van het Verdrag van Chicago inzake de burgerluchtvaart (Trb. 1973, 109) maakt onderhavige regeling het mogelijk om ook gedurende de openingstijden van de luchthavens Eelde en Maastricht geautomatiseerde luchtvaartweerwaarnemingen te verstrekken. Deze geautomatiseerde verstrekking voorziet in een volledige verstrekking van de gevraagde informatie. Het gebruik hiervan heeft geen effecten op de luchtvaartveiligheid van deze luchthavens. Wel levert het gebruik van geautomatiseerde luchtvaartweerwaarnemingen een bijdrage aan het reduceren van het kostenniveau voor luchtvaartmeteorologische inlichtingen doordat geen lokale medewerkers van het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (hierna: KNMI) meer nodig zijn op deze luchthavens. Ondersteuning en briefing en consultatie aan gebruikers wordt verzorgd door het Meteorological Watch Office van het KNMI in De Bilt. De implementatie van de geautomatiseerde luchtvaartweerwaarnemingen heeft een uitgebreide gebruikersconsultatie doorlopen, wat tot een volledige acceptatie van de automatisering op Eelde en Maastricht heeft geleid.

Artikel III

Aan artikel I van onderhavige regeling wordt terugwerkende kracht verleend om een grondslag te geven aan wijzigingen die sinds 10 mei 2007 in de luchtvaartgids hebben plaatsgevonden en die om operationele redenen al in de praktijk worden toegepast. Zoals afgesproken met de gebruikers worden de geautomatiseerde luchtvaartweerwaarnemingen in de praktijk al sinds 1 augustus 2007 verstrekt. Om deze reden wordt ook aan artikel II terugwerkende kracht verleend.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings

De Staatssecretaris van Defensie,

C. van der Knaap

  • 1

    Stcrt. 1998, 195; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 11 mei 2007 (Stcrt. 96).

  • 2

    Stcrt. 2006, 14.

Naar boven