Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2022, 4275 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2022, 4275 | ander besluit van algemene strekking |
Tweede wijziging Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat het wenselijk is de Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant te wijzigen in verband met het openstellen van een nieuwe aanvraagperiode en het doorvoeren van enkele technische wijzigingen;
Artikel I Wijziging Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant
De Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant wordt als volgt gewijzigd:
Subsidie wordt geweigerd indien:
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 7 Vereisten subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen worden ingediend van 1 mei 2022 tot en met 15 december 2023.
In artikel 9, tweede lid, wordt “2.300” vervangen door “2.500”.
Bijlage 1 behorende bij de Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant wordt vervangen door bijlage 1 behorende bij deze regeling.
’s-Hertogenbosch, 5 april 2022
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter de
mr. I.R. Adema
secretaris
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Bijlage 1 behorende bij artikel I, onder E, van de Tweede wijziging Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant
Bijlage 1 behorende bij artikel 9 van de Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant
Subsidiebedragen geluidwerende maatregelen
Alle bedragen zijn inclusief BTW
Tabel a Subsidiebedragen per m² van maatregelen aan lichte geveldelen (beglazing en panelen)
Differentiatie in vijf kostenklassen (I tot en met V) met een bereik van ieder 2 dB.
Door middel van het nomogram (figuur 1) kan per situatie, afhankelijk van de vereiste geluidswering, de kostenklasse worden bepaald. Deze kostenklassen corresponderen met de RA-waarden van de lichte geveldelen.
figuur 1, nomogram bepaling kostenklasse
Tabel b Correctie (C) voor het gemiddeld elementoppervlak
In een correctie (C) wordt de invloed van het gemiddeld elementoppervlak verdisconteerd. Kleine oppervlakken zijn per m² duurder dan grote oppervlakken.
Tabel c Toeslagen per (nieuw) raam en (nieuwe) deur
Per raam en deur geldt een toeslag per stuk. Aangezien de detaillering van bewegende delen afhankelijk is van de geluidsisolatie, varieert deze toeslag per kostenklasse. Deze toeslag is gebaseerd op naar buiten draaiende ramen en deuren.
Tabel d Toeslag per stuk voor raam/deur (anders dan naar buiten draaiend)
Wordt een schuifraam vervangen door een vast deel of draairaam, dan geldt een toeslag voor het demonteren van het raam en aanpassen van het kozijn.
Tabel e Toeslag voor kozijnnaaddichting per m¹
Afhankelijk van de vereiste geluidsisolatiewaarde wordt enkele, dan wel dubbele naaddichting toegepast. Bij enkele naaddichting is het over het algemeen om bouwfysische redenen noodzakelijk deze aan de binnenzijde aan te brengen.
Geluiddempende ventilatievoorzieningen
Tabel f Subsidiebedragen voor een geluiddempende ventilatievoorziening (één geluiddempende ventilatievoorziening per geluidsbelast , geluidsgevoelige ruimte)
Per geluidsbelaste geluidsgevoelige ruimte zal over het algemeen een geluiddempende ventilatievoorziening nodig zijn. Afhankelijk van het type (ventilatie)voorziening geldt een verschillend subsidiebedrag.
Tabel g Subsidiebedragen per m² voor maatregelen aan het dakvlak
idem type 1 met aanvullend montage gipsplaten en spouw geheel of gedeeltelijk vullen met minerale wol, eventueel op verende regels |
||
Bij maatregelen aan hellende daken ligt slechts een beperkt aantal bouwkundige constructies voor de hand. Om die reden zijn de subsidiebedragen gebaseerd op de kosten van de desbetreffende maatregelen. De subsidiebedragen corresponderen met de constructies die in de publicatie ”Herziening rekenmethode geluidwering gevels: actualisering hoofdstukken 4+5 van de brochure ‘Verkeerslawaai en Woningen’” 1 zijn beschreven onder respectievelijk de codes DH1, DH5 tot en met DH7 en DH8. De keuze van het type constructie is sterk afhankelijk van de vereiste geluidwering. De normkosten van de verschillende kostenklassen voor dakisolatie zijn allereerst gerelateerd aan de uit te voeren werkzaamheden.
Globaal kan aangehouden worden dat type 1, 2 en 3 corresponderen met een eis van respectievelijk RA ≤ 27 dB, 28 dB ≤ RA ≤ 36 dB en RA ≥ 37 dB. Genoemde isolatiewaarden zijn gerelateerd aan de isolatiewaarden op basis van het wegspectrum. Bij de bepaling van de subsidiebedragen is er onder meer van uitgegaan dat het dak akoestisch nog niet geïsoleerd is, er geen dakkapel aanwezig is, er geen bijzondere voorzieningen aan de dakvoet nodig zijn, er geen knieschotten en ingebouwde kasten aanwezig zijn en de nieuwe afwerking zal bestaan uit sauswerk op gipskartonplaat.
Tabel h Subsidiebedragen per m² voor maatregelen aan het plafond
Ook bij maatregelen aan plafonds ligt slechts een beperkt aantal bouwkundige constructies voor de hand. Om die reden zijn de subsidiebedragen gebaseerd op de kosten van de desbetreffende maatregelen.
Tabel i Subsidiebedragen per stuk voor overige werkzaamheden
Werkzaamheden die aanvullend noodzakelijk zijn om geluidsisolerende maatregelen te treffen (meerkosten per stuk dienen ten minste € 100/stuk te bedragen) |
Bij het treffen van geluidsisolerende maatregelen is het in bepaalde gevallen noodzakelijk andere werkzaamheden uit te voeren bijvoorbeeld de- en hermonteren radiatoren, lichtpunten en wandcontactdozen. De noodzaak van de werkzaamheden dient te worden gemotiveerd.
Toelichting behorende bij de Tweede wijziging Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant
Op 22 september 2020 is de Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant gewijzigd. De achtergrond voor deze wijziging was de aanstaande invoering van de Omgevingswet. Sinds deze wijziging is de Subsidieregeling uitsluitend nog van toepassing op woningen met een geluidbelasting van 60 tot en met 64 dB. In de aanloop naar de inwerkingtreding van de Omgevingswet is met deze wijziging eveneens geregeld dat subsidie kan worden verstrekt voor een project dat betrekking heeft op een woning die is opgenomen op de landelijke saneringslijst en waarvoor door het Rijk aan de gemeente nog geen voorbereidingssubsidie is verstrekt als bedoeld in artikel 7 van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai.
Intussen is de invoering van de Omgevingswet verschoven naar 1 januari 2023. Door dit uitstel is het noodzakelijk om het aanvraagtijdvak voor deze subsidie aan te passen.
Naast bovengenoemde wijziging zijn met deze wijzigingsregeling enkele verduidelijkingen aangebracht. De afzonderlijke wijzigingen zijn, voor zover noodzakelijk, toegelicht in het artikelsgewijze gedeelte van deze toelichting.
Artikel I (Wijziging Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant)
In onderdeel a vervalt de weigeringsgrond dat reeds eerder subsidie is verleend op grond van een andere provinciale subsidieregeling. Dit voorkomt verwarring over bepaalde maatregelen die, hoewel niet als zodanig bedoeld en gesubsidieerd, wel als geluidwerende maatregel zouden kunnen worden aangemerkt.
De weigeringsgrond dat er ter plaatse een snelheidslimiet van 30 km per uur geldt, of dat er concrete plannen zijn om deze limiet in te stellen, vervalt. De reden hiervoor is dat er geen gevallen bekend zijn van woningen die in aanmerking kunnen komen voor deze subsidie waarbij deze uitzondering aan de orde is. In aanvulling hierop zijn enkele artikelleden aangepast of herschikt.
In onderdeel e zijn vereisten opgenomen ten aanzien van een geluidsgevoelige ruimte die in gebruik is of bestemd is als slaapkamer. Deze vereisten zijn ontleend aan de vereisten die het Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV) hanteert. De vereisten over open trapverbinding en trapgat kunnen in de praktijk tot onduidelijkheid leiden. Om deze vereisten te verhelderen, zijn de subonderdelen 6° en 7°gecombineerd.
In onderdeel h is de koppeling losgelaten tussen het project en gepland onderhoud aan de geluidsoverlast veroorzakende provinciale weg. De reden voor deze aanpassing is de afname van het aantal onderhoudsprojecten. Onderdeel h bevat nu een koppeling tussen het project en een gepland geluidsaneringsproject. Bij geluidsaneringsprojecten gaat het om projecten die zijn opgenomen in een saneringsprogramma. De provincie publiceert een saneringsprogramma en maakt dit aan belanghebbenden kenbaar.
Om te voorkomen dat de huidige bovengrens van € 2.300 niet voldoende is om alle kosten in een project te dekken, is deze grens opgehoogd.
De lumpsumbedragen in bijlage 1 zijn aangepast.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-4275.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.