Wijziging Regeling luchtverkeersdienstverlening

Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie van 2 oktober 2006, nr. HDJZ/LUV/2006-1356, Hoofddirectie Juridische Zaken, houdende wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening in verband met diverse wijzigingen in bijlagen bij de regeling

De Minister van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie,

Gelet op de artikelen 3, 7 en 10 van het Luchtverkeersreglement;

Besluiten:

Artikel I

De bijlagen A, B, C, D, E en I bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden vervangen door de bijlagen A, B, C, D, E en I in de bijlage bij deze regeling.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 13 april 2006.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.De Staatssecretaris van Defensie, C. van der Knaap.

Bijlage, behorende bij artikel I

Bijlage A, behorende bij de artikelen 1 en 9 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

GENOFIC AREA

ENR 6-2.5

d.d. 11 mei 2006

GENOFIC AREA

Bijlage B, behorende bij de artikelen 2, derde lid, en 16, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Algemene en naderingsluchtverkeersleidingsgebieden

ENR 1.4-1

d.d. 16 maart 2006

ATS Airspace

ENR 1.4-2

d.d. 19 januari 2006

ATS Airspace

ENR 1.4-3

d.d. 16 maart 2006

ATS Airspace

ENR 1.4-4

d.d. 24 november 2005

ATS Airspace

ENR 2.1-1

d.d. 16 maart 2006

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-2/9

d.d. 3 augustus 2006

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-10/11

d.d. 31 augustus 2006

Air Traffic Services Airspace

ENR 6-2.1

d.d. 11 mei 2006

Airspace Structure and ATS Airspace Classification

Bijlage C, behorende bij artikel 3, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Luchtverkeersroutes

ENR 3.1-1/36

d.d. 6 juli 2006

Lower ATS Routes

ENR 3.1-37

d.d. 3 augustus 2006

Lower ATS Routes

ENR 3.1-38/42

d.d. 6 juli 2006

Lower ATS Routes

ENR 3.2-1/17

d.d. 6 juli 2006

Upper ATS Routes

ENR 3.2-18

d.d. 31 augustus 2006

Upper ATS Routes

ENR 3.2-19/41

d.d. 6 juli 2006

Upper ATS Routes

ENR 3.2-42

d.d. 3 augustus 2006

Upper ATS Routes

ENR 3.2-43/59

d.d. 6 juli 2006

Upper ATS Routes

ENR 6-3.1

d.d. 6 juli 2006

ATS Routes

ENR 6-3.2

d.d. 6 juli 2006

Conditional Routes

Bijlage D, behorende bij artikel 4 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Helicopter Main Routes/Helicopter Protected Zones/Helicopter Traffic Zones

ENR 3.4-1/8

d.d. 12 mei 2005

Helicopter Routes

ENR 3.4-9/12

d.d. 8 juni 2006

Helicopter Routes

ENR 3.4-13/16

d.d. 12 mei 2005

Helicopter Routes

ENR 3.4-17/19

d.d. 8 juni 2006

Helicopter Routes

ENR 6-3.3

d.d. 8 juni 2006

North Sea Operations

Bijlage E, behorende bij de artikelen 5, derde, vierde en vijfde lid, en 16, tweede lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden

AD 2.EHAM-7/8

d.d. 8 juni 2006

EHAM AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHBK-4

d.d. 19 januari 2006

EHBK AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHGG-5

d.d. 6 juli 2006

EHGG AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHRD-5

d.d. 19 januari 2006

EHRD AD 2.17 ATS Airspace

ENR 2.1-9

d.d. 16 maart 2006

Deelen control Zone

ENR 2.1-9

d.d. 16 maart 2006

De Peel control Zone

ENR 2.1-9

d.d. 16 maart 2006

Gilze-Rijen control Zone

ENR 2.1-9

d.d. 16 maart 2006

Leeuwarden control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 31 augustus 2006

Soesterberg control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 31 augustus 2006

Valkenburg control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 31 augustus 2006

Volkel control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 31 augustus 2006

Woensdrecht control Zone

ENR 2.1-11

d.d. 31 augustus 2006

Kleine-Brogel control Zone

ENR 2.1-11

d.d. 31 augustus 2006

Niederrhein control Zone

Bijlage I, behorende bij artikel 23a van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Luchtvaartterrein Schiphol (EHAM)

