Besluit van 23 mei 2014 tot wijziging van het Luchthavenindelingbesluit Schiphol in verband met wijziging van het luchthavengebied ten behoeve van een nieuwe vliegtuigopstelplaats op Schiphol-Noordwest

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 22 april 2014, nr. IenM/BSK-2014/86388, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Gelet op artikel 8.4 van de Wet luchtvaart;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 2 mei 2014, nr. W14.14.015/IV);

Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 20 mei 2014, nr. IenM/BSK-2014/108797, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

A

De kaart, opgenomen in bijlage 1, behorend bij het Luchthavenindelingbesluit Schiphol wordt vervangen door de kaart met het opschrift «Bijlage 1 bij Luchthavenindelingbesluit Schiphol 2014 – het luchthavengebied», opgenomen in bijlage A, behorend bij dit besluit.

B

De kaart, opgenomen in bijlage 2, wordt vervangen door de kaart met het opschrift «Bijlage 2 bij Luchthavenindelingbesluit Schiphol (2014) – Het beperkingengebied», opgenomen in bijlage B, behorende bij dit besluit.

C

De bijlagen 3A en 3B worden als volgt gewijzigd:

1. De aanduiding «Bijlage 3A» wordt vervangen door: Bijlage 3.

2. De aanduiding «Bijlage 3B» vervalt.

3. De kaarten worden vervangen door de kaart met het opschrift «Bijlage 3 bij Luchthavenindelingbesluit (2014) – Beperking bebouwing», opgenomen in bijlage C, behorend bij dit besluit.

D

De kaart, opgenomen in bijlage 4, wordt vervangen door de kaart met het opschrift «Bijlage 4 bij Luchthavenindelingbesluit Schiphol (2014) – Maatgevende kaart toetshoogtes», opgenomen in bijlage D, behorend bij dit besluit.

E

De kaart, opgenomen in bijlage 5, wordt vervangen door de kaart met het opschrift «Bijlage 5 bij Luchthavenindelingbesluit Schiphol (2014) – Beperking aantrekken vogels», opgenomen in bijlage E, behorend bij dit besluit.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2014.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot

Wassenaar, 23 mei 2014

Willem-Alexander

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Uitgegeven de zesde juni 2014

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten

Bijlage A bij het Besluit tot wijziging van het Luchthavenindelingbesluit Schiphol in verband met wijziging van het luchthavengebied ten behoeve van een nieuwe vliegtuigopstelplaats op Schiphol-Noordwest

Bijlage B bij het Besluit tot wijziging van het Luchthavenindelingbesluit Schiphol in verband met wijziging van het luchthavengebied ten behoeve van een nieuwe vliegtuigopstelplaats op Schiphol-Noordwest

Bijlage C bij het Besluit tot wijziging van het Luchthavenindelingbesluit Schiphol in verband met wijziging van het luchthavengebied ten behoeve van een nieuwe vliegtuigopstelplaats op Schiphol-Noordwest

Bijlage D bij het Besluit tot wijziging van het Luchthavenindelingbesluit Schiphol in verband met wijziging van het luchthavengebied ten behoeve van een nieuwe vliegtuigopstelplaats op Schiphol-Noordwest

Bijlage E bij het Besluit tot wijziging van het Luchthavenindelingbesluit Schiphol in verband met wijziging van het luchthavengebied ten behoeve van een nieuwe vliegtuigopstelplaats op Schiphol-Noordwest

NOTA VAN TOELICHTING

Algemeen deel

1. Aanleiding en doel wijziging van het LIB

Het onderhavige besluit wijzigt het Luchthavenindelingbesluit Schiphol (hierna LIB) met als doel de wijziging van het luchthavengebied ten behoeve van een nieuwe vliegtuigopstelplaats op Schiphol-Noordwest.

Het luchthavengebied is met dit besluit beperkt gewijzigd. Deze wijziging volgt op de eerdere beperkte wijziging van het luchthavengebied in 2012, in verband met het nieuwe justitieel complex en nieuwbouw van de Koninklijke Marechaussee op Schiphol. De thans aan de orde zijnde wijziging heeft betrekking op een nieuwe opstelplaats voor vliegtuigen op Schiphol-Noordwest. Deze nieuwe vliegtuigopstelplaats is nodig, omdat een aantal bestaande opstelplaatsen door ontwikkelingen van de luchthaven niet meer gebruikt kunnen worden en vanwege de autonome ontwikkeling van het vliegverkeer. De nieuwe opstelplaats is nodig vanaf het najaar van 2014. De nieuwe vliegtuigopstelplaats valt binnen de bestemmingsplangrenzen waar airside gebonden functies zijn toegestaan. De wijziging van de begrenzing van het luchthavengebied in dit besluit laat onverlet dat eventueel nog benodigde procedures voor nieuw gebruik van de betreffende gronden door de verantwoordelijke instanties en partijen doorlopen moeten worden.

