Besluit van 7 mei 2009, houdende wijziging van het Besluit
aanwijzing hoofdspoorwegen in verband met de aanwijzing van de nieuwe Sloelijn
als hoofdspoorweg en de intrekking van een hoofdspoorweg
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses
van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister
van Verkeer en Waterstaat van 29 april 2009, nr. HDJZ/S&W/2009-460,
Hoofddirectie Juridische Zaken;
Gelet op de artikelen 2, eerste en
tweede lid, en 124, tweede lid van de Spoorwegwet;
Hebben goedgevonden en verstaan:
ARTIKEL I
Bijlage 1 van het Besluit aanwijzing
hoofdspoorwegen wordt als volgt gewijzigd:
A
Onderdeel 9 komt te luiden:
B
Onderdeel 10 wordt als volgt gewijzigd:
ARTIKEL II
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van
uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.
’s-Gravenhage, 7 mei 2009
Beatrix
De Minister van
Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings
Uitgegeven de twintigste mei 2009
De Minister van
Justitie,
E. M. H. Hirsch
Ballin
NOTA VAN TOELICHTING
Doel van deze wijziging van het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen is
het aanwijzen van de nieuwe Sloelijn als hoofdspoorweg en de intrekking van de
aanwijzing als hoofdspoorweg van de spoorlijn Delfshavense Schie – Rotterdam
Rechter Maasoever.
Onderdeel A van Artikel I
Als gevolg van de aanleg en ingebruikname van de nieuwe Sloelijn
wordt de aanwijzing van de spoorlijn ’s-Heer Arendskerke Aansluiting –
Sloehaven als hoofdspoorweg ingetrokken. Deze spoorlijn is niet meer in
gebruik. De spoorlijn Lewedorp Aansluiting – Sloehaven is daarvoor in de plaats
in gebruik genomen en is nu als hoofdspoorweg aangewezen.
Deze nieuwe Sloelijn is een enkelsporige goederenspoorlijn die het
Sloegebied (havengebied Vlissingen-Oost) met het hoofdspoor
Vlissingen-Roosendaal verbindt. De nieuwe Sloelijn biedt meer ruimte voor het
toenemende goederenvervoer per trein in Zeeland en ontlast de woonkernen langs
de oude Sloelijn.
Onderdeel B van Artikel I
Gelet op het feit dat de hoofdspoorweg Delfshavense Schie –
Rotterdam Rechter Maasoever, een zijtak van de hoofdspoorweg Amsterdam Centraal
– Haarlem – Leiden – Den Haag HS – Rotterdam Centraal – Dordrecht – Roosendaal
– Belgische grens, gesaneerd is, is de aanwijzing van de hoofdspoorweg
Delfshavense Schie – Rotterdam Rechter Maasoever ingetrokken. Het oude
havengebied waarin deze spoorlijn met bijbehorend emplacement lag, heeft een
andere bestemming gekregen en is inmiddels tot stedelijke woonomgeving
ontwikkeld.
De Minister van
Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings
Bezwaar
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u tegen dit besluit
binnen zes weken na de dag waarop dit is bekendgemaakt een bezwaarschrift
indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Verkeer en
Waterstaat, ter attentie van Hoofddirectie Juridische Zaken, sector Algemeen
Bestuurlijk-Juridische Zaken, postbus 20906, 2500 EX Den
Haag.
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste het
volgende te bevatten:
a. naam en adres van de indiener;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift
zich richt (datum en nummer of kenmerk);
d. een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet
kan verenigen.