Besluit van 19 november 2025, houdende wijziging van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en de Jeugdwet in verband met uitbreiding van regels over de openbaarmaking van informatie over naleving en uitvoering van regelgeving [KetenID WGK028189]

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 22 september 2025, kenmerk 4208245-1087422-WJZ;

Gelet op de artikelen 44, eerste lid, en 44a, zevende en achtste lid van de Gezondheidswet en de artikelen 9.7, eerste lid, 9.8 zevende en achtste lid, en 9.9 van de Jeugdwet;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 29 oktober 2025, no. W13.25.00274/III);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 17 november 2025, kenmerk 4270580-1087422-WJZ);

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Onderdelen II en III van de bijlage behorend bij de artikelen 2 en 3 van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet worden vervangen door de bijlage bij dit besluit.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2026.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

Gegeven te ’s-Gravenhage, 19 november 2025

Willem-Alexander

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, J.A. Bruijn

Uitgegeven de vijfentwintigste november 2025

De Minister van Justitie en Veiligheid, F. van Oosten

NOTA VAN TOELICHTING

Algemeen deel

1. Inleiding

Artikel 44, eerste lid van de Gezondheidswet en artikel 9.7 van de Jeugdwet bieden een specifieke grondslag voor het actief openbaar maken van toezicht- en uitvoeringsgegevens door de Inspectie Gezondheidszorg Jeugd (IGJ) en de Inspectie Justitie en Veiligheid (IJenV) (hierna: de inspecties). Met actieve openbaarmaking wordt beoogd de naleving van regelgeving te bevorderen, het publiek inzicht te geven in de wijze waarop het toezicht en de uitvoering worden verricht, en in de resultaten daarvan. Op het niveau van de wet is bepaald welke informatie in een algemene maatregel van bestuur als openbaar te maken informatie kan worden aangewezen. In het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet is vervolgens bepaald welke informatie daadwerkelijk wordt aangewezen.

Sinds 2016 zijn de inspecties bezig met de ontwikkeling van werkwijzen en formats die op actieve openbaarmaking toegespitst zijn. De Gezondheidswet en de Jeugdwet staan bijvoorbeeld niet toe dat persoonsgegevens van derden, bepaalde bedrijfsinformatie en bepaalde vertrouwelijke informatie openbaar wordt gemaakt1. Enerzijds moet worden voldaan aan de beperkende voorwaarden van de Gezondheidswet en de Jeugdwet, en anderzijds moet de toegankelijkheid van de informatie gewaarborgd blijven. Vanwege de tijd die dit kost, is de openbaar te maken informatie in tranches2 uitgebreid. In termijnen wordt daardoor steeds meer informatie actief openbaar gemaakt op grond van de Gezondheidswet en de Jeugdwet.

Deze wijziging van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet is de laatste tranche, waarmee de IGJ en de IJenV de laatste stap zetten met betrekking tot de actieve openbaarmaking van toezichts- en uitvoeringsgegevens. Dit wijzigingsbesluit omvat de twee nog ontbrekende bestuursrechtelijke sancties. Met deze wijziging wordt het openbaar maken van de zakelijke weergave van boetebesluiten en de last tot onmiddellijke onthouding van de beroepsactiviteit geregeld. Daarnaast is, op verzoek van de IGJ, de algemene indeling en structuur van de bijlage herzien om de lees- en werkbaarheid daarvan te bevorderen.

2. Verhouding actieve openbaarmaking en Wet open overheid (Woo)

Het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens maakt grootschaliger openbaarmaking mogelijk vergeleken met de Woo, die deze actieve openbaarmaking expliciet uitzondert3. Dit maakt het openbaarmakingsregime onder de Gezondheidswet en de Jeugdwet een eigenstandig regime. Openbaarmaking volgens de Woo wordt gedaan op basis van een belangenafweging per individueel geval. Openbaarmaking volgens de Gezondheidswet en de Jeugdwet vindt plaats op basis van de bij dit besluit vastgestelde categorieën van informatie. Er is daarbij geen sprake van een individuele belangenafweging. De wetgever heeft namelijk gekozen voor een gebonden karakter van openbaarmaking. Individuele belangen van instellingen, bedrijven en beroepsbeoefenaren wegen niet op tegen het belang van burgers en bedrijven om juist en volledig geïnformeerd te worden in situaties waarin de volksgezondheid in het geding is4. De Woo blijft overigens wel van toepassing op verzoeken tot openbaarmaking van toezichts- en uitvoeringsgegevens die niet of nog niet krachtens dit besluit openbaar zijn gemaakt.

3. Besluit tot opleggen bestuurlijke boete

De inspecties kunnen veelal een bestuurlijke boete opleggen bij overtreding van wet- en regelgeving. Met deze wijziging van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens wordt de openbaarmaking door de inspecties uitgebreid met dergelijke boetebesluiten. Met deze wijziging wordt een zakelijke weergave van het boetebesluit, met daarin de geconstateerde feiten en bevindingen, en de conclusies die de inspecties daaraan verbinden openbaar gemaakt. Dit vind plaats op het moment dat er geen rechtsmiddelen meer kunnen worden aangewend tegen de bestuurlijke boete. De openbaarmaking van boetebesluiten is niet bedoeld om zorgverleners te straffen door leedtoevoeging, maar om het publiek te informeren5. Dit argument als grond voor openbaarmaking wordt in de rechtspraak gehonoreerd.

