Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 32740 nr. 10 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 32740 nr. 10 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 februari 2012
De vaste commissie voor Financiën heeft op 18 januari 2012 om informatie verzocht over de stand van zaken met betrekking tot de onderwerpen van de Fiscale agenda, (zoals de winstbox, de loonsomheffing en het btw-systeem), de motie Dijkgraaf1 en het toegezegde wetsvoorstel inzake de aftrek van deelnemingsrente. In deze brief ga ik achtereenvolgens in op deze drie onderwerpen.
Fiscale agenda
Hierna wordt eerst ingegaan op de gerealiseerde voorstellen en daarna op de voorstellen die nog in voorbereiding zijn.
Veel van de voorstellen van de Fiscale agenda zijn al verwezenlijkt. In de eerste plaats door middel van het pakket Belastingplan 2012. Voorbeelden zijn de afschaffing van zeven kleine belastingen, omzetting van de zelfstandigenaftrek in een vaste basisaftrek, de renteaftrekbeperking voor overnameholdings en de objectvrijstelling voor vaste inrichtingen. Het verheugt mij dat de Tweede Kamer en Eerste Kamer dit pakket breed hebben gesteund. In de tweede plaats heeft de Belastingdienst een aantal voorstellen uit de Fiscale agenda gerealiseerd waarvoor geen wetgeving nodig was. Het gaat hierbij om maatregelen gericht op fraudebestrijding en de invoering van het Nieuwe Toeslagensysteem. De gerealiseerde voorstellen dragen bij aan het bereiken van een eenvoudiger, meer solide en fraudebestendig belastingstelsel, de kabinetsspeerpunten van de Fiscale agenda. De hierna opgenomen tabel bevat de gerealiseerde voorstellen uit de Fiscale agenda.
Voorstel |
Realisatie |
---|---|
1. Afschaffen zeven kleine belastingen |
Geregeld in het Belastingplan 2012. |
2. Omzetting zelfstandigenaftrek in een vaste basisaftrek |
Geregeld in het Belastingplan 2012. |
3. Aanzet herziening kindregelingen (afschaffing kindertoeslag in box 3, versobering aftrek levensonderhoud kinderen) |
Geregeld in het Belastingplan 2012. |
4. Stimuleren doorwerken (vervanging doorwerkbonus en arbeidskorting ouderen door werkbonus) |
Geregeld in het Belastingplan 2012. |
5. Vitaliteitsregeling |
Geregeld in het Belastingplan 2012. |
6. Vennootschapsbelasting: a. renteaftrekbeperking overnameholdings b. objectvrijstelling vaste inrichtingen c. aanpassing buitenlands aanmerkelijk belang |
Geregeld in het Belastingplan 2012. |
7. Nieuwe renteregeling (belasting- en invorderingsrente) |
Geregeld in het Belastingplan 2012. |
8. Defiscalisering vorderingen/schulden krachtens erfrecht |
Geregeld in Overige fiscale maatregelen 2012. |
9. Wijzigingen formeel recht a. uitbreiding soepele herziening naar vpb b. vergrijpboete na verzuimboete mogelijk maken c. informatieverplichting d. één bankrekeningnummer1 |
Geregeld in Overige fiscale maatregelen 2012. |
10. Toeslagen a. uitvoering IBO toeslagen b. verhoging boetebedragen |
Geregeld in Overige fiscale maatregelen 2012. |
11. Maatregelen Geefwet |
Geregeld in de Geefwet. |
12. Horizonbepaling multiplier giftenaftrek, nihilbijtelling zeer zuinige auto’s en werkbonus |
Geregeld in de Geefwet, de Wet uitwerking autobrief en het Belastingplan 2012. |
13. Verkenning loonsomheffing |
Op 21 januari 2012 naar de Tweede Kamer verzonden. |
14. Nieuwe toeslagensysteem |
In december 2011 ingevoerd. |
15. Fraudebestrijding: |
|
a. Burgers wijzen op het feit dat het verstrekken van gefingeerde informatie strafbaar is |
Gerealiseerd door de Belastingdienst. Op een aantal formulieren is de tekst aangebracht. |
b. Aanscherping procedure wijziging rekeningnummer |
De voorbevestigingsprocedure is operationeel voor alle verzoeken (digitaal en papier) tot het wijzigen van het bankrekeningnummer. |
c. Extra toezicht op aanvragen van kinderopvangtoeslag voor oude jaren. |
Aanvragen die betrekking hebben op voorgaande kalenderjaren worden door de Belastingdienst vooraf beoordeeld. |
