Regeling Nederlandse tarieven ingevolge de Schepenwet

16 december 2004

Nr. HDJZ/SCH/2004-3052

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 72, eerste lid, van de Schepenwet;

Besluit:

§ 1

Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. onderzoek eerste afgifte certificaat: onderzoek verricht voor de eerste afgifte van certificaten, volgens het geharmoniseerde systeem van onderzoek en certificering;

b. onderzoek hernieuwing certificaat: onderzoek verricht voor de hernieuwde afgifte van certificaten, volgens het geharmoniseerde systeem van onderzoek en certificering;

c. onderzoek overname met langlopende certificaten: onderzoek verricht voor de afgifte van certificaten voor geklasseerde schepen die zijn voorzien van certificaten met de maximaal toelaatbare geldigheidsduur van de vorige vlaggenstaat en die overgaan naar de Nederlandse vlag;

d. onderzoek overname zonder langlopende certificaten: onderzoek verricht voor de afgifte van certificaten voor geklasseerde schepen die niet voorzien zijn van certificaten met de maximaal toelaatbare geldigheidsduur van de vorige vlaggenstaat en die overgaan naar de Nederlandse vlag.

Artikel 2

De tarieven, bedoeld in deze regeling zijn verschuldigd voor het verrichten van werkzaamheden door ambtenaren van de scheepvaartinspectie in Nederland.

§ 2

Tarieven koopvaardij

Artikel 3

1. Voor de afgifte, verlenging of vernieuwing van een certificaat, verklaring, vergunning of document als bedoeld in deze paragraaf, is een tarief verschuldigd van € 201.

2. Voor de afgifte van een duplicaat van een certificaat, verklaring, ontheffing, vergunning of document als bedoeld in deze paragraaf, is een tarief verschuldigd van € 130.

Artikel 4

1. Voor het onderzoek van schepen nodig voor de afgifte van certificaten, volgens het geharmoniseerde systeem van onderzoek en certificering, is het tarief verschuldigd, genoemd in de tabellen in bijlage 1.

2. In afwijking van het eerste lid is voor het onderzoek van geklasseerde schepen nodig voor de hernieuwde afgifte van certificaten vanwege de verbouwing van die schepen, volgens het geharmoniseerde systeem van onderzoek en certificering, een tarief verschuldigd van € 96 per manuur.

3. Indien een scheepstype niet is opgenomen in bijlage 1 wordt door het Hoofd van de Scheepvaartinspectie het tarief gebaseerd op het tarief van het scheepstype dat daarmee het meest overeenkomt.

Artikel 5

Voor het onderzoek aan boord nodig voor een tussentijdse aanpassing of een verlenging van een certificaat, verklaring, vergunning of document als bedoeld deze paragraaf, is een tarief verschuldigd van € 249.

Artikel 6

1. Voor het tussentijds onderzoek van de uitrusting in verband met het viseren van het veiligheidscertificaat van geklasseerde schepen is een tarief verschuldigd van € 770.

2. Voor het tussentijds onderzoek van de inrichting en uitrusting in verband met het viseren van het certificaat van geschiktheid van geklasseerde gas- en chemicaliëntankers is een tarief verschuldigd van € 996.

Artikel 7

3. Voor het onderzoek van de romp aan de buitenzijde van niet-geklasseerde schepen nodig voor het viseren van het certificaat van deugdelijkheid of het veiligheidscertificaat, volgens het geharmoniseerde systeem van onderzoek en certificering, is een tarief verschuldigd van € 647.

Artikel 8

1. Voor het onderzoek van schepen nodig voor de afgifte van een vergunning krachtens artikel 2bis, eerste lid, van de Schepenwet, is het tarief verschuldigd, genoemd in onderstaande tabel:

Tonnage/

lengte

zonder voort-

stuwing

met voort-

stuwing

< 500 GT

€ 242

€ 350

≥ 500 GT

€ 327

€ 604

2. Geen tarief is verschuldigd indien het een vergunning betreft, uitsluitend bestemd voor het maken van een proefvaart dan wel het ondernemen van een reis uit een haven in Nederland, met de bedoeling het schip gereed te maken voor het verkrijgen van een certificaat van deugdelijkheid.

Artikel 9

Een tarief van € 249 is verschuldigd voor onderzoek:

a. van schepen nodig voor de afgifte van een certificaat van ontheffing als bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de Schepenwet;

b. aan boord nodig voor de afgifte van het bij de Graancode behorende document van machtiging, bedoeld in artikel 8, eerste lid, onderdeel a, van het Schepenbesluit 2004;

c. aan boord nodig voor de afgifte van een verklaring, waaruit blijkt dat het schip voldoet aan de voorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, als bedoeld in hoofdstuk VII van het op 1 november 1974 te Londen totstandgekomen Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Trb. 1976, 157) en de bij dat verdrag behorende bindende protocollen, aanhangsels en bijlagen.