Een belangrijke uitzondering ten opzichte van de openbaarmaking van de herstelsancties is dat het rapport onderliggend aan het boetebesluit uitgezonderd is van openbaarmaking op grond van artikel 44, vijfde lid, van de Gezondheidswet. Deze uitzondering heeft betrekking op vertrouwelijke informatie die aan de inspecties is medegedeeld, waaronder bedrijfs- of fabricagegegevens. Boeterapporten die ten grondslag liggen aan bestuurlijke boetes bevatten veel gegevens waaruit informatie kan worden afgeleid met betrekking tot de technische bedrijfsvoering of het productieproces, dan wel met betrekking tot de afzet van de producten of de kring van afnemers en leveranciers. Het ontdoen van deze gegevens zou een onevenredige inspanning vergen van de inspecties, en dient geen redelijk belang. De openbaarmaking van de zakelijke weergave verschaft namelijk voldoende informatie om inzicht te krijgen in het toezichts- en uitvoeringsbeleid, en laat in concreto zien hoe dat beleid uitpakt.

4. Last tot onmiddellijke onthouding van de beroepsactiviteit

Naast de openbaarmaking van boetebesluiten wordt ook de openbaarmaking van besluiten tot de last tot onmiddellijke onthouding van de beroepsactiviteit mogelijk gemaakt met deze wijziging. Deze maatregel wordt alleen opgelegd als er sprake is van ernstig verwijtbaar gedrag. De aard en ernst van dit besluit, waardoor een zorgverlener zich onmiddellijk van beroepsactiviteiten moet onthouden omdat de kwaliteit en veiligheid van zorg in het geding is, rechtvaardigt actieve openbaarmaking. Openbaarmaking van de last tot onmiddellijke onthouding van beroepsactiviteiten is niet disproportioneel nadelig, aangezien het belang van openbaarmaking aan het publiek in het kader van de volksgezondheid prevaleert. Indien een besluit wordt genomen tot beëindiging van de last tot onmiddellijke onthouding van beroepsactiviteiten, wordt dit ook openbaar gemaakt.

5. Uitvoerbaarheid

Een ontwerp van dit besluit is door de IGJ en de IJenV onderworpen aan een uitvoerings- en handhaafbaarheidstoets.

De IGJ acht het besluit uitvoerbaar. De IGJ verwacht 2 fte nodig te hebben voor de uitvoering. Op dit moment lopen gesprekken tussen de IGJ en VWS over de taakstelling en op een enkel onderdeel intensivering. Het uitgangspunt is dat de extra werklast onderdeel wordt van de reguliere begroting binnen de huidige financiële kaders. De wens van de IGJ wordt in deze gesprekken meegenomen. Daarnaast verzoekt de IGJ om een invoeringstoets om het effect van de regeling te evalueren, te weten één jaar na inwerkingtreding van dit besluit. Met betrekking tot het verzoek van een invoeringstoets is besloten om één jaar na inwerkingtreding van dit besluit, de gehele amvb te evalueren. Voor een nadere toelichting hieromtrent wordt verwezen naar paragraaf 10.

De IJenV constateert dat het besluit uitvoerbaar is, zonder noemenswaardig grote uitvoeringslast. De IJenV heeft daarom geen nadere opmerkingen.

6. Gevolgen voor de regeldruk

Jaarlijks worden gemiddeld 40 boetes opgelegd. Voor de openbaarmaking van een zakelijke weergave van deze boetes geldt dat betrokkenen een reactie van 200 woorden kunnen geven. Bij de berekening van de gemiddelde lasten verbonden aan een reactie is uitgegaan van een gemiddeld uurloon van € 40,–.

De gemiddelde tijd om een reactie van tweehonderd woorden te schrijven wordt geschat op twintig minuten. Per reactie leidt dat tot een last van 20/60 x € 40,– = € 13,50 (afgerond).

Als elke betrokkene bij de openbaarmaking van opgelegde boetes een reactie geeft, is de totale lastendruk per jaar voor de openbaarmaking van de zakelijke weergave van de boetes: 40 reacties x € 13,50 = € 540,–.

7. Advies van het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR)

Het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.

8. Advies van het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding

Het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) heeft op 17 juni 2025 advies uitgebracht over een ontwerp van dit besluit. Het college adviseert allereerst om duidelijk onderscheid te maken tussen de juridische openbaarheid enerzijds, en feitelijke beschikbaarheid anderzijds. Daarom is er in de tekst van de bijlage in artikel 3.4 verduidelijkt dat het hier de beschikbaarheid van de informatie op de website betreft.

