Besluit van 29 juni 2015 tot wijziging van het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES in verband met het invoeren van Engelstalig onderwijs aan de Gwendoline van Puttenschool op Sint Eustatius

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van 29 april 2015, nr. WJZ/755062 (10521), directie Wetgeving en Juridische Zaken;

Gelet op artikel 117 van de Wet voortgezet onderwijs BES;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 29 mei 2015, nr. W05.15.0141/I);

Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 25 juni 2015, nr. WJZ/773719 (10521), directie Wetgeving en Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I. WIJZIGING TIJDELIJK BESLUIT SABA COMPREHENSIVE SCHOOL BES

Het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt de begripsbepaling van school vervangen door:

school:

de Saba Comprehensive School of de Gwendoline van Puttenschool, tenzij het tegendeel blijkt,

B

Aan artikel 2 wordt na «van de wet» toegevoegd: , en de Gwendoline van Puttenschool, bedoeld in artikel 2a van dit besluit.

C

Na artikel 2 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidend:

Artikel 2a. Gwendoline van Puttenschool

Tot een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip wordt de Gwendoline van Puttenschool aangewezen als inrichting voor voortgezet onderwijs als bedoeld in artikel 117 van de wet, en aansluitend daarop wordt de school bij beschikking aangemerkt als:

  • a. een school als bedoeld in één van de artikelen 13, 14, 15, 17 of 31 van de wet, of

  • b. een scholengemeenschap als bedoeld in artikel 123 van de wet, waarbij in de beschikking tevens wordt aangegeven welke scholen als bedoeld in de artikelen 13, 14, 15, 17 of 31 de scholengemeenschap omvat.

D

In artikel 3, eerste lid, wordt na «Saba Comprehensive School» ingevoegd: en de Gwendoline van Puttenschool.

E

In artikel 14, derde lid, wordt «Artikel 14, derde lid» vervangen door: Artikel 13, derde lid.

F

Artikel 22 vervalt.

G

In artikel 24 wordt na «Saba Comprehensive School» ingevoegd: en Gwendoline van Puttenschool.

ARTIKEL II. OVERGANGSRECHT INVOERING ENGELSTALIG ONDERWIJS OP DE GWENDOLINE VAN PUTTENSCHOOL

  • 1. Het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School en Gwendoline van Puttenschool BES vindt met ingang van 1 augustus 2015 toepassing op het eerste leerjaar aan de Gwendoline van Puttenschool en vindt successievelijk per volgend schooljaar toepassing op de opvolgende leerjaren.

  • 2. Met betrekking tot de leerjaren waarop het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School en Gwendoline van Puttenschool BES nog geen toepassing vindt aan de Gwendoline van Puttenschool, blijven van toepassing de bij of krachtens de Wet voortgezet onderwijs BES gegeven voorschriften, zoals luidend op 31 juli 2015.

  • 3. Dit artikel vervalt met ingang van 1 augustus 2021.

ARTIKEL III. INWERKINGTREDING

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 augustus 2015.

  • 2. Indien het Staatsblad waarin dit besluit wordt geplaatst wordt uitgegeven na 31 juli 2015, dan treedt het in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst en werkt het terug tot en met 1 augustus 2015.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot

Wassenaar, 29 juni 2015

Willem-Alexander

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker

Uitgegeven de zevende juli 2015

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur

NOTA VAN TOELICHTING

Algemeen deel

1. Inrichting voor het voortgezet onderwijs

Op grond van artikel 117 van de Wet voortgezet onderwijs BES (hierna WVO BES of wet) kunnen inrichtingen voor voortgezet onderwijs als bedoeld in artikel 6, onderdeel e, van de wet worden aangewezen die voor bekostiging uit ’s Rijks kas in aanmerking komen. Artikel 117 van de wet biedt een grondslag voor een specifieke regeling voor de inrichting van het onderwijs, de examens, de rechtspositie en benoembaarheidsvereisten van het personeel en omtrent de bekostiging van een inrichting, waarbij zo nodig kan worden afgeweken van het bij of krachtens de wet bepaalde.

