Ontheffing medegebruik militair luchtvaartterrein Eindhoven vanwege UEFA-cup finale 2006

28 april 2006

Nr. MLA/039/2006

Militaire Luchtvaart Autoriteit

De Staatssecretaris van Defensie en de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

Gelezen het verzoek van de burgemeester van Eindhoven van 12 december 2005;

Gelet op artikel 33, tweede lid, van de Luchtvaartwet (Stb. 1958, 47);

Besluiten:

Artikel 1

1. In aanvulling op de beschikking d.d. 25 oktober 1982 nr.: CWW82/012, Stcrt. 1982, 237; gewijzigd 20 augustus 1985 nr.: CWW85/012, Stcrt 1985, 212 wordt aan Eindhoven Airport N.V. als exploitante van het tot het militaire luchtvaartterrein behorende burgerareaal ten behoeve van het burgerluchtvaartverkeer ontheffing verleend van het gestelde in artikel 33, eerste lid, van de luchtvaartwet.

2. De ontheffing wordt verleend voor het uitvoeren van vliegtuigbewegingen tussen 22.45 uur en 06.45 uur voor de periode van 10 tot en met 11 mei 2006.

3. De ontheffing wordt verleend voor het uitvoeren 200 vliegtuigbewegingen door burgerluchtvaartuigen met een Load Classification Number (LCN) waarde tot maximaal 80 en vallend in of lager dan brandrisicoklasse 8.

4. Deze ontheffing geldt voor de periode van 10 tot en met 11 mei 2006 uitsluitend indien en zover deze plaatsvinden in het kader van het waarborgen van de openbare orde en veiligheid rondom de UEFA cup finale 2006 en met inachtneming van de in de beschikking d.d. 25 oktober 1982 nr.: CWW82/012, Stcrt. 1982, 237; gewijzigd 20 augustus 1985 nr.: CWW85/012, Stcrt 1985, 212 gestelde voorwaarden.

Artikel 2

Deze beschikking treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst

Deze beschikking zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 2 mei 2006.
De Staatssecretaris van Defensie,voor deze,
de Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit,
P.M.A. Vorderman, generaal-majoor KLu b.d.
Hoofddorp, 28 april 2006.
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,voor deze,
de Hoofdinspecteur Toezichteenheid Luchthavens en Luchtruim,
J.H. Wilbrink.

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na dagtekening van dit besluit bezwaar maken bij de Commissie Advisering Bezwaarschriften Defensie (t.a.v. de Directie Juridische Zaken), Postbus 20701, 2500 ES Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, een dagtekening bevatten en van de naam en het adres van de indiener zijn voorzien. Uit het bezwaarschrift moet duidelijk blijken tegen welk besluit en op welke gronden bezwaar wordt gemaakt.

Toelichting

Op 10 mei 2006 vindt in het Philips stadion in Eindhoven de UEFA cup finale plaats tussen Middlesbrough (UK) en Sevilla (SP) . Bij brief van 12 december 2005 heeft de burgemeester van Eindhoven verzocht om nachtvluchten toe te staan voor deze voetbalwedstrijd. Ter handhaving van de openbare orde en veiligheid acht de burgemeester van Eindhoven het noodzakelijk groepen voetbalsupporters zoveel mogelijk direct aansluitend aan de eindtijd van de wedstrijd per vliegtuig te kunnen laten vertrekken teneinde te voorkomen dat supportersgroepen gedurende langere tijd in Eindhoven of omgeving verblijven. In het kader van de Regionale Overeenkomst heeft de burgemeester van Eindhoven overleg gehad met het Gezamenlijk Luchthaven Omwonenden Beraad Eindhoven Airport (GLOBE) in een brief d.d. 25 november 2005 heeft dit beraad aan de burgemeester van Eindhoven laten weten in te stemmen met zijn verzoek met de volgende kanttekening dat het niet om meer uren moet gaan dan strikt voor dit doel noodzakelijk is en dat de extra vliegtuigbewegingen en de geluidsruimte niet ten laste komt aan het aan Eindhoven Airport toegewezen conto voor 2006.