AD 2.EHAM-17

d.d. 12 mei 2005

Noise abatement procedures

AD 2.EHAM-18

d.d. 24 november 2005

Noise abatement procedures

AD 2.EHAM-19

d.d. 12 mei 2005

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-20/21

d.d. 8 juni 2006

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-22/30

d.d. 24 november 2005

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-31

d.d. 8 juni 2006

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-32

d.d. 24 november 2005

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-33

d.d. 8 juni 2006

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-34

d.d. 13 april 2006

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-35

d.d. 8 juni 2006

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-36

d.d. 13 april 2006

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-37/41

d.d. 31 augustus 2006

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-42

d.d. 24 november 2005

VFR flight procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW

d.d. 16 maart 2006

Standard instrument departure chart

AD 2.EHAM-SID-04

d.d. 24 november 2005

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHAM-SID-06

d.d. 24 november 2005

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHAM-SID-SUP-06

d.d. 24 november 2005

Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary

AD 2.EHAM-SID-09

d.d. 24 november 2005

Standard instrument departure chart RWY 09

AD 2.EHAM-SID-18C

d.d. 24 november 2005

Standard instrument departure chart RWY 18C

AD 2.EHAM-SID-18L

d.d. 24 november 2005

Standard instrument departure chart RWY 18L

AD 2.EHAM-SID-22

d.d. 24 november 2005

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHAM-SID-24

d.d. 24 november 2005

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHAM-SID-27

d.d. 24 november 2005

Standard instrument departure chart RWY 27

AD 2.EHAM-SID-36C

d.d. 24 november 2005

Standard instrument departure chart RWY 36C

AD 2.EHAM-SID-36L

d.d. 24 november 2005

Standard instrument departure chart RWY 36L

AD 2.EHAM-SID-SUP-36L

d.d. 24 november 2005

Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary

AD 2.EHAM-STAR.1

d.d. 6 juli 2006

Standard arrival chart

AD 2.EHAM-STAR.2

d.d. 19 januari 2006

Standard arrival chart

AD 2.EHAM-IAC-06.1

d.d. 31 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 06 ILS and SOKSI APCH

AD 2.EHAM-IAC-06.2

d.d. 31 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions

AD 2.EHAM-IAC-06.3

d.d. 16 maart 2006

Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-09.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-18C.1

d.d. 16 maart 2006

Instrument approach chart RWY 18C ILS and REGSU APCH

AD 2.EHAM-IAC-18C.2

d.d. 27 oktober 2005

Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-18R.1

d.d. 31 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 18R ILS and NIRSI APCH

AD 2.EHAM-IAC-18R.2

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions

AD 2.EHAM-IAC-18R.3

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS

AD 2.EHAM-IAC-18R.4

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 18R SRE

AD 2.EHAM-IAC-22.1

d.d. 31 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 22 ILS

AD 2.EHAM-IAC-22.2

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 22 SRE

AD 2.EHAM-IAC-24.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM

AD 2.EHAM-IAC-27.1

d.d. 16 maart 2006

Instrument approach chart RWY 27 ILS

AD 2.EHAM-IAC-27.2

d.d. 16 maart 2006

Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-36C.1

d.d. 31 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 36C ILS and LOMKO APCH

AD 2.EHAM-IAC-36C.2

d.d. 13 april 2006

Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-36R.1

d.d. 31 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 36R ILS and MONUT APCH

AD 2.EHAM-IAC-36R.2

d.d. 16 maart 2006

Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-MISC

d.d. 01 september 2005

Instrument approach chart SRE

AD 2.EHAM-VAC.1

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

AD 2.EHAM-VAC.2

d.d. 22 december 2005

Visual approach chart VFR traffic circuits

   

Luchtvaartterrein Budel (EHBD)

AD 2.EHBD-5

d.d. 12 mei 2005

Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-6

d.d. 19 januari 2006

Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-7/8

d.d. 29 september 2005

Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-9/10

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-10/11

d.d. 12 mei 2005

VFR flight procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW

d.d. 19 januari 2006

Standard instrument departure chart

AD 2.EHBD-SID-03

d.d. 29 september 2005

Standard instrument departure chart RWY 03

AD 2.EHBD-SID-21

d.d. 29 september 2005

Standard instrument departure chart RWY 21

AD 2.EHBD-STAR

d.d. 16 maart 2006

Standard arrival chart

AD 2.EHBD-IAC-21

d.d. 11 mei 2006

Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME

AD 2.EHBD-VAC.1

d.d. 11 mei 2006

Visual approach chart

AD 2.EHBD-VAC.2

d.d. 11 mei 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits

   

