Provinciaal blad van Noord-Holland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Holland | Provinciaal blad 2025, 10737 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Holland | Provinciaal blad 2025, 10737 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het tijdelijk instellen van een verkeersomleiding op de provinciale weg N516-Thorbeckeweg ter hoogte van het kruispunt met de Wibautstraat te Zaanstad
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
De gemeente Zaanstad, gemeente Oostzaan, Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland willen middels het project AVANT (‘Aanpak Verkeersdruk Thorbeckeweg’) de doorstroming van het weg- en fietsverkeer in Zaandam Zuid verbeteren en de reistijd van het openbaar vervoer op de Thorbeckeweg - N516 verkorten.
Om dit doel te bereiken worden verschillende maatregelen getroffen, waaronder de realisatie van een onderdoorgang op het kruispunt Thorbeckeweg/Wibautstraat in Zaanstad en een fietstunnel ter hoogte van bedrijventerrein Skoon in Oostzaan.
Ten behoeve van de werkzaamheden op het kruispunt Thorbeckeweg/Wibautstraat wordt, om het verkeer zo min mogelijk te hinderen, vanaf juli 2025 een tijdelijke verkeersomleiding ingesteld. Deze blijft van kracht tot de bouw van de Gé Frankentunnel gereed is. Dat is naar verwachting eind 2026.
De verkeersomleiding wordt vormgegeven als een zogenaamde divergerende diamantaansluiting (Diverging Diamond Interchange, hierna ook ‘de DDI’), waarmee het verkeer kortstondig via de andere weghelft langs het werkgebied wordt geleid.
Hiervoor is een verkeersbesluit vereist.
De DDI is een tijdelijke verkeersmaatregel, die ter hoogte van het kruispunt met het oude Shell tankstation/Vijfhoekpark richting de Den Uylbrug (en vice versa) wordt aangelegd. Het verkeer op de N516-Thorbeckeweg kan zo doorrijden, terwijl de nieuwe verkeersonderdoorgang ter plaatse wordt gebouwd. Door deze maatregel ontstaat er een middeneiland waar diverse werkzaamheden uitgevoerd zullen worden, zoals het verwijderen van de oude asfaltlaag, kabels en leidingen. Tevens worden er damwanden geplaatst, waarna de verkeersonderdoorgang wordt gebouwd. De doorgang van het verkeer is een harde eis. Het verkeer op N516-Thorbeckeweg moet altijd doorgang hebben in oost-west en west-oost richting. Er is voor de DDI gekozen, omdat naast de veiligheid en voldoende ruimte voor de bouwwerkzaamheden, deze optie het verkeer het minste hindert.
Een tekening van de maatregelen is aan dit besluit gehecht. Voor het aangrenzende gemeentelijk weggedeelte zal de gemeente Zaanstad een afzonderlijk verkeersbesluit nemen. Dit onderhavige besluit ziet op het traject van ca. hmp 1.4 tot hmp 1.9 (N516), dat in beheer is van de provincie Noord-Holland.
Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit
Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen van de borden A1-50, A1-30, B1, B2, B6, B7, C1, C2, D2-L, D2-R, D3 en F1 een verkeersbesluit worden genomen.
De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.
Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen. Het advies d.d. 2025 is als bijlage bij dit besluit gehecht.
De primaire overweging is de veiligheid van weggebruikers die gebruik maken van de N516. De snelheidsverlaging en de DDI dragen hier significant aan bij. Dit dient de belangen van de weggebruiker. De eventuele hinder door de snelheidsverlaging vinden wij minder zwaarwegend dan de veiligheidswinst voor de andere verkeersdeelnemers die ontstaat omdat de snelheid wordt verlaagd. Gelet hierop verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden.
Het weggedeelte waar deze maatregel voor wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen. Zoals hierboven gesteld zal voor het in beheer van de gemeente Zaanstad zijnde gedeelte door de gemeente Zaanstad een afzonderlijk verkeersbesluit worden genomen.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
namens dezen,
sectormanager Netwerkmanagement en Gebruik
dhr. I. Kielenstijn
Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.
Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-10737.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.