Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2006, 171 pagina 17 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2006, 171 pagina 17 | Overig |
15 augustus 2006
Nr. C/S&A/06/1896
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Gelet op artikel 5, tweede lid, onder b, van de Archiefwet 1995;
De Raad voor Cultuur gehoord (advies van de Raad voor Cultuur van 10 augustus 2006, nr. arc-2006. 03077/4);
Besluit:
De bij dit besluit gevoegde ‘selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Telecommunicatie en Post over de periode 1997–2006’ en de daarbij behorende toelichting worden vastgesteld.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.
Een belanghebbende kan tegen dit besluit beroep instellen bij de rechtbank binnen het rechtsgebied waarvan hij zijn woonplaats heeft.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is belast met de uitvoering van dit besluit dat met de daarbij behorende selectielijst en toelichting in de Staatscourant zal worden geplaatst.
Den Haag, 15 augustus 2006.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
namens deze:
de Algemene Rijksarchivaris, M.W. van Boven.
Periode 1997–2006
Oorspronkelijk concept februari 2005
Peter Brand, Digital display BV
In opdracht van OPTA
Versie juni 2006 door OPTA, Erik Bordewijk
OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, houdt toezicht op de markten voor elektronische communicatie en post. De taken van OPTA zijn vastgelegd in de Postwet en de Wet op de Telecommunicatie. OPTA is een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). De documentaire neerslag die ontstaat bij de werkprocessen die OPTA uitvoert als gevolg van zijn wettelijke taken, valt onder de werking van de Archiefwet. Dat betekent dat OPTA deze documentaire neerslag (digitale en papieren dossiers en documenten) ‘in goede, geordende en toegankelijke staat’ moet hebben en houden en er selectie (bewaren/vernietigen) op moet toepassen. Hiervoor is een Basisselectiedocument (BSD) nodig.
In het verleden is er voor het ministerie van Economische Zaken een Rapport Institutioneel Onderzoek (RIO) en een Basisselectiedocument opgesteld voor het beleidsterrein telecommunicatie en post, (Rapport Institutioneel Onderzoek Telecommunicatie en Post) waarin ook een aantal handelingen zijn beschreven die door OPTA worden uitgevoerd. Dit Basisselectiedocument is nog niet vastgesteld, maar wel tijdens het driehoeksoverleg besproken. OPTA heeft een aantal bezwaren tegen dit concept-Basisselectiedocument naar voren gebracht. Zo zijn de handelingen die betrekking hebben op OPTA, niet duidelijk geformuleerd. Eveneens blijkt het Basisselectiedocument in de praktijk niet goed bruikbaar voor de DIV-afdeling.
OPTA heeft er daarom voor gekozen om een eigen Basisselectiedocument op te stellen.
Hierin zijn exclusief de handelingen van OPTA beschreven. Deze handelingen sluiten veel beter aan bij de (werk)processen die OPTA uitvoert. Uiteindelijk zullen de handelingen uit het Basisselectiedocument worden opgenomen in een Structuurplan Documentaire Informatievoorziening (SDI).
Het Basisselectiedocument van OPTA gaat in op de wettelijke taken van dit bestuursorgaan. Deze taken zijn deels op grond van nieuwe wetgeving en een veranderd takenpakket ontstaan. Het Basisselectiedocument bevat een institutionele beschrijving van de organisatie en een overzicht van de handelingen die door dit bestuursorgaan op het beleidsterrein telecommunicatie en post worden verricht. In het Basisselectiedocument zullen de geformuleerde handelingen worden gewaardeerd. Daarmee wordt bepaald wat er met de neerslag die uit de handelingen voortvloeit dient te gebeuren (vernietigen of bewaren).
2. Lijst met gebruikte afkortingen
AMM: Aanmerkelijke marktmacht(en)
Boht: Besluit ONP huurlijnen en telefonie
BSD: Basis Selectie Document
DGTP: Directoraat-Generaal Telecommunicatie en Post (EZ)
DIV: Documentaire Informatie Voorziening
ERG: European Regulators Group
IRG: International Regulators Group
NMa: Nederlandse Mededingingsautoriteit
OPTA: Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit
PIVOT: Project Invoering Verkorting Overbrengings Termijn
RIO: Rapport Institutioneel Onderzoek
SDI: Structuurplan Documentaire Informatievoorziening
TND: Directie Toezicht Netwerken en Diensten (V&W)
TTP: Trusted Third Parties
WOB: Wet Openbaarheid van Bestuur
ZBO: Zelfstandig Bestuursorgaan
3. Institutionele beschrijving van OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit)
De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) bestaat sinds 1997 als onafhankelijke toezichthouder op de markt voor post en telecommunicatie in Nederland. OPTA houdt toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving op het gebied van post en elektronische communicatiediensten. Het gaat daarbij met name om de Postwet, de Telecommunicatiewet, de op deze wetten gebaseerde lagere regelgeving en Europese regelgeving. Deze wet- en regelgeving is erop gericht concurrentie op deze markten te bevorderen, waardoor er meer keuzemogelijkheden en eerlijke prijzen voor consumenten ontstaan. OPTA kan handhavend optreden tegen een aanbieder, als blijkt dat deze een te grote machtspositie heeft (aanmerkelijke marktmacht). Zo’n machtspositie kan de concurrentie afremmen. In zo’n situatie kan OPTA verplichtingen opleggen op het gebied van interconnectie, toegang tot netwerken en het reguleren van tarieven.
OPTA houdt zich ook bezig met geschillenbeslechting tussen marktpartijen en de uitgifte van telefoonnummers.
OPTA is een overheidsinstantie en opereert als Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO) op afstand van het ministerie van Economische Zaken.
OPTA stimuleert bestendige concurrentie in de telecommunicatie- en postmarkten. Dat wil zeggen: een duurzame situatie waarin particuliere en zakelijke eindgebruikers een keuze kunnen maken tussen aanbieders en tussen diensten, zodanig dat het prijs- en kwaliteitsaanbod op de diverse deelmarkten totstandkomt door effectieve marktprikkels. Bij onvoldoende keuze beschermt OPTA eindgebruikers.
Ieder jaar publiceert OPTA ‘Visie op de markt’. Hierin staan OPTA’s ideeën over de ontwikkelingen op markten voor post en elektronische communicatiediensten. Ook de topprioriteiten en doelstellingen die OPTA zich voor het komende jaar stelt, zijn hierin opgenomen.
Op basis van de Nieuwe Telecommunicatiewet zal OPTA zelf markten definiëren, vaststellen welke partij op een markt zogenoemde ‘aanmerkelijke marktmacht’ heeft, en welke verplichtingen aan die partijen moeten worden opgelegd. Voor het vaststellen van aanmerkelijke marktmacht kijkt OPTA, naast het marktaandeel, naar prijsontwikkelingen, toetredingsmogelijkheden voor nieuwe partijen en verschuivingen van marktaandelen.
Hiernaast zijn de belangrijkste taken van OPTA:
– Het beslechten van geschillen tussen aanbieders over toegang tot en interconnectie van netwerken.
– Het goed- of afkeuren van interconnectie- en eindgebruikerstarieven.
– De uitgifte van telefoonnummers.
– De bescherming van de privacy van de consument op het gebied van post en telecommunicatie.
– Het toezien op de certificatiedienstverleners van de elektronische handtekening.
– Het waarborgen van wettelijk minimale dienstverlening op het gebied van post en vaste telefonie.