In artikel 207, onderdeel d van de wet is de enige school voor voortgezet onderwijs op Saba, de Saba Comprehensive School (SCS), reeds aangemerkt als inrichting voor voortgezet onderwijs. De bekostigingsvoorwaarden voor de SCS, en de wijze waarop daarmee wordt afgeweken van de wet, zijn neergelegd in het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES.

Met dit wijzigingsbesluit wordt de Gwendoline van Puttenschool (GvP) aangemerkt als inrichting voor voortgezet onderwijs als bedoeld in artikel 117 van de wet. Tevens wordt met dit wijzigingsbesluit voor de GvP geregeld dat dezelfde specifieke regeling voor de inrichting van het onderwijs, de examens, de rechtspositie en benoembaarheidsvereisten van het personeel en omtrent de bekostiging van een inrichting van toepassing is als die op de SCS van toepassing is.

De keuze om ook de GvP aan te merken als inrichting voor voortgezet onderwijs vloeit voort uit de beslissing om het Engels in te voeren als instructietaal in het onderwijs op Sint Eustatius.1 Bij brief van 8 oktober 2014 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de wijze waarop de aanbevelingen uit het haalbaarheidsonderzoek naar de instructietaal op Sint-Eustatius worden overgenomen.2

Uit het onderzoek volgde de aanbeveling om het Engels als instructietaal in te voeren, met het Nederlands als sterke vreemde taal. Voor het algemeen vormend onderwijs is het onderwijsprogramma van Caribbean Examination Council (CXC), gericht op het Certificate of Secondary Education, aanbevolen. De examens van het CXC worden breed erkend, ook in Nederland. Voor het beroepsgerichte onderwijs is het Technical and Vocational Education and Training (TVET) programma op niveau 1 van de Heart Trust Foundation aanbevolen.

De onderwijsprogramma’s van CXC en TVET zijn voor de SCS reeds voorgeschreven in het Tijdelijk Besluit Saba Comprehensive School BES. Met het onderhavige besluit wordt dat besluit zodanig gewijzigd dat de regelgeving die geldt voor de SCS, ook van toepassing is op de GvP.

Met de keuze voor het Engels als instructietaal en bovengenoemde onderwijsprogramma’s is de verwachting dat de leerlingen een betere basis zullen krijgen en de leerresultaten over de hele linie zullen verbeteren. Bovendien zullen de leerlingen zowel een goede aansluiting hebben op het onderwijs in de regio als in Europees Nederland.

2. Tijdelijk besluit

De SCS heeft de afgelopen jaren al ervaring opgedaan met het CXC en TVET onderwijs, de GvP staat aan het begin hiervan. Alhoewel Saba verder is dan Sint Eustatius, maakte het onderwijs aan beide scholen in de afgelopen jaren een ingrijpende ontwikkeling door. Het eindresultaat voor de SCS, en zeker voor de GvP, is nog niet uitgekristalliseerd. Pas wanneer dat het wel het geval is, wordt de meer definitieve onderwijs- en examenstructuur van deze twee scholen, inclusief de positie van het Nederlands als vreemde taal, in een besluit neergelegd. Het onderhavige besluit is dan ook een overgangsbesluit voor de tussenliggende jaren.

Eerder is met het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES de mogelijkheid open gehouden om wat betreft het voortgezet onderwijs op Saba op termijn volledig aan te gaan sluiten op het onderwijs zoals dat in de WVO BES wordt geregeld. Nu het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES ook van toepassing wordt op de Gwendoline van Puttenschool, is het uitgangspunt dat zowel Sint Eustatius als Saba wat betreft de taal en de inrichting van het voortgezet onderwijs permanent van de WVO BES zullen afwijken. De WVO BES blijft voor de overige onderdelen wel van toepassing op Sint Eustatius en Saba.

Om grip te houden op de kwaliteit van het onderwijs aan de scholen, zijn in dit besluit de bepalingen neergelegd die nodig zijn om waarborgen te bieden voor onderwijs van voldoende kwaliteit. Daarbij is niet gekozen voor een samenstel van gedetailleerde eisen, maar voor globale, algemeen gestelde regels waaraan door de beide scholen zelf inhoud moet worden gegeven. Door de invulling die de scholen geven aan de algemene regels, kunnen de scholen recht doen aan de specifieke context van het eiland.

De eisen zijn wel zodanig dat zij door de inspectie kunnen worden getoetst. Indicatoren voor die kwaliteit zijn bijvoorbeeld het opleidingsniveau van de leraren, de examenresultaten van de leerlingen en het niveau van de behaalde diploma’s. De inspectie zal handhaven aan de hand van een toezichtkader dat is ontwikkeld op basis van de bekostigingsvoorwaarden.

3. Overgang

De overgang naar het Engelstalige onderwijsprogramma vindt cohortgewijs plaats. Het nieuwe systeem zal met ingang van 1 augustus 2015 van toepassing worden op het eerste leerjaar van de GvP. De leerlingen die voor het eerst worden toegelaten tot het eerste leerjaar, zullen dan ook als eerste volgens de nieuwe bepalingen eindexamen doen, zodat in het schooljaar 2019-2020 het complete voortgezet onderwijs op Sint Eustatius volgens de nieuwe systematiek plaatsvindt.

In eerdergenoemd haalbaarheidsonderzoek is aangegeven welke stappen moeten worden gezet om deze transitie mogelijk te maken. De belangrijkste voorbereidingen liggen op het terrein van de scholing van docenten in het Engels, de ontwikkeling van het Engelstalige curriculum en het programma voor Nederlands als vreemde taal. Deze voorbereidingen worden momenteel getroffen en zullen op 1 augustus 2015 zodanig zijn gevorderd, dat de Gwendoline van Puttenschool kan starten met het onderwijs in het Engels in het eerste leerjaar.

In de leerjaren waarop dit besluit nog niet van toepassing is, zal het onderwijs blijven worden gegeven en zullen de examens worden afgenomen zoals geregeld in de WVO BES. De leerlingen in deze leerjaren zullen voldoende mogelijkheid krijgen om hun onderwijs binnen het huidige systeem af te ronden. In geval van leerlingen die doubleren of die voor het examen zijn gezakt, is het aan de school om in overleg met de betreffende leerling te beoordelen welk onderwijs en welk examen het meest aangewezen is.

Overigens hebben ook de leerlingen van de Gwendoline van Puttenschool de gelegenheid om staatexamens, bedoeld in artikel 116 van de wet, af te leggen. Het Staatsexamenbesluit VO BES blijft onverkort van toepassing.

4. Consultatie

Het bevoegd gezag van de Gwendoline van Puttenschool is geconsulteerd bij de totstandkoming van dit besluit. Daarnaast is ook het bevoegd gezag van de Saba Comprehensive School geïnformeerd over het ontwerp van dit besluit. Beide bevoegde gezagsorganen kunnen instemmen met de voorgelegde wijziging van het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES, die nodig is om het Engels als instructietaal in te kunnen voeren op Sint Eustatius. Voor de Gwendoline van Puttenschool wordt geheel aangesloten bij hetgeen op dit moment al in het besluit geregeld is ten aanzien van de Saba Comprehensive School.

Beide scholen benadrukken wel dat dit een overgangsbesluit blijft gedurende de periode waarin de meer definitieve onderwijs- en examenstructuur wordt uitgewerkt.

Gezien de beperkte reikwijdte en werking van dit besluit, is het niet voor internetconsultatie voorgelegd.

