Wet van 26 juni 2024, houdende goedkeuring en uitvoering van het Protocol van 29 maart 2023 te Brussel tot wijziging van het Verdrag van 9 februari 1994 inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens (Trb. 2023, 52)

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het op 29 maart 2023 te Brussel tot stand gekomen Protocol tot wijziging van het Verdrag van 9 februari 1994 inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens ingevolge artikel 91, eerste lid, van de Grondwet de goedkeuring van de Staten-Generaal behoeft, alvorens het Koninkrijk daaraan kan worden gebonden; dat het voorts noodzakelijk is de Wet belasting zware motorrijtuigen aan te passen ter uitvoering van het genoemde Protocol;

Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

ARTIKEL I

Het op 29 maart 2023 te Brussel tot stand gekomen Protocol tot wijziging van het Verdrag van 9 februari 1994 inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens, waarvan de Nederlandse en Franse teksten zijn geplaatst in Tractatenblad 2023, 52, wordt goedgekeurd voor het Europese deel van Nederland.

ARTIKEL II

De Wet belasting zware motorrijtuigen wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel f wordt «categorieën EURO 0, EURO I, EURO II, EURO III, EURO IV en EURO V» vervangen door «categorieën EURO 0, EURO I, EURO II, EURO III, EURO IV, EURO V en EURO VI».

2. Onderdeel g komt te luiden:

g. emissievrij voertuig:

een emissievrij zwaar bedrijfsvoertuig als bedoeld in artikel 3, punt 11, van Verordening (EU) 2019/1242 van het Europees Parlement en de Raad;.

3. Er wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • h. categorieën CO2-emissieklasse 1, CO2-emissieklasse 2, CO2-emissieklasse 3, CO2-emissieklasse 4 en CO2-emissieklasse 5: motorrijtuig met een overeenkomstige emissiegrenswaarde als bedoeld in artikel 7 octies bis, tweede lid, van de richtlijn.

B

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste tot en met vierde lid komen te luiden:

  • 1. Het tarief voor een tijdvak van één jaar is ingevolge de navolgende tabel voor een motorrijtuig met een CO2-emissieklasse in kolom 1, een eventuele EURO-emissieklasse in kolom 2, voor motorrijtuigen met ten hoogste drie assen het corresponderende bedrag in kolom 3 of indien het een motorrijtuig met ten minste vier assen betreft het bedrag, genoemd in kolom 4:

    Kolom 1

    Kolom 2

    Kolom 3

    Kolom 4

    CO2-emissieklasse

    EURO-emissieklasse

    Ten hoogste drie assen

    Ten minste vier assen

    CO2-emissieklasse 1

    NIET-EURO

    € 1.434

    € 2.404

    EURO I

    € 1.246

    € 2.081

    EURO II

    € 1.085

    € 1.810

    EURO III

    € 944

    € 1.572

    EURO IV

    € 858

    € 1.431

    EURO V

    € 811

    € 1.352

    EURO VI of schoner

    € 764

    € 1.274

    CO2-emissieklasse 2

     

    € 688

    € 1.146

    CO2-emissieklasse 3

     

    € 592

    € 987

    CO2-emissieklasse 4

     

    € 459

    € 764

    CO2-emissieklasse 5

     

    € 191

    € 318.

  • 2. Het tarief voor een tijdvak van één maand is ingevolge de navolgende tabel voor een motorrijtuig met een CO2-emissieklasse in kolom 1, een eventuele EURO-emissieklasse in kolom 2, voor motorrijtuigen met ten hoogste drie assen het corresponderende bedrag in kolom 3 of indien het een motorrijtuig met ten minste vier assen betreft het bedrag, genoemd in kolom 4:

    Kolom 1

    Kolom 2

    Kolom 3

    Kolom 4

    CO2-emissieklasse

    EURO-emissieklasse

    Ten hoogste drie assen

    Ten minste vier assen

    CO2-emissieklasse 1

    NIET-EURO

    € 143

    € 240

    EURO I

    € 124

    € 208

    EURO II

    € 108

    € 181

    EURO III

    € 94

    € 157

    EURO IV

    € 85

    € 143

    EURO V

    € 81

    € 135

    EURO VI of schoner

    € 76

    € 127

    CO2-emissieklasse 2

     

    € 68

    € 114

    CO2-emissieklasse 3

     

    € 59

    € 98

    CO2-emissieklasse 4

     

    € 45

    € 76

    CO2-emissieklasse 5

     

    € 19

    € 31.

  • 3. Het tarief voor een tijdvak van één week is ingevolge de navolgende tabel voor een motorrijtuig met een CO2-emissieklasse in kolom 1, een eventuele EURO-emissieklasse in kolom 2, voor motorrijtuigen met ten hoogste drie assen het corresponderende bedrag in kolom 3 of indien het een motorrijtuig met ten minste vier assen betreft het bedrag, genoemd in kolom 4:

    Kolom 1

    Kolom 2

    Kolom 3

    Kolom 4

    CO2-emissieklasse

    EURO-emissieklasse

    Ten hoogste drie assen

    Ten minste vier assen

    CO2-emissieklasse 1

    NIET-EURO

    € 50

    € 84

    EURO I

    € 44

    € 73

    EURO II

    € 38

    € 63

    EURO III

    € 33

    € 55

    EURO IV

    € 30

    € 50

    EURO V

    € 28

    € 47

    EURO VI of schoner

    € 27

    € 45

    CO2-emissieklasse 2

     

    € 24

    € 40

    CO2-emissieklasse 3

     

    € 21

    € 35

    CO2-emissieklasse 4

     

    € 16

    € 27

    CO2-emissieklasse 5

     

    € 7

    € 11.

  • 4. Het tarief voor een tijdvak van één dag is ingevolge de navolgende tabel voor een motorrijtuig met een CO2-emissieklasse in kolom 1, een eventuele EURO-emissieklasse in kolom 2, voor motorrijtuigen met ten hoogste drie assen het corresponderende bedrag in kolom 3 of indien het een motorrijtuig met ten minste vier assen betreft het bedrag, genoemd in kolom 4:

    Kolom 1

    Kolom 2

    Kolom 3

    Kolom 4

    CO2-emissieklasse

    EURO-emissieklasse

    Ten hoogste drie assen

    Ten minste vier assen

    CO2-emissieklasse 1

    NIET-EURO

    € 14

    € 24

    EURO I

    € 12

    € 21

    EURO II

    € 11

    € 18

    EURO III

    € 9

    € 16

    EURO IV

    € 9

    € 14

    EURO V

    € 8

    € 14

    EURO VI of schoner

    € 8

    € 13

    CO2-emissieklasse 2

     

    € 7

    € 11

    CO2-emissieklasse 3

     

    € 6

    € 10

    CO2-emissieklasse 4

     

    € 5

    € 8

    CO2-emissieklasse 5

     

    € 2

    € 3.

2. In het zevende lid, aanhef, wordt «het eerste, tweede en derde lid» vervangen door «het eerste, tweede, derde en vierde lid».

3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 8. Het motorrijtuig waarvan geen CO2-emissieklasse kan worden vastgesteld, wordt voor de toepassing van het eerste, tweede, derde en vierde lid aangemerkt als een motorrijtuig met CO2-emissieklasse 1.

C

In artikel 14, tweede lid, wordt «nog niet verstreken aantal dagen» vervangen door «nog niet ingetreden aantal dagen».

ARTIKEL III

Deze wet treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin zij wordt geplaatst, met uitzondering van artikel II, dat in werking treedt met ingang van 1 januari 2025.

Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren die zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.histnoot

Gegeven te ’s-Gravenhage, 26 juni 2024

Willem-Alexander

De Staatssecretaris van Financiën, F.L. Idsinga

De Minister van Buitenlandse Zaken, C.C.J. Veldkamp

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener

Uitgegeven de veertiende augustus 2024

De Minister van Justitie en Veiligheid, D.M. van Weel


XHistnoot
histnoot

Kamerstuk 36 515

Naar boven