Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Justitie | Staatscourant 2003, 118 pagina 9 | Interne regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Justitie | Staatscourant 2003, 118 pagina 9 | Interne regelingen |
Besluit van de Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie van 19 juni 2003, nr. DDS 5227345
De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,
Handelende na overleg met de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
Besluit:
In dit besluit wordt verstaan onder:
a. nieuwkomers: de personen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder a, van de Wet inburgering nieuwkomers;
b. oudkomers: leden van etnische minderheidsgroepen van 18 jaar of ouder, die buiten Nederland zijn geboren, reeds voor langere tijd legaal in Nederland verblijven anders dan voor een tijdelijk doel en niet verplicht zijn tot het volgen van een inburgeringsprogramma als bedoeld in de Wet Inburgering nieuwkomers;
c. de Frontoffice: de Frontoffice Inburgering, bedoeld in artikel 2.
Er is een Frontoffice Inburgering dat in opdracht van de ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en voor Vreemdelingenzaken en Integratie gemeenten en uitvoeringsinstanties ondersteunt bij het verbeteren van het inburgeringsproces van nieuwkomers en oudkomers.
De Frontoffice sluit wat betreft zijn werkzaamheden aan bij de werkzaamheden van de Taskforce Inburgering inzake de verbetering van de uitvoeringspraktijk van het inburgeringsproces, waaronder de informatievoorziening en de verspreiding van kennis.
De Frontoffice heeft tot taak:
a. het signaleren van knelpunten in het inburgeringsproces en het adviseren van gemeenten en uitvoeringsinstanties bij het oplossen ervan;
b. het rapporteren over het signaleren en adviseren, bedoeld in onderdeel a, aan het Interdepartementaal Directeurenoverleg Inburgering, bedoeld in artikel 6;
c. het optreden als aanspreekpunt van het Rijk voor gemeenten en uitvoeringsinstanties ten behoeve van de implementatie van het informatiemodel inburgering, een stelsel van afspraken over verzameling, beheer en bewerking van gegevens en uitwisseling van informatie ten behoeve van de inburgering;
d. het zorgdragen voor de verspreiding van kennis en ervaring bij gemeenten en uitvoeringsinstanties;
e. het onderhouden van bestuurlijke en ambtelijke contacten;
f. het mede verzorgen en aanleveren van informatie over de uitvoeringspraktijk van inburgering aan het Kenniscentrum Integratie en Etnische Minderheden;
g. het organiseren van conferenties, workshops en andere bijeenkomsten ten behoeve van de ontwikkeling en uitvoering van het gemeentelijke inburgeringsbeleid.
De Frontoffice bestaat uit:
a. een projectleider;
b. accountmanagers; en
c. een office manager.
1. De leiding van de Frontoffice berust bij de projectleider.
2. De voorzitter van het Interdepartementale Directeurenoverleg Inburgering, de Directeur Coördinatie Integratiebeleid Minderheden van het ministerie van Justitie, geeft sturing aan de projectleider, genoemd in het eerste lid;
3. Aan het Interdepartementale Directeurenoverleg Inburgering nemen, behalve de voorzitter, genoemd in het tweede lid, deel:
a. de Directeur Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen;
b. de Directeur Sociaal Beleid van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
c. de Directeur Arbeidsmarkt Bijzondere Groepen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid; en
d. de Directeur Grote Stedenbeleid en Interbestuurlijke Betrekkingen van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
4. Indien in het Interdepartementale Directeurenoverleg Inburgering onderwerpen aan de orde komen die de Frontoffice dan wel de uitvoering van de taken van de Frontoffice betreffen neemt de projectleider als adviseur deel aan genoemd overleg.
1. Ten behoeve van de sturing, bedoeld in artikel 6, tweede lid, stemt het Interdepartementale Directeurenoverleg Inburgering af met de Klankbordgroep Inburgering.
2. Aan de klankbordgroep Inburgering nemen deel:
a. de directeuren, genoemd in artikel 6, tweede en derde lid;
b. instanties op het terrein van onderwijs en de Centrale organisatie Werk en Inkomen; en
c. vertegenwoordigers van gemeenten.
3. Indien in de Klankbordgroep Inburgering onderwerpen aan de orde komen die de Frontoffice dan wel de uitvoering van de taken van de Frontoffice betreffen neemt de projectleider als adviseur daaraan deel.
4. De Klankbordgroep Inburgering wordt voorgezeten door de Directeur-Generaal Internationale Aangelegenheden en Vreemdelingenzaken van het ministerie van Justitie.
Het Interdepartementaal Directeurenoverleg Inburgering en de Klankbordgroep Inburgering zijn algemene platformen voor de ontwikkeling van beleid en de ontwikkeling van instrumenten ten behoeve van het beleid op het gebied van inburgering.
De Frontoffice heeft zijn zetel aan de Lange Houtstraat 5 te Den Haag.
1. De Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Justitie dragen gezamenlijk, ieder voor een gelijk deel, de kosten van de Frontoffice.
2. De financiële middelen ten behoeve van de Frontoffice en voor de uitvoering van zijn taken komen beschikbaar door de begroting van het ministerie van Justitie.
3. De Directeur Coördinatie Integratiebeleid Minderheden van het ministerie van Justitie draagt de verantwoordelijkheid voor de besteding van de financiële middelen, bedoeld in het tweede lid.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2003 en vervalt met ingang van 1 januari 2005.
Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit instelling Frontoffice Inburgering.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Medio 2000 hebben de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Sociale Zaken en Werkgelegenheid de Taskforce Inburgering voor 2 1/2 jaar ingesteld om het inburgeringsproces te verbeteren. Op 31 december 2002 heeft deze Taskforce haar werkzaamheden beëindigd. Om de resultaten van de Taskforce verder in de uitvoeringspraktijk te verankeren hebben de betrokken ministeries (waarbij het ministerie van Justitie, gelet op het feit dat het integratiebeleid inmiddels behoort tot de verantwoordelijkheid van de Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie, inmiddels de rol van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft overgenomen) besloten om voor de ondersteuning van de gemeenten en uitvoeringsorganisaties een Frontoffice Inburgering in het leven te roepen. Het accent ligt daarbij op vraaggestuurde informatievoorziening aan en advisering van gemeenten en uitvoeringsorganisaties waar dit nodig is. Uit een onderzoek naar de ervaringen van gemeenten met de activiteiten van de Taskforce Inburgering is gebleken dat gemeenten behoefte hebben aan continuering van de ondersteuning van het uitvoeringsproces.
In dit instellingsbesluit zijn de doelstelling, de aansturing, de taken en organisatorische en financiële aspecten van de Frontoffice vastgelegd. De Frontoffice Inburgering staat onder leiding van een projectleider, die wordt aangestuurd door de Directeur Coördinatie en Integratie Minderheden als voorzitter van het Interdepartementale Directeurenoverleg Inburgering, bedoeld in artikel 6.
De taken van de Frontoffice zijn genoemd in artikel 4. Deze taken worden uitgevoerd door de projectleider, accountmanagers en een office manager. De laatst genoemde medewerker is met name van belang, omdat de projectleider zowel als de accountmanagers vaak extern zullen zijn en een vast aanspreekpunt voor de Frontoffice noodzakelijk is om de taken goed uit te voeren.
Naast de uitvoering van de taken van de Frontoffice heeft de projectleider nog de volgende taken.
- het voeren van overleg met bestuurders van gemeenten en uitvoeringsorganisaties ter ondersteuning bij de verbetering van het inburgeringsproces;
- het leiding geven aan accountmanagers die op ambtelijke niveau overleg voeren met gemeenten en uitvoeringsorganisaties ter ondersteuning bij de verbetering van het inburgeringsproces en het leiding geven aan de office manager;
- het waar nodig stimuleren en aanjagen van de uitvoering van het inburgeringsproces op lokaal en regionaal niveau;
- het onderhouden van contacten met betrokken ministeries, onder andere door deelname als adviseur aan het Interdepartementale Directeurenoverleg Inburgering en aan de Klankbordgroep Inburgering, bedoeld in artikel 7.
Voor de Frontoffice is voor de jaren 2003 en 2004 een budget van 2,4 miljoen (1,2 miljoen per jaar) euro beschikbaar behoudens goedkeuring door de begrotingswetgever. Dit bedrag wordt gezamenlijk, ieder voor een gelijk deel (300.000 euro per jaar), gedragen door de betrokken ministeries. Dit geld zal beschikbaar komen via de begroting van het ministerie van Justitie en zal door de projectleider kunnen worden besteed via de reguliere lijnorganisatie van de Directie Coördinatie Integratiebeleid Minderheden van hetzelfde ministerie. De projectleider kan niet eerder tot het aangaan van financiële verplichtingen overgaan dan na instemming van de Directeur Coördinatie Integratiebeleid Minderheden. Laatstgenoemde directeur is immers voorzitter van het Interdepartementale
Directeurenoverleg Inburgering. Voor het aangaan van verplichtingen en het verrichten van betalingen gelden de binnen het ministerie van Justitie vigerende regels. Omdat de Frontoffice voor 2 jaar wordt ingesteld en eveneens een budget voor 2 jaar beschikbaar is kunnen ook de activiteiten meerjarig worden gepland.
Het ministerie van Justitie kan niet zonder overleg met de betrokken ministeries het budget wijzigen, omdat het budget mede afkomstig is van die ministeries.
De reguliere formatie van de Frontoffice bestaat uit 1 projectleider, 5 accountmanagers en 1 ondersteunende kracht. Ten gevolge van extra activiteiten of onvoorziene omstandigheden kan de feitelijk formatieve inzet van accountmanagers naar boven of beneden afwijken van de reguliere formatie.
De dagelijkse leiding van de Frontoffice ligt bij de projectleider. De voorzitter van het Interdepartementale Directeurenoverleg Inburgering geeft sturing aan de Frontoffice. Ten behoeve van die sturing wordt afgestemd met de Klankbordgroep Inburgering. Hierdoor hebben tevens instanties op het gebied van onderwijs en de Centrale organisatie Werk en Inkomen, alsmede vertegenwoordigers van gemeenten de mogelijkheid een inhoudelijke bijdrage te leveren. Op werkniveau is het cluster Inburgering van de directie Coördinatie Integratiebeleid Minderheden eerste aanspreekpunt.
Zie voor de toelichting bij dit artikel het algemeen deel van de toelichting.
De Frontoffice is nadrukkelijk bedoeld als een tijdelijke organisatorisch eenheid om gemeenten en uitvoeringsorganisaties te ondersteunen bij de uitvoering van het inburgeringsproces. De Frontoffice is een logisch vervolg op de Taskforce Inburgering.
De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,
M.C.F. Verdonk.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2003-118-p9-SC40456.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.