Richtlijn voor strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van vervoer over de weg

Categorie: Strafvordering

Rechtskarakter: Aanwijzing in de zin van art. 130 lid 4 Wet RO

Afzender: College van Procureurs-Generaal

Adressaat: Hoofden van de parketten

Registratienummer: 2005R007

Datum vaststelling: 19-09-2005

Datum inwerkingtreding: 01-11-2005

Geldigheidsduur: 01-11-2009

Datum van publicatie in de Staatscourant: 25-10-2005, nr. 207

Vervallen regelgeving: ‐

Relevante beleidsregels OM:

‐ Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van vervoer over water (2004R001)

‐Aanwijzing ontneming (2005A002)

‐Aanwijzing bemonstering en analyse bij de opsporing van milieudelicten (1999A034)

Relevante wetsbepalingen:

‐ Wet op de economische delicten(WED) artikel 1a, onder 1o en 3o

‐ Wet vervoer gevaarlijke stoffen (WVGS )

‐ Besluit vervoer gevaarlijke stoffen (BVGS)

‐ Europese Overeenkomst betreffende het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg (ADR)

‐ Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen (VLG)

‐ Regeling ontheffing vervoer op luchtvaartterreinen van benzine en kerosine bij zicht minder dan 200 meter

‐ Regeling houdende vrijstelling ten behoeve van vervoer over de weg van ondergrondse opslagtanks, leeg en ongereinigd van benzine, dieselolie, gasolie of stookolie

‐ Regeling vervoer huishoudelijk gevaarlijk afval

‐ Regeling vrijstelling vervoer gevaarlijke stoffen militaire voertuigen

‐ Besluit toezicht en opsporing vervoer gevaarlijke stoffen

‐ Vrijstelling AID t.b.v. vervoer over land van pesticiden

‐ Vuurwerkbesluit

Relevante jurisprudentie: LJN AE 3772, LJN AD4412, LJN AS 5433

Bijlage(n): ‐

Achtergrond

Om te komen tot de gewenste eenheid in het strafvorderingbeleid zijn ten aanzien van overtredingen van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (WVGS) bij het vervoer over de weg, tarieven vastgesteld. Deze tarieven gelden landelijk als richtlijn voor de bepaling van de bedragen die als transactie (bijvoorbeeld in het kader van lik op stuk) dan wel als eis ter terechtzitting moeten worden gehanteerd.

Tevens wordt aangegeven wanneer een zodanige inbreuk wordt gepleegd op het doel van de wet, ‘de bevordering van de openbare veiligheid, bij het vervoer van gevaarlijke stoffen’, dat dagvaarden in de rede ligt. Dit laat onverlet andere voorwaarden die kunnen worden gesteld aan een transactie op basis van de artikelen 74 WvSr en 36 WED.

Samenvatting

Deze richtlijn bevat de te hanteren tarieven bij vervoer over de weg ten aanzien van de meest voorkomende overtredingen van de regels bij of krachtens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen.

Tarieflijst

De overtredingen waarop de tarieflijst betrekking heeft, zijn kort aangeduid en voorzien van het overtreden voorschrift. De aanduiding van het overtreden voorschrift is, hetzij het randnummer als genoemd in de ‘Europese overeenkomst betreffende het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg’ (ADR), hetzij een verwijzing naar andere wet of regelgeving. De gehanteerde afkortingen die op de diverse regelingen betrekking hebben zijn onder ‘Wetsbepalingen’ op pagina 1 vermeld.

Tevens is in de laatste kolom de zogenoemde risicocategorie van een inbreuk vermeld in lijn met de systematiek1 van richtlijn 2004/112/EG bijlage II. Het doel van de categorieën is het harmoniseren van de te nemen acties bij het constateren van een inbreuk, onverlet andere eventueel toe te passen sancties. Waar de systematiek niet goed is toe te passen is een * ingevuld.

Categorie I: hoog risico op dodelijke slachtoffers, ernstig letsel voor personen of significante aantasting van milieu. Onmiddellijke actie is noodzakelijk. Zoals bijvoorbeeld bij een lekkage van gevaarlijke stoffen.