Om toezicht uit te kunnen oefenen heeft OPTA bevoegdheid tot:
– Het inwinnen van inlichtingen en het inzien van stukken.
– Het opleggen van boetes bij overtreding van de wet.
– Het opleggen van dwangsommen om naleving van wettelijke verplichtingen af te dwingen.
– Het intrekken van uitgegeven telefoonnummers.
Het college van OPTA is belast met de wettelijke taken en verantwoordelijkheden. In de uitvoering hiervan worden de collegeleden bijgestaan door het bureau (de afdelingen) van OPTA. Het college bestaat uit drie onafhankelijke deskundigen, afkomstig uit verschillende disciplines. De collegeleden worden benoemd door de minister van Economische Zaken.
OPTA heeft vier afdelingen met daarboven het college
Telefonie & Nummers
Breedband & Omroep
Integriteitstoezicht, Post & Bestuursondersteuning
Algemene Zaken
Op dit moment, september 2005, werken ruim 150 mensen bij OPTA.
De afdeling Telefonie en Nummers (T&N) ontwikkelt een instrumentarium om mededingingsproblemen in de markt op te lossen. Tevens vindt hier de uitvoering van alle toezichtstaken voor de markten vaste telefonie en mobiele telefonie plaats. Tot de kerntaken van de afdeling T&N behoren het uitvoeren van marktanalyses, het ontwerpen en invullen van concrete reguleringsmaatregelen, het beoordelen van concrete tariefvoorstellen, het rapporteren over verplichtingen die zijn opgelegd, ambtshalve handhaving, het uitvoeren van specifieke toezichtsprojecten en de behandeling van geschillen, klachten en juridische besluiten. Tevens verzorgt de afdeling de uitgifte van nummers.
De afdeling Breedband en Omroep (BO) ontwikkelt een instrumentarium om mededingingsproblemen in de markt op te lossen. Tevens vindt hier de uitvoering van alle toezichtstaken voor de markten Breedband, Huurlijnen en Omroep plaats. Tot de kerntaken van de afdeling BO behoren het uitvoeren van marktanalyses, het ontwerpen en invullen van concrete reguleringsmaatregelen, het beoordelen van concrete tariefvoorstellen, het rapporteren over verplichtingen die zijn opgelegd, ambtshalve handhaving, het uitvoeren van specifieke toezichtprojecten en de behandeling van geschillen, klachten en juridische besluiten.
Tot de kerntaken van de afdeling Integriteitstoezicht, Post en Bestuursondersteuning (IPB) behoren het ontwerpen en invullen van concrete reguleringsmaatregelen, het rapporteren over verplichtingen die zijn opgelegd, ambtshalve handhaving en de behandeling van geschillen, klachten en juridische besluiten. De sector Integriteitstoezicht & Post houdt zich bezig met toezicht en handhaving van bepalingen op het terrein van consumentenbescherming. Hieronder vallen onder meer consumentenvoorlichting en het bestrijden van spam. De behandeling van vragen en klachten vindt binnen deze sector plaats, evenals de taken van OPTA op het terrein van gedogen en uitgifte van digitale handtekeningen (TTP). De sector heeft tevens tot taak toezicht uit te oefenen op de postmarkt. Hierbij gaat het om toezicht en handhaving van de bepalingen uit de Postwet, om monitoring van de postmarkt en om toezicht op het gebied van kwaliteit, beschikbaarheid en prijsstelling van de publieke postdienst. De sector Bestuursondersteuning verzorgt de bestuurlijke en beleidsmatige ondersteuning van het college en interne en externe strategische communicatie.
In de afdeling Algemene Zaken worden ondersteunende en adviserende taken uitgevoerd op het gebied van financiën, personeel en organisatie, voorlichting, documentatie, intranet, bibliotheek en secretariaat. Ook vindt hier het facilitaire automatiseringsbeleid ten behoeve van de primaire taken van OPTA plaats. AZ treedt agenderend, coördinerend en adviserend op om tot een kwalitatief hoogwaardige bedrijfsvoering te komen die aansluit bij de integrale verantwoordelijkheid van de managers.
Oorspronkelijk werden diensten op het gebied van telefonie, post en kabel door de overheid geleverd. De PTT, die de post- en telecommunicatiediensten verzorgde, was een staatsbedrijf. Door privatisering wordt een groot deel van deze diensten tegenwoordig door commerciële bedrijven aangeboden. Bij deze markten is zonder overheidsbemoeienis onvoldoende sprake van concurrentie om misbruik van economische machtsposities door deze bedrijven te voorkomen. Het risico bestaat dat een consument te hoge prijzen betaalt en onvoldoende keuzemogelijkheden heeft.
De overheid heeft besloten de werking van deze markten te reguleren door middel van wet- en regelgeving. Om de naleving van deze regels te controleren, is een onafhankelijke toezichthouder aangesteld. Ook is het belangrijk dat de toezichthouder en de staat als aandeelhouder van KPN en TPG, duidelijk gescheiden partijen zijn. Bovendien vereist de Europese regelgeving op dit vlak een onafhankelijke toezichthouder. De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) werd opgericht op 1 augustus 1997 als opvolger van de Directie Toezicht Netwerken en Diensten (TND) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Deze voorganger van OPTA werd op aandringen van de Tweede Kamer verzelfstandigd. De wens tot scheiding van beleid en toezicht werd versterkt doordat de Nederlandse overheid ook grote belangen heeft als aandeelhouder van KPN, de machtigste aanbieder op de Nederlandse post- en telecommarkt.
De taken en bevoegdheden van OPTA zijn in de OPTA-wet geregeld. OPTA is een Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO) en opereert op grond van deze status op afstand van het ministerie van Economische zaken. De minister van Economische Zaken, Directoraat-Generaal Telecommunicatie en Post (DGTP) is wel politiek verantwoordelijk voor een aantal taken van OPTA, maar heeft geen directe zeggenschap over de besluiten die het onafhankelijke OPTA-college neemt.
Om de onafhankelijkheid van de collegeleden te waarborgen mogen ze:
– niet werkzaam zijn bij of banden hebben met een ministerie of een instelling die valt onder het ministerie;
– geen lid zijn van de Eerste of Tweede Kamer;
– geen lid zijn van een provinciaal of gemeentebestuur;
– geen financiële of andere belangen hebben in post- of telecommunicatiebedrijven.
Indien nodig in verband met vereiste expertise kan het college zich laten adviseren door 'geassocieerde leden'. Geassocieerde leden mogen wel beperkte belangen hebben in de telecommunicatie- of postsector, mits er geen sprake is van belangenverstrengeling.
Het toezicht van OPTA op de post- en telecommarkt vertoont grote raakvlakken, zo niet overlap, met het mededingingstoezicht van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).
OPTA en de Nederlandse Mededingingsautoriteit zijn beide toezichthouders. OPTA houdt sector-specifiek ex-ante toezicht, dit betekent toezicht vooraf, om concurrentie in markten voor post- en elektronische communicatiediensten te bevorderen. De NMa handhaaft in alle markten het verbod op kartels of misbruik van een economische machtspositie en kijkt achteraf (ex-post) op basis van de Mededingingswet of er een overtreding heeft plaatsgevonden. Daarnaast beoordeelt de NMa vooraf of bedrijven die zich bij haar melden, wel of niet mogen fuseren. Hier raken de ex-ante toezichtstaken van beide organisaties elkaar en werken de NMa en OPTA nauw samen.