Daarnaast adviseert het college om in plaats van vijf jaar, een publicatieduur van tien jaar te overwegen. Met de gekozen termijn van vijf jaar is echter aangesloten bij de termijn voor aantekeningen in het BIG-register. Namelijk, een aantekening in het BIG-register van een beroepsbeperkend bevel is voor een periode van vijf jaar raadpleegbaar6. Vanwege de samenhang met het BIG-register zou het niet passend zijn indien voor actieve openbaarmaking van informatie die betrekking heeft op hetzelfde besluit een afwijkende periode zou gelden. De termijn van vijf jaar is in het Registratiebesluit BIG redelijk geacht, omdat de betrokken beroepsbeoefenaar niet onevenredig wordt benadeeld, terwijl het publiek toch gedurende een relevante periode wordt geïnformeerd. Dit geldt ook voor de actieve openbaarmaking op grond van de Gezondheidswet, de Jeugdwet, en onderliggend besluit. In het licht van het vorenstaande is besloten om een termijn van vijf jaar als uitgangspunt te blijven hanteren, en is de aanbeveling niet overgenomen. Net als bij de aantekening van maatregelen in het BIG-register, wordt een termijn van vijf jaar voor de beschikbaarheid van alle in het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet aangewezen inspectie-informatie van de IGJ en de IJenV als adequaat beschouwd.

Tot slot adviseert het college om in de toelichting op te nemen dat verwijdering van de website niet, of in ieder geval niet automatisch, ook vernietiging van de desbetreffende informatie betekent. Deze aanbeveling is overgenomen.

9. Internetconsultatie

Van 29 april 2025 tot en met 13 juni 2025 is een ontwerp van dit besluit opengesteld geweest voor internetconsultatie. Er is één reactie ontvangen, die openbaar is.

In deze reactie wordt aandacht gevraagd voor de eerste uitzonderingsgrond in paragraaf 2.1, onder a. Hieruit volgt dat de naam van een rechtspersoon, een locatie daarvan, of een vakgroep daarvan, niet openbaar wordt gemaakt indien er ten tijde van de calamiteit in totaal 10 of minder natuurlijke personen beroepsmatig zorg verleenden. Naar voren is gebracht dat deze uitzonderingsgrond zich enkel richt op rechtspersonen, en niet op personenvennootschappen.

Deze uitzonderingsgrond heeft betrekking op een calamiteitenmelding die wordt gedaan in het kader van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) of de Jeugdwet. Personenvennootschappen zijn geen rechtspersonen en kunnen daarmee niet onder de uitzondering voor rechtspersonen vallen. Het doel van de uitzondering is dat de openbaarmaking niet (of zo min mogelijk) herleidbaar is tot natuurlijke personen die betrokken waren bij de calamiteit. Dat is ook aan de orde bij (een locatie van een) personenvennootschap waar ten tijde van de calamiteit in totaal 10 of minder natuurlijke personen beroepsmatig zorg verleenden. Naar aanleiding van de consultatiereactie zijn personenvennootschappen daarom toegevoegd aan de uitzonderingsgrond.

10. Evaluatie

In de nota van toelichting bij de eerste tranche is aangegeven dat uiterlijk vier jaar na inwerkingtreding van het besluit wordt beoordeeld wat een geschikt moment is voor evaluatie. Vervolgens is in de nota van toelichting bij de tweede tranche besloten dat de evaluatie van die wijziging van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet zou worden meegenomen in de evaluatie van het gehele Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens. Deze evaluatie heeft echter nog niet plaatsgevonden. Daarom is, in overleg met de inspecties, besloten dat het gehele Besluit, inclusief tweede en derde tranche, een jaar na inwerkingtreding van de derde tranche worden geëvalueerd.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I

Toelichting op de bijlage
Onderdeel II: Openbaarmaking door de IGJ
Toezichtsdomein

Dit onderdeel omvat de regelgeving waarbij het toezicht op de naleving daarvan in aanmerking komt voor openbaarmaking. Ten opzichte van de vorige bijlage is de Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg toegevoegd.

Openbaar te maken informatie en de wijze van openbaarmaking
Onderdeel 2.1

Dit onderdeel omvat een algemene grondslag voor de openbaarmaking van de uitkomsten van controles en onderzoek op basis van zowel risicogericht toezicht (RT) in ruime zin en thematisch toezicht (TT). Hier zijn een vijftal uitzonderingen op geformuleerd. Ten opzichte van de tweede tranche is een zesde uitzondering komen te vervallen, betreffende de besluiten tot oplegging van een bestuurlijke boete. Hierdoor zijn de huidige onderdelen 3.1a en 3.2c samengevoegd in het nieuwe onderdeel 2.1.

Onderdeel 2.1.1

Dit onderdeel was tot nu toe opgenomen in onderdeel 4a. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel 2.2

Dit onderdeel is een samenvoeging van de huidige onderdelen 3.1b en 4b in een nieuw onderdeel 2.2. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel 2.3

Dit onderdeel stelt de openbaarmaking van bestuurlijke sancties vast. Ten opzichte van de tweede tranche is het onderdeel aangevuld met de besluiten tot het opleggen van een bestuurlijke boete en de last tot onmiddellijke onthouding van de beroepsactiviteiten.

Daarnaast zijn enkele technische wijzigingen doorgevoerd inzake de last onder dwangsom en de last onder bestuursdwang. Wat betreft de last onder dwangsom zijn de verwijzingen naar artikel 3.12, tweede lid, onderdeel b, van de Wet handhaving consumentenbescherming en artikel 10.4.4, tweede lid, van de Wet langdurige zorg komen te vervallen. De eerstgenoemde verwijzing had geen betrekking op het toezichtsdomein van de IGJ en de laatstgenoemde komt niet in aanmerking voor openbaarmaking onder het openbaarmakingsregime van artikel 44 van de Gezondheidswet. Ook is de verwijzing naar artikel 35 van de Metrologiewet verplaatst naar de kolom van de last onder bestuursdwang, daar dit een foutieve verwijzing betrof.

Wat betreft de last onder bestuursdwang zijn de verwijzingen naar artikel 23, tweede lid, van de Wet ambulancezorgvoorzieningen en artikel 10.4.3, tweede lid, van de Wet langdurige zorg komen te vervallen. Beide lasten onder bestuursdwang zijn gevolg van een aanwijzing of bevel dat niet in aanmerking komt voor openbaarmaking onder het openbaarmakingsregime van artikel 44 van de Gezondheidswet. Daarnaast is, zoals hierboven al vermeld, artikel 35, eerste lid, van de Metrologiewet verplaatst naar de kolom betreffende de last onder bestuursdwang. Tot slot zijn de verwijzingen naar artikel 37, eerste lid, eerste volzin, van de Wet toelating zorginstellingen en artikel 22, derde lid, van de Kernenergiewet komen te vervallen.

Openbaarmaking geschiedt middels een zakelijke weergave van de overwegingen en, wat betreft besluiten, ook het dictum van het besluit. Hierdoor krijgt het publiek een goed beeld van wat ten aanzien van de zorgaanbieder is besloten, en een goed toegankelijke beschrijving van de feiten en omstandigheden die tot het besluit hebben geleid. Zoals reeds toegelicht in paragraaf 3 van het algemeen deel van deze nota van toelichting, is het onderliggende rapport uitgezonderd van actieve openbaarmaking bij boetebesluiten.

Tot slot geeft dit onderdeel in algemene zin een overzichtelijke weergave van de in aanmerking komende handhavingsmaatregelen voor actieve openbaarmaking, dankzij de vaststelling in een tabel.

Onderdeel 2.4

Dit onderdeel is een samenvoeging van de huidige onderdelen 3.1e en 4c in een nieuw onderdeel 2.4. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel 2.5

Dit onderdeel is een samenvoeging van de huidige onderdelen 3.1f en 4e in een nieuw onderdeel 2.5. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel 2.6

Dit onderdeel is tot nu toe opgenomen in onderdeel 3.2a. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Besluit, uitvoering, middelen, en duur openbaarmaking
Onderdeel 3.1

Dit onderdeel is tot nu toe opgenomen in onderdeel 5. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel 3.2

Dit onderdeel is tot nu te opgenomen in onderdeel 6. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel 3.3

Dit onderdeel is tot nu toe opgenomen in onderdeel 7. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel 3.4

Dit onderdeel stelt de termijn van openbaarheid vast. De aangewezen rapporten blijven gedurende een periode van vijf jaar beschikbaar op de website van de inspectiediensten. Om de informatie zoveel mogelijk in samenhang te kunnen bezien, is vastgesteld dat controle en onderzoeksrapporten die ten grondslag liggen aan bestuurlijke maatregelen, beschikbaar blijft zolang de informatie over de bestuurlijke maatregel beschikbaar is.

Dit onderdeel is tot nu toe opgenomen in onderdeel 8. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel III: Openbaarmaking door de IGJ en IJenV
Toezichtsdomein

Dit onderdeel omvat de regelgeving waarbij het toezicht op de naleving daarvan in aanmerking komt voor openbaarmaking. Dit betreft de Jeugdwet. Hierin zijn geen wijzigingen voorzien.

Openbaar te maken informatie en de wijze van openbaarmaking
Onderdeel 2.1

Dit onderdeel is een samenvoeging van de huidige onderdelen 3.1a en 3.2c in een nieuw onderdeel 2.1. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel 2.1.1

Dit onderdeel is tot nu toe opgenomen in onderdeel 4a. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel 2.2

Dit onderdeel is een samenvoeging van de huidige onderdelen 3.1b en 4b in een nieuw onderdeel 2.2. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel 2.3

Dit onderdeel stelt de openbaarmaking van bestuurlijke sancties ten gevolge van het toezicht op de naleving van de Jeugdwet vast. Ten opzichte van de tweede tranche, en zoals eerder toegelicht in paragraaf 3 van het algemeen deel van deze toelichting, is dit onderdeel uitgebreid met de besluiten tot het opleggen van een bestuurlijke boete, waarbij het onderliggende rapport uitgezonderd is van actieve openbaarmaking.

Onderdeel 2.4

Dit onderdeel is een samenvoeging van de huidige onderdelen 3.1d en 4c in een nieuw onderdeel 2.4. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel 2.5

Dit onderdeel is een samenvoeging van de huidige onderdelen 3.1e en 4d in een nieuw onderdeel 2.5. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel 2.6

Dit onderdeel is tot nu toe opgenomen in onderdeel 3.2a. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Besluit, uitvoering, middelen en duur openbaarmaking
Onderdeel 3.1

Dit onderdeel is tot nu toe opgenomen in onderdeel 5. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel 3.2

Dit onderdeel is tot nu toe opgenomen in onderdeel 6. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel 3.3

Dit onderdeel is tot nu toe opgenomen in onderdeel 7. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Onderdeel 3.4

Dit onderdeel is tot nu toe opgenomen in onderdeel 8. Daarnaast is de duur van openbaarmaking in Onderdeel III gelijkgetrokken met Onderdeel II.

