Provinciaal blad van Noord-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Holland | Provinciaal blad 2024, 18684 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Holland | Provinciaal blad 2024, 18684 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit tot plaatsing van tijdelijke verkeersmaatregelen op de N247 HMP 37.00 tot 37,51 te Monnickendam en Edam-Volendam
Omwonenden en verkeersdeelnemers hebben behoefte aan een bereikbaar Waterland. In diverse deelprojecten aan de N235, N247 en de N517 zorgen samenwerkende overheden ervoor dat de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid wordt verbeterd.
Het verbeteren van de bereikbaarheid van Waterland is een te grote opgave om in één keer aan te pakken. Daarom is de totale opgave verdeeld over meerdere deelprojecten.
Op dit moment is de reistijd (vooral in de spits) voor automobilisten en busreizigers in de regio Waterland zeer onbetrouwbaar. De reistijd varieert van 15 minuten tot wel meer dan een uur. Een aantal gerichte maatregelen moet de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in de regio Waterland op de provinciale wegen verbeteren voor autoverkeer, openbaar vervoer en fietsverkeer.
De onbetrouwbare reistijd komt door de verkeersafwikkeling op kruispunten waar het openbaar vervoer kruist met het autoverkeer. Wachtende auto’s versperren voor het busvervoer de toegang op de kruispunten. Daardoor hopen bussen zich op voor de verkeerslichten. Bovendien is door de huidige indeling van de wegen bijna geen groei van het aantal bussen mogelijk. Dit leidt weer tot capaciteitsproblemen in het openbaar vervoer. Daarnaast zijn er regelmatig ongevallen, onder meer door files en te hoge snelheden buiten de spits.
De provincie wil voor elk type vervoer een eigen baan creëren, kruispunten verbeteren en het OV toegankelijker maken. Op deze manier wordt de N247 maximaal benut. Het netwerk blijft onder druk staan, maar met deze maatregelen wordt de problematiek verlicht.
Het project N247 tussen de gemeente Monnickendam en Edam-Volendam wordt in diverse fases uitgevoerd. De eerste fase van het project loopt van 12 december 2024 tot en met juli 2025.
Voor de werkzaamheden aan de N247 zullen de volgende maatregelen worden genomen:
Dit gedeelte van de N247 is een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 80 km/u. Om de verkeersveiligheid te waarborgen word de snelheid op de N247 van HMP 37.00 tot 37.51 verlaagd van 80 km/u naar 50 km/u, middels bord A1, 50 km/u.
De tijdelijke bouwinrit ter hoogte van N247 HMP 37,11 mag alleen worden gebruikt door het bouwverkeer. Dit wordt aangegeven door middel van het bord C1 met onderbord Uitgezonderd Bouwverkeer.
Het fiets/bromfietspad van de N247 tussen HMP 37,11 tot HMP 37,30 word afgesloten middels bord C1. Voor de brom/-fietser wordt een tijdelijk fiets/bromfietspad gerealiseerd. Dit wordt aangegeven door middel van bord G12a
De busstrook van Monnickendam naar Broek in Waterland wordt uit het verkeer gehaald. De bus moet invoegen naar de rijbaan. Dit wordt geregeld middels een verkeerslichteninstallatie. Het verkeersbord F13 wordt tijdelijk ingetrokken.
Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit
Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor de plaatsing en verwijdering van de borden A1 (50 km), C1 (uitgezonderd bouwverkeer) en F7 (keerverbod) een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.
Over een verkeersbesluit moet, op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, overleg worden gepleegd met de korpschef van de Nationale politie. De daartoe gemachtigde verkeersadviseur van de politie Noord-Holland heeft ingestemd met de maatregelen.
De voorgestelde verkeersmaatregelen zijn noodzakelijk om de veiligheid van weggebruikers te waarborgen, de doorstroming van het verkeer te optimaliseren.
Door een duidelijke en doordachte set van tijdelijke verkeersmaatregelen te plaatsen, kan er een balans worden gevonden tussen de noodzaak van de bouwwerkzaamheden en de belangen van weggebruikers. Daarmee voldoet het besluit aan de eisen van de Wegenverkeerswet 1994 en draagt het bij tot een veilig en efficiënt verkeersbeheer tijdens de werkzaamheden.
Het weggedeelte waar deze maatregel voor wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
namens dezen,
sectormanager Netwerkmanagement en Gebruik
dhr. D.J. Rus
Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.
Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-18684.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.