Er zijn onderlinge afspraken gemaakt in de vorm van een Samenwerkingsprotocol.
OPTA is net als alle andere toezichthouders in de landen van de Europese Unie lid van de International Regulators Group (IRG) en van de European Regulators Group (ERG).
De ERG is een EU-samenwerkingsverband van nationale toezichthouders, dat onder meer de Europese Commissie adviseert over Europese wet- en regelgeving op het gebied van telecommunicatie. Ook maken zij onderlinge afspraken over de uitvoering van deze regelgeving in de afzonderlijke lidstaten.
OPTA maakt ook deel uit van de Independent Regulatory Group (IRG), een ruimer samenwerkingsverband van Europese toezichthouders waaraan ook niet-EU-lidstaten deelnemen. De IRG publiceert zogenaamde PIB’s, Prinicples of Implementation and Best Practice. In deze PIB’s nemen de leden van de IRG een gezamenlijk standpunt in ten aanzien van een bepaald reguleringsvraagstuk.
4.1. Doelstelling van de selectie
De selectie richt zich op de (administratieve) neerslag van het handelen door overheidsorganen, die vallen onder de werking van de Archiefwet 19951 . De selectielijst is tot stand gekomen op grond van een wettelijk voorgeschreven procedure. Deze procedure, welke zijn grondslag heeft in art. 5 van de Archiefwet 1995, is neergelegd in de artikelen 2 tot en met 5 van het Archiefbesluit 1995, Stb. 671.
De doelstelling van het Nationaal Archief bij de selectie van overheidsarchieven is dat de belangrijkste bronnen van de Nederlandse samenleving en cultuur veilig worden gesteld voor blijvende bewaring. Met het te bewaren materiaal moet het mogelijk zijn om een reconstructie te maken van de hoofdlijnen van het handelen van de rijksoverheid ten opzichte van haar omgeving.
In dit Basisselectiedocument worden de handelingen van de verschillende organen geselecteerd op hun bijdrage aan de realisering van de selectiedoelstelling. Bij de selectie gaat het er om welke gegevensbestanden, behorend bij welke handeling, en berustend bij welke actor, bewaard moeten blijven met als doel het handelen van de rijksoverheid met betrekking tot het beleidsterrein op hoofdlijnen te kunnen reconstrueren.
Het handelen van overheidsorganen bestaat uit verschillende fasen in het beleidsproces. Deze fasen zijn o.a. agendavorming, beleidsvoorbereiding, beleidsbepaling, beleidsvaststelling, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie. Om de reconstructie van het handelen op hoofdlijnen mogelijk te maken, dient dus vooral de neerslag van de eerste vier en de laatste fase bewaard te blijven.
De gegevensbestanden kunnen zowel uit papieren- als uit digitale documenten bestaan.
Indien de neerslag in aanmerking komt voor vernietiging dan vermeldt het Basisselectiedocument een V met een termijn. De termijn gaat in na expiratiedatum of afsluiting van het dossier .
Teneinde de selectiedoelstelling te operationaliseren zijn de in het Rapport Institutioneel Onderzoek geformuleerde handelingen gewogen aan de hand van de door PIVOT opgestelde selectiecriteria.
Uitgaande van de selectiedoelstelling heeft PIVOT in 1993 een lijst van algemene selectiecriteria geformuleerd. Bij de vaststelling van deze selectiecriteria is bepaald dat de bruikbaarheid van de criteria binnen afzienbare tijd zou worden geëvalueerd. In april 1996 werd met dat doel een werkgroep samengesteld. Bij de samenstelling van de werkgroep is gezorgd voor inbreng vanuit zowel de Rijksarchiefdienst/PIVOT als vanuit de zorgdragers. Op 26 november 1996 werden de resultaten tijdens een PIVOT-themabijeenkomst gepresenteerd, waarna als gevolg van discussie nog enige aanpassingen volgden. Op 29 april 1997 werden de herziene selectiecriteria door het afdelingswerkoverleg vastgesteld, waarop zij werden aangeboden aan het Convent van rijksarchivarissen en voor advies voorgelegd aan de Raad voor Cultuur en de Permanente Commissie Documentaire Informatievoorziening Rijksoverheid (PC Din). Na verwerking van de adviezen zijn de herziene selectiecriteria vastgesteld door het Convent van Rijksarchivarissen. In dit Basisselectiedocument zijn de criteria van 1997 gehanteerd.
De algemene selectiecriteria zijn positief geformuleerd, het zijn bewaarcriteria. De criteria geven de handelingen aan die met een B gewaardeerd worden, en waarvan de neerslag dus overgebracht dient te worden. De neerslag van de handelingen die met een V gewaardeerd worden, wordt niet overgebracht en kan op termijn vernietigd worden.
De volgende algemene selectiecriteria worden door het Nationaal Archief gehanteerd om permanent te bewaren handelingen te selecteren:
1. Handelingen die betrekking hebben op voorbereiding en bepaling van beleid op hoofdlijnen.
Toelichting: Agendavorming, het analyseren van informatie, het formuleren van adviezen met het oog op toekomstig beleid, het ontwerpen van beleid of het plannen van dat beleid, alsmede het nemen van beslissingen over de inhoud van beleid en terugkoppeling van beleid. Dit omvat het kiezen en specificeren van de doeleinden en de instrumenten.
2. Handelingen die betrekking hebben op evaluatie van het beleid op hoofdlijnen.
Toelichting: het beschrijven en beoordelen van de inhoud, het proces of de effecten van beleid. Hieruit worden niet per se consequenties getrokken zoals bij de terugkoppeling van beleid.
3. Handelingen die betrekking hebben op verantwoording van beleid op hoofdlijnen aan andere actoren.
Toelichting: Hieronder valt tevens het uitbrengen van verslag over beleid op hoofdlijnen aan andere actoren of ter publicatie.
4. Handelingen betrekking hebben op (her)inrichting van organisaties belast met beleid op hoofdlijnen.
Toelichting: Het instellen, wijzigen of opheffen van organen, organisaties of onderdelen daarvan.
5. Handelingen die bepalend zijn voor de wijze waarop beleidsuitvoering op hoofdlijnen plaatsvindt.
Toelichting: Onder beleidsuitvoering wordt verstaan het toepassen van instrumenten om de gekozen doeleinden te bereiken.
6. Handelingen die betrekking hebben op beleidsuitvoering op hoofdlijnen en direct zijn gerelateerd aan of direct voortvloeien uit voor het Koninkrijk der Nederlanden bijzondere tijdsomstandigheden en incidenten.
Toelichting: Bijvoorbeeld in het geval de ministeriële verantwoordelijkheid is opgeheven en/of er sprake is van oorlogstoestand, staat van beleg of toepassing van noodwetgeving.
Naast de algemene criteria kunnen er ten aanzien van bepaalde handelingen, eveneens binnen het kader van de selectiedoelstellingen, in een Basisselectiedocument beleidsterreinspecifieke criteria worden geformuleerd, die met behulp van de algemene criteria niet kunnen worden gewaardeerd.
Ingevolge artikel 5, onder e, van het Archiefbesluit 1995 kan neerslag van bepaalde, als te vernietigen gewaardeerde handelingen betreffende personen en/of gebeurtenissen van bijzonder cultureel of maatschappelijk belang, van vernietiging worden uitgezonderd.