Luchtvaartterrein Maastricht Aachen (EHBK)

AD 2.EHBK-6

d.d. 31 augustus 2006

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-7

d.d. 31 augustus 2006

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-8/9

d.d. 16 maart 2006

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-10

d.d. 16 maart 2006

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-11

d.d. 31 augustus 2006

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-12

d.d. 8 juni 2006

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-13

d.d. 16 maart 2006

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-14

d.d. 27 oktober 2005

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-15

d.d. 16 maart 2006

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-16

d.d. 19 januari 2006

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-16/17

d.d. 8 juni 2006

VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW

d.d. 16 maart 2006

Standard instrument departure chart

AD 2.EHBK-SID-03

d.d. 16 maart 2006

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHBK-SID-21

d.d. 16 maart 2006

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHBK-STAR.1

d.d. 16 maart 2006

Standard arrival chart

AD 2.EHBK-STAR.2

d.d. 16 maart 2006

Standard arrival chart

AD 2.EHBK-IAC-03.1

d.d. 27 oktober 2005

Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME and BEMTI approach

AD 2.EHBK-IAC-03.2

d.d. 16 maart 2006

Instrument approach chart RWY 04 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and THORN RNAV transitions

AD 2.EHBK-IAC-03.3

d.d. 24 november 2005

Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME and BEMTI approach

AD 2.EHBK-IAC-03.4

d.d. 27 oktober 2005

Instrument approach chart RWY 04 SRE

AD 2.EHBK-IAC-21.1

d.d. 27 oktober 2005

Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME

AD 2.EHBK-IAC-21.2

d.d. 16 maart 2006

Instrument approach chart RWY 22 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and THORN RNAV transitions

AD 2.EHBK-IAC-21.3

d.d. 27 oktober 2005

Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME

AD 2.EHBK-IAC-21.4

d.d. 27 oktober 2005

Instrument approach chart RWY 22 SRE

AD 2.EHBK-VAC.1

d.d. 27 oktober 2005

Visual approach chart

AD 2.EHBK-VAC.2

d.d. 27 oktober 2005

Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT

   

Luchtvaartterrein Eelde (EHGG)

AD 2.EHGG-6/10

d.d. 31 augustus 2006

Instrument departure procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-10/12

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-14/15

d.d. 3 augustus 2006

VFR flight procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW

d.d. 3 augustus 2006

Standard instrument departure chart

AD 2.EHGG-SID-05

d.d. 3 augustus 2006

Standard instrument departure chart RWY 05

AD 2.EHGG-SID-23

d.d. 3 augustus 2006

Standard instrument departure chart RWY 23

AD 2.EHGG-STAR

d.d. 3 augustus 2006

Standard arrival chart

AD 2.EHGG-IAC-05.1

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME

AD 2.EHGG-IAC-05.2

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 05 NDB

AD 2.EHGG-IAC-23.1

d.d. 28 september 2006

Instrument approach chart RWY 23 ILS

AD 2.EHGG-IAC-23.2

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME

AD 2.EHGG-IAC-23.3

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 23 NDB

AD 2.EHGG-IAC-MISC

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart all RWYs SRE

AD 2.EHGG-VAC.1

d.d. 3 augustus 2006

Visual approach chart

AD 2.EHGG-VAC.2

d.d. 19 januari 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19

AD 2.EHGG-VAC.3

d.d. 19 januari 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23

   

Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE)

AD 2.EHLE-5/6

d.d. 01 september 2005

Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-7/8

d.d. 01 september 2005

Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-8

d.d. 13 april 2006

VFR flight procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-9

d.d. 01 september 2005

VFR flight procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW

d.d. 16 maart 2006

Standard instrument departure chart

AD 2.EHLE-SID-05

d.d. 12 mei 2005

Standard instrument departure chart RWY 05

AD 2.EHLE-SID-23

d.d. 12 mei 2005

Standard instrument departure chart RWY 23

AD 2.EHLE-STAR

d.d. 19 januari 2006

Standard arrival chart

AD 2.EHLE-IAC-05.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME

AD 2.EHLE-IAC-05.2

d.d. 13 april 2006

Instrument approach chart RWY 05 NDB

AD 2.EHLE-IAC-23.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME

AD 2.EHLE-IAC-23.2

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 23 NDB

AD 2.EHLE-VAC

d.d. 13 april 2006

Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY

   

