Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 december 2011
Bijgaand ontvangt u, mede namens de staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, de Notitie Kansrijke oplossingsrichtingen
van het Rijk-Regioprogramma Amsterdam-Almere-Markermeer (RRAAM), inclusief drie deelrapporten.1
In de Notitie Kansrijke oplossingsrichtingen is een keuze gemaakt voor nader te onderzoeken alternatieven en varianten in
het kader van de rijksstructuurvisie Amsterdam-Almere-Markermeer (de zogenaamde «zeef 1» conform de Sneller & Beter werkwijze).
Deze keuzes heb ik samen met de regionale partners gemaakt in het Bestuurlijk overleg RRAAM op 15 december 2010. Rijk en regio
kiezen voor een gefaseerde, organische aanpak waarin wordt aangesloten op de reële vraag naar woningen en mobiliteit. In het
vervolgonderzoek (MKBA, planMER) worden twee alternatieven meegenomen: een IJmeerverbinding (nieuwe verbinding) en een oplossing
via de Hollandse brug. Voor de IJmeerverbinding wordt zowel een brug als een tunnel onderzocht. Het «IJland» (grootschalig
buitendijks wonen) wordt niet verder onderzocht. De koppeling tussen ruimtelijke ingrepen en maatregelen ten behoeve van het
toekomstbestendig ecologisch systeem (TBES) Markermeer-IJmeer wordt onderzocht.
De Verkenning RRAAM richt zich op de lange termijn. De komende jaren investeren we al flink in de noordelijke Randstad met
de uitbreiding van de wegcapaciteit (A1/A6/A9) en van het spoor. Recent heb ik het Tracébesluit OV SAAL korte termijn cluster
a (Flevolijn) getekend, onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor. Hiermee is een belangrijk besluit genomen om met een
pakket aan maatregelen de capaciteit en kwaliteit op het spoor verder te verbeteren en de frequentie te verhogen. Zo kunnen
er in plaats van de huidige 8 straks 12 treinen per uur tussen Amsterdam en Almere rijden. Samen met de bestuurders van de
provincie Flevoland en de gemeente Almere heb ik ook het convenant 1e fase Stedelijke Bereikbaarheid Almere getekend. Dit betreft de uitvoering en financiering van een maatregelenpakket van € 142,5
mln, gekoppeld aan de woningbouwlocaties Almere Poort en Hout, waar nu reeds wordt gebouwd. Rijk, provincie Flevoland en gemeente
Almere dragen ieder 1/3 van de kosten. Het betreft twee fietsonderdoorgangen (A6 en Hogering), uitbreiding van de Waterlandseweg
en een deeltraject van de Hogering, ontsluitingsmaatregelen Almere Hout en benuttingsmaatregelen. Op deze wijze wordt stap
voor stap, aansluitend op de behoefte, gewerkt aan de organische ontwikkeling van de regio.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus