Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 29911 nr. 49 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 29911 nr. 49 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 mei 2011
In vervolg op mijn brief aan uw Kamer van 3 december jl. (kamerstuk 29 911, nr. 43) en zoals toegezegd in het debat over de aanpak van de georganiseerde misdaad in Brabant op 7 december jl. (Handelingen II 2010/11, nr. 31, blz. 70–90), informeer ik uw Kamer hierbij over de voortgang die de Taskforce aanpak georganiseerde misdaad Brabant heeft geboekt.
Achtergrond
De georganiseerde criminaliteit in Brabant is een ernstig maatschappelijk probleem, dat niet alleen zorgt voor veel overlast en gevoelens van onveiligheid bij de bevolking maar ook een minder zichtbare en sluipende bedreiging vormt voor de integriteit van de samenleving. Medio 2010 was al uit onderzoek1 gebleken dat Brabant extra moest investeren in het verbeteren van de informatiepositie, het bovenregionaal samenwerken en het verder uitbouwen van het gemeentelijke veiligheidsbeleid. Een aantal (drugsgerelateerde) geweldsincidenten in de regio eind 2010, zorgde voor nog meer urgentie en heeft versnelling afgedwongen. De Taskforce is sinds begin december actief aan de slag met het oplossen van de problematiek en doet wat nodig is.
De aanpak van de Taskforce levert op korte termijn resultaten op en zorgt op lange termijn voor een structurele basis voor een bestendige gezamenlijke aanpak van georganiseerde misdaad. De aanpak moet leiden tot een structureel veiliger Brabant.
De problemen worden op de volgende manier door de Taskforce aangepakt:
1) Acties op basis van een geïntegreerde informatievoorziening;
2) Vergroten effectiviteit en rendement overheidshandelen;
3) Intensivering van het afpakken van crimineel vermogen;
4) Kabinetsbeleid ten aanzien van coffeeshops wordt als eerste in de zuidelijke provincies, waaronder Brabant, ingevoerd.
Korte termijn
Ad. 1. Acties op basis van een geïntegreerde informatievoorziening
De regionale politiekorpsen, de gemeenten, de Regionale Informatie en Expertise Centra (de RIECs) en de Belastingdienst hebben hun expertise en informatie gebundeld en werken samen met het Openbaar Ministerie en de Nationale Recherche. Daarbij werken de betrokken politiekorpsen nauw samen, als ware het één korps. Datzelfde geldt voor de betrokken RIECs. Deze expertise en informatiebundeling leveren een aanzienlijk beter beeld op van de georganiseerde misdaad in Brabant. Zo is er een Criminaliteitsbeeld Analyse opgesteld door politie, RIEC, belastingdienst en bestuur, over de georganiseerde criminaliteit in Brabant. Het RIEC is het informatieplein waar alle informatie bij elkaar komt.
Een nieuw besluitvormingsmodel, met commitment van alle betrokken partijen, zorgt voor snelle onderlinge afstemming en goede coördinatie van acties. Dit heeft al geleid tot verschillende integrale acties onder regie van de Taskforce:
– In februari zijn bij een grootschalige integrale actie 27 aanhoudingen verricht en is ruim drie miljoen euro in beslag genomen.
– Eind maart zijn bij een actie in Eindhoven waarbij onder meer de politie, brandweer, milieudienst en Belastingdienst betrokken waren zes arrestaties verricht en is hennep in beslag genomen, alsmede spullen om een hennepkwekerij te runnen en zijn onder meer goederen en vermogen in beslag genomen.
– In april zijn integrale acties gehouden waarbij 19 hennepkwekerijen zijn ontruimd, voor bijna € 90 000 beslag is gelegd en 15 verdachten zijn aangehouden voor betrokkenheid bij de kwekerijen.
– In mei is een inval gedaan in Helmond onder regie van de Taskforce. Tijdens de inval zijn controles uitgevoerd door de gemeente en de Belastingdienst. Ook het Openbaar Ministerie en de politie hebben onderzoek gedaan. Er zijn 3 verdachten aangehouden.
