Besluit van 4 mei 2017 tot wijziging van het Besluit meetinstrumenten en marktdeelnemers in verband met de weegverplichting uit het SOLAS-verdrag

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Economische Zaken van 9 maart 2017, nr. WJZ/17031996;

Gelet op artikel 5 van de Metrologiewet;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 5 april 2017, nr. W115.17.0075/IV);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Economische Zaken van 2 mei 2017, nr. WJZ / 17056403;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Besluit meetinstrumenten en marktdeelnemers wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt in de alfabetische volgorde de volgende begripsbepaling ingevoegd, luidende:

SOLAS-verdrag:

het op 1 november 1974 te Londen tot stand gekomen Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Trb. 1976, 157) en de bij dat verdrag behorende bindende protocollen, aanhangsels en bijlage;.

B

Na artikel 2 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 2a

Een meettaak ten behoeve van een specifieke toepassing als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de wet is het op grond van hoofdstuk VI, deel A, voorschrift 2, vierde lid, onderdeel 1, van de bijlage van het SOLAS-verdrag ten behoeve van de openbare veiligheid bepalen van de massa van een beladen container op grond van de werking van de zwaartekracht op die container, zonder tussenkomst van een bedienaar en volgens een vooraf bepaald programma van automatische processen, en in het bijzonder het bepalen van de massa van vooraf samengevoegde afzonderlijke lasten of enkelvoudige lasten los materiaal.

C

Na artikel 4 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 4a

Een meettaak ten behoeve van een specifieke toepassing als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de wet is het op grond van hoofdstuk VI, deel A, voorschrift 2, vierde lid, onderdeel 1, van de bijlage van het SOLAS-verdrag ten behoeve van de openbare veiligheid bepalen van de massa van een beladen container op grond van de werking van de zwaartekracht op een bewegend motorvoertuig, zonder tussenkomst van een bedienaar en volgens een vooraf bepaald programma van automatische processen.

D

In artikel 5, onderdeel e, wordt na «artikel 2, onderdeel e,» ingevoegd: of een in artikel 2a.

E

In artikel 8, onderdeel e, wordt na «artikel 4, onderdeel c,» ingevoegd: of een in artikel 4a.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot

Wassenaar, 4 mei 2017

Willem-Alexander

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

Uitgegeven de zeventiende mei 2017

De Minister van Veiligheid en Justitie, S.A. Blok

NOTA VAN TOELICHTING

I. Algemeen

1. Doel en aanleiding

Op grond van de op 1 juli 2016 in werking getreden wijziging (Trb. 2015, 152) van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Trb. 1976, 157, hierna: SOLAS-verdrag), moet de massa (het gewicht) van containers worden geverifieerd voordat ze aan boord van een zeeschip mogen worden geladen. Achtergrond is een aantal incidenten met schepen, waarbij containers op zee verloren gingen. Dit werd onder meer veroorzaakt door verkeerde belading doordat de containers aanzienlijk zwaarder (of soms lichter) bleken dan opgegeven, met als gevolg risico’s voor de stabiliteit van en overbelasting van het schip. Om dit soort incidenten te voorkomen, is met de wijziging in het SOLAS-verdrag een bepaling opgenomen dat de massa van de containers geverifieerd dient te worden alvorens deze geladen worden op het schip. Gelet op de dynamische verwijzing in artikel 52 van het Schepenbesluit 2004 werkt de verdragswijziging direct door in de Nederlandse wetgeving. Om uitvoering te kunnen geven aan de verplichtingen is echter een aantal wijzigingen in de Nederlandse wetgeving noodzakelijk.

De aanpassing van het SOLAS-verdrag geeft twee mogelijkheden om de massa van een container vast te stellen. Een mogelijkheid is het berekenen van de massa door het optellen van het gewicht van de inhoud van de container, inclusief verpakkingsmateriaal, pallets, stuwagemateriaal en dergelijke, en van het gewicht van de container zelf met gebruikmaking van een door de bevoegde autoriteit toegelaten, gecertificeerde berekeningsmethode. Deze berekeningsmethode is door middel van de regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu van 16 juni 2016, nr. IENM/BSK-2016/113479, tot wijziging van de Regeling veiligheid zeeschepen in verband met de vaststelling van de methode voor berekening van geverifieerde brutomassa van een beladen container ingevolge voorschrift 2, deel A, hoofdstuk VI, van het SOLAS-verdrag (Stcrt. 2016, 30677) vastgelegd in artikel 44a van de Regeling veiligheid zeeschepen. Deze gecertificeerde berekeningsmethode is echter niet voor alle soorten lading geschikt respectievelijk niet altijd de meest geëigende methode om de massa van een container te verifiëren.

Voorzien is dan ook in een andere mogelijkheid, namelijk het daadwerkelijk wegen van de beladen container om zo de massa te bepalen. Het SOLAS-verdrag bepaalt dat het wegen dient te geschieden met gebruikmaking van gekalibreerde en gecertificeerde meetinstrumenten.

