Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 december 2014
Op 11 december 2014 is vanuit uw Kamer verzocht om van het kabinet te vernemen hoe
het uitvoering zal geven aan de op die datum aangenomen motie van het lid Karabulut
over het onder de cao laten vallen van de topsalarissen van woningcorporatiedirecteuren
(Kamerstuk 33 966, nr. 38). Graag geef ik met deze brief, mede namens mijn ambtgenoot van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties, de gevraagde reactie.
De berichten over salarisstijgingen in 2013 bij bestuurders, die op basis van de Regeling
bezoldigingsmaxima topfunctionarissen toegelaten instellingen volkshuisvesting 2014
na een overgangstermijn van 4 jaar juist zouden moeten gaan afbouwen, vind ik teleurstellend.
Bovenmatige beloningen en ontslagvergoedingen van bestuurders in deze sector moeten
naar een maatschappelijk aanvaardbaar, evenwichtig en verantwoord niveau worden teruggebracht.
Het kabinet pakt dat ook aan. Met ingang van 1 januari 2013 wordt dit gereguleerd
met de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
(WNT). Ik zal in dat licht de wens van de Kamer om de topsalarissen onder de collectieve
arbeidsovereenkomst (CAO) te laten vallen, dan ook aan Aedes overbrengen.
Wat de loonsverhogingen betreft die in de motie worden genoemd, wijs ik erop dat met
ingang van 2014 voor corporatiebestuurders geldt, dat degenen die in 2014 een bezoldiging
boven de gestelde norm ontvangen alleen een stijging van de bezoldiging mogen krijgen,
indien deze volgens het overgangsrecht zijn toegestaan. Bezoldigingen boven het geldende
maximum worden ingevolge het overgangsrecht gedurende vier jaar na inwerkingtreding
van de Wet normering topinkomens (WNT), respectievelijk de op basis van de WNT vastgestelde
sectornorm, gerespecteerd, waarna in drie jaar tijd moet worden afgebouwd tot het
voor de sector geldende bezoldigingsmaximum.
Een bezoldiging die is toegestaan op grond van het overgangsrecht mag alleen worden
verhoogd indien deze verhoging en de wijze waarop deze wordt berekend, dwingend en
eenduidig tussen partijen is overeengekomen voorafgaand aan de inwerkingtreding van
de WNT respectievelijk voorafgaand aan de sectornorm. Hetzelfde geldt ingeval de bezoldiging
eerst door de verhoging boven het voor de topfunctionaris geldende bezoldigingsmaximum
uitstijgt.
Het is mij bekend dat in 2013 bij een enkele directeur of raad van toezicht twijfels
bestonden of het vrijwillig niet toepassen van de verhoging zou leiden tot het volledig
vervallen van het recht op de overgangsperiode ingevolge de WNT. Dat is echter niet
het geval en zulks is ook bij vaststelling van het normenkader WNT 2014 expliciet
in de Beleidsregels toepassing WNT 2014 opgenomen (§ 22, vierde lid, van die beleidsregels).
Het vrijwillig verlagen van de bezoldiging of afzien van een eerder contractueel afgesproken
verhoging, doet dus geen afbreuk aan het overgangsrecht. Vrijwillige passen op de
plaats of verlagingen van (onderdelen van) de bezoldiging of de ontslaguitkering,
worden door het kabinet juist aangemoedigd.
Het terugdringen van bovenmatige bezoldigingen vereist in een democratische rechtsstaat,
waarbij bestaande afspraken ingevolge het overgangsrecht enige tijd moeten worden
gerespecteerd, een lange adem. De wet geeft daarvoor dan ook overgangstermijnen. Ook
voor de CAO-partijen zal gelden dat zij individuele werkgevers en werknemers niet
kunnen dwingen bestaande afspraken open te breken. Voor nieuwe bezoldigingsafspraken
gelden sinds 2014 in elk geval de voor de corporaties geldende sectornormen. Voor
de gematigde beloning van de bestuurders van corporaties is dat ook het formele kader,
ongeacht de vraag of de CAO-partijen de beloning van bestuurders in de eigen CAO reguleren.
Het kabinet hoopt en verwacht echter, dat betrokkenen, bestuurders en hun raden van
toezicht uit eigen beweging eerder vrijwillig tot matiging overgaan en dus sneller
aan de WNT-normen voldoen. Ik reken erop dat de corporatiesector zelf het inzicht
omarmt en in concrete gevallen toepast dat de maatschappelijke legitimatie van woningcorporaties
is gediend met een maatschappelijk verantwoord beloningsbeleid. Ik heb geconstateerd
dat een aantal corporatiebestuurders in 2013 zelf het initiatief heeft genomen tot
een daadwerkelijke matiging van de eigen bezoldiging. Het kabinet verwacht dat goed
voorbeeld doet volgen. De Beleidsregels toepassing WNT geven daar met ingang van 2014
ook nadrukkelijk alle ruimte voor.
De Minister voor Wonen en Rijksdienst,
S.A. Blok