d. Waarschuwingsbrieven naar ondernemers die betrokken zijn bij btw-fraude |
Gerealiseerd, opgenomen in regulier proces Belastingdienst. |
e. Koppeling BSN en DigiD |
Gerealiseerd door de Belastingdienst. |
f. Aanvragen van teruggaaf en aangiftes worden scherper beoordeeld door extra controles van intelligence en risicoselectie. Aanscherping consistentieregels. Beschikbare contra-informatie wordt gebruikt om verzoeken vooraf te toetsen. |
Gerealiseerd door de Belastingdienst. Binnen de inkomstenbelasting, omzetbelasting en toeslagen wordt met behulp van query’s en aanvullende intelligence risicovolle aangiften en verzoeken gedetecteerd en de uitbetaling daarvan geblokkeerd. |
g. Geen voorlopige teruggaaf als geen aangifte is ingediend. |
Gerealiseerd door de Belastingdienst. |
De invoering van één bankrekeningnummer treedt op een nader te bepalen tijdstip in werking, afhankelijk van implementatie door Belastingdienst. Er is een uitzonderingsmogelijk in de wet voorzien die bij ministeriële regeling zal worden ingevuld. Toegezegd is dat kindercentra hier onder strikte voorwaarden gebruik van kunnen maken. Begin februari is hierover overleg met de brancheorganisatie. Daarnaast zal overleg worden gevoerd met de brancheorganisatie van woningcorporaties over de wenselijkheid van een uitzondering voor de huurtoeslag.
Een deel van de maatregelen uit de Fiscale agenda is nog in voorbereiding. Tabel 2 bevat de stand van zaken van deze voorstellen uit de Fiscale agenda.
Voorstel |
Stand van zaken |
---|---|
1. Mogelijke verlaging belasting op arbeid en verhoging belasting op consumptie |
Zoals ik heb voorgesteld in de Fiscale agenda wil het kabinet over dit onderwerp met de Kamer in discussie. Hierover wil ik dan ook graag van gedachten wisselen tijdens het AO Fiscale agenda op 15 februari a.s. |
2. Vereenvoudiging btw |
– Wijziging kleine ondernemingsregeling: onderzoek loopt nog, resultaten worden meegenomen bij augustusbesluitvorming c.q. pakket Belastingplan 2013. Een wijziging van de regeling vergt goedkeuring door de Europese Commissie. – Suppleties onderdeel maken van de reguliere btw-aangifte: de informatieverplichting zoals opgenomen in Overige fiscale maatregelen 2012 biedt mogelijkheden voor standaardisering proces van suppleties. In dit kader wordt overwogen om toe te staan dat suppleties met geringe omvang worden meegenomen in de eerstvolgende aangifte. |
3. Grondslagverbreding loon-/ inkomstenbelasting |
– Als vervolgstap op het Belastingplan 2012 zal onder meer worden gewerkt aan een verdere herziening van de kindregelingen (afschaffing ouderschapsverlofkorting en aftrek levensonderhoud kinderen). – De belastingcommissie die wordt ingesteld naar aanleiding van de motie Dijkgraaf1 zal nader onderzoek verrichten naar grondslagverbreding. |
4. Wetsvoorstel aftrek deelnemingsrente |
Zie verderop in deze brief. |
5. Verkenning winstbox |
– De mogelijkheden van een winstbox worden op dit moment nader onderzocht. – De essentie van een winstbox is dat ondernemers een duidelijk herkenbare eigen tariefstructuur krijgen in plaats van allerlei aftrekposten. Door het laten opgaan van ondernemersfaciliteiten in een lager en meer proportioneel tarief, kan de belastingheffing eenvoudiger en transparanter worden. – In het Belastingplan 2012 is een eerste stap gezet in lijn met de winstboxgedachte: de zelfstandigenaftrek is geüniformeerd op één vast bedrag van € 7 280 en wordt niet langer geïndexeerd. Daarmee is de belemmerende marginale druk van de zelfstandigenaftrek tot nihil teruggebracht en winstgevend ondernemen verder bevorderd. – Zoals toegezegd, is mijn streven er op gericht dat in (de eerste helft van) 2012 de eerste resultaten van de verkenning naar de winstbox beschikbaar zijn.2 Hierin zullen ook de toezeggingen over dit onderwerp, gedaan tijdens de behandeling van de Fiscale agenda als het Belastingplan 2012 en de motie Braakhuis3 (afschaffing urencriterium betrekken bij verkenning winstbox), aan de orde komen. |