Artikel II

Dit artikel bepaalt dat dit wijzigingsbesluit op 1 januari 2026 in werking treedt. Met deze inwerkingtredingsdatum wordt afgeweken van de in de Aanwijzingen voor de regelgeving voorgeschreven minimuminvoeringstermijn van twee maanden. Dit is niet bezwaarlijk, omdat de IGJ de benodigde wijzigingen reeds heeft voorbereid en inwerkingtreding van het wijzigingsbesluit op 1 januari 2026 wenselijk acht.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, J.A. Bruijn

BIJLAGE BEHORENDE BIJ ARTIKEL I

Onderdeel II

Openbaarmaking door de IGJ

1. Toezichtsdomein

Het toezichtsdomein omvat de hierna genoemde regelgeving voor zover ambtenaren van de IGJ toezicht houden op de naleving daarvan. Binnen dit toezichtdomein wordt informatie openbaar gemaakt als bedoeld onder 2.

  • Embryowet

  • Geneesmiddelenwet

  • Gezondheidswet

  • Kernenergiewet

  • Metrologiewet

  • Opiumwet

  • Wet ambulancezorgvoorzieningen

  • Wet afbreking zwangerschap

  • Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting

  • Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg

  • Wet foetaal weefsel

  • Wet handhaving consumentenbescherming

  • Wet inzake bloedvoorziening

  • Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg

  • Wet langdurige zorg

  • Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

  • Wet marktordening gezondheidszorg

  • Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018

  • Wet medisch wetenschappelijk onderzoek met mensen

  • Wet medische hulpmiddelen

  • Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg

  • Wet op bijzondere medische verrichtingen

  • Wet op de orgaandonatie

  • Wet op het bevolkingsonderzoek

  • Wet publieke gezondheid

  • Wet toelating zorginstellingen

  • Wet toetreding zorgaanbieders

  • Wet veiligheid en kwaliteit lichaamsmateriaal

  • Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg

  • Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten

2. Openbaar te maken informatie en de wijze van openbaarmaking

2.1 Openbaar gemaakt worden schriftelijk vastgestelde documenten van de met toezicht belaste ambtenaren van de IGJ bevattende uitkomsten van controles en onderzoeken als bedoeld in artikel 44, derde lid, onderdeel a, van de Gezondheidswet, verkregen in de uitoefening van hun taak, voor wat betreft de naleving van de onder 1 vermelde regelgeving, waarin hun eindoordeel is neergelegd, met uitzondering van:

  • a. in geval van informatie over de uitkomsten van controle en onderzoek naar een melding als bedoeld in artikel 11, eerste lid, onderdeel a, van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg:

    • namen en functieaanduidingen van natuurlijke personen;

    • de naam van de rechtspersoon of personenvennootschap waar de calamiteit heeft plaatsgevonden, indien:

      • de melding een rechtspersoon of een personenvennootschap betreft waar ten tijde van de calamiteit in totaal 10 of minder natuurlijke personen beroepsmatig zorg verleenden; of

      • de melding een locatie van een rechtspersoon of een personenvennootschap betreft waar ten tijde van de calamiteit in totaal 10 of minder natuurlijke personen beroepsmatig zorg verleenden; of

      • de melding een vakgroep van een rechtspersoon betreft waar ten tijde van de calamiteit in totaal 10 of minder natuurlijke personen beroepsmatig zorg verleenden;

  • b. de uitkomsten van controle en onderzoek naar een melding als bedoeld in artikel 11, eerste lid, onderdelen b en c, van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg, een melding als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, onderdeel b, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, of andere meldingen als bedoeld in artikel 1.1 van het Uitvoeringsbesluit Wkkgz;

  • c. de uitkomsten van controle en onderzoek in reactie op een handhavingsverzoek;

  • d. de uitkomsten van controle en onderzoek die ten grondslag worden gelegd aan het indienen van een tuchtklacht;

  • e. afsluitbrieven van de IGJ in reactie op een eigen onderzoek van de zorgaanbieder naar aanleiding van een melding als bedoeld in artikel 11, eerste lid, onderdeel a, van de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg.

2.1.1 Openbaarmaking van schriftelijk vastgestelde documenten als bedoeld onder 2.1 geschiedt door bekendmaking van:

  • a. de toepasselijke wet- en regelgeving en de toepasselijke veldnormen;

  • b. de geconstateerde feiten en bevindingen, met dien verstande dat in geval van controle en onderzoek naar een melding als bedoeld in artikel 11, eerste lid, onderdeel a, van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg, het een zakelijke weergave betreft van de geconstateerde feiten en bevindingen;

  • c. de conclusies die de IGJ aan deze feiten en bevindingen verbindt; en

  • d. de eventueel te nemen vervolgstappen of door de ondertoezichtgestelde te nemen maatregelen.

2.2 Openbaar gemaakt worden kennisgevingen van de IGJ waarin de betrokkene wordt medegedeeld dat tot intensivering van het toezicht is overgegaan of dat die intensivering wordt verlengd of beëindigd als bedoeld in artikel 44, derde lid, onderdeel d, van de Gezondheidswet. Dit betreft een zakelijke weergave van de overwegingen van de kennisgevingen, waarin een opgave is opgenomen van de eventueel door de betrokkene te nemen maatregelen.