In januari 2006 is het ontwerp-BSD door de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit aan de Staatssecretaris van OC&W aangeboden, waarna deze het ter advisering heeft ingediend bij de Raad voor Cultuur (RvC). Van het gevoerde driehoeksoverleg over de waarderingen van de handelingen is een verslag gemaakt, dat tegelijk met het BSD naar de RvC is verstuurd. Vanaf 1 juli 2006 lag de selectielijst gedurende zes weken ter publieke inzage bij de registratiebalie van het Nationaal Archief evenals in de bibliotheken van de betrokken zorgdragers, het Ministerie van OC&W en de rijksarchieven in de provincie/regionaal historische centra, hetgeen was aangekondigd in de Staatscourant en in het Archievenblad.
Op 10 augustus 2006 bracht de RvC advies uit (arc-2006.03077/4), hetwelk geen aanleiding heeft gegeven tot wijzigingen in de ontwerp-selectielijst.
Daarop werd het BSD op 15 augustus 2006 door de Algemene Rijksarchivaris, namens de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, (C/S&A/06/1896) vastgesteld.
5. Leeswijzer van de handelingen
In dit Basisselectiedocument worden de handelingen beschreven. Iedere handeling is vastgelegd in een gegevensblok met zes of zeven velden. Op deze wijze:
..
Actor: ....
Handeling: ....
Grondslag: ....
Periode: ....
Product: ....
Opmerking: ....
Waardering: ....
Iedere handeling is voorzien van een uniek volgnummer.
Een actor is een orgaan dat een rol speelt op een beleidsterrein en de bevoegdheid heeft tot het zelfstandig verrichten van handelingen op grond van attributie of delegatie. De naam die voor een actor wordt gebruikt komt overeen met de naam uit de actorenbeschrijving in het hoofdstuk Actoren. In dit Basisselectiedocument is er slechts één actor, nl. OPTA.
Een handeling is een complex van activiteiten gericht op het tot stand brengen van een product, dat een actor verricht ter vervulling van een taak of op grond van een bevoegdheid. Een actor kan handelingen via mandatering door organisatieonderdelen of -leden laten verrichten. De handelingen zijn in principe positief geformuleerd. Dat wil zeggen dat bij een handeling als ‘het vaststellen van een regeling’ ook ‘het intrekken van een regeling’ inbegrepen wordt geacht.
De grondslag of bron geeft de wet of de regeling krachtens de wet waarop een handeling is gebaseerd. Een groot aantal aangetroffen gelijksoortige grondslagen is soms samengevat of tot een keuze beperkt. Niet alle handelingen zijn gebaseerd op een grondslag. Dan is de beschrijving van de handeling ontleend aan de literatuur of bronnen. Voor enkele (algemene) handelingen is geen grondslag of bron aangetroffen.
De periode geeft aan wanneer een handeling is uitgevoerd. Hoewel het institutioneel onderzoek zich beperkt tot de periode 1997–2004, zijn handelingen waarvan de grondslag een vroegere startdatum doet vermoeden niet voorzien van een eerder gelegen jaartal. Als een handeling nog niet is beëindigd, is achter het eerste jaartal alleen een streepje gezet (bijvoorbeeld: 1997–). Deze handelingen waren bij het afsluiten van het onderzoek nog niet beëindigd. Onderhoud aan de selectielijst zal eventuele eindjaren moeten achterhalen.
Het product vormt het resultaat van de handeling.
Soms was het noodzakelijk bepaalde velden in de gegevensblokken te verduidelijken met een opmerking of toelichting.
De waardering geeft aan welke selectiebeslissing genomen moet worden ten aanzien van de neerslag van de handeling. Zie hiervoor hoofdstuk 3.
6.1. Zorgdragen voor voorlichting
Handeling: het onderhouden van klantencontacten
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: Bijeenkomsten, communicatieadviezen/-plannen, etc.
Waardering: V 10
Handeling: het onderhouden van contacten met marktpartijen en uitgeven van
publicaties telecom
Periode: 1997–
Grondslag: Tw
Product: Publicaties Staatscourant, etc
Waardering: V 10
Handeling: het onderhouden van contacten met marktpartijen en publicaties post
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: Publicaties Staatscourant, etc
Waardering: V 10
Handeling: publiceren van openbare registers van nummers en registraties
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: publicatie registers van nummers en registraties
Waardering: V 10
Handeling: onderzoeken en bewaken reputatie OPTA
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: rapporten mbt bewaking reputatie OPTA
Opmerking: betreft strategische communicatie
Waardering: V 10
Handeling: verzorgen redactie, coördinatie en vormgeving jaarverslag
Periode: 1997–
Grondslag: Tw, Informatiestatuut OPTA
Product: Jaarverslag OPTA
Waardering: V 10 (eindproduct bewaren)
Handeling: verzorgen communicatieadviezen en speeches
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: adviezen en toespraken
Waardering: V 5
Handeling: beheer, onderhoud website
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: website OPTA
Waardering: V 5 (eindproduct + broncodes automatiseringsgegevens: B)
Handeling: uitbrengen extern blad
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: Connecties (tijdschrift, uitgebracht door OPTA)
Waardering: V 5
Handeling: onderhouden perscontacten en geven media-advies
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: diverse vormen van voorlichting
Waardering: V 5
Handeling: verzorgen publicaties OPTA in Staatscourant
Periode: 1997–
Grondslag: Awb
Product: Publicaties van o.a. besluiten in De Staatscourant
Waardering: V 5
6.2. Zorgdragen voor marktregulering en uitvoering
Handeling: maken en toepassen van economische analyses t.b.v. besluitvorming
Periode: 1997–
Grondslag: Tw
Product: economische analyses
Waardering: B 1
Handeling: kennisvergaring door deelname aan conferenties, workshops en stuurgroepvergaderingen
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: kennisvergaring
Waardering: V 10
Handeling: verrichten van onderzoek ter identificatie toezichtknelpunten
Periode: 1997–
Grondslag: Tw, Postwet
Product: stukken m.b.t. identificatie toezichtknelpunten
Waardering: B 1
Handeling: adviseren van college en afdelingen m.b.t. wet- en regelgeving
Periode: 1997–
Grondslag: Tw, Postwet
Product: adviezen m.b.t. wet- en regelgeving
Opmerking: betreft interne adviezen en bestuur
Waardering: V 10
Handeling: analyseren ontwikkelingen voor de beoordeling van toekomstige tariefvoorstellen
Periode: 997–
Grondslag: nTw, Besluit ONP huurlijnen en telefonie
Product: stukken m.b.t. analyses van toekomstige ontwikkelingen m.b.t. tarieven
Waardering: B 5
Handeling: operationaliseren prijsmaatregelen huurlijnen marktanalyse besluit
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 6a.7, 6a.13 Tw
Product: besluiten mbt prijsmaatregelen huurlijnen
Waardering: B 5
Handeling: operationaliseren prijsmaatregelen breedband marktanalyse besluit
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 6a.7, 6a.13 Tw
Product: besluiten m.b.t. prijsmaatregelen breedband
Waardering: B 5
Handeling: operationaliseren prijsmaatregelen vaste telefonie marktanalyse besluit
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 6a.7, 6a.13 Tw
Product: besluiten m.b.t. prijsmaatregelen vaste telefonie