Artikel 10

Voor het onderzoek nodig voor de afgifte of de tussentijdse visering van het certificaat van geschiktheid voor het vervoer en het behandelen van beperkte hoeveelheden gevaarlijke en schadelijke vloeistoffen in bulk aan boord van offshore support vessels, is het volgende tarief verschuldigd:

a. voor de eerste afgifte € 486;

b. voor de hernieuwde afgifte € 267.

Artikel 11

Voor een verzoek van het Hoofd van de Scheepvaartinspectie aan een buitenlandse autoriteit tot afgifte van certificaten als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Schepenwet, is een tarief verschuldigd van € 115.

Artikel 12

1. Een tarief van € 96 per manuur is verschuldigd:

a. voor het onderzoek door de inspecteur-generaal van de divisie Scheepvaart van de Inspectie Verkeer en Waterstaat ten behoeve van een document van nationale typegoedkeuring van uitrustingsstukken, als bedoeld in § 3 van de Regeling veiligheid zeeschepen;

b. voor het onderzoek verbonden aan de produktietest van uitrustingsstukken of onderdelen daarvan.

2. Bij gelijktijdige aanbieding voor een onderzoek ter goedkeuring van meerdere vrijwel identieke uitvoeringen van uitrustingsstukken en materialen, is voor de afgifte van het eerste document het tarief verschuldigd van € 201 en voor elk van de volgende documenten een tarief van € 130.

Artikel 13

Voor het behandelen van een verzoek tot samenlading van gevaarlijke stoffen in één laadeenheid is een tarief verschuldigd van € 57.

Artikel 14

Voor het behandelen van een verzoek tot goedkeuring op grond van de International Maritime Dangerous Goods Code is een vergoeding verschuldigd van € 265.

§ 3

Tarieven vissersvaartuigen

Artikel 15

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

a. vissersvaartuig: elk vaartuig dat gebezigd wordt voor het vangen van vis, walvissen, zeehonden, walrussen of andere levende rijkdommen van de zee;

b. certificaat van overeenstemming: certificaat als bedoeld in artikel 1.8 van het Vissersvaartuigenbesluit 2002;

c. certificaat van vrijstelling: certificaat als bedoeld in artikel 1.9 van het Vissersvaartuigenbesluit 2002;

d. certificaat van ontheffing: certificaat als bedoeld in artikel 9.3 van het Vissersvaartuigenbesluit 2002;

e. certificaat van deugdelijkheid: certificaat als bedoeld in artikel 22 van het Vissersvaartuigenbesluit dat is voorgeschreven voor vissersvaartuigen met een lengte tot 24 meter;

f. certificaat van veiligheid: het certificaat, bedoeld in artikel 23 van het Vissersvaartuigenbesluit dat is voorgeschreven voor vissersvaartuigen met een lengte tot 24 meter;

g. certificaten: de onder b tot en met f genoemde certificaten;

h. eerste onderzoek: onderzoek als bedoeld in artikel 1.12, eerste lid, Vissersvaartuigenbesluit 2002.

Artikel 16

1. Voor het onderzoek van vissersvaartuigen en de verdere werkzaamheden nodig voor de afgifte, vernieuwing of handhaving van certificaten, is het tarief verschuldigd, genoemd in onderstaande tabel:

 

< 24 meter

≥ 24 meter

Geklasseerde vissersvaartuigen

  

Onderzoek eerste afgifte certificaat

 

€ 8.238

Onderzoek vernieuwing / handhaving certificaat

 

€ 1.395

Onderzoek overname met langlopend certificaat

 

€ 2.792

   

Niet-geklasseerde vissersvaartuigen

  

Onderzoek eerste afgifte certificaat

€ 6.651

€ 15.051

Onderzoek vernieuwing / handhaving certificaat

€ 1.300

€ 1.602

Onderzoek overname met langlopend certificaat

€ 2.601

€ 3.205

2. Voor het onderzoek van niet-geklasseerde mosselvaartuigen met een lengte van 24 meter of meer en de verdere werkzaamheden nodig voor de eerste afgifte van certificaten is, in afwijking van het eerste lid, een tarief verschuldigd van € 12.959.

3. Voor het onderzoek van niet-geklasseerde sportvissers- of recreatievaartuigen en de verdere werkzaamheden nodig voor de vernieuwing of handhaving van certificaten is in afwijking van het eerste lid het volgende tarief verschuldigd:

a. voor vaartuigen met een lengte tot 24 meter € 1.667;

b. voor vaartuigen met een lengte vanaf 24 meter € 2.005.

4. Bij tussentijdse verkoop van een vissersvaartuig vindt geen verrekening van het tarief met de koper of verkoper plaats.

Artikel 17

Voor het verstrekken van een extra exemplaar of een tussentijdse vervanging van een certificaat van ontheffing of een certificaat van vrijstelling, is een tarief verschuldigd van € 191.