Luchtvaartterrein Rotterdam (EHRD)

AD 2.EHRD-7

d.d. 04 augustus 2005

Instrument departure procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-8/11

d.d. 12 mei 2005

Instrument departure procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-11

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-12/13

d.d. 27 oktober 2005

Instrument approach procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-13/14

d.d. 27 oktober 2005

VFR flight procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-15

d.d. 8 juni 2006

VFR flight procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW

d.d. 19 januari 2006

Standard instrument departure chart

AD 2.EHRD-SID-06

d.d. 12 mei 2005

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHRD-SID-24

d.d. 27 oktober 2005

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHRD-STAR

d.d. 19 januari 2006

Standard arrival chart

AD 2.EHRD-IAC-06.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME

AD 2.EHRD-IAC-24.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 24 ILS

AD 2.EHRD-IAC-24.2

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME

AD 2.EHRD-VAC.1

d.d. 28 september 2006

Visual approach chart

AD 2.EHRD-VAC.2

d.d. 28 september 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft

AD 2.EHRD-VAC.3

d.d. 27 oktober 2005

Visual approach chart VFR training circuits

 

Luchtvaartterrein (MIL) Eindhoven (EHEH)

AD 2.EHEH-6/11

d.d. 31 augustus 2006

Instrument departure procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-11/15

d.d. 31 augustus 2006

Instrument approach procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW

d.d. 8 juni 2006

Standard instrument departure chart

AD 2.EHEH-SID-04

d.d. 8 juni 2006

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHEH-SID-22

d.d. 8 juni 2006

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHEH-STAR

d.d. 8 juni 2006

Standard arrival chart

AD 2.EHEH-IAC-04.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME

AD 2.EHEH-IAC-04.2

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME

AD 2.EHEH-IAC-22.1

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME

AD 2.EHEH-IAC-22.2

d.d. 12 mei 2005

Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME

AD 2.EHEH-VAC.1

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

AD 2.EHEH-VAC.2

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart VFR traffic circuits

   

Luchtvaartterrein (MIL) De Kooy (EHKD)

AD 2.EHKD-5

d.d. 3 augustus 2006

Instrument departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-6

d.d. 12 mei 2005

Instrument departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-6/7

d.d. 12 mei 2005

Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-IAC-04.1

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME

AD 2.EHKD-IAC-22.1

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 22 ILS

AD 2.EHKD-IAC-22.2

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 22 VOR/DME

AD 2.EHKD-IAC-MISC

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 04/22 SRE

AD 2.EHKD-VAC

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein (MIL) Soesterberg (EHSB)

AD 2.EHSB-1

d.d. 12 mei 2005

Departure procedures Soesterberg (MIL)

AD 2.EHSB-2/3

d.d. 07 juli 2005

Initial approach procedures Soesterberg (MIL)

AD 2.EHSB-SID-OVERVIEW

d.d. 19 januari 2006

Standard instrument departure chart

AD 2.EHSB-STAR

d.d. 19 januari 2006

Standard arrival chart

   

Luchtvaartterrein (MIL) Twenthe (EHTW)

AD 2.EHTW-5

d.d. 31 augustus 2006

Departure procedures Twenthe (MIL)

AD 2.EHTW-6/7

d.d. 3 augustus 2006

Departure procedures Twenthe (MIL)

AD 2.EHTW-7

d.d. 3 augustus 2006

Initial approach procedures Twenthe (MIL)

AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW

d.d. 19 januari 2006

Standard instrument departure chart

AD 2.EHTW-SID-06

d.d. 12 mei 2005

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHTW-SID-24

d.d. 12 mei 2005

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHTW-IAC-06.1

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME

AD 2.EHTW-IAC-06.2

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 06 SRE

AD 2.EHTW-IAC-24.1

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME

AD 2.EHTW-IAC-24.1

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 24 SRE

Luchtvaartterrein Budel (EHBD)