Waardering: B 5
Handeling: operationaliseren maatregelen marktanalyse besluit gescheiden boekhouding
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 6a.10 Tw
Product: besluiten m.b.t. maatregelen marktanalyse besluit gescheiden boekhouding
Waardering: B 5
Handeling: ontwikkelen beleidsmatige invulling prijsmaatregelen breedbanddiensten
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 6a.7, 6a.13 Tw
Product: besluiten m.b.t. beleidsmatige invulling prijsmaatregelen breedbanddiensten
Waardering: B 5
Handeling: ontwikkelen beleidsmatige invulling prijsmaatregelen huurlijnendiensten
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 6a.7, 6a.13 Tw
Product: besluiten m.b.t. beleidsmatige invulling prijsmaatregelen huurlijnendiensten
Waardering: B 5
Handeling: ontwikkelen beleidsmatige invulling prijsmaatregelen vaste telefoniediensten
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 6a.7, 6a.13 Tw
Product: besluiten m.b.t. beleidsmatige invulling prijsmaatregelen vaste telefoniediensten
Waardering: B 5
Handeling: ontwikkelen beleidsmatige invulling maatregelen gescheiden boekhouding
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 6a.10 Tw
Product: besluiten m.b.t. beleidsmatige invulling maatregelen gescheiden boekhouding
Waardering: B 5
Handeling: analyseren marktgegevens breedbandmarkt
Periode: 1997–
Grondslag: H 6a nTw (art. 6a1, 6a2, 6a3)
Product: besluiten m.b.t. analyse marktgegevens breedbandmarkt
Waardering: B 1
Handeling: analyseren marktgegevens huurlijnen markten (AMM huurlijnenbesluit)
Periode: 1997–
Grondslag: H 6a nTw (art. 6a1, 6a2, 6a3)
Product: besluiten m.b.t. analyse marktgegevens huurlijnen markten
Waardering: B 1
Handeling: analyseren marktgegevens mobiele telefonie
Periode: 1997–
Grondslag: H 6a Tw
Product: besluiten m.b.t. analyse marktgegevens mobiele telefonie
Opmerking: marktafbakening, MTA, A&O
Waardering: B 1
Handeling: analyseren marktgegevens omroepmarkt
Periode: 1997–
Grondslag: H 6a nTw , 3.11 en 8.5 nTw
Product: besluiten m.b.t. analyse marktgegevens omroepmarkt
Opmerking: deelbesluit marktanalyse omroep, herziening
Waardering: B 1
Handeling: analyseren marktgegevens vaste telefonie
Periode: 1997–
Grondslag: H 6a nTw , 3.11 en 8.5 nTw
Product: besluiten m.b.t. analyse marktgegevens vaste telefonie
Opmerking: besluitanalyse vaste telefonie
Waardering: B 1
Handeling: analyseren marktgegevens – afstemming met NMa
Periode: 1997–
Grondslag: H 18.3 nTw en samenwerkingsprotocol
Product: besluiten m.b.t. afstemming met Nma m.b.t. analyse marktanalyse
Waardering: B 1
Handeling: aanpassen richtsnoeren voorwaardelijke toegang
Periode: 1997–
Grondslag: H 8.5 nTw
Product: besluiten m.b.t. aanpassing richtsnoeren voorwaardelijke toegang
Waardering: B 1
Handeling: opstellen richtsnoeren omroep
Periode: 1997–
Grondslag: H 6 nTw
Product: richtsnoeren omroep
Waardering: B 1
Handeling: beleidsregels en opstellen voorschriften AMM verplichtingen
Periode: 1997–
Grondslag: H 6a Tw
Product: beleidsregels en voorschriften verplichtingen m.b.t. aanmerkelijke marktmacht
Waardering: B 1
Handeling: ontwikkelen kostenmodel Mobiele Terminating Tarieven (MTA)
Periode: 1997–
Grondslag: H 6a Tw
Product: kostenmodel Mobiele Terminating Tarieven (MTA)
Waardering: B 1
Handeling: opleggen verplichtingen (remedies) breedbandmarkt
Periode: 1997–
Grondslag: H 6a nTw (art. 6a1, 6a2, 6a3)
Product: verplichtingen (remedies) breedbandmarkt
Waardering: B 1
Handeling: opleggen verplichtingen huurlijnenmarkt
Periode: 1997–
Grondslag: H 6a nTw (art. 6a1, 6a2, 6a3)
Product: verplichtingen (remedies) huurlijnenmarkt
Waardering: B 1
Handeling: opleggen verplichtingen mobiele telefonie MTA
Periode: 1997–
Grondslag: H 6a Tw
Product: besluiten marktanalyse mobiele telefonie MTA
Waardering: B 1
Handeling: opleggen verplichtingen omroep
Periode: 1997–
Grondslag: H 6 nTw, 3.11, 8.5 nTw
Product: besluiten marktanalyse omroep
Waardering: B 1
Handeling: opleggen verplichtingen vaste telefonie
Periode: 1997–
Grondslag: H 6 nTw, 3.11, 8.5 nTw
Product: besluiten marktanalyse vaste telefonie
Waardering: B 1
Handeling: afstemming met NMa inzake remediebesluiten
Periode: 1997–
Grondslag: art. 18.3 nTw en samenwerkingsprotocol
Product: besluiten m.b.t. afstemming met NMa inzake remediebesluiten
Waardering: B 1
Handeling: afstemming met Europese Commissie inzake remediebesluiten
Periode: 1997–
Grondslag: 6B nTw
Product: besluiten afstemming met Europese Commissie inzake remediebesluiten
Waardering: B 1
Handeling: registreren en bijhouden van aanbieders
Periode: 1997–
Grondslag: H 2 Tw
Product: registraties van aanbieders
Waardering: V 5 (eindproduct bewaren)
Handeling: registreren en bijhouden van overeenkomsten van aanbieders
Periode: 1997–
Grondslag: H 2 Tw
Product: registraties van overeenkomsten van aanbieders
Waardering: V 5 (eindproduct bewaren)
Handeling: registreren van gekwalificeerde certificaten aan publiek
Periode: 1997–
Grondslag: H 2 Tw
Product: registraties van gekwalificeerde certificaten aan publiek
Waardering: V 5 (eindproduct bewaren)
Handeling: registreren en bijhouden van marktgegevens van aanbieders
Periode: 1997–
Grondslag: H 2 Tw
Product: registraties van marktgegevens van aanbieders
Waardering: V 5 (eindproduct bewaren)
Handeling: toekennen en reserveren van informatienummers
Periode: 1997–
Grondslag: H 4 Tw
Product: besluiten van toekenningen en reserveringen van informatienummers
Waardering: V 5 (eindproduct bewaren)
Handeling: toekennen en reserveren van niet-informatienummers
Periode: 1997–
Grondslag: H 4 Tw
Product: besluiten van toekenningen en reserveringen van niet-informatienummers
Waardering: V 5 (eindproduct bewaren)
Handeling: veilen en loten van nummers
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 4.2 lid 6,7 Tw
Product: beschikkingen voor nummers op grond van veilen en loten
Waardering: V 5 (eindproduct bewaren)
6.3. Zorgdragen voor het toezicht
Handeling: verbeteren van de kennis van het kostensysteem KPN
Periode: 1997–
Grondslag: nTw, Boht
Product: notities m.b.t. kennis van het kostensysteem KPN
Waardering: B 1
Handeling: beoordelen financiële rapportages KPN
Periode: 1997–
Grondslag: nTw, Besluit ONP huurlijnen en telefonie, art. 16, 35 Boht
Product: besluiten m.b.t. goed- of afkeuring financiële rapportages KPN
Waardering: V 5 (eindproduct bewaren)
Handeling: beoordelen tariefvoorstellen KPN
Periode: 1997–
Grondslag: nTw, Besluit ONP huurlijnen en telefonie
Product: besluiten m.b.t. goed- of afkeuring tariefvoorstellen KPN
Waardering: B 5
Handeling: toezicht op elektronische communicatie
Periode: 1997–
Grondslag: H 2, art. 18.15–18.18 Tw
Product: besluiten m.b.t. toezicht op elektronische communicatie
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten t.b.v.concurrentiebevordering
Waardering: B 5
Handeling: toezicht op naleving van de Tw, Pw en Boht (Toezichtsteam)
Periode: 1997–
Grondslag: Tw, Postwet en Boht
Product: besluiten m.b.t. toezicht op naleving van de Tw, Pw en Boht
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten t.b.v.concurrentiebevordering
Waardering: B 5
