Besluit van 27 november 2012, houdende wijziging van het Besluit tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten in verband met verlaging van de tegemoetkoming

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 23 oktober 2012, kenmerk Z-3136334;

Gelet op artikel 2 van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 7 november 2012, nummer W13.12.0442/III);

Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 22 november 2012, Z-3141785;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Artikel 2 van het Besluit tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef van het eerste lid wordt «€ 296» vervangen door «€ 290» en wordt «€ 148» vervangen door: € 145.

2. In de aanhef van het tweede lid wordt «€ 494» vervangen door «€ 484» en wordt «€ 346» vervangen door: € 339.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot

’s-Gravenhage, 27 november 2012

Beatrix

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. J. van Rijn

Uitgegeven de zesde december 2012

De Minister van Veiligheid en Justitie, I. W. Opstelten

NOTA VAN TOELICHTING

Algemeen

Met dit besluit is het Besluit tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (hierna: Btcg), dat berust op de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (hierna: Wtcg), gewijzigd. Door de wijziging zijn de bedragen van de tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten (hierna: tegemoetkoming) verlaagd. De verlagingen hebben effect voor de tegemoetkomingen over het berekeningsjaar 2013 en daaropvolgende berekeningsjaren. Het berekeningsjaar is het jaar waarop de tegemoetkoming betrekking heeft1. Aangezien de uitbetaling van de tegemoetkomingen over het berekeningsjaar 2013 in december 2014 plaatsvindt hebben de wijzigingen pas effect op de Rijksbegroting vanaf het begrotingsjaar 2014.

De groep Wtcg-gerechtigden neemt naar verwachting meer toe dan geraamd. Dit komt met name door een veranderde financiering van dure geneesmiddelen in ziekenhuizen. Geneesmiddelen die in een ziekenhuis worden verstrekt waren voor zorgverzekeraars niet tot een individuele verzekerde herleidbaar vanwege de bekostiging op basis van de nu vervallen Beleidsregel dure geneesmiddelen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Een groot deel van die geneesmiddelen geeft recht op een tegemoetkoming, doordat deze middelen nu herleidbaar zijn tot een individuele verzekerde. Hierdoor stijgt het aantal Wtcg-gerechtigden.

Door de toename van de doelgroep wordt er een overschrijding voorzien van het voor de verstrekking van tegemoetkomingen beschikbare bedrag. Zonder aanvullende maatregelen zou de overschrijding vanaf 2014 naar verwachting circa € 7 miljoen bedragen.

De dringende noodzaak van stringente beheersing van de overheidsuitgaven, mede in het licht van het Begrotingsakkoord 2013 (Kamerstukken II 2011/12, 33 280, nr 1, blz 12 t/m 38)2, beperkt de mogelijkheden tot het verhogen van het beschikbare bedrag. Om uitgaven binnen het beschikbare kader te houden, moet derhalve worden gekozen tussen het beperken van de groep van rechthebbenden of het verlagen van de bedragen van de tegemoetkoming. De regering heeft ervoor gekozen in dit geval de «pijn» te verdelen over alle rechthebbenden en de tegemoetkomingsbedragen per 1 januari 2013 met 2% te verlagen. Daarmee wordt bewerkstelligd dat de rechthebbenden een tegemoetkoming zullen blijven ontvangen, zij het enigszins lager dan over het berekeningsjaar 2012. De verlaging van de tegemoetkomingsbedragen heeft slechts beperkte inkomenseffecten voor de Wtcg-gerechtigden.

Administratieve lasten

Dit besluit heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor de burger of voor het bedrijfsleven. Het CAK stel de tegemoetkoming ambtshalve vast op basis van de door de zorgverzekeraars verstrekte gegevens. Het CAK zal in de toelichting op de beschikkingen en in de overige communicatie richting burger melding maken van de gewijzigde tegemoetkomingsbedragen.

Financiële gevolgen

De wijzigingen van het Btcg zorgen ervoor dat de uitgaven voor tegemoetkomingen vanaf 2014 binnen het beschikbare budget blijven, zoals opgenomen in de meerjarenramingen voor de begroting van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor het jaar 2013. Het onderhavige besluit repareert daarmee een onbedoelde overschrijding vanaf 2014.

Artikelsgewijs

Artikel I

Met dit besluit zijn de bedragen van de tegemoetkoming verlaagd en wel als volgt:

  • de zgn. lage tegemoetkoming is verlaagd van € 296 naar € 290 respectievelijk van € 148 naar € 145;

  • de zgn. hoge tegemoetkoming is verlaagd van € 494 naar € 484 respectievelijk van € 346 naar € 339.

De weergegeven bedragen gelden afhankelijk van de vraag of de rechthebbende in het kalenderjaar waarop de tegemoetkoming betrekking heeft, jonger dan wel ouder is dan 65 jaar.

De nieuw vastgestelde bedragen zullen het uitgangspunt vormen voor de indexering welke op grond van artikel 5 van het Btcg met ingang van 2015 weer zal plaatsvinden.

Artikel II

De wijzigingen treden in werking met ingang van 2013 en hebben daardoor voor het eerst effect op de tegemoetkoming over dat jaar welke in december van 2014 wordt uitbetaald. Het niet hanteren van een minimale invoeringstermijn van twee maanden vormt een afwijking van de systematiek van de Vaste Verandermomenten (VVM). Een vertraagde inwerkingtreding van de wijzigingen van het Btcg zou nadelige gevolgen hebben voor de uitvoering door het CAK en tot onduidelijkheid leiden bij belanghebbenden.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. J. van Rijn


X Noot
1

Zie artikel 2, eerste lid, onderdeel b, van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen.

X Noot
2

Op 26 april 2012 sloten de fracties van VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie het Begrotingsakkoord 2013. Dit akkoord behelst een aanvullend pakket van consolidatie- en hervormingsmaatregelen. Het pakket omvat afspraken voor 2013 en is gericht op een EMU-saldo van 3 procent in dat jaar.

XHistnoot
histnoot

Het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 26, zesde lid j° vijfde lid, van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

Naar boven