Artikel 18

1. Voor het onderzoek van vissersvaartuigen en de verdere werkzaamheden nodig voor de afgifte van een vergunning krachtens artikel 2bis, eerste lid, van de Schepenwet, is het volgende tarief verschuldigd:

a. voor vaartuigen met een lengte tot 24 meter € 377;

b. voor vaartuigen met een lengte vanaf 24 meter € 411.

2. Het tarief, bedoeld in het eerste lid, is niet verschuldigd indien het een vergunning betreft uitsluitend bestemd voor het maken van een proefvaart dan wel het ondernemen van een reis uit een haven in Nederland, met de bedoeling het vaartuig gereed te maken voor het verkrijgen van een certificaat van overeenstemming, een certificaat van vrijstelling of een certificaat van deugdelijkheid.

§ 4

Tarief onderzoek radio-installatie

Artikel 19

1. Voor het onderzoek van een radio-installatie aan boord van schepen, bedoeld in deze regeling, zijn de volgende tarieven verschuldigd:

a. voor het onderzoek nieuwbouw radio-installatie € 1.140;

b. voor de jaarlijkse inspectie van de radio-installatie € 281;

c. voor herinspectie van de radio-installatie € 143.

2. Indien het onderzoek van een radio-installatie aan boord van een in Nederland thuis behorend schip geheel of gedeeltelijk in het buitenland plaatsvindt, is onverminderd de artikelen 21 en 22 een toeslag verschuldigd van 25% van het desbetreffende in het eerste lid genoemde tarief.

3. Voor zeilende passagiersschepen met een lengte van 40 meter of minder en met een maximale capaciteit voor 36 passagiers gelden de in het eerste lid bedoelde tarieven, met uitzondering van onderdeel b, waarvoor een tarief verschuldigd is van € 245.

§ 5

Overige bepalingen

Artikel 20

Voor de vervanging van de in deze regeling genoemde certificaten, vergunningen, verklaringen of documenten die door een scheepsongeval verloren zijn gegaan, is geen vergoeding verschuldigd.

Artikel 21

1. Indien onderzoek ten behoeve van de afgifte van een certificaat, vergunning, verklaring of document als bedoeld in deze regeling, buiten toedoen van de ambtenaren van de Scheepvaartinspectie niet volledig is uitgevoerd en niet leidt tot de afgifte van dat document, is een tarief verschuldigd van € 96 per manuur.

2. In afwijking van het eerste lid is een tarief van € 83 per manuur verschuldigd voor onderzoeken, bedoeld in § 3.

Artikel 22

1. Indien de in deze regeling genoemde onderzoeken geheel of gedeeltelijk worden uitgevoerd op werkdagen tussen 18.00 uur en 08.00 uur, op een zaterdag, op een zondag of op een in het Algemeen Rijksambtenarenreglement daaraan gelijkgestelde dag, is een aanvullend tarief verschuldigd van € 47 per manuur.

2. In afwijking van het eerste lid is een aanvullende tarief van € 41 per manuur verschuldigd voor onderzoeken als bedoeld in § 3.

3. De in het eerste en tweede lid genoemde tarieven zijn eveneens verschuldigd voor uitgevoerde onderzoeken in het buitenland buiten de daar ter plaatse geldende werktijden.

Artikel 23

1. Indien een onderzoek als bedoeld in deze regeling geheel of gedeeltelijk in het buitenland wordt uitgevoerd en de voor het betreffende onderzoek vastgestelde termijn, opgenomen in bijlage 2, wordt overschreden, is per termijnoverschrijdende dag een aanvullend tarief verschuldigd van € 771.

2. In afwijking van het eerste lid, is voor onderzoeken bedoeld in § 3, per termijn overschrijdende dag een aanvullende tarief verschuldigd van € 674.

3. De eventuele reis- en verblijfskosten van de ambtenaar ten behoeve van de in deze regeling genoemde onderzoeken in het buitenland komen voor rekening van de opdrachtgever. Deze kosten worden afzonderlijk in rekening gebracht.

Artikel 24

1. Voor de werkzaamheden voortvloeiende uit het bepaalde bij of krachtens de Schepenwet en waarvoor niet op grond van een van de overige artikelen van deze regeling een tarief is vastgesteld, is een tarief verschuldigd van € 83 per manuur voor werkzaamheden aan vissersvaartuigen en € 96 voor werkzaamheden aan overige schepen.

2. Het tarief, bedoeld in het eerste lid, is exclusief de kosten voor de afgifte van een certificaat, verklaring, vergunning of document als bedoeld in deze regeling.

§ 11

Slotbepalingen

Artikel 25

De Regeling Nederlandse tarieven vissersvaartuigen 2004 en de Regeling Nederlandse tarieven Schepenwet 2004 worden ingetrokken.

Artikel 26

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2005.

Artikel 27

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling Nederlandse tarieven ingevolge de Schepenwet.

Deze regeling zal met de toelichting worden geplaatst in de Staatscourant, de Curaçaosche Courant en het Afkondigingsblad van Aruba.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.

Toelichting

Deze regeling treedt in de plaats van de Regeling Nederlandse tarieven vissersvaartuigen 2004 en Regeling Nederlandse tarieven Schepenwet 2004. Beide regelingen zijn in onderhavige regeling samengevoegd met als doel de tarieven die op grond van de Schepenwet verschuldigd zijn zoveel mogelijk in één regeling bij elkaar te brengen vanwege de duidelijkheid en de onderlinge samenhang. Deze samenvoeging past binnen het programma ‘Beter Geregeld’ van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, waarmee onder meer de vereenvoudiging en herijking van de regelgeving van Verkeer en Waterstaat wordt nagestreefd. De samenvoeging leidt tot meer transparantie voor de sector.

In onderhavige regeling zijn de tarieven voor vissersvaartuigen terug te vinden in paragraaf 3 en de overige tarieven ingevolge de Schepenwet in de overige artikelen. Het samenvoegen heeft tot synergie geleid: artikelen die in beide regelingen terugkwamen, komen in onderhavige regeling maar één keer aan bod.

In beginsel is met het samenvoegen van de twee regelingen de structuur van de oorspronkelijke regeling gecontinueerd. Een verandering die heeft plaatsgevonden is dat daar waar de tarieven bestonden uit een inspectiedeel en een gedeelte voor afgifte certificaat of ander document, het tarief is gesplitst in een component voor de afgifte van een certificaat of ander document en een component voor onderzoek. Het algemene tarief voor de afgifte van een certificaat of ander document is in artikel 3 voor de koopvaardij vastgesteld op € 201 en in artikel 17 voor de vissersvaartuigen op € 191. De tarieven voor onderzoek en overige (inspectie) werkzaamheden zijn terug te vinden in specifieke bepalingen. Een uitzondering op de splitsing van het tarief in twee componenten is te vinden in artikel 16. Bij deze onderzoeken van vissersvaartuigen wordt een abonnemententarief gehanteerd dat zowel kosten voor onderzoek als voor verlening van certificaat bevat. Met de splitsing van de tarieven is vooruit gelopen op het mogelijk overdragen van onderzoeksactiviteiten van de IVW divisie Scheepvaart aan erkende klassenbureaus in 2005. Het administratieve proces inzake opmaak en afgifte van certificaten en andere documenten blijft bij de IVW divisie Scheepvaart.

Met het doel een inzichtelijke regeling te creëren, zijn de tabellen met de tarieven voor het onderzoek van geklasseerde en niet-geklasseerde schepen overgeheveld naar bijlage 1 waar in artikel 4 naar verwezen wordt. Als apart scheepstype is toegevoegd aannemersmateriaal zonder voortstuwing inclusief bemand werken. Dit is gedaan omdat bemand werken in combinatie met aannemersmateriaal uitsluitend zonder voorstuwing voorkomt.

In het tweede lid van artikel 4 is een uurtarief vastgesteld voor onderzoek van geklasseerde schepen nodig voor de hernieuwde afgifte van certificaten vanwege de verbouwing van die schepen. Uit de praktijk is gebleken dat het hanteren van normbedragen voor verbouwingen door grote verschillen in omvang en complexiteit van de verbouwingen niet langer acceptabel is. Om zorg te kunnen dragen dat de daadwerkelijke inspanningen en de hiervoor in rekening gebrachte tarieven zoveel mogelijk overeenkomen, is besloten voor de werkzaamheden een tarief van € 96 per manuur te rekenen. Naast het vaste uurtarief zal voor de afgifte van een certificaat nog apart een bedrag van € 201 in rekening worden gebracht.

Voor het verlenen van een vergunning krachtens artikel 2bis van de Schepenwet, is in artikel 8 van onderhavige regeling het aantal te onderscheiden schepen met aparte tarieven teruggebracht naar twee categorieën: een categorie schepen tot 500 GT en een categorie schepen groter dan 500 GT. Daarbij is telkens uitgegaan van het laagst geldende tarief van de categorieën die zijn samengevoegd.

Artikel 12, eerste lid, bevat een nieuw tarief voor het onderzoek ten behoeve van typegoedkeuring van uitrustingsstukken. In 1996 heeft de Europese Unie een richtlijn met geharmoniseerde Europese normen voor scheepsuitrusting vastgesteld (richtlijn nr. 96/98/EG). Op grond van deze richtlijn mag, voorzover de richtlijn van toepassing is, aan boord van schepen nog slechts uitrusting worden geplaatst die is voorzien van het Europese merk van overeenstemming voor scheepsuitrusting, dat wordt gesymboliseerd door de in bijlage D van de richtlijn opgenomen afbeelding van een stuurwiel. Voor uitrusting die onder de richtlijn valt, komt het Europese merk van overeenstemming in de plaats van de voorheen benodigde typegoedkeuring van de vlaggenstaat. Hoewel de lijst van uitrusting waarop de richtlijn nr. 96/98/EG van toepassing is (opgenomen in bijlage A.1 van de richtlijn) reeds een aantal malen bij wijzigingsrichtlijn is aangevuld, geldt de richtlijn (nog) niet voor alle scheepsuitrusting waarvoor op grond van de verdragen een typegoedkeuring is vereist. Voor uitrusting die niet in bijlage A.1 van de richtlijn wordt genoemd, is derhalve nog steeds een nationale typegoedkeuring van de vlaggenstaat vereist. Die typegoedkeuring wordt verleend door het Hoofd van de Scheepvaartinspectie.