Handeling: beoordelen toerekeningssysteem post
Periode: 1997–
Grondslag: Ond. 6 Barp
Product: besluiten m.b.t. goed- of afkeuring toerekeningssysteem post
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten t.b.v.concurrentiebevordering
Waardering: B 5
Handeling: toezicht op informatienummers en niet-informatienummers
Periode: 1997–
Grondslag: H 4 Tw
Product: besluiten m.b.t. toezicht op informatienummers en niet-informatienumm
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten) t.b.v. eindgebruikerbelangen
Waardering: B 5
Handeling: toezicht op geregistreerde partijen
Periode: 1997–
Grondslag: H 4 Tw
Product: besluiten m.b.t. toezicht op geregistreerde partijen
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten t.b.v. eindgebruikerbelangen
Waardering: B 5
Handeling: toezicht op certificatieverleners elektronische handtekeningen
Periode: 1997–
Grondslag: H 2,art. 18.15–18.18 Tw
Product: besluiten m.b.t. toezicht op certificatieverleners elektronische handtekeningen
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten t.b.v. eindgebruikerbelangen
Waardering: B 5
Handeling: toezicht op overeenkomsten aanbieders
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 7.1, 7.2 Tw
Product: besluiten m.b.t. toezicht op overeenkomsten aanbieders
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten t.b.v. eindgebruikerbelangen
Waardering: B 5
Handeling: toezicht naleving kenbaarheidsvereisten
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 7.3 Tw, art. 3.2 Reg. UD en eindgebruikerbelangen, art. 4.1 Besluit UD en eindgebruikerbelangen
Product: besluiten m.b.t. toezicht naleving kenbaarheidsvereisten
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten t.b.v. eindgebruikerbelangen
Waardering: B 5
Handeling: publieksvoorlichting
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 18.7 lid 5 Tw
Product: antwoorden op vragen van eindgebruikers
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten t.b.v. eindgebruikerbelangen
Waardering: V 10 (1 exemplaar eindproduct B)
Handeling: toezicht privacybepalingen
Periode: 1997–
Grondslag: Privacyrichtlijn, H 11 Tw, Reg. en Besluit UD en eindgebruikerbelangen.
Product: besluiten m.b.t. toezicht privacybepalingen
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten t.b.v. eindgebruikerbelangen
Waardering: B 5
Handeling: toezicht naleving bepalingen Universele Dienstverlener (KPN)
Periode: 1997–
Grondslag: UD-richtlijn, H 9 Tw, Reg. en Besluit UD en eind-gebr. bel.
Product: besluiten m.b.t. toezicht naleving bepalingen Universele Dienstverlener (KPN)
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten t.b.v. eindgebruikerbelangen
Waardering: B 5
Handeling: toezicht kwaliteit dienstverlening aanbieders
Periode: 1997–
Grondslag: UD-richtlijn, art. 7.4 Tw
Product: besluiten m.b.t. toezicht kwaliteit dienstverlening aanbieders
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten t.b.v. eindgebruikerbelangen
Waardering: B 5
Handeling: toezicht verplichtingen mobiele aanbieders
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 4.1 Tw, gedragscode SMS-dienstverlening
Product: besluiten m.b.t. toezicht verplichtingen mobiele aanbieders
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten t.b.v. eindgebruikerbelangen
Waardering: B 5
Handeling: toezicht slamming
Periode: 1997–
Grondslag: 6a.17 Tw, 7.1 Tw
Product: besluiten m.b.t. toezicht slamming
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten t.b.v. eindgebruikerbelangen
Waardering: B 5
Handeling: toezicht spamverbod
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 11.7 lid 1–3 Tw
Product: besluiten m.b.t. toezicht spamverbod
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten t.b.v. eindgebruikerbelangen
Waardering: B 5
Handeling: beoordelen concessierapportages universele postdienstverlening
Periode: 1997–
Grondslag: Ond. 6 en 7 Besluit algemene richtlijnen Post (Barp)
Product: besluiten m.b.t. goed- of afkeuring concessierapportages universele postdienstverlening
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten) t.b.v. eindgebruikerbelangen
Waardering: B 5
Handeling: toezicht tarieven post
Periode: 1997–
Grondslag: Ond.5 Barp
Product: besluiten m.b.t. toezicht tarieven post
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten) t.b.v. eindgebruikerbelangen
Waardering: B 5
Handeling: toezicht kwaliteit post
Periode: 1997–
Grondslag: Ond.2 Barp
Product: besluiten m.b.t. toezicht kwaliteit post
Opmerking: m.b.t. naleving van regels, verplichtingen en collegebesluiten) t.b.v. eindgebruikerbelangen
Waardering: B 5
Handeling: visie en monitoren ontwikkelingen post- en telecommarkt
Periode: 1997–
Grondslag: OPTA-wet en informatiestatuut
Product: notities m.b.t. visie ontwikkelingen post- en telecommarkt
Waardering: V 10 (eindproduct B)
Handeling: geschillen interoperabiliteit
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 6.1 – 6.5 Tw
Product: besluiten van geschillen m.b.t. interoperabiliteit
Opmerking: betreft aankiesbaarheid nummers
Waardering: V 10
Handeling: geschillen communicatienetwerken
Periode: 1997–
Grondslag: H 5, 6, 8 en 15 Tw Art. 3.11 lid 4 Tw
Product: besluiten van geschillen m.b.t communicatienetwerken
Waardering: V 10
Handeling: geschillen communicatiediensten
Periode: 1997–
Grondslag: 6.1 ev, 6a.1 Tw H 6 nTw, 8.7 oTw, 6.1 ev, 6a.1 Tw H 6 nTw, 12, 15 Tw H 12, 6a Tw
Product: besluiten van geschillen m.b.t communicatiediensten
Waardering: V 10
Handeling: geschillen voorwaardelijke toegang
Periode: 1997–
Grondslag: H 6 Tw
Product: besluiten van geschillen m.b.t voorwaardelijke toegang
Waardering: V 10
Handeling: geschillen postbussen
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 2d Postwet
Product: besluiten van geschillen m.b.t. postbussen
Waardering: V 10
Handeling: beslechten geschillen tussen eindgebruiker en partijen
Periode: 1997–
Grondslag: Tw
Product: besluiten van geschillen tussen eindgebruiker en partijen
Waardering: V 10
6.4. Zorgdragen voor de handhaving
Handeling: handhaving regelgeving nummers
Periode: 1997–
Grondslag: H 4 Tw
Product: besluiten handhavingsverzoeken m.b.t nummers
Opmerking: betreft handhaving van regelgeving m.b.t. de uitgifte van nummers
Waardering: V 5 (eindproduct bewaren)
Handeling: handhaving regelgeving registratie
Periode: 1997–
Grondslag: H 15 Tw
Product: besluiten handhaving regelgeving m.b.t. registratie
Opmerking: betreft handhaving van regelgeving m.b.t. de registratie van telecommunicatieactiviteiten
Waardering: V 5 (eindproduct bewaren)
Handeling: handhaving TTP
Periode: 1997–
Grondslag: H 15, art. 18.15–18.18 Tw
Product: besluiten handhaving regelgeving m.b.t. registratie m.b.t. TTP
Opmerking: na sluiting van dossier blijft de elektronische handtekening die hoort bij het certificaat voortbestaan
Waardering: B 5
Handeling: handhaving elektronische communicatie
Periode: 1997–
Grondslag: H 15 Tw
Product: besluiten handhaving regelgeving elektronische communicatie
Waardering: V 5 (eindproduct bewaren)
Handeling: handhaving eindgebruikerbepalingen
Periode: 1997–
Grondslag: H 4,7,9,11 Reg. en Besluit UD en eindgebruikerbelangen.