2.3 Openbaar gemaakt worden aanwijzingen, bevelen, besluiten tot het opleggen van een bestuurlijke boete, lasten onder dwangsom, lasten onder bestuursdwang, een last tot onmiddellijke onthouding van de beroepsactiviteiten, besluiten tot invordering van dwangsommen, besluiten tot verhaal van kosten voor de toepassing van bestuursdwang die naar aanleiding van de uitkomsten van controle en onderzoek zijn genomen, alsmede besluiten tot verlenging daarvan, als bedoeld in artikel 44, derde lid, onderdelen h en i, van de Gezondheidswet, voor zover in de volgende tabel genoemd. Openbaarmaking geschiedt door bekendmaking van een zakelijke weergave van de overwegingen en het dictum van het besluit.

Besluit

Openbaar te maken regelgeving

Aanwijzingen

– Artikel 27, eerste lid, van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg;

Bevelen of de verlenging daarvan

– Artikel 115 van de Geneesmiddelenwet;

– Artikel 27, vierde lid, van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg;

Besluiten tot opleggen bestuurlijke boete

– Artikel 101 van de Geneesmiddelenwet;

– Artikel 9a van de Opiumwet;

– Artikel 19a van de Wet afbreking zwangerschap;

– Artikel 24 van de Wet ambulancezorgvoorzieningen;

– Artikel 4.3 van de Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg;

– Artikel 3.6, tweede lid, onderdeel a, van de Wet handhaving consumentenbescherming;

– Artikel 19a, eerste lid, van de Wet inzake bloedvoorziening;

– Artikel 30, eerste lid, van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg;

– Artikel 14 van de Wet medische hulpmiddelen;

– Artikel 12 van de Wet op bijzondere medische verrichtingen;

– Artikel 100 van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg;

– Artikel 13 van de Wet toetreding zorgaanbieders;

– Artikel 20a van de Wet veiligheid en kwaliteit lichaamsmateriaal;

– Artikel 13:4, eerste lid, van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg;

– Artikel 33b van de Wet wetenschappelijk onderzoek met mensen;

– Artikel 61, eerste lid, van de Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten.

Lasten onder dwangsom

– Artikel 23, eerste lid, van de Wet ambulancezorgvoorzieningen;

– Artikel 10a van de Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting;

– Artikel 4.2, vijfde lid, onderdeel a, van de Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg;

– Artikel 3.6, tweede lid, onderdeel b, van de Wet handhaving consumentenbescherming;

– Artikel 33a van de Wet medisch wetenschappelijk onderzoek met mensen;

– Artikel 12 van de Wet medische hulpmiddelen;

– Artikel 12 van de Wet toetreding zorgaanbieders;

– Artikel 13:4, tweede lid, van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg;

– Artikel 61, tweede lid, van de Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten;

Lasten onder bestuursdwang

– Artikel 114 van de Geneesmiddelenwet;

– Artikel 35, eerste lid, van de Metrologiewet;

– Artikel 4.2, vierde lid, onderdeel a, van de Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg;

– Artikel 29, eerste lid, van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg;

– Artikel 15, tweede lid, van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018;

– Artikel 13 van de Wet medische hulpmiddelen;

Last tot onmiddellijke onthouding van de beroepsactiviteiten

– Artikel 85a van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg.

2.4 Openbaar gemaakt worden besluiten tot beëindiging van de besluiten, bedoeld onder 2.3, dan wel kennisgevingen aan de betrokkene dat aan de besluiten, bedoeld onder 2.3, gevolg is gegeven of dat aan de bij het besluit opgelegde voorwaarden is voldaan als bedoeld in artikel 44, derde lid, onderdeel k van de Gezondheidswet. Openbaarmaking geschiedt door bekendmaking van een zakelijke weergave van de overwegingen en het dictum van het besluit.

2.5 Openbaar gemaakt wordt een geaggregeerd overzicht van door zorgaanbieders verstrekte informatie over het onderzoek van de zorgaanbieder in het kader van zijn melding als bedoeld in artikel 11, eerste lid, onderdeel a, van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Dit geschiedt eenmaal per kalenderjaar.

2.6 De openbaar te maken documenten bevatten voor zover van toepassing, de namen en functieaanduidingen van de Inspecteur-Generaal, de hoofdinspecteurs of hun plaatsvervangers. Namen en functieaanduidingen van andere functionarissen van de IGJ worden niet openbaar gemaakt.

3. Besluit, uitvoering, middelen en duur openbaarmaking

3.1 Het bestuursorgaan dat besluit tot openbaarmaking:

  • a. de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport; of

  • b. indien het besluit tot openbaarmaking betrekking heeft op de openbaarmaking van een besluit dat genomen is door een ander bestuursorgaan dan het bestuursorgaan, bedoeld onder a, wordt in afwijking van onderdeel a, het besluit tot openbaarmaking genomen door het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen ten aanzien waarvan tot openbaarmaking wordt besloten.

3.2 De met openbaarmaking belaste inspectiedienst: de IGJ.

3.3 Het voor de openbaarmaking te gebruiken communicatiemiddel: de website van de IGJ.

3.4 De duur van de openbaarmaking:

  • a. De informatie bedoeld onder 2.1 blijft gedurende vijf jaar beschikbaar op de website van de IGJ na het tijdstip van openbaarmaking.