Categorie II: risico op letsel voor personen of aantasting van het milieu. Reparatie op controle plaats indien mogelijk, anders uiterlijk bij het voltooien van het vervoerstraject. Bijvoorbeeld onjuiste etikettering.

Categorie III: gering risico op letsel voor personen of aantasting milieu. Maatregelen hoeven niet op de controleplaats te worden genomen, maar kunnen later bij de onderneming worden genomen. Bijvoorbeeld de chauffeur is opgeleid voor vervoeren gevaarlijke stoffen, maar heeft zijn certificaat niet bij zich.

Uit het oogpunt van de ketenaansprakelijkheid kunnen meerdere betrokkenen (tegelijkertijd) via de WVGS strafrechtelijk aansprakelijk worden gesteld voor hun betrokkenheid bij het onwettig uitvoeren van de handelingen zoals beschreven in art. 2 lid 1 WVGS. In het ADR worden de volgende belangrijke betrokkenen genoemd: afzender, de vervoerder, geadresseerde (belangrijke betrokkenen 1.4.2 ADR).Tevens worden er voorbeelden gegeven van mogelijk andere betrokkenen en hun plichten: belader, vuller, verpakker en exploitant (1.4.3 ADR). NB: iedereen die betrokken is bij de handelingen zoals gesteld onder art. 2 lid 1 WVGS heeft een algemene zorg voor de veiligheid.

De feiten zijn onderverdeeld in vier groepen:

• ‘Vervoersdocument’

• ‘Uitrusting, kenmerking en etikettering’

• ‘Vervoermethoden’

• ‘Overige overtredingen’

Op basis van algemene beoordelingsfactoren kunnen de bedragen worden verhoogd. De algemene beoordelingsfactoren zijn:

Gevaarzetting: Doel van de wetgeving is de risico’s van transport van gevaarlijke stoffen op het niveau van normaal transport te krijgen. Risico is kans maal effect. Dit betekent dat meerdere overtredingen vanuit het risicodenken vaak meer zijn dan de som der delen. Als dit wordt aangegeven in het procesverbaal dient het puntenaantal met 20% te worden verhoogd.

Recidive: De genoemde punten hebben betrekking op first offenders.

Bij recidive door natuurlijke personen binnen een termijn van twee jaren:

1 maal: + 10%

2 maal: + 20%

Meer dan 2 keer recidive: dagvaarden

Bij recidive door rechtspersonen (ook de ‘eenmanszaak’):

1 maal: + 50%

2 maal: + 100%

Meer dan 2 keer recidive: dagvaarden

Misdrijf: Wanneer sprake is van opzet dient de transactie met 20% verhoogd te worden.

Waar mogelijk zal in het proces-verbaal gemotiveerd het bedrag van het wederrechtelijk verkregen voordeel worden aangegeven. Dit bedrag kan dan in daarvoor in aanmerking komende gevallen aan de verdachte worden ontnomen. (Zie: Aanwijzing ontneming)

stcrt-2005-207-p12-SC72024-1.gifstcrt-2005-207-p12-SC72024-2.gifstcrt-2005-207-p12-SC72024-3.gifstcrt-2005-207-p12-SC72024-4.gif

1 De systematiek is indicatief. De bijlage van richtlijn 2004/112/EG bevat een niet-volledige lijst die als leidraad dient te worden beschouwd. Tevens dient de controlerende instantie/functionaris ter plaatse rekening te houden met de specifieke omstandigheden.

2 Verder volgens stramien van ‘afvallende lading’ tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2006 in samenhang met het extra risico dat gevaarlijke stoffen lading met zich meebrengt.

3 Niet voldoen aan art. 47 en/of art. 48 is altijd alleen een overtreding (WED art 1a onder 3°).

4 NB: Er is al snel sprake van samenloop, zie aanwijzing uitbreiding identificatieplicht (2004A016).

Naar boven