Krachtens de vigerende ontheffingen met betrekking tot het medegebruik van het militaire luchtvaartterrein Eindhoven door burgerluchtvaartuigen is medegebruik, waarbij het afhandelen van de passagiers plaatsvindt door Eindhoven Airport N.V., niet toegestaan in de tijdsperiode van 22.45 uur tot 06.45 uur. De voetbalwedstrijd die op 10 mei 2006 gespeeld zal worden heeft een aanvangstijd van 20.45 uur en zal derhalve omstreeks 22.30 uur eindigen. Mocht een verlenging en/of strafschoppen aan de orde zijn, dan zal de wedstrijd een uur later eindigen. Het is daarmee zeker dat de supporters niet voor 22.45 uur door tussenkomst van Eindhoven Airport N.V. van het militaire luchtvaartterrein Eindhoven kunnen vertrekken. Ten einde aan het verzoek van de burgemeester van Eindhoven tegemoet te komen is een speciale regeling ten behoeve van de nachtelijke openstelling ten tijde van de UEFA cup finale 2006 noodzakelijk.

Bij de besluitvorming is het maatschappelijke belang, dat gemoeid is met het verzoek van de burgemeester van Eindhoven, afgewogen tegen de met het handhaven van het nachtelijk vliegverbod gediende milieuhygiënische belang. Ook is acht geslagen op de in de regio gemaakte afspraken waarbij de wens is uitgesproken geen nachtelijke vliegtuigbewegingen uit te voeren. Gelet evenwel op de omstandigheid dat, bij wijze van uitzondering, voor dit speciale doel slechts voor een nacht van de openstellingstijd wordt afgeweken is overwogen dat de hierdoor veroorzaakte overlast minder zwaar weegt dan mogelijke verstoringen van de openbare orde veroorzaakt door groepen voetbalsupporters in Eindhoven. Vanwege dit zwaarwegende maatschappelijke belang zullen vliegtuigbewegingen met burgerluchtvaartuigen in de tijdsperiode van 22.45 uur tot 06.45 uur kunnen worden uitgevoerd.

Op grond van vigerende beschikkingen kan Eindhoven Airport N.V. jaarlijks 18.050 vliegtuigbewegingen afhandelen. Dit betreft vliegtuigbewegingen zoals uitgevoerd door vliegtuigen met uitzondering van vaste vleugelvliegtuigen met schroefaandrijving met een maximaal toegelaten totaalgewicht van minder dan 6000 kg. Binnen dit aantal van 18.050 vliegtuigbewegingen mogen in het jaar 2006 een aantal van 5878 zogenaamde zware vliegtuigbewegingen worden afgehandeld. Aangezien Eindhoven Airport een slotgecoördineerde luchthaven is, kan het niet vrijelijk beschikken over de vliegtuigbewegingen. Hiervoor is de slotcoördinator verantwoordelijk. Voor het jaar 2006 zijn de vliegtuigbewegingen reeds vergeven.

Om tegemoet te kunnen komen aan het verzoek van de burgemeester van Eindhoven is daarom een ophoging van het aantal zware vliegtuigbewegingen noodzakelijk. Als gevolg van voornoemde ophoging bestaat de kans dat er meer dan 18.050 vliegtuigbewegingen door vliegtuigen, met uitzondering van vaste vleugelvliegtuigen met schroefaandrijving die lichter zijn dan 6000 kg, worden uitgevoerd. Hierbij zij het volgende aangetekend. Het Koninklijk besluit van 6 september 1979, nr. 45, geeft aan dat de geluidsbelasting nabij het luchtvaartterrein de 35 Ke niet mag overschrijden. Deze contour is gebaseerd op een prognose van 4.475 sorties van het militaire, alsmede 18.050 bewegingen van het burgerluchtverkeer in 1985, met uitzondering van vaste vleugelvliegtuigen met schroefaandrijving die lichter zijn dan 6000 kg. Vaststaat dat indien de hier bedoelde extra vliegtuigbewegingen plaatsvinden alsmede de uitvoering van een aantal vliegtuigbewegingen in de periode van de nacht, de geluidsbelasting ruimschoots binnen de 35 Ke-contour zal blijven. Gelet hierop en het maatschappelijk belang dat is gemoeid met deze vluchten in het kader van de handhaving van de openbare orde en veiligheid bestaan geen bezwaren tegen een mogelijke overschrijding van het aantal van 18.050. Dit geldt evenwel slechts voor vluchten die op 10 en 11 mei 2006 plaatsvinden.

Naar boven