Besluit van 6 december 2006, houdende wijziging van het Besluit donorregister in verband met wijziging van de bijlage en de aanwijzing van categorieën personen die opnieuw een donorformulier zullen ontvangen

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 11 oktober 2006, kenmerk GMT/IB 2688646, gedaan mede namens Onze Minister van Justitie;

Gelet op artikel 10, vierde lid, van de Wet op de orgaandonatie;

De Raad van State gehoord (advies van 19 oktober 2006, nummer W13.06.0040/III);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 29 november 2006, kenmerk GMT/IB 2727713, uitgebracht mede namens Onze Minister van Justitie;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Besluit donorregister wordt gewijzigd als volgt:

A

De in artikel 2 bedoelde bijlage wordt gewijzigd en opnieuw vastgesteld overeenkomstig de bijlage bij dit besluit.

B

Artikel 3 wordt gewijzigd als volgt:

a. Voor de tekst wordt de aanduiding «1.» geplaatst.

b. Er worden twee leden ingevoegd, luidende:

  • 2. Onze Minister zendt opnieuw een donorformulier aan ingezetenen als bedoeld in de Wet gemeentelijke basisadministratie van wie niet binnen twee jaar na de laatste toezending van een donorformulier een wilsverklaring is opgenomen en die op 1 januari 2007 behoren tot de volgende leeftijdscategorieën:

    a) 45 tot en met 49 jaar; en

    b) 50 tot en met 54 jaar.

  • 3. Onze Minister kan voor de toezending aan ingezetenen van de onder a en b genoemde leeftijdscategorieën een verschillend tijdstip aanhouden.

C

Artikel 7 wordt vervangen door:

Artikel 7

In afwijking van artikel 4, tweede lid, ontvangt de betrokken persoon die een donorformulier als bedoeld in artikel 3, tweede lid, heeft ingevuld een bevestiging van de registratie binnen een termijn van twaalf weken.

ARTIKEL II

Vóór de datum van inwerkingtreding van dit besluit toegezonden donorformulieren behouden hun gelding.

ARTIKEL III

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

’s-Gravenhage, 6 december 2006

Beatrix

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

J. F. Hoogervorst

De Minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

Uitgegeven de vijfentwintigste januari 2007

De Minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

NOTA VAN TOELICHTING

Met deze wijziging van het Besluit donorregister worden allereerst de tekst en de vormgeving van het donorformulier gewijzigd. Aanleiding hiervoor is de gedane toezegging (Kamerstukken II 2004/2005, 28 140, nr. 19, blz. 4) om te onderzoeken op welke wijze het donorformulier meer wervend en gebruiksvriendelijk gemaakt zou kunnen worden. Hiertoe is door een daarin gespecialiseerd bureau een tweetal conceptformulieren ontworpen, die samen met het bestaande donorformulier zijn getest door een representatief panel. Uit de test bleek dat inderdaad een van de beide nieuw ontworpen donorformulieren als wervender en gebruiksvriendelijker wordt beoordeeld. Verwacht mag worden dat introductie van een daarop gebaseerd nieuw donorformulier zal leiden tot extra respons, en aldus ook tot een stijging van het aantal wilsbeschikkingen in het donorregister. Ten opzichte van het bestaande donorformulier zijn met name de vormgeving, de tektst en de indeling van het formulier gewijzigd. De voorzijde van het nieuwe donorformulier bevat enige informatie over het formulier en is vervolgens bestemd voor persoonsgegevens en verwerkingsgegevens voor het donorregister. De achterzijde van het nieuwe donorformulier is bestemd voor de keuze omtrent orgaandonatie. Dit in tegenstelling tot het bestaande donorformulier, waarbij met betrekking tot de keuze omtrent orgaandonatie zowel op de voor- als op de achterzijde van het formulier gegevens kunnen worden ingevuld. Door middel van het in artikel I onder A van het onderhavige besluit bepaalde is daartoe de bijlage bij het besluit gewijzigd. Deze bijlage bevat de de tekst en de opmaak van het donorformulier zoals deze voortaan zullen gelden.

