Ontheffing artikel 33 Luchtvaartwet voor het uitvoeren van ‘VFR by Night’-vluchten vanaf luchthaven Lelystad

Datum: 29 september 2014

Nummer: ILT-2014/49245

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Gelezen het verzoek van de N.V. Luchthaven Lelystad van 20 augustus 2014, aangevuld met de e-mail van 22 augustus 2014;

Gelet op artikel 33, tweede lid van de Luchtvaartwet in samenhang met artikel IX, tweede lid, van de Wet van 18 december 2008, houdende wijziging van de Wet luchtvaart inzake vernieuwing van de regelgeving voor burgerluchthavens en militaire luchthavens en de decentralisatie van bevoegdheden voor burgerluchthavens naar het provinciaal bestuur (Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens) (Stb. 561);

BESLUIT

Artikel 1 Algemeen

Aan de exploitant van de luchthaven Lelystad wordt, onder de in artikel 2 en 3 genoemde voorschriften en beperkingen, op grond van artikel 33, tweede lid, van de Luchtvaartwet ontheffing verleend van de bepaling in artikel 2, tweede lid, van het Aanwijzingsbesluit luchtvaartterrein Lelystad van 9 november 2001 ten behoeve van vluchten voor vliegscholen die opleiden voor CPL(A) of CPL(H), ANWB-MAA en de landelijke politie, die gebruikmaken van de luchthaven Lelystad.

Artikel 2 Voorschriften en beperkingen

  • 1. De ontheffing is uitsluitend van toepassing op het gebruik van de luchthaven Lelystad door vliegscholen die opleiden voor CPL(A) of CPL(H), ANWB-MAA en de landelijke politie, voor training en recurrencytraining van ‘VFR by night’;

  • 2. De in het eerste lid genoemde vluchten vinden uitsluitend plaats tijdens doordeweekse dagen vanaf het einde van de daglichtperiode, gepubliceerd in de luchtvaartgids, tot 20.00 uur lokale tijd (LT);

  • 3. Voor de ANWB-MAA is het toegestaan om tussen 20.00 uur en 23.00 uur LT, ten behoeve van NIGHT VFR-training buiten de AFIZ Lelystad, eenmaal per dag VFR te vertrekken en weer binnen te komen op de luchthaven Lelystad. Voor deze vluchten geldt de normaal geldende verantwoordelijkheid die behoort bij het vliegen in klasse G-luchtruim voor wat betreft de separatie tussen VFR en IFR-vluchten;

  • 4. Het maximaal aantal vluchten tot 1 november 2015 bedraagt 1.000 vluchten, zijnde 2.000 bewegingen;

  • 5. Uitgevoerde vluchten worden meegeteld in de berekening van de geluidbelasting;

  • 6. Voor de uitgevoerde vluchten wordt de geldende nachtstraffactor gehanteerd;

  • 7. De voorbereiding, uitvoering en afwijkende vluchtuitvoering van de VFR-vluchten worden uitgevoerd volgens de procedure ‘NIGHT-VFR-operatie op EHLE met tijdgebonden scheiding tussen VFR en IFR, versie 1.6 van 22 september 2014’ die is opgesteld door Lelystad Airport in overleg met de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL);

  • 8. De exploitant van de luchthaven rapporteert over de uitgevoerde ‘VFR by night” vluchten’. Rapportage geschiedt aan de Inspectie Leefomgeving en Transport, Handhaving Service-Providers;

  • 9. Vluchten boven en in de directe nabijheid van de woningen en stallen in het buitengebied moeten worden voorkomen;

  • 10. Voorafgaand aan de vluchten wordt door de luchthaven op de website aandacht besteed aan de uit te voeren vluchten, om zodoende omwonenden te informeren.

Artikel 3

Beschikking met kenmerk ILT-2013/38524 van 14 november 2013 wordt ingetrokken.

