Provinciaal blad van Zeeland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeeland | Provinciaal blad 2024, 9880 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeeland | Provinciaal blad 2024, 9880 | beleidsregel |
Besluit van gedeputeerde staten van de provincie Zeeland houdende wijziging van de Beleidsregel nadeelcompensatie infrastructurele maatregelen en kabels en leidingen provincie Zeeland 2024 in verband met een nadere invulling van het normaal maatschappelijk risico
Besluit van gedeputeerde staten van Zeeland van 2 juli 2024, kenmerk zaaknummer, tot bekendmaking van hun besluit tot wijziging van de Beleidsregel nadeelcompensatie infrastructurele maatregelen en kabels en leidingen provincie Zeeland 2024 in verband met een nadere invulling van het normaal maatschappelijk risico.
Gedeputeerde staten van de provincie Zeeland,
Gelet op artikel 105 van de Provinciewet en artikel 4:81 en titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht;
het wettelijk kader door middel van beleidsregels geconcretiseerd kan worden met de nadere invulling van hetgeen wordt verstaan onder schade die uitgaat boven het normaal maatschappelijk risico, die een benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar treft en welke compensatienormen gehanteerd worden;
na invoering van de onderhavige Beleidsregel gebleken is dat er naast rechtszekerheid ook behoefte is aan maatwerk gelet op de verschillen die kunnen bestaan tussen benadeelden en dat daarvoor noodzakelijk is dat er een bandbreedte wordt aangebracht op grond waarvan de vergoeding kan worden berekend.
Besluiten artikel 6, derde lid en de toelichting bij artikel 6 van de ‘Beleidsregel nadeelcompensatie infrastructurele maatregelen en kabels en leidingen provincie Zeeland 2024’ als volgt te wijzigen:
Artikel 6, derde lid, komt te luiden:
3. Naast de ingangsdrempel genoemd in lid 2c, valt onder het normaal maatschappelijk risico eveneens een drempelpercentage dat kan variëren binnen een bandbreedte van 2% tot en met 15% van de gemiddelde Jaaromzet, dan wel de gemiddelde brutowinst van een onderneming afhankelijk van het type bedrijf.
De toelichting bij artikel 6 Berekening nadeelcompensatie, onderdeel Lid 3 Drempel normaal maatschappelijk risico komt te luiden:
In het derde lid is de drempel geregeld die van toepassing is op ondernemingen. De hoogte van de nadeelcompensatie is namelijk niet gelijk aan de hoogte van de geleden schade. Een deel van de schade veroorzaakt door tijdelijke infrastructurele maatregelen komt op grond van het normaal maatschappelijk risico voor eigen rekening. Bij het bepalen van de omvang van de te vergoeden schade wordt bij ondernemingen dan ook rekening gehouden met het normaal maatschappelijk risico, dat wordt bepaald aan de hand van een bepaald percentage van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de drie voorafgaande jaren. Voor deze berekening is een bandbreedte beschikbaar tussen de 2% en 15% afhankelijk van de brutowinstmarge in relatie tot de kostenstructuur van een bedrijf. Een omzetdaling heeft immers op het ene bedrijf meer impact dan op een ander bedrijf. Het kan dan redelijk zijn om bij het ene bedrijf een relatief hogere drempel op te werpen dan bij het andere bedrijf. Door een bandbreedte op te nemen is er enige rechtszekerheid voor de aanvrager en kan er maatwerk worden geleverd door de adviseur of adviescommissie. Daarbij geldt dat een drempel van 8% algemeen aanvaard is in de rechtspraak, voor een hoger percentage geldt een verzwaarde motiveringsplicht. Schade die onder de drempel blijft, komt in ieder geval niet voor vergoeding in aanmerking.