Daarnaast voorziet artikel I van de Wet van 23 juni 2006 (Stb. 311) tot wijziging van de Wet op de orgaandonatie (evaluatie) in de mogelijkheid om door wijziging van het Besluit Donorregister aan bepaalde categorieën van ingezetenen opnieuw een donorformulier toe te zenden. Concreet is in artikel I onder B van het onderhavige besluit aan deze mogelijkheid invulling gegeven door wijziging van artikel 3 van het Besluit donorregister. Aan artikel 3 is een tweede lid toegevoegd, waarmee uitvoering wordt gegeven aan de mogelijkheid die de herziene wetsbepaling biedt om personen aan wie eerder een donorformulier is toegezonden maar van wie binnen 2 jaar na toezending nog geen wilsverklaring in het register is opgenomen, opnieuw een donorformulier toe te zenden. Het besluit omschrijft daartoe welke categorieën personen opnieuw een donorformulier zullen ontvangen. In het verlengde van de door de Tweede Kamer aangenomen motie-Veenendaal (Kamerstukken II 2004/2005, 28 140, nr. 26) waarin werd geconstateerd dat het eenmalig vragen aan Nederlanders om zich in het donorregister te laten registeren heeft geleid tot een onderregistratie, wordt nu overgaan tot het benaderen van groepen nog niet geregistreerde personen in een bepaalde leeftijdscategorie. Voor de periode van twee jaar is gekozen omdat de kans dat iemand eigener beweging alsnog een al twee jaar eerder toegezonden donorformulier invult en retourneert, al tamelijk klein zal zijn, en ook kleiner dan wanneer een periode van een jaar zou gelden. Aan de keuze voor de onderscheiden specifieke groepen ligt allereerst ten grondslag de mate waarin verwacht mag worden dat een groep in een bepaalde leeftijdscategorie zal reageren op de toezending van een donorformulier, daarnaast is de keuze ingegeven door de feitelijke verdeling van donoren over verschillende leeftijdscategorieën. Hierbij spelen een rol het aantal registraties in het donorregister van de betreffende categorie, de grootte van de betreffende categorie, de sterfte aan voor donatie relevante oorzaken en de mate van bereidheid tot donatie van personen in de categorie. Ik heb het Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg (NIVEL) laten onderzoeken voor welke leeftijdscategorieën toezending van het donorformulier op basis van deze criteria naar verwachting het beste resultaat oplevert. De resultaten van dit onderzoek heb ik gebruikt voor de selectie van leeftijdscategorieën. Door de selectie op deze wijze te doen, wordt de kans, dat iemand uit de aangeschreven groep op korte termijn daadwerkelijk donor wordt, aanzienlijk groter. Dit laatste aspect is weer van belang voor de kosten-batenverhouding van de aanschrijving. In 2002 was de verwachte ongunstige kosten-batenverhouding van een landelijke aanschrijving reden om het wetsvoorstel dat deze aanschrijving mogelijk zou moeten maken, in te trekken. De categorie die door het NIVEL als de meest kansrijke werd geselecteerd is de leeftijdscategorie van 45 tot en met 49 jaar. Deze categorie wordt gevolgd door de leeftijdscategorie van 50 tot en met 54 jaar. De bepaling voorziet er tevens in dat de hier bedoelde leeftijdsgroepen op een verschillend tijdstip kunnen worden aangeschreven, afhankelijk van de budgettaire ruimte die daarvoor aanwezig is.

Artikel 7 van het Besluit donorregister is gewijzigd. Als gevolg van de Wet van 23 juni 2006 (Stb. 311) tot wijziging van de Wet op de orgaandonatie is de grondslag voor financiering van de activiteiten van het donorregister gewijzigd. De reden hiervoor is dat het Budgettair Kader Zorg is gezuiverd van andere dan (pseudo)aanspraken. Omdat de taken van het donorregister niet kunnen worden gezien als (pseudo)aanspraken op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten is ervoor gekozen de Wet op de orgaandonatie in die zin te wijzigen dat het donorregister uit de algemene middelen wordt gefinancierd. Als gevolg van deze wijziging van de wet is de grondslag voor het voormalige artikel 7 van het onderhavige besluit komen te vervallen, om welke reden de tekst van dit artikel is gewijzigd. In artikel 7 wordt nu bepaald dat de termijn, waarbinnen een bevestiging van de registratie wordt ontvangen, wordt verlengd van zes naar twaalf weken. Zie artikel I onderdeel C van het onderhavige besluit. De ervaring leert dat een verwerkingstermijn van zes weken bij grootschalige campagnes voor het donorregister niet altijd haalbaar is. Door de termijn met zes weken te verlengen wordt een zorgvuldige en tijdige verwerking door het donorregister gewaarborgd.

Artikel II regelt dat eerder verstrekte donorformulieren van oud model, en daarmee ook alle registraties die voorkomen uit gebruik daarvan geldig zijn en blijven, zodat door geregistreerden niet opnieuw een donorformulier hoeft te worden ingevuld.

Dit besluit heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor het bedrijfsleven.

De gevolgen van dit besluit voor de administratieve lasten voor burgers zijn de volgende: de groep van vijfenveertig- tot en met negenenveertigjarigen die in 2007 opnieuw een donorformulier zal ontvangen bedraagt ongeveer 800.000 personen. Naar verwachting zal ongeveer 15% van deze groep het formulier lezen en reageren, dit zijn ongeveer 120.000 mensen. De groep van vijftig- tot en met vierenvijftigjarigen die op een later moment het donorformulier zal ontvangen bedraagt ongeveer 700.000 personen, een respons van 15% levert een groep van 105.000 personen op. Het lezen en invullen van het formulier kost naar verwachting maximaal 1 uur. Het ingevulde formulier kan worden geretourneerd naar een antwoordnummer. Het Adviescollege toetsing administratieve lasten heeft besloten het besluit niet te selecteren voor een toets.

Het ontwerp van dit besluit is overeenkomstig het vijfde lid van artikel 10 van de wet voorgelegd aan beide Kamers der Staten-Generaal.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

J. F. Hoogervorst

De Minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

Bijlage bij het Besluit donorregister

Voorkant formulier

(afzender)

donorregister

(titel)

donorformulier

(informatie)

Op dit formulier maakt u een keuze over orgaan- en weefseldonatie. Door het formulier op te sturen, laat u uw keuze registreren bij het Donorregister.

