Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer | Staatsblad 2007, 494 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer | Staatsblad 2007, 494 | AMvB |
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister voor Wonen, Wijken en Integratie van 20 september 2007, nr. DJZ200709106, Directie Juridische Zaken, Afdeling Wetgeving;
Gelet op artikel 70c, tweede lid, van de Woningwet;
De Raad van State gehoord advies van 3 oktober 2007, nr. W08.07.0342/IV;
Gezien het nader rapport van Onze Minister voor Wonen, Wijken en Integratie van 7 november 2007, nr. DJZ2007098826, Directie Juridische Zaken, Afdeling Wetgeving;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Het Besluit beheer sociale-huursector wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 25a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt na «De toegelaten instelling stelt» ingevoegd: van haarzelf en van haar verbindingen met andere rechtspersonen en vennootschappen als bedoeld in artikel 2a, voor zover deze verbindingen betrekking hebben op onroerende zaken.
2. Het tweede lid komt te luiden:
2. Het overzicht verschaft op hoofdlijnen een toegelicht inzicht in de voornemens van de toegelaten instelling over de uitvoering van de artikelen 12 tot en met 22 en in de voornemens van haar verbindingen met andere rechtspersonen en vennootschappen voor zover deze verbindingen betrekking hebben op onroerende zaken over de uitvoering van de artikelen 12, 12a, 12b, 21 en 22.
Artikel 26 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onder a, sub 2º, wordt na «389, vierde en vijfde lid,» ingevoegd: 390,.
2. Het vijfde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. De eerste volzin komt te luiden: De toegelaten instelling stelt van haarzelf en van haar verbindingen met andere rechtspersonen en vennootschappen als bedoeld in artikel 2a, voor zover deze verbindingen betrekking hebben op onroerende zaken, jaarlijks een overzicht op met cijfermatige kerngegevens over het verslagjaar.
b. In de derde volzin wordt «van welke bijlage de aanhangsels bij ministeriële regeling kunnen worden gewijzigd» vervangen door: welke bijlage bij ministeriële regeling kan worden gewijzigd.
In artikel 28, onder c, wordt «is gebaseerd op verantwoorde aannames» vervangen door: in overeenstemming is met de vastgestelde jaarrekening.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
histnootDe Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,
C. P. Vogelaar
Uitgegeven de dertiende december 2007
De Minister van Justitie,
E. M. H. Hirsch Ballin
Hoofdstuk 1 | Algemeen | |
1.1 | Toelichting | |
1.2 | Algemene gegevens | |
Hoofdstuk 2 | Activiteiten | |
2.1 | Mutaties vastgoedportefeuille | |
Hoofdstuk 3 | Financiële prognose | |
3.1 | Kasstroomoverzicht | |
3.2 | Toelichtingen kasstroomoverzicht | |
3.3 | Specificatie productie alsmede aan- en verkoop | |
3.4 | Toelichting verbindingen | |
Hoofdstuk 4 | Waardering bezit | |
geen gegevensopvraag | ||
Hoofdstuk 5 | Overige (volkshuisvestelijke) prognoses | |
5.1 | Huurontwikkeling | |
5.2 | Kwaliteitsbeleid | |
5.3 | Leefbaarheid | |
5.4 | Wonen en Zorg | |
5.5 | Prestatieafspraken |
Maakt geen deel uit van de Bbsh bijlagen, maar van de CD-rom (opvraagprogramma)
2.1 Mutaties vastgoedportefeuille toegelaten instelling
HOOFDSTUK 3. FINANCIËLE PROGNOSE
3.2 Toelichtingen kasstroomoverzicht
3.3 Specificatie productie alsmede aan- en verkoop
HOOFDSTUK 5. OVERIGE (VOLKSHUISVESTELIJKE) PROGNOSES
Hoofdstuk 1 | Algemeen | |
1.1 | Handleiding | |
1.2 | Algemene gegevens | |
Hoofdstuk 2 | Activiteiten | |
2.1 | Ontwikkeling vastgoedportefeuille | |
2.2 | Kenmerken vastgoedportefeuille | |
Hoofdstuk 3 | Financiële verantwoording | |
3.1 | 1 Balans en Winst- en Verliesrekening (Enkelvoudig toegelaten instelling) | |
