Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2024, 14644 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2024, 14644 | ander besluit van algemene strekking |
Instellingsbesluit Strategisch Informatieoverleg Provincie Zuid-Holland
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
Gelet op de artikelen 3, 3a, 8, 9 en 10 van het Archiefbesluit 1995;
Gelet op artikel 10 van de Beheerregeling informatiebeheer provincie Zuid-Holland 2024
Besluiten vast te stellen het volgende besluit:
Instellingsbesluit Strategisch Informatieoverleg Provincie Zuid-Holland
Het SIO is bevoegd om gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het bestuur en de directie over vraagstukken met betrekking tot het functioneren en de kwaliteit van de informatiehuishouding.
Artikel 4. Vergaderfrequentie en agenda
Het SIO vergadert minimaal tweemaal per jaar, dan wel vaker als gewenst.
Den Haag, 28 mei 2024
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland,
drs. M.J.A. van Bijnen MBA, secretaris
drs. J. Smit, voorzitter
Toelichting behorende bij het Instellingsbesluit Strategisch Informatieoverleg Provincie Zuid-Holland 2024
Het Strategisch Informatieoverleg (SIO) is geïntroduceerd in de toelichting op het in 2012 gewijzigde Archiefbesluit 1995. Het SIO moet worden ingesteld door alle overheidsorganen bij het ontwerpen of aanpassen van een selectielijst, maar is daarnaast als standaard overleg te gebruiken voor de bespreking van vraagstukken rond het functioneren en de kwaliteit van de informatiehuishouding.
Met het instellen van een SIO binnen ieder overheidsorgaan ontstaat een structureel overleg dat vraagstukken over de informatiehuishouding behandelt en hierover adviezen aan directie en bestuur geeft. In het SIO vindt de belangenafweging in de informatiehuishouding plaats, met name gericht op de verantwoordelijkheden over de zorg voor en het beheer van archiefbescheiden. De taakvelden van informatiebeheer, informatiemanagement en informatieveiligheid en privacy overlappen elkaar en het risico bestaat dat er binnen de organisatie vanuit verschillende overlegorganen sturing wordt gegeven op dezelfde thema’s. Dat brengt onduidelijkheid en risico’s met zich mee. De vraag daarbij is of deze sturing ook daadwerkelijk op strategisch niveau plaatsvindt of meer op tactisch niveau.
Het SIO kan hierin de oplossing vormen en worden ondersteund door ook een tactisch informatieoverleg (TIO) in te richten. Deze tactische overlegstructuren opereren dan bijvoorbeeld per taakveld.
Het SIO moet op grond van de wet betrokken worden bij:
Ad 1. Het ontwerpen van een selectielijst wordt voor alle provincies verzorgd door het IPO. Het ontwikkelen van een decentraal aanvullend waarderings- en selectiebeleid berust bij het SIO.
Ad 3. Hotspots zijn gebeurtenissen waar het handelen van de overheid en de samenleving elkaar intens raken, maatschappelijke beroering veroorzaken en/of van bijzondere betekenis zijn voor burgers en in de media veel aandacht hebben getrokken. Een actueel voorbeeld is de coronacrisis. Iedere overheid stelt zijn eigen hotspots vast. Een hotspotmonitor uitvoeren is geen eenmalige actie en kan meerdere jaren duren. Als gevolg van de uitgevoerde monitor kan worden besloten tot het uitzonderen van vernietiging van als zodanig aangemerkte archiefbescheiden van de overheid op basis van artikel 5 lid 1 sub e van het Archiefbesluit en/of het acquireren van particuliere archieven of documenten voor zover deze informatie bevatten over de vastgestelde hotspots, die niet in de betreffende overheidsarchieven aanwezig zijn. De hotspotlijst en andere van de selectielijst afwijkende of nader omschreven criteria en termijnen, worden in het SIO geagendeerd en ter vaststelling aangeboden aan het college.
In de Beheerregeling informatiebeheer provincie Zuid-Holland 2024 is in artikel 10 bepaald dat het SIO de volgende taken en bevoegdheden kent:
Het strategisch informatieoverleg van de provincie Zuid-Holland geeft gedeputeerde staten in ieder geval advies in het geval van een voorgenomen besluit tot:
Het strategisch informatieoverleg kan de domeindirecteur bedrijfsvoering en vakinhoudelijke professionals uitnodigen bij het overleg.
Overheden zijn vrij bij de invulling van de vorm en inhoud van een SIO. Het Archiefbesluit schrijft alleen voor dat bij het ontwerpen van een selectielijst ten minste de verantwoordelijke voor de informatiehuishouding, de archivaris en een deskundige op het terrein van de relatie tussen burger en overheid moeten deelnemen. Veelal bestaat het SIO uit een vast aantal disciplines, dat naar believen en afhankelijk van de in een overleg te behandelen punten kan worden uitgebreid met andere deskundigen. Veelal zijn vaste deelnemers:
Met het instellen van het SIO wordt met in achtneming van de huidige governance en verantwoordelijkheden, invulling gegeven aan artikel 10 van de Beheerregeling informatiebeheer provincie Zuid-Holland 2024. Het instellen van een SIO is de bevoegdheid van het college van gedeputeerde staten als archiefwettelijk zorgdrager.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-14644.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.