In de kaart van bijlage 1 van het LIB, als gewijzigd door dit besluit, staat de geactualiseerde grens van het luchthavengebied weergegeven. Deze is als bijlage A bij dit besluit gevoegd, op een schaal van 1:10.000. Deze kaart wordt digitaal gepubliceerd via http://www.ruimtelijke/plannen.nl.

Vanwege de wijziging van de begrenzing van het luchthavengebied, zijn ook de bijlagen 2, 3, 4 en 5 van het LIB gewijzigd. De enige wijziging betreft de binnengrens van de aangegeven gebieden, dat gevormd wordt door het luchthavengebied. Deze kaarten zijn respectievelijk als bijlagen B, C, D en E bij dit besluit gevoegd, op een schaal van 1:50.000. Ook deze kaarten worden digitaal gepubliceerd via www.ruimtelijkeplannen.nl.

2. Verhouding tot bestaande regelgeving

Het LIB is gebaseerd op artikel 8.4 van de Wet luchtvaart. De doorwerking van de inhoud van het LIB en de toetsing van aanvragen voor een omgevingsvergunning vindt plaats via het gemeentelijke bestemmingsplan op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro). Het is de bedoeling dat de doorwerking van het LIB op termijn wordt geregeld op basis van de Omgevingswet die thans in voorbereiding is.

3. Uitvoering en handhaving

Verantwoordelijkheden voor uitvoering en handhaving van het LIB en op welke wijze de regeling wordt uitgevoerd, wijzigen in beginsel niet met de onderhavige wijziging van het LIB.

4. Gevolgen

4.1 Bestuurlijke lasten

Bestuurlijke nalevingkosten voor gemeenten en provincies door dit besluit worden nihil ingeschat.

4.2 Lasten voor burgers, bedrijven en instellingen

Burgers zullen geen gevolgen ondervinden van de wijzigingen van het luchthavengebied in het LIB met dit besluit. Ook vloeien er geen extra (administratieve) lasten voort uit dit besluit. Tenslotte zijn er geen gevolgen voor de internationale concurrentiepositie van bedrijven. Voor bedrijven en instellingen is er eveneens geen sprake van extra nalevingskosten van betekenis vanwege dit besluit

4.3 Financiële gevolgen voor de rijksoverheid

De wijzigingen van het LIB via dit besluit hebben geen financiële gevolgen voor de Rijksbegroting.

4.4 Gevolgen voor het milieu

De wijzigingen in het LIB via dit besluit hebben geen gevolgen voor het milieu.

5. Totstandkoming

Dit besluit is voorbereid in goed overleg met vertegenwoordigers van Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer.

6. Inspraak- en voorhangprocedure

Het ontwerpbesluit met de wijziging van het luchthavengebied en de wijzigingen in verband met de vliegveiligheid is overeenkomstig artikel 8.13 van de Wet luchtvaart aangeboden aan de beide Kamers der Staten-Generaal. Deze hebben geen aanleiding gezien tot het maken van opmerkingen.

Het ontwerpbesluit heeft overeenkomstig artikel 8.13 van de Wet luchtvaart ter inzage gelegen van 22 november 2013 tot en met 19 december 2013 (Stcrt. 2013, 32426) met de mogelijkheid tot het inbrengen van zienswijzen door een ieder. Het betrof een ontwerpbesluit waarin naast de wijziging van het luchthavengebied eveneens wijzigingen in het LIB waren opgenomen in verband de vliegveiligheid. De binnengekomen inspraakreacties hadden alle betrekking op de laatstbedoelde wijzigingen. Besloten is meer tijd te nemen voor de wijzingen in verband met vliegveiligheid. Er zijn geen zienswijzen ingediend die betrekking hebben op wijziging van het luchthavengebied. Het ontwerpbesluit tot wijziging van het luchthavenindelingbesluit Schiphol in verband met wijziging van het luchthavengebied is vervolgens aan de Raad van State voorgelegd. Dit in verband met het feit dat die wijziging uiterlijk op 1 oktober 2014 van kracht moet zijn vanwege de gewenste ingebruikneming van de nieuwe vliegtuigopstelplaats.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I

In onderdeel A is in verband met de nieuw geplande opstelplaats voor vliegtuigen op Schiphol-Noordwest is het luchthavengebied en de kaart in bijlage 1 van het LIB aangepast.

In de onderdelen B, C, D en E zijn de kaarten in bijlagen 2, 3A en 3B, 4 en 5 vervangen in verband met de wijziging van het luchthavengebied en dientengevolge het beperkingengebied.

Artikel II

Het besluit treedt in werking op 1 juli 2014, zijnde een vast verandermoment voor algemene maatregelen van bestuur.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


XHistnoot
histnoot

Het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 26, zesde lid j° vijfde lid, van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

Naar boven