6. Digitaal communiceren |
– In 2012 worden met betrekking tot beschikkingen en mededelingen in de inkomstenbelasting verdere stappen gezet, onder andere via gebruik van de zogenoemde berichtenbox binnen mijnoverheid.nl. – In 2012 wordt wetgeving voorbereid die voor fiscale regelgeving en toeslagen de mogelijkheid biedt om op termijn volledig digitaal te communiceren. – Einddoel voor zowel toeslagen als fiscaliteit is volledig papierloos communiceren door middel van persoonlijke domeinen. |
7. Fraudebestrijding |
|
a. Afvoeren btw-nummers ondernemers die langer dan 1 jaar nihil aangeven |
De inhaalslag wordt medio 2012 afgerond. Daarna is deze werkwijze onderdeel van het reguliere proces van de Belastingdienst. |
b. Extra controle op aanvragen die betrekking hebben op het verleden |
Binnen de IH en Toeslagen worden deze aanvragen door een querymatige aanpak geselecteerd en gecontroleerd. In de Verzamelwet Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2012 is geregeld dat de aanvraag van kinderopvangtoeslag met terugwerkende kracht niet meer mogelijk is. |
c. Samenwerking met banken om detecteren systeemfraude te vergemakkelijken. |
Een eerste verkennend gesprek is gevoerd met een grote bank. |
d. Differentiatie van dienstverlening afhankelijk van risicogroep |
Verdere uitwerking in eerste kwartaal 2012. Onderzocht wordt in hoeverre het mogelijk is dat bepaalde categorieën van belastingplichtigen bij wie sprake is van objectief vastgestelde extra risico’s in de compliance kunnen worden geïdentificeerd. Voor deze groepen geldt dan een aangepast niveau van dienstverlening, ze moeten bijvoorbeeld langer wachten voordat hun teruggaaf wordt uitgekeerd. Een voorbeeld van een groep waarop dit al van toepassing is zijn degenen die hun aangifteplicht verzaken: zij krijgen zo lang hun aangifte uitblijft geen voorlopige teruggaaf. |
e. Meewegen fraudegedrag verleden voor gedurende bepaalde periode ontzeggen van rechten. |
Verkenning mogelijkheden in het eerste halfjaar 2012. |
f. Fraudebestendig maken van toeslagen en tegengaan oneigenlijk gebruik |
Uitwerken van de aanbevelingen van de interdepartementale werkgroep misbruik en oneigenlijk gebruik. |
Motie Dijkgraaf
Naar aanleiding van de motie Dijkgraaf2 zal ik een belastingcommissie instellen. In een separate brief wordt u geïnformeerd over de samenstelling en de taakopdracht van de commissie.
Wetsvoorstel aftrek deelnemingsrente
Op dit moment is een wetsvoorstel in voorbereiding dat is gericht op de beperking van de aftrek van deelnemingsrente. Ik zal bij dit wetsvoorstel ook ingaan op de fiscale behandeling van eigen en vreemd vermogen in de vennootschapsbelasting, zoals door de Tweede Kamer is verzocht tijdens de behandeling van het Belastingplan 2012.3 Voorts zullen ook de renteaftrekbepalingen van artikel 10a, 10b en 10d van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, mede in combinatie met de overnameholdingbepaling, tegen het licht worden gehouden.
Bij het maken van een maatregel die de aftrek van deelnemingsrente beperkt, is de grootst mogelijke zorgvuldigheid vereist. Aan de ene kant wil het kabinet geen onnodige schade toebrengen aan het vestigingsklimaat. Het kabinet wil rekening houden met het advies van het Topteam hoofdkantoren dat de renteaftrek kan worden beperkt bij onbedoeld gebruik dat de proporties van misbruik heeft aangenomen. Aan de andere kant wil het kabinet recht doen aan de motie Bashir/Van Vliet over de deelnemingsrente.4 Het kabinet wil een maatregel voorstellen die de excessieve aftrek van deelnemingsrente weet te beperken waarbij het Nederlandse fiscale vestigingsklimaat wordt ontzien. Ik streef er, conform mijn uitlatingen in de Eerste Kamer, nog steeds naar dat dit wetsvoorstel nog vóór het zomerreces bij de Tweede Kamer wordt ingediend.
De staatssecretaris van Financiën, F. H. H. Weekers
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32740-10.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.