Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatsblad 2008, 413 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatsblad 2008, 413 | AMvB |
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 17 juli 2008, kenmerk DWJZ/SWW-2865083;
Gelet op artikel 10, vierde lid, van de Wet op de orgaandonatie;
De Raad van State gehoord (advies van 27 augustus, No. W13.08.0343/I);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 11 september 2008, DWJZ/SWW-2877030;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Het Besluit donorregister wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt «in overleg» vervangen door: «na overleg» en wordt «die op het bepaalde tijdstip nog niet in het donorregister is opgenomen» vervangen door: van wie op het bepaalde tijdstip nog geen verklaring omtrent het verwijderen van organen in het donorregister is opgenomen.
2. Het tweede en derde lid komen als volgt te luiden:
2. Vanaf 2009 stuurt Onze Minister jaarlijks na een na overleg met Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties te bepalen tijdstip een donorformulier aan elke ingezetene, bedoeld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, die:
a. op 31 december van het jaar voorafgaand aan de aanschrijving minimaal drie jaar maar nog geen vier jaar nieuw is ingeschreven dan wel opnieuw als ingezetene is ingeschreven in een gemeentelijke basisadministratie;
b. op 31 december van het jaar van inschrijving in een gemeentelijke basisadministratie ten minste de leeftijd van negentien jaar had bereikt; en
c. van wie op het bepaalde tijdstip nog geen verklaring omtrent het verwijderen van organen in het donorregister is opgenomen.
3. In 2008 stuurt Onze Minister na een na overleg met Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties te bepalen tijdstip een donorformulier aan elke ingezetene, bedoeld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, die:
a. in de periode te rekenen vanaf 22 februari 1998 tot en met 31 december 2004 nieuw is ingeschreven dan wel opnieuw als ingezetene is ingeschreven in een gemeentelijke basisadministratie;
b. op 31 december van het jaar van inschrijving in een gemeentelijke basisadministratie ten minste de leeftijd van negentien jaar had bereikt; en
c. van wie op het bepaalde tijdstip nog geen verklaring omtrent het verwijderen van organen in het donorregister is opgenomen.
B
In artikel 7 wordt «artikel 3, tweede lid» vervangen door: artikel 3, derde lid.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot
’s-Gravenhage, 17 september 2008
Beatrix
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
A. Klink
Uitgegeven de drieëntwintigste oktober 2008
De Minister van Justitie,
E. M. H. Hirsch Ballin
In 1998 werd eenmalig een donorformulier toegezonden aan alle ingezetenen, bedoeld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, die de leeftijd van achttien jaar en ouder hadden bereikt. Vanaf 22 februari 1998, de peildatum van deze initiële aanschrijving, wordt jaarlijks een donorformulier toegezonden aan ingezetenen die in een gemeentelijke basisadministratie zijn ingeschreven en die de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt. Het eerste lid van artikel 10 van de Wet op de orgaandonatie bepaalt dat aan hen in het jaar volgend op dat waarin zij achttien jaar zijn geworden een donorformulier wordt toegezonden. De uitvoering hiervan is neergelegd in het eerste lid van artikel 3 van het Besluit donorregister.
Artikel 10, vierde lid, van de Wet op de orgaandonatie is gewijzigd bij Wet van 23 juni 2006, Stb. 311. Op grond daarvan is het mogelijk om aan nieuw ingezetenen een donorformulier toe te zenden. Het vierde lid van artikel 10 van de wet bepaalt dat bij algemene maatregel van bestuur een donorformulier kan worden toegezonden aan personen die na het bereiken van de leeftijd van negentien jaar nieuw in een gemeentelijke basisadministratie zijn ingeschreven. Door de onderhavige wijziging van het Besluit donorregister wordt gebruik gemaakt van deze mogelijkheid.
Ingezetenen die na 22 februari 1998 nieuw in een gemeentelijke basisadministratie zijn ingeschreven, de nieuw ingezetenen, zijn tot nu toe niet op een structurele wijze voorzien van een donorformulier, waardoor mogelijk een aantal registraties in het donorregister is gemist. Een uitzondering hierop vormen de nieuw ingezetenen die in het jaar van inschrijving in een gemeentelijke basisadministratie de leeftijd van negentien jaar nog niet hadden bereikt. Aan deze groep wordt op grond van het eerste lid van artikel 3 van het Besluit donorregister, in het jaar volgend op dat waarin zij achttien jaar zijn geworden, een donorformulier toegezonden.
Door de onderhavige wijziging wordt artikel 3 van het Besluit donorregister gewijzigd. Het gewijzigde tweede lid van artikel 3 van het besluit maakt het mogelijk om vanaf 2009 jaarlijks een donorformulier te versturen aan nieuw ingezetenen die op 31 december van het jaar van inschrijving in een gemeentelijke basisadministratie negentien jaar of ouder waren. De personen die op grond van het tweede lid van artikel 3 van het besluit kunnen worden aangeschreven vallen uiteen in twee groepen. De eerste groep wordt gevormd door de personen die nieuw zijn ingeschreven in een gemeentelijke basisadministratie. De tweede groep wordt gevormd door de personen die na een emigratie weer terugkeren naar Nederland. Deze laatste groep wordt opnieuw als ingezetene ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie. Beide groepen worden ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie.
