Wijziging Tariefsregeling gebruiksvergoeding 2004
9 juli 2004
Nr. DGP/SPO/U.04.02170
Directoraat-Generaal Personenvervoer
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op artikel 3, eerste lid van het Besluit gebruiksvergoeding spoorweginfrastructuur;
Besluit:
Artikel I
Artikel 1 van de Tariefsregeling gebruiksvergoeding 20041 wordt als volgt gewijzigd:
A
In de eerste volzin wordt de zinsnede ‘voor het kalenderjaar 2004 € 0,9691’ vervangen door: voor het kalenderjaar 2004 € 0,8619.
B
In de tweede volzin wordt de zinsnede ‘voor het kalenderjaar 2004 € 3,8134’ vervangen door: voor het kalenderjaar 2004 € 2,9502.
C
In de derde volzin wordt de zinsnede ‘voor het kalenderjaar 2004 € 0,8476’ vervangen door: voor het kalenderjaar 2004 € 0,6685.
Artikel II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waar zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2004.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.
Toelichting
In de door Railinfrabeheer B.V. begrote kosten voor het onderhoud zijn onvermeld uitbreidingsinvesteringen opgenomen die als gevolg daarvan ten onrechte zijn doorberekend in de gebruiksvergoeding. Daarnaast zijn door Railned B.V. de begrote aantallen treinkilometers en halteringen voor 2004 naar boven, en door Railinfrabeheer B.V. de kosten voor energie en schoonmaak naar beneden bijgesteld. Deze en andere kleine aanpassingen resulteren in een verlaging van de tarieven van de gebruiksvergoeding voor 2004, die op basis van onderhavige wijzigingsregeling zijn herberekend, waarbij de genoemde aanpassingen zijn meegenomen.
Op basis artikel 4, eerste en vierde lid, van het Besluit gebruiksvergoeding spoorweginfrastructuur (hierna: het Besluit) is het tarief per treinkilometer voor het kalenderjaar 2004 het quotiënt van 80% van de in artikel 4 , eerste lid, van het Besluit bedoelde begrote kosten en van het door Railned B.V. begrote aantal treinkilometers. Er wordt hierbij uitgegaan van de begrote kosten van Railinfrabeheer B.V. zoals die in hun herziene aanvraag voor de jaarlijkse subsidie zijn opgenomen. In gevolge artikel 18, onder c, van het Besluit infrastructuurfonds moet Railinfrabeheer B.V. binnen haar jaarlijkse begroting ook de raming van de verwachte opbrengsten van de gebruiksvergoeding opnemen. Voor het kalenderjaar 2004 geldt dat een bedrag aan begrote kosten van € 146,55 mln en een begroot aantal treinkilometers van 136,02 mln resulteert in een tarief van € 146,55 mln * 0,80/136,02 = € 0,8619 per treinkilometer.
Voor het goederenvervoer geldt op basis van artikel 3, derde lid, van het Besluit een marktparameter van 0,7. Toepassing hiervan resulteert in een tarief voor het goederenvervoer van 0,7 * € 0,8619 = € 0,6034 per treinkilometer.
Op basis van artikel 4, tweede en vierde lid, van het Besluit, is het tarief voor het kalenderjaar 2004 per keer dat een station van categorie 1 wordt aangedaan het quotiënt van 80% van de in artikel 4, tweede lid, genoemde begrote kosten en van het begroot aantal keren dat een station van categorie 1 in het kalenderjaar voor het openbaar vervoer van personen wordt aangedaan. Een bedrag aan begrote kosten van € 13,22 mln en een begroot aantal halteringen van 3,583 mln resulteert in een tarief van € 13,22 mln * 0,80/3,583 mln = € 2,9502 per keer dat een station van categorie 1 wordt aangedaan.
Op basis van artikel 4, derde en vierde lid, van het Besluit is het tarief voor het kalenderjaar 2004 per keer dat een station van categorie 2 wordt aangedaan het quotiënt van 80% van de in artikel 4, derde lid, genoemde begrote kosten en van het begroot aantal keren dat een station van categorie 2 voor het openbaar vervoer van personen wordt aangedaan. Een bedrag aan begrote kosten van € 9,13 mln en een begroot aantal halteringen van 10,920 mln resulteert in een tarief van € 9,13 mln * 0,8 /10,920 mln = € 0,6685 per keer dat een station van categorie 2 wordt aangedaan.
Alle hiervoor genoemde tarieven zijn exclusief BTW.
De gewijzigde tarieven voor de treinkilometers en halteringen in categorie 1 en 2 werken terug tot en met 1 januari 2004.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K.M.H. Peijs