Twee artikelen uit de Regeling Nederlandse tarieven Schepenwet 2004 keren niet terug in onderhavige regeling. Het betreft het onderzoek en de afgifte van een verklaring omtrent de bekendheid met de werktuigelijke installatie aan boord van schepen en de afgifte van het diploma van Sloepgast. De grondslag in het Schepenbesluit 1965 is voor beide tarieven komen te vervallen.

De algemene tariefsverhoging die met ingang van 1 januari 2005 van kracht wordt, bedraagt circa 10%. Sinds 1996 maakt de Scheepvaartinspectie bij de berekening van de tarieven gebruik van een tariefcalculatiesysteem, met als doel om in een periode van 5 jaar tot volledige kostendekkendheid te komen. Omdat de tarieven niet jaarlijks consequent zijn aangepast aan onder andere de stijging van lonen en prijzen, is er in onderhavige regeling een verhoging van 10% toegepast. De kostendekkendheid ligt nu rond de 75% en de verwachting is om met een jaarlijkse tariefsverhoging in een tijdsbestek van 4 jaar volledige kostendekkendheid te kunnen bereiken.

In 2005 zal de organisatie van de IVW veranderingen ondergaan. Indien dit (financiële) consequenties voor zowel de primaire als de ondersteunende processen en bijhorende producten oplevert, dan zullen de tarieven mogelijk al in 2005 daaraan kunnen worden aangepast.

De in de onderhavige regeling vastgelegde tarieven gelden alleen voor werkzaamheden die worden verricht door ambtenaren van Nederland. Voor werkzaamheden van ambtenaren van de Nederlandse Antillen en van Aruba gelden de plaatselijke tarieven.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs

Bijlage 1, bedoeld in artikel 4, eerste lid

a. Tarief onderzoek geklasseerde schepen en aannemersmateriaal

 

< 500 GT

500–2000 GT

2000–6000 GT

6000–9000 GT

≥ 9000 GT

Passagiersschepen

Eerste afgifte certificaat

€ 24.773

€ 34.124

€ 53.148

€ 75.392

€ 122.093

Hernieuwing certificaat

€ 2.391

€ 2.578

€ 4.563

€ 6.040

€ 13.651

Overname met langlopende certificaten

€ 5.587

€ 5.958

€ 9.929

€ 12.883

€ 28.106

Overname zonder langlopende certificaten

€ 15.279

€ 20.142

€ 31.639

€ 44.238

€ 75.200

Aannemersmateriaal met voortstuwing

Eerste afgifte certificaat

€ 6.238

€ 8.439

€ 14.273

€ 20.207

€ 25.878

Hernieuwing certificaat

€ 625

€ 1.046

€ 1.251

€ 1.445

€ 1.567

Overname met langlopende certificaten

€ 1.852

€ 2.492

€ 2.905

€ 3.290

€ 3.535

Overname zonder langlopende certificaten

€ 4.145

€ 5.566

€ 8.689

€ 11.849

€ 14.807

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing

Eerste afgifte certificaat

€ 757

€ 1.428

€ 1.731

€ 1.757

€ 1.907

Hernieuwing certificaat

€ 192

€ 256

€ 256

€ 256

€ 321

Overname met langlopende certificaten

€ 362

€ 711

€ 711

€ 711

€ 842

Overname zonder langlopende certificaten

€ 659

€ 1.170

€ 1.322

€ 1.334

€ 1.475

Aannemersmateriaal zonder voorstuwing incl. bemand werken

Eerste afgifte certificaat

€ 1.560

€ 2.327

€ 3.141

€ 3.651

€ 3.802

Hernieuwing certificaat

€ 515

€ 787

€ 884

€ 981

€ 1.046

Overname met langlopende certificaten

€ 1.164

€ 1.610

€ 2.121

€ 2.606

€ 2.737

Overname zonder langlopende certificaten

€ 1.463

€ 2.069

€ 2.732

€ 3.229

€ 3.370

 

< 2000 GT

2000–6000 GT

6000–9000 GT

≥ 9000 GT

Vrachtschip

    

Eerste afgifte certificaat

€ 8.595

€ 14.996

€ 19.321

€ 25.654

Hernieuwing certificaat

€ 997

€ 1.002

€ 1.148

€ 1.332

Overname met langlopende certificaten

€ 2.595

€ 3.008

€ 3.099

€ 3.467

Overname zonder langlopende certificaten

€ 5.696

€ 9.203

€ 11.311

€ 14.661

Olietanker

    