Met de inschrijving genoemd in artikel 3, tweede en derde lid, onderdeel b, wordt zowel de nieuwe inschrijving als de hernieuwde inschrijving als ingezetene bedoeld.
Voordat jaarlijks aan nieuw ingezetenen een donorformulier wordt toegezonden, zal in 2008 eerst een inhaalslag voor de periode van 22 februari 1998 tot en met 31 december 2004 plaatsvinden. Het derde lid van artikel 3 van het besluit, dat een nadere precisering bevat van artikel II van de Wet van 23 juni 2006, Stb. 311, regelt wie hierbij zal worden aangeschreven.
Op grond van het tweede en derde lid van artikel 3 van het Besluit donorregister zal bij de jaarlijkse aanschrijving en de eenmalige aanschrijving in 2008 van nieuw ingezetenen, rekening worden gehouden met het aantal jaren dat een nieuw ingezetene is ingeschreven in een gemeentelijke basisadministratie. Het uitgangspunt is dat een nieuw ingezetene ten minste drie jaar in een gemeentelijke basisadministratie is ingeschreven. Uit publicaties van het CBS is namelijk gebleken dat van de nieuw ingezetenen in de eerste drie jaar na inschrijving in een gemeentelijke basisadministratie, ongeveer dertig procent Nederland weer verlaat. Wilsverklaringen van diegenen die Nederland verlaten worden in het donorregister opgeschort. Bij terugkomst naar Nederland worden deze weer geactiveerd. Om het register niet onnodig te belasten met opgeschorte wilsverklaringen van diegenen die na een kort verblijf niet de intentie hebben om terug te keren naar Nederland, is gekozen voor een verblijfsduur van minimaal drie jaar. Nieuw ingezetenen van wie de wilsverklaring in het donorregister is geregistreerd, worden uiteraard niet aangeschreven.
Door de wijziging van het eerste lid wordt bewerkstelligd dat dit lid overeenstemt met de in het tweede en derde lid gebruikte terminologie.
Op dit moment is niet exact aan te geven om hoeveel aanschrijvingen het zal gaan. De inschatting is dat het bij de eenmalige aanschrijving in 2008, op grond van het derde lid van artikel 3 van het besluit, om circa 430.000 personen zal gaan en daarna jaarlijks om circa 60.000 personen. Niet te vermijden is dat bij de selectie voor de aanschrijvingen bedoeld in het tweede en derde lid van artikel 3 van het Besluit donorregister, zich een beperkte groep van ingezetenen zal bevinden die opnieuw een donorformulier toegezonden krijgt. Het gaat hier onder andere om remigranten die eerder in een gemeentelijke basisadministratie stonden ingeschreven en indertijd geselecteerd werden voor een eerdere aanschrijving, zoals bij de initiële aanschrijving in 1998 of bij het bereiken van de leeftijd van achttien jaar, en die na een periode van emigratie opnieuw als ingezetene in een gemeentelijke basisadministratie zijn ingeschreven, terwijl van hen geen wilsverklaring in het donorregister is geregistreerd. Daarnaast is het mogelijk dat ook nog een ander deel van de geselecteerde nieuw ingezetenen opnieuw een donorformulier toegezonden krijgt. Het gaat hier om de geselecteerde nieuw ingezetenen die in een gemeentelijke basisadministratie zijn ingeschreven en die op 1 januari 2007 de leeftijd van 45 tot en met 54 jaar hadden bereikt. Aan deze specifieke leeftijdgroep is in 2007 een donorformulier verzonden, op grond van de wijziging van het Besluit donorregister van 6 december 2006, Stb. 2007, 30. De persoonsgegevens van diegenen aan wie in het verleden eerder een donorformulier is toegezonden, zijn niet meer beschikbaar. Op grond van artikel 9 van de Wet bescherming persoonsgegevens mogen persoonsgegevens namelijk niet verder verwerkt worden op een wijze die onverenigbaar is met de doeleinden waarvoor ze zijn verkregen. Hierdoor bestaat de kans dat met de aanschrijvingen van nieuw ingezetenen, een onbekend aantal personen wordt benaderd die in het verleden al een donorformulier hebben ontvangen maar hierop niet hebben gereageerd. De verwachting is dat het om een gering aantal personen gaat. Diegenen die wel hebben gereageerd worden uiteraard niet opnieuw aangeschreven.
Artikel 7 van het Besluit donorregister is in die zin aangepast dat degenen die reageren op de aanschrijvingen die worden verzonden bij de inhaalslag van 2008, binnen twaalf weken een bevestiging krijgen van de registratie. Deze tijd blijkt nodig te zijn voor de verwerking van deze ingezonden registraties. Voor de verwerking van de ontvangen reacties op aanschrijvingen die plaatsvinden op grond van artikel 3, tweede lid, van het Besluit donorregister zal de bevestiging van de registratie binnen de gebruikelijke termijn van zes weken plaatsvinden.
Het invullen van een donorformulier valt niet onder de definitie van een administratieve last voor de burger zoals deze in 2008 is overeengekomen in de interdepartementale Regiegroep Regeldruk. Met het toezenden van een donorformulier wordt de burger immers geen informatieplicht of een inhoudelijke plicht opgelegd. Het invullen van een donorformulier is een vrije keus van de burger.
Het ontwerp van dit besluit is overeenkomstig het vijfde lid van artikel 10 van de wet voorgelegd aan beide Kamers der Staten-Generaal.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
A. Klink
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2008-413.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.