Het oprollen van criminele bendes, het afbreken van criminele structuren en het afpakken van crimineel vermogen is een kwestie van blijvende samenwerking. Daarom heeft de Taskforce een team gevormd dat de georganiseerde criminaliteit fulltime opspoort. Dit team is samengesteld uit leden van de Bovenregionale Recherche, de Koninklijke Marechaussee en wordt ondersteund door de Nationale Recherche en de FIOD. Voor de looptijd van het programma is extra capaciteit vanuit Koninklijke Marechaussee en Nationale Recherche noodzakelijk; deze zal worden geleverd.
Vóór de zomer heeft de Taskforce nog een aantal operationele acties gepland.
In het belang van lopende onderzoeken naar criminele groepen kan niet uitvoeriger op de operationele resultaten worden ingegaan.
Lange termijn
Ad. 2. Vergroten effectiviteit en rendement overheidshandelen
Naast operationele acties is het van belang dat de betrokken organisaties voldoende geëquipeerd zijn om op lange termijn de georganiseerde misdaad in Brabant een halt toe te roepen. Een belangrijke rol hierin hebben de gemeentebesturen. De gemeenten treffen maatregelen om hun informatiepositie te verbeteren en stellen mensen en/of middelen beschikbaar ten behoeve van de Taskforce. Ook hebben de gemeenten een inhaalslag gemaakt waar het gaat om de BIBOB-aanvragen en is een Brabants actieprogramma «Versterking bestuurlijke kracht» opgesteld waar de gemeenten nu voor aan de lat staan. Door de structurele financiële bijdrage die het Rijk inmiddels levert aan alle RIECs, is daarnaast de continuïteit in de aanpak mogelijk gemaakt. Mijn ministerie onderhoudt intensief contact met de regio. Als knelpunten zich voordoen wordt ook op rijksniveau gedaan wat nodig is.
Tevens worden de administratieve lasten verlicht. De manier van werken wordt gekenmerkt door kortere lijnen, snellere besluitvorming en doorlooptijden en minder bureaucratie. Dat past geheel in de landelijke ambitie om de administratieve lasten bij de politie en het Openbaar Ministerie terug te dringen via het «Aanvalsplan Bureaucratie».
Ad. 3. Intensivering van het afpakken van crimineel vermogen
Het afpakken van crimineel vermogen wordt geïntensiveerd, onder meer door de instelling van hennepteams. Deze integrale teams ontmantelen hennepkwekerijen en richten zich daarbij met name op potentieel te ontnemen crimineel vermogen. Brabant levert hiermee een substantiële bijdrage aan de kabinetsdoelstelling om het afpakken van crimineel vermogen te verhogen naar € 55 miljoen in 2010, € 75 miljoen in 2015, oplopend tot € 100 miljoen in 2018. Daarnaast leidt deze aanpak ook tot extra ontvangsten ten behoeve van de belastingdienst.
Ad. 4. Kabinetsbeleid ten aanzien van coffeeshops wordt als eerste in de zuidelijke provincies, waaronder Brabant, ingevoerd
De aanpak in Brabant is erop gericht de georganiseerde misdaad een halt toe te roepen, door een doelgericht optreden tegen criminele organisaties en individuen én door maatregelen te treffen tegen situaties of factoren die een voedingsbodem of afzetmarkt (kunnen) zijn voor de georganiseerde criminaliteit.
Daar hoort ook bij dat met het kabinetsbeleid ten aanzien van coffeeshops wordt gestart in de zuidelijke provincies, waaronder Brabant. Uw kamer ontvangt vóór 1 juni een brief over het drugsbeleid van het kabinet.
De Taskforce bestrijding georganiseerde misdaad in Brabant is verantwoordelijk voor de voortvarende aanpak van de bovenstaande actielijnen. Een programmadirecteur is benoemd die namens de Taskforce leiding geeft aan de uitvoering van het programma.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De minister van Veiligheid en Justitie,
I. W. Opstelten
Stads- en regioscan in de grootste Brabantse gemeenten. De achtergronden van de onveilige GVI scores. Politie en Wetenschap, 2010
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29911-49.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.