5. Financiële gevolgen

Dit besluit heeft geen consequenties voor de bekostiging van de Gwendoline van Puttenschool. Met de aanwijzing als inrichting voor voortgezet onderwijs als bedoeld in artikel 117 van de wet verandert er niets aan de wijze van de bekostiging. Deze is en blijft gebaseerd op de WVO BES. De Gwendoline van Puttenschool wordt gedurende de overgangsperiode ondersteund. Voor deze ondersteuning stelt het Ministerie van OCW tijdelijk extra middelen beschikbaar.

6. Administratieve lasten

Dit wijzigingsbesluit heeft betrekking op de enige school voor voortgezet onderwijs op Sint Eustatius, de Gwendoline van Puttenschool. Dit besluit leidt niet tot een wijziging in de administratieve lasten voor de Gwendoline van Puttenschool.

7. Uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid

Het besluit is voorgelegd aan DUO voor een toets op de uitvoeringsgevolgen. Het besluit wordt uitvoerbaar geacht. DUO maakt wel nog de opmerking dat het telformulier voor de leerlingentelling aangepast zal moeten worden. Deze wijziging wordt meegenomen in lagere regelgeving.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdelen A, B, D en G

Met deze wijzigingen wordt de reikwijdte van het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES uitgebreid naar de Gwendoline van Puttenschool. Dat wordt ook tot uitdrukking gebracht in de citeertitel van het besluit, die wordt aangepast.

Artikel I, onderdeel C

Met dit artikel wordt de Gwendoline van Puttenschool, overeenkomstig artikel 117 van de wet, aangewezen als inrichting voor voortgezet onderwijs. Bovendien wordt bepaald dat die aanwijzing tijdelijk is: als de aanwijzing wordt ingetrokken, wordt de school een school in de zin van de wet. Voor de Saba Comprehensive School geldt dat deze al in artikel 207 van de wet is aangemerkt als inrichting voor voortgezet onderwijs. Een vergelijkbare bepaling als artikel 2a ontbreekt dus in het besluit voor de SCS.

Overigens is de keuze om het Engels als instructietaal in te voeren in beginsel een duurzame keuze: het ligt niet in de verwachting dat de aanwijzing in de komende jaren zal worden ingetrokken.

Artikel I, onderdeel E

In artikel 14 wordt een onjuiste verwijzing gecorrigeerd.

Artikel I, onderdeel F

Het CXC en het TVET zijn op Saba niet op hetzelfde moment ingevoerd. Daarom was destijds voor het beroepsgerichte onderwijs op Saba een overgangsbepaling nodig (artikel 22 van het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES). Op Sint Eustatius worden de Engelstalige onderwijsprogramma’s CXC (voor het algemeen vormend onderwijs) en TVET (voor het beroepsgerichte onderwijs) tegelijkertijd ingevoerd. Er is nu dan ook geen behoefte aan een soortgelijke bepaling ten behoeve van de invoering van Engelstalige onderwijsprogramma’s aan de Gwendoline van Puttenschool.

Artikel 22 is voor de SCS inmiddels materieel uitgewerkt en kan dus vervallen.

Artikel II

Met dit artikel wordt de cohortgewijze invoering van het Engelstalig onderwijs aan de Gwendoline van Puttenschool geregeld. Op grond van het tweede lid blijven voor de leerlingen in de hogere leerjaren in beginsel de huidige eisen van toepassing.

Artikel III

Alles is erop gericht om dit besluit op 1 augustus 2015 in werking te laten treden, zodat de leerlingen die op die datum instromen in het eerste leerjaar, onderwijs volgens de nieuwe systematiek zullen volgen.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker


X Noot
1

Kamerstukken II, 31 568, nr. 138.

X Noot
2

Kamerstukken II, 31 568, nr. 145.

XHistnoot
histnoot

Het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State wordt met de daarbijbehorende stukken openbaar gemaakt door publicatie in de Staatscourant.

Naar boven