AD 2.EHBD-7/8

d.d. 12 mei 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHBD-VAC.1

d.d. 11 mei 2006

Visual approach chart

AD 2.EHBD-VAC.2

d.d. 11 mei 2006

Visual approach chart VFR traffic circuits

   

Luchtvaartterrein Drachten (EHDR)

AD 2.EHDR-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO)

AD 2.EHHO-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV)

AD 2.EHHV-VAC.1

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

AD 2.EHHV-VAC.2

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE)

AD 2.EHLE-VAC

d.d. 13 april 2006

Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY

   

Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ)

AD 2.EHMZ-VAC.1

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 09

AD 2.EHMZ-VAC.2

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 27

   

Luchtvaartterrein Seppe (EHSE)

AD 2.EHSE-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Teuge (EHTE)

AD 2.EHTE-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Texel (EHTX)

AD 2.EHTX-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

   

Luchtvaartterrein Ameland (EHAL)

AD 2.EHAL-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

Toelichting

Algemeen

Met de onderhavige wijzigingsregeling worden de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening gewijzigd en zijn alle wijzigingen die vanaf 13 april 2006 tot en met 31 augustus 2006 in de luchtvaartgids zijn opgenomen verwerkt. De aangebrachte wijzigingen in bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening bevatten voor een zeer groot deel kleine tekstuele wijzigingen die geen invloed hebben op bestaande routes en procedures. Meer substantiële wijzigingen worden in de artikelsgewijze toelichting uiteengezet.

Artikelsgewijs

Artikel I

Vervanging bijlage A

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is verantwoordelijk voor het verstrekken van luchtverkeersdienstverlening in een aangewezen gebied dat deel uitmaakt van het vluchtinformatiegebied Londen en Schotland. De grenzen van dit gebied worden gevormd door de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam en de zogenoemde ‘Median Line’. De coördinaten van deze mediaan waren berekend volgens de ED50-methodiek. Deze methodiek wordt vooral gebruikt in de mijnbouw. Daar overeenkomstig de bepalingen van de Internationale Burgerluchtvaart Organisatie, luchtvaartcoördinaten volgens het ‘World Geodetic System 1984’ (WGS84) berekend moeten worden, is met deze wijziging deze meetonjuistheid gecorrigeerd.

Vervanging bijlage B

Met de vervanging van bijlage B wordt het ATS-routenetwerk in het oosten van het vluchtinformatiegebied Amsterdam aangepast. De KLM is op Schiphol gestart met het uitvoeren van de dienstregeling volgens het zogenoemde 7-blokkensysteem. Uit een studie is gebleken dat het voor LVNL niet zonder meer mogelijk is om dat systeem te accommoderen. De geconstateerde knelpunten worden opgelost door een kleine aanpassing van het ATS-routenetwerk en gewijzigde werkprocedures in de interne organisatie bij LVNL. De route-aanpassing behelst de introductie van een tweetal nieuwe routes, te weten de (U)P64 tussen de meldingspunten SONEB en TENLI, en de P55 tussen GOTIG en RKN.

Voorts bevat bijlage B een aanpassing in het ATS-routenetwerk binnen het vluchtinformatiegebied Düsseldorf met het oog op aansluiting daarvan op de routes binnen het vluchtinformatiegebied Amsterdam. Zo is de route (U)V282 tussen de meldingspunten ARNEM en FOXTO komen te vervallen en is een nieuwe route P71 tussen de meldingspunten ARKON en OKNOG geïntroduceerd.

Vervanging bijlage C

De eis voor het aan boord hebben van een ‘Basic Area Navigation’ (B-RNAV) installatie is reeds vanaf 1998 van kracht in het luchtruim van de ECAC-lidstaten. De minimum-uitrusting en installatie-eisen voor goedkeuring van B-RNAV-implementatie, beschreven in de Joint Aviation Authorities (JAA) Temporary Guidance Leaflet (TGL) nummer 2 (rev. 1), zijn specifiek ontworpen voor en-route-operaties. Deze JAA TGL 2 is in 2002 vervangen door JAA Advisory Circular Joint 20X4. Voor B-RNAV is de minimum-navigatie-nauwkeurigheidseis gesteld op ‘required navigation perfomance’ (RNP) 5.