U kunt uw keuze altijd wijzigen. Dat doet u door een nieuw donorformulier in te vullen en op te sturen.

Geef veranderingen in uw persoonsgegevens alleen door aan uw gemeente. Het Donorregister ontvangt deze wijzigingen dan automatisch van de gemeente.

Meer informatie?

internet www.donorregister.nl

e-mail info@donorregister.nl

telefoon 0900-821 21 66 (lokaal tarief)

Het Donorregister is onderdeel van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

(persoonsgegevens)

Uw gegevens

Voorletters

Tussenvoegsel*

Achternaam**

Straat

Huisnummer

Toevoeging***

Postcode

Plaats

Geboortedatum

Geslacht

man □

vrouw □

* Tussenvoegsel – bijvoorbeeld: van, van de of van der.

** Achternaam – naam zoals vermeld op uw paspoort of identiteitskaart.

*** Toevoeging – bijvoorbeeld: HS voor huis of I, II of III voor de etage.

Bij geen toevoeging niets invullen.

Kruis uw keuze over orgaandonatie aan op de achterkant van dit formulier.

(gegevensverwerking)

In te vullen door het Donorregister:

In

Doc-nr.

Prodoc-nr.

Hand.contr.

Ongeldig

Brief contr.

A/B nr.

Stknr.

Achterkant formulier

(invulinstructie en keuze ten aanzien van orgaandonatie)

Uw keuze

U kunt kiezen uit de onderstaande vier mogelijkheden. Kruis één keuze aan.

Vergeet niet uw handtekening te zetten.

Zo vult u dit formulier in:

□ Zet een kruisje in het hokje van uw keuze. Doe dit met een blauwe of zwarte pen.

□ Heeft u een verkeerd hokje aangekruist? Herstel uw keuze dan door het hokje helemaal in te kleuren en een ander hokje aan te kruisen.

Informatie die u buiten de hokjes schrijft kan niet worden verwerkt!

□ Keuze 1

Ja, ik geef toestemming

Ik stel mijn organen en weefsels na mijn overlijden wel beschikbaar voor transplantatie.

Aankruisen indien van toepassing

Ik wil wel donor zijn, maar de door mij aangekruiste organen of weefsels stel ik niet ter beschikking voor transplantatie:

□ Alvleesklier

□ Bloedvaten

□ Botweefsel, kraakbeen en pezen

□ Darmen

□ Hart

□ Hartkleppen

□ Hoornvliezen

□ Huid

□ Lever

□ Longen

□ Nieren

Keuze 2

Nee, ik geef geen toestemming

□ Ik stel mijn organen en weefsels na mijn overlijden niet beschikbaar voor transplantatie.

□ Keuze 3

Mijn nabestaanden beslissen

Ik laat de beslissing over aan mijn familie en eventuele partner. Mijn nabestaanden beslissen of mijn organen en weefsels beschikbaar zijn voor transplantatie.

□ Keuze 4

Een specifiek persoon beslist

Ik laat de beslissing over aan iemand anders. Hieronder geef ik aan wie de beslissing mag nemen na mijn overlijden. De onderstaande persoon beslist of mijn organen en weefsels beschikbaar zijn voor transplantatie.

Ik laat de beslissing over aan:

Voorletters

Tussenvoegsel*

Achternaam

Straat

Huisnummer

Toevoeging**

Postcode

Land

Telefoon

Veranderingen in het adres of telefoonnummer van de door u aangewezen persoon moet u zelf doorgeven aan het Donorregister. Wilt u een andere persoon aanwijzen voor de beslissing? Dan moet u dit ook zelf doorgeven aan het Donorregister.

Als de aangewezen persoon na uw overlijden niet bereikbaar is, beslissen uw nabestaanden.

* Tussenvoegsel: bijvoorbeeld van, van de, van der

** Toevoeging: bijvoorbeeld HS voor huis, of I,II,III etc. voor de etage.

Bij geen toevoeging niets invullen.

(retourgegevens)

Stuur het ingevulde formulier naar:

Donorregister

Antwoordnummer 10150

6460 ZP Kerkrade

Geen postzegel nodig.

(ondertekening)

Datum

Uw handtekening

Toelichting op deze bijlage (tekst wordt niet aan ingezetenen verstrekt)

De vetgedrukte passages tussen haakjes () worden niet op het donorformulier gedrukt.

Ingezetenen kunnen ook een gepersonificeerd formulier ontvangen. Op de gepersonificeerde formulieren zijn de persoonsgegevens al ingevuld, tevens bevatten deze formulieren een barcode met het A nummer en mogelijk later het burgerservicenummer van de ingezetene.

Bij een gepersonificeerd formulier ontvangen de ingezetenen een aanbiedingsbrief met een toelichting bij het donorformulier en een voorlichtingsbrochure, waarmee meer informatie over orgaandonatie en het Donorregister wordt verstrekt.


XHistnoot

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

Naar boven