Product: besluiten handhaving eindgebruikerbepalingen
Waardering: V 5 (eindproduct bewaren)
Handeling: handhaving spam
Periode: 1997–
Grondslag: 11.7 en 15.4 Tw
Product: besluiten handhaving m.b.t regelgeving spam
Waardering: V 5 (eindproduct bewaren)
Handeling: behandelen van bezwaarschriften
Periode: 1997–
Grondslag: Awb,Tw, Postwet, WOB
Product: besluiten bezwaarschriften
Waardering: V 10
Handeling: behandelen van (hoger) beroepschriften
Periode: 1997–
Grondslag: Awb,Tw, Postwet, WOB
Product: besluiten beroepschriften
Waardering: V 10
Handeling: behandelen verzoeken om voorlopige voorziening
Periode: 1997–
Grondslag: Awb,Tw, Postwet, WOB
Product: besluiten verzoeken om voorlopige voorziening
Waardering: V 10
Handeling: schrijven van boetebesluiten
Periode: 1997–
Grondslag: Tw
Product: boetebesluiten
Waardering: B 5
Handeling: behandelen klachten en vragen interconnectie
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: antwoorden en reacties op klachten en vragen interconnectie
Waardering: V 5
Handeling: behandelen klachten en vragen gedogen (kabels)
Periode: 1997–
Grondslag: H 5 en 15 Tw
Product: antwoorden en reacties op klachten en vragen gedogen (kabels)
Waardering: V 5
Handeling: behandelen klachten en vragen post
Periode: 1997–
Grondslag: Postwet, Awb
Product: antwoorden en reacties op klachten en vragen post
Opmerking: betreft behandeling backoffice post
Waardering: V 5
6.5. Behandelen klachten en verzoeken van eindgebruikers
Handeling: verzorgen opvang frontoffice
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: antwoorden en reacties op klachten en vragen eindgebruikers
Waardering: V 5
Handeling: verzorgen backoffice elektronische communicatie
Periode: 1997–
Grondslag: Awb
Product: antwoorden en reacties op klachten en vragen eindgebruikers via elektronische communicatie
Waardering: V 5
Handeling: verzorgen backoffice post
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: antwoorden en reacties op klachten en vragen eindgebruikers m.b.t. post
Waardering: V 5
6.6. Zorgdragen voor beleidsinteractie
Handeling: gevraagd adviseren ministerie van EZ via uitvoeringstoetsen
Periode: 1997–
Grondslag: Tw, Postwet, Informatiestatuut
Product: uitvoeringstoetsen
Waardering: B 1
Handeling: onderhouden van contacten en (ongevraagde) advisering aan EZ, de
NMa, en andere organisaties
Periode: 1997–
Grondslag: Tw, Informatiestatuut, samenwerkingsprotocollen
Product: adviezen
Waardering: B 1
Handeling: monitoren van en leveren bijdragen aan internationaal beleid Trusted
Third Parties (TTP)
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: notities m.b.t. monitoring van en bijdragen aan internationaal beleid Trusted Third Parties (TTP)
Waardering: B 1
Handeling: geven internationaal advies m.b.t. elektronische communicatie
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 3 lid 4 Kaderrichtlijn, Besluit EC oprichting ERG
Product: adviezen m.b.t. elektronische communicatie
Waardering: B 1
Handeling: geven internationaal advies post
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: advies m.b.t. postzaken
Waardering: B 1
Handeling: beoordelen marktanalysebesluiten andere Europese toezichthouders
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 7 kaderrichtlijn
Product: notities m.b.t. marktanalysebesluiten andere Europese toezichthouders
Waardering: B 1
Handeling: evalueren/herzien aanbeveling relevante markten
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 15 kaderrichtlijn
Product: evaluaties en herzieningen aanbevelingen relevante markten
Waardering: B 2
Handeling: opstellen handleiding openbare voorbereidingsprocedure en Europese notificatie
Periode: 1997–
Grondslag: H 6b Tw
Product: handleidingen openbare voorbereidingsprocedure en Europese notificatie
Waardering: B 1
6.7. Zorgdragen voor de bedrijfsvoering van OPTA
Handeling: evalueren werkwijze OPTA
Periode: 1997–
Grondslag: OPTA-wet, Informatiestatuut
Product: evaluaties werkwijze OPTA
Waardering: B 2
Handeling: verbeteren van de procesvoering binnen OPTA
Periode: 1997–
Grondslag: H 6,6a,15 Tw
Product: besluiten m.b.t. verbetering van de procesvoering binnen OPTA
Waardering: V 5
Handeling: houden van workshops inzake marktanalyses
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: notities m.b.t.kennis over marktanalyses
Waardering: V 5
Handeling: aanpassen taken en processen N&R aan nieuwe Telecommunicatiewet
Periode: 1997–
Grondslag: nieuwe Tw
Product: taak- en procesomschrijvingen sector Nummers & Registraties
Waardering: V 5
Handeling: invoeren nieuw vergoedingensysteem marktpartijen
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 16.1 Tw
Product: nieuw vergoedingensysteem marktpartijen
Waardering: V 5
Handeling: het op elektronische wijze aanbieden van producten aan klanten
Periode: 1997–
Grondslag: Wet elektronisch bestuurlijk verkeer
Product: producten aan klanten
Waardering: V 5
Handeling: het vereenvoudigen van het vastleggen van gegevens marktpartijen
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: stukken m.b.t. vastlegging gegevens van marktpartijen
Waardering: V 5
Handeling: beheren systemen waarin gegevens marktpartijen worden vastgelegd
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: stukken m.b.t. beheer systemen waarin gegevens marktpartijen worden vastgelegd
Waardering: V 5
Handeling: reduceren administratieve lasten voor het bedrijfsleven
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: stukken m.b.t. reduceren administratieve lasten voor het bedrijfsleven
Waardering: V 5
Handeling: verzorgen interne informatievoorziening rond belangrijke projecten
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: stukken m.b.t. interne informatievoorziening rond belangrijke
projecten
Waardering: V 5
Handeling: uitgeven personeelsblad
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: Optater
Waardering: V 5
Handeling: verzorgen van de bibliotheekfunctie
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: bibliotheek
Waardering: V 5
Handeling: bevorderen kennisuitwisseling (kennis/contentmanagement)
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: kennismanagement
Waardering: V 5
Handeling: geven van organisatie-interne adviezen en ondersteuning
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: adviezen en ondersteuning
Waardering: V 10
Handeling: behandelen van klachten inzake het gedrag van OPTA
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: behandeling van klachten inzake het gedrag van OPTA
Waardering: V 5
Handeling: adviseren van medewerkers inzake integriteitvragen