Eerste afgifte certificaat

€ 13.297

€ 19.371

€ 22.945

€ 28.815

Hernieuwing certificaat

€ 1.097

€ 1.154

€ 1.292

€ 1.407

Overname met langlopende certificaten

€ 2.797

€ 3.113

€3.390

€ 3.618

Overname zonder langlopende certificaten

€ 8.148

€ 11.343

€ 13.268

€ 16.317

Chemicaliëntanker

    

Eerste afgifte certificaat

€ 18.021

€ 25.071

€ 28.691

€ 36.249

Hernieuwing certificaat

€ 1.766

€ 1.993

€ 2.091

€ 2.251

Overname met langlopende certificaten

€ 4.336

€ 4.588

€ 4.782

€ 5.505

Overname zonder langlopende certificaten

€ 11.279

€ 14.930

€ 17.038

€ 20.978

Olie/chemicaliëntanker

  

Eerste afgifte certificaat

€ 17.714

€ 25.249

€ 28.869

€ 34.961

Hernieuwing certificaat

€ 1.664

€ 1.962

€ 2.327

€ 2.263

Overname met langlopende certificaten

€ 4.130

€ 4.525

€5.255

€ 5.532

Overname zonder langlopende certificaten

€ 11.022

€ 14.988

€ 17.364

€ 20.347

Gastanker

    

Eerste afgifte certificaat

€ 18.991

€ 27.012

€ 30.631

€ 38.190

Hernieuwing certificaat

€ 1.718

€ 1.792

€ 1.938

€ 2.251

Overname met langlopende certificaten

€ 4.241

€ 4.588

€ 4.879

€ 5.505

Overname zonder langlopende certificaten

€ 11.716

€ 15.901

€ 18.057

€ 21948

 

< 500 GT

500–2000 GT

≥ 2000 GT

Supply- en supportschip

   

Eerste afgifte certificaat

€ 8.430

€ 9.888

€ 11.429

Hernieuwing certificaat

€ 552

€ 788

€ 897

Overname met langlopende certificaten

€ 1.709

€ 2.378

€ 2.597

Overname zonder langlopende certificaten

€ 5.170

€ 6.233

€ 7.113

Special purpose schip

   

Eerste afgifte certificaat

€ 9.381

€ 12.614

€ 18.379

Hernieuwing certificaat

€ 552

€ 788

€ 897

Overname met langlopende certificaten

€ 1.709

€ 2.378

€ 2.597

Overname zonder langlopende certificaten

€ 5.645

€ 7.597

€ 10.588

MODU met voortstuwing

   

Eerste afgifte certificaat

€ 11.121

€ 17.507

€ 27.880

Hernieuwing certificaat

€ 594

€ 1.022

€ 1.325

Overname met langlopende certificaten

€ 1.990

€ 3.249

€ 3.856

Overname zonder langlopende certificaten

€ 6.656

€ 10.579

€ 16.069

MODU zonder voortstuwing

   

Eerste afgifte certificaat

€ 3.458

€ 5.476

€ 5.830

Hernieuwing certificaat

€ 700

€ 1.297

€ 1.599

Overname met langlopende certificaten

€ 1.800

€ 2.996

€ 3.600

Overname zonder langlopende certificaten

€ 2.428

€ 4.437

€ 4.916

Hotelplatform

   

Eerste afgifte certificaat

€ 3.369

€ 5.389

€ 6.227

Hernieuwing certificaat

€ 698

€ 1.197

€ 1.355

Overname met langlopende certificaten

€ 1.596

€ 2.596

€ 2.909

Overname zonder langlopende certificaten

€ 2.383

€ 4.093

€ 4.669

 

< 24 meter

≥ 24 meter

Sleepboot

Eerste afgifte certificaat

€ 5.287

€ 7.489

Hernieuwing certificaat

€ 552

€ 823

Overname met langlopende certificaten

€ 1.706

€ 2.250

Overname zonder langlopende certificaten

€ 3.597

€ 4.970

Personentender

Eerste afgifte certificaat

€ 5.771

€ 7.975

Hernieuwing certificaat

€ 260

€ 532

Overname met langlopende certificaten

€ 1.124

€ 1.667

Overname zonder langlopende certificaten

€ 3.548

€ 4.922

Patrouille-, peil- en meetvaartuig

Eerste afgifte certificaat

€ 5.015

€ 7.508

Hernieuwing certificaat

€ 260

€ 532

Overname met langlopende certificaten

€ 1.124

€ 1.167

Overname zonder langlopende certificaten

€ 3.170

€ 4.688

b. Tarief onderzoek van niet-geklasseerde schepen en aannemersmateriaal

 

< 500 GT

≥ 500 GT

Vrachtschip

  