  • b. De informatie bedoeld onder 2.2 blijft gedurende vijf jaar beschikbaar op de website van de IGJ na het tijdstip waarop de intensivering van het toezicht is beëindigd.

  • c. De informatie bedoeld onder 2.3 en 2.4 blijft gedurende vijf jaar beschikbaar op de website van de IGJ na het tijdstip waarop de in de besluiten opgelegde maatregelen zijn beëindigd.

  • d. De informatie bedoeld onder 2.5 blijft gedurende vijf jaar beschikbaar op de website van de IGJ na het tijdstip van openbaarmaking.

  • e. Indien de schriftelijke vastgestelde documenten, bedoeld onder 2.1, ten grondslag hebben gelegen aan kennisgevingen als bedoeld onder 2.2, of aan besluiten als bedoeld onder 2.3, blijft de informatie over die documenten in afwijking van onderdeel a beschikbaar op de website van de IGJ, zolang de daarop gebaseerde kennisgeving, onderscheidenlijk het daarop gebaseerde besluit beschikbaar is op die website.

Onderdeel III

Openbaarmaking door de IGJ en de IJenV

1. Toezichtsdomein

Het toezichtsdomein omvat de hierna genoemde regelgeving voor zover ambtenaren van de IGJ en de IJenV toezicht houden op de naleving daarvan. Binnen dit toezichtsdomein wordt informatie openbaar gemaakt als bedoeld onder 2.

  • Jeugdwet

2. Openbaar te maken informatie en de wijze van openbaarmaking

2.1 Openbaar gemaakt worden schriftelijk vastgestelde documenten van met toezicht belaste ambtenaren van de IGJ of de IJenV bevattende uitkomsten van controles en onderzoeken als bedoeld in artikel 9.7, derde lid, onderdeel a, van de Jeugdwet, verkregen in de uitoefening van hun taak, voor wat betreft de naleving van de onder 1 vermelde regelgeving, waarin hun eindoordeel is neergelegd, met uitzondering van:

  • a. in geval van uitkomsten van controle en onderzoek die zijn vastgesteld naar aanleiding van een melding als bedoeld in artikel 4.1.8, eerste lid, onderdeel a, van de Jeugdwet:

    • namen en functieaanduidingen van natuurlijke personen;

    • de naam van de rechtspersoon of personenvennootschap waar de calamiteit heeft plaatsgevonden, indien:

      • de melding een rechtspersoon of een personenvennootschap betreft waar ten tijde van de calamiteit in totaal 10 of minder natuurlijke personen beroepsmatig jeugdhulp verleenden of kinderbeschermingsmaatregelen of jeugdreclassering uitvoerden; of

      • de melding een locatie van een rechtspersoon of een personenvennootschap betreft waar ten tijde van de calamiteit in totaal 10 of minder natuurlijke personen beroepsmatig jeugdhulp verleenden of kinderbeschermingsmaatregelen of jeugdreclassering uitvoerden.

  • b. de uitkomsten van controle en onderzoek die zijn vastgesteld naar aanleiding van een melding als bedoeld in artikel 4.1.8, eerste lid, onderdeel b, van de Jeugdwet;

  • c. de uitkomsten van controle en onderzoek die zijn vastgesteld naar aanleiding van een handhavingsverzoek;

  • d. de uitkomsten van controle en onderzoek die ten grondslag worden gelegd aan het indienen van een tuchtklacht;

  • e. afsluitbrieven van de IGJ in reactie op een eigen onderzoek van de jeugdhulpaanbieder of gecertificeerde instelling naar aanleiding van een melding als bedoeld in artikel 4.1.8, eerste lid, onderdeel a, van de Jeugdwet.

2.1.1 Openbaarmaking van schriftelijk vastgestelde documenten als bedoeld onder 2.1 geschiedt door bekendmaking van:

  • a. de toepasselijke wet- en regelgeving en de toepasselijke veldnormen;

  • b. de geconstateerde feiten en bevindingen, met diens verstande dat in geval van controle en onderzoek naar een melding als bedoeld in artikel 4.1.8, eerste lid, onderdeel a, van de Jeugdwet, het een zakelijke weergave betreft van de geconstateerde feiten en bevindingen;

  • c. de conclusies die de IGJ of de IJenV aan deze feiten en bevindingen verbindt; en

  • d. de eventueel te nemen vervolgstappen of door de in artikel 9.1 Jeugdwet bedoelde aanbieders, instellingen of organisaties te nemen maatregelen.

2.2 Openbaar gemaakt worden kennisgevingen van de IGJ en de IJenV waarin de betrokkene wordt medegedeeld dat tot intensivering van het toezicht is overgegaan of dat die intensivering wordt verlengd of beëindigd als bedoeld in artikel 9.7, derde lid, onderdeel b, van de Jeugdwet. Dit betreft een zakelijke weergave van de overwegingen van de kennisgevingen, waarin een opgave is opgenomen van de eventueel door de betrokkene te nemen maatregelen.