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: adviezen m.b.t. integriteitvragen
Waardering: V 10
Handeling: opstellen strategische notitie OPTA
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: strategische notitie OPTA
Waardering: B 1/2
Handeling: opstellen van financiële rapportages
Periode: 1997–
Grondslag: OPTA-wet, BW bk 2, Informatiestatuut
Product: financiële rapportages, begroting, jaarrekening
Waardering: B 3
Handeling: verwerken van financiële gegevens
Periode: 1997–
Grondslag: OPTA-wet, regelingen vergoedingen OPTA 2005, BW bk 2
Product: financiële rapportages
Waardering: V 7
Handeling: overige diensten begrotingsuitvoering
Periode: 1997–
Grondslag: OPTA-wet, BW2
Product: begroting
Waardering: V 7
Handeling: beheren financieel instrumentarium
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: financieel instrumentarium
Waardering: V 7
Handeling: beleid informatievoorziening
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: informatievoorziening
Waardering: B 1
Handeling: bieden van ICT-ondersteuning
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: ICT ondersteuning
Waardering: V 5
Handeling: beheren van hard- en software
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: beheer van hard- en software
Waardering: V 5
Handeling: beveiligen van informatie
Periode: 1997–
Grondslag: VIR
Product: beveiliging van informatie
Waardering: B 5
Handeling: beheren van het archief
Periode: 1997–
Grondslag: Archiefwet 1995
Product: archief
Waardering: V 10 (documenten tav het beleid van het archief bewaren)
Handeling: verzorgen van het personeelsbeleid
Periode: 1997–
Grondslag: CAO Rijk
Product: personeelsbeleid
Waardering: B 5
Handeling: verzorgen van personeelsadvies
Periode: 1997–
Grondslag: ARAR, BBRA
Product: personeelsadvies
Waardering: V 10
Handeling: verzorgen van personeelsbeheer
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: personeelsbeheer
Waardering: personeelsinformatiesysteem en functiewaarderingssysteem : V 7
beheer salarisadministratie: V 10
beheer personeelsarchief: V 75 na einde dienstverband
Handeling: beheer van personeelszorg
Periode: 1997–
Grondslag: ARAR, BBRA, Arbowet, ZW, Wet verbetering Poortwachter
Product: personeelszorg
Waardering: Arbo Coördinatie, arbeidsvoorwaardenbeleid, opstellen TFO, uitoefenen vraagbaakfunctie en ziekteverzuimbeleid: V 5/werving en selectie: V 7
Handeling: inrichten en wijzigen organisatie
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: inrichting en wijziging organisatie
Waardering: B 4
Handeling: aansturen organisatie
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 8 OPTA-wet
Product: aansturing organisatie
Waardering: B 4
Handeling: intern overleggen
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: intern overleg
Waardering: V 5
Handeling: opstellen interne processen en procedures
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: interne processen en procedures
Waardering: B 4
Handeling: ontwikkelen (systematiek) managementinformatie
Periode: 1997–
Grondslag: Art. 25 OPTA-wet
Product: managementinformatie
Waardering: V 10
Handeling: verlenen van managementondersteuning aan het management
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: managementondersteuning
Waardering: V 10
Handeling: ontwikkelen beleid medezeggenschap medewerkers
Periode: 1997–
Grondslag: Wet OR
Product: beleid OR
Waardering: B 4
Handeling: uitvoeren beleid medezeggenschap medewerkers
Periode: 1997–
Grondslag: Wet OR
Product: OR
Waardering: V 5
Handeling: verzorgen van huisvesting en kantoorinrichting
Periode: 1997–
Grondslag: Arbowet
Product: huisvesting en kantoorinrichting
Waardering: V 20
Handeling: verzorgen van onderhoud gebouwen
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: onderhoud
Waardering: V 5
Handeling: verzorgen schoonmaak gebouw en interieur
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: schoonmaak
Waardering: V 5
Handeling: verzorgen catering
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: catering
Waardering: V 5
Handeling: verzorgen inkoop
Periode: 1997–
Grondslag: –
Product: inkoop
Waardering: V 5
Handeling: verzorgen vergaderfaciliteiten
Periode: 1997–
Grondslag: –
Product: vergaderfaciliteiten
Waardering: V 5
Handeling: verzorgen van beveiliging en veiligheid
Periode: 1997–
Grondslag: Arbowet
Product: beveiliging en veiligheid
Waardering: V 5
Handeling: verzorgen van algemene administratieve ondersteuning
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: administratieve ondersteuning
Waardering: V 5
Handeling: verzorgen van receptiediensten
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: receptiediensten
Waardering: V 5
Handeling: verzorgen secretariaten
Periode: 1997–
Grondslag: nvt
Product: secretariaten
Waardering: V 5
– Wet OPTA, Stb. 1997, 320
– Telecommunicatiewet, Stb. 1998, 610 (Stb. 2004, 189)
– Postwet, Stb 2000, 201
– Informatiestatuut OPTA
– Kaderrichtlijn
– Besluit Europese Commissie oprichting ERG
– Besluit algemene richtlijnen post
– Besluit ONP huurlijnen en telefonie (Boht)
– Regeling Universele Dienstverlening en eindgebruikerbelangen
– Besluit Universele Dienstverlening en eindgebruikerbelangen
– Privacyrichtlijn
– Gedragscode SMS-dienstverlening
– Aanvulling Rapport Institutioneel Onderzoek Telecommunicatie en Post, 1993–2002 (ministerie van Economische Zaken)
– Aanvulling Basisselectiedocument Telecommunicatie en Post, 1993–2002 (ministerie van Economische Zaken
– Procedurehandboek voor post en archiefzaken bij OPTA
– Inter- en Intranet OPTA
– Begroting OPTA 2005
– Goedgekeurde externe begroting OPTA 2004
– Visie op de markt, Jaarverslag OPTA 2003
– de afdeling Integriteitstoezicht, Post en Bestuursondersteuning (IPB) voor toelichting intern
– Juridische toetsing intern
– dr. G. Hogesteeger, Concentratie en centralisatie bij de openbare telefonie in Nederland 1881–1940 (Den Haag, 1984).
– Wout de Natris, (lijnafdeling) Interconnectie en Bijzondere toegang
– Pieter Hoogeland, (lijnafdeling) Nummers en Registraties
– Symen Formsma, (stafafdeling) Juridische Zaken
– Daphne Braal, (stafafdeling) Strategie en Communicatie
– Frank van der Plas, (lijnafdeling) Eindgebruikersmarkt
– Nico Ruitenbeek (stafafdeling) Bedrijfsvoering-Cluster FEZ
(De in paragraaf 7.3 genoemde afdelingen dateren van voor de reorganisatie op 1 september 2005).
1
Archiefwet 1995, Wet van 28 april 1995 (Stb. 276), houdende vervanging van de Archiefwet 1962 (Stb. 313) en in verband daarmee wijziging van enige andere wetten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2006-171-p17-SC76446.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.