Artikel 5 van de Metrologiewet geeft de mogelijkheid om te bepalen dat voor specifieke toepassingen geregelde meetinstrumenten moeten worden gebruikt. In het Besluit meetinstrumenten en marktdeelnemers worden de verschillende toepassingsgebieden genoemd met de daarbij behorende meetinstrumenten, en wordt verwezen naar de eisen waaraan deze meetinstrumenten moeten voldoen.

Met dit wijzigingsbesluit is het op grond van hoofdstuk VI, deel A, voorschrift 2, vierde lid, onderdeel 1, van de bijlage van het SOLAS-verdrag ten behoeve van de openbare veiligheid bepalen van de massa aangemerkt als een geregelde meettaak als bedoeld in artikel 5 van de Metrologiewet, en is aangegeven welke meetinstrumenten voor deze taak gebruikt mogen worden. Het betreft een uitbreiding van het toepassingsgebied waarvoor een aantal al geregelde meetinstrumenten gebruikt mogen worden. Door het gebruik van geregelde meetinstrumenten wordt voldaan aan de verplichting uit het SOLAS-verdrag om voor het wegen van containers gecertificeerde en gekalibreerde meetinstrumenten te gebruiken. De geregelde meetinstrumenten die gebruikt kunnen worden voor deze weegverplichting zijn automatische vangwegers, niet-automatische weeginstrumenten (meer specifiek weegbruggen) en dynamische weegbruggen.

Om te voorkomen dat meetinstrumenten met een hogere nauwkeurigheidsklasse dan noodzakelijk is om de veiligheid te borgen, gebruikt moeten worden, zijn gelijktijdig met dit wijzigingsbesluit de Regeling gebruik en installatie EU-meetinstrumenten en de Regeling nationaal autonoom geregelde meetinstrumenten aangepast. Met deze wijzigingen wordt het mogelijk gemaakt om ook klasse Y(b) automatische weeginstrumenten, klasse IIII niet-automatische weeginstrumenten en klasse 0,5 of 1 dynamische weegbruggen te gebruiken voor dergelijke wegingen.

2. Regeldruk

Dit besluit zelf heeft geen regeldrukeffecten. In dit besluit is slechts aangegeven welke meetinstrumenten gebruikt kunnen worden om de massa van een container vast te stellen conform de vereisten uit het SOLAS-verdrag. De feitelijke verplichting tot het verifiëren van de massa van containers voordat ze aan boord van een zeeschip mogen worden geladen is geregeld in de regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu van 16 juni 2016, nr. IENM/BSK-2016/113479 tot wijziging van de Regeling veiligheid zeeschepen in verband met de vaststelling van de methode voor berekening van geverifieerde brutomassa van een beladen container ingevolge voorschrift 2, deel A, hoofdstuk VI, van het SOLAS-verdrag (Stcrt. 2016, 30677). In de toelichting bij deze regeling staat aangegeven dat de regeldrukeffecten van deze verplichting zeer moeilijk zijn in te schatten en dat verwacht wordt dat niet eerder dan na een jaar na inwerkingtreding van de betreffende regeling meer inzicht gegeven kan worden in de werkelijke kosten die het gevolg zijn van de verdragswijziging.

3. Uitvoering en handhaving

Een ontwerp van dit besluit is voorgelegd aan de toezichthouder Agentschap Telecom. Zij acht het ontwerpbesluit uitvoerbaar en handhaafbaar.

II. Artikelen

Artikel I

Onderdeel A

In artikel 1 is de begripsbepaling «SOLAS-verdrag» ingevoegd, omdat naar het verdrag wordt verwezen in de meettaak.

Onderdelen B en C

Met deze onderdelen is bepaald dat het wegen van containers, bedoeld in hoofdstuk VI, deel A, voorschrift 2, vierde lid, onderdeel 1, van de bijlage van het SOLAS-verdrag een wettelijke taak is waarvoor een geregeld meetinstrument gebruikt moet worden. Voor de niet-automatische weeginstrumenten was het niet nodig om een meettaak toe te voegen aan artikel 3, omdat door de dynamische verwijzing in artikel 52 van het Schepenbesluit 2004 het wegen van containers op grond van het SOLAS-verdrag al valt onder het bepalen van de massa bij toepassing van wettelijke regelingen of andere besluiten van bestuursorganen (artikel 3, onderdeel c).

Met weegbruggen (niet-automatische weegwerktuigen) en dynamische weegbruggen kan de combinatie van een container met een vrachtwagen of een ander vervoermiddel als geheel gewogen worden. De massa van de container is dan het verschil tussen het beladen en onbeladen vervoermiddel.

Onderdelen D en E

Met deze onderdelen is vastgelegd welke meetinstrumenten gebruikt kunnen worden voor de met onderdelen B en C toegevoegde meettaak. Dit zijn, naast de niet-automatische weeginstrumenten, de automatische vangwegers en de dynamische weegbruggen.

Artikel II

Dit wijzigingsbesluit treedt in werking met ingang van de dag na uitgifte van het Staatsblad waarin het is geplaatst. Met de inwerkingtredingsdatum wordt afgeweken van het beleid inzake de vaste verandermomenten. Deze afwijking is gerechtvaardigd daar het implementatie van een verdrag betreft.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp


XHistnoot
histnoot

Het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 26, zesde lid j° vijfde lid, van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

Naar boven