Bij toelichting op artikel 6 Berekening nadeelcompensatie, onderdeel lid 2 Bagatelgrenzen en drempelpercentages, komt de derde alinea te luiden:
Het is in de rechtspraktijk algemeen geaccepteerd dat dergelijke relatief geringe schades in ieder geval tot het normaal maatschappelijk risico behoren (bagatelschade). Door hiervoor een concreet bedrag en percentage vast te stellen, ontstaat hierover duidelijkheid voor alle betrokken partijen. Pas als de gestelde schade boven deze grenzen komt, de zogenaamde ingangsdrempel, wordt een verzoek in behandeling genomen en zal er over het algemeen een deskundige of deskundigencommissie worden ingeschakeld die de daadwerkelijke schade precies zal berekenen. Daartoe moeten de omzet- en brutowinstderving, maar ook factoren als eventuele kostenbesparingen, genoten voordelen en kosten van schadebeperking in de berekening worden betrokken. Het passeren van de ingangsdrempel (van 2 %) betekent niet dat er per definitie schade zal worden vergoed, maar dat er een reële kans bestaat dat een deel van de schade zal worden vergoed.
Aan de toelichting bij artikel 6 Berekening nadeelcompensatie, wordt na Overige aspecten ingevoegd:
Hierna volgt een algemeen, voor de detailhandel representatief, rekenvoorbeeld om inzicht te verschaffen in de berekening van het normaal maatschappelijk risico, uitgaande van 8%. Het voorbeeld dient slechts ter illustratie hoe de berekening normaliter plaatsvindt.
Een bedrijf heeft een gemiddelde omzet van € 500.000 en een brutowinstmarge van 45%.
De omzetdaling, d.w.z. de daling van de omzet die aan de schadeoorzaak toerekenbaar is, bedraagt
€ 60.000. Het normaal maatschappelijk risico wordt als volgt berekend:
Stap 1: De berekende toerekenbare schade wordt bepaald door de toerekenbare omzetdaling te vermenigvuldigen met de gemiddelde brutowinstmarge en bedraagt dus (45% van € 60.000 =) € 27.000.
Stap 2: Vervolgens wordt het drempelpercentage afgezet tegen de omzet. Deze drempelomzet wordt bepaald door de omzet (€ 500.000) te vermenigvuldigen met het drempelpercentage (8%) en bedraagt dus € 40.000. De drempeloverschrijdende omzetdaling wordt bepaald door de toerekenbare omzetdaling(€ 60.000) te verminderen met de 8%-drempelomzet (€ 40.000) en bedraagt dus € 20.000.
Stap 3: De schade in de zin van gederfde brutowinst die de drempel overschrijdt, bedraagt 45% van € 20.000, dus € 9.000.
Stap 4: Het bedrag aan nadeelcompensatie is dus € 9.000.
Aldus vastgesteld in de vergadering van gedeputeerde staten van Zeeland van 2 juli
Drs. J.M.M. Polman, voorzitter
Drs. M.C.J. Franken, secretaris
Dit besluit wijzigt de Beleidsregel nadeelcompensatie infrastructurele maatregelen en kabels en leidingen provincie Zeeland 2024. Met deze wijziging wordt een bandbreedte van 2 tot en met 15% geïntroduceerd voor het vaststellen van de schade die onder het normaal maatschappelijk risico blijft in geval van schade door tijdelijke infrastructurele maatregelen. Aanleiding voor deze wijziging is dat uit de praktijk is gebleken dat er behoefte is aan maatwerk en dat de huidige invulling van het maatschappelijk risico in alle gevallen met 8% te rigide is. Een omzetdaling heeft immers op het ene bedrijf meer impact dan op een ander bedrijf, afhankelijk van de brutowinstmarge in relatie tot de kostenstructuur, toegevoegde waarde en voorraden. Door de introductie van de bandbreedte, wordt de mogelijkheid van maatwerk vergroot. Deze bandbreedte geldt na publicatie van dit besluit met terugwerkende kracht voor aanvragen die vanaf 1 januari 2024 zijn ingediend.
Daarnaast is er ter verduidelijking de tekst van de toelichting bij artikel 6 Berekening nadeelcompensatie van de Beleidsregel aangepast. Ter verduidelijking van de wijze van berekening van nadeelcompensatie bij artikel 6 is in de toelichting bij de Beleidsregel een rekenvoorbeeld opgenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-9880.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.