2.3 Openbaar gemaakt worden aanwijzingen, bevelen, besluiten tot het opleggen van een bestuurlijke boete, lasten onder dwangsom, lasten onder bestuursdwang, alsmede besluiten tot verlenging daarvan, als bedoeld in artikel 9.7, derde lid, onderdelen e en f, van de Jeugdwet, voor zover in de volgende tabel genoemd. Openbaarmaking geschiedt door bekendmaking van een zakelijke weergave van de overwegingen en het dictum van het besluit.

Besluit

Jeugdwet

Aanwijzingen

– Artikel 9.3, eerste lid;

Bevelen of de verlenging daarvan

– Artikel 9.3, vierde lid;

Besluiten tot opleggen bestuurlijke boete

– Artikel 9.6, eerste, tweede, en derde lid;

Lasten onder dwangsom

– Artikel 9.5, tweede lid;

Lasten onder bestuursdwang

– Artikel 9.5, eerste lid.

2.4 Openbaar gemaakt worden besluiten tot beëindiging van de besluiten, bedoeld onder 2.3, dan wel kennisgevingen aan de betrokkene dat aan de besluiten, bedoeld onder 2.3, gevolg is gegeven of dat aan de bij het besluit opgelegde voorwaarden is voldaan als bedoeld in artikel 9.7, derde lid, onderdeel g, van de Jeugdwet. Openbaarmaking geschiedt door bekendmaking van een zakelijke weergave van de overwegingen en het dictum van het besluit.

2.5 Openbaar gemaakt wordt een geaggregeerd overzicht van door jeugdhulpaanbieders of gecertificeerde instellingen verstrekte informatie over het onderzoek van de jeugdhulpaanbieder of gecertificeerde instelling in het kader van een melding als bedoeld in artikel 4.1.8, eerste lid, onderdeel a, van de Jeugdwet. Dit geschiedt eenmaal per kalenderjaar.

2.6 De openbaar te maken documenten bevatten voor zover van toepassing, de namen en functieaanduidingen van de Inspecteur-Generaal, de hoofdinspecteurs of hun plaatsvervangers. Namen en functieaanduidingen van andere functionarissen van de IGJ en IJenV worden niet openbaar gemaakt.

3. Besluit, uitvoering, middelen en duur openbaarmaking

3.1 Het bestuursorgaan dat besluit tot openbaarmaking:

  • a. de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, of

  • b. de Minister van Rechtsbescherming, voor zover de te openbaren informatie betrekking heeft op het werkterrein van de IJenV, of

  • c. ingeval het de openbaarmaking betreft van informatie inzake een bevel, dan wel de beëindiging van een bevel als bedoeld onder 2.3: het bestuursorgaan dat bevoegd is te besluiten tot het bevel.

3.2 De met openbaarmaking belaste inspectiedienst: de IGJ en de IJenV.

3.3 Het voor de openbaarmaking te gebruiken communicatiemiddel: de websites van de IGJ en de IJenV.

3.4 De duur van de openbaarmaking:

  • a. De informatie bedoeld onder 2.1 blijft gedurende vijf jaar beschikbaar op de websites van de IGJ en de IJenV na het tijdstip van openbaarmaking.

  • b. De informatie bedoeld onder 2.2 blijft gedurende vijf jaar beschikbaar op de websites van de IGJ en de IJenV na het tijdstip waarop de intensivering van het toezicht is beëindigd.

  • c. De informatie bedoeld onder 2.3 en 2.4 blijft gedurende vijf jaar beschikbaar op de websites van de IGJ en de IJenV na het tijdstip waarop de in de besluiten opgelegde maatregelen zijn beëindigd.

  • d. De informatie bedoeld onder 2.5 blijft gedurende vijf jaar beschikbaar op de websites van de IGJ en de IJenV na het tijdstip van openbaarmaking.

  • e. Indien de schriftelijke vastgestelde documenten, bedoeld onder 2.1, ten grondslag hebben gelegen aan kennisgevingen als bedoeld onder 2.2, of aan besluiten als bedoeld onder 2.3, blijft de informatie over die documenten in afwijking van onderdeel a beschikbaar op de websites van de IGJ en de IJenV, zolang de daarop gebaseerde kennisgeving, onderscheidenlijk het daarop gebaseerde besluit op die website beschikbaar is.


X Noot
1

Artikel 44, vijfde en zesde lid, van de Gezondheidswet, en artikel 9.7, vijfde en zesde lid, van de Jeugdwet.

X Noot
2

De eerste tranche: Besluit openbaarmaking Gezondheidswet en Jeugdwet, Stb. 2019, nr. 9 en de tweede tranche: Besluit openbaarmaking Gezondheidswet en Jeugdwet, Stb. 2021, nr. 141.

X Noot
3

Wet van 23 oktober 2024 tot herstel van wetstechnische gebreken en leemten alsmede aanbrenging van andere wijzigingen van ondergeschikte aard in diverse wetsbepalingen hoofdzakelijk op het terrein van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Verzamelwet BZK 20XX), Art. XXV onderdeel C, Stb. 2024, nr. 391.

X Noot
4

Kamerstukken II 2014/2015, 34 111, nr. 3, blz. 10.

X Noot
5

Kamerstukken II 2014/2015, 34 111, nr. 3, blz. 6.

X Noot
6

Artikel 5 Registratiebesluit BIG.

Naar boven