3.1 | 2 Balans en Winst- en Verliesrekening (Geconsolideerd) | |
3.2 | Toelichting op de enkelvoudige balans- en Winst- en Verliesrekening | |
3.3 | Toelichting verbindingen | |
3.4 | Toelichting op de geconsolideerde of enkelvoudige balans- en Winst- en Verliesrekening | |
3.5 | Toelichting op de geconsolideerde balans- en Winst- en Verliesrekening | |
3.6 | Specificatie productie alsmede aan- en verkoop toegelaten instelling | |
Hoofdstuk 4 | Waardering bezit | |
4.1 | Specificatie bedrijfswaarde toegelaten instelling | |
4.2 | Toelichting waardering bezit toegelaten instelling | |
Hoofdstuk 5 | Overige (volkshuisvestelijke) verantwoording | |
5.1 | Nieuwbouw en verkoop van huur- en koopwoningen in het verslagjaar per bezitsgemeente | |
5.2 | Huurontwikkeling | |
5.3 | Kwaliteitsbeleid | |
5.4 | Duurzaam bouwen en leefbaarheid | |
5.5 | Betrekken bewoners bij beleid in het verslagjaar | |
5.6 | Wonen en Zorg in het verslagjaar per bezitsgemeente | |
5.7 | Voorschriften BBSH | |
5.8 | Aantal toewijzingen in het verslagjaar |
Maakt geen deel uit van de Bbsh-bijlagen, maar van de CD-rom (opvraagprogramma)
2.1 Ontwikkeling voorraad woongelegenheden in verslagjaar toegelaten instelling
2.2 Kenmerken vastgoedportefeuille
HOOFDSTUK 3. FINANCIËLE VERANTWOORDING
3.1.1 Balans en Winst- en Verliesrekening (Enkelvoudig toegelaten instelling)
B. Winst- en Verliesrekening (in € 1.000)
3.1.2 Balans en Winst- en Verliesrekening (Geconsolideerd)
B. Winst- en Verliesrekening (in € 1.000)
3.2 Toelichting op de enkelvoudige Balans en Winst- en Verliesrekening
3.4 Toelichting op de geconsolideerde of enkelvoudige¹ Balans en Winst- en Verliesrekening
3.5 Toelichting op de geconsolideerde Balans en Winst- en Verliesrekening
3.6 Specificatie productie alsmede aan- en verkoop Toegelaten Instelling
4.1 Specificatie bedrijfswaarde toegelaten instelling
4.2 Toelichting waardering bezit toegelaten instelling
HOOFDSTUK 5. OVERIGE (VOLKSHUISVESTELIJKE) PROGNOSES
Bijlage IV bij artikel 39a, eerste lid, van het Besluit beheer sociale-huursector
Toelichting op de geconsolideerde of enkelvoudige¹ Balans en Winst- en Verliesrekening
Specificatie Bezoldiging bestuurders en commissarissen verslagjaar geconsolideerd of enkelvoudig
De cijfermatige kerngegevens van corporaties vormen reeds jaren een belangrijke bron voor toezicht, monitoring van prestaties van de sector en specifieke themaonderzoeken en een basis voor de individuele beoordeling van corporaties. De afgelopen 10 jaar hebben het Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting (CFV) en het Rijk gezamenlijk de opvraging, de betrouwbaarheid, de consistentie en de technische verwerkbaarheid verbeterd. Op onderdelen vraagt het Rijk zelf informatie over corporaties op (met name voornemens) naast de gezamenlijk door het CFV en het Rijk opgevraagde cijfermatige kerngegevens (voornemens- en verantwoordingsinformatie). Daarnaast vraagt het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) jaarlijks verantwoordingsinformatie op in verband met de borging van leningen. Dit betekende dat corporaties op verschillende momenten aan verschillende instanties deels overlappende en deels elkaar aanvullende informatie moesten leveren. Er is overeenstemming bereikt met betrekking tot de informatieopvraging: het CFV, het Rijk en het WSW gaan op twee momenten per jaar gezamenlijk informatie opvragen. De informatie is deels gesaneerd maar deels ook uitgebreid. Dit laatste met name op de diepgang: relevante informatie wordt opgevraagd op het niveau van de postcode om ook de voortgang door corporaties in wijken te kunnen monitoren. Daarnaast wordt informatie opgevraagd met betrekking tot de verbindingen van corporaties voor zover deze verbindingen met name betrekking hebben op onroerende zaken.