Hernieuwde afgifte

€ 2.947

€ 4.173

Viseren certificaten

€ 672

€ 1.105

Aannemersmateriaal met voortstuwing

Hernieuwde afgifte

€ 3.433

€ 4.658

Viseren certificaten

€ 721

€ 1.154

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing

Hernieuwde afgifte

€ 1.898

€ 3.011

Viseren certificaten

€ 420

€ 833

Aannemersmateriaal zonder voorstuwing incl. bemand werken

Hernieuwde afgifte

€ 2.332

€ 3.542

Viseren certificaten

€ 593

€ 1.054

Supply- en supportschip

Hernieuwde afgifte

€ 2.828

€ 4.163

Viseren certificaten

€ 672

€ 1.106

 

< 24 meter

≥ 24 meter

Sleepboot

Hernieuwde afgifte

€ 1.974

€ 3.005

Viseren certificaten

€ 591

€ 815

Personentender

Hernieuwde afgifte

€ 1.781

€ 2.812

Viseren certificaten

€ 526

€ 754

Patrouille-, peil- en meetvaartuig

Hernieuwde afgifte

€ 1.663

€ 2.715

Viseren certificaten

€ 526

€ 754

Bijlage 2, bedoeld in artikel 23, eerste lid

Onderzoekstermijnen als bedoeld in artikel 23, eerste lid. De termijn begint op de dag van vertrek vanuit Nederland en loopt tot aan de dag van terugkomst in Nederland.

 

Tonnage of lengte

Aantal dagen

a. Onderzoek eerste afgifte certificaat

Passagiersschip

< 500 GT

26

 

500–2000 GT

51

 

2000–6000 GT

76

 

6000–9000 GT

101

 

> 9000 GT

151

Vrachtschip

< 2000 GT

13

 

2000–6000 GT

29

 

6000–9000 GT

37

 

> 9000 GT

51

Olietanker

< 2000 GT

16

 

2000–6000 GT

31

 

6000–9000 GT

39

 

> 9000 GT

56

Chemicaliëntanker

< 2000 GT

17

 

2000–6000 GT

34

 

6000–9000 GT

41

 

> 9000 GT

59

Olie/chemicaliëntanker

< 2000 GT

19

 

2000–6000 GT

36

 

6000–9000 GT

44

 

> 9000 GT

61

Gastanker

< 2000 GT

20

 

2000–6000 GT

39

 

6000–9000 GT

46

 

> 9000 GT

64

Aannemersmateriaal met voortstuwing

< 500 GT

8

 

500–2000 GT

12

 

2000–6000 GT

26

 

6000–9000 GT

38

 

> 9000 GT

51

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing

< 500 GT

6

 

500–2000 GT

7

 

> 2000 GT

7

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing, inclusief bemand werken

< 500 GT

2

 

500–2000 GT

5

 

2000–6000 GT

6

 

≥6000 GT

7

 

vanaf 500 GT

3

Supply- en supportschip

< 500 GT

12

 

500–2000 GT

16

 

> 2000 GT

18

Special purpose schip

< 500 GT

11

 

500–2000 GT

16

 

> 2000 GT

26

Modu met voortstuwing

< 500 GT

16

 

500–2000 GT

27

 

> 2000 GT

52

Modu zonder voortstuwing

< 500 GT

6

 

500–2000 GT

7

 

> 2000 GT

7

Hotelplatform

< 500 GT

4

 

500–2000 GT

6

 

> 2000 GT

7

Sleepboot

< 24 meter

8

 

> 24 meter

11

Personentender

< 24 meter

8

 

> 24 meter

12

Patrouille-,peil- en meetvaartuig

< 24 meter

7

 

> 24 meter

11

b. Onderzoek hernieuwing certificaat

Passagiersschip

< 500 GT

2

 

< 2000 GT

4

 

2000–6000 GT

5

 

6000–9000 GT

6

 

> 9000 GT

11

Vrachtschip

< 6000 GT

3

 

> 6000 GT

4

Olietanker

< 2000 GT

3

 

2000–9000 GT

4

 

> 9000 GT

5

Chemicaliëntanker

< 2000 GT

4

 

2000–9000 GT

5

 

> 9000 GT

6

Olie/chemicaliëntanker

< 6000 GT

5

 

6000–9000 GT

6

 

> 9000 GT

7

Gastanker

< 2000 GT

4

 

2000–9000 GT

5

 

> 9000 GT

6

Aannemersmateriaal met voortstuwing

< 2000 GT

3

 

> 2000 GT

4

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing

3

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing, inclusief bemand werken

3

Supply- en supportschip

3

Special purpose schip

3

Modu met voortstuwing

< 2000 GT

4

 

> 2000 GT

5

Modu zonder voortstuwing

< 500 GT

3

 

500–6000 GT

4

Hotelplatform

3

Sleepboot

3

Personentender

< 24 meter

2

 

> 24 meter

3

Patrouille-, peil- en meetvaartuig

< 24 meter

2

 

> 24 meter

3

c. Onderzoek hernieuwing certificaat SI schepen

Vrachtschip

5

Aannemersmateriaal met voortstuwing

< 500 GT

6

 

