nr. 82
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 december 2005
Jaarlijks stelt de Taskforce Jeugdwerkloosheid op verzoek van mij en de
Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een actieplan op voor
het komende jaar. Hierbij stuur ik u, mede namens de Staatssecretaris van
OCW, het actieplan van de Taskforce Jeugdwerkloosheid voor 2006.1
Het actieplan voor 2006 is tot stand gekomen in samenwerking met CWI,
MKB Nederland, VNO-NCW, Colo, Bve raad, het Ministerie van Onderwijs Cultuur
en Wetenschap, de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB), FNV en CNV
jongeren. De reacties en opmerkingen van deze partners zijn in dit actieplan
meegenomen.
Resultaten 2005
Ik deel de constatering van de Taskforce dat er door veel partijen in
het land hard wordt gewerkt aan de bestrijding van de jeugdwerkloosheid. Dankzij
de inzet van CWI jongerenadviseurs, de MKB actieteams, gemeenten en werkgevers
heeft de Taskforce ervoor kunnen zorgen dat 24 218 extra jongeren een
jeugdbaan hebben gevonden. Daarmee is de doelstelling van de Taskforce voor
2005 gehaald.
De extra jeugdbanen zijn vooral gerealiseerd door het regionale offensief
dat de Taskforce in 2005 heeft doorgezet. In verscheidene steden zijn succesvolle
Actiedagen georganiseerd. In het bijzonder het Lenteoffensief en de Jongeren
Actieweek, waarbij gedurende een aantal weken op vrijwel alle CWI’s
in Nederland acties voor jongeren werden georganiseerd, waren bijzonder succesvol.
Het aantal bemiddelingen lag tijdens het lenteoffensief 30% hoger
dan in de eerste maanden van 2005. Bovendien werd in de twee weken volgend
op de Jongeren Actieweek een record aantal bemiddelingen per week gemeld:
776 en 779. Over heel 2005 lag het gemiddelde aantal bemiddelingen per week
op 579.
Het najaar heeft in het teken gestaan van een Leerbaanoffensief. In acht
regio’s zijn hiervoor pilots uitgevoerd waarbij in samenwerking tussen CWI, MKB actieteams, ROC, RMC, en Kenniscentra is geprobeerd om alle
jongeren die een leerbaan zochten te matchen op beschikbare plaatsen. Dit
lokale meer-partijenoverleg heeft veel informatie opgeleverd over de knelpunten
bij het vinden van leerbanen voor jongeren.
Een ander belangrijk resultaat was het Jongerenonderzoek dat de Taskforce
heeft laten uitvoeren. Dit onderzoek heeft voldoende aanknopingspunten opgeleverd
voor de acties die de Taskforce in 2006 gaat uitvoeren.
Aanpak 2006
Hoewel de doelstelling voor 2005 is gehaald, blijft de Taskforce van mening
dat aandacht voor het creëren en vervullen van extra jeugdbanen, in de
vorm van reguliere banen of stageplaatsen, onverminderd nodig blijft. Dit
is de meest directe manier om jongeren die nu buiten de arbeidsmarkt staan
weer perspectief te bieden. In het bijzonder met het CWI en de MKB actieteams
wordt er dan ook hard aan deze doelstelling gewerkt.
In 2006 zal de preventieve kant van de bestrijding van jeugdwerkloosheid
meer aandacht krijgen. Dit is noodzakelijk omdat uit het jongerenonderzoek
van de Taskforce blijkt dat 30% van de jongeren eigenlijk niet weet
wat hij/zij wil. Ook bestaat er bij veel jongeren een verkeerd beroepsbeeld.
Daarnaast blijft er een grote groep jongeren die zonder startkwalificatie
de arbeidsmarkt opkomt. Met een «Maand van de Beroepskeuze» en
lespakketten voor jongeren wil de Taskforce het belang van een tijdige en
juiste beroepskeuze onderstrepen.
Via Tweede Kans Beroepsonderwijs zet de Taskforce zich in om zoveel mogelijk
jongeren een startkwalificatie te laten behalen. Hiervoor heeft de Taskforce
Jeugdwerkloosheid het O&O Jeugdmodel ontwikkeld waarin sectoren en gemeenten
hun middelen bundelen om jongeren te laten instromen in een Leerbaan. Dit
model is ontwikkeld in samenwerking met de metaalsector in Eindhoven, Hengelo
en Rotterdam en wordt met andere gemeenten uitgebreid naar onder andere de
bouwsector, de horeca en de handel. Daarnaast worden er pilots opgestart met
de Levensmiddelenbranche en is er een convenant afgesloten met Defensie over
het vervullen van vacatures bij de Krijgsmacht.
Voor een preventieve aanpak van de jeugdwerkloosheid is een sterke lokale
samenwerking van cruciaal belang. Met lokale teams jeugdwerkgelegenheid waarin
CWI, ROC, RMC, kenniscentra en de MKB actieteams hun krachten bundelen, wordt
gedurende het jaar ingespeeld op: de maand van de beroepskeuze; de overgang
van VMBO naar MBO en het matchen van jongeren op leerbanen.
Een andere vorm van lokale samenwerking zijn de jongerenloketten. Als
gevolg van de invoering van de Wet Werk en Bijstand en de RMC wet nemen jongerenloketten
een belangrijke plaats in bij het realiseren van een sluitende aanpak. In
een jongerenloket werken minimaal RMC/leerplicht ambtenaar, CWI en Sociale
Dienst van de gemeente nauw samen bij het begeleiden van jongeren naar opleiding
of werk. De Taskforce heeft een handleiding voor het opzetten van een jongerenloket
ontwikkeld en organiseert in 2006 workshops voor gemeenten en haar ketenpartners
om hen te helpen bij het realiseren van een sluitende aanpak.
De Taskforce en haar partners zijn tegen een aantal knelpunten opgelopen
die structureel opgelost moeten worden. Het gaat hier om mogelijkheden voor
werkloze jongeren om gedurende het schooljaar in het middelbaar beroepsonderwijs
in te kunnen stromen. Dit moet door instellingen in het beroepsonderwijs beter
georganiseerd worden. Daarnaast verloopt de afstemming tussen de vraag naar
en het aanbod aan beroepspraktijkvormingsplaatsen voor niet alle jongeren
goed. De Taskforce zoekt in overleg met mijn departement en het
ministerie van OCW naar oplossingen voor deze knelpunten.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
H. A. L. van Hoof