De belangrijkste met dit besluit doorgevoerde wijzigingen in het besluit beheer sociale-huursector (Bbsh) ten opzichte van de bestaande situatie zijn dat de informatie deels op postcodeniveau wordt gevraagd en de informatie met betrekking tot verbindingen wordt uitgebreid naar de inhoud. Tevens wordt de informatie over voornemens en verantwoording gescheiden. Daarnaast worden de voornemens één maand eerder dan nu gebruikelijk aan gemeenten aangeboden als onderlegger voor eventuele prestatieafspraken (voor 1 november in het voorafgaande jaar in plaats van voor 1 december) en de samenvatting van die voornemens worden ook één maand eerder dan gebruikelijk aan het Rijk, het CFV en het WSW aangeboden (voor 1 februari van het lopende jaar in plaats van voor 1 maart van het lopende jaar).
De officiële administratieve lastendefinitie gaat uit van lasten als gevolg van wettelijke verplichtingen. Daar vallen de lasten voor de woningcorporaties onder voor het aanleveren van informatie aan het CFV op basis van het Bbsh. Het aanleveren van informatie aan het WSW valt niet onder de officiële definitie, omdat het WSW een private organisatie is en de gegevensaanlevering niet wettelijk is vastgelegd. Bij de bepaling van de administratieve lasten is uitgegaan van de feitelijke lasten, waarmee ook de lasten voor de aanlevering van informatie aan het WSW worden bedoeld.
In de nieuwe opvraging is het nodige geschrapt zoals de prognoses van de winst- en verliesrekening en die van de balans. Een verdere reductie van de administratieve lasten komt mede door de gezamenlijke opvraging van CFV/WSW. De gegevensopvraging wordt gestroomlijnd en sluit meer aan bij de cyclus en administratie binnen corporaties. Daarnaast is er een uitbreiding van de opvraging op postcodeniveau en een uitbreiding met betrekking tot de verbindingen van corporaties, voor zover deze verbindingen betrekking hebben op onroerende zaken. Deze gegevens zijn noodzakelijk om de strategie in de toekomst te kunnen bepalen en bijsturen. Per saldo zal er een aanzienlijke reductie van administratieve lasten optreden.
De totale administratieve lasten van alle woningcorporaties waren in 2005 € 3.497.668. Voor 2007 worden deze lasten geschat op € 2.344.079. Dit betekent een verschil ten opzichte van 2005 van € 1.153.589, oftewel een structurele administratieve lastenreductie van 33%.
Financiële effecten voor de begroting
Het Rijk heeft minder kosten aan de geautomatiseerde verwerking van de databestanden. De verwerking gebeurt bij het CFV en het Rijk draagt alleen financieel bij. Deze kosten zijn lager dan voorheen.
In artikel 25a is het mogelijk gemaakt dat naast de informatie van de toegelaten instelling ook informatie over de verbindingen van de toegelaten instelling wordt gevraagd. Toegelaten instellingen hebben reeds een deel van hun activiteiten en vastgoed in verbindingen ondergebracht, en zullen mede als gevolg van fiscale regelgeving, meer activiteiten en vastgoed onderbrengen in verbindingen. Het leveren van inhoudelijke informatie vanuit deze verbindingen is dan ook relevant.
De samenvatting van het overzicht van voorgenomen activiteiten is niet meer uitsluitend van toepassing op het eerstvolgende kalenderjaar omdat op onderdelen een vooruitblik op meerdere jaren gevraagd wordt. De prognoses die voorheen in de cijfermatige kerngegevens werden gevraagd, beslaan ook telkens een vijfjarige periode. Deze prognose-informatie is nu overgeheveld van de cijfermatige kerngegevens naar het overzicht van voorgenomen activiteiten.
Het overzicht van voorgenomen activiteiten zoals genoemd in artikel 25a, wordt één maand eerder dan nu gebruikelijk aan gemeenten aangeboden als onderlegger voor eventuele prestatieafspraken. Ook de samenvatting van dit overzicht wordt één maand eerder dan gebruikelijk aangeboden aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeenten waar de toegelaten instelling feitelijk werkzaam is. In de artikelen 25c en 25d, tweede lid, is daarom 1 december van het lopende jaar vervangen door 1 november van het lopende jaar.
De toegelaten instelling zendt de samenvatting van de voorgenomen activiteiten één maand eerder dat gebruikelijk was aan het Rijk, het Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting en het Waarborgfonds Sociale Woningbouw.
In artikel 25f is daarom 1 maart van het lopende jaar vervangen door 1 februari van het lopende jaar.
In artikel 26, eerste lid, onderdeel a, onder 2°, is geregeld dat de toegelaten instelling jaarlijks een jaarrekening en een jaarverslag opstelt met daar onder andere in opgenomen een herwaarderingsreserve op de balans ter grootte van het verschil tussen de boekwaarde van voor en na de herwaardering (of herwaarderingen), indien de toegelaten instelling een actief herwaardeert op een hoger bedrag. Deze gegevens maken geen onderdeel meer uit van de jaarrekening en jaarverslag waardoor artikel 390 Burgerlijk Wetboek, als uitzondering in artikel 26, eerste lid, onderdeel a, onder 2°, wordt toegevoegd.
Artikel 26, vijfde lid, regelt dat de toegelaten instelling jaarlijks een overzicht opstelt met cijfermatige kerngegevens over het verslagjaar. In het verleden werden ook prognoses opgevraagd in de cijfermatige kerngegevens. In de cijfermatige kerngegevens worden geen prognosegegevens meer opgevraagd zodat dat onderdeel vervalt.
In artikel 26, vijfde lid, is het tevens mogelijk gemaakt dat naast de informatie van de toegelaten instelling ook informatie over de verbindingen van de toegelaten instelling wordt gevraagd.
In de laatste volzin van voornoemd artikellid is vanwege de eenduidigheid het woord aanhangsels geschrapt.
In artikel 28, onder c, stond dat het overzicht met cijfermatige kerngegevens over het verslagjaar zoals bedoeld in artikel 26, vijfde lid, gebaseerd is op het overzicht met verantwoorde aannames. Nu in artikel 26, vijfde lid, het opvragen van prognosegegevens is geschrapt, is daarom verantwoorde aannames vervangen door informatie die in overeenstemming is met de vastgestelde jaarrekening.
Ingevolge het eerste lid van artikel 25f dient de in artikel 25b bedoelde samenvatting met voornemens voor 1 februari van elk jaar aan het Rijk te worden gezonden. Er is geen sanctie opgenomen indien de toegelaten instelling hier niet aan voldoet. Artikel 31 is daarom uitgebreid zodat het ook van toepassing is op artikel 25f, eerste lid.
Artikel 43a, aanhef, is gewijzigd zodat de minister eerder dan in de maand december de genoemde verslagen naar de Tweede Kamer kan zenden. Het overzicht van de voorgenomen activiteiten en een rapportage over de verrichte werkzaamheden zijn voor december reeds beschikbaar. Ze worden eerder naar de Tweede Kamer gezonden, maar uiterlijk in december.
De artikelen 48 en 51, tweede lid, zijn vanwege de genoemde jaartallen achterhaald respectievelijk uitgewerkt en zijn daarom vervallen.
Bijlage I is uitgebreider geworden omdat de informatie op onderdelen op postcodeniveau en over de verbindingen van corporaties wordt opgevraagd. Bijlage II is minder uitgebreid geworden omdat er minder prospectieve informatie over het verslagjaar wordt gevraagd. De informatie die wordt gevraagd is uitgebreider vanwege de opvraging van informatie op postcodeniveau en van verbindingen. Daarnaast is een aantal vragen overgeheveld van bijlage II naar I.
In de vertrouwelijke bijlage IV is alleen de informatie opvraging over de bezoldiging van directie, bestuurders en commissarissen opgenomen. De bedrijfswaardegegevens die in bijlage IV zijn opgenomen, worden in bijlage II opgenomen en zijn daarmee openbaar.
De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,
C. P. Vogelaar
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2007-494.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.