> 500 GT

7

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing

2

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing, inclusief bemand werken

 

3

Supply- en supportschip

5

Sleepboot

< 24 meter

4

 

> 24 meter

5

Personentender

4

Patrouille-, peil- en meetvaartuig

4

d. Onderzoek overname met langlopende certificaten

Passagiersschip

< 500 GT

4

 

< 2000 GT

8

 

2000–6000 GT

10

 

6000–9000 GT

12

 

> 9000 GT

22

Vrachtschip

< 6000 GT

6

 

> 6000 GT

8

Olietanker

< 2000 GT

6

 

2000–9000 GT

8

 

> 9000 GT

10

Chemicaliëntanker

< 2000 GT

8

 

2000–9000 GT

10

 

> 9000 GT

12

Olie/chemicaliëntanker

< 6000 GT

10

 

6000–9000 GT

12

 

> 9000 GT

14

Gastanker

< 2000 GT

8

 

2000-9000 GT

10

 

> 9000 GT

12

Aannemersmateriaal met voortstuwing

< 2000 GT

6

 

> 2000 GT

8

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing

2

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing, inclusief bemand werken

4

Supply- en supportschip

6

Special purpose schip

6

Modu met voortstuwing

< 2000 GT

8

 

> 2000 GT

10

Modu zonder voortstuwing

< 500 GT

6

 

500–6000 GT

8

Hotelplatform

6

Sleepboot

6

Personentender

< 24 meter

4

 

> 24 meter

6

Patrouille-, peil- en meetvaartuig

< 24 meter

4

 

> 24 meter

6

e. Onderzoek overname zonder langlopende certificaten

Geklasseerd passagiersschip

< 500 GT

16

 

500–2000 GT

30

 

2000–6000 GT

44

 

6000–9000 GT

57

 

> 9000 GT

87

Vrachtschip

< 2000 GT

10

 

2000–6000 GT

18

 

6000–9000 GT

23

 

> 9000 GT

30

Olietanker

< 2000 GT

12

 

2000–6000 GT

20

 

6000–9000 GT

24

 

> 9000 GT

34

Chemicaliëntanker

< 2000 GT

13

 

2000–6000 GT

23

 

6000–9000 GT

26

 

> 9000 GT

36

Olie/chemicaliëntanker

< 2000 GT

15

 

2000–6000 GT

25

 

6000–9000 GT

29

 

> 9000 GT

38

Gastanker

< 2000 GT

15

 

2000–6000 GT

25

 

6000–9000 GT

29

 

> 9000 GT

39

Aannemersmateriaal met voortstuwing

< 500 GT

8

 

500–2000 GT

10

 

2000–6000 GT

18

 

6000–9000 GT

24

 

> 9000 GT

30

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing

< 500 GT

2

 

> 500 GT

3

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing, inclusief bemand werken

5

Supply- en supportschip

< 500 GT

10

 

500–2000 GT

12

 

> 2000 GT

13

Special purpose schip

< 500 GT

9

 

500–2000 GT

12

 

> 2000 GT

17

Modu met voortstuwing

< 500 GT

13

 

500–2000 GT

18

 

> 2000 GT

32

Modu zonder voortstuwing

< 500 GT

6

 

500–2000 GT

8

 

> 2000 GT

8

Hotelplatform

< 500 GT

6

 

500–2000 GT

6

 

> 2000 GT

7

Sleepboot

< 24 meter

8

 

> 24 meter

9

Personentender

< 24 meter

7

 

> 24 meter

10

Patrouille-, peil- en meetvaartuig

< 24 meter

6

 

> 24 meter

9

 

< 500 GT

 
 

500–2000 GT

 

f. Viseren certificaten SI schepen

Vrachtschip

< 500 GT

1

 

≥ 500 GT

2

Aannemersmateriaal met voortstuwing

2

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing

1

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing, inclusief bemand werken

2

Supply- en supportschip

< 500 GT

1

 

≥ 500 GT

2

Sleepboot

< 24 meter

1

 

≥ 24 meter

2

Personentender

1

Patrouille-, peil- en meetvaartuig

1

g. Nieuwbouw vissersvaartuigen

Niet geklasseerde vissersvaartuigen

< 24 meter

14

 

≥ 24 meter

22

Niet geklasseerde mosselvaartuigen

≥ 24 meter

12

Geklasseerde vissersvaartuigen

≥ 24 meter

18

h. Afgifte diploma of verklaring

Verklaring bekendheid meldkamer met/zonder verklaring

1

i. Overige werkzaamheden

Afgifte NLS/COFCOS certificaat

1

Aanpassing certificaat met onderzoek

1

Afgifte verklaring met onderzoek

1

Afgifte vrijstelling met onderzoek

1

Intermediate survey COF gas- en chem. tankers

2

Intermediate survey COFCOS suppliers

1

Periodical survey VC uitrusting

1

Visering van droogzetting SI-schepen

schepen

1

Naar boven