In de luchtvaartgids werd voor het vliegen op vluchtniveau 100 en hoger echter alleen deze nauwkeurigheidseis van RNP 5 genoemd, waarbij voorbij gegaan werd aan de bestaande uitrustingseis.

Met wijziging van de relevante pagina’s uit de luchtvaartgids genoemd in bijlage C wordt deze onvolkomenheid gecorrigeerd.

Vervanging bijlage D

Vanuit Denemarken en Noorwegen vinden helikopter-operaties plaats naar een boorplatform op de Noordzee dat gelegen is binnen het vluchtinformatiegebied Amsterdam. Dit gebeurt via een tweetal helikopter-routes die in het Deense AIP gepubliceerd staan.

Deze in het vluchtinformatiegebied Kopenhagen gelegen helikopter-routes KY04 en KY08 hielden echter op bij de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam. Zowel door de luchtverkeersdienstverlenende instantie als vanuit de helikoptermaatschappijen is de sterke wens uit gesproken deze Deense routes door te trekken in het vluchtinformatiegebied Amsterdam waar ze uiteindelijk haar eindbestemming hebben. In bijlage D wordt dit hiaat in de helikopter-routestructuur op de Noordzee opgeheven.

In bijlage D worden ook de posities van alle boordplatforms op de Noordzee en hiermee tevens de zogenoemde Helicopter Protected Zones (HPZ’s) die rond deze platforms liggen geactualiseerd naar WGS84-formaat.

Vervanging bijlage E

Pagina’s uit de luchtvaartgids hebben een nieuwe ingangsdatum gekregen door het verschuiven van de relevante tekst naar nieuwe paginanummers. De in de luchtvaartgids genoemde luchtverkeersleidingsgebieden blijven ongewijzigd.

Vervanging bijlage I

De nieuwe bijlage I bevat de volgende wijzigingen:

– De reeds in de militaire luchtvaartgids gepubliceerde naderingsprocedures voor de vliegbasis Twenthe zijn opgenomen. Het gaat hierbij om een zogenoemde ‘non-directional beacon/distance measuring equipment’ (NDB/DME) en ‘surveillance radar approach’ (SRE) nadering op zowel baan 06 als op baan 24.

– Ten aanzien van de bestaande naderingsprocedures van Marine Vliegkamp De Kooy hebben enkele correcties plaatsgevonden op de geldende magnetische grondkoersen. Dit in verband met het jaarlijkse verloop van de positie van het magnetisch noorden. Deze correctie heeft geen invloed op de werkelijke ligging van de naderingsprocedure.

– Als gevolg van aanpassing in het ATS-routenetwerk binnen het vluchtinformatiegebied Düsseldorf waarop de zogenoemde BOTTROP standaard-naderings- en vertrekprocedures van de vliegbasis Eindhoven aansloten, is meldingspunt BOTTROP komen te vervallen. Dit punt is nu vervangen door het reeds bestaande en van de procedures deel uitmakende meldingspunt VELNI.

– Marine Vliegkamp Valkenburg is per 1 juli 2006 gesloten. Alle regels over het operationeel gebruik van dit vliegveld worden met deze wijziging uit de luchtvaartpublicatie geschrapt. Het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied en de Aerodrome Traffic Zone blijven nog van kracht.

– Tijdens de nacht dienen naderingen naar de luchthaven Schiphol te worden uitgevoerd via speciale ‘Radio navigation’ (RNAV)-naderingsprocedures. Deze naderingen gaan onder andere via het meldingspunt SOKSI of NIRSI. Het bestaan van twee specifieke RNAV-dagnaderingen die op dit meldingspunt SOKSI en NIRSI beginnen heeft tot verwarring geleid bij veel vliegers. Om deze verwarring weg te nemen is de SOKSI-nadering gewijzigd in LISDA-nadering en de NIRSI-nadering gewijzigd in POBAN-nadering. De laterale grondkoersen van de dagnaderingen zijn ongewijzigd gebleven.

Artikel II

Het verlenen van terugwerkende kracht aan de wijzigingen is noodzakelijk om een grondslag te geven aan wijzigingen die sinds 13 april 2006 in de luchtvaartgids zijn opgenomen en die om operationele redenen al in de praktijk worden toegepast.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs

De Staatssecretaris van Defensie,

C. van der Knaap

Naar boven