Artikel 4 Inwerkingtreding en geldigheidsduur

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 29 september 2014 en vervalt met ingang van 1 oktober 2015, tenzij deze voortijdig wordt ingetrokken.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE INSPECTEUR ILT/LUCHTVAART, M. van Velzen Senior inspecteur

Bezwaarmogelijkheid

Tegen dit besluit kunt u binnen een termijn van 6 weken na dagtekening bezwaar indienen. Het bezwaar moet minimaal bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar kan onder vermelding van ‘bezwaar’ gestuurd worden naar het volgende adres:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Postbus 16191

2500 BD Den Haag

TOELICHTING

De ontheffing heeft betrekking op artikel 2, tweede lid, van het aanwijzingsbesluit van het luchtvaartterrein Lelystad, van 9 november 2001, nummer DGL/L01.421860. In het tweede lid van het artikel is het gebruik van het luchtvaartterrein vastgelegd: ‘het gebruik is overeenkomstig de zichtvliegvoorschriften binnen de daglichtperiode onder de ter plaatse geldende zichtweersomstandigheden en overeenkomstig de instrumentvliegvoorschriften, tussen 07.00 uur en 23.00 uur LT, voor zover deze periode valt buiten de daglichtperiode, uitsluitend voor incidentele IFR-overlandvluchten, niet zijnde les- en oefenvluchten’.

De daglichtperiode wordt gepubliceerd in de luchtvaartgids www.ais-netherlands.nl onder GEN 2.7.

Deze ontheffing is aan de exploitant van de luchthaven verleend op grond van artikel 33 Luchtvaartwet. Dit artikel is weliswaar vervallen per 24 december 2008, maar kan nog worden toegepast op luchthavens die nog zijn aangewezen op basis van de Luchtvaartwet. Dat is hier het geval.

De ontheffing geldt slechts voor een bepaalde categorie luchtvaartverkeer (vliegscholen die opleiden voor de vliegbewijzen CPL(A) of (H)), alsmede voor het uitvoeren van vluchten onder speciale condities ‘VFR by night’ op doordeweekse dagen gedurende de periode vanaf einde daglichtperiode tot 20.00 uur lokale tijd (LT). De ontheffing betreft ook een afwijkend gebruik ten behoeve van vluchten onder ‘VFR by night’-condities, binnen de gestelde openingstijden van 07.00 uur en 23.00 uur LT voor specifieke trainingen door politie en HEMS-operators (organisatie die met helikopters voor spoedeisende medisch hulp zorgt).

Voor HEMS-operators is het, o.a. gezien het belang dat deze organisaties dienen in de maatschappij, de specifieke operaties welke worden uitgevoerd, alsmede de beperkte periode van inzet toegestaan om, ook na 20.00 uur LT ten behoeve van night VFR-training buiten de AFIZ Lelystad, 1 keer per dag VFR te vertrekken en weer binnen te komen op de luchthaven Lelystad. Voor deze vluchten geldt de normaal geldende verantwoordelijkheid die behoort bij het vliegen in klasse G-luchtruim voor wat betreft de separatie tussen VFR- en IFR-vluchten.

In de uitspraak van de Raad van State van 7 december 2011 is de voorlopige voorziening getroffen dat de luchthaven Lelystad, totdat een nieuw besluit op de aanvraag is genomen en in werking treedt dan wel een luchthavenbesluit op grond van de Wet luchtvaart is vastgesteld en in werking treedt, de luchthaven in werking mag zijn als ware het aanwijzingsbesluit van 9 november 2011 van kracht.

De ontheffing heeft betrekking op het uitvoeren van VFR-vluchten buiten de daglichtperiode die worden uitgevoerd door opleidingscentra die gebruikmaken van de luchthaven Lelystad in het kader van het behalen van een nachtvliegkwalificatie als onderdeel van CPL(A)- of CPL(H)-opleidingen, ANWB-MAA en de landelijke politie, voor training en recurrencytraining van ‘VFR by night’.

In verband met de belangen van de omwonenden is de ‘Commissie Milieuhygiëne luchthaven Lelystad’ geraadpleegd. De commissie, die krachtens artikel 28 van de Luchtvaartwet is ingesteld voor de luchthaven Lelystad, waarin onder meer de omwonenden zijn vertegenwoordigd, heeft blijkens het advies d.d. 15 september 2014, ingestemd met het door de exploitant verzochte aantal VFR-vluchten buiten de daglichtperiode.

Omdat deze ontheffing alleen gebruikt kan worden als ook mag worden afgeweken van de Regeling luchtverkeersdienstverlening heeft de exploitant ook daarvoor ontheffing aangevraagd.

Gelet op het voorgaande en na afweging van de betrokken belangen ben ik tot de conclusie gekomen dat de door de exploitant gevraagde voorziening